Paul Van Gyseghem,
leeldhouwer te Lokeren
Kunstenaar
Hubert De Paepe
in eigen Groot-Stekene
Kunstschilder
an Hutsebaut te Affligem
2 op werken met olie-
W, meestal sober van
sur en vaak met het ak-
ïtop de zee, een haven of
platteland. Begonnen
figuratief schilder kop-
Ide hij daarna ook het
Btrakte aan bij zijn ceu-
periode lang boei-
vooral hevig rood
«h momenteel schijnt hij
overgegaan naar wa-
groen, suggestief, im-
«88ionerend tot en met.
en kleur boeien hem
groepstentoonstelling Boonen,
Breckpot, Herman te Aalst
Voordracht en toneel te Lebbeke
«Beestjes kijken»
door het oog van
Jean Van Riet
Fotogroep Cycloop
in De Nieuwe Tijd
Marcel Van Driessche:
«Elk schilderij
is een nieuw begin,
een avontuur»
De Voorpost - 3.6.1983 - 25
ituut en Koninklijke Aka-
oie voor Schone Kunsten
Antwerpen. Paul Van
rseghem werd geboren in
omgeving van Lokeren,
Berlare in 1935. Hij
eeg zijn opleiding aan de
ininklijke Akademie voor
hone Kunsten te Gent en
ac' m het Hoger Instituut te
ïtwerpen. Momenteel is
j leraar aan diezelfde Ko-
nirlijke Akademiete
nt. Zijn atelier is in de
rschansingstraat 9 te
inekerke Sedert 1969
eft hij vele tentoonstellin-
n gehouden, zowel in het
jnen- als in het buiten-
id, zowel kollektief als
fcvidueel. Vernoemen wij
enkele: Hessenhuis Ant-
irpen, Middelheim Ant-
jrpen, Museum Schone
jnsten Doornik, museum
Hondt-Daenens te Deur-
SintPietersabdij Gent,
jngressenpaleis Brussel,
verder te Roeselare, Wie-
.Ronse, Oosteeklo, Schei-
rode en nu laatst te Loke-
D. In het buitenland werd
het Parijs, Praag, Cimbra,
Firenze, Val de Travers,
Eindhoven, Breda Hij
won de prijs jonge Belgi
sche Schilderkunst in
1955, '57 en '59. Prijs Jean
ne Pippyn te Gent, Prijs De-
leu te Gent (dit was voor
beeldhouwkunst), Prijs
Hendrickx Stad Antwerpen
in 59. En provinciale prij
zen van Oost-Vlaanderen in
1959, 60 en 61. Aan de aan
wezigen werd een zeer
kunstige en waardevolle
katalogus aangeboden. De
foto's hierin zijn van de
hand van de fotograaf Mare
Van Gyseghem zijn broer
en in een vier bladzijden
lange tekst bespreekt Wil
lem Elias de voornaamste
tentoongestelde werken.
En zoals hij zelf schrijft:
«Dit kijkboek is dus een
verslag van hoe de foto
graaf gekeken heeft. Ver
mits de gezichtshoeken
quasi oneindig zijn is het
aantal alternatieve kijkboe
ken eveneens onbegrensd.
Bij een bezoek aan de ten
toonstelling komt het er op
aan een denkbeeldig kijk
boek samen te stellen. De
werken van Paul Van Gy
seghem die gekonstrueerd
zijn uit staal en ijzer, uit
terracotta en hout en brons,
en wat nog meer, zullen
tentoongesteld blijven in
het Hof ter Beuken, elke
dag van 10 tot 18 u .en dit
«Het is sinds de oprichting
van het Centrum voor
Ruimtelijke Kunst, steeds
de bedoeling geweest, bin
nen de mogelijkheden
waarover men beschikt, het
publiek de kans te bieden
geconfronteerd te worden
met wat vandaag binnen de
wereld van onze eigen beel
dende kunstenaars leeft en
evolueert, in zijn rijkdom
en facetten, zijn bestendige
groeiende technische mo
gelijkheden en onuitputte
lijke gamma van materie»,
zo schrijft schepen Magher-
man in zijn voorwoord in de
brochure. Na Heirbout en
Ganzevoort, werd nu in het
Hof Ter Beuken het werk
Lokeren. Een
tentoonstelling
voorgesteld van Paul Van
Gyseghem. De opening was
eigenlijk gepland om plaats
te vinden in open lucht in
het prachtige park van ter
Beuken. Maar de weer-
maker heeft er anders over
beslist. Direkteur Van Eet-
velde heeft nauwelijks de
tijd gehad om een paar
arias te vertolken op de ge
legenheidsbeiaard die al
daar geplaatst stond. En
dan moest iedereen naar
binnen vluchten. Maar toch
heeft diezelfde weermaker
niet kunnen beletten dat de
hele opening een heel groot
sukses is geworden: bene
en al aandacht tijdens de opening van de
Paul Van Gijseghem. (md)
vens burgemeester Liebaut plaatselijke kunstenaars
en schepen Magherman en noteerden we natuurlijk
tal van andere leden van het ook Romain Goeters, die als
schepenkollege en raadsle- lid van de kommissie van
den, was er ook een hele het Lokerse kultuurpatri-
parade van kunstliefheb- monium, er steeds bij is om
bers, kunstkenners en dergelijke initiatieven te
kunstkritici aanwezig. Ver- steunen en te doen slagen,
noemen wij er maar enke- Na een korte inleiding door
len van de velen: Jan Burs- schepen Herman Magher-
senè, Karei Dirck, Pierre man, werd de tentoonstel-
Flerick. Wir. Ganzevoort, ling ingeleid door de heer
Wim Van Remoortel, Ro- Theo Van Looy, direkteur
land Joris, Emile Hoorns, van het Nationaal Hoger In-
Jacques Kindt, Mark Van tot 16 oktober. Een bezoek
Gyseghem, Boy Hardon, overwaard, en dit op een
Julien Revis, Kris Heyse, zomerse dag (hopelijk) in
Jules Van de Velde, Rik een prachtige omgeving!
Anarel En onder de J.V.L.
Ter gelegenheid van Steke-
ne-kermis kreeg de Kem-
zeekse kunstschilder Hu-
bert De Paepe uit de Kardi
naal Cardijnlaan 7 toestem
ming van het Stekense ge
meentebestuur om te mo
gen exposeren in de raad
zaal van het gemeentehuis.
De officiële opening van de
tentoonstelling zal plaats
vinden in de raadzaal op
zaterdag 4 juni te 20 uur.
Het inleidend woord zal
worden verzorgd door E.H.
Leo Vercruyssen, pastoor
van Verrebroek en de offi
ciële opening zal geschie
den door burgemeester
Omer Boeykens.
Hubert De Paepe, die in het
verleden reeds een sukses-
volle tentoonstelling hield
te Stekene, zal in het ge
meentehuis een 27-tal wer
ken tentoon stellen, hoofd
zakelijk landschappen uit
het Waasland. Verder ook
een aantal bloemstukken.
De kunstenaar zal voor de
eerste keer ook tekeningen
tonen, gemaakt naar zijn
waarnemingen uit de ruim
te, met zijn 20 cm telescoop.
Alle kunstminnenden én
andere geïnteresseerden
zijn natuurlijk van harte
welkom op volgende ope
ningsuren: zaterdag 4 juni
vanaf 20.30 u, zondag 5
juni van 15 tot en met 21
uur en maandag 6 juni van
9 tot 14 uur.
De toegang is gratis.
de BeEr
Lokeren. De heer Van Looy nam de inleiding van de
tentoonstelling over Paul Van Gijseghem voor zijn reke-
ning. (md)
de derde maal komt de
sterse talentrijke kunst-
ilder Jan Hutsebaut aan
tin het Affligems Kultu-
I Centrum.
>t het konsulteren van
schillende kunstenaars
ih vooral via eigen expe-
enten ontwikkelde Jan
itsebaut eigen stijl en
periode kwa-
n vooral pentekeningen
etsen aan bod waaruit
lidelijk zijn voorliefde
Jj#k voor enerzijds de na-
en anderzijds histori-
e,M gebouwen. Op de bo-
1 averdieping van de expo-
n. limte ziet u ten andere
0? een aantal werken uit
periode.
arna begon hij zich toe te
uitermate en hij behandelt
ze dan in zowat alle moge
lijke facetten; zowel bij fi
guratief als bij abstrakte
werken. De natuur blijft
zijn lieveling8ontwerp doch
ook via merkwaardige
komposities weet hij de kij
ker te boeien. Jan Hutse
baut is lang nog niet aan
het einde van zijn Latijn en
van hem kunnen nog merk
waardige experimenten
worden verwacht, mee-evo-
luërend met de tijdstrend
doch wars van alle -ismen.
Frieda Van Hove wiens po
ëtische teksten ruimtelijk
gevisualiseerd worden op
originele wijze vullen deze
tentoonstelling op zeer tref
fende wijze aan. Aan de po
ëzie als dusdanig voegden
ze in onderling overleg een
supplementaire dimensie
toe. De ruimtelijke vormge
ving, het visuele in beeld en
kleur, het laten meebeleven
van direkte expressie is wat
zij zelf typeren als zijnde
«ruimtelijk gekristalliseer
de poëzie».
U kan tot en met zondag 12
juni nog terecht op deze
tentoonstelling in zalen
«A». Zulks op zaterdagen
van 14 l/a tot 20 u. en op
zondagen van 11 tot 13 en
van 14 Va tot 20 u.
In zalen «B» ziet u tot zon
dag 5 juni werken van Her
man Elsier en op zondag 5
juni gaat op de Abdijhoeve
vanaf 10 u een milieu-ten
toonstelling door met info-
stands, projekten en prak
tische tips i.v.m. het milieu.
Zulks met medewerking
van «Anders gaan leven»,
antroposofiewerkgroep
werkgroep boomverzor
ging, dienst Leefmilieu
stad Aalst, dorpsraad Mel-
dert, nationale kampagne
bescherming roofdieren,
Pas- en Steenbeekkomitee,
raad stadsdeel rechteroe
ver, Raldes, Wadat, de Wie
lewaal, WWF, Velt en
andere.
Verder dia's, muziek, sfeer,
speelweide, kinderopvang,
gezond eten en streekbie-
ren, Aansluitend eveneens
twee wandelingen met na
tuur gidsen: 15 km met
start te 10 u en 5 km met
start te 15 u.
Elke zondag gaat tevens, in
het kader van de jubelvie
ring 900 jaar abdij Affli-
gem, de nieuwe dia-monta
ge door «Affligem 1083-
1983» te 16.30 u.
(lh)
Lebbeke. Anne-Marie De Smet, Christine De Geest en Kristien Boeykens, leerlingen
van de hogere graad I (p. van san)
Lebbeke. Pascale Hauwelaert, Anne-mie De Smet, Marleen Van Schoor, Katrien
Van Vooren, Karin De Busschere, Greet Van Weyenberg, Karine Collaert, Els
Cooreman en Linda Mannaert droegen voor. Raf Van Eycken begeleidde op zijn
slagwerk (p. van san)
Tijdens het voorbije weekend werden in de Gemeentelijke Muziekschool te
Lebbeke de openbare examens voordracht en toneel georganiseerd. Als juryleden
voor de voordracht fungeerden M.L. Stockmans, Raymond Verhaeghe, Jaak
Verhelst en Arnold Willems. De examens toneel werden beoordeeld door M.L.
Stockmans, Raymond Verhaeghe en Rita Dejonckheere. Vermelden we dat Ria
Van Stappen de regeringsmedaille-voordracht in de wacht sleepte. Ze behaalde
96%.
(pvr)
In het kleine expositiezaaltje van de Kredietbank aan de
O.L. Vrouwstraat 2 in Sint-Niklaas worden we geconfron
teerd met het, voornamelijk schilderkunstige werk van
Jean Van Riet.
Wie de tentoonstelling dan niet te verwonderen,
reeds bezocht, heeft kun- want Van Riet is geen be
nen vaststellen dat Van roepsschilder en in deze zin
Riet tekentalent heeft. Dit hoeft hij zich ook niet om
blijkt uit zijn kar toons die hoogstaande kwaliteit te
in der tijd ook gepubliceerd bezorgen. Hij pretendeert
werden. Misschien door de- niet een eersterangs artiest
ze kar toons, maar zeker te zijn, dus moet hij ook
door de tekeningen die hij niet op dat niveau beoor-
in verband met het Rei- deeld worden. In zijn vrije
naertspel ontwierp, werd tijd beoefent hij de schilder
de Waaslandse bevolking kunst, omdat hij daar zin in
met de kundigheden van heeft en. wie zal hem dat
Van Riet in kontakt ge- kwalijk nemen. Freddy
bracht. In deze sobere, stijl- Willockx, die opende, in
volle werken worden alle geen geval. Hij kon dez(
personages uit het Rey- nuttige bezigheid van post
naertverhaal op stylistische bode Jean Van Riet enke
wijze uitgebeeld. Een van toejuichen,
deze kreaties is op de expo- In Van Riet vinden we de
sitie vertegenwoordigd.
typische jachttaferelen- ei
Nu vermeldde ik in het be- postkaartschilder terug
gin van dit bericht dat Jean Reintje Vos steekt telken
Van Riet hoofdzakelijk weer de kop op. Jean heef
schilderijen tentoon stelt, zijn stijl al gevonden, h:
en deze werken zijn hier hoeft niet meer te zoeker
nog steeds niet ter sprake Wat telt is het plezier va
gekomen. Dit is niet toeval het schilderen zelf.
lig. Men kan zich de vraag De tentoonstelling is nög
stellen waarom hij zich toe toegankelijk op zaterdag 4
gaan leggen is op de schil- en zondag 5 juni, telkens
derkunst. De kwaliteiten van 10 tot 18 uur. Nog even
van Van Riets grafische vermelden dat deze exposi-
werken steken immers to- tieruimte aan de O.L.
renhoog uit boven deze van Vrouwstraat gratis ter be-
zijn schilderijen. Een ant- schikking staat voor alle
woord op deze vraag zou artistiek begaafden. Voor
kunnen zijn dat hij schil- verdere informatie, gelieve
dert omdat hij «liever» met u te wenden tot de Krediet-
verf dan met potlood en pen bank.
werkt, ondanks alles. Dat is K.L.
Wnwezigheid van inspekteur-generaal Smedt namens
minister, van schepen Juliaan Vinok namens het
ibeatuur en van ere-direkteurs en direkteur Ledegen
J. Librecht de drie tentoonstellende kunstenaars in
'Jlde tweede expo georganiseerd door de Arendschool. In
periode onderkent spreker een verzuchting naar
Jtere verdieping en grotere eerlijkheid na de reakties
de zestiger jaren, de haast onontwarbare -ismen, de
iere met hun staartsterren en de elfendans der ideeën.
f*"jbeid, bitterheid, ongeduld, meedogenloosheid en
j®opnoed, het ebde allemaal weg. De effenende hand van
®pjd vervlakte vele reakties.
luist in deze kenterende transparante kleuren die de
•W duiken kunstenaars op zucht naar zuiderse na-
joekend naar persoonlijke tuur, naar onbezoedeld
Ppreesievormen, zinloos platteland, naar de aloude
"ooisme afwerend en op- taal der seizoenen weerge
ld voor zinvolle uiting, ven. Boonen is de beschou-
0 deze kontekst situeert wende, intensvoelende man
jj^er dan akwarellist die zijn expressiedrang uit-
Boonen, graficus Ro- leeft in een moeilijke schil-
j*® Breckpot en kunst- dervorm die hij echter
jbuder Kamiel Herman. merkwaardig weet te be-
Boonen (Hasselt 1934) heersen.
P®gt een rijke keuze aan Richard Breckpot (Aalst,
™*rellen, een zeer moei- 1934) studeerde o.m. sier-
discipline. Fouten in en meubeltekenen, rekla-
wmpositie worden niet meschilderen en torsoteke-
'uld want korrektie ach- nen. Vooral als graficus
is niet mogelijk. Wél komt hij op deze tentoon-
__ideale vorm om élan te stelling naar voor. «Teke-
aan de eigen inge- nen blijft het énige, het ech
theid. Bij Boonen wor- te fundament van de beel-
p1 bet wazige, zachte, dende kunsten» (Joris
Minne).
Spreker situeert dat het
werk van Breckpot tegen
over het evolueren van de
geesteswereld naar stren
gere eisen, de inbreng van
kernachtigheid en waar
heid, de nadruk op meer
verstaanbare kunst en de
trend tot streven naar een
persoonlijk prentenkabinet
bij menig kunstenaar.
Kamiel Herman evolueerde
na 4 jaar akademie te Aalst
tot een selfmademan. Zijn
werk toont zijn drang naar
verdieping, dieptewerking
die telkens heel wat moge
lijkheden blijkt te bieden.
Het lijnenspel op het witte
vlak krijgt een ruimtelijke
dimensie die het geheel
vaak op een gelukkige ma
nier aanneembaar maken.
Tussen deze kontrasten ligt
dan de wereld van Kamiel
Herman, vol kleur en licht,
genietend ondergaan van
de Umwelt en stoelend op
een merkwaardige techni
sche vaardigheid.
LH
Tot 29 mei stelde Marchel Van Driessche tentoon in
de Gemeentelijke galerij aan de Kasteelstraat in
Waasmunster. Dit gebeuren werd georganiseerd
door de Kulturele Centrale en geopend door de heer
Norbert De Batselier, volksvertegenwoordiger.
Dat het tien jaar geleden
was sinds Marchel Van
Driessche exposeerde,
modht niets afdoen aan zijn
vermaardheid, want be
langstelling is er genoeg
geweest. Niet te verwonde
ren; de tentoon gestelde te
keningen, schilderijen en
boetseerwerken wekken de
aandacht in ruime mate.
Dikwijls laat de kunstenaar
zich bezielen door de Dur-
me en de elementen die aan
het natuurgebied eigen
zijn. Andermaal wordt hij
geïnspireerd door zijn «le
vend» model. Wat model en
natuur in Van Driessches
werk bindt is dat ze beiden
zinderen van leven. Of hij
tekent, schildert of
boetseert, alles is even uit
bundig. Landschappen,
dorpen, bloemen, stillevens
en figuurstudies weerspie
gelen een op het zinnelijk
waarneembare ingesteld
heid. De natuur omzetten
tot een plastisch gebeuren,
dat is het leven van deze
met kunstgevoel beladen
mens.
Marcel Van Driessche is be
zeten van de zon. De zuider
se zon, die hij onderging op
zijn studiereizen naar Tur
kije en Griekenland, over
giet de geschilderde Vlaam
se landschappen. Lichtende
overwegend groene tinten
verlenen aan de zichten een
grootst mogelijke intensi
teit aan vorm. Ook uit de
werken straalt licht
de schaduwpartijen zijn
er gereduceerd tot een mi
nimum. Vooral daar waar
de menselijke figuur op de
voorgrond treedt, speelt het
dekoratieve element een
fundamentele rol. Er is
geen sprake meer van ach
tergrond en voorgrond, in
die zin dat het ene belang
rijker zou zijn dan het an
dere. Door deze kenmerken
staan de schilderstukken
enigszins in relatie met de
op Tahiti vervaardigde
meesterwerken van Paul
Gauguin.
Tegenwoordig past Van
Driessche-de schilderkunst
van de gouache toe. Hij
brengt meerdere lagen verf
boven elkaar aan zodat een
zeker reliëf ontstaat. Het is
deze werken aan te zien dat
Van Driessche vroeger met
olieverf gewerkt heeft. Hij
smeerde de verf toen veel
guller uit. Het betreft hier
de periode '54-60 waarin hij
de lessen aan de Koninklij
ke Akademie van Dender-
Tot 19 juni is eenoog ko
ning in galerij De Nieuwe
Tijd aan de Prins Albert-
straat 60 in Sint-Niklaas.
De cyclopen zijn: Stan Cau-
dron, Frans De Bruyn, Ma
rieke De Maesschalck, Paul
De Malsche, Herman Huys,
Thérèse Kley-Smet, Greta
Raymaekers, Alex Ruys-
sinck, Vera Vandewiele,
Maggy Van Raemdonck,
Mien Verstraete en Ovide
Windey. Allen ex-fotogra
fiestudenten uit de Sint-
Niklase Akademie voor
Schone Kunsten.
In september '81 kreeg dit
initiatief definitief vorm en
het is dan ook voor de twee
de maal dat fotogroep «Cy
cloop» haar jaarlijkse ten
toonstelling houdt. Naast
deze exposities komen de
leden maandelijks samen
om eikaars werken te kriti-
zeren. De laatste tijd is men
bovendien overgegaan tot
het inviteren van buiten
staanders, die langs de an
dere kant insiders zijn
doordat ze op een of andere
interessante manier wat
met fotografie te zien heb
ben, en die door het meede
len van hun fotografische
ervaringen de groepsleden
tot nieuwe inzichten kun
nen brengen.
De twaalf exposerende oud-
akademisten
elk langs zijn eigen geaar
de weg, het fenomeen foto
grafie. Dat er enkel zwart/
wit en geen kleurfoto's te
bekijken zijn mag niet als
een beperkend iets gezien
worden. Binnen het kolo
riet van wit en zwart, een
gamma van grijswaarden,
bouwen deze fotografen
hun prenten op. Prenten
die stuk voor stuk getuigen
van een doordachte op
bouw. Sommigen leggen de
nadruk op het kompositori-
sche; figuratieve gegevens
worden dan als bijna lineair
abstracten voorgesteld. Ie
mand anders vindt zijn ga
ding in het verbeelden van
een en hetzelfde objekt in
steeds veranderde situaties.
Het suggereren van bewe
ging in een momentopna
me komt eveneens aan bod.
Zo ook het scheppen van
sfeerbeelden en het scherp
stellen van het grafisch
element.
Zoals schepen Huys, die za
terdag de tentoonstelling
opende, verwacht ik mij het
volgende jaar aan een min
stens even geslaagde expo
sitie.
De galerij is alle dagen
geopend, behalve maandag
en dinsdag.
K.L.
monde volgde. De kunste
naar was reeds 28 toen hij
de eerste artistieke scho
ling aanvatte. Oorlogs- en
andere ellende hadden dit
tot op deze datum uitge
steld. Nu voelde hij zich
herleven, een tweede perio
de van jeugdigheid brak
aan. In '60 verdiepte hij
zich in de techniek van de
schilderkunst aan het Na
tionaal Hoger Instituut
voor Schone Kunsten van
Antwerpen. Dit instituut
verliet hij vier jaar later als
laureaat. Momenteel heeft
hij zijn atelier nog aan de
nieuwe Kouterdreef in Zele.
Het thuis schilderen zonder
stimmulerende invloed van
zijn vrienden-kunstenaars
betekende voor Van Dries
sche nog een moeilijke
stap. Zoals reeds geaegd: de
Durme werd zijn trekpleis
ter. Het is gebeurd dat hij
in zijn enthousiasme met
een zodanig grote hoeveel
heid enorme verfpotten de
natuur introk, dat hij zich
maar liefst zo verdoken mo
gelijk opstelde om de niet
begrijpende reakties van
mogelijke voorbijgangers
te ontwijken. In zijn atelier
terug gekomen schildert
hij de in open lucht ontsta
ne werken tot een nieuw
harmonisch geheel. Het
liefst zou hij zich nu toeleg
gen op grotere werken. De
ze evolutie is al merkbaar in
de geexposeerde werken die
allen van recente datum
zijn.
Marchel Van Driessche be
hoort door zijn uitbundig
temperament tot het echte
kunstenaarstype. Met een
ongemeten heftigheid
zoekt, verwerpt en her
werkt hij.
K.L.