UIT AG Janus opmerkelijk debuut in het beklemmende «Schaakmat» 3E PRO ARTE MET JEUGDIGE BLOESEMS EN BLOEIENDE JEUGD TENTOONSTELLING IN T APOSTELKEN» The Bet- Scooter koncert in St. Anna Ten voordele van tafeltennisklub voor gehandicapten «SMASH» O O.t. ISOI - UB VUUI pUSl Toneelgroep Janus was vorige vrijdag in jeugdhuis Kreja, ning (om wat komen zal) en Driesleutelstraat aan haar eerste produktie toe. dat zonder blijft het gesprokene nazin- meer als een «beklemmende voorstelling» mag be- den. Daarbij geven de ge stempeld worden, alhoewel we het traditionele «maar» slaagde lichteffekten (een- niet mogen vergeten. Janus bracht twee afzonderlijke voudig maar raak) het stuk stukken; «Gerard», een pseudo-absurde kwelling en een nog een ekstra dimensie kollage uit «Achteraf bekeken», hyper depressief realisme mee. van James Saunders, onder de overkoepelende titel Het tweede deel na de pauze «Schaakmat». °mv°* «Gerard-.een pseu- Dit alles in een eerlijke en uiterst direkte stijl, die je willens do absurde kwelling dat nog nillens doet nadenken en piekeren over hete problemen moeilijk valt te omscluijven; zoals kommunikatiestoornissen, maar ondertussen dringt een rits achtergrondgelui- het ook tot je door dat dit alles maar op een laag technisch den zorgt voor een speciale pitje brandde en overkwam als «ongekuist» en «niet maar gepaste sfeer. Te mid- opgeboend» en dus een rauwe en (te) diepe indruk naliet, den van de scene heerst een bandopnemer, en die braakt uitleg en kommentaar over een reeks dia's uit. Onder tussen kruipt een baby, net jes verpakt in een donker blauwe overall, op de plan ken rond en vraagt steeds uitleg aan een jongeman, die een onaangename in druk losmaakt door zijn star re en ruwe présence. Slag zinnen als «mens-zijn is ge lukkig of kreperen» en «in liefde en oorlog is alles toe gelaten» worden als het wa re vakkundig verkracht en op het aandachtige publiek gedrukt. Verder duwt de jongeman de baby in een eng en smal keurslijf, want hij weet alles omdat hij «alle kaarten be zit». Wanneer hij echter het verraad in het eigen huis merkt, mag de peuter niet naar buiten. kontroleerde uitspraken vra- co, want het behoudt een gen op te roepen die «ach- menselijke klank van men- teraf bekeken» niet op te sen uit vlees en bloed, lossen zijn en juist dit maak- Het stuk en dus de ganse te het stuk zó beklemmend avond eindigde met de heer- en nieuw. lijke muziek van de Talking In wezen neigt dit stuk naar Heads met hun gevoelige en een moraliserend drama, subtiele hit «Once in a Life- maar dan gelukkig niet op time» waarvan een vrije ver een betweterige wijze. Het taling op het programma- konfronteert ons met types, boekje staat afgedrukt, en in wie we allen, of dan toch die ik jullie graag eens laat een deel van onszelf kunnen proeven: Van Gijzegem «Achteraf bekeken» handel de (evenals «Gerard») over problemen waarmee ieder een anno 1981 af te rekenen heeft: liefde, onbegrip, kom- munikatiestoomis, haat enz. De inhoud ervan weer geven is geen sinekure, want een duidelijk gestruk- tureerd verhaal kan je er niet in ontwarren. Het draait allemaal rond een striemen de dialoog tussen een jon gen en meisje, die het goed kunnen (konden) vinden met elkaar maar toch van geen echte relatie kunnen spre ken omdat ze nauwelijks kunnen praten met elkaar en voortdurend op een ande re golflengte afstemmen zo dat dubbelzinnigheden en peng misverstanden troef zijn. Vragen als «Heb je ervan K--LJ.O.J genoten» en «Beschouw je Hoe groot, in de vormge- mij alleen maar als een ving, de inbreng van de re- seksobjekt» worden onver- gisseur Guido Klinck is, valt Na een reeks dialoogjes, ge bloemd en onbeschaamd de moeilijk te peilen. Dat is ei- vormd door afgebeten vraag volle zaal Kreja ingeslin- genlijk ook niet zo belang- en antwoord-spel beledigt gerd en het publiek zit er rijk als het resultaat maar de baby Gerard en spuugt maar onrustig bij. Het meis- genietbaar is en dat is ook krachtig in zijn gezicht, je maakt haar vriend lang- zo, en zelfs meer dan dat. Voordat Gerard doodgesto- zaam maar zeker duidelijk Het is een sterk, vlijmscherp ken wordt, krijgt de zaal dat er in feite tussen hen realistisch stuk zonder kom- Kreja nog een moraallesje beiden nauwelijks kontakt promissen en zo wordt het mee: «Doe afstand van wat bestaat, behalve in bed ook gespeeld, dus zonder je wenst, of je zal het nooit dan. De jongen krijgt hier- koncessies aan het «wakker bereiken.» door als het ware een klap geschudde» publiek. Ook Het duurt wel even voordat in het gezicht en kan zijn heeft Guido Klinck er op ge- h©t stuk een eigen gestalte ontgoocheling nauwelijks let dat het geen «drakerig krijgt en dat heeft de regis- melodrama» werd. wat he- seur waarschijnlijk ook ge- lemaal niet denkbeeldig wild. Achteraf beseft men was. Je voelt voortdurend pas wat een wonderbare re- het wankelen tussen inge- gie heel dit stuk draagt; elk houden en dramatisch spel. tafereel is een stap vooruit. Ook de abstrakte vormge- maar ook een haarscherpe ving in spel en dekor is ad uitrafeling van de beide rem; twee krukjes en een spelers vindt plaats. Alles donker doek. Geen enkel bij elkaar misschien een ander rekwisiet en de na- beetje té «gekat» en niet vol- druk ligt op de tekst- en ledig doorwerkt (technisch lichtregie. Het meisje, dat nie\ 100% O.K.), maar het duidelijk wéét wat ze wil, grijpt je toch aan en stemt je wordt gespeeld door Mieke fot nadenken. Hendrickx en schittert door haar gebalde en nadrukke- Elian Baïta kroop in de huid lijk spel, maar toch speelt Van de zonderlinge baby en de stembeheersing haar speelde zonder valse senti- herkennen; onze machte loosheid. onze uitbarstin gen. onze behoefte aan heersen, en aan kankeren, ons allesverslindend egois me. Een scherp stuk. dat ons toelaat aan zelfkritiek te doen. Dit absurd stukje tea- ter heeft een eigen toon, die een vrij direkt kontakt met een/het publiek toelaat. Zo heeft het stuk niet het zon derlinge absurde van Iones- «Zie jij jezelf nooit in een gedwongen situatie, in een mooi huis, met een mooie vrouw, en met een grote wa gen... Denk jij ooit na over het water? Het water dat van niemand is en toch van iedereen, het water onder ons. het water van de zond vloed... Elian Baïta (K.D.C.) Mieke Hendrickx (K.D.C.) Ik laat de dagen hun gang gaan, ik laat het water niet om heen). Je kan het vloeien, en alles blijft zoals vergelijken met een opdien- het altijd is geweest... blad vol (h)eerlijke nieuwe Wat betekent eigenlijk een wijn, maar tussen de glazen mooi huis en dan vraag je: zwabbert een vuile troep, ben ik nu juist of verkeerd? die moet verwijderd wor- Mijn God... wat heb ik ge- den. Toch alles bij elkaar daan..?» een genietbare voorstelling Meer dan een goedbelegde met een behoorlijke bezet boterham, waarin de kriti- ting en nu en dan een onge- sche toeschouwer enkele meen fijn effekt. die de dagen mee zoet is (mis- jeugdpuistjes net genoeg schien tot de volgende pro- kamoefleren... En achteraf duktie van Janus?) heb je aan deze avond nog Als slotkonklusie; Toneel- genoeg diskussiestof, wat groep Janus bracht met ook wel de bedoeling zal «Schaakmat» een totaal geweest zijn. nieuw stuk in Aalst, dat dui- «Schaakmat» kan je nog delijk tekortkomingen ver- gaan bekijken op zaterdag toont op technisch gebied 28 en zondag 29 maart in (er wordt wel een inspan- vzw Netwerk, telkens om ning geleverd, maar dat is 20ul5. niet genoeg, want toneel (reservatie: van 19u30 tot heeft nog steeds iets «ge- 20u30 - tel.: 053/78.81.06) kuist» in zich en daar kan je Jo De Bruyn In de Belfortkelder (Grote Markt) loopt nog tot 5 april een tentoonstelling van Wilhelm Mechnig. Open alle werkdagen van 15 tot 19.30 u., zondag van 10.30 u. tot 12 u. en van 15 tot 19.30 u. In de galerij S65, Spaarzaamheidsstraat 65 Aalst loopt nog tot zondag 10 mei een tentoonstelling van Netsuya Noda uit Japan. Open van woensdag tot en met zaterdag van 14 tot 19 uur en zondag van 10 tot 19 uur. Op vrijdag 3 april gaat er een dia- en filmavond door in de kantine van het postkompleks-restaurant. Werf 8 Aalst met als thema: Aalst-Karnaval. Aanvang: 20 uur en toegang gratis! Inlichtingen: tel. 053-70.24.21 of 053-21.10.50. Op vrijdag 3 april gaat in de St. Martinuskerk te Burst een Paaskoncert door met het Schola Cantate Domino van het Sint-Maarteninstituut te Aalst. Begeleid door klavecimbel worden werken gebracht van J.S. Bach en H. Handel. Organisatie: Davidsfondsafdelingen Bambrugge en Burst. Op zaterdag 4. zondag 5, zaterdag 11. zondag 12 en maandag 13 april, telkens te 20 uur in de zaal St.; Maarteninstituut, Moorselbaan 128 te Aalst: «Het Testament van Tante Claudia», een blijspel van Kurt Heynicke, onder een regie van Frans Pauwels en akteurs van de toneelgilde «Hoger Op». Op zondag 5 april voert de toneelvereniging «Voor Taal en Vrijheid» het blijspel «De Caraibische Zee» van René Verhezen op in zaal «Liberaal Huis», Brufrj selbaan te Erembodegem. Jo Beeckman tekende voof de regie. Aanvang: 18.30 u. De Toneelvereniging «Nieuw Leven» voert op zater dag 4 en zondag 5 april het blijspel «Ik ben er.Ik blijf er» op, in een regie van Vic Moeremans in de zaal «Kring», Dr. De Moorstraat 104 Aalst, telkens te 20 uur stipt. Prijs: 80 fr. Op zondag 5 april heeft er in'de Dekenale Kerk St. Martinus te Lede om 19.30 u. een optreden van hef Madchenchor Hannover plaats. Op dinsdag 7 april spreekt B.R.T.-reporter Tony Van den Bosch over «Paus Johannes-Paulus II: twee jaa pontificaat» in de Volkskring, Dorpsplein, Nieuwer kerken te 20 uur. Organisatie: Liniaal, vereniging ter bevordering het kulturele leven. Prijs: leden 25 fr., niet-leden 50 fr 2320 108 Taminau Is het deze verwarrende en op zoek zijnde stijl, die de Academici parten speelt? Twee keer is het al gebeurd, dat ik de auto niet uit raak, mei gaat, en wie deze sinfo- omdat het zo mooi is op de radio. Amper twee keer, en dat nia's onder de hand van het heeft merkwaardig genoeg ook twee redenen: ik heb een Amsterdams Kamerorkest hekel arm auto-zitten en ik heb geen autoradio. Het hooide schroeien moet deze hier -lots gebeurde dan eerlijk gezegd ook jaren geleden, toen lenen charmerende joelende maar vuurkracht nog iets was dat niet noodzakelijk een strop rond de eigen bolsternjpe muziek op zijn J ,ituren nog hals betekende. De eerste keer draaide het om een gitaar- minst appreciëren Het ad- kmjt.Zflndj ^rtrturen og concerto van Bacarisse, en de volgende maal toen een jectief Zwitsers komt uit he niet v°U^ tahwret tieX ietwat wrevelige meneer de pas verschenen jeugdsymfo- trio vanjiet scherf stijl klinkt Jo Van den Brulle (K.D.C.) trio van het scherzo. De stijl nieën van Mendelssohn voorstelde. ruikt no9 naar d® g5°teleer' huVsen de avond doorbarst- Aan dat oud varhaal dacht ik toen Muzici Academici na een meesters. Mozart tekent voor bussen de avond -doo bars kort maar schitterend voorprogramma een van die symio- de zwier Haydn VOO, de '^i^KTn Het^dante 1 - de U"'ta61 SÏÏE, 'van ^de meiodfè ^r'X 't^S duidelijk parten en ont- mentaliteit, zonder voorin- Op het programmablaadje weest waarom alle geleerde bijv., het pathetisch groots )en van hoge en diepe strij- breekt het haar de kracht om genomenheid. stond helaas geen enkele muziekschrijvers zich nooit afsluiten van een tussen- kers laat nog even aenoop haar reakties naar een kli- René Van Gijsegem nam de indicatie over uitvoerders of over Mendelssohns jeugd- deeltje), de zonen van Bach op aaien, maar ze maks op te voeren. rol van de zonderlinge en werk. zodat we het moesten symfonieèn uitlaten, of er voor de ritmische uitbarstin- stemmen van ae vioien ius- !o Van den Brulle neeml de bazige Gerard voor zijn re- doen met een inlegvelletje hoogstens een paar luchtige ge„, en de 12-jarige Men- sen de bewegingen aoor. rol van de jongen, die ten kening, die ons wist te over- dat een eerder gehouden woorden^ aan ^wijden. delssohn jroor het onder de noten klopt, alleen Mozart heeft me verb Couperin verbijsterd, Mendelssohn heeft rech een revanche. Musici demici is een prachtig semble dat heel ver en een uitzonderlijk niveau opklimmen. Deze mensen hebben krediet dig, want hun talent spr voor zichzelf. Het wordt der leiding van hun diri |j een benijdenswaardig semble. We hopen ze in deze nog dikwijls te mogen moeten. lUBii «vw—- -bruist de Finale, waar de prooi is aan twijfels om zich- tuigen met een sobere pré- concert opvrolijkte! en wat toch niet omdat het jeugd- ken van het geheel. Het is «1 zelf en zijn meisje, voor zijn sence, maar toch wist hij verbergen. De lust om se- rekening en weet ons aan- voldoende reliëf in zijn per- rieus en eerlijk te praten genaam te verrassen door sonage te stoppen dank aanvaarde kran- werken zijn, dat het hier om anders, maar het is niet tenknipsels. Zo leren we dat geconserveerde Musici Academici in 1974 luxe-rom- nieuw. maar m mineur. ontglipt hem volledig want zijn verwarrende en als het hij wil (en kan) niet praten ware tegenstrijdige reakties om te praten en probeert zijn op de zorgvuldig gewikte en vriendin te overtuigen met gewogen woorden van zijn antwoorden als «Kan jij pra- tegenspeelster Mieke. Het ten als je niets meer te zeg- woord, het gesprokene en gen hebt» en «als we elkaar onuitgesprokene, d.w.z. de al kennen, wat hebben wij stiltes vormen een inherent naast elkaar leven en die bij dan elkaar nog te vertel- en belangrijk aspekt van het het minste kontakt elkan- len». Het meisje reageert op thema we zetten onszelf ders leven vergallen. De haar manier en replikeert voortdurend schaakmat mens is als het ware een «Na al die tijd dat we elkaar en zeggen eigenlijk meer eiland in de massa, zoals kennen, ben je nog steeds dan de harde en kille dia een vreemde voor mij», loog over wat er om gaat in «Achteraf bekeken» eindigt en tussen de personages, met de rake opmerking van waarbij de emoties op een de jongen dat dit éen thera- bijna huiveringwekkende peutische uitwerking is van manier in toom worden ge- deze zinloze konversatie. houden. Zo stijgt de span- Verder heeft de regisseur opgericht werd door de Joe- het spel doorspekt met rake goslavische meesterviolist skenische vondsten, die en pedagoog Dejan Mijajev, meesterlijk gesuggereerd en dat vooral oudleerlingen werden (de papegaai, de si- onder zijn vleugels funge- naasappelbomen...) We kre- ren. Hun jeugdige moed is gen hier weer mensen die aanstekelijk en hun eenvou- dige charmerende dyna miek bijzonder contraste- vergallen De S T—iS™ a iz In hé. „Apostelken,, te Miilbéke ezposeerdé mevrouw sfeerliggen Sneeuwlend- 9 lenu ine u y no/tor Niat unnr rfp pprstp maal. trouwens schaDDen des te meer. die bewuste kamer een ei land leek in de wereld. Veel gebeurde er niet en alles en het op een ongek< Srdre"airaóudvisïen'"de D'Haëse - De~Geyter. Niet voor de eerste meel- trouwens schappen des te meer. ceerde wijze, gesch audihe rondzwemmen en want ze was er reeds verschillende keren te gast. Zoels ten Mw D'Haese toon. zich een door een stevige techi auditie rondzwemmen en eveneens M Ertïe|de in het Kulturee! Centrum te Vlaamse artiste die oog bagage, weet vast te Ie mee y heeft voor het eigen schoon showdozen goochelen. Ze zijn amper 4 maten ver in beperkte zich praktisch tot het openingsvertimento Lede. Haar geboortedorp. Na haar studiën aan de Aka- konfrontatie mensen. «Gerard» wist door onge- 2 Mozart als ik de benèn over demie te Dendermonde Ten voordele van de tafeltennisclub voor gehandicapten «Smash» werd op zaterdag 28 maart in de zaal van het Beukenhof een instuif georganiseerd. Geïnteresseerden kunnen kontakt opnemen met de voorzitter van de vereniging Staf Van Der Biest, L. De Bethunelaan 47 te Aalst. Alle accomodate werd voorlopig ter beschikking gesteld door het V.T.I. te Aalst. (K.D.C.) elkaar gooi want we zitten goed. Déze Mozart leeft, hij bruist, het borrelt. Het wordt een van die uitvoeringen waarbij je weer gaat twijfe len of Mozart nu echt zo moeilijk te spelen is. Het ritselt tot in de kleinste de tails, de pizzicato's floppen als kurken, het wordt een verademing, een diverti mento met grote letters. France Springuel is soliste in 'Cinq pièces en concert' bleef ze een tijd minder ak- tief doch sinds enkele jaren vindt ze weer de tijd om zich aan haar geliefkoosde hob by over te geven. Qua techniek houdt ze het bij de traditionele vorm waarbij ze mooie afwerking ten zeer ste laat appreciëren. Geliefkoosde onderwerpen zijn alvast sneeuwland schappen waarvan ze er een indrukwekkend aantal ten toonstelt. Ook bloemen, stil- van Couperin. Ze komt uit levens, paarden en pittores- Oostende, maar vloog al ke hoekjes verdienen ten lang geleden de grenzen volle haar belangstelling over. Ze concerteerde in de Wat we bij deze begaafde USSR, de USA, Zuid-Ameri- kunstenares vooral waarde- ka en Canada, en het wordt ren 's de zorg die ze onbe twistbaar aan haar oeuvre besteedt, zorg voor het dé tail zonder aan het geheel te schaden. «Het bos én de bomen...» Qua formaten vinden we er bijzonder moeilijk om in haar schaduw te lopen. De 'Cinq Pièces' zijn een tempel van schoonheid. Elk deeltje is een beevaart naar de plaats waar Springuel speelt waard, maar bovenal is er 'Plainte' een hemelse zowat van alle afmetingen, weemoed (als die twee De kleinste bevielen ons woorden ooit samenhoren), best terwijl sommige eerder zo ontzettend droevig, zo grote sneeuwlandschappen D^Hoese-De Geyter stelde hoor werk voor in t Apostelken. verrijkend mooi, maar zo al- ons minder konden bekoren. Met Lokt Da irgi nde et iet rid, ove ionc ch tie iete ildki Atelier: Dries 52, Lfl 053-21 32.07. (foto K.D.C.) ledaagse eenvoudig, dat de Een heel groot vlak funktio- stilte nog nazingt als het neel en artistiek gemoti- Balistrieri-instrument zijn veerd vullen is alleszins laatste zucht uitweent, geen sinekuur. Springuel beweegt zich al- Qua kleurenspel houdt ze leen tussen zucht en gefluis- het bij een, de realiteit bena- ter. en ons hart wordt hierbij derend kleurenpalet, zonder niet spreekwoordelijk ge- schreeuwerigheid noch ef- broken maar langzaam in fektzoekerij. Schilderen wat reepjes uiteengescheurd. ze ziet en hoe ze de dingen Deze rits van 5 is een onbe- ziet lijkt haar geestesinges- stijgbaar hoogtepunt in het teldheid. Spelen met licht Aalsters lenteconcertleven, ligt blijkbaar volledig binnen een dankbare kapstok om haar mogelijkheden. Zo zien veel verloren gegooide no ten aan op te hangen. Mendelssohn sluit met Sym fonie in 'La Suisse'. Het is me altijd een raadsel ge- we alle schakeringen en va riaties gaande van zeer hel licht toch drukkend zware geluchten. Portretten schijnen blijkbaar minder in haar belangen- Eindelijk nog wat leven in de Aalsterse popweri brouwerij. En niet zo maar wat. Twee fijne en degf ke groepen maken een ommetje naar Aalst om I muzikale kapaciteiten aan popminnend Aalst vod schotelen. Scooter, dat door de mazen van het 1 jens-festival glipte, is er deze keer wél bij en bell ons eens ekstra te verwennen, want ze hebben fl wat goed te maken. The Bet komt de laatste tijd A vrij veel in de belangstelling en verdiend ook vf hun singel die heel binnenkort op de markt komt ij eentje van degelijk gehalte. Verder zijn ze bekendj hun krachtige en direkte nummers, die je 1 nillens de paasvakantiesfeer laten proeven.... Kortom wie houdt van denderende gitaren, druni korte bitsige bassen moet maar eens langs kon vrijdagavond 3 april vanaf 20 uur in de St. Annazi n Bc nnei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16