De grote
en de kleine k
Het tekstspook van Canterville
Geslaagd fotosalon te Buggenhout
Kallo
Buggenhoutse St. Michielsgezellen
zochten ideale man
Enig passiespel door eenvoudige mensen
Oosterse tapijten en juwelen
te Lokeren in de belangstelling
Albert De Wolf
te Denderbelle
Liefde half om half
in het zondige dorp
Toneel
20 - 2.4.1982 - De Voorpost
De rederijkerskamer «De Iverlingen» voerden in regie van Raf Reyman «Liefde P
half om half» van Alan Ayckbom op. Hier stonden Jan Philips. Rita Engelaer, r
Ward Uyt tersprot, Lena Van Keer, Etienne Van der Meeren en Suzette Hoofteer op I,
de plankenHier maken we kennis met zes koppels die op het eerste gezicht geen
problemen kennen. Maar enkele domme dingen zijn er de oorzaak van dat alles r
verkeerd begint te gaan. Wat een drama had kunnen worden, werd door
Ayckbom met vaardige hand uitgewerkt in een heerlijke komedie.
De Buggenhoutse fotoklub De Lens pakte tijdens het van den Berg te staan, fotoliefhebbers deel aan de
voorbye weekend uit met een foto- en diasalon. De Omwille van zijn totaal wedstrijd wat de kategorie
tentoonstelling was het resultaat van een fotowedstryd die werk kreeg Marcella Van pocketformaat betrof,
werd georganiseerd rond het thema «Sport en Ontspan- der Jeugd de prijs Tecq- Voor het kleinbeeld be
ning». Wie vorig jaar de expositie bezocht stond nu menne. Roger Verbelen kwam men inzendingen
verbaasd over de kwalitatieve vooruitgang van de kluble- mocht een speciale vermei- van 15 deelnemers en 20
den en de verzorgde presentatie van het geheel. ding van de jury ontvangen klubleden toonden hun
Tijdens de vernissage Voorde mocht nadien de voor zijn reeks foto's. Bij dia's. De jury die al deze
van de tentoonstelling op winnaars van de fotowed- de dia's werd de eerste prijs inzendingen diende te
vrijdag 26 maart kwamen strijd bekend maken. De gewonnen door Gerda beoordelen werd voorgeze-
zo'n 250-tal fotoliefhebbers eerste prijzen werden uit- Meskens De prijs van de ten door Frans Van De
opdagen. Het woord werd gereikt aan Georgette De KWB werd in de wacht Voorde en het technisch
er gevoerd door KWB- Kegel (pocket) en Robert gesleept door Eddy Van advies bekwam men van
voorzitter Pierre Van Huy- Gillis (kleinbeeld). De prijs Doorselaer. In deze kate- Jean Van Assche, Leo De
negem en klubvoorzitter van de KWB ging naar Bart gorie bekwam Luc De Backer, André Meltens en
Johan Van Damme. Ook Vinck. Martin Van Verre Cock de prijs van burge- Willy Welvis.
kuituurschepen De Ridder veroverde de ereprijs van meesfer De Landtsheer en Al de ingezonden wer-
mocht de klub in naam van burgemeester De Landts- werd aan Mare Tilley de ken werden tentoongesteld
het gemeentebestuur harte- heer en de ereprijs van de prijs van het gemeentebe- op een erg overzichtelijke
'ijk proficiat wensen. Jury- gemeente Buggenhout stuur toegekend. en ordelijke wijze. De pa-
voorzitter Frans Van de kwam op naam van Emiel In totaal namen er vier nelen voor de tentoonstel-
Het niet meer zo nieuwe parochiehuis van Kallo
liep na de avondmis goed vol. Je kon er de oude
gezellige tea tersfeer zo opsnuiven. Het middens te
gedeelte van de zaal een plankenvloer, aan de kant
een wat afgesleten en door rokersgewoonten ge
teisterde vloerbekleding. Voorin het zaaltje een
binnenmaatse tapkast die er voor de gelegenheid
droog bijstond en achterin het onontbeerlijke turn-
rek dat de polyvalentie moet bewijzen. Je wordt er
door vriendelijke leden van Const Ieveraers kundig
naar je genummerde stoel verwezen. Gezellig, vlot,
vooral gewoon, zonder overtollige franjes of druk
doenerij. Over enkele minuten immers begint het
toneelfeest van Const Ieveraers. Zaterdag
27 maart, opvoering van «Het Spook van Cantervil
le», een blijspel geschreven door Tom Taggert naar
een novelle van Oscar Wilde. Doek!
Een zeer verzorgd dekor
dompelt de toeschouwer on
middellijk in de wat kille
spooksfeer. We kunnen dus
alvast ontwerper Wim Hey-
len en dekorbouwers Jef
Loaaie, Frangoia Present en
Raymond Van Raemdonck
feliciteren. Jammer dat de
twee deuren verkeerd open
den, wat, gezien het kleine
speelvlak en de lichtweer-
kaatsingen, wel wat hin
derlijk bleek én voor spe
lers én voor de toeschou
wers. De 'geluiden' en de
onderlijnende muziek wer
den met bijzondere zorg ge
kozen en op een feilloze ma-
Mo. De Const Ieveraers haalden een spook in huis. Goeie prestatie, maar met de
teksten was er iets niet pluis (dw)
De amateur toneelgroep De
Michielsgezellen uit Bug
genhout, gegroeid vanuit
het leraarstoneel van het
St.-Michielskollege bracht
deze week haar laatste pro-
duktie voor het voetlicht:
het blijspel «Een beeld van
een man» van J. Hem-
minck-Kamp. De regie
werd gevoerd door Guido
Keppens. De hoofdrollen
werden bijzonder goed voor
het voetücht gebracht door
Karei Bosteels (een onver
getelijke Napoleon) en door
Agnes Van Huyneghem (in
een prima Josefien-vertol
king). Bijzonder goed ook
was Luc Schelfhout in de
rol van een simpele
tuinman. Speelden verder
nog mee: M.L. Stallaert,
Karei Jacobs. Jan Dege-
laen, Patricia Van Moer.
Greet Van Den Breen en
Luc Mannaert.
Achter de dekors kregen de
spelers de hulp van Chris
Weets (teksthulp), Willy
Van Wambeke (geluidsre
gie), Mare De Wachter
(lichtregie) en Johan Van
Riet (machinist). De grime
werd verzorgd door regis
seur Guido Keppens. Voor
de dekoropbouw tekenden
Mare Volckaert (Buggen
hout) en Frangois Goossens
(te Baasrode).
Met deze produktie werd
het nogmaals duidelijk dat
het de mensen van de Mic
hielsgezellen eigenlijk niet
te doen is om het toneelple-
zier te bederven door een
kwaliteitsdrang. Hoewel de
produktie erg verzorgd was
laat men telkens toch ook
figuren aan bod komen die
het op toneel iets minder
doen. Kwestie van aan alle
toneelliefhebbers de kans te
geven voor het voetlicht te
nier de zaal ingezonden.
Kortom: de aangewende
techniek in deze spookge
schiedenis beantwoordde
ten volle aan de meest
strenge verwachtingen.
Prachtwerk.
De vertolking? Ja, dat is
een ander paar mouwen.
Het is voor akteurs en ak-
trices een onmogelijke op
gave om met een absoluut
onvoldoende rolkennis een
goede prestatie te leveren.
Dat is even waar voor de
Const Ieveraers. Wanneer
je aanvoelt dat er zeer na
drukkelijk op de 'teksthulp'
werd gespeeld, dat er tus
sen de replieken 'souffleur-
tijd' wordt geblazen, dan is
dat niet alleen hinderlijk
voor het te halen tempo
maar ook storend voor de
geloofwaardigheid, de ziel
van het verhaal. Zelfs al
speelt iedereen zich dan te
pletter, dan nog zijn de ge
volgen van een gebrekkige
tekstkennis niet te over
winnen. Op een paar uit
zonderingen na werd vrij
wel de ganse cast door deze
tekstgriep geveld. Tekst
hulp Jenny Van Gimat heb
ben we bestendig en vrij
luid gehoord, maar moeten
we om haar inzet geluk
wensen. Vlot, fris en kleur
rijk bleef de vertolking van
Ria Beeldens (Muck) en Hil-
de Bog&erts die, zij het
soms een tikkeltje te na
drukkelijk, vaart en tinte
ling brachten in het wat
naar tempo snakkende ver
loop. Raak getypeerd en
met precieze bewegingen
zagen we Maria Ergeerta
evolueren ala juffrouw Um-
ney. Het tekatduiveltje
speelde haar echter parten
In de wat ondankbare rol
van inapekteur leverde An-
toine Van Hoof behoorlijk
werk. Willy Vleeachouwer
heeft zich niet te erg moe
ten inspannen om met zijn
tekening van Lord Archi
bald de lachers op zijn hand
te krijgen. We voegen er
onmiddellijk aan toe dat hij
zijn toch niet zo eenvoudige
typering schitterend wist
vol te houden, zelfs al duw
de hij in het laatste tafereel
het chargepedaal iets te
diep, Eric Van Oevelen
(Lord Canterville, Sir Si
mon) en Erna Van Bocxlaer
(Jane) stoppen we onder
hetzelfde hoedje. Niet al
leen kregen beiden de
zwaarste brokken te ver
werken. maar ook gelden
voor beiden zowat dezelfde
verdiensten. Jammer dat
ook hier de man met de
teksthamer zo vaak achter
de spreekwoordelijke deur
stond, waardoor de zo nodi
ge nuancering in zegging
en de romantische spelmo
menten duidelijk de mist
ingingen.
Gelukkig was er Tony
Van De Keere die door haar
sterke presence de rugge-
graat van «het spook» recht
wist te houden. We geven
Tony graag een dikke
pluim voor haar bijzonder
goede uitspraak en de uit
gemeten speelstijl waarmee
ze aan Lucy gestalte gaf.
Minder gelukkig waren
we met de prestatie van
Hedwig Drieghe in wie we
moeilijk de Amerikaanse
fabrikant Bill Otis konden
herkennen. Alleen het
prachtige 'streepjespak'
heeft de man gemaakt.
Georgea Thomaea heeft
in zijn sobere maar goed
uitgekiende regie de juiste
aksenten weten te leggen
Het stuk is, vooral tech
nisch, veeleisend en precies
daarin was de vaste regie
hand merkbaar.
Toneelmeester was Ro
land Van Gijael. Hilde Bo-
gaerta stond in voor de ko-
reografie. Andere mede
werkers achter de scher
men waren: Leo Van Bulck,
Mark Hoefman, Jean-Louis
Lams, Paul Vereecken,
Georges Creyne (grime),
Marienka De Vriesere en
Freddy Poeck.
«Het spook van Cantervil
le» is nog aktief op zaterdag
3 en zondag 4 april. Met een
dankbare knipoog naar de
public relations zeggen we
graag tot de volgende keer.
W.D.G.
verschijnen. Een sympatie-
ke optie! De vele aanwezi
gen konden telkens genie
ten van een aangename to
neelavond waarbij de lach
buien niet uit de lucht
waren.
Opvallend was wel dat de
regie deze maal goed werd
geleid, want wat dat betreft
mag de produktie «afge
werkt» genoemd worden.
Het dekor wordt erg fijn
verzorgd en de licht- en
klankregie verbeteren er
ook elk jaar op.
(lvd)
toeschouwers die naar het
passiespel komen kijken en
luisteren, maar vooral mee
beleven, kunnen het spel
makkelijk volgen. Immers,
over het hele parcours loopt
er een antenne die er voor
zorgt dat elk gesproken
woord duidelijk hoorbaar
wordt voor iedereen. De
teksten die worden voorge
dragen zijn genomen uit
het evangelie en werd door
de deskundige regisseur
Jules Van de Putte althans
voor bepaalde sequenties
toneelmatiger uitgewerkt.
Vooral het spel op de podia
is subliem te noemen. Op
een eerste podium komt het
Laatste Avondmaal en het
hogepriesterlijk gebed
evenals de voetwassing aan
bod. dan volgt het verdriet
van Jezus in het Hof van
Olijven en het verraad van
Judas met de gevangenne-
hoor door Pilatus wordt ge
speeld. Op het zesde po
dium staat de kruisdood
centraal. Het hoogtepunt
van dit hele passiespel si
tueert zich dit keer in de
kerk. Daar wordt de graf
legging uitgebeeld, ge
volgd door de aanbidding
van de verrezen Krist us.
Pastoor De Baere doet het
allemaal al vertellend herle
ven. Hij spreekt vol lof over
zijn akteurs: Mare Ver-
V- v bruggen als Jezus. Walter
Hu 1 \V y jgE Streurbout als Kaïphas en
H^ i ijjHHK .j^HP JaBWL. Rudy Baecke als Pilatus
Bkf. M i En verder nog Lieve
HBVy Am .HKHSa 7! Goossens die de rol van Ma-
ptyw-1""™ ria vertolkt, aan Marleen
Van der 8chueren en de zo-
^Hf^^^HHHk Jm vele anderen, jong en oud,
1 |r man en vrouw die zich hon-
P derd procent inzetten om
I van dit passiespel een uniek
gebeuren te maken.
Die inzet komt ook van de
^H verschillende technische
ft PI ploegen die voor zovele on-
V H bekende maar hoofdzakelij-
HHP |j^H ke facetten zorgen.
Wie dit passiespel wil mee-
^H jHpr maken, kan daarvoor te-
recht in Moortsele (gemak-
De Blijde intrede van Jesus in Jeruzalem. Een van de vele kelijk te bereiken via de E5
taferelen uit het lijdensverhaal dat de Moortsel wordt en daar de afrit Wetteren,
Merelbeke nemen, van
opgevoerd. waaraf er richtingsaanwij-
ming. Op een derde podium dan volgt het verhoor door zers «Passiespel» zullen
wordt de verloochening het eigen volk, waarna op staan) op zondag 4 april om
door Petrus uitgebeeld en oen vijfde podium het ver- 19.30 uur.
In Wichelen stond de toneelkring «'t Is lever die ons Leydt» voor het voetlicht. 2
voerden «Moordromance» van Ian Stuard Black op in een uiterst fijne 1
verzorgde regie van Jo Maes.
Vier jonge tentoonstellers met artikelen allerhande: dag 4 april telkens van
juwelen, tapijten, porcelein en meubelen, dachten samen tot 21 uur, en ten slotte Mi
stof genoeg te hebben om een sprookjesachtige tentoon- maandag 5 april van 10
stelling te kunnen uitbouwen. Het is er hun om te doen de 20 uur. Niemand is ve**1
vier verschillende takken door elkaar te verweven tot een plicht in het hotel binnen rf
nnl.nnl f nitn i nnv I. na, J..P - 17 nfnnH,l...l
geheel. Geen jaarbeurs dus.
De tentoonstelling zal de vakkundige uitleg te ge-
een lust zijn voor het oog, ven op de verschillende ge-
te meer dat de florale inkle- bieden. Die tentoonstelling
ding verzorgd wordt door wordt geopend op vrijdag 2
de heer Danny Os., en de S mee tl Sen
gaan. Er is een afzonderl
ke ingang voorzien. Indi^
U dus graag alleen en rus ad
rondkijkt, zal geen mens wl
in uw meditatie storen. E
ling werden nu nog ont
leend bij een bankinstel
ling, maar het ligt in de
bedoeling van de klub, wist
voorzitter Johan Van Dam
me ons te vertellen, om zelf
dergelijke panelen te ver
vaardigen. Ook de diamon
tages werden getoond met
overwegend klubmateriaal.
Ook op het technisch vlak
wil fotoklub De Lens meer
en meer bijstand verlenen
aan de leden. De klub be
schikt nu ook over verschil
lende boekwerken en tijd
schriften waarin men infor
matie kan vinden over het
fotogebeuren.
totale vormgeving
binnenhuisarchitekt
meire.
Over Oosterse tapijten
zegt een der inrichters:
«Niemand zal ontkennen
dat Oosterse tapijten het
westen hebben veroverd,
zij het dan op een vreedza
me manier. De oosterse ta
pijten hebben daar een
kunstzinnige uitbeelding en
hun impressievolle motie
ven, in de loop der eeuwen
een heel bijzondere plaats
ingenomen in de harten der
liefhebbers en kenners.
Dokumentatie ligt klaar
voor iedereen die dat
wenst. En de inrichters
staan bereid om aan ieder
door op die dag toegankelijk van 4
Ver- 18 tot 22 uur Verder op van harte welkom
zaterdag 3 april en op zon-
Op uitnodiging van de Culturele Centrale afdeling
Denderbelle exposeert Albert De Wolf in het Volks
huis te Denderbelle zijn schilderijen. De opening
van dozo tentoonstelling, gevolgd door receptie,
heeft plaats op zaterdag 3 april om 19.30 uur.
Volksvertegenwoordiger Norbert De Batselier zal de
tentoonstelling openen. De werken van Albert De
Wolf zijn te bewonderen op zondag 4 april van 10 tot
12 en van 15 tot 22 uur. op maandag, dinsdag en
donderdag 5, 6 en 8 april van 19 tot 21 uur, op
vrijdag 9 april van 19 tot 22 uur en op zaterdag 10
april van 10 tot 12 en van 15 tot 22 uur-.
Sedert pastoor De Baere in 1974 in Moortsele bij Gent
arriveerde is er in de kleine landelijke gemeente heel wat
veranderd. Ten goede trouwens. De 950 zielen die er de
parochiegemeenschap uitmaken, hebben in hem een nieu
we herder gevonden, die hen meeneemt en begeleidt op de
juiste weg. In pastoor De Baere vonden zij een dynami
sche priester, met een persoonlijkheid die vertrouwen en
goedheid uitstraalt en bezield met de vaste overtuiging
dat ook de gewone man in de straat gedreven door de
liefde voor het werk dat hij doet, tot grootse dingen in
staat is. Dat is altijd de overtuiging geweest van pastoor
De Baere, de zoon van de oud hoofdonderwijzer van
Grembergen, de onderpastoor van Hanune en van Lede.
«Mensen zijn het dankbaarste materiaal», luidt zijn
devies.
Het passiespel dat hij dit
jaar voor de achtste maal in
het kleine Moortsele op 4
april opzet, onderstreept
dat tenvolle. Liefst 380 in
woners van Moortsele ver
lenen er op een of andere
manier hun medewerking
aan.
Werd in 1975 schuchter
van wal gestoken met 05
medewerkers, dan zijn het
er nu 380, allemaal even
entoesiast geworden, zegt
pastoor De Baere, die vol lof
is over het akteertalent, de
natuurlijkheid en diepe be
leving waarmee deze een
voudige dorpsbewoners het
lijdensverhaal vertolken,
niet uitgesproken geraakt
Op 6 podia verspreid over
een afstand van ruim een
kilometer wordt het hele
verhaal van Jezus' lijden en
dood en van zijn verrijzenis
uitgebeeld De duizende
In Lebbeke heeft het afgelopen weekend het toneel hoogtij gevierd,
gezelschappen stonden er immers op de planken.
De «Con8tminnende Jonckheyt» voerde er het «Zondige dorp» op. Een volks E.
blijspel dat onder regie van Carlos Detremmerie op de planken werd gezet door y
Herman Bosteels, Leontine Pisane, Francis Lissens, Mare De Vliegher, Frans De L
Leener, Ria Van Stappen, Emiel Klinckaert, Rik De Pauw, Ann Colpaert en Rudy L
Robbrecht. Het tema van dit blijspel: de pastoor en de burgemeester van het dorp L
hebben besloten de namen van alle zondaars uit te hangen in een'kastje aan het
gemeentehuis. Meteen ziet de voorzitter van het kerkfabriek zich voor enorme p
gewetensproblemen gesteld. Toch draait alles uit op een happy end.