«King Lear» en Theater Frederik in Sint-Niklase stadsschouwburg Willen is Kunnen slaat zacht met de deuren De eerste passen van een nieuw kultuurbeleid? mlssdhlen xrAer de keId in De Voorpost - 29.4.1983 - 27 daarin ligt (mits een g neelmatige UITNODIGING KUNSTSCHILDERES Zondagen van 14.30 tot 19 u. Weekdagen van 9 tot 19 u. Het stadsbestuur van Sint-Niklaas en de vzw De Spiegel uit Beveren hebben de toneelagenda van Sint-Niklaas aangevuld met twee belangwekkende produk- ties. Donderdag 5 mei om half negen 's avonds gooien Het Trojaanse Paard en het Kaaitheater onder leiding van regisseur Jan Decorte een ander, vernieu wend licht op de epische tragedie "King Lear' van William Shakespeare en zaterdag 14 mei, eveneens om halfnegen, brengt Theater Frederik, het jonge Mexikaanse beroepsgezelschap van de Gentse koreograaf Frederik Van Me 11e, één van haar expressief zeer gevarieerde programmaselekties. Zowel de keuze van produkties als deze als het samenwerkingsverband met de vzw De Spiegel is nieuw voor Sint-Niklaas en wijst op een zeker ongeduld om het theater beleid nu, nog tijdens het aan gang zijnde seizoen, een nieuw allure te geven. Kuituurattaché Jan Bral noemt het «afstappen van de nogal stroeve programmatic van voorheen door soepeler in te spelen op wat in Vlaanderen op vlak van theater aan bod komt.» De vaststelling dat het theaterpubliek van Sint-Niklaas verouderd is, een traditioneel publiek geworden is, noopt tot het doorvoeren van een koerswijzi ging- maar zie daarover verder) de waarde en overtuigings kracht van zijn werk. «King» Lear is een enorme brok epiek en de plot ervan doet daarom bij samenvat ting vrij konfuus aan. De Britse koning Lear verdeelt zijn rijk onder twee van zijn drie dochters die beiden een huichelachtige liefde spe len. Cordelia, de derde dochter, komt er niet toe haar echte liefde te uiten en wordt verstoten, ook de graaf van Kent, diehet voor haar opneemt, wordt ver bannen, maar hij vermomt zich en blijft Lear dienen. Terwijl men Cordelia in Daan Antheunis ziet het als kuituurschepen zo: «Ik ben tevreden», zo zegt hij, «met de 360 toneelabonnees tien jaar geleden waren het er nog maar zestig, maar toch bereiken wij met onze offi ciële programmatie slechts een klein deeltje van het theaterpubliek. Een stads bestuur is ook niet altijd de meest aangewezen instan tie om er méér mensen bij te betrekken. Vandaar onze samenwerking met de vzw De Spiegel De Spiegel werkt op een zeer oordeel kundige manier aan een nieuw theaterpubliek, maar kan bepaalde initia- met zijn halfbroer Edgar, een gevecht dat in zijn na deel wordt beslecht. Ed mund bekent nog dat hij Cordelia liet ombrengen. Coneril kan het allemaal niet meer aanzien en slaat de hand aan zichzelf. De slotscène is wel iedereen be kend: Lear op zijn kniëen met in zijn armen het leven loze lichaam van Cordelia... Üeven niet aim. Als"wij hen Frankrijk tot koningin dan een helpende hand rei- kroont, verraden Regan en ken, kunnen zij iets bren- Goneril hun vader; ze ont- gen wat ze anders niét zou- nemen hem zijn gevolg, den kunnen brengen. Op vernederen en verjagen die manier worden én de hem. De rebelse, maar meer kwaliteit én het kulturele no& kinderlijk-naïeve ko rendement van onze thea- "ing wint in schade en terkuituur opgekrikt. Een schande een beetje werke- gevarieerde programmatie lijkheidsbesef. Met zijn nar voor een gevarieerd pu- bij onweer zwerft hij bliek, daar komt het op over het land en ontmoet neer en deze vooropstelling Kent en Edgar Edgar is de haal je niet als je konkur- man die'vals werd beschul- rentieel blijft denken King Lear digd door zijn nijdige half broer Edmund en later door zijn vader Gloucester r m (spreek uit: Gloster) werd ,Kmg Lear. door het__Tro- v«rjaagd HlJ wendl waan. zin voor, opdat de waarheid zich aan de buitenwereld jaanse Paard en het Kaai theater ging vorige week vrijdag 22 april in première Brusselse Beurs schouwburg. Shakespeare was klaar zou openbaren. Zijn gekke spel heeft echter een heel - ander gevolg: het besef dat me e r^e4ie de waarheid uiteindelijk al- In 1609. De schrijvende do- verbigen minee Frances Meres had - - 6 toen al, in zijn litera tuurkritiek 'Palladis Tamia' bleef, maakt Lear waanzin nig. Edmund verraadt ook Gloucester. En nu wordt psteld dat «terwijl by de bloederig: de Latijnen Plautus en Seneca van Gloï^ster de besten werden geacht en roor respektievelnk de kc dQor Mn medie en de tragedie Sha- J GIoucester. blinde de meest mtrnun- Glouoester ontmoet dan zijn zoon Edgar, maar her kent hem niet. Hij vertelt hem dat hij bij Dover van de rotsen wil springen. Edgar tende was in beide genres». Het ging Shakespeare ten tijde van King Lear steeds meer voor de wind. Hij was waardigheid van «Gentle man» en stond als auteur van The King's Men hoog aanzien. Nochtans aansla« °P Glou moet ook Shakespeare een andere plek, spreekt hem weer levensmoed in en verijdelt tussendoor ook moeilijke momenten heb ben doorgemaakt: in 1601 zijn vader en in datzelfde jaar werden, na een mislukte coup, Essex terechtgesteld en South ampton opgesloten in de Tower, in 1603 stierf ko ningin Elisabeth de gro te mentor van het Elisabe- thaanse theater en de hele kulturele opbloei van die tijd en vier jaar later overleden Shakespeares moeder en zijn zestien jaar ongere broer Edmund. De mogelijkheid dat deze en andere biografische gege vens zijn werk hebben be- invloed, is niet relevant. Shakespeare heeft, met een historische episode en of de evolutie van een individueel drama als formeel stra mien. als pretext misschien voornamelijk menselij ke themata ingevuld en Het toeval wil, dat vervol gens de koning van Frank rijk met zijn leger in Dover aan wal gaat, dat Lear, Kent en de nar daar Corde- Een uitdaging Shakespeare schreef «King Lear» toen hij zowat aan de top van zijn kunnen was en het stuk is dan ook een meesterwerk, beter, veel meer geprofileerd nog dan Macbeth of Hamlet. Maar tegelijk houdt het stuk ze ker al sinds de laatroman tiek een door een toetsing van de modernere aan de Elisabethaanse theaterbe schouwingen en -mogelijk heden, voortdurend her be paalde uitdaging in. Een theatraal imponerende be nadering ervan uitwerken, is een moeilijke zaak ge worden. Als donker melo drama waarin schimmige gruwelijkheden en onwaar digheden de tragiek van een berooide koning eerst bewerken en dan verder nuanceren, paste «King Lear» uitstekend in het theater van de romantiek. Het lot is van Lear, dat van GIoucester ook, moest ver bazing en medelijden ver wekken en dat lukte toen nog wel. Later men heeft het soms over de tijd van de museumopvoeringen ging men Shakespeare met behulp van een steeds ver der geperfektioneerde thea termachine, streng-realis- tisch interpreteren. Lear bewoog zich onder een volle maan op kerkhoven tussen menhirs en dolmen; de- kors, rekwisieten en kos tuums moesten vooral his torisch verantwoord zijn. Je kan de Shakespeare van toen, wat het onderliggen de op>zet betreft, best verge lijken met de massaspelen van nu: het waren exakte kopieèn van tussentijds ge registreerde historische ge beurtenissen en fantasieën Maar precies dat tussentijd se impliceert een maatstaf waaraan men een tijdlang noemt. Hun dramaturgieën zijn elk van een afzonderlij ke zijde erg verwant met die van Shakespeare. De groteske is de oude trage die die opnieuw en op een nieuwe manier word ge schreven. Dat deed Shakes peare, dat deden en doen Brecht, Beckett en Dürren- matt. De groteske ont vlucht niet de themata van de tragedie, maar zet ze eer der scherper, absoluter in de verf en laat de toeschou wer middels een imperatie ve aliëntatie beslissen over de werkelijke wreedheid, tegenstrijdigheid en be- spottelijkheid ervan. Met King Lear behandelde Shakespeare het verval van de wereld. In zijn historie stukken zijn menselijke drama's slechts van belang als opluistering, als sekun- dair bioritme van een open, historische sekwens. King Lear biedt geen hoop op een nieuw begin. Wie nog over blijven (Edgar, de hertog van Albany, en de graaf van Kent), goeden en slechten, naïevelingen en verstandi- gen, dolen rond in een ver brijzelde wereld die een ver dere verbrijzeling als toe komst heeft. The rest is si lence dan Ik heb al vernomen dat de Lear van Jan Decorte geen oude man is met een grijze, lange baard, maar een dy namische en machtige jon- Theater Frederik: a world of silence Theater Frederik stelt zich zelf voor als «een uniek ge zelschap dat in zijn spekta kels verschillende dramati sche expressievormen kom- bineert: mime, ballet, li chaamsexpressie, zwart theater en akteertechnie ken. Verrijkt met een spe ciaal gebruik van kleur, licht en geluid, spektaku- laire rekwisieten en fantas tische kostuums vormt dit geheel een aantrekkelijk en effektief uitdrukkingsmid del met een sterke magi sche kracht.Suggestief waarnemingstheater dus, theater dat een aantal in onbruik geraakte kommu- nikatievormen herwaar deert, vooral op emotionele indrukken speelt, maar niet van rationaliteit is ge zeefd; het gezelschap inkar- neert thema's, menselijke, metafyzische preokkupa- ties en nodigt uit tot inter pretatie. «Frederik blijft niet stilstaan bij wat reeds gekend is in de wereld der stilte; hij doet veel meer», schreef men in Spanje. En Theater Frederik. in België: «Het zien van Theater Frederik doet een nieuw begrip ontstaan: de rede komt nè, de emotie». Een Mexikaans blad ver meldde: «een feest van rit mes, kleuren en pure poë zie, een nieuwe wereld». Frederik Van Melle, artis tiek direkteur van het we reldvermaarde gezelschap, is eigenlijk leraar plasti sche kunsten, maar wijdt zich al sinds 1963 aan het theater. In 1969 stichtte hij samen met kunstkritikus Jan D'Haese het 'Gentse Mi- metheater' en later leidde hij nog de Theaterwork shop van de Brusselse kui tuur raad. Theater Frede rik, een eigen groep waar mee hij vanaf 1974 voor stellingen begon te geven. oogstte veel sukses, maar moest wegens financiële moeilijkheden worden ont bonden. Van Melle waagde zijn kans eerst in Spanje (1976) en daarna (1978) met een nieuw onafhanke lijk gezelschap, in Mexico. Manuel Collado engageerde hem als koreograaf en ko- regisseur voor 'Geschiede nis van een paard', een na derhand torenhoog gepre zen produktie naar een ver haal van Leo Tolstoi. Ook vertegenwoordigde Van Melles groep België in Ca racas tijdens het Cuarto Se- sion Mundial de Teatro de los Naciones'. De vijftien leden van Thea ter Frederik zijn stuk voor stuk jonge, geoefende be roepsmensen. Ze trokken al op toernee in Mexico, de Verenigde Staten, Spanja en Senegal. Het bezoek van minister van kuituur Karei Poma aan Mexico is niet vreemd aan de aanwezig heid nu van het theater in Vlaanderen. De twee voor stellingen (King Lear en Theater Frederik) gaan door telkens om 20u30 in de stadsschouwburg. King Lear kost 250 frank (het reduktietarief is 230 frank), Theater Frederik kost respektievelijk 150 en 125 frank. Beide voorstel lingen zijn, dat spreekt, meer dan warm aanbe volen. Leo DE BOCK Toneel In Dendermonde Tot ieders grote verrassing was het deze keer zeer warm in het zaaltje van het Antikens. We hadden de deur zachtjes opengedaan om erbinnen te geraken, maar toch leverde ons dat een berispende blik op van regisseur Clement Leybaert, een imponerend man, met lange baard, metalen halsketting en donkere pet. lia terugzien. Lear geneert [s vdorbljgegaan. Sha° van zijn zinsverbijstering, maar de geschiedenis kespeare het opzettelijk na genoeg dekorloze, vrijelijk neemt een ongunstige wen- |estll4rde en Ho hVq ri aon wnrnort den zeer nabij door een luis- ding: de Fransen worden verslagen, Lear en Cordelia gevangen genomen. Re gan, ondertussen zoals u vernam weduwe, wil Ed mund trouwen. Goneril, helaas, heeft identieke tervaardig publiek omge ven Elisabethaanse toneel voor ogen had toen hij King Lear (en ook zijn andere stukken natuurlijk) schreef, is men pas begin plannen, alleen wenst zy ^eeuw eeht beflnnenV dat Edmund eerst haar zie„ Van t<Mn V,M de man Albany zou ombren- dranlatiek (ot delijkheid de keuze wel pseudo-dramatiek) niet eens in haar nadeel zou meer de resultante van een kunnen bepalen, vergiftigt ^„^„3 (onweers. 'j0 motoon 711c Rptrnn Hüflr Ondertussen evolueerden zijn leerlingen op en rond het toneel, hoorden we de sonore stem van teksthulp Jan Janssens en sleurde ak- teur Roger Van Geerteruy, uitgedost als een welstel lende rentenier, met drank jes rond. Het dekor, gebeeldhouwd door dezelfde Roger en Jacky Stassijns is voorlopig nog sober. Het doet ons denken aan Boeing-Boeing wegens het groot aantal deuren. Clement vertelt ons stil dat er nog een aan tal rekwisieten ontbreken omdat we verbaasd kijken naar de akteurs die gere geld tegen de muur staan te krabben. Uiteindelijk blijkt dat daar een boeken kast moet komen en dat de leden van de familie in feite bezig zijn zich een boek uit te zoeken. «Zachtjes met de deuren», een Frans blijspel in drie bedrijven, is geen gemak kelijk stuk, hoewel het bij de meeste liefhebbersvere nigingen op het reperto rium staat. Het vergt eigen lijk ervaren toneelratten om er de schwung in te houden. Het stuk staat of valt immers met het tempo en daarop hamert Clement geregeld. Willen is Kunnen heeft het dus niet gemakke lijk met vier neofieten op de planken. Gelukkig zijn er ook enkele ouwe ratten die de anderen kunnen meesleuren. Ervaren spelers zoals Jean Vanhouteghem die voor één keer nu eens geen kari katurale rol moet spelen. Hij is de vader van een gezin met twee dochters en één zoon die vrijwel steeds over kleinigheden kibbe len. Zijn echtgenpte, ge speeld door Renée Schreyen, is een pseudo- moderne begrijpende moe der. Renée zelf heeft er heel wat présence bijge- kregen. Machteld Cool, een opval lende nieuwkomer, speelt Dominique, de filmster in wording. Zij heeft, voor een lege zaal althans, een zeer duidelijke stem. Wat ook mag gezegd worden van Mark Wauters die zoon Francois speelt. Hij is stu dent, speelt jazz in Parijse kroegen en houdt er een vriendinnetje op na. Pinky, gespeeld door Karine Her- vent, ook al een revelatie. Karine geeft immers blijk Dendermonde. Mare Wauters en Karine Hervent als de jazzspelende student en zijn liefje, (v) )effekten, maar de kombi- natie van toneelmatige as sociaties die de storm in de harten van Lear en Glou cester evoceerde. Deze nieu we invoeling leidde ertoe ze meteen zus Regan. Haar echtgenoot, de hertog Albany, zeer bij de pinken zijnd, ruikt lont en neemt Edmund gevangen. Ed- ligt nog vandaag mund geraakt later verwik- ze, door het ongeluk op een bijna bovennatuurlijke wij ze gelouterde druïde kon blijven. Zijn lot was mis schien nog wel spijtig en mocht medelijden wekken, maar het werd verklaard vanuit zijn stuitende naïvi teit. Hetzelfde geldt voor GIoucester. Op zich bracht m.a.w. ook de aangepaste, realistische benadering geen soelaas, met name omdat men er net als de romantici die van Lear een sprookjesfiguur maakten, niet in slaagde de ShakespeareaanseElisabe thaanse wreedheid op een aanvaardbare manier naar de eigen theatertraditie te extrapoleren. Het absurdis tische, groteske theater is daarin, door karakters te vervangen door karikatu ren en de onzinnige situatie te bespotten om haar abso lute onafwendbaarheid, wél geslaagd. Het is niet voor niets dat men Samuell Beckett en vooral Berthold Brecht en Friedrich Dürrenmatt nu en dan van een vrijwel niet te ver stane zelfzekerheid. Zij evolueert op het podium alsof ze nooit iets anders heeft gedaan. Probleem kind is Els Van de Wiele, in het stuk althans. Els speelt dochter Danièle die niet al leen als troeteldier een schildpad heeft, maar die ook nog behept is met al lerlei eigenaardige opvat tingen een zelfstandige jon gedame eigen. Zij speelt al een tijdje mee met Willen is Kunnen, kent dus het klappen van de zweep en doet het voortreffelijk. Het gezin mag bovendien beschikkèn over een inwo nende grootmoeder die ei genlijk de meest luciede opvattingen over het leven heeft. Zij wordt gespeeld haar zoon, waarin ze bei den geruime tijd alleen op het podium staan. Ze slaat er zich zonder kleerscheu ren door. Een jong en nieuw gezicht is Tania Fierens. Zij speelt het dienstmeisje dat het ge- neratiekonflikt in deze ei genaardige familie af en toe op de spits kan drijven. En Rik Van Gucht, zal je zeggen... Ja, die stond er in de zaal ietwat onwennig bij. Hij speelt ene zekere Georges die verliefd is op Danièle, maar die niet zo veel tijd op de scène moet doorbrengen. De rol is ech ter niet gemakkelijk en waarschijnlijk heeft een wijze Leybaert gevraagd aan Rik om het te doen. Zijn typering zal trouwens door Karine Verlee, wier in de puntjes afgewerkt debuut we zagen in «De zijn. Mirakelmakers». Karine heeft het niet gemakkelijk, moet ondermeer een zeer lange dialoog voeren met Last but not least is er nog Roger Van Geerteruy die gedurende het ganse stuk vrijwel niets moet zeggen en alleen maar af en toe van de ene deur in de ande re moet verdwijnen. «Zachtjes met de deuren» is dus een deurenstuk zoals Boeing, Boeing. Een échte Franse komedie dus, waar in de dolle situaties en de* misverstanden hoogtij vie ren. Clement Leybaert zal het niet gemakkelijk heb ben om de boel vlot draai end te houden. Achter zijn enorme regietafel gezeten is zijn belangrijkste woord dan ook: «tempo!». (mdb) (Willen is Kunnen brengt dit stuk op vrijdag 6, zater dag 7 en maandag 9 mei, telkens om 20.00 u. De toe gangsprijs bedraagt 80 fr., voor houders van de plus drie-pas is het 60 fr. Num mering kan gebeuren bij Rik Van Gucht, tel. 21.58.98 van 18 tot 20 uur. Dendermonde. Regisseur Clement Leybaert: tempo moet er zijn. (y) Dendermonde. Het team van Willen is Kunnenbrengt zachtjes met de deuren», (v)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 27