1 Ib JAREL VAN DAELE: PORTRET VAN MAN TUSSEN GEZIN EN KOOR LAUREATEN VIOLISTEN <PRIJS WILLY VAN DER MEIRSCH» fill IF IR s er een Aalstenaar in de zaal? 1 SOCIAAL AJUINTJE Momentopname: op een plek die ooit idyllisch rustig zijn om alles af te meten wezigheid van de diri- noet zijn geweest, waar ooit nog ongestoord een met de koele rede en wat gent nam ik een paar /ogel moet hebben kunnen zingen en waar nu daar niet in past af te keer de leiding over Ik ononderbroken tientallen auto s voorbijrazen tracht schilderen als aftands en had wat theoretische ba- Karei Van Daele, koorleider van «Laat blijde weer- achterhaald. gage meegekregen op de galmen» via de stilte van zijn partituur en de Karei Van Daele blijkt muziekacademie en eer- intimiteit van zijn klavier het eiland van de koorzang niet alleen een degelijk lijk gezegd, dirigeren te bereiken. koorleider maar ook een was iets dat me intri Ie stelt een aantal vrrr 9eb°ren verteller. En ont- geerde. We traden mei je sieii een aantal vra- bouwd in een romanti- rrrrrr* j*T_i_ Qp jn fjjjv<xreri geboren verteller. En ont- geerde. We traden met gen op, je werk. een ST--— de,aU, dan .Nele, schema uit, maar je grote wu UÜI spreekt het woordje'koor' een stukje geschiedenis gensteun. uit en je krijgt spontaan geschreven op een mo- v w_ een stukje Vlaamse kul* ment dat we afgeschre- j- l» tuurgeschiedenis, van de ven waren, een stukje w grond af bijna gestart in geschiedenis waar we f n'^DL de droeve naoorlogse ja- nu vaak achteloos of {f t Z1°" ren, beladen met de pijn sceptisch aan voorbij- vft V<m i van de repressie, opge- gaan, geneigd ais Vader zong graag, sowel Werk* "S Sfegr' endme,' SeT(op°PdênK^ïche dosis idealisme, echtgenote, tot geheu- kultuurdagen), in Hilver- sum, op het Zangfeest en men - zoals de de Ijzerbedevaart, als koorleider Snuffelend in Karei Van Daeles rijke docu- de voor het zin- mentatie vind ik in het programma van het Gul- densporenzangfeest van 1948 de namen van Jan. Van der Hulst als feestre denaar en van Octaaf Boone als bewerker van Oudvlaamse volksliede ren als «Min soetlief was in het gezin als in het kerkkoor van Sint-Jozef. Later werden we lid van het knapenkoor op de H. Hartparochie. Marcel Coppens nam er de lei ding waar. Hij was toen een weverkin». Verder is immers onderwijzer aan e£ ©en kranteknipsel uit de Sint-Lievensschool in de Driesleutelstraat. In die sfeer groeiden we op. We zongen vierstemmig. V. En wat na «Nele» en «Uilenspiegel»? A. «In 1954 we^d het «Aalsters gemengd Koor» opgericht. Het was - onder stimulans van L. Calloens - gegroeid van uit het Davidsfonds. Het luisterde allerlei plech tigheden zoals Roden- bachherdenkingen en Guldensporenvieringen op. Maar door gebrek leiding van het koor van aan interesse bloedde de volkskunstgroep «Ui- het dood. Ik had nu mijn lenspiegel» te Brussel, handen vrij en trok naar Vaak traden beide groe- de muziekacademie pen samen op o.m. tij- waar ik gedurende vijf dens Zuidafrikaanse jaar zang en lyrische avonden. Vaak ook was kunst studeerde bij Ed- er samenwerking met mond Borgers, net tot op «De Minnestrelen», een het ogenblik dat hij met instrumentaal en vocaal pensioen ging. Borgers kwartet waar ook Louis was een merkwaardig Devos deel van uitmaak- man: idealist, flamin- te (n.v.d.r. dit is dezelfde gant, principevast. Hij Louis Devos die voor het werkte vaak samen met platenmerk «Erato» een Jef Van Hoof, ook al een opname maakte van niet-alledaagse en kleur- «Messes des Morts» van rijke figuur. Tot beter be- Marc-Antoine Charpen- grip liet hij de opera- tier en die daarvoor in aria's in de moedertaal platenkntieken in tijd- zingen (dit is trouwens in schriften en op de radio de KVO nog altijd het grote waardering kreeg), geval). Zo komt het dat Na vijf jaar kwam er bin- ook mijn vader op dat nen de groep «Nele» een gebied heel wat vertaai- splintergroep «Iwein». Ik werk deed, niet zo een- wou geen partij kiezen, voudig als men weet dat Daarom verliet ik beide, woord en klank harmo- Ook kwam er een einde nisch moeten samenval- aan mijn beroepsactivi- len en dat geen accent- teiten te Brussel. Meteen verschuiving mogelijk is. was ook de periode «Ui- Borgers organiseerde lenspiegel» afgesloten.» met «KOLMA» (Kring Oud-leerlingen Muzieka- V. Uw vader moet wel cademie Aalst) concerten «De Standaard» van 20 januari 1949 waaruit dit citaat: «Het bekende koor «Nele», een der eerst Dat kon omdat we met z'n aangesloten zanggroe- tienen waren. Ouder ge- pen van het Algemeen worden trokken sommi- Nederlands Zangver- gen naar de muziekaca- bond, nam voor enkele een bijzonder iemand ge- van de zangklas en de demie (vanop de Oude dagen deel aan een koor- weest zijn. Kunt U zijn lyrische klas met frag- Vismarkt keken we op de wedstrijd in Hilversum, figuur wat scherper be- menten uit opera's en Oude Dender) en leerden De flinke zanggroep naderen? operetten van Vlamin- er een instrument bespe- kaapte in de 4e categorie A. Er was een speciale gen. Na zijn vertrek werd len. Later kwamen er de de eerste prijs weg met relatie tussen mijn vader het initietief genomen verloofden bij. Zo groei- bet opgelegde stuk «De en Gaston Feremans, in om verder te zingen als fiere Pinksterblom», be- die tijd directeur van de groep. Zo kwam «Pro werkt door Felix De No- stedelijke muziekacade- Canto» tot stand. En Ed- en "det Vendel» van mie. Vader was de eerste mond Borgers bleef mee- Arthur Meulemans. Te leerling van de door Fe- werken. Men zong als vermelden hierbij is dat remans ingericht zang- groep en individueel, zo de beroemde componist klas die werd geleid door wel volks als belcanto. Henk Badings en de in Edmond Borgers. Tussen Een Hullebroeckviering Gent bekende dirigent haakjes, ik was zijn laat- uit 1963 en een belcanto- tdward Flipse - hij leid- ste leerling. Vader en Fe- avond in Sint-Jozefskring de voor de Gentse Orato- remans werden echte en bewijzen dit. Maar de le- numvereniging verschil- hechte vrienden. De com- venswegen van jonge lende keren Bachs «Mat- ponist droeg vader een mensen lopen uiteen, theuspassie» - deel uit- vierstemmige bewerking Men fladderde het nest maakten van de jury. - van «Gebed voor het Va- uit en gedaan was «Pro «Parallel met de leiding derland» op en schreef Canto» van de koorgroep «Nele» op een tekst van hem v Van nu af aan laan» in Aalst liepen mijn be- «Schoon land, - -- - nr. Karei Van Daele. (KDC) den we uit tot een fami liekoor dat vooral op feestdagen musiceerde. Er is dus niets nieuws onder de zon. We speel den huismuziek, aange stoken door vaders voor beeld. In 1947 werd, onder lei ding van Gilbert Claus, de volkskunstgroep «Ne le» opgericht. Er waren zang, volksdans, vendel- zwaaien en een blokfluit ensemble. Ik stond in voor de koorzang. Aan vankelijk was ik gewoon zingend lid. Maar bij af- roepsactiviteiten en de land». weg van Karei Van Daele als koorleider parallel met die van «Laat blijde weergalmen». Vertel eens iets over de start we ook concerten met ge wijde en profane muziek. Ons eerste kerkconcert viel op 7 maart 1967 en Gaston De Cock, huidige dirigent van het «Halle lujakoor», was in een re censie in de «Gazet van Aalst» een en al lof over dit eerste optreden.» De zondagmorgen lijkt intussen al een heel stuk opgeschoven en voor de verdere geschiedenis van het koor raadpleeg ik hun 'chronijke' en vis er het essentiële uit. Alex Van Lil is een uitstekend leidsman. Vanaf 1968 neemt «Laat blijde weer galmen» deel aan de pro vinciale koorzangtor- nooien, een weg die cres cendo gaat en uitloopt op de klassering in ere-divi- sie in 1975 en de bevesti ging daarvan in 1977. De kringloop van activitei ten houdt niet stil: het opluisteren van de feest dagen op de jxtrochie, de jaarlijkse concerten, hu welijksmissen, verbroe dering met Krefeld, me dewerking aan de Mat- theuspassie en aan Fere mans' oratorium «Het bronzen Hart», meisere nades en deelname aan koortreffens van het ANZ vormen de hoofdbrok. Hoogtepunt is het optre den binnen een zomer- traditie in de Sint-Mi- chielskathedraal te Brus sel met Fux' «Klostemeu- burger Messe». Maar ook de sfeer van vriendschap wordt gesti muleerd door de kooruit- stappen en de Cecilia- feesten en niet het minst door een geest van ver standhouding, gekruid met humor. Momenteel telt het koor een vijftigtal leden, vrij gelijkmatig verdeeld over de ver schillende stemmen, en er wordt druk gewerkt aan de voorbereiding van het concert voor het orgelfonds op dinsdag 5 mei.» V. Hoe kiest een koorlei der zijn repertorium? Met welke factoren moet hij rekening houden? De partituren komen hem toch niet toegewaaid? Daar zit toch heel wat werk achter? petitie en uitvoeri pen me helemat Toch kan ik het evenwicht tussen en koor vinden 1 werk valt licht d( sfeer die binnen hi heerst.» V. Het koorleve Vlaanderen bereil J menteel een degel veau. Ik hoorde i laatste provinciaal tornooi o.m. twee chiekoren, nl. uit I 61 sem en uit Nederix Jaren geleden zou< rigent en koor te geweest zijn de pnisc toon te treffen, nu !ge oj daar interpretati sens nuancering bij. a op A. «Dit heeft heel I ove maken met de op] ion 1 en de vervolmakin de de koorleiders. D< t in servatoria, het mensinstituut, het en het organisere B'bjk cycli zorgen voo I^® theoretische ruggf die in mijn tijd oi Brmi baar was. Bove 00 kanwie zich wil b len, een beroep do Vlaamse en Nederl tijdschriften. Doorc vorming van de ders grondig is, hun aanpak gron< stellen hoge eisen resultaat is in ding.» V. Als ik in Vlaamse steden ren hoor zingen v< me op dat ze mekt dicht benaderei klankidioom, dat sterke binding is traditie, dat je ovei bijna vast patroon een brok Bach of del, een stukje M< sohn, een volkslii Brahms, iets van bodem. Schütz, Bi de, Telemann en dt sen van de twirfj®den eeuw lijken margE1'^!" Ik overdrijf, maar - doel: werken we n unje| veel met geijkte vofeiie tal Ook het festival Te 11 Vlaanderen is hie^t spoi altijd vrij te pleite: A. «Je kan niet nat traditie kijken, mensen van wie heL getrj door de tijd is geld Met I er bc tenop: A. «Wat de religieuze muziek betreft primeert het functionele. Maar daarbinnen blijft ruimte rtuurlijk was er een Aalstenaar in de zaal. Zelfs laureaat gedrukt te zien, eer dan een, maar die zaten dan wel aan de meer betekent dan een rkeerde kant. Ze waren namelijk te zien, bij het berg concertjes in de pa tbliek, en we hadden er minstens eentje op het rochiezaal of op het kof epodium verwacht. Daar was maar één autochto- fiekransje met knikkende j inwoner te zien. De burgemeester leidde de familieleden en glunde- rona in, gaf de cheque en de plaketten en wees op rende sympathisanten, ït belang van de wedstrijd. Aan de wedstrijd had Omdat de deelnemers jzelf geen deelgenomen. De burgemeester heeft al zeer jong zijn, en jonge ren geen diploma's en juryleden meer nodig om mensen voor hun inzet 3rfekt de eerste viool te hanteren. meer dan aanmoediging verdienen geven we in kat te zien. deze bespreking geen in- Of je nu laaiend enthou- dividuele punten, maar siast bent over het ver- een algemene indruk schijnsel «wedstrijd» (al over het programma, de of niet met groeneta- keuze en de verwerking, felkleedjuryleden en de Omdat de jury zich bij daarbij behorende ca- het behalen van de prijs priolen), feit is dat jonge vooral liet inspireren mensen er pas geraken, door de voorstelling van langs een défilé van offi- het opgelegde stuk, dat de muzikanten was, is ciële examens, dat ein- speciaal voor deze gele- wel bi .zonder merkwaar- deloos toonladders en genheid door Willy Van dig al., je weet dat er bij solopartijtjes inoefenen der Meirsch, gecompo- de 9 d'elnemers geen en- in een chique living of neerd werd, en door de kele alstenaar te be- een donkere zolderkamer kandidaten op 6 weken speurfn was. We zouden zonder naar buiten te tre- tijds diende ingestu- zo voor de vuist 3 jonge den ook maar een droeve deerd, geeft het pro violist' m kunnen opnoe- bedoening is, dat talent gramma waarbij de leer- men, lie aan de voor- zonder papieren erken- lingen uit eigen keuze .vaar n voldeden en ning in dit gezegend mogen spelen voor nuan- oijna iker een ereprijs, land tien keer niets is, en cebespreking. Zo zie je elfs c 3 hoofdprijs waard dat je naam als onder- bijvoorbeeld dat violis- varen. en toch... geen scheiden kandidaat of ten die opteren voor"bra- i de inleidende woor- en belichtte de stadsva- er langs anekdotische en persoonlijke weg de figuur en het werk van Willy Van den Meirsch. Dat het uitgerekend uit zijn mond ook te horen was br.e belangrijk deze wedstrijd voor beginnen- A. «Onze parochie, Sint- Anna, bestaat 25 jaar. voor polyfonie, roman- Pastoor Biesemans zali- tiek of hedendaagse mu- ger heeft hier alles uit de ziek. Avant-garde druf ik grond gestampt. Jules niet aan. Het klank- Ghyselen en Jef Limpens idioom ligt te ver buiten achteraf hebben samen het gewone. Het ligt voor met hem verder gebouwd de hand dat ik rekening aan een reeks kern- en houd met de kwaliteiten werkgroepen die nog al- van mijn koor. Voor pro- hjd de basis en de gist fane muziek is de basis zijn van de parochiewer- minder smal enzoek ik king. Marleen Ediers, laureate van de Prijs Willy Van der Meirsch 1981 (KDC) In 1965 kwam er een op roep gericht tot mensen die belangstelling had den voor het zingen. Ik daarheen. Ik stond tegenover Jules Ghyse- len onder vier ogen. «Als Mozes niet naar de berg gaat, komt de berg naar Mozes» zei hij. Karei, ik reken op jou voor de lei ding van het koor. Ik stond perplex maar kon noch wilde weigeren. We vormden een paro chiekoor maar stonden alleen in voor het opluis teren van feestdagen en traden ook wel eens op voor een speciale aange legenheid. Om interesse te wekken organiseerden naar een zo groot moge lijke variatie. Paul Val- gaeren koorconsulent bij het ANZ, en koorweek ends waarin mensen als Cooremans, Nees, Schol- laert en Van Nevel be trokken zijn, vormen voor de keuze van de materie een uiterst geschikte lei draad. Uit een overvloed ig aanbod wordt via het zingen, de piano en het kritisch oor van mijn ee ga gewikt en gewogen. Voor de uitvoering pro beer ik zo dicht en zo nauwkeurig mogelijk persoonlijkheid en doel stellingen van de compo nist te benaderen.» V. Is het koor dan uw eigen hobby? A. «Ja. Voorbereiding, re en de kritiek heeftjei staan. Toch zoek elke religieuze pl< heid, voor elk conc< naar iets origineel niet-alledaags. Ik aan Paul Hindemi Willem Vogel en dj Vlamingen die we wat hun toekomt.» V. We stappen nu het beeld van Kan Daele als dirigei richten ons tot de loze burger. Waar persoonlijke voorkeur, ook in xnein buiten de k< ziek? A. «Bc ben moment) zig met werk va: mann Schein, een noot van Schütz. een echte openl omdat het kingsvol is. Het liefilizei. me Beethovens snrlate niën en Brahms' 1 him Requiem, geen tiet b< van droefenis maafet sw troost en hoop.» loden idje-i Slotmoment; het geèing v van auto's op de Btor de wijnlaan blijft mon uit M aanhouden maar di bloesems zitten we uilen de bomen en er h<! Jam: muzieknoten in de En wat meer is, i een boeiend ontmoet. oots i voure-stukken in hun jon ge weemoed en geest drift over talloze valkui len springen, maar strui- tituren schikken. Dat be- j Je Prijs Willy Van der Meirsch 1981Marleen Ediers, en de onderscheiden geleiders die achter onze mL.D'Haeseïeer. (KDC) stedelijke sjoelbak plaats nemen, om daar uit de subtiele betonnen geluiden te plukken, over sterke vingers maar keiden over molshopen, vooral over een sterk hart zo vind je bij alle kandi- moeten beschikken kan daten schoonheidsvlek- er tussendoor toch nog ging naar een haarzuive- jes, en is de toonzuiver- maar eens in. re en bekoorlijke Hertel heid niet altijd de hoog- De keuze, dat is ook een met een minimaal vleug- ste troef, zo zou je bijna mooi hoofdstuk. Daaruit je moderne adem onder pezeweverig kunnen leer je dat de nieuwe gar- stellen dat de viooltaai, de andermaal opdaagt dat subtiele spel van met vioolpedagogen en klank en licht nog uitge- tophits sinds mensen- diept moet worden, maar heugnis ons bekend: Vi- toch getuigt het geheel valdi ligt nog altijd in de over gans de lijn van een smaak, liefst met een zeer grote hoogte en een aartsmoeilijk kreng, bijzondere begaafdheid. Kreutzer kan bij de Verrij- Treffend is daarbij de zenis des vlees met alle brede moederlijke vleu- leerboeken onder de arm gels van de leraars en de dadelijk weer deplcmken begeleider. Dat gaat van op, hij is nog altijd bij. - geef hier je viool, ik zal Handel, met de romanti- wel stemmen - tot lesse- sche must is altijd raak, naar klaarzetten en par- een goeie brok echter sa- lonmuziek gegarandeerd succes, en natuurlijk zijn er de Italiaanse viool wonderen waar je zelf de klank van het ontbre kend kamerensemble moet bij bekleuren. Mijn voorkeur - als keuze de noten, en dan vooral naar het opgelegd stuk dat een vlucht van angs tige schaduwen en losse dromen uitstuwt, en dat vooral bij deze beurt van de laureaten met een kordate hardnekkige wrong in de boog ge speeld werd. De «Prijs Willy Van der Meirsch» vorig jaar voor pianisten, dit jaar voor Jonge mensen die, zon der dat U en ik het alle dagen merken, uren in hun instrument stoppen en ondanks alles, alleen maar te benijden zijn. Erelijst, Prijs Willy Van der Meirsch: 1. Ediers Marleen (lau reate 1981) Onderscheiden daten: Pensaert Hilde Pas Anne Bosschem Ann Erauw Willem Breughelfeest In kasteel Terlinden nodigt de WKS/M «Jing» A uit op hun Brueghelfeesten met op 9 mei bode vanaf 19 u. dans en vermaak. Op 10 mei 's ochtends een openluchtmis en apef®vens Levensvreugde n' Op zondag 10 mei heeft er ten voordele v 1 - mentaal gehandicapten op de Osbroek een beiles ei violisten, wordt volgend wedstrijd plaats tussen Levensvreugde Aalst i 01 hc jaar uitgeschreven voor mj|es Lede. Aanvang te 15 u. Vi' Parochiale feesten Van vrijdag 8 tot zondag 10 mei in St. MartinuL te Aalst (Zonnestraat) reusachtige parochiale feesten. cello. Als het zover is, vinden we er hppelijk wat 'in teelt' bij. was j he V^it zij: am i« i iets op c publ iet ter dzake enma ttdiui ladelc d in de dr en en ferk. I Brk vc aofoc Be en dan én in he van rilden hun It ban dzake rej ït VOOJ maa

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 14