I ^ndré Demedts jprak over Cyriel Verschaeve Paul Snoek overleden Het sprookje over vrede Filmjournaal Dirk Martensprijs 1980 •&ÏÏJEZXZ ss^dc De Voorpost - 23.10.1981 - 15 ledachl >at is bJF antokt ÏLq van zijn rustiger activiteiten organiseerde de oud- woord van Rodenbacht «ngenbond van het St. Maartencollege een Cyriel «Overmacht verplettert hel- i*haeve-avond. Voorzitter, Mare De Clercq, stelde aan denmoed» werd eens te ussen aiO-tal opgekomenen de voordrachtgever van de avond meer bewaarheid maar het André Demedts, alom in Vlaanderen bekend voor zijn voorbeeld der Boeren, die onm»inc 1l._ J_ t Ul gods inde, enigszins weemoedige verteltrant. •Ikeren zcd Cyriel kunst. Tussenin leerde hij haeve een omstreden ook nog muziek. doof"15 Dnliikheid blijven. De In 1892 werd hij student in en die met misprijzén de wijsbegeerte te Roesela- wondering over hem re. waarna hij van 1893 tot de «Vi :h k( in te S hebben en zijn Brugge. Aanvankelijk had nin op de hoogte van hij zoals zijn broer advokaat 1 ij als politiek geënga- willen worden, maar op 5 ie in een beroerde tijd aandringen van zijn supe- ht, gewild en gedaan rior werd hij priester. a Talrijke archiefstuk- Twee zeer begaafde vrien- Zl)n 0 a brieven zijn onuitge- den, zijn dorpsgenoot Del- e9ger i en slechts weinigen hen Vanhaute en de Oosten- ma 6 kapelaan van Alve- denaar Robrecht De Smet were m van dichtbij kennen oefenden een sterke invloed en hun herinneringen op hem uit. e ,moc brift gesteld en open- Langs dichter Vanhaute min9lf gemaakt. Het is niet kwam hij tot de grote Duitse zegde dhr. De- romantici; langs De Smet, - een oordeel te vel- voorstander van Groot-Ne- wer*bng ontstond een innige 'Zl)n< ij kunnen alleen maar derland en de radicaalste schap met Lodewijk o v®j chting aanwijzen. theoreticus van een anti- Dostel' c"e d^°r aR© beproe- C was Cyriel Verschaeve? Belgisch flamingantisme, j( jek naar een antwoord lp' 0611 v©rdiept Vlaams na- eqeno 'n van hem zelf een tionalisme. vinaerwiizina. Od 1x1 1894 trad Verschaeve voor rsiteit van Leuven ere^ 0011 bijdrage in De Vlaamse f^1!5138011013 wat v®r" verleend o.a. Vlngge. hetW.st-Vlaan.se fderJStijn Streuvels. Anton studententijdschrift echt: e tijd zijn werk niet de aan toneel en voordracht ondanks de verwoesting van-hun land en de duizen den vrouwen en kinderen, die in de Engelse concentra tiekampen bezweken, stand hielden tot geen verzet meei mogelijk was, beantwoorde aan Verschaeve's hoogste levensopvatting van de mens: in zijn ogen de held haftige strijder voor een groots ideaal. Voortaan zal het Zuidafrikaanse volk Ver schaeve in het bijzonder dierbaar worden. In 1908 publiceerde hij in fong Dietsland de eerste de len van'zijn «Uren bewon dering voor grote Kunstwer ken» en daama eveneens zijn «Zeesymfonién» en dra ma's «Jacob en Philips van Artevelde». Door die mede- het misboekje van de solda- van ten gedrukt werd en waarin verdriet, onvrede met zich- gevraagd werd om een plek- zelf is Verschaeve gaan je, «als moeders hoekje in wandelen, alleen, langs de vaders huis», voor Vlaande- wegen door het verlaten ren in België. Veume-Ambacht. onder grij- De naoorlogse jaren brach- ze hemelen vol wolken, in ten Verschaeve de overtui- wind, doorvlaagd met re ging bij dat er van België 9en- Ondanks alles wat niets te hopen was. Voor roem en vriendschap schen- ieder stukje vanzelfspre- hen konden, zal hij evenmin kend recht, zoals dat op een ^s andere groten gelukkig eigen Vlaamse universiteit, 9©weest. moest er bitter en jaren lang Tijdens de tweede wereld- gestreden worden. In die pe- °°rlog bleef Verschaeve in riode rekende Verschaeve d® eenmaal gekozen voorgoed met België af. Het denkrichting verder gaan. werd voor hem de hoogmoe- 1x1 1940 werd bij voorzitter dige, domme en trouwloze van de Vlaamse Cultuur vijand, die met zijn eigen raad, die reeds voor de oor- geld moest betaald nietigd worden. Van nu af tot het einde van zijn tragisch leven zal hij tot drie werelden behoren. Tot log opgericht was. Hij voelde zich tot een keuze gedwongen, of het commu nisme of Europa, en Europa was Duitsland, en Duitsland 137 werden door de bet eerst naar buiten met vingen van de volgende ja ren stand zal houden tot Dosfels vroege dood. Na vijftien jaar leraarschap verkreeg Verschaeve van jm.oo dat hem, moer "tiheid en tijd :erken en Cyriel s">ds 1875 verscheen. Een 'aten !»««- Jbaeve. In zijn bedan- wereld van schoonheid en 5^ 9 ork te kunnen nTdetdoef: £koS,P<,ri0dei rd7attde is commentaar. Wat ik vi5fde Latijnse klas van het ®n v is dat men mijn leven St. Jozefscollege te Tielt be- d®.200 ^®®f nl scheiden van mijn noemd. ontvangt hij zijn *^erdm°fd 7 priesterwijding op 12 juni Verbiest» en «Judas», dat wn terug naar het kind van bet volgende jaar. Aan me „(T, S,tqtlt^Pn18 voor To- hij geweest is en de de universiteit van Jena werd fconlijkheid die eruit volgde hij een semester de °°nd- Van *"©t minder be fte. colleges van Nobelprijswin- ekerns wenen de voor Jach- iiaeve werd op 30 april naar Rudolf Eucken en in Jfn j! }H [dooie in West-Vlaande- 1901 "d bij wederom, nu in *J? j sboren. Zijn vader was Marburg, enige tijd aan een j®J®*® )een 1 ilauwverver, wat bete- Duitse universiteit studeren. f gevierde Vlaamse bli dat hij een kleine nij- Vandaar zijn eerbied en be- ,f®n. iet M idsondememing had wondering voor de degeüjk- *°d® w^V naan linnen uit de streek beid van de Duitse weten- jjf! T^ d Verschaeve L ekt en geverfd werd. schap en de rijkdom van de ,£>had geen. aa"9e?°- beCoeder hield een krui- Duitse kunst. 3 jJelcsten an «winkel. Naast Cyriel bi alle duidelijkheid beseft h0t blad en deed ook P*o 1 nog twee oudere hij. dal hij door zijn afkomst vlTi^rijn pïïrliïk Ie kï evoei ren, een broer die te tot de Germaanse gedach- - procureur d.s kc ten wereld l»hocrt. Met een n 00 werd en een onge- democratische be- i_„l, .nwif I, Kracht van hem uit. Zii speen gebleven zuster. stuursvorm van de gemeen- j„ - nnrrlti a. steunde op de inhoud van aarcx ais opgroeiende schap kan hij zich niet ver- - - riten i leed Verschaeve aan zoenen. Beslissen 21 zotten ï'd-1 ongeboren zwaarmoe- .over het leven van id. Op de lagere zen? Nog minder is hij te soreke'r ontaoochel oord J in Ardooie werd hij spreken over een christelij- -- in 1939, het jaar dat hij met was nationaal-socialistisch. rust ging, bleef hij de een- derde mogelijkheid zag voudige kapelaan van Alve- bij niet. Maar tevens voelde ringem, over wiens toewij- bij zich geroepen het natio- ding aan zijn priesterwerk naal-socialisme op goede nooit iemand te klagen had. banen te leiden, ja te kerste- Meteen geloofde hij dat het nen- Dit doel, een soort syn- zijn plicht was om op het 'hese tussen christendom en politieke terrein tussenbei- nationaal-socialisme heeft de te komen, waar en wan- bem sedert 1941 niet meer neer het hem noodzakelijk los90laten. leek voor het welzijn van het ^anaf f949 ontwijkt hij al Vlaamse volk. Politiek was oude vrienden. Bij zijn volgens zijn opvattingen zeventigste verjaardag werd niet de kunst der mogelijk- bem nog door de universitei- heden. Hij wees alle com- 'en van K0ulen en Jena een promissen af en kende al- eredoctoraat toegekend. In leen misprijzen voor ver- september week hij naar tegenwoordigers van het Duitsland uit, nam de volk die langs wegen van Vlaamse Oostfrontstrijders geleidelijkheid trachtten onder zijn bescherming en hun doel te bereiken. Niet was .°°k betrokken bij de minder beslissend was zijn vormiug van een Vlaamse levensvisie, zijn verlangen re90ring in ballingschap, naar grootheid en zijn be- Bi' de inéénstorting van het wondering voor de heldenfi- Duitse leger werd hij door guren uit geschiedenis en ben die hem hadden moeten sage, die hem het geschar- belpen in de steek gelaten rel om eigenbaat, de dema- en kwuu' bij tenslotte in de gogie en opgeblazenheid dfkenij van Solbad-Hall in van onbenullige tegenstan- fb°l terecht. Daar overleed ders en profiteurs van de bij op 8 november 1949. In- democratie deden verach- 11158611 bad de krijgsraad te ten. Was het zijn fout dat hij Brugge hem bij verstek in niet inzag dat de zelfde ge- 1946 ter dood veroordeeld. In breken algemeen menselijk 19^3 lverd gebeente door pen doorgegaan. Daar zijn enkele markante figuren zijn en gevaarlijk worden in fn™__ t °P bezoek geweest. Onder hen, ene Bernard Benson. De bekende Vlaamse auteur en kunstschilder Paul Snoeck, is maandagavond bij een verkeersongeval te Egem (West-Vlaanderen) om het leven gekomen. Paul Snoeck. pseudoniem van Edmond Schietekat, werd geboren in 1S33 in Sint- Niklaas. Vorig jaar nog ontving hij van de stad Aalst de Dirk Martensprijs voor zijn dichtbundel «Welkom in mijn onderwereld». In 1963 kreeg hij voor zijn n»^rie de Arkprijs van het Vrije Woord, zijn dichtbundel «De Zwarte Muze» werd in 1969 bekroond met de Staatsprijs voor Poëzie. Gans zijn oeuvre werd in 1972 gelauwerd met de Eugène Baieprijs. (1971° Va° bokendsto bundels is wellicht «Gedichten voor Maria Magdalena» Naast deze poëtische kreaties schreef hij ook menig prozawerk o.a. «Reptielen en Amfibieën» (1957. in samenwerking met wijlen Hugues Pemath). «Soldatenbrieven» (1961) en «Bultaco» (1971). Tevens werkte hij mee aan het tijdschrift Gard Sivik, ex-redaktielid van het Nieuw Vlaams Tijdschrift en oud-voorzitter van de PEN-club. Met Paul Snoeck verdwijnt één van de grootste na-oorlogse Vlaamse dichters. C.D.J. niet inzag dat de zelfde ge- }949 'er dood veroordeeld. In De beurs over «het andere boek» is zopas in Antwer- 11 lQ71ivar/J tiin 1 - I-.j "h1 ycwccai. wuuei nen, ene nernara pens rrrtSf- schrijver _ycm -he. rises, merkwaardige verhaal ren om de wereld te redden». Het Vredesboek munt uit in bevattelijkheid en presenta tie. Tekeningen en schetsen van kinderen sieren het. Het vredesboek blijkt een uit muntend geschenk voor kin deren en volwassenen voor dege«düed«ü.»a»d. mensheid., ha, Vredesboek. |2stko"»d S«' zijn voordracht en de uitstra ling van zijn persoonlijk heid. Wat zo dikwijls bij een spreker ontgoochelt, was bij 'n e"4enzame leerling, die ke democratie. Wie biedt er - ijn makkertjes niet be- zijn Imkeavcmg als .r op d. rij^.^n: ri" n en geplaagd werd. rechter geslagen is? Voor- t'u j. ,,r 3 hele wezen in wat hu zei. o, dipt hij _alleen was, ba- Mamdmrm hf,^^»Jüto- K.am dan ds eerste Uald- hebbers gespreid wordt? overgebracht, waar het na Het VreSesboek is een de wens van zovelen uit- De derde wereld was zijn °V0de<? met leden van de sprookje voor jonge en grote sprak. Verbaasd over het kunst. Wie de lijst van zijn Belgische regering in Alve- mensen, waarin een jonge- grote sukses van het jonge- boeken en voordrachten uit "^S6™ 6611 laatste rust- tje eerst de media aangrijpt tje, nodigt de president het die twintig jaar over- plaatsvond. om de mensén te smeken uit voor een gesprek. Met schouwt, moet tot de indruk bn. besluit Demedts. zijn toch maar de wapens neer naïeve helderheid vraagt komen dat Verschaeve door voordracht, de geschiedenis te leggen. «Ik wil niet ster- het jongetje waarom de pre- een rusteloze scheppings- volk jvordt niet al- ven! De wil leven. Alle kinde- sident zoveel geld en zoveel 'en ij veel te lezen, vooral lezen minderheid met bij- g^SnovanW? der5j Idenromans van Cons- zondere sociale, geestelijke Alverimipm nn in Irm vrm MntTrLS!'12eiCr e|,2ef,"!ke <he ho, bont Saakte hij de oor- ^_ockboe,»emn Mj —Diep gejok, doe, een elite een levende cul tuur te scheppen in de ver schillende sferen van het maatschappelijk leven en hieraan vorm te geven. Die aatselijke met onver- lelijke beeldhouwer Boncquet. tot 1892 was Ver- leerling aan het laars kleinseminarie, de herinnering aan le, Verriest, Roden- Lievens, de beroem- ndia-missionaris, nog eefden. de inval van de Duitsers reageerde hij aanvankelijk sterk Belgisch. Maar één jaar later reeds voelde hij zich in zijn goede trouw be drogen. Door zijn dagelijks vaststelling ho sleutel ,ot Verschaeve s Inrnst io„en h Temg m' I.na bleek hi, m 5er de h^9^ de v^ H aanstoo,gevende toestan- van de poësis gepromo- feest. Schrijven B De auteur van het verhaal is een Amerikaanse geleerde in de natuurkunde en de in formatica. In zijn vak geniet hij internationale bekend- u nw.Doi yciu ou wvtx3i heid omdat veel uitvindin- drang bezeten werd. leen geschreven door het ren willen leven», roept het mensen in dienst van de wa- gen (een 50-tal) op zijn naam De zwaarmoedigheid van SU6C6f v«m zijn leiders maar jongetje op de televisie. Het penproduktie plaatst. Nog staan. FnW»l« jaren geleden zijn jeugd was niet verdwe- °?k door de tragedie van jongetje wordt meteen een twee andere presidenten besloot hij bewust van nen. Integendeel. In vele 21)11 ©©uzame figuren. held voor massa's kinderen van machtige landen wor- het gevaar van kembewa- A-M. en grote mensen, omdat hij den bezocht. En alle drie pening, waarbij hij nauw raken ze onder de indruk betrokken was vanuit zijn T 17" "WT o van de smeekbede van het job zijn carrière stop te ItJLGI VFe.l Ij# llSflr IV jongetje. Er komt overleg zetten en zich met het schrij- tussen de leiders van de ven van een boek bezig te Donderdag 5 november programmeert de B.G.J.G. Erembode- in Londen. Het is een uiterst k""1?11' 26 zagen dat elkeen houden. gem, per antocar, een tweede uitstap naar de K.V.S., voor de vindingrijk stuk. Maar het is ln *eite vrede wil en de we- Het Vredesboek is verkrijg- vertoning van «Passies» van Peter Nichols, met Sennc KoufTaer, tevens komisch, fascinerend, reld was 9©lukkig. Wapens baar in alle wereldwinkels Yvonne Lex, Rik Andries, Gilda De Bal, Vera Verofï, Fried provokant. In het stuk zelf laakten uit de mode, presi- (Aalst, Hopmarkt 11; Mere, Zuidweg. De regie is in handen van Mike Ockrent. kunnen we kennismaken met denten- staatslui en gene- Steenstraat 13; Welle. Lan- De prijs (autocar inl>egrepen) teerde een twintigtal jaren gele- James en Eleanor, een man en lacds kuierden in dé par- gestraat 82) en in goede bedraagt 375 of 350 fr. den met televisieskripts. een. vrouw van middelbare leef- ken... enz. boekhandels. Er is nog mogelijkheid een In 1967 verscheen zijn eerste tijd. We kunnen ze horen en "~11 kernoorlog had kunnen abonnement te nemen voor de 7 toneelstuk: «A day in the Death zien. Maar naast elk van beiden 9©©©uren», besluit het ver- r," v ?r gepromo- den welke he( j bijzondere belangstel- veerd^ Veertien jaar lang zal duid werden. Irijf ïng, naar geschiedenis dat BllJV6n- Met stijgende 1917 na t Sterkende. Zoals velen beklemdheid en onhoenng briel aan de koni waaJül kameraden waagde >"1 '899 lol 19CK het onrecht aanklQagde letC' °°k 9«lici"»' te En9el™d wal de Vlaamse soldalen ren en meer dan de cn d® Zurdafnkaimse Boe- aa„geda[m werd beleefde hij vreug- reniepublreken mede. Het ïoor Vlaanderen, dat in resterende vertoningen van dit seizoen aan 2.200 of 2.000 fr. Inlichtingen en inschrijvingen ten laatste op 28 oktober bij de sekretaris. Pereboom Paul, IJ- zerenwegstraat 37, tel. 77.93.44. of Joe Egg», waarmee hij met- staat een dubbelganger die wij haal, «als... een internationale faam ver- ook kunnen horen en zien: informatie niet vrij wierf. Later volgden «National naast James staat Jim; naast versPreid Bad kunnen Health», «Forget me not Lane», Eleanor staat Nell. Jim zegt ons wat worden; Cher Nou.-T .Born ik ihe duidelijk wat Jame. denkt. 2'. d® d® MormaUe Garden»... voelt, wenst en Jim zal zelfs J?le® dden Begrepen; «Passion Play» (Passies) is zijn soms handelen zoals James zou 3". 26 ni?t d® nodige inspan- Peter Nichols, talent- en suk- meest recent werk (1980) en willen handelen, maar voorlo- mn9en hadden willen leve- sesrijk Engels auteur, debu- kende, eens te meer, een triomf pig niet kan... Toneelbewerking We vernemen dat Teater Lanseloet van plan is een toneelbewerking te realise ren. Initiatiefnemer Willy Van Boxtael is reeds aan 't werk. Daar horen we dus nog meer van. (wh) MANHATTAN Het verhaal Isaac Davis is een man op middelbare leeftijd die enige bekendheid heeft verworven als scenarioschrij ver bij een Amerikaans televisiestation. In zijn huwe lijksleven heeft hij meer slechte dan goede dagen gekend, de twee vrouwen waarmee hij ooit getrouwd is geweest zien liever zijn rug dan zijn gezicht. Vooral zijn laatste relatie laat hem zuur opbreken want zij is bezig een boek aan het schrijven over de voorbije tijd dat zij geacht werd te delen met de gevierde televisie vedette. Davis is nu in verhouding met de 17-jarige Tracy, dartel mooi en onschuldig. Samen zijn ze fervente deelgenoten van het artistieke uitganqsleven van New-York. Voor meer intieme problemen kan hij alleen terecht bij zijn-psychoanalist en bij zijn vriend Yale die weliswaar is getrouwd maar daarenboven smoorver liefd op een toevallige kennis. Davis krijgt van Yale de opdracht zijn vrouw EmUy overal mee op sleep touw te nemen. Op die manier heeft Yale de handen vrij om te proberen Mary te verleiden. Ongelukkig genoeg wordt Davis plots verliefd op Emily wat hem in een emotioneel dubbelkonflikt brengt, in al zijn mannelijkheid besluit hij met Tracy te breken, maar de liefdegevoelens voor haar blijken sterker te zijn dan de rationale geest. Wanneer hij Tracy tracht te ruilen voor Emily beseft hij maar al te goed dat gedane zaken geen keer nemen... De film De stad New-York is een kontroverse op zichzelf geworden sinds zij vaandeldraagster is geworden van de westerse kulturele wereld. Er is de Bronx, Harlem, verschrikkelijke gore wijken die bestaan uit (eden van een volledig gedesoriënteerde maatschap pij. waar sinds lang geen sprake meer is van een kuituurpatrimonium. Er is Manhatten, letterlijk een eiland met een hoge score op de kulturele waardeschaal, met Wall Street als ekonomische en financiële hartslag van het westen. In dit Manhatten leeft en werkt de all-round kunste naar Woody Allen tot groot genoegen van hemzelf. De prent is dan ook een ode, een lofzang geworden aan deze stad, gefilmd op breed scherm in zwart wit, klaarblijkelijk om de uitersten nog meer te accentué- ren. De temata uit Woody Aliens voorgaande films krijgen nu hun volle waarde, hun volle betekenis door de manier waarop hij interpersoonlijke relaties weet aan te snijden. Tegenover de volwassenen die van langsom meer verstrikt raken in hun eigen tegenstel lingen, hun kulturele referenties naar valse waarden, treedt de nieuwe generatie belichaamd door Tracy naar voren met vrijmoedigheid en openhartigheid, dingen die men bij de moreel ontaarde volwassenen tevergeefs zoekt. In deze kontext krijgen de kernachti ge replieken, de visuele gags, de egocentrische manier van zijn een nieuwe dimensie die van Woody Allen een volwaardig en belangrijk filmauteur maken in plaats van gewoon maar een leuke bioskoopgrap- De muziek De muziek is niet geschreven in de kontext van de film maar werd gekozen uit fragmenten van muziek- komposities van de musicalspecialist George Gersh win. Zijn verbinding tussen symfonische muziek en de jazz geeft als resultaat een bijzonder swingend geluid. De muziek is op plaat gezet en is een absolute aanrader. Voor de liefhebbers een tip. Porgy en Bess de gekend- ste musical van Gerhswin is te bekijken in het koninklijk circus te Brussel eind deze maand. De uitvoerders zijn allen New-Yorkers, en de voorstelling is eenmalig. Technische fiche Regie: Woody Allen Fotografie: Gordon Willis Muziek: George Gershwin Vertolkers: Woody Allen, Diane Keaton, Michael Mur phy, Mariel Hamingway, Meryl Streep USA 1979, 90 minuten, verdeler: Belfidis FOR YOUR EYES ONLY De 12e Bondproduktie in de rij en voorlopig nog niet de laatste. In 1983 mogen we Octopussy verwachtten. Deze prent is helemaal gebaseerd op het stramien van de vorige 007-realisaties met name de mooie meiden, futuristische gadgets en een stel onverhoop te stuntpartijen. Met de opbouw van de film hebben de producers een stap achteruit gezet. Na Moonraker vonden zij dat Bond uit zijn ruimtepak moest om terug alledaagse karweien te gaan opknappen. De makers meenden op die manier de hete konkurrentieadem van Steven Spielbergs avonturenfilm 'Raiders of the lost Ark' te slim af te zijn, waar ze waarschijnlijk niet zullen in slagen. De bioskoopganger die een tiket koopt voor een Bondfilm weet in feite op voorhand wat hij gaat te verwerken krijgen, zonder dat hij daarom het verhaal kent. Die idee zal zich op een bepaald moment tegen de Bondfilms keren. In 'For your eyes only' is meer dan één sequens ronduit vervelend en langdradig. Alleen de eindbeelden zijn echt origineel wanneer mevrouw Thatcher (eerste minister van Engeland) op een satirische manier de scène wordt opgezet. Een echte Bondmeevaller is Tor your eyes only' in feite niet geworden en is meer een aanrader voor de genreliefhebbers. NIGHTHAWKS Deke De Silva en Matthew Fox rijn twee politieman nen die gespecialiseerd rijn in het snappen van gevaarlijke gangsters. Op een bepaald moment krij gen rij lucht van een internationaal terrorist die wat steken heeft laten vallen bij rijn laatste opdracht. Interpol heeft daardoor eindelijk een persoonsbe schrijving in handen. Met die gegevens voorhanden is de jacht voor open verklaard. HEAVENS GATE Eind vorig jaar werd de nieuwe film van M. Cimino (The Deer Hunter) door het filmhuis United Artists aan de pers voorgesteld als dé film voor het komende decennium. Maar, de filmcritici dachten er anders over. Unaniem werd de film afgekraakt dat het geen plezier meer was om lezen. Ook het publiek achteraf was nergens te bespeuren. De film werd vrij kort daarop uit roulatie genomen om bijgewerkt te wor den. Hij kwam terug aan de oppervlakte op het festival te Cannes waar hij hetzelfde lot onderging als in de Verenigde Staten. Meteen na Cannes werd de film uitgebracht in alle grote Europese steden, maar het mocht allemaal niet helpen. In Brussel stond deze film amper twee weken op de affiche. Meteen ging de rode lamp branden bij United Artists gesticht o.a. door Charly Chaplin). Deze 1.5 miljard (I) kostende produktie betekende meteen het einde van deze 'Major Company'. Persoonlijk heb ik de film zelf niet gezien, overdonderd door de verschrikkelijk slechte kritieken, en daarom houd ik me onledig deze film te kwoteren. Graag het verhaal nog voor de moedigen. In 1870 rijn twee studenten betrokken bij de plechtige uitreiking van de diploma's. Weldra zullen zij vertrekken naar de nog ontgonnen Amerikaanse gebieden om er hun idealen in praktijk om te zetten. Twintig jaar later ontmoeten de mannen elkaar. Zij praten over de brutale opvolging der gebeurtenissen in hun leven, hun verloren illusies en de verdwijning van vrienden SPHINX Een jonge Egyptologe van de universiteit van Harvard die met vakantie is in Cairo, komt in een antiekwin kel oog in oog te staan met een massief gouden beeld. In haar bijzijn wordt de winkelier vermoord en raakt het kostbare beeld verloren. De Egyptologe wordt hierdoor het doelwit van een zwarte marktben- de die klaarblijkelijk bezig is met de plundering van een graftombe waarvan niemand het verleden kent... BUITENAARDSE TERREUR Geen kommentaar. DE MAAGDEN VAN NEURENBERG Evenmin kommentaar. Programmatic Aalsterse filmzalen Ik vind: 0 onbelangrijk, X goed, XX zeer goed, XXX niet te missen. K.F.L. Pontstraat Aalst op 29 oktober te 20 uur. Eenmalige vertoning. Manhatten kwotatie: XXX Feestpaleis Zaal 1: For your eyes only, kwotatie: X, 2e week W.: 18 - 20.30 Z» 13.45- 16.15- 18.45-21.15 Zaal 2: Buitenaardse teror, kwotatie: 0 W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10- 18.20 - 20.30 Zaal 3: De Maagd van Neurenburg, kwotatie: 0, 2e week Palace Zaal 1: Nighthawks: kwotatie: X W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10- 18.20 - 20.30 Studio: Heavens Gate, kwotatie: - W.: 18 - 20.45 Z.: 13.45 - 15.10 - 17.25 19.45 - 21.15 Club: Sphinx, kwotatie: X, 2e week W.: 18.30 - 20.45 Z.: 14.15 r 16.15 - 18.40 - 20.45 baetens ben

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 13