Lebbekenaars aan de slag in :;<De Leeuw van Vlaanderen Ruitersommegang en twintig jaar civiele bescherming Ze waren niet te temmen! xn Iver «De Leeuw s an Vlaanderen» Regisseur en scenarioschrijver Hugo Claus over «De Leeuw van Vlaanderen» Paardenstoet in Tielrode De Voorpost - 1.7.1983 - 3 rogge, vorige dinsdagmorgen zeven uur. De Grote Markt ligt er nog stil en verlaten bij, ranneer een autobus een lading Lebbekenaars spuit, die in groep de poort van het DD e"°rt binnenstapt. Naar Jan Breydel en Pieter De Coninck, die nochtans geen moeite oeven te doen om niet op te vallen, wordt met geen oog omgekeken, o de ruime en tegelijk prachtige zalen van de Halle, worden ze verwelkomd door de intwoordelijken van «Kunst en Kino». De filmmaatschappij die de produktie van Leeuw van Vlaanderen», naar het gelijknamige boek van Hendrik Conscience, op genomen heeft. .De opname hadden plaats op de binnenkoer van het Belfort (P. Van San) Brugge. Een groepje Lebbeekse Clauwaerts poseert voor "De Voorpost» lens (P. Van San) staat, waarop de galg geïnstal leerd werd. Ondertussen zijn de grote bon zen ook reeds gearriveerd: re gisseur Hugo Claus, een min zaam man, Jan Decleir. die de rol van Jan Breydel voor zijn rekening neemt en Julien Schoenaerts, die Pieter De Co ninck vertolkt. De Clauwaerts worden voor de gang opge steld, krijgen lansen, pieken, knuppels en goedendags de ene al meer namaak dan de andere in de handen gestopt en wachten op het sein voor de repetities. Onder de Lebbeke naars wordt nog een bereidwil lige ziel uitgepikt, die de rol van monnik moet «spelen» en de man kan meteen naar de kapper, die hem via de schaar en de krultang nog een stuk authentieker maakt. De repetities beginnen. Eén keer. twee keer. drie keer. een vierde keer en dan nog maar eens een vijfde keer. om alles tot in de puntjes te verzorgen. Regisseur en assistent-realisa- tor geven hun directieven, chef-cameraman Walter Van den Enden, doet dat evenzeer. Klaar voor opname! Stilte! Ge luid aan! krijst de megafoon. Maar het licht is blijkbaar te sterk en er wordt gewacht tot een wolk de zon bedekt. Die wolk wil maar niet komen en de regie besluit een pauze van tien minuten in te lassen De Clauwaerts stormen de trap pen óp, gelijk naar de zaal waar spijs en drank beschik baar zijn. Na een tijdje zit het weer beter mee en wordt de scène ge draaid Uiteindelijk stappen Pieter De Coninck en Jan Breydel, doorheen een brede haag joelende en enthousiaste Clauwaerts. gevolgd door een paar beenhouwers en hun geestelijke leider, broeder Pe trus, naar het podium. Blijken de Clauwaerts nog res- stemmen op dat het hele gedoe flink hun voeten begint uit te hangen. Tot slot van de dag wordt de peet te hebben voor figuren als intocht van een stoet Vlaamse Jan Decleir en Julien Schoe naerts, dan is het voor de min zame broeder en voor de stoe re beenhouwers geen klein bier, om levend op het podium te geraken, 't Is oké, bedankt Stijn Coninckx, maar we gaan dames met Machteld, dochter van Robrecht van Bethune, de «Leeuw van Vlaanderen» op genomen. De regie-assistenten proberen er onder de figuran ten de moed in te houden door hen opmerkzaam te maken dat het nog eens overdoen. Tot de het mooie meisjes zijn. maar klok van tweeèn worden de zelfs het vrouwelijk schoon opnamen verdergezet. Pieter kan niet langer de geestdrift De Coninck herneemt wel vijf opwekken bij sommige Lebbe- keer een deel van zijn kenaars. toespraak en de Clauwaerts roepen evenveel keren, uit vol le borst «Leve De Coninck! Léve Jan Breydel» en dansen hun vreugde uit. Namiddagopnamen Na een copieus maal en een uurtje pauzeren, is het op nieuw werken geblazen. Tij dens een eerste scène wordt, vanop de binnenkoer, onder gejuich en getier, de leeuwe- vlag op de toren van het Bel fort gehesen. Deze opname verloopt vrij vlot. hoewel de regie besluit de camerastand te wijzigen. En de vlag dus twee maal de hoogte ingaat. De volgende opname de Clauwaerts begroeten Johanna van Navarra. koningin van Frankrijk, eerder koel. neemt echter heel wat tijd in beslag. Aanvankelijk had de regie de figuranten opgedragen, de bin nenkoer van het Belfort al stormend op te lopen, maar het enthousiasme leek te groot en ettelijke keren moest gere peteerd worden, alvorens de scène ingeblikt kan worden. Dat voortdurend herhalen werkt bij sommigen de ver moeidheid in de hand en links en rechts gaan Lebbeekse Rond de klok van zevenen wordt een punt gezet achter de opnamen. Regie en technische ploeg sturen de figuranten een open doekje toe. Vierklau wens springen de Lebbeekse Clauwaerts in hun 20ste eeuw- se kleren, drinken nog wat, gaan hun 200 «ballen» loon opstrijken en trekken naar de wachtende autobussen. Moe wellicht, hoofdzakelijk van het vake en lange wachten. Maar toch hoorden we tijdens de terugreis meer en meer stem men opgaan, dat de ervaring hen best meegevallen was. Waarmee ze het trouwens bij het rechte eind hadden. Der gelijke dingen beleef je im mers niet om de haverklap. Wedden trouwens dat wanneer de film op het televisiescherm of in de bioscoopzaal komt. al die Lebbekenaars. zo fier als een gieter, op de eerste rij zitten-' En hun buren op het hart zullen drukken, -de «Leeuw van Vlaanderen» on der geen voorwendsel te mis sen. Want ik speel ook mee. En 't is toch zoeé schoeën... Woensdag togen er trouwens al opnieuw een vijftigtal naar Brugge dralen is aanvankelijk Van de kleedruimte worden dc sprake. De Lebbekenaars Lebbekenaars. die er al een cn meteen naar de kleed- flink stuk middcleeuwser uit- verwezen, waar hun zien, naar de grime-hoek passend kostuum wordt wezen Al naargelang dc na- Coninckx. eerste assistent-rca- ane De tijdsgeest ge- tuurlijke huidskleur, worden lisator, de talrijke groep figu- film i 's pr van pen tiine snit. aanoczirhi handen en henen ranten uiteenzetten, wat er de- again> Icrwerp n, naar eze fill t té bd dat ook. Kortom, aan spijs en drank bestond er geen tekort. Integendeel. Even voor tienen komt Stijn is er van een fijne snit. aangezicht, handen en benen ranten uiteenzetten, wat er de- van enig maatwerk geen bijgewerkt. En dan, dan is het zelfde dag opgenomen wordt, e. Het zijn eerder ruime wachten geblazen Voor de In de voormiddag van tien "mDtb PPelzakkcn dic om de ''J- eerste, maar niet voor de laat- tot twee wordt dc scène 'j!gedrapeerd worden. Wie ste keer... gedraaid, die zich de dag na de ier^#' bcenhouwerstenuc kan «Brugse Mctfen» je nule ekken mag van geluk Wachten en nog eens wachten wcfi a| wje gcen «Schild en 8^an en Daar zit tenminste Om het lange wachten, het is vriend» kon zeggen, werd een 1 CL lijn in. amper acht uur en de opnamen kopje kleiner gemaakt af- amP het schoeisel betreft is het beginnen pas rond de klok van speelt. De Klauwaerts vieren r C 0 'P00 geblazen. Wie bijde- tienen, te veraangenamen, hun succes en worden toegc- oeltx. )S kan zjch van een paar hceft de produkfiemaatschap- sproken door Pieter Dc Co- lijke «schoenen» meester pij een rijke ontbijttafel aange- ninck, een verfijnd man en de overigen moeten richt Er zijn boter- en bcze- door Jan Breydel. de volks- med ^cn z'in met een Paar koeken volonté en de koffie menner. er n lappen om de voeten cn vloeit er onophoudelijk. Wie Wat hen precies tc doen staat iet bij de pinken was, kan in dat ochtendlijk uur reeds de zal op de filmset uiteengezet van de dag blootsvoets behoefte voelt, zich via een worden Vol goeie moed trek- Jag voo ^cn8cn- pils. moed in te drinken, kan ken de Klauwaerts, in casu de aderini .atuurlip Vemma 4 cn 151 e beroemde historische roman van Conscience :rkt KS.A trfilmen is lang geen kleinigheid. Sommigen noemen het ieetmoeilijkste uitdaging die de Vlaamse filmwereld ooit inging. Er werden inderdaad bergen werk verplaatst Ijl jaar geleden begonnen de gesprekken over dit projekt i Hugo Claus zette zich aan zijn schrijftafel. Op 2 juni jl. efd het startsein voor de opnamen gegeven ri ld 5film is een co-productie tussen het Ministerie van Bderlandse Cultuur, de BRT, de KRO en de nmaatschappij «Kunst en Kino». Een budget van igeveer zeventig miljoen werd hem toegekend. Men zorgen prak de beste filmkrachten aan. Hugo Claus, wiens stuur vat lam volstaat om de hoogste verwachtingen te Alle l« testeren, voert de regie. Niet minder dan dertig mooie p Poldrollen en 120 bijrollen werden aan de meest cn werk! egaafde akteurs uit Vlaanderen en Nederland t Koopö evertrouwd. Duizenden figuranten komen de grandioze bcr. 'kots bevolken tijdens de massasekwenties. op hctK 9 technische ploeg is eveneens zeer talrijk: tachtig rkt 46 in onsen zullen op de set samenwerken. De ariaat of 1 «Weleeuwse kostuums en wapendrachten zorgen op i 71toost! chzelf al voor sfeer. Alles wordt nauw uitgekiend om de «amen vlot te laten verlopen, wordt in Brussel, Gent, Brugge, Damme en Thy-le- titeau gedraaid tot en met 3 augustus. Pt prachtige ridderverhaal dat Conscience zowat een Pow geleden aan de volgende generaties doorstuurde 'bet talent en de inspanningen van honderden mensen Men deze Vlaamse film leven in. Hij wordt in 35 mm en i kleur opgenomen en komt begin 1984 op het witte ik Por de hoofdrollen werd een beroep gedaan op Jan Weir (Jan Breydel), Frank Aendenboom (Robrecht de Itiune), Patricia Linden (Machteld), Hans De Munter foil van Nieuwland), Jules Croiset (d'Artois), Hans lezorgcn «kamp (St.-Pol), Ralpf Wingens (Pierre Flotte), Jules nsc. I lei i" «iel (De Nesle), Maxim Hamel (De Valois), Philippe >e». Welk» Iter (Deschamps), Chris Boni (moeder Breydel), jc mag nu nnie Waterschoot (Gwijde van Namen), Vic De ;cdoct. Ik achter (Jan van Namen), Ronny Commissaris (Jan van deelnem» 9nesse), Filip Peelers (Roelandt), Roelof Pieters slechts Aumal), Peter Te Nuyl (Filips De Schone), Herbert •r dc in/eoP ck(Van Gullik), Jo De Meyere (Bauden De Vos) en van op zq 'euBoermans(DeChatillon). alisator is Hugo Claus en producer is Jan Van >90 Temse «mdonck. kan jc od Tekst: Pierre Van Rossem .15.58- Foto's: Piet Van San Lebbekenaars, naar de bin nenkoer van het Belfort, waar een podium opgetimmerd Brugge. Lebbekenaars omringen regisseur Hugo Claus (P. Van San) Toen ik nog een kind was, heb ik «De Leeuw van Vlaanderen» voor het eerst gelezen. Het is een avontu renboek, een jongensboek en eveneens een groot Vlaams epos. Die kombinatie leek me wel leuk om een scenario van te maken. Het werk is natuurlijk gedateerd. Conscience schreef in de romantische traditie van Walter Scott en Alexandre Du mas, met alle overdrijvingen daarvan: meisjes vermom men zich als jongens, een listig man wordt een oude grijsaard, kortom, er zijn allerlei van die nogal bij het haar getrokken komplikaties. Dat kan in een film niet, tenzij in een parodie en dit is zeker niet de vorm die ik hanteren wil. Het romantische aspekt van Conscience heb ik dus bijgevijld met wat reëlere, historische details. Waar je in het boek een ridder krijgt die met een gewone landbouwer spreekt, kan dat historisch gezien niet. Als de boer in het gezicht van de ridder keek, had deze het recht om hem op staande voet te onthoofden. In zulke situaties kreëer ik dus een spanning, die meer naar de echte middeleeuwen verwijst. Verder vind je de konventie dat meisjes allemaal maagdelijk en blozend zijn. Conscience zelf was er heel trots op, dat hij nog nooit één maagd had doen blozen met één pagina van zijn schrifturen. Ook dit is bij mij een beetje anders: in 1300 ging het er aanzienlijk vrijer aan toe. Maar het koncept zelf, de verheviging van de gevoelens, het feit dat de mensen niet zo introvert met elkaar omgaan zoals dat de traditie is in de realistische film, dat blijf ik allemaal gebruiken. Ik wil het helemaal serieus aanpak ken, ook het melodrama, ook de gezwollen stijl die eigen is aan historische boeken. Wat betreft de filmstijl kan dat echter niet of je komt vlak bij de Hollywoodse Ivanhoe of Robin Hood terecht, en dat wil ik vermijden. Deze film wordt iets, dat aan de ene kant aanleunt tegen de middeleeuwse miniaturen, met het statische en de stylisatie daarvan, en aan de andere kant komen er passages in de stijl van Madmax Two, dus heftige, wreedaardige akties. Die dingen wil ik niet door elkaar laten lopen, maar doen kontrasteren. Zo kan bvb. mijn Adolf Van Nieuwland, na een kerf- en hakpartij, heel gestyleerd in z'n rare pak voor een prachtig symmetrisch prieeltje gaan staan. Dus nu eens het overdreven stati sche, dan weer het heftige aktiewerk. En om het geweld wat te verzachten heb ik ervoor gezorgd dat mooie troubadours met lange lokken op een heel .lieflijke manier gedurfde liedjes zingen tussendoor... Een goed verhaal kun je altijd verfilmen, en het is bovendien een hele tijd geleden, behalve Excalibur, dat er mooie historische films geweest zijn. Misschien kan ik met mijn aanpak dat idee van de ridderfilm een nieuw leventje geven. Natuurlijk zal de kritiek niet goed zijn. Waarschijnlijk omdat men andere dingen van mij verwacht, iets met driedubbele lagen betekenissen, dat de bakens van de filmkunst verzet. Maar persoonlijk doe ik het precies omdat ik als regisseur wil optreden, en niet als de vertolker van psychologische binnenhuiskamerdrama's... waar de Vlaamse films meestal uit bestaan. Het liefst wil ik dus bovenop de kraan gaan zitten en tegen 400 ridders zeggen dat ze naar links moeten, op draf; dat soort mecano-achtige genoegens. Een voorkeur voor één bepaalde expressie heb ik niet, als er maar afwisseling in komt. Als je een roman schrijft zit je maandenlang in gorte, monotone afzondering, en dan is het wel prettig om voor film of toneel te regisseren, omdat je dan met mensen kunt samenwerken en het gevoel krijgt dat je een echt métier hebt. Deze film zie ik als een heel leuke opdracht waarin ik op de eerste plaats mezelf amuseer. Als dat maar van het doek afstraalt kan er een interessante film uitkomen. De verfilming van populaire boeken heeft al uitgewezen, dat er een groot publiek voor bestaat. Mensen hebben behoefte aan spektakel dat met refereert naar hun dage lijks bestaan, en ook daarin kunnen ze aan hun trekken komen. Het gaat me hier tegen het realisme en voor het avontuur. En waarom zouden we dat uitsluitend plaatsen in «Star Wars» of «E.T.»? Het kan ook via een ridderver haal. Zondag wordt in Tielrode naar aloud gebruik een paardenstoet op het getouw gezet. De optocht vertrekt om 9 u. aan het kruispunt Antwerpse Steenweg-Polderstraat en daarna is er een open luchtmis. De zegening met de relikwie van Sint- Elooi ofte de heilige Eligius gebeurt op de door tocht aan het heiligdom van Sint-Jozef. Na de plechtigheid uitbetaling van premies voor de individuelen op het feestterrein: duizend frank voor het eerste achttal, vijfhonderd voor de volgende achttallen. Daarna zijn er enkele LRV-aktiviteiten. Grembergen viert Sint-Pieterskermis Tydens het weekend van 2 en 3 juli wordt in Grembergen kermis gevierd. Traditiegetrouw gaat dan ook de ruiters ommegang uit. Daarop wordt dit jaar geen uitzondering krachten ter beschikking wil den stellen van hun medemen sen. Zo werd in 1963 op pro- gemaakt. Maar dit jaar komt er bij die kermis nog iets vindaal vlak ccn algemene °P- roep gericht tot de dienst die nog sluimerde om hem om te vormen tot een meer aktief korps: de civiele bescherming. kijken: de afdeling civiele bescherming van Grembergen bestaat twintig jaar en wil deze verjaardag niet onopge merkt laten voorby gaan. Laten we evenwel niet vooruit maar daarover meer straks, lopen op de feiten. Het pro- Om 15.00 uur is er een pony- gramma ziet cr kort en bondig en ruitersinsteking op het pa- samengevat als volgt uit: rochiaal speelplein in de Lo- zaterdag 2 juli wordt de kermis meerstraat en om 20 00 uur is voorzitter verkozen: Jerome ingezet met een volleybaltor- er een groot kunstkoncert op Segcrs die deze taak tot 1972 nooi dat wordt georgamzeerd het Dorpsplein. De leiding is zou opnemen. Onder vakkun- door de plaatselijke KWB af- in handen van Tony Van den dige leiding van instrukteur deling en om 13.30 uur start op Eede. Maandag 4 juli is er om Rcné Van Nieuwenborgh werd het parochiaal speelplein. Om 14.00 uur kinderanimatic ter gedurende ruim 2 jaar onder- 13.45 uur wordt de start gege- gelegenheid van de opening richt gegeven. Van de aanvan- Grembcrgen mocht toen op niet minder dan 56 ingeschre venen bogen. Bij deze nieuwe start werd ook een nieuwe dat moment als echte dijken bouwer. In 1970 overleed Mar cel Baek. Voor het korps was dit een zware slag. Voorzitter Segers was er het hart van in en nam twee jaar later ontslag. Hij werd opgevolgd door Jozef Verstraeten. die het korps nu nog leidt. Met dc fusie en na overleg met de andere nog bestaande korp sen uit groot-Dendermonde. werd tijdens een algemene ver gadering op het stadhuis beslo ten het korps van Grembergen als een volwaardige eenheid te behouden. Het korps telt nu 15 gebreveteerde leden, 12 leden met ruim 10 jaar dienst en 7 Gent. een deel van de reli- kwieén van de heilige Eligius aan de kerk van Grembergen geschonken. Deze relikwieën waren nauwelijks in Grember gen aangekomen, of de gods vrucht van dc inwoners en vreemdelingen groeide zoda nig uit dat in 1714. het jaar waarin er een grote vcepiaag woedde, duizenden op bede vaart kwamen naar de Schcl- degemeente. In Grembergen stierf niet een dier als gevolg van deze. plaag. Een wonder baarlijk gebeuren. Dat was ook de gelovige gemeenschap Grembergen niet ontgaan de straten van Grembergen trekt. De deelnemers aan de ommegang worden verwacht om 9.30 uur op het Dorps plein. Om 10.00 uur wordt er aan de Sint-Elooikapel een eucharistieviering in open lucht opgedragen, waarna men in processie naar de kerk gaat. Zowel de openluchtmis als de ommegang met de processie worden muzikaal begeleid door de Kon. Harmonie Sinte- Cecilia Na de processie wor den de ruiters gezegend. Wijk Ganzegavers viert mee Vorig jaar werd de nieuwe woonwijk de Ganzegavers en samen met pastoor Tielens plechtig ingehuldigd. Nu sluit ven van een fietszoektocht die van het speelplein voor kinde- kelijk 56 ingeschrevenen, be- jongeren met meer dan 5 jaar werd een smeekschrift ge- de wijlTaaiTbij de*Sint-Pieters- nu al enkele jaartjes na elkaar ren van 4 tot 14 jaar. Zaterdag haalden er 32 het brevet van ervaring. Oud-burgemeester wordt ingericht door CSC 9 juli is er een grote kaarting volwaardig hulpkorpsagent Grembergen. Wie hieraan wil bij A. De Grauwe en zondag van de Civiele Bescherming, deelnemen, kan inschrijven in 10 juli wordt voor de zesde Maar om financiële redenen 't Ros Beiaard. Om 15.0Q uur maal de autozoektocht jeugd moest men toen een punt zet- volgt er dan een grote schieting zonder club georganizeerd. De ten achter het hele projekt. op de liggende wip in de Groe- inschrijving gebeurt in het lo- neweg. Het ontmoetingscen- kaal van jeugd zonder club. trum Snuffel neemt de organi- Civiele bescherming zatie op zich. Om 19.00 uur is j„ het zonnetje er in de kerk een plechtige Tijdens de tweede wereldoor- avondmis, opgeluisterd door iog kende men ecn iuchtbe- het Sint Lutgardiskoor onder scherming. In Grembergen nen, raadsleden en niet in het leiding van José Van Over- funktioneerde die onder het minst de leden van het korps straeten en om 21.00 uur start voorzitterschap van Jean Van waren zich bewust van het het 17e kermis bal van de Jong Mosscvelde, die ook kon reke- jaarlijks weerkerend overstro- CVP in het parochiaal een- nen Qp de diensten van de mingsgevaar. Dat was trou- trum. heren De Prez en D'Hooghe. wens een van de voornaamste Zondag 3 juli is er voor de Maar eenmaal het oorlogsge- redenen waarom het korps in duivenlicfhebbers een grote weid geluwd, was er geen be- stand werd gehouden. Geluk- monstervlucht uit Quiévrain hoeftc meer aan deze dienst, kig maar, want toen in dc win- bij A. Dc Grauwe, café Dui- Joch werd aangevoeld dat ter van 1975-1976 het gevaar venlokaal. De inkorving vindt men jn biczonderc omstandig- waarvoor men steeds had ge- plaats op zaterdag van 19.00 heden, moest kunnen rekenen vreesd, ook werkelijkheid tot 22.00 uur. Om 9.30 uur op een keurkorps van bereid- werd, was het korps paraat, gaat ook de vermaarde Sint- willige mensen die zich belan- De civiele bescherming van Elooipaardenprocessie uit, geloos cn met inzet van al hun Grembergen ontpopte zich op In 1967 en dank zij de inzet van Marcel Baek, toen ge meente-ontvanger en organi- zator, vond het korps de nodi ge steun bij het gemeentebe stuur. Burgemeester, schepe- Gaston Reyns van Grember gen is ere-voorzitter van het korps dat zaterdag 2 juni zijn twintigjarig bestaan plechtig herdenkt met een eucharistie viering om 10.00 uur in de parochiekerk en een akademi- sche zitting op het gemeen tehuis om 11.00 uur. Daar zal worden overgegaan tot de hul diging van enkele verdienste lijke leden van het korps. De processie Elk jaar met Sint-Pietersker mis trekt door de straten van Grembergen een ruitersomme gang. Dat is een traditie die een paar honderd jaar oud is en eigenlijk toe te schrijven is aan een verering van Sint- Elooi, de beschermer tegen «pest en andere behaeglijke ziekten der mensen ende bees- tiaelen». In 1711 werden door Philippus Erardus Vander Not. toenmalige bisschop van stuurd naar dc paus met het kermis met een eigen volkse verzoek een broederschap ter kermis voor jong en oud. ere van Sint-Eligius te mogen Trouwens, binnen in de wijk oprichten. Pauselijk bezwaar zijn er reeds flink wat aktivitei- was er niet en in een bulle van ten ontstaan: de bouw v 20 maart 1715 keurde Paus Clemens XI dit verzoek goed. Het is aan dit broederschap dat Mariakapel, vieringen rond-de meimaand, aktiviteiten naar aanleiding van jubilea, enz. de kerk van Grembergen zijn Tot op heden gebeurde dit al- grote sieraden verschuldigd is. |es via losse medewerkers. De kerk bezit trouwens nog een altaar uit 1622 uit eiken hout gesneden en dat aan Sint maar nu wil men in de wijk e ook in de Gaverstraat een wijkkomitee oprichten, dat Eligius is toegewijd. Op de zich meer specifiek met al deze plaats waar de oude kerk heeft dingen zal bezighouden. Het gestaan, bevindt zich nog een oude fontein die «putje van programma voor de komende kermisdagen ziet er als volgt Sint-Elooi» wordt genoemd en ujt; zaterdag 2 juli vanaf 19.00 die. ofschoon op een hoogte uur gezellig samenzijn aan 't gelegen, eng en ondiep, nooit Zwaluwncstje en zondag 3 juli zonder water is geweest. Zelfs vanaf 15.00 uur volksspelen niet na e"~ :~J droogte. De verering van Sint-Elooi groeide uit tot een paardenom- bodem megang die nog steeds elk jaar op de zondag na 29 juni door lange periode van voor groot en klein en van 19.00 tot 21.00 uur optreden een dansgroep van eigen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 3