Musici van bij ons op Festival van Vlaanderen: organist Kristiaan van Ingelgem Festivalmuziek in onze regio: Hamme Sint-Niklaas Baardegem— Twaalfde Internationale Orgel- cyklus Aalst SS? k™dié Kultureel centrum en opengesteld in Lokeren ^e"^oS£ÏÏk3jk stadsbibliotheek worden 20 - 10.9.1982 - De Voorpost Soms hoort men wel eens beweren dat artiesten van bij ons te weinig kansen krijgen in het Festival van Vlaanderen. Of deze bewering al dan niet terecht geuit wordt, willen we hier in het midden laten. Toch zijn er dit jaar verscheidene kunstenaars uit onze regio die optreden op een van de vele festivalkoncerten. Wij willen u enkelen van hen voorstellen. Vandaag zijn we te gast bij organist Kristiaan van Ingelgem. Vorige vrijdag koncerteerde hij in de Brusselse Sint-Michielskathedraal; hij speelde orgelintermezzi tussen de treur- en jubelmotetten die uitgevoerd werden door het gemengd koor Musica Nova. Op woensdag 22 september is Kristiaan van Ingelgem te beluisteren in de Mechelse kerk van Onze-Lieve-Vrouw over de Dijle. Hij zal er optreden met het BRT-koor. Musica Fiata uit Keulen en de solisten Hildegard van Overstraeten (sopraan), Marianne Byloo (alt), Jan Gaals en Ludwig van Gijsegem (tenoren) en Mare Meersman (bas). Het is een koncert in de reeks «Flandria Illustrata». deze keer met muziek rond Margareta van Oostenrijk. Bent u afkomstig uit een muzikale familie? Mijn vader, Frans van In gelgem, nog steeds koorlei der en koster-organist te Opwijk, gaf mij de eerste pianolessen toen ik acht jaar oud was. Een jaar la ter, toen ik in Dendermon- de naar het H. Maagdkolle ge ging, werd ik ook als leerling ingeschreven in de stedelijke muziekakade- mie. Dat deze studies vlot verüepen, was mede te dan ken aan het feit dat er ook thuis steeds toezicht en hulp was. Mijn vaders grondige kennis van de zang en vooral zijn onvol prezen deskundigheid op het gebied van de grego riaanse zang, hebben mij wellicht de nodige muzika le vitaminen tijdens mijn jeugd bezorgd Hoewel ik hem op het gebied van het orgelspel en de hedendaag se muziek reeds lang over stegen ben, is het toch daar door dat ik nu nog elke noot, elk akkoord, elke me lodie, zelfs het meest ge compliceerde Messiaen-te- ma beleef en speel, terwijl ik het inwendig meezing en zo de geraffineerde expres siemogelijkheid van de menselijke stem- en adem halingstechniek probeer over te dragen op het klavier. Welke muziekstudies deed u en bij wie? In 1961 koos ik zelf voor de volledige studie van de muziek. Daarom ging ik naar het Lemmensinsti- tuut, waar ik grondig en veelzijdig werd opgeleid door leraars die toen tot de beste van het land mochten gerekend worden en waar van sommigen ook tot ver buiten Europa bekend waren. Als ik nu mijn «orgel- stamboom» voor u teken, dan was mijn leraar voor dit vak Kamiel D'Hooghe, thans direkteur van het Ko ninklijk Muziekkonserva- torium te Brussel. Hij was ongetwijfeld de meest be gaafde leerling van de we reldberoemde Flor Peetere, die op zijn beurt was opge leid door Tournemire en Dupré, grootheden uit de Franse orgelwereld. Een generatie verder komen we bij de beroemde Parij zenaar Charles-Mane Widor. die dan eigenlijk weer het schitterend produkt was van Jaak Lemmens, waar door we bij de stichter van het Lemmensinstituut zijn beland. Waarom koos u het orgel als instrument? Terwijl ik als pianist was begonnen, ligt het toeval dat ik voor het orgel koos niet zozeer aan het feit dat mijn vader orgel speelde dan wel aan de toevallig heid dat ik als leerling van de 6de Latijnse aan het Kol lege van de Paters Redemp toristen te Essen zeer wel gekomen was. omdat de toenmalige student-orga nist in de rethorika zat en er blijkbaar niemand an dere te vinden was die met een klavier kon omgaan Toch is mijn pianostudie blijven doorgaan tot en met mijn laureaatsexamen aan het Lemmensinstituut in 1967 Mijn repertoire be vatte toen enkele grotere Beethovenstudies en een aantal Chopin-études. Met de aanvang van de studie voor de Lemmens-Tinel- prijs, de beroemde orgel- prijs van het Lemmensin stituut, moest ik uiteinde lijk kiezen. Toch zit ik nog dikwijls aan de piano en ik heb ervaren dat een grondi ge pianostudie onmisbaar is voor het grote orgelre pertoire van vandaag. Herinnert u zich nog uw eerste optreden? Dat was in 1967. Ik was net laureaat van het Lem mensinstituut toen er te Pamplona in Spanje een in ternationaal liturgisch kongres plaatsvond. Aan de direktie van het Lem mensinstituut werd toen gevraagd naar een «goed element» om een orgelreci tal te geven tijdens dit kon gres. De keuze viel op mij en zo was mijn eerste be langrijk optreden meteen in het buitenland en nog wel voor deskundig pubhek. Welke prijzen behaalde u en wat is volgens u het be lang en de waarde van prijzen? In 1971 werd ik, samen met Jef Maes en Mare Lie- brecht, finalist van de koor- kompositiewedstrijd «Jef van Hoof» te Antwerpen. In 1972 richtte het I.P.E.M een groep vorsers van de Gentse rijksuniver siteit die zich bezighouden met avant-garde en elektro nische muziek, een wed strijd in voor vertolking van hedendaagse muziek. In de branche orgel werd ik de winnaar, terwijl in de andere disciplines nog twee prijswinnaars waren: Paul Dombrecht (hobo) en Bar- thold Kuijken (dwarsfluit). In 1975 won ik de Jef Denijnprijs, de hoogste on derscheiding voor beiaard komposities te Mechelen Meer nog dan de waarde ring en de bewondering die je ten deel vallen bij het behalen van prijzen die je soms een heel eind verder helpen in je carrière, is de inzet daartoe en vooral de training van belang. Je be reidt je steeds voor met het behalen van de eerste prijs voor ogen, anders begin je er niet aan. Pas na afloop bekijk je dat dan heel rela tief. Nam u ooit deel aan de Brugse orgelwedstrijd, die georganiseerd wordt tij dens de Musica Antiqua- weken van het Festival van Vlaanderen? Ik nam deel aan het twee de orgelconcours in 1967 Ik was net laureaat van het Lemmensinstituut gewor den Er waren toen vier Bel gische deelnemers. Twee van hen kwamen in de hal ve finale terecht Jos Swin- nen, die gelijktijdig met mij als laureaat uit het Lem mensinstituut kwam en nu producer is bij BRT-3 en ikzelf. Samen met Michèle Leclercq, een Franse orga- niste die even mooi speelde als ze zelf was en ze speel de inderdaad Widor op een schitterende wijze - zaten we met drieën op een half puntje uit elkaar in de op telling voor de finale. Zes finalisten was onmogelijk; vijf was een probleem om dat de Belgen (wij dus) haast eikaars gelijken wa ren; vier was dé oplossing en zo werd het de enige wedstrijd met vier finalis ten. Dit kwamen we, in deze versie, pas veel later te we ten. Het moet wel de juiste versie zijn, want toen werd de vijfde prijs (10.000 fr.) onofficieel onder ons drieën precies verdeeld, Michèle kreeg daarbij als herinne ring de resterende symboli sche frank. Bij de volgende wedstrijd voor orgel (in 1970) deed ik mijn legerdienst en bij het vierde Brugse orgelcon- cours (1973) zat er een in heemse koppensneller in de jury. en ik zou een maand later trouwen! In 1976 was ik dan al buiten de leeftijds grens. Het eerste concours (1964) buiten beschouwing gelaten - omdat het toen nog aan bekendheid moest winnen - zijn er sindsdien nooit landgenoten tot in de halve finale geraakt. Dit jaar voor het eerst terug, met name Lieven Strobbe, ook leerling van het Lem mensinstituut. Toch is dit allemaal erg relatief. Ik speelde dit jaar op 16 juli de hele «Nativité» van Olivier Messiaen voor een zéér en thousiast publiek in de Brugse katedraal, en daar ben ik blij om. Welke zijn de interes santste momenten uit uw loopbaan? Zeven jaar geleden, op zondag 8 juni 1975, gaf ik een recital in de Notre-Da- me te Parijs. Dit is voor een organist misschien dé ge beurtenis in zijn loopbaan. De toegestane voorberei dingstijd van twee avonden (nachten eigenlijk) vóór het koncert. in die duistere reusachtige katedraal waar het licht van Parijs zwak door de hoge ramen bin nenschuift, gezeten aan het gigantische orgel met zijn meer dan honderd regis ters. een instrument dat zo zacht kan spelen dat je het beneden niet hoort en waar mee je anderzijds muzikaal geweld kunt ontketenen dat je de assistent-bladom- draaier moet toebrullen om je verstaanbaar te maken: dat is een belevenis! Boven dien voel je een zekere be trokkenheid met de Franse orgelgeschiedenis: hier ver bood de aartsbisschop van Parijs in 1792 de spektaku- laire en druk bijgewoonde koncerten van Claude Bal- bastre die patriottische lie deren en dito improvisaties speelde, waarbij hij uitein delijk het orgel (en nog an dere orgels) van de vernie ling redde tijdens de Franse Revolutie. Hier stond ook Franz Liszt in vervoering tijdens een improvisatie- koncert door César Franck in de 19de eeuw. En dan het koncert zelf 1975. Vierduizend toehoor ders, zittend tot op de trap pen van het hoogaltaar. Ik speelde toen Max Regers laatste orgelkompositie, de Fantasia opus 135b, uit 1915 en de tumultueuze So nate uit 1856 van Julius Reubke (leerling van Liszt) - beide werken uitermate geschikt voor dit soort or gel terwijl Pierre Coche- reau, de huidige titularis van het orgel, boven op de Naar jaarlijkse gewoonte worden tijdens de maand september te Aalst drie orgelkoncerten gegeven Op zondag 12 september a s is deze orgelcyclus aan zijn twaalfde uitgave toe In de rij binnen- en buitenlandse organisten, die uiteindelijk het sukse8 bepaald hebben van de Aalsterse Orgelkoncerten. zijn dit jaar te gast Edward De Geest. Grazia Salvatori en de inrichter van de koncerten zelf, Kristiaan van Ingelgem Het eerste koncert galt door op zondag 12 september om 15u30 in de Sint- Maartenskerk te Aalst De Vlaamse organist Edward De Geest speelt er werk van Jacob Hyster. Jehan Alain. Gabriél Verschraegen. César Franck en Max Reger Edward De Geest, die reeds heel wat recitals gaf o m in Amerika en Oost-Europa speelt trouwens ook daags voordien in de Gentse Karmelieténkerk het slotkoncert van de orgeltrip doorheen Oost-Vlaanderen, dit in het kader van het Festival van Vlaanderen Het tweede koncert m de reeks wordt wellicht dé blikvanger Dan komt de Italiaanse organiste Grazia Salvatori met een programma Italiaanse orgelmuziek uit het Venetie en Napels van de 16"'. 17" en 18 eeuw. Deze vrouwelijke bijdrage tot de cyklus heeft tegen de gewoonte in niet op zondag plaats, maar wel op zaterdagavond 18 september te 20u30 en dit op het nieuwe barokorgel in de Abdijkerk te Affligem Het slotkoncert heeft dan weer plaats in de Sint-Maartenskerk te Aalst op zondag 26 september te 15u30. Dan speelt Kristiaan van Ingelgem. de inrichter van deze jaarlijkse koncertenreeks een programma waarin werk van Bach Widor, Reger. von Herzogenberg en improvisatie voorkomen gaanderij zat te luisteren. Een stevig applaus én felici taties van Cochereau, wat volgens hem nog niet zo vaak gebeurde Aanwezig was ook een afgezant van de Belgische ambassade, een dertigtal Aalstenaars - hiervoor speciaal naar Parijs gekomen - én een verslaggever van De Voor post, namelijk André De Groeve. Zij kunnen het ge tuigen. Dit koncert was voor mij een moment uit mijn loopbaan «om in te ka deren». De improvisatiekunst op orgel wordt hoog geprezen. Wat is improvisatie precies en kun je dit leren? De improvisatie is inder daad een van mijn kwalitei ten waarvoor ik in de pers vaak heel lovende versla gen krijg. Waarin bestaat nu improvisatie? In de enge zin van het woord is het de uitvoering van een muziekstuk op het ogenblik van de komposi tie Toch is een goede im provisatie afhankelijk van een aantal toevallige fakto ren en van de inventie op het ogenblik zelf. De impro visator kan er zijn verwor ven kunst op het gebied van de harmonie en het contra punt in toepassen. Natuur lijk helpen mijn technische mogelijkheden van het be spelen van het orgel mij daarbij heel wat. Toch is het een vak dat je kunt leren. Ik ontdek elk jaar bij mijn leerlingen praktische harmonie dat er dikwijls begaafdheden aan het licht komen en dan gaat het natuurlijk iets gemak kelijker. Om met sukses te improviseren is er eigenlijk studie nodig en vooral durf, op zijn eenvoudigst is im provisatie: het krijgen van een muzikale vraag en het geven van een passend mu zikaal antwoord. Toch heb ik me met verschillende me todes kunnen trainen in het vak Er bestaan echt leer boeken voor En dat gaat van zeer technische oefe ningen zoals een gegeven melodie met de rechterhand spelen en deze b.v. twee tij den later met de linkerhand herhalen en op die afstand het enkele gegeven dubbel te blijven spelen, over uit breiding tot drie- en vier stemmigheid, om te komen tot meer scheppende vor men als het improviseren van een toccata, een fuga, variaties op een lied. en zelfs tot het geven van een heel improvisatiekoncert Hoe groter de muzikale bagage en hoe vaardiger de vingers, des te meer kun je «riskeren» Improviseren is een zeer levendige vorm van musiceren die eigenlijk door alle mstrumentisten zou moeten bedreven wor den: het is namelijk hierbij onmogelijk je zelf te over schatten Welke zijn uw lievelings- komponisten? Ik zou niet één komponist kunnen opnoemen die niet mijn lievelingskomponist is; natuurlijk heeft men in zijn leven wel bepaalde pe riodes waarin men zich sterker aangesproken voelt door de ene of de andere Terwijl ik het oeuvre van de grootste en van de minder grote komponisten - ook die van deze eeuw - haast kompleet in bezit heb en zij geen geheimen hebben voor mij, is mijn hobby steeds geweest werken van, hier althans, onbekende kompo nisten te beluisteren op di verse radiostations en deze op band op te nemen Zo bezit ik nu een groot aantal interessante werken, voor namelijk in het symfoni sche genre, van hier bij ons volslagen onbekende kom ponisten Komponeert u zelf ook en worden deze komposities uitgevoerd? Ik komponeer nogal wat voor uiteenlopende samen stellingen Daarbij heel veel koormuziek en die wordt regelmatig uitgevoerd Wat de orgelkomposities be treft, die zijn nog steeds niet in druk verkrijgbaar Dit jaar zijn er echter twee organisten, een Vlaming en een Waal. die de werken wensen in te studeren en te programmeren op hun koncerten. U hebt een heel druk mu zikaal leven. Vindt u nog de tijd om te studeren? Welke zijn de toekomstplannen? Ik ben leraar orgel aan verscheidene muziekinsti tuten en leraar praktische harmonie aan het Konink lijk Muziekkonservatorium te Brussel. Ik ben als orga nist verbonden aan de Sint- Maartenskerk te Aalst. Sinds 1978 ben ik ook me dewerker voor orgelpar tijen bij het Filharmonisch Orkest van de BRT. Daar naast is er natuurlijk het praktisch musiceren. Sinds 1969 tot heden gaf ik kon certen in eigen land (162), Nederland (24), Frankrijk (6), Spanje (5), Zwitserland (1) en Duitsland (1). Verder word ik ook regelmatig in België en Nederland ge vraagd als jurylid bij orgel- wedstrijden. Toch blijf ik verder werken met het oog op de uitbouw van mijn car rière. In het vak orgel valt dat relatief zwaarder uit dan bij enig ander solis tisch instrument. De orgels zijn meestal erg verschil lend en variëren bij wijze van voorbeeld van orgels met één klavier zonder pe daal tot vijf klavieren met pedaal en meer dan hon derd registers. Bovendien overspannen ze een periode orgelbouw van ongeveer 250 jaar. Zo speel je van daag op een typisch barok- instrument, morgen op een groot romantisch symfo nisch orgel en dat vraagt steeds een aangepast pro gramma plus het op peil houden van een zeer geva rieerd repertorium. Daarbij verander ik graag mijn re pertoire van samenstelling en uitzicht, wat een meer levendig en bewuster orgel spel mogelijk maakt dan daarmee in vergelijking de solist die met zijn ein dexamenprogramma heel de wereld wil afreizen, waardoor hij vaak onge wild steeds vlakker gaat spelen. Maakte u reeds plaatop namen? Er bestaan enkele plaat opnamen waaraan ik mede werking verleende als bege leider of waar ik de orgel tussenspelen verzorgde. Deze plaatopnamen hadden vaak een privaat karakter zoals een opname voor de Lions Club Leuven ten bate van Windekind met kerst- muziek (Lions 6803135) maar deze zijn meestal niet (meer) verkrijgbaar in de handel. In 1983 verschijnt bij het Davidsfonds een dubbel-LP gewijd aan het opus 100 van Flor Peeters. dit ter ge legenheid van zijn tachtig ste verjaardag Hieraan verlenen drie Belgische (o.m. ikzelf) ern drie bui tenlandse organisten hun medewerking. In Japan, op Yupiteru Re cords 25CL0001 Tokyo, verscheen een koorwerk van mijn hand, tot mijn grote vreugde, maar het is hier zeer moeilijk te ver krijgen. Verder zijn er wel enkele volledige orgelopnamen in grondige voorbereiding. Ook verwacht in 1983. Soms hoort men wel eens beweren dat onze eigen mu sici te weinig kans krijgen om op te treden in het Festi val van Vlaanderen. Deelt u deze mening? Ik vind deze opvatting ongetwijfeld gerechtvaar digd Ik zal niet beweren dat er in Vlaanderen een symfonisch orkest bestaat dat werkelijk de Berliner Philharmomker. het Chica go Orchestra of zelfs onze De heer Van Ingelghem, ondertussen een hele auto geworden noorderburen uit het Con certgebouworkest kan overtroeven. De mogelijk heden die in het buitenland aan musici en orkesten ge boden worden, en ook de naar-waarde-schatting, re sulteren vaak in hogere kwaliteit van samenstelling én prestatie terwijl de be noemingsadministratie bij ons vaak haar gelijke niet vindt in het buitenland, waardoor het hier onmoge lijk is een perfekt homoge ne groep samen te stellen. Het resultaat is dan dik wijls minder goede kwali teit. Ik maak hierbij geen verwijt aan de leden van een groot symfonisch or kest ik maak er zelf deel uit als losse medewer ker voor de partijen met orgel - maar ik stel vast dat musici met een grotere be gaafdheid vaak op straat blijven staan. Nu zouden deze een kans in het Fel val kunnen krijgen. Ik lj virtuozen - zelfs heel j ge - in alle branches I barokinstrumenten toe, als solist hun manm kunnen staan naast roemde buitenlandse vangers. Een verheugende stelling is dat voor mensen plots een ruim plaats gereserveerd wori sinds kort. De reden I van? Dat las ik vandi nog m een krant: «Ook I Festival is aan besparmJ toe. Men heeft voor dit jT nog meer beroep dan voorheen op n bij ons omdat hun hond rium merkelijk lager en er bovendien verpla sings- en verblijfskosf uitgespaard worden is dus tóch waar dat wijl krisis zullen overwinnen! Onze regio is deze week flink bedeeld met koncerten in het kader van het Festival van het v]ak van het vroeg 1 Vlaanderen. In het Sint-Niklase stadhuis gaat een avond door onder het motto «Een peuwge muziekdranf avond in Esterhaza». uiteraard met werk van Haydn. In Hamme, Sint-Pietere-Banden, Haar recitals worden in 1 is er gelegenheid koormuziek te beluisteren uit de 16d' en 17de eeuw, vertolkt door de bjjZOnder gewaard, (ft Q Tallis Scholars. Dezelfde Tallis Scholars treden op 17 september op in de Sint- voor haar markante int®® Margaretakerk van Baardegem-Aalst, maar met een verschillend programma. En pretatie van Franse 1 ie< dezelfde vrijdagavond gaat in het stadhuis van Sint-Niklaas een liedrecital door met de ren janet price heeft sopraan Janet Price. Een drukke week voor de melomanen uit de streek. Sint-Niklaas: «Een avond in Esterhaza» Giovanni Pierluigi da may this be - Woefully ar- Palestrina. William Cor- rayed - Margaret meek). Joseph Haydn (1732- nyshJacobus Clemens non Jean Mouton (Nesciens Ma- 1809), de opperste kapel- papa en Orlando Gibbons. ter) en Peter Philips (Ecce reizen doorheen Europa de hele wereld gezongi Haar begeleider. Anti jden ny Saunders, is een van knt e allerbeste duo-pianisten; üsem ondernam talrijke konce »t wi meester in dienst van vorst Harame- Sint-Pieters-in- vicit Leo). Esterhazy, werkte een goed de.Banden, 20u30 deel van zijn leven aan het Sint-Niklaas: slot, vandaar het motto Baardegem-Aalst: liedrecital Janet Price voor deze koncertavond. Op Koormuziek uit de I6a' en het programma staat het i7d* eeuw: Tallis Scholars «Divertimento a quattro in Dezelfde Tallis Scholars liedrecital dat gegeven Robert Schumann (181Br g. opus 20 nr 3», het «Trio treden op in de Sint-Marga- wordt door de sopraan Ja- 1856), «Vier liederen» v 1VCK in D nr 97 voor bariton, rethakerk van Baardegem- net Price. Zij wordt op vrij- Hugo Wolf (1860-190 ltsoe altviool en cello», de «Cassa- Aalst op vrijdag 17 septem- dag 17 september aan de «The Homeward Journe1-3011 tiona per il Liuto Obligato, met gen totaal ander piano begeleid door Antho- opus 32» van Adrian Bea B Violino Violoncello in C» pr0gramma. Hier worden ny Saunders. mont (°1937), «Trois Ari Mtei (naar het Strijkkxartet in werken uitgevoerd van: Janet Price ontwikkelde tes oubliées» van Claude D ?n°e C, opus 1 nr 6 herschreven Thomas Weelkes (Alleluia. I zich in korte tijd tot een bussy (1862-1918), Cii»10"3 door een onbekdn 18"* Heard a Voice). John Taver- zangeres die een verbazing- Mélodies populair, eeuws muzikant) en het ner (Mater Christi). Hugh wekkende veelzijdigheid grècques» van Maurice R arei «Divertimento a quattro in Agton (Gaude Virgo). Tho- aan de dag legt: zij wordt vel (1875-1937) en «Drie li f, opus 20 nr 5». De uitvoer- mag Tallis (If ye love me - gewaardeerd om haar ver- deren uit Chants de Terre 141111 ders zijn: Dirk Vermeulen. Hear the voice and prayer), tolkingen van opera's, net de Ciel» van Olivier Me eerste viool; Mihoko Kimu- Qregorio Allegri (Misere- als van koncerten en liede- siaen (°1908). ra, tweede viool; Staas re), John Browne (Salve Re- ren. Haar opvallendste ver- Swiertstra, altviool, Richte _ina jesu merCy how wezenlijkingen liggen op van der Meer, cello. Konrad Junghanel, luit, Philippe de Verenigde Staten en vi wezenlij kte reeds vi plaatopnamen Op het pi gramma vinden we vo< Om 20u30 begint op het eerst «Frauenliebe- und 1 c Sint-Niklase stadhuis het ben, opus 42 nr 1-8» vf101- c Robert Schumann 1856), «Vier liederen- Hugo Wolf (1860-190 ltsoe «The Homeward Journf rac^1 opus 32» van Adrian Bea B mont (°1937), «Trois Ari B8^ei de l ™ce (,CiI icha populair Kier opra unn 'Hertel van oude muziek. We zijn benieuwd wat ze er als en semble van terecht bren gen. Gezien de aard van het Q ZOndag 12 september Vrijdag en zaterdag 5 en 6 Vlaamse Toneelgilde Har programma en de uitmun- wordt het Cultureel een- november: telkens om 20 kijn uit Boom: De rolst< tende kwaliteit van de uit- trum en de giedehjke biblio- uur: optreden van «Ballet van Hellinckx en Van d voerders moet dit echter t]10ea van imkeren plechtig en Turnkring-, georgani- een prachtige muzikale opengesteid Vanwege de seerd door Aurora Lokeren. avond worden Stadhuis d^eUe van het Kuftureol Sint-Niklaaa, maandag Centrum ontvmgen w,j vol- Zaterdag 13 en 20 novem- 13 september. 20u30 voorlopige evene- tor 1^°°^ 14 en" no' mentskalender: yember, telkens om 20 uur: Lust naar Kunst prosen- neelbond vJanci Vï igen trul< Dch Hamme: Koormuziek uit de 16d' en 17d* eeuw met de Tallis Scholars Auwera Zaterdag 22 januari: neelvereniging Erasm uit Anderlecht: De drie zi tere van A. Tsjechow Zaterdag 29 januari 1 februa gevolf ..VUWW..K 1W1WU v-aa Vrij Zondag 12 september: om ^eert; "DeSPaanse B^aban" Wetteren: Nu het dorp ni 1 der» van Bredero, onder re- r h^ntant v:,n t Rrnii 10 uur: akademiache zit- je van Aohle| Va„ Mal. meer bestaat, van T. Bruli| De Tallis Scholars met di- !me met openstelling van «eren Zaterdag 5 rierpnt Ppt^r Philini maken het Kultureel Centrum J slotvoorstelling di? nar hun debuut in het 0831-113 receptie voor alle Van zaterdag 27 november door proklamatie. dit jaar hun debuut m het tot zaterdag 5 februari Socialistische tc Festivalwan Vlaanderen Ze ^"1^" „deur m het ">83 Antigoontheater d^" vier m6ko neer ten' in Cultureel centrum en de Koninklijk Landjuweel, 48' werpen Oidipoes van Hu| Hamme. Baardegem-Aalst, stedelijke bibliotheek naar Tornooi 1982-83 Dein ze en Leuven aanleiding van de officiële Het koor werd in 1976 OP01"11*? Zaterdag 27 november Rederijkerskamer Claus. In het kader van het Fes val van Vlaanderen. De Op vrijdag 24 september: opgericht met één doel het zaterdag 11 en 18 septem- Goudbloem uit Sint-Ni- het Kultureel Centrum R perfektioneren van een ei- en zondag 12 en 19 klaas Vasza Zeleznova van cital Ingrid Haber (pian gen klare en beweeglijke „ptember. tolkens om -,0 Gorki koorklank Hun faam weid uur. revue Tussen raap en Zaterdag 4 december vooral gemaakt met de 111- rooster„ samengeschreven Multatulitheater uit Gent. terpretatie van meesterwer- door jrddy plcCavet en Isi- Avondrood van het Werk- ken uit de renaissance (Pa- door Van den Berghe. wat theater Amsterdam le.stnna, Lassus. Byrd. lal- zuur en zoet uit Lokeren Zaterdag 11 december: lis en Josquin) Het samen- van gisteren en vandaag, in Ieperse Kunstkring Rich- gaan van ervaring en tech- opdracht van de kulturele ten Tot nut van 't alge- niek met zuivere klank- j-^^d van Lokeren meen u/oKai. schoonheid bracht hen de Broeck lof van kritici over de hele Vrijdag 1 oktober: om 20 Zaterdag 18 december: wereld In Hamme vertol- uur: optreden van «The Lust naar Kunst zie hoger, ken ze komposities van Cip- Strangers» (dit is echter iö83: riano de Rore, Robert Why- nog niet definitief') Zaterdag 15 januari en Peter Dauelsberg (Cell met werken van Beethovi en Mozart Op zaterdag 2 oktober: 0 gel recital Herman Ve schraegen, te Lokeren-Dal nam, in Onze-Lieve-Vrou\ kerk, met werken van Co meen, van Walter Van den net. Van den Kerckhove: Pac heibel. Scronx, Swe linck, Buxtehude en J

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 20