leken Constant De Vos: rijftig jaar evangelische trouw en beleving Viering deken De Vos De Voorpost - 2.4.1982 - 23 teiidag 18 apri) verkeert Aalst in bigde feeststemming. Terwijl de klokken van de statige Sint-Martinustoren nog «zinderen van het voorbye Paasfeest, overweldigen nieuwe jubelklanken de fiere stede die het vyftigjarig iriesterjubileum van deken Constant De Yos met de passende luister viert. kanunnik Constant De Vos, de minzame man, die zyn hele leven heeft ingezet voor eerlijkheid, oprechtheid en echtvaardigheid, de velen onmondigen mondig heeft gemaakt; die oog en oor heeft voor de kleinen en eenvoudigen, die Tienden uit alle rangen en standen telt, diezelfde Clement De Vos is dan het voorwerp van een eenvoudige, maar lartelijke viering. feereerwaarde Heer Kanunnik Deken Constant De Vos, die we huldigen heeft op vele terreinen sporen verdiend, ly is een symbool van de volkse priester, gedienstig en sociaal bewogen, maar aristokratisch intelligent, handig in het >emiddelen, een onmiskenbare diplomaat, geniaal in het onderscheiden van het essentiële en het bijkomstige, een oor lat luistert naar anders overtuigden. Een zachtmoedig en vreedzaam iemand met een zekere schroomvalligheid, loffelyk en sierlyk in woord, priester en Vlaming midden zijn volk, zonder echte vyanden, wiens leven blykbaar erliep in een rimpelloze, gestadig stygende lyn: boerenzoon, student by de Jezuïeten, suksesryk universitair, priester, eraar, onderpastoor, bestuurder van sociale werken en proost van de weeskinderen, deken van Herzele en Kannnik- leken van de zone Aalst. Juist omdat in hem zoveel personages schuilgaan is het moeilyk hem uit te tekenen. )nze wordingsgeschiedenis ende pijnlijke perioden van trijd voor den boterham. In M le vorige eeuw bleek de gang- 4 ft W et >are opvatting over de regeling m 'WÊÊ an de arbeid, een soort *-r~ Jol ienstbaarheid, geen bespre- wgjBjfëS B^BRflM£»Pv*« "r~" *B| ing van de werktijd, geen ar- w3 eidstoezicht of sociale wetge- fet loon was on- £jÊjÊ ■reikend voor een [deren ook beneden de 12 I ■■en vrouwen, zelfs 's I Ichts, werkten de «s» In, veelal in omstandigheden «- narbij onze verbeelding te schiet. een bedela- Pongehoord. één familie op JÊÊÈ genoot dikwijls in menson- aardige omstandigheden van v le armbesturen. - Houdt gij ze dom en ik ze rm» waren verwijten aan de J sidende standen en behouds- I ezinde pastoors. «De mensen adden niets, ze waren niets en ^^^B 'erden voor niets geteld» chrijft Mgr. Brys Dit was het arme Vlaanderen» van Pater tracke s.j. Geen wonder dat jM pa de tweede wereldoorlog en legin van de vijftiger jaren ^^B., j 'iMp" nderpastoor en bestuurder A|| ^B je Vos alles heeft onderno- lÊ ii^B ken om mensen werk te be- brgen en zo dit niet ging een ervangingsinkomen Baar in al zijn bekommernis- kn om het dagelijks leven ver- bndigde hij meteen de Lens leeft niet van brood al- I |en...», zoals hij, hoewel niet I Iconomisch geschoold de eko- I bmie zag als basis een pschaving. Hij pluk niet langs de bankreke- |ng of de postcheck komt, I laar hij is overtuigd dat je er bed aandoet wat in een spaar- bt of op een rekening te miden. 3 c Zkn, oordelen en handelen» ie u talrijke studiekringen en ijzonder op de studiedagen n retraites (dit was toen nog jgy erplichtend) voor personcels- 3 j den uitte hij zijn grote zorg ro] m de waardigheid van de ristelijke Arbeidsbeweging. lij begreep de noodzaak om 'ke e sociale beweging en sociale jjÉ ktie te begeleiden door gron- ig studiewerk. Hij beklem- >onde bij het personeel de licht om drager te zijn van de mj envoudige waarheid. Hij 'ees op de komende verander- igen door het op de helling laatsen van de traditionele aarden in de ons omgevende b laatschappij. Hij toonde de pkomst van nieuwe theorieën a n bewegingen en smeekte om d en dwingende mentaliteitsve- andering binnen de beweging: iej uede wil, engagement, maar 3Q ooral studie. Hij leerde ons e Cardijnmethode «zien, oor- elen en handelen» en zag de igen kreatieve bijdrage van e personeelsleden tot uit- ouw van de beweging van itaal belang. Hierbij deed hij .g, eroep en ging zelf in de leer t j ij de «witte generaals van de Jtl rbeidsbeweging» de EE.PP )ominikanen. Hij leerde heel eI at Dominikanen van nabij ennen en werd bevriend met ijlen E P. Valentinus Wal- oj. raeve o p. bestuurder van de ociale school, schrijver van leerdere artikels en van het oek «Onze Vlaamse Volksbe- 10 reging - 1949». ui lestuurder De Vos begeleidde en ot beheerste werkzaamheid ei n riep op tot verantwoorde- st jkhcidszin «Dit alles doet ro lestendig resultaten verwer- 11 en» zei hij meermaals. Zijn m, org voor de groeiende leden- d( ijfers, mede een maatstaf van ainvloed, vooral bij de kristen A iekenfondsen was algemeen n. lekend. Hij was bestuurder- iroost, maar vooral medewer- st er, mede-bediende in de kris- elijke sociale beweging. Hij m locmde ieder personeelslid ie net de voornaam, ook hun il touw en kinderen (de ploeg h ras toen nog kleiner). In de ei ipvoedende takken bijzonder ijl C.W.B. en K.A.V. bracht hij emieuwing, maar vooral in de vakbeweging langs de sektor n 'an de bedienden en de open- n( 'are besturen. Uit rijn periode i lateert een gezaghebbend be- i» tuur van L.B.C. en een werk- 01 roep hogere ambtenaren uit ei fc centrale administraties. Via le Jeze verruiming bracht hij niet al Heen nieuw leven in de mili- ta uitengroep maar ook in de «sturen. üjn gerichtheid naar een die- lende, gezaghebbende en öpen beweging voor de opvoe- lende-kulturele takken en de Foto genomen voor zijn intrede in het seminarie. Marie De Saedeleer de moeder van de deken, zijn zuster Madeleine, zijn broers Jozef en Albert (burgemeester van Meldert van 1958 tot 1976en Constant, de kleinste van de drie jongens. Vader Petrus De Vos was reeds overleden. groepen van de mannen met peilers van de vakbeweging: Kruis, begrensd met een rol- parochie en onderneming wa ren hem heilig, daarbij vroeg hij aandacht voor het verplaat- sings- en ontspanningsmidden. Hij heeft in de jaren van rijn proostschap veel gesticht, be stuurd, geregeld. Mensen ge leid uit alle takken van het A.C.W. Hij verwierf veel vrienden. Het deed hem pijn wanneer de warmte van een vriendenhand verkilde. Hij had verdriet bij het onherstel baar verlies van een medewer ker. Zo kende iedereen hem. In zijn leven van dienstbaar heid heeft Z.E.H. De Vos steeds klaar gestaan. Altijd pa raat om te helpen, onmiddel lijk iets te doen, niet te belo- «kol en das» belette hem niet om ook de aandacht te schen ken aan de noden van de bouwakkers en tekstielarbei- ders. Deze laatsten werden toen getroffen door de gevol gen van de op gang gebrachte mekanisering en zelfs automa tische getouwen. Sociaal Bestuurder De Vos' zijn medeleven met de arbei ders was zo groot dat hij een aantal tekstielarbeiders verge zelde naar het Bisdom om de- diocesane kerkelijke overheid hun aandacht te vragen voor de gevolgen van de fabrieks- sluiting en de daaruit voort vloeiende werkloosheid (1954). Uit zin voor rechtvaardigheid en naastenliefde ging zijn be zorgdheid naar de medemen sen die verhinderd waren op een beroepsaktieve wijze het leven van de gemeenschap te delen. Door zijn huisbezoeken en vele kontakten kende hij, als geen ander, de morele en materiële nood van de arm- sten, van de mensen aan de rand van de maatschappij. Vanuit hun gezichtshoek bena derde hij met zijn drang naar verandering de samenleving. Hij beschouwde het als zijn plicht en roeping als de beste specialist de pensioenwetge ving te kennen en een meer dan oppervlakkige kennis van de toenemende sociale wetge ving. Voordat het modewoord «me de-mens», «mede-pastoor» op de lippen lag stelde hij zich reeds ten dienste van zijn «evennaaste». Met Kardinaal Cardijn, de generaal van de wereld K.A.J., was hij ook overtuigd dat «werkmensen verstand het meest verloren gaat in de wereld». Vandaar zijn inzet voor alle vormingsi nitiatieven bij jeugdigen en volwassenen. Meer dan wie ook leidde hijzelf studiekrin gen en debatavonden tot in de verst afgelegen en kleinste af delingen. Niets was hem hier voor te veel, ook niet zijn verplaatsingsmoeilijkheden zonder wagen. Hij was steeds tijdig aanwezig bij een toezeg ging op een afspraak. Op die talloze samenkosten waardeer de hij stevig, fabrieks-, huis-, tuin- en keukenverstand, bo ven samengelezen geleerd heid Hij zette aan tot huisbe zoek, tot hulp bij achteruitge- stelden en hechtte opvallend veel belang aan initiatieven in parchiaal verband. Nu spreekt men van kleinschaligheid. De parochie omvatte voor hem een konkreet werkterrein voor bestuursleden cn militanten. Via de parochie verwees hij naar het ganse leven. De twee luik, een grote oude schrijfta fel zonder garnituur en een aantal stoelen, heeft hij hon derden mensen ontvangen. Met een glimlach en vol aan dacht door zijn eigen typische luisterbereidheid, hielp hij, waar nodig geldelijk, noteerde hun verwachtingen en sprak hen moed in. Velen klopten aan, armen en rijken, oud en jong, intellektuelen en armen van geest, heren en dames, sociale leiders en leidsters. Zo zie ik hem nog in gedachten, zo zou ik hem geschilderd zien. Als «bestuurder van sociale werken» wist hij voor zich zelf dat hij een vlag was van een groeiende beweging. Een be- ven-en te wachten als zovelen. weging die mensen oproept, Eerst zijn telefoons, dan het engageert, dienstbaar maakt, dagelijks afhandelen van rijn verbruikt, uitput in een be- korrespondentie. Zijn deur als stendige dienst voor de mede- onderpastoor, als proost, als deken, stond en staat altijd open. Hij is een levende getui ge van het gezegde «dat men iets meer mag verwachten van mens. In die tijd heette dat in dienst van het ideaal. Juist daarom heeft hij, gezien zijn bekende wijsheid, de kristelij- ke arbeidersbeweging, nooit wie al overbezet is». Zijn als een doel, maar als een dienstbaarheid was gebaseerd middel gezien voor meer stof- op een rijke ervaring konkrete rechtskennis, ge- felijke en zedelijke verheffing van het Vlaamse Volk, in de steund op relaties. Hij placht eerste plaats voor de verst ach- te zeggen «vrienden maak je zoveel als je wilt» maar vriend zijn van hem betekent samen met hem anderen helpen. Heeft hij duizenden mensen geholpen, dan heeft hij er hon derden doen inzien dat hun funktie of hun job hoe klein ook iets betekende en dat ie der op zijn plaats een ander kan helpen. In rijn eenvoudig kantoor, over de koer van het Groen teropgeraakten die het het meest nodig hebben. Z.E.H. De Vos gaf vernieuwing een kans .eeds bij het begin van de ijftiger jaren wist Z.E.H. De dat er vernieuwing nood- ikelijk was. «Ideeën regeren le wereld». Daar werkte hij maar het moest vorm ijgen. loemt het «de voorzienig heid» of «toeval», ongeveer gelijktijdig met E.H. De Vos, proost van sociale werken, ves tigt zich in Aalst ook E. Pater Liederik De Witte s.J. Gedurende de droevigste da gen, binst en na de oorlog waar velen verworpen werden door eigen volk, gebroodroofd en verminkt door diegenen die zij liefhadden, heeft hij bergen werk verzet voor de materiële en geestelijke wederopbouw. Hij droeg er in grote mate toe bij om het Vlaamse volk tot bewustzijn te wekken, het als edeler en krachtiger bestand deel, als een katholiek Vlaan deren in de één wordende we reld in te schakelen. Priester De Vos was geen Vlaams zedenpreker. Vóór dat de naoorlogse demokratie bloeide was hij reeds zeer konkreet op samenwerking en op het haalbare gericht. Nog jong bezat hij het evenwicht dat weinigen pas bij het ver grijzen of kaal worden verwer ven. Deze levenshouding leer de hem dat ook op de Vlaamse spijskaart ieder schotel een deel van het Vlaams festijn uitmaakt of naar strijders woorden - een oorlog win je niet, maar veldslag na veldslag om als bekroning de oorlog te winnen. Met Verschaeve gelooft hij «natuur en leven kunnen niet straffeloos tegengewerkt wor den, eens komt het uur». Hij wil Vlaanderen groot, zijn volk dat hij liefheeft en de Vlaamse gemeenschap die hij als geen andere dient, met de overtui ging en de trouw uit zijn stu dentenjaren. Realistisch en ge zien er geen Vlaamse revolutie wenselijk is, verwezenlijkt hij bij het individu en de groep de revolutie in de evolutie van het Vlaamse wordingsproces. Pas in Aalst, proost van het A.C.W.werd Z.E.H. De Vos met een paar andere priesters de morele steun van het gewes telijk IJzerbedevaartkomitee. Zijn vriend Fritz De Bisschop werd voorzitter en ikzelf secre taris. Hij heeft aan zovelen die aarzelden en twijfelden om di verse redenen, vertrouwen bij gebracht en het zinvolle aange toond om sterker dan ooit te ijveren voor het «nooit meer oorlog» en «A.V.V./V.V.K.». De herdenkingsplechtigheid naar aanleiding van de 50* ver jaardag van het overlijden van priester Daens in 1957 op het stadhuis, de mis met de eerher stellende kanselrede in de Sint- Martinuskerk, de betekenis volle optocht van honderden naar het graf van Priester A. Daens, het Daensmonument op de Werf, de weerklank in gans Vlaanderen via de media, is voor het grootste gedeelte aan de diplomatie, de durf, de moed en de werkkracht van Z.E.H. De Vos te danken. Samen met zijn vriend Placide De Paepe, gewezen minister en burgemeester van Gent, zoon van een oud Daensist, lukten zij in alle stilte een erekomitee samen te stellen zo algemeen, hoogstaand en plu ralistisch, wat t<*t vóór 1957 nog nooit mogelijk was. Aandacht voor onderwijs en vorming Blijkbaar heeft Z.E.H. C. De Vos van de dorpsonderwijzer en uit zijn vorming bij de Je zuïeten het seminarie en de universiteit overgehouden hoe opvoeding doorweegt op het ganse leven. Zelf een briljant student werd hij een uitste kend leraar. Hij weet dat bij de begeleiding van mensen, jonge en volwassenen, de geest de hele opvoeding bepaalt, zo dat zijn bekommernis ging naar het onderwijs en de geest waarop het wordt gegeven. Onderwijs is voor hem meer dan een kuituuroverdracht, dit is maatschappij bestendigend. Onderwijs moet maatschappij" kritisch staan, de evolutie van het leven niet volgen, maar voorzien. Onderwijs moet vol gens hem, en terecht, aandacht geven aan de maatschappelijke bewustwording, humaniseren, socialiseren, demokratiseren. Het ligt duidelijk bij de per soon en de gemeenschap, een persoonlijkheidsvorming in dienst van de gemeenschap. Als geest moet de begeleiding teamwork zijn, samen bespre ken van het oordeel vermogen, sociale houding en karakter van de leerlingen. De leerkracht die individueel ge tuige is in onze wereld «Praes- tat fides supplementum» - «het kristendom is een ontzagwek kend supplement van onze menselijkheid. Het schenkt aan ons mens-zijn een dimen sie in het oneindige» (zie ver der D.F. nr. 78). Voor wat de dekenijen van de zone Aalst betreft, werd op het artistieke na, elke onderwijsinstelling, voor meisjes als jongens, van algemeen vormend, technisch en beroepsonderwijs, in de vrije sektor komplementair en niet konkurrentieel uitge bouwd. Dit is nog een van de grote verdiensten van Z.E.H. Deken De Vos. Zijn bekommernis voor het onderwijs, de geest waarin het wordt gegeven en zijn aan dacht voor de zwakkeren kwam nog konkreter tot uiting in zijn «Don Boscoschool». Maar ook als proost was hij een toonbeeld van aanwezig heid op alle vormingsinitiatie ven. Hij zelf was ontelbare keren tot in de kleinste paro chies een veel gevraagd en aandachtig beluisterde in leider. Spreken is zilver, zwijgen is goud Zo is Z.E.H. De Vos. Maar dit belet niet dat hij spreekt waar hij zich in geweten verplicht voelt zijn stem te verheffen. Er zijn eenmaal mensen die licht doorgeven. Daar behoort hij toe. Met Ph. Bosmans weet hij: «dat een woord dat het hart raakt het hart verandert» en dat je bij het werken met mensen om iets te bekomen monnikengeduld moet kunnen beoefenen. Voor zichzelf had hij de langste reis, deze naar binnen, naar de zelfkennis af gelegd zodat hij geen behoefte meer had tot het opbouwen van eigen gewichtigheid of facade. Dit gaf hem de zekerheid en de mogelijkheid tot het leggen van alle gewenste of nodige kontakten, omdat zijn leven een brug is voor anderen, een steen in het bouwwerk der rechtvaardigheid. Ieder die hem kent kan voor beelden geven van betwistin gen en twisten die hij uit de weg ruimde van zijn invloed, van bekomen resultaten dank zij zijn natuurlijke verschij ning, zijn diplomatische woor den en gedragingen. Je kunt in zijn omgeving horen zeggen: «Mijnheer de Deken is een sluwe vos», waarbij gerust mag onderlijnd worden dat hij «De Vos» heet met als voor naam «Constant». Ik heb hem nooit overhaastig weten beslissen. Hij kon over iets nadenken, laten rusten, weifelen, vragen stellen, wik ken, wegen, waar anderen klakkeloos bevestigden. Hij wist ook dat onopgeloste pro blemen beginnen te rotten. Dus werkte hij met Benediktij- nergeduld aan oplossingen. Herhaaldelijk kon je hem ho ren zeggen «er zijn een hoop moeilijkheden inherent aan het leven, aan het huwelijk, aan het celibaat, aan de opvoe ding, aan het volwassen wor den, aan de omgang, aan het werk, aan iedere funktie, aan de beweging. Dat moet je aan vaarden» Hij onderlijnde «je moet leren leven met de men sen zoals ze zijn en niet zoals gij zoudt willen dat ze zijn» en ook nog «geen oorlog voeren tegen iedereen». «Mensen mensen» zei Mgr. Brys en wanneer dit te negatief uitviel bezat Z.E.H. De Vos de kunst van het relativeringsvermogen. Z.E.H. Constant De Vos, toen nog retorikastudent in het jaar 1926 En als er dan toch kontroversie kwam, waar gebeurt dit niet in een beweging, zelfs al draagt ze kristelijk in haar vlag, ze wordt ook geleid door mensen. Dan deed hij al het mogelijke dat ze «more academico» ge schiedde, d.w.z. op een voor name verheven manier, zoals het past, «entre gens bien éle- vés» en hij trachtte het dispuut te doen uitmonden op verhel derende resultaten. Hij is een diplomaat van het zuiverste gehalte. Men heeft Z.E.H. De Vos van rechtstreekse politieke inmen ging verweten. Een politieke uitkijktoren of verzamelplaats te zijn. Anderen schoven hem gebrek aan verantwoorde lijkheid in zijn schoenen of sommigen te veel te bescher men. Een zaak staat vast: nie mand kan zeggen dat «hij voet bal speelde op de wei naast het voetbalveld». Ook in de poli tiek zoals op zoveel andere terreinen bezat hij voldoende klaarheid en verdraagzaam heid om de dingen te aanvaar den die je niet kunt verande ren, durf en moed om de din gen te veranderen die je kunt veranderen, objektiviteit en wijsheid om het verschil tussen de beiden te kennen. Hij bezat van huis uit politieke ervaring, noem het traditie, zijn vader was jaren burgervader van Meldert en zijn broer bleef er burgemeester tot bij de fusie met Aalst (1976). Met Mgr. Dondeyne (Universitas) oor deelt hij dat de opdracht van een katholiek er in bestaat een huis te bouwen, waar vrijheid en ruimte is voor iedereen. Dat hij door zijn trouw aan zijn jeugd en zijn intellektuele rechtgeaardheid politieke ge borgenheid vond in het katho lieke Vlaamse kamp zal nie mand verwonderen. De C.V.P., zoals alle partijen, is een middel om zijn kristen Vlaamse betrachtingen verwe zenlijkt te zien. Mogelijks heb ben zijn passifistische gevoe lens ten dele zijn geloof in de partij doen wankelen (verkie zingen 11/1981). Hij behoort tot een generatie passivisten die in hun jeugd veel hoop hadden gesteld op de Volken bond «waarbij de volkeren zouden samenwerken om de vrede en veiligheid te waar borgen». Gans zijn leven volgde hij het veranderend kerkbeeld in een veranderende wereld. Hij was daarin een «wegwijs» voor an deren. Hij staat open, ruim denkend in een pluralisme dat, met eerbied voor ieders eigen heid en overtuiging, leert met andersdenkenden te werken. In deze evoluerende samenle ving bleef zijn doen en laten één credo in de kristelijke standsorganisaties in zoverre ze de kristelijke waarden reali seren. «De kristelijke waarden» die elke kristelijke moraal vooraf gaan ontspringen rechtstreeks aan het evangelie, dat de blijde boodschap is voor de mensen die naar God toewillen. Zo is hy Als «gesamtbild» en met eer bied voor een zekere vormlijk- heid kan ik over Z.E.H. Kan. Deken Constant De Vos getui gen, zijn vrienden mogen zeg gen: «In «Constants» tintelen de ogen en schijnbaar opper vlakkige onverschilligheid schuilt een latente hunker naar kennis, naar diepte, naar warmte, naar echtheid. Hij was geen volksleider, ook niet als jeugdproost, die dweepte zoals zovelen uit zijn tijd. Hij bleef realistisch in middelen en mogelijkheden, treffend zon der grote welsprekendheid en ontroerend zonder vertoon. Zonder zijn invloed zouden er tientallen ontaard zijn in bour geois. Hij staat met beide voe ten op de grond en is voor alles priester, maar tevens Vlaming, sociaal werker, organisator, vernieuwer, staatsburger en di plomaat. Zeer velen uit alle lagen van de bevolking en alle leeftijden hebben hem in zijn rijk gevuld priesterleven als mens ont dekt, waardering voor hem op gebracht, hem als raadsman gekozen, bij hem hulp en ge borgenheid gevonden en voor al begrepen wat hij zei en zegt zonder woorden. Niettegenstaande de Belgische voorkeur voor pijnlijke super latieven heb ik nooit iemand zijn onbaatzuchtigheid weten in twijfel trekken en allen er- kennen zijn evangelische geest «gaat naar de armen, naar de zieken». In Herzele, zijn meest geliefd plekje in Vlaanderen, zal hij zich eens terugtrekken. Herze le blijft ook voor mij een her innering. In de prachtig aange legde en onderhouden hof van de dekenij ontdekten mijn kin deren spelend de rijkdom van het gebruiksgenot der aardse goederen. Professor in het college te Ledeberg. (1940) Voor de viering van het gouden priesterjubileum van deken Constant De Vos werd een heel pro gramma uitgewerkt. De viering heeft plaats op zondag 18 april en begint om 9.45 uur met een akademische zitting in de feestzaal van het stadhuis te Aalst. Daar zullen toespraken worden gehouden door de heer L. D'Haeseleer, burgemeester van Aalst, em. prof. dr. ir. E. De Beer, voorzitter van de kerkraad, de heer JP. Vermassen, voorzitter van de parochieraad en de deken zelf die een kort dankwoord zal uitspreken. Deze akademische zit ting wordt opgeluisterd door het kamerkoor van de Stedelijke Muziekakademie onder leiding van de heer Slaghmulder. Om 11 uur is er een plechtige eucharistieviering in concelebratie met de pastoors van de dekenij in "de Sint-Martinuskerk. De liturgi sche gezangen worden verzorgd door het Sint- Martinuskoor gedirigeerd door de heer M. Gijs. Het orgel wordt gehouden door de heer K. Van Ingelgem. Om 12.15 uur volgt er een receptie. Tijdens deze receptie in het Sint-Jozefskollege, zal aan de jubilaris het «Liber Amicorum» C. De Vos worden aangeboden. Op uitdrukkelijk verzoek van deken De Vos wor den geen persoonlijke geschenken, onder welke vorm dan ook, aanvaard. Wie echter meent zijn erkentelijkheid te moeten betuigen, kan dat door een bedrag over te schrijven op rekeningnummer 293-0212508-36 van het «Jubileumkomitee Kan. C. De Vos», Merestraat 11 te9430 Nieuwerkerken. De giften die op dit nummer worden gestort worden integraal afgestaan aan de parochiale school voor mentaal gehandicapten, het Don BoscQ-Instituut te Aalst.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23