Jiu Jitsu geweld in een donzen verpakking 8 - 10.4.1981 - De Voorpost Patrick Dullaers: «Ook klein duimpje zou een uitstekende jiu-jisaka zijn» (vw) Bij ons in de klub zitten 'n paar jongens die vroeger voor het minste onbenul op de vuist gingen, nu zijn die bedaarder en rustiger ge worden. Je hoeft uiteraard geen wonderen te verwach ten. Jiu jitsu is nu eenmaal geen wonderremedie tegen vechtlust, het kan echter wel helpen. Een zekere vorm van ontspanning treedt pas na enkele jaren in. want jiu jitsu tot in de kleinste kneepjes te be heersen Het is ook zo dat een lid van de klub. die in een herberg herrie schopt onmiddellijk door de klub wordt afgestoten. «Belha mels» hebben enkel een kans om jiu jitsu te blijven beoefenen indien een on derzoek uitmaakt dat ze inderdaad geen schuld treft en dat ze werden aangeval len door derden. Niemand kan tenslotte het recht ontzegd worden zichzelf te verdedigen, maar vechtjas sen vliegen er onverbidde lijk uit. Hun naam wordt door elke klub met rood omkaderd en het Oosters avontuur is ten einde. Ik werd ooit eens bena derd door de direktie van de Dendermondse gevangenis om een paar lessen te komen geven aan cipiers. Maar dat initiatief werd spoedig stopgezet toen bleek dat in jiu jitsu ook aanvallende bewegingen zitten en bewakers mogen nu eenmaal geen offensieve gebaren maken. Of jiu jitsu -een goede terapie zou zijn voor gevangenen die ook al niet weten waar te blijven met hun energie? ik ken het antwoord niet. Onmogelijk ie niet Dit zijn de mannen en vrouwen van Goshindo Gakko (vw) Jiu jitsu heeft ook een opvoedend karakter, bevrijdend zelfs: de opgekropte energie, die dikwijls omslaat in een nietsontziende agressie, krijgt er een gezonde ventilatie- klep door.» Met deze volzin omschrijft Patrick Dullaers, voorzitter van de jiu jitsu-klub Goshindo Gakko», die in de wijk Oordegem te Lede «leeft», een aspekt. en geen onbelangrijk, van de Japanse vechtsport. «Je mag zeggen dat jiu jitsu een Japanse worstel kunst is. maar toch liggen de wortels in een Chinese voedingsbodem. Chinese geestelijken trokken, net zoals dat bij ons het geval was. door het hele land om de bevolking tot hun gods dienst te bekeren. Dat was niet ongevaarlijk en vrij vaak kwam het voor dat de predikanten werden over vallen door roversbenden. Binnen de monnikenwereld ontstond de behoefte aan een verdedigingstechniek om zich in geval van nood uit de slag te kunnen trekken. Zo kon zich jiu jitsu ontwikkelen. Typisch aan jiu jitsu is de inslag van een menslievende gods dienst. Want hoewel een vechtsport, is het een heel zachte» verdedigings manier Jiu jitsu. is vrij vertaald: «de zachte kunst om jezelf te verdedigen». Dat «zacht» moet vrij letter lijk vertaald worden. Wie jiu jitsu volgt tracht zich steeds op de meest eenvou dige. de minst moeilijke manier dus. te verdedigen tegen mogelijke aanvallen zonder dat daarvoor over dreven macht moet worden aangewend. Jiu jitsu is een smeltkroes waarin vernuft, techniek en snelheid ge mengd worden. Anderzijds moet toch vermeld dat jiu jitsu gedeeltelijk agressieve eigenschappen in zich draagt aangezien aanvallen de bewegingen niet zijn uitgesloten. Maar je mag niet vergeten dat een jiu jitsuka konditioneel bijzon der scherp moet staan zowel fysisch, psychisch als op het gebied van snelheid. Een beoefenaar dient zich grote inspannin gen te getroosten om de vechtkunst onder de knie te krijgen.» Patrick Dullaers. een nogal robuuste figuur die om den brode met zware trucks rondtoert, is duide lijk iemand die met hart en ziel zijn funk tie als voor zitter-trainer waarneemt. Zijn stem blijft zakelijk, koel zelfs en zijn bureau is duidelijk ingericht om map pen en steekkaarten in op te slaan Alles wat de Oorde gem se klub verricht wordt met boekhoudkundige pre ciesheid genoteerd en geen detail geen rekening, gaat verloren. Aan de muren hangen vervaarlijk uitziende dolken en geweren. Een Japans Samoerai-zwaard is duidelijk de trots van de koliek tie. Ik beklaag de jongens die zich een nach telijke weg zouden banen naar de kamer van Dullaers. Patrick Dullaers: De be langstelling voor de Ooster se gevechtssporten neemt inderdaad week na week toe Uitz'onderiijf. of verbazing wekkend zou ik dat niet noemen. Van het oosten gaat iets mystieks uit, iets ongrijpbaars, en wij wester lingen willen dat doorgron den. Ook de rust die de Oosterse mens uitstraalt spreekt ons aan. In de huidige samenleving moet je je rot rennen om het tempo te volgen, woorden als stress, overspanning, te hoge bloeddruk, maagkwa len, zijn niet uit "de lucht en vrij vaak blijkt dat westerse, lees chemische, hulpmid delen slechts pleisters op een houten been zijn. Daar om grijpen steeds meer mensen naar yoga. aku- punktuur. maar tevens naar jiu jitsu. karate, haiku Deze laatste sporten fun geren dan zo'n beetje als bliksemafleider voor bol- gespannen agressie. In on ze samenleving zijn de uitlatingskanalen voor de mensen wel ruim, maar de meesten voelen zich toch nog uitgesloten. Problemen als eenzaamheid blijven aan de orde van de dag. Veel mensen worden daar agres sief door. Ze willen iets meedelen, maar op de een of andere manier voelen ze zich geremd. Daardoor sta pelen ze hun ongenoegen op tot er een moment van uitbarsting komt. Meestal moet een onschuldig ie mand de schade betalen met een paar fikse meppen op de smoel. In een kroeg gaat het net zo. De ene drinkt net iets teveel thee water wordt een beetje agressief, iemand loopt hem onvrijwillig aan en lap, het is zover. zijn oefenmeester beledi gen of roddel over hem rondstrooien. Onze klub poogt tevens, en de ene keer lukt dat iets beter dan de andere keer, de Wester se kuituur over te brengen. We gaan herhaaldelijk op bioskoopbezoek, ook to neel ligt in de smaak, net als tentoonstellingen en zo. We vormen in Oordegem een hecht team dat nauw samenhangt en kollegiaal optreedt. Met de groep gaan we regelmatig op kursus, naar andere klubs kijken, spie ken ook. Als de federatie een kursus geeft trekken wij daarheen en wisselen de diverse klubs van leraar zodat de leerlingen, en ook de leraars, steeds meer inzicht krijgen in jiu jitsu» In de jiu jitsu-sport bestaat geen kompetitie, er wordt enkel gekeken. Ik pas een wurggreep op zo'n manier toe, een tweede doet dat anders. Zo bestaan er mis schien honderd variaties op eenzelfde tema. Zo is jiu jitsu: het aantal knepen, slagen en grepen is ontel baar. Ik zag in Duitsland eens een vierentachtig jaar oude Japanse meester aan het werk, ik dacht dat mijn ogen uit mijn hoofd zouden rollen Mijn eigen leermees- ster is ook al zo'n kei. Waar hij de technieken blijft zoeken Is me een raadsel. Want er zijn ook kapers op de kust Kerels die een prentenboek en een kimono kopen en een klub stichten, na een paar maanden bollen die het wel af maar de naïeve leerling zit ontgoo cheld te verknollen. Zo krijgt de jiu jitsu een Waar ik de nadruk wil op leggen, is dat jiu jitsu een bijna ondoorgrondelijke sport is, gewoon omdat we de Oosterse manier van leven niet kunnen overne men. Die mensen denken en voelen totaal anders dan wij. hun kuituur is ook op een ander patroon uitge knipt. Wij kunnen slechts in bepaalde mate participeren in die filozofie. Ik denk tevens dat ze er een gezon dere levensstijl op nahou den. Die mensen krijgen turnlessen alvorens ze be ginnen te werken, het kan toorpersoneel moet zelfs oefeningen uitvoeren gedu rende de pauzes. Stel je voor dat je hier een paar buikspieroefeningen doet alvorens het werk aan te vatten. De mensen zouden denken dat je met 'maag krampen uit bed bent ge klauterd. In dat verband moet je de Japanse invloed ook niet teveel gaan over schatten. Wij zijn ons be wust van het mentaliteits- verschil en we maken daar dan ook geen punt van. We trachten gewoon beide kui tuurfenomenen aan elkaar te binden zonder afbreuk te doen aan deze of de andere wereld. De Japanse woor den die de jitsaka aanleert worden heel strikt beperkt, enkel de hoofdtitels worden overgenomen. Het is niet de bedoeling dat de jitsaka daar wat Japans staat te debiteren, de woorden die we daarentegen wél over nemen, steunen enkel op de bevelen en de orde. Want een jitsaka heeft respekt voor zijn leermeés- ter. wellicht is dat de Japanse inbreng. Een jitsa ka zal bijvoorbeeld nooit soort eigen leven leiden. De klappen werden ingewik kelder, er werd gezocht naar efficiënte verdedi- gingsmetodes zodat dat ene onderdeel een onaf hankelijk bestaan ging lei den. De verdieping bracht een vermoeilijking, een in gewikkelder struktuur met zich mee zodat jiu jitsu ze wel moest afketsen. Jiu jitsu eist enorm veel van de beoefenaar. De basistechnieken moeten feilloos beheerst, en dat is niet altijd zo eenvoudig. Desnoods wordt één greep tien, twintig, dertig maal getoond of ingestudeerd. De jitsaka moet zichzelf dan volledig in de macht hou den. want wie het op de zenuwen krijgt zal nog meer tijd nodig hebben om te leren. De leerling moet snel, bijzonder soepel en veerkrachtig zijn, hij moet in een mum van tijd kunnen reageren, zelfs aanvallen. Aan brute macht wordt geen waarde gehecht. Zelfs iemand met een armspinne omvang van vijf centimeter kan een uitstekend jitsaka zijn. Er komt wel uithou dingsvermogen bij te pas, en dat in twee opzichten; eerst moet je kunnen door bijten wanneer je minder gekoncentreerd bent. Ten tweede moet je je ook vastbijten in de jiu jitsu. Velen komen een paar maal trainen maar houden er binnen de kortste keren mee op. Gewoon omdat ze vinden dat ze niet snel genoeg vorderen. Wie volgt jiu jitsu-les? In onze klub zijn alle niet, maar de mensen ko men er op af. Het lijkt zo spektakulair. niet? Maar ik vrees dat tal van mensen iets wordt voorgelogen. Jiu jitsu is niet zo erg offensief en tevens wordt teveel Amerikaanse saus over de sport gegoten. De ware geest van de jiu jitsu wordt teveel in een hoekje ge drumd en dat vind ik jammer. Maar hoe wil je dat we klanten binden? Tegen jiu jitsu zijn wat vooroorde len in omloop en kaats die maar eens de wereld uit. Ik ken dokters die jiu jitsu totaal afkeuren voor jonge knapen. Als redenen geven zij op dat het gevaar voor te ver doorgedreven trainin gen en mogelijk breuken een nadelige invloed zou den hebben op het groei proces van een kind. Ik durf zweren dat zoiets nonsens is. Elke leermeester heeft kursussen EHBO doorlopen en weet wat een duimhoge knaap kan en mag, en wat hij niet kan en niet mag. Pijnlijke klemmen, het hard vallen op de matten, dat alles is taboe voor een kind, zoiets weten wij maar al te goed. Het kind zal echter een prima lichamelijke konditie aankweken én zichzelf onder kontrole kun nen houden. Als dat ver keerd is dan weet "ik ook niet. In judo, waar soms veel gevaarlijker toeren worden uitgehaald dón- deren kinderen vaak onver antwoord hard tegen het vilt en wat merk je? Geen mens die een krimp geeft. Je mag ook niet vergeten dat jiu jitsu showelementen bevat. De kreten die je hoort zijn vaak hulpmiddeltjes om vrijlaat voor improv voor speelsheid. D die beweren dat jiu verouderd is, heb lelijk bij het verkeerde Bij jiu jitsu is het voor een serieuze kw minimien op. Bij kar. dat anders, in karate hard doorgemept ir gemeend gevecht. ZelflMe het voor de lol is kan voorvallen. Een jjt zoekt in zijn kneepjesk naar de meest pass: formule om iemand op rug te spijkeren. Op zachte manier wordt I aanvaller mogelijk maakt nog één bewe uit te voeren, in karaj een belager minder hof *rl worden uitgeschakeld, ja. er brak al eens ie jjn' een voet, maar dat meer aan hemzelf te i dat aan de jiu jitsu. iaa neerte overmoedig vrijpostig gespeeld i kunnen ongelukken d even verpesten. Om te vermijden schakele zelfs opwarmingoefeni in. De ongevallen irij groep zijn op één hi tellen, en we draaier twee jaar. dat sprekend genoeg? Misschien ook dit Ook in jiu jitsu gordels uitgereikt. De te is de hoogste, mat hierin worden nog uarHolan -namaakt Qi (n U doe verdelen gemaakt. Si gen kunnen in princi Jjja relatief korte termij zwarte gordel omkn 1 anderen halen die Ie c Trouwens ik herhaa e s niemand, zelfs niet it8erT die met jiu jitsu 'er. n n oh vingertoppen geb werd. die vechtstijl De slechte reputatie, de goeien moeten het weer maar met de slechten bekopen, niet waar? Jiu jitsu mag tevens niet verward worden met de andere Oosterse gevechts sporten. Karate. Kung Fu en zo vonden in principe hun oorsprong in de jiu jitsu. pas door jiu jitsu konden die ontstaan omdat ze een uitdieping zijn van de verschillende stijlkne- pen. De slagen die in de jiu jitsu normaal voorkomen, gingen bij de karate een rangen en standen verte genwoordigd. Want het is zekér en vast geen dure sport, en de kameraadscha- pelijkheid binnen de groep is te snijden. Wij trachten mensen te lokken naar de woens^ en zaterdagtrainin gen door af en toe demon stratie-optredens te verzor gen. door tentoonstellingen rond en over Japan in elkaar te boksen en door het vertonen van publiciteits films. Vooral Bruce Lee- prenten dan. Honderd pro cent pro Lee-filmpjes ben ik een bepaald nummer meer uit de verf te laten komen, om het spektakel extra te kruiden. Ook het klappen met de handen tegen de mat is daar een onderdeel van. hoewel dat eveneens een steun kan zijn wanneer je onzacht tegen de stenen wordt gekwakt. Jiu jitsu is ook een sport die met de tijd meeëvolu- eert. Wij trainen niet alleen met namaakmessen, ook neprevolvers worden boven gehaald. De oorzaak hier- yan is dat jiu jitsu ruimte men zal kunnen da den. Jiu jitsu is mi vee eindeloos, een zwar de ruimte. Jiu jüva filosofie...» ndi i Ie Wanneer we in5,1,3 steekt Patrick Dullat fs, leefd de hand uil, dromen we in een lopen en ergens i e^j*r hoekje te worden g jen, maar nee hoor. de ha idei is welgemeend én tig... Tekst: Paul DE »ki Foto's: Paul VER Jiu-jitsu: snelheid, behendigheid, soepelheid en vernuft (vw)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 8