Pact met zinvolle keuze en verzorgde uitwerking op 1 mei het linnen doek «Denken op 1 mei, ben je gek, dan feesten we!» Preprovinciaal zangtornooi 16 - 8.5.1981 - De Voorpost «1-mei viering hoeft toch niet naar het museum» re, Laurent Maesschalk, besloot regisseur Anton Cogen bij de proloog van de Svenia Maesschalk, Sien PACT-opvoering «Denken op 1 mei, ben je gek. dan Orbre, Roel Van Der feesten wel» ter gelegenheid van de 1-meiviering op Plas, Maria Van Goe- *ijn socialistisch in het Volkshuis aan de Aalsterse them en Georgette Van Houtmarkt. Voor mij, maar ook voor een heleboel Lierde niet altijd even andere toneelliefhebbers (al dan niet met een rode sterk waren, is tuurlijk nep-roos in het knoopsgat...) ook niet... want tradi- best aannemelijk, tiegetrouw verwende de oerdegelijke PACT-ploeg En dat sommige poëzie- ons dit jaar opnieuw met een opvoering van prima deeltjes je meer aanspra- niveau en dat is toch altijd graag meegenomen. ken dan dere, is logisch. Onze persoonlijke voor- i-mei is het lees} van d® 111 de keuze van de poëzie keur ging uit naar «De arbeid. Of er echt zoveel en de regie werd niet zo- Generaal» van K Tu- gezwoegd wordt op deze maar losweg een aantal cholsky, «Generaal, je feestdag betwijfel ik ten stukjes gekozen en aan tank is sterke w^_ zeerste, maar toch was elkaar geplakt Nee. ei gen„ van B. Brecht en het overduidelijk dat de zat een duidelijke lijn in. «Smeekbede tot de boer Pact-ploeg hard gewerkt een evolutie als het wa- vcm y y^a heeft aan deze voortreffe- re, van het min of meer lijke poëziekollage rond anekdotische («een Verder was de vormge- 1-mei, samengesteld strijdbaar man» van V. ving goed uitgekiend, door Carole Dejonckhee- Jara) tot het veel omvat- Ongelooflijk goed dekor re en Roel Van de Plas. tender en diepgrijpender en dito kostuums (onver- deerlijke poëzie in een gegeven van totale ont- zorgde en stofferige smo- taaltje dat aardig bekt. reddering en wanhoop kings). Verder uitstekend In een goed tempo rolde om het huidige leven, lichtwerk en degelijke de kollage, goed voor Het ging in stijgende lijn, geluidsband; op sommi- zo'n dik uur, voorbij; recht-toe-recht-aan naar ge momenten was er geen moment kon je je beklemmende stukjes en werkelijk een strijd aan vervelen, want alles was situaties. de gang op het tweede tot in de details uitge- Zwakke elementen, en- verdiep in het Volks- werkt. En dit «alles» is kele «déjè vu» en reeds huis.... "liet weinig in totaal 25 gehoorde deeltjes, zijn Hoogtepunt van de op- schuifjes die je ongetwij- niet te vermijden, maar voering was het prima aid aanspraken, het ene gelukkig zaten er enkele 'solonummer' van Anton atuurlijk meer dan het hele aangename verras- Cogen, eenvoudig maar adere. singen in zoals «Denken zeer sfeervol begeleid lommige stukjes straal- op 1 mei, ben je gek, dan via trommelgeroffel in .en enkele kilte en hard- feesten we!» van Roel «De Indiaan», van M. Vi- •.eid af; nog maar eens Van de Plas en «Het Rood valdin. Nog maar eens erd het publiek duide- Vaandel» van Maurice spreidde Anton hier al ijk gemaakt dat de si- Vidalin. zijn akteertalent en voor- ïatie van de arbeid (ge- In het programmabro- al zijn stembeheersing ikkig) verbeterd is, chuurtje werden meer tentoon, aar verre van uitste- dan twee dozijn titels Wem Comlissen en Sien end is. (honger, werk- vernoemd, 25 om precies Orbie waren ook in hun losheid, kapitalisme, te zijn, maar enkele num- dagje terwijl de rest •uisis enz.) ook spitten zij mers waren door elkaar eveneens degelijk werk -iet goedkope schouder- gevlochten of overlapten leverde, zodat de poëzie- ophalen om en stuwden elkaar. Ondanks het collage niet danste op aan op strijd om de vrij- snelle ritme, had er hier een slappe koord, heid. Best te begrijpen en daar misschien toch Regisseur Anton Cogen want wie PACT kent wat mogen gesnoeid slaagde erin de soms te weet dat het geen blad worden. Maar ja, de keu- dichterlijke taferelen in voor de mond neemt en ze was inderdaad niet zo een genietbare toonaard zijn maatschappij-kritiek gemakkelijk, want wat over te brengen. Verder op honderd en één din- voor de ene té lang duur- leverde Anton keurig gen met de gulle hand de was misschien voor werk omdat hij vele klip- rondstrooit. de andere té kort. Dit pen van het effektbejag Bertolt Brecht was zowat was overigens ook de handig omzeilde, zonder pend over, dik dankzij de steunpilaar van de enige, echte kritiek die dat de poëziekollage aan het homogeen werk van poëziecollage; deze Duit- we op dit fijne en ge- aantrekkelijkheid in- de medewerkers, se socialist schreef ooit ëngageerde poéziekolla- boekte. Na deze poëziekollage het «Meilied», «Vragen ge hebben. Als slotkonklusie: De po- stond ook nog «Maha- van een lezende arbei- Wat vooral opviel waren ziëkollage: «Denken op 1 gonny» van Bertolt der» en «Generaal, je de moeiteloze overgan- mei, ben je gek, dan Brecht op programma. Buiten het akteertalent bezitten de akteurs ook nog een vaardige danscapaciteit (KDC) et B irenii Op zaterdag 9 mei om 20 uur in zaal Patri i Hofstade, koorconcert Sint-Jan-Berchmai J m.m.v. Sint-Bengkok (Kwatrecht) O.L.V. J teld De Zitter en het gemengd koor Sii Nergmans o.l.v. J. Van der Vurst. - Op zaterdag 9 mei om 20 uur in de St .J pel: Marcel Ketels en Patrick Laureys muziek uit van Marley, Van Eyck, Hotte Teleman e.a. Toegangsprijs is 100 fr. In het Affligems Kultureel Centrum eksp Jan Hutsebaut nog op zaterdagen 9 en 161 M d( zondagen 10 en 17 mei van 10 tot 12 en van 21 uur. In het Affligems Kultureel Centrum op v IQ 15 mei kultureel gastprogTamma over «de lemeersen», een klank- en diamontage Jozef De Craeckeer over flora en fauna vi 'a9 natuurgebied. Aanvang 20 uur. «DE In 't Apostelken (Mijlbeek) op vrijdag 8 n u.: Ie studie-avond van Aviomis, Intemati Bond van Park en Sierwatervogels. Op vrijdag 8 mei om 20 uur; opening te: stelling van Beeldende Kunsten in de n theek van het Aalsterse Koninklijke Ly< (fl( Veder toegankelijk op zaterdag 9 mei van 18 uur en op zondag 10 mei Van 10 tot 20 Tot zondag 10 mei in Galerij S65, Spaar heidstraat 65 te Aalst. Werken van Te Noda (Japan) Nog tot woensdag 12 mei in het oud-hospit Aalst, Valerius De Saedeleer en zijn omgi y Open alle dagen van 14 tot 17 uur en z< ig: V van 10.30 u. tot 12.30 u. en van 14 u. tot lf st-Mij Vrijdag gesloten. Organisatie: Jonge Kamer Aalst. De Catharinisten brengen op zaterdag 9 20 uur in zaal 't Kapelleken, Meuleschette een variété-avond (gevolgd door een gez dansavond met disc-jockey). De Meisjeschool Erembodegem Centrum op zondag 10 mei te 15 uur een non-stop op, met als titel «Samen Sporten» onder van Oscar Van Malder in de turnzaal v/d jesschool, Tervurenlaan 16, Erembodegen iig:T LE\ uur: larter n 12c TB/ uu S Haar ettmg oor en s ng: S i KEI Een fragment uit «Meilied» van Van der Wal (KDC) samen zonder kakikleur ploeg. gevoel dat niet volledig strijden voor een algeme- Vertolking was zeer vlot kon overgeplant worden ne vrijheid, voor warmte en natuurlijk en blijk- op het publiek. Het hoef- en liefde en vooral vre- baar hadden de akteurs de natuurlijk niet dat de de». Het kwam aangrij- er ook de arootste lol; een vrolijkheid er als gloei end kaarsvet afdroop en gelukkig werd er enthoe- siast omgesprongen met leugen en waarheid, dro om en werkelijkheid. Daarbij waren de ironi sche prikjes verfrissend. De vertolking was stijlvol en homogeen: op de huid geschreven van Ronald Okap li VOO ng: I Schollaert en GiO Van Nieuwe maar- ook de rei 30 ui homogeen bij 1 welslagen van d 9 duktie met een J5 en bijtende soc tieke inslag. Jol tank is een sterke wa- gen. Deze 25 deeltjes en feesten we!» kon een gen». Typisch Brechts as- de talrijke 'personages' goed gevulde konferen- pect was zijn snijdende uit de doeken doen is on- tiezaal in het Volkshuis akkuratesse, maar ook begonnen werk en eigen- een goed uur lang zijn fijngevoelige humor lijk overbodig. Dat de boeien. De inhoud was en kiesheid die hij zorg- tien medewerkers Wil- bevattelijk: «Tegen de vuldig gedoseerd in zijn liam Boulemberg, Anton welvaartmaatschappij, werken heeft weten te Cogen, Wem Comelis- tegen het fascisme en te- weven. sen, Carole Dejonckhee- gen de massa. Laten we Mahagonny, een semi musical van Bertolt Brecht (KDC) De volledige poëzieploeg van Pact (KDC) Ook hier leverde de PACT-ploeg (die er al een vermoeiende opvoer ing had opzitten ter gele genheid van het 1-mei feest van de KP) een goe de prestatie. Deze luchtige semi-musi- cal, die reeds vroeger met sukses werd opge voerd, haakte grondig en sterk in op onze maat schappij met zijn vele problemen en tekortko mingen, en dit op vlotte meeslepende muziek van K. Wiel. Op het einde kreeg je er een «zedenlesje» bij: «Als je geld hebt, biedt het leven je alles. Alles is toegelaten met een wel gevulde geldbeugel.». «Mahagonny», slechts een uitgevonden woord, bestaat omdat er niets anders is waarop je kan vertrouwen». Hoofdzakelijk gebruik makend van zang en dans werd er een ster geëngageerd, intens ge voelig en krachtig schowspel opgebouwd dat je vaak verraste met een grote beeldenrijk dom. Ook nam het orkest een groot deel van de sfeerschepping voor zijn rekening en dit op een gezonde manier. Het geheel leunde een beetje aan bij spektakel, want je kan in feite niet spreken van een stuk in de traditionele zin van het woord. Een half dozijn akteurs vulden in een razend tempo nog eens een uur. Iet of wat burleske tafe reeltjes, absurde intri ges, parodieën op men sen en situaties, kabaret- achtige deeltjes en zo meer. Voor ons persoonlijk was «Mahagonny» bijzonder om datgene wat op de scene verzwegen werd, maar toch onderhuids in de personages aanwezig was. Ook werd de span ningsvolle afwachting van het publiek handig bespeeld door de PACT- Het Stedelijk Comité voor Vrijetijdsbesteding liet ons fier weten dat het Parochiaal Gemengd Zangkoor Sint Jozef Aalst met 85% van de punten een zeer eervolle onderscheiding be haalde op het preprovinciaal zangtornooi te Ledeberg van 25 april 11, waaraan vier zangko ren deelnamen. 77.1111toestel 283. Verder heeft er op zaterdag 30 mei te 14 ui |^jder de feestzaal van het Stadhuis een preproj. p. ciaal zangtornooi plaats. Voor meerdere in AH tingen i.v.m. praktische schikkingen verwi wij naar het Stedelijk Comité voor Vrijetijd 1 steding, Kattestraat 33, Aalst of telefonisch S Meld. finale 7 mi ng V Zouts reikin stads het t80 ei 11981 i: E CINEMA FEESTPALEIS Zaai 1 Uitzonderlijk, maar ditmaal toch waar. In zaal 1 van cinema Feestpaleis gaat vanavond de Duitse film «Lili Marleen» van Rainer Werner Fassbinder in première voor België. Deze film die gelijktijdig uitkomt met Antwer pen vertelt ons in feite de geschiedenis van een lied. Om de historische Lili Marleen, de zange res Lale Anderson die het lied zo populair maakte dat ze er werd mee vereenzelvigd, bekommert de kineast zich niet. Rond de biografische gegevens van de liefde tussen Lili en de Joodse Robert Mendelsson fantaseerde de regisseur, op sublieme wijze, een verhaal. En het is dat verhaal, doorspekt met intriges, en met de steeds maar weerkerende vraag of Lili al dan niet spioneert voor de Joden, die de film interessant maakt. Het is geen «groot» meesterwerk, maar het is wel een sfeervolle film die «af» is. De beste signatuur trouwens voor R.W. Fassbinder. Een première die we de cinefielen aanbevelen. Zaal 2 Eveneens een uitstekende prent is «De laatste metro», een film van Frangois Truffaut met in de hoofdrollen Catherine Deneuve, Gerard De- pardieu en Jean Poiret. De laatste metro is een verhaal vol liefde en avontuur. Ook deze film speelt zich af in de oorlogsjaren, meer bepaald in het Parijs van 1942. De Duitse Jood Lucas Steiner, die de leiding en het bestuur van het beroemde teater Montmartre waarnam, voelt de grond onder zijn voeten te heet worden. Hij vertrekt naar Zuid-Amerika en laat de zaak aan zijn vrouw, Marion, over. -Marion zal proberen haar geda ne beloften aan Lucas waar te maken, maar dat gaat niet zonder avonturen, intriges en gevaren. Het beleven van een hele reeks priva te en historische gebeurtenissen eindigt met het gekende happy end op 6 juni 1944: het ontschepen van de Geallieerden in Normandië. Zaal 3 Voor de derde opeenvolgende week «De oli fantman», het verhaal van een kreupele die weggehaald van de kermis een kortstondig, maar woelig geluk kent in een verpleeginrich ting. CINEMA PALACE Benedenzaal Tweede week verlenging van de onwaarscf Tiss£ lijke, maar toch poëtisch exotische prent blauwe lagune». Studio Grin odegï Justine» een film naar het werk van Mai1"9 de Sade, die als slogan meekreeg «Het vru loos gevecht van een jong meisje om te lx{TB/j den wat haar het duurbaarste was: haar n delijkheid». Het genre is meteen duidelijk verhaal gaat over Justine, en over Jul1, haar zuster Na de dood van hun ou weigeren zij opgevoed te worden door zus Hierop trekken zij naar Londen. Hun i, loopt echter niet over rozen want af en toe er doorns zoals een verleidelijke Lord Car ng: S. Madame Laronde, uitbaatster van een «ma i ry close», enz. LET Een film voor een volwassen publiek. Club «Gloria», terug een meisjesnaam, is van John Cassavetes met in de hoofdr| Gena Rowlands, Buck Henry en Julie Cari vv Op zekere dag neemt Gloria een zevenj 1st Mijl knaapje, Phil Dawn, onder haar hoede, heeft ze met het kind niets uit te staan vader, moeder en zus van Phil werden moord door het milieu. Het was een wo |UUgJa dat Phil zelf ontkwam. Maar het milieu w er zaak niet onafgewerkt laten. Zij jaagt dus >a op Phil. 16 Gloria, vroeger ook deel uitmakend van milieu, leeft momenteel de onaantastbare van het stilzwijgen na. Dat bezorgt haar De inmenging in het milieu, door Phi beschermen, verstoort deze rust. Zij houdt echter voet bij stuk en is vastbesl Phil tot het uiterste te verdedigen. Maar, groot de stad ook is, het milieu is machti heeft overal zyn voelhorens. Gelukkig Phil is Gloria geen vrouw die het bij de e< tegenslag opgeeft. ).30 u lal «I it Ere )i vooi 9.30 u S Haag s- i ton kad larten in 128 ii met Fir tg: Vc «DEI

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16