mm mm RIE BLIJSPELEN IN EEN WEEKEND .ATEN JE LACHEN IAAR NIET SCHATEREN Nieuw Leven genietbaar in «Ik ben er. Ik blijf er» SJECHISCHE GRAFIEK E AFFLIGEM KM *1 iNTEFESTIVAL JtLLIETER Toneel met halfgrote T in Aalst Meesterlijk vakmanschap, laar vooral adembenemend [unstenaarschap! René De Brucker kriiqt fiets teerde en zijn bewegingen soms verwaarloosde. Ge- van s morgens uitgebreid Regisseur Vic Moeremans ssswhè™ verlopen )lif ijk» Sul avec 5n Meden weekend werd aan de toneelliefhebber nauwe- Ijks rust gegund. Niet minder dan drie toneelverenigingen JK chotelden een «probleemloze» avond voor, gevuld met kluchtig blijspel. Resultaat: een leutig en luchtig ikend waarin je de devaluatie, krisis en alle narigheid vergeten maar tevens drong het tot je door dat humor tn (te) moeilijk genre is. want noch «Vast als Eik», noch Nieuw Leven», noch «Voor Taal en Vrijheid» slaagden er i glansrijk het komische volledig uit te buiten. Je lachspie- werden wel nu en dan vakkundig gekitteld, maar van bulderen en schokken van het lachen was er geen ke en de fijne lachsalvo's van bijvoorbeeld tijdens de t prestatie van de Catharinisten in «Komaan Kame- waren ver zoek. van QIU aan; krat P.rak' dat ivenjf10 dat e st »de 1 ms t. ei pn spa Een rs ugd» ;1« nnmer of was het van het le net iets te veel? Noch- hadden we veertien da geleden met Pact in - Portable Shakespea- maar ook met de nieu- en jonge groep Janus in beklemmende produk- ■Schaakmat» en in min- mate met «Vreugd in J in «Doden betalen beldsting» een (én afwisselend) to- elweekend achter de rug. st als Eik» uit Hofstade ons helemaal niet over- met het nochtans .je «Geen sex in Sus- meer dan eens was er gebrek aan koördinatie de degelijke vertolking Myriamme Arijs kon verhinderen dat een he- gags en woordspelin- ag l we bee euc rui jgen 6 estigi iuu :n.En dubi iag° n boel c irba iwsi I ula: id alifi rdw e Is na em >be Hogei gen niet volledig tot hun recht kwamen. «Nieuw Leven» met «Ik ben er, ik blijf er» van Raymond Vincy en Jean Valmy deed het beter en vooral in het laatste gedeelte kreeg de degelijke akteursploeg de bijna volle zaal «De Kring» op haar hand. Enkele pittige details gingen weliswaar verloren, maar toch een pluim voor regisseur Vik Moeremans die knap werk leverde. Deze genietbare voorstelling kan je nog be kijken op zaterdag 4 en zon dag 5 april telkens te 20 uur in zaal De Kring, Dr. De Moorstraat, Aalst. Tenslotte ging ook nog «De Caraibische Zee», gebrdcht door «Voor Taal en Vrij heid», in première dat het grootste sukses oogstte. Ghisland Cornand leverde een knappe prestatie (soms wel iets te fel in een karika tuur gedrukt) en werd goed aangevuld door de overige aktrices en akteurs. Voor zegster Nelly Philips had wel haar handen vol, want meer dan eens viel de ak teursploeg door de mand (alleszins toch tijdens de zondagavondvoorstelling). Dit warmmenselijk stuk, waarin tragiek en humor fijn vervlochten zitten, kan je nog bijwonen op zondag 5 april in zaal «Liberaal Huis», Brusselbaan, Erem- bodegem (aanvang 18u30). Janus bracht ook nog twee maal «Schaakmat» in zaal Netwerk en greep ons aan door hun kreatieve en eigen jonge wijze van benaderen van menselijke problemen. Een schaduw op hun goede prestatie was ongetwijfeld hun zwakke technische kant. Maar daar kan (én zal) beslist nog aan gesleuteld worden zodat ze binnenkort tot een vaste waarde zullen uitgroeien in onze bloeiende Aalsterse toneelwereldje, dat verleden weekend geen grandiose toppen scheerde... (jdb) «Ik ben er. Ik blijf er» gebracht door Nieuw Leven, is door een sobere en rake regie van Vik Moeremans en een behoorlijke bezetting uitgegroeid tot een degelijk blijspel, dat je op zaterdag 4 en zondag 5 april nog een avond amusement van redelijk gehalte kan aanbieden in zaal De Kring Dr De Moorstraat «Ik ben er. Ik blijf er» laat je niet bulderen en het vraagt evenmin om een kritische toeschou wer, maar weet toch door het spekuleren op de gevoelige plekken van de mens een genietbare voorstelling genoemd te woraen. Het vrij langdradige gebeu- verfijnde kasteelleventje .sP°f" ,zlc,h at °P heelt ze helemaal geen kaas rijkelijk kasteel van de even gegeten. Ze trekt zich niets Sn dfS™.2? fge S'a" aan van he< -geciviliseerde Tn Darden Sebazel. en gaat gewoon riit KL f' AllesDdraait haar eigen weq. Ze houdt dit blijspel van Raymond Vincy en Jean Valmy rond een opmerkelijk bezoek van de kardinaal van Tramoné, de naaste medewerker van de Paus, aan de gravin de Mont-Vermeil. Tuurlijk wil deze pientere gravin dit niet alledaags bezoek tot in de puntjes voorbereiden want zij beseft immers maar al te goed dat hij al zijn invloed kan aanwenden in Rome om één van haar familieleden aan de fel begeerde kardi naalshoed te helpen. Maar natuurlijk wordt er het tradi tionele roet in het eten ge gooid. Hubert de Mont-Ver meil, haar inwonende neef, heeft tien jaar geleden een blunder van formaat gele verd door hals over kop een huwelijk aan te gaan met een avonturierster, die acht dagen later met de inhoud van de brandkast en de fa miliejuwelen verdween! De gravin wilde niet dat hier door haar naam een ferme deuk kreeg en heeft sinds- wat te gewild grappig. Het stuk, dat soms wat naar het anekdotische neigt, lag binnen de mogelijkheden van de toneelvereniging «Nieuw Leven»; het mangelt wel niet aan «mirakels», maar toch komt het blijspel van Raymond Vincy en Jean Valmy verzorgd en net over en dat mogen we aan de regisseur Vik Moeremans en vooral aan de technische ploeg toeschrijven, die ver dienstelijk en keurig werk leverden. laar voor de ganse ploeg: op een bewonderenswaardige wijze plaatste Nadia een naar mijn gevoel tijdens de première nog een ietsje te toneelmatig, een psycholo gisch goed getekende Antoi nette op het podium. Nadia was overigens geknipt voor deze rol en kan zich goed uitleven in een ongedwon gen en natuurlijke stijl, wars van stropige zinswen dingen en verfijnde manie ren. De dialoog met de kar dinaal gespeeld door Roger De Cock behoorde tot de hoogtepunten van «Ik ben er. Ik blijf er». In Roger De Cock konden we gemakke lijk de persoon van de dik buikige en gezellige kardi naal herkennen, alhoewel hij zijn personage soms wat te dik in de verf zette. Jozef De Cock in de huid van de grote en sterke Jef ontgoo chelde ons een tikkeltje om dat hij te tekstgebonden ak- derde tentoonstelling van de allergrootsten onder de ndaagse grafici van Tsjecho-Slovakije in het Kultureel Urum te Affligem, zal vooral het werk van Karl Demel ir voren brengen. Daarom over deze uitmuntende kun- raar enkele gegevens, ontleend aan het tweemaande- k tijdschrift: Galerij Elias. jaargang 1975 en 1978: Demel werd in Praag kennis kunnen maken met oren op 28 februari 1942. deze uitzonderlijke kunste- studeerde aanvankelijk naar; ditmaal echter met lek aan het Conservato- een zeer grote keuze uit zijn i van Praag, waar hij werk. ibone, piano en contra- k®fde- «Demel is wellicht de meest Brkte een paar jaar als lyrische onder de belangrij- J. maar voelde toch ook ke Praagse grafici van van- b belangstelling voor daag. Hij brengt een poëti- ■tische kunsten. Vanaf sche uitbeelding van speel- ging hij dan ook naar se thema's, sterk beïnvloed logere School voor Plas- door de muziek. Het zijn, Kunsten en Kunstam- naast portretten van be llen. Vanaf 1971 stelde roemde musici, spelende ten toon in Praag, muzikanten en dansende taKnburg. Freiburg, Lon- jeugd, dikwijls dromende j Nürnberg. Wenen en meisjes en naakten Bijna or nover. Voor het eerst altijd ontstaat een effekt van of ®h>j naar België in 1975 beweging, er te exposeren in de Zijn vormgeving, aanvanke- ®ij Elias, waarna hij lijk kubistisch te noemen, is naar ons Centrum in zijn recente werk meer i- Het is nu de derde realistisch geworden. Hij dat ons publiek zal toont ons de mens in zijn r »ei ei tisch k jze. lioti orbereiding of als aanloop op het Pallieter Popfesti- wordt op zondag 5 april 1981 een lentefestival e: ganiseerd. De volgende groepen zullen er optreden: l>er. First experience. Jam Gang, deno's Gang, Cancer, I erzone. Flow, Ad funfum. Tube Screamer, Letz, Sunny ie I, De Vadsige Koningen, Eli Cazark Kleurpotloden, "V Woromni, Vibration, Roland the Bluesworkshop, festival gaat door in de zaal van het Patronaat te jj^8- De eerste trommelslag zal vallen, de eerste snaar P) illen rond ongeveer 13 uur. Kaarten kunnen in voorver- bekomen worden bij de leden van het jeugdhuis en in J® ter zelf. Voorverkoop aan 60 fr. evenals voor de 1 »s van een kultureel jongeren paspoort, de stempe- iae de werklozen en T.T.T. et edacb,e aan dit festival den is nog niet met zeker- bmstig van een van de heid uitgemaakt. Veel zal af- Nvan Pallieter, Bart Uyt- hangen van het budget dat "Eet 0t' en ze" sPe'en£fe 'n er voor zal uitgetrokken wor- "•e» '0n' w'st van ve'e den 19 Ui| de Denderstreek Op de wedstrijd die het op o )n P zoek waren naar op- april moet worden, zal de ziit ?S Aldus kon kontakt beslissing niet uitsluitend in lor 9e,e9d met de ver- handen van de jury liggen. tnde hogerstaandc De toehoorders zelf zullen Pen, Met hen werd er hun woordje mogen mee- ikki *ereenkomst gesloten spreken. Aan de hand van isss rass'n9en en misver- speciale kaarten zullen ze de sn te voorkomen op de groep kunnen kiezen die de i J30, naar hun mening de beste rnUfl m9 van dit festival voorstelling heeft gegeven jU «nlijk een soort wed- Verschillende beoordelings- hts ®0r9aniseren met Pal- kriteria zullen in aanmerking en i n a'S a,trakt'e- komen bij het vellen van een ible t i 9roePen die door oordeel: eerst en vooral na- ond tyvee eers,en *ul" tuurlijk de muziek zelf, dan echl - bekroond, zullen de act en ten slotte het to- 1UW wtgenodigd om te taalbeeld van het optreden, jeno f spelen °P het grote De besten zien we terug in /an, !stlval' Vast staat de zomer. Ook dan zal, zoals iest j?9' er dan ook eef vor'9 iaar- het grote gebeu- al M H klank uit het bui- ren doorgaan op Den Bumst, p« i \A?-aaLr ^°fstade zal die voor de gelegenheid zal Wie het juist zal wor- veranderd worden liefdesrelatie tot de even mens en tot het «schone». De grafische uitbeelding van de muziek is meester lijk. Zijn delikate naald wordt op een virtuoze wijze gehanteerd». «Demel kan zijn muzikale verleden niet verloochenen. In zijn werken, die soms een reminiscentie oproepen aan de foto's van Hamilton, wordt de muziek ook gra fisch gesuggereerd. Portret ten van bekende componis ten, instrumenten al dan niet bespeeld door musici, vormen vaak het centrum van zijn kompositie. Maar ook suggereren notenbalken of gerythmeerde lijnen een wereld van ontstuimige mu zikaliteit als achtergrond voor zijn dagdromende per sonages.» (Willem Elias) Als medeexposanten krijgen wij in deze tentoonstelling °-a. Anderlé. Janichek, Kre- jei, Suchanek, Major, Brunovsky. Kalender van deze tentoon stelling: Plechtige opening: vrijdag 9 april te 20 u. Spreker en inleider: Dhr. No taris Jo Verbrugghen Muzikale omlijsting: Hexachord - Aalst. N.B.: Voor deze gelegenheid zal Karl Demel zelf naar Bel gië overkomen en bij ons aanwezig zijnlll Open: van 10 april tot 26 april Op zaterdag: van 14u30 tot 20 u Op zondag: van llu tot 13 u en van 14u30 tot 20 u. en «boers» te tafelen, nadat ze reeds enkele uurtjes ge- sums- hengeld heeft. In het begin dien de legende onderhou- weten de gravin, Hubert en den dat Hubert s vrouw we- Gisèle haar nog goed op te gens haar uitermate zwakke vangen en haar volkse trek- gezondheid op kuur in Zwit- ken te kamoufleren. Maar seriand verblijft. Maar nu is de humor scheert pas hoge Hubert smoorverliefd op toppen, wanneer zij alleen Gisèle, de gezelschapsda- met de kardinaal uitgebreid me van de gravin. Maar al de voeten onder tafel steekt gauw maakt de gravin hem in strakke jeans-broek ver- resoluut duidelijk dat er slindt ze in een ongenadig nooit sprake zal zijn van een tempo boere-boterhammen echtscheiding, wat uitloopt met leverpastei. Maar de tot een pittige diskussie. kardinaal heeft blijkbaar Maar veel tijd om te kibbe- ook zijn buik vol van het len krijgen ze niet want geforceerde gedoe en op- plots daagt een zekere An- teert ook voor een kloek toinette op, een jonge en ontbijt! guitige dame die in Parijs Na een reeks onverwachte een restaurant openhoudt. verwikkelingen en geestiq- wil dolgraag trouwen heden komt «Ik ben er üc met Jef. haar kompagnon. blijf er», tot een verrassend die dit vervelend zaakje vol happy-end. Hubert heeft het misverstanden snel wil af- best naar zijn zin met de handelen. Antoinette is im- guitige en volkse meid An- mers volgens het register toinette en Jef komt best van de burgelijke stand al overeen met Lucie de tien jaar gehuwd met Hubert dienstmeid van het kasteel de Mont-Vermeil. Na heel Van oen scheiding is er dus wat -praten verneemt Hubert helemaal geen sprake en de dat ze ongeveeer een decen- lang verwachte rust en mum geleden haar handtas kalmte keert weer over het met al haar papieren kwijt- knappe kasteel van gravin raakte, en dan dringt het tot de Mont-Vermeil. En ook de hem door dat ze beiden de kardinaal, die zijn bezoek dupe zijn van een oplicht- heel wat had verlengd, zegt ster, waarmee hij destijds vaarwel nadat hij de gravin hals over kop in het huwe- in de «zevende hemel» heeft lijksbootje stapte. gebracht door haar te verze- Antoinette eist natuurlijk keren dat haar broer de fel onmiddellijk de ontbinding begeerde kardinaalshoed van dit «schijnhuwelijk», ZQ1 bemachtigen. Van een maar de gravin de Mont- happy-end gesproken dus! Vermeil wil op deze eis niet Het eerste tafereel was uit- ingaan om een groot schan- gesproken zwak, omdat de daal te vermijden. Als akteurs zich moeilijk wisten tegenzet eist Antoinette in te leven in «Ik ben er, Ik haar rechten «als echtgeno- blijf er». Pas als de dubbele ?^r.-0p en zogt «Ik ben er, ik bodem volledig wordt aan blijf er!», En op dat ogenblik gesproken, wint het geheel treedt de kardinaal binnen aan vaart en komen ook de en kan de gekke geschiede- eerste lachertjes los. De nis meteen beginnen iopen standenverschillen leiden als een trein. Antoinette naar een intigrerende maar gaat dus vanaf nu als de speelse konfrontatie. Ook baronnes door het leven, de dialogen zijn vrij knap wat voor de nodige moeilijk- geschreven en verlopen vlot heden zorgt want van het en het woordensoel is soms heeft de ploeg akteurs en aktrices strak en sober ge leid en deed ook geen slech te keuze om dit stuk te bezet ten. Hij weerde tevens de valse pathos, waardoor de ze ganse geschiedenis een lukkig verbeterde dit naar het einde toe en zette hij een genuanceerde figuur op de planken: hij stak het niet onder stoelen of banken dat hij maar van simpele komaf was en hield het resoluut Kiï bewerken door haar dubbel zinnige en verwarde reak- ties. Ook kwam haar schijn heiligheid prima naar bo ven, maar miste ze toch de kracht om haar emoties naar een klimaks op te voe ren. Zij deed alles wat in haar macht lag om een goe de indruk te maken op de kardinaal, maar door haar te grote bezorgdheid be werkte ze soms het tegen overgestelde. Gisèle, de ge zelschapsdame van de gra vin, vertolkt door Daniëlla Jakob maakte een nette en verzorgde indruk maar wist niet overtuigend in te spelen op de weinig moedige reak- ties van baron Hubert, ge speeld door Ulrich D'Haese. Toch weten we genoeg over haar: zij -wil als een kokette dame een mondain leventje leiden, wat voldoende uit haar optreden op te maken viel. Mieke De Vlieger in de rol van dienstmeid Lucie pres teerde middelmatig: als fri vool en van levenslust bor relend type leverde zij een degelijke tegenpartij aan Patrice en toonde ze de nodi ge plankvastheid reeds in ruime mate te bezitten. Tenslotte is er nog Luc Van den Broeck die de rol van bode Patrice voor zijn reke ning nam en schitterde door zijn nauwkeurige optreden; in hem zag je werkelijk een doorwinterde bode, met oog voor details en uiterst tekst- vast. Later leerde je Patrice ook kennen als gewiekste oplichter, die zijn bazin voor vele duizenden in het ootje nam. Zijn koel en beheerst optreden was gewild en kwam goed voor het voet licht als antipode tegenover bijvoorbeeld de levendige en joviale Antoinette. Als slotkonklusie: toneelve reniging «Nieuw Leven» bracht met het blijspel «Ik ben er. Ik blijf er» een vlot amusementsstuk dat een dankbaar publiek slechts matig aan het lachen kon brengen. De bezetting is de gelijk, maar niet schitterend behoorlijke waarachtigheid krijgt en niet verwatert tot een melodramisch afkook sel. Toch blijkt het dat de opvoering van de spanning slechts traag op gang kwam, en dit is misschien wel door het feit dat de regie de akteursploeg soms te strak aan het lijf zit. De vertolking was voor en kele spelers (te) zwaar en daarom vervielen ze soms in slordigheden als een gebrek aan artikulatie en stembe heersing. Nadia Morel als de guitige en volkse Antoi nette was zowat de steunpi- het volkse; zijn toekomstige wederhelft zal in het vierde tafereel als het ware een gedaantewisseling onder gaan doordat ze haar eigen volkse aard zal vaarwel zeg gen; Jef daarentegen deed geen moeite om een goede indruk na te laten bij de kardinaal en probeerde evenmin het peil van de konversaties wat op de vij zelen. Jacqueline Franco als de wispelturige en vrij naïeve gravin de Mont-Vermeil wist vooral in het eerste tafereel de lachspieren vakkundig te tuaties tot zijn volle ont plooiing te laten komen. Doch dit belet niet om «Ik ben er. Ik blijf er» te gaan bekijken, want alles bij el kaar is het de moeite waard. Naast het plezante, wordt er ook nog meesterlijk de draak gestoken met de hy- pokrisie van de bourgeoisie en adel. Jo De Bruyn Seminck en sekretlS Gasten' de "lie Ptir"nckA. Paul Geit, Jan Hunninck en Julien Matthils aan hun fnn on !^!ns e Brucker- Frans Van Brucker, een nieuwe fiets aan om het seizoen noq beterleT kk" H ^'s"stal uit Aalst René De" van dit jaar. (Per) ZOen n°9 be,er te lukkan dan de reeds 7 overwinningen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15