itival van Vlaanderen mze regio: jrinet Choir falter Boeykens Lokeren (8.10) Jazz-avond in Netwerk van «Crazy Bol» Aalst estival van Vlaanderen list: iKammerchor Berlin itert Jeugd en Muziek plant heel wat muziek evenementen in Sint-Niklaas Tuur de Rij "bel expozeert in Vierhuizengalerij te Buggenhout Aan het einde van de nacht dichtbundel van Frans Wuytack Fons Jansen en Boudewijn De Groot in Sint-Niklaas De Voorpost - 30.9.1983 - 27 'erenia e het il konctn nigen gemetrÈ lar zijn de kogj in eigen heeft het laatste festivalkon- attto onze regio, namelijk in het Lokerse j Centrum. Dan koncerteert het Clarinet Walter Boeykens onder zijn leiding met Kpraan Lieve Van Ransbeeck als sohste. Op rden \-a tjrsmma vinden we werk van Vivaldi, De- Ros sini, Robert Groslot, Bartok, noesten :n bisni ie dat jabriel ld maat en ditp it dan in allei icert. Hg am niet' n Lieve rillen, tsesei die wij ei eerden ook ardig a ,,3 nog eens Rossini. e uitv« irbeife tChoir hij sukses op festivals van hoed4 jjtvkens Berlijn, Darmstadt, Keu- uitkijit, gewerd in 1981 len, Amsterdam, Genève, i «inde schoot van Parijs, Warschau, Madrid La Vlaams Mu- enz. Het stelde hem in de ,t oratorium te Ant- gelegenheid te werken on- nooi sa iw past misschien der dirigenten als Munch, lijn. Ho flJtöat de oudste Boulez, Markovsky, Gielen trouwj ..'ojt een klarinet- en natuurlijk ook onder di- Lsbijnlijk ook te rigenten van het B.R.T.-or- »«erd gekompo- kest zoals Sternefeld en Terby. onze landge- In 1968 koos Boulez hem «atave Poncelet uit om de wereldkreatie te UB) die als eerste verzorgen van zijn «Domai- klarinetensem- nes» in de versie voor klari- s, waarin later net en orkest. Het jaar na- klarinettisten dien begon Boeykens les te geven aan het Koninklijk f tot het oprich- Muziekconservatorium van id Clarinet Choir Antwerpen, aan het conser- jassn door Walter vatorium van het Neder- Eén van de be- landse Tilburg en aan de i doelstellingen Académie Internationale ja» is te voldoen d'Eté in het Franse Nice. Kd tot kreatief In 1974 werd hij door het «op artistiek ge- Festival van Vlaanderen i'slereen de resul- aangezocht om samen met individueel on- het Amadeuskwartet werk isaen aan de kol- van Mozart te vertolken, i atvoeringsprak- Plaatopnamen met de klari netkwintetten van Mozart plaats is de en Weber zijn gemaakt, en kon- Walter Boeykens trad op de klari- met het Grumiaux-kwartet, __tdaagse kla- met het Quatuor Via Nova reden waarom en met het orkest van het i' bezetting Mozarte'um van Salzburg, .eentonig- wordt, tmen nog een SoPra*» op verachillen- Lieve Van Ransbeeck de klarinetfa- Deze zangeres is leerling ut het ensem- van Lucienne Van Deyck üertigtal gewone aan het Mechels Stedelijk 1 la-klarinetten, Conservatorium. ttten, vijf In december 1981 bracht twee con- zij, eveneens in samen wer- Naast king met het Clarinet Choir bestaande onder leiding van Walter literatuur Boeykens, de kreatie van «I ittenschool Giardini della Villa d'Este» twd uit Ame- van Robert Groslot, een tk. Wanneer werk dat ook nu op het ibles ook bij programma prijkt, laardiseerd zijn in de Programma töale kuituur, Op het programma staan nochtans ver- twee hedendaagse, origine- itcok de heden- le komposities voor Clari- fepsse kompo- net Choir: naast de humo- '"iniet onbetuigd ristische feestehjke «Fan- taisie» van Lucien Cailliet moet ook bijzondere aan dacht gevraagd worden jk talent van voor Robert Groslot's «I i, die gebo- Giardini della Villa d'Este», 38 te Bor- een werk waarvan de muzi- tot uiting kale waarde nauwelijks ies aan het mag onderschat worden, iekconser- Ondanks de diversiteit van 26 zelfstandige stemmen (5 hij solist bij groepen van 5 klarinetten rkest nu en sopraan-solo op tekst- orkest van flarden van Petrarca) bezit solist oogstte dit werk toch een opvallen de homogeniteit die de aan dachtige luisteraar een mu- ziekestetische ervaring van formaat kan waarborgen. De overige geprogram meerde werken zijn trans- kripties voor clarinet choir van andere komposities. Onder transkriptie verstaat men gewoonlijk de adapta tie van een kompositie voor een ander medium dan waarvoor het gekonci- pieerd werd, maar dit op zo'n manier dat de muzika le substantie essentieel on gewijzigd blijft. Dit is a for tiori het geval bij de trans plantatie van een homo geen strijkorkest naar een even 'homogeen klarinet- ensemble. We menen dat het hier en nu niet de plaats is om een boom op te zetten of het al dan niet wenselijk en verdedigbaar is origine le komposities te herschrij ven voor een ander me dium. Fervente aanhangers van de «autenticiteit» in de muziek zullen het er waar schijnlijk wel niet mee eens zijn; fian dienen ze zich toch even voor ogen te houden dat ook in Mozarts tijd (en zelfs de grote Bach was hiervan niet vies) het maar heel gewoon was komposi ties van zich zelf of van anderen (auteursrechten kende men niet en het «le nen» bij anderen was de na tuurlijkste zaak van de we reld) te «herschrijven» Van Antonio Vivaldi (1678- 1741) wordt het «Concerto grosso, opus 3, nr. 11» uit «L'Estro armonico» ge speeld, in een arrangement van J. Lancelot. J. Conley arrangeerde Claude Debus sy's «NUages uit de «Noc turnes» terwijl Walter Boeykens zelf de transkrip tie maakte van de «Intro- duktie, tema en variaties» van Gioacchino Rossini (1792-1868). Het «Diverti mento voor strijkorkest» van Bela Bartok (1881- 1945) werd herwerkt voor clarinet choir door M. Jens- se. Het arrangement van «Eine kleine Nachtmusik - K.V. 525» van Wolfgang Amadeus Mozart (1756- 1791) is van de hand van F Sacci. Het koncert wordt besloten met de ouverture tot «L'Italiana in Algeri» van Rossini, in een arran gement van H.G. Palmer. Dit koncert gaat door in het Cultureel Centrum te Loke- ren op zaterdag 8 oktober om 20.30 uur. Kaarten voor dit koncert aan 250 BF kunnen besteld of afge haald worden bij de V.V.V.- Cul tuur gemeenschap, To renstraat 1, 9100 Lokpren van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur; ook telefonisch op het nummer 091/48.28.05. Wegens gedwongen vervangingen in «The Creole Memories Band» verleden zaterdagavond bij het openingskoncert van het seizoen van de Aalsterse Crazy Bol Jazzklub leek het geheel, alhoewel zeer genietbaar en vaak applaus uitlokkend, eerder een try-out session. Vervangingen met alle gevolgen van dien: onzekerheid in overgangen, lange besprekingen om toch enige afspraak te kunpen maken en gekonfronteerd worden met verschillende «arrangemen ten» volgens de groep waarbij men eigenlijk thuishoort. Dadelijk bleek dat Aalst op dit vlak lang niet met Den- dermonde kan wedijveren. Geen valabel huisorkest als bvb de Jeggpap, geen festi val, geen boot- noch kroe gentocht. Wel een geplande reeks koncerten, één elke maand, kontakten met een paar Britse formaties en met de oudste inheemse for matie «The New Orleans Roof Jazzband» en een optie op de Amerikaanse jazz zangeres Etta Cameron. Drummer Philip Desmet, een jonge Gentse kracht, <verd vervangen door een zeer valabele Jan Hublot en trompetter Michel Simons, niet beschikbaar momen teel, door enfant terrible Patrick Mortier die naast technische bagage gren zend aan akrobatie ook blijk geeft van inspiratie en improvisiatietalent en niet in het minst van showkwa liteiten. Als vaste waarden hoorden we Mare Demoor, klarinettist wiens verschil lende aanduidingen tot de beste op zijn instrument geen ijdele woorden zijn, Mare Deman, gitarist en banjo die met zijn merk waardige tussenkomsten sfeer en kleur bijbrengt uit New Orleans en bassist Etienne Demmo, steunpi laar van de ritmesektie. Ritmesektie die zorgde voor een stevig stramien waarop door trompet en klarinet ongeborduurd worden. Dat gebeurde dan ook con amo- re. Het ontbreken van een trombone, toch een noodza kelijk instrument in derge lijk ensemble, bracht Pa trick ertoe onvoldoende res pons te hebben bij zijn her- ha^de fiorituren om nog- niet te spreken van een pia no die evenzeer nuttig werk had kunnen verrichten. Spijts deze tekortkomingen kreeg het publiek, niet al te talrijk Aalst is blijkbaar (nog) niet zo jazz-minded alleszins waar voor zijn geld in de diverse sets want, het mag gezegd, de muzikanten brachten het beste van zichzelf. Van stoelen bijhalen was echter geen sprake... Volgende jazz-avond op maandag 10 oktober, even eens in Netwerk, De Rid derstraat te Aalst. LH üin de door het Aalsterse festivalkomitee ^koncerten, in het kader van het Festival lieren, vond vorige zaterdag plaats in de we kerk. Gesponsord door het Zaken- de ht» ïllePauw, ^ad er het Rias Kammerchor uit eens iel 1U"met 6611 uiteraard vokaal programma. jrvinSci ^°P?ekomen toehoorders het kerje zat en gevré "^?en een vokaal festijn geserveerd dat ze Schwung zullen vergeten. lonoriteit irnist 1 wspronkelijk een (te Dendermonde geboren nthoudea «recital gepro- volgens velen) werd de velen tal "^stond, met drie «Missi mi-mi» vertolkt. Een frasering '-hetzelfde pro- prachtige vertolking trou- e vertolto Pw trouwens ook wens. Toch kunnen we 'er vertd JMNiklase stad- en dit is uiteraard een zeer wijze dei ^uitgevoerd wor- persoonlijke voorkeur nrig nishet program- ons niet van de indruk ont- keurigegtg gewijzigd en doen dat dergelijke oude, iele avond Iets waaraan de religieuze muziek beter tot mwezig, ®ren natuurlijk zijn recht komt met een rotopopf wim verhelpen koor bestaande uit man- laureate «I gedrukt of nen- en knapenstemmen wedstrij IfWeQe met de meer dan met een koor be- rille jeugd poerde titels wel- staande uit mannen- en klavier vleest! vrouwenstemmen. De Brit- tatie, ,'7® Kammerchor se koren zijn daar trouwens lij de pi^ rav°ud met het een uitstekend voorbeeld begeleid "'Piphaniae» van van. .r solieti» »«ae. Deze kom- Het Rias Kammerchor uit j5®lijk Hendrik Berlijn vervolgde zijn pro- geilde W en in Vlaan- gramma met een eerste mo- en door ren, schreef lie- tet van Johann Sebastian hepen 0 «'Latijn, Frans, Bach «Der Geist hilft uns- emble Is Duits maar ook rer Schwachheit auf - BWV jk in desaen, motetten 226», dat schitterend werd reddy A" matrumentale vertolkt, evenals het erop- 26 111 mm ,°^ioiurQ het volgend Jesu, meine Freu- bestuur ^mllijk kennis- de - BWV 227». Iedere lk de sp «de I li .■oord *13 een kan tvU i DirlikJIS0611 andere prachtige schoonheid ople- iet imffl Jeuws Vlaams verde. centjes-- an Ockeghem Het programma werd «be- 'k de w «ahi^ot® kwali- groep blonk uit door prach- ivond k°or: een ge- tige stemmen, een zuiver- Amy|u® fasemhle met heid van het hoogste karaat °"in "^ette stem- en een dragend volume, dat schitterend vooral in de bassen' een sloten» met het mooie «Wa- rum ist das Licht gegeben» van Johannes Brahms, in het Brahmsjaar (1833- 1897) beslist op zijn plaats. Een entoesiast publiek dwong nog twee toemaatjes af; van Mendelssohn-Bar- tholdy «Denn er hat Seinen Engeld befohlen» uit «Elias» en van Johannes Brahms de eerste twee stro fen van «Waldesnacht», bis- nummers die door het pu bliek eveneens flink werden gewaardeerd. Een koncertbezoeker, die de zeden en gebruiken van de Baardegemse koncert- traditie niet kende, dacht dat hiermee de koncerta- vond voorbij was. Niets was echter minder waar. Tradi tioneel zorgt de schepen van kuituur van de Dender stad nog voor een toe spraakje, in het Nederlands en in dit geval, voor de Duitse artiesten, ook in het Duits. Een prachtig ge schenk voor de dirigent en verdiende woorden van lof voor de uitvoerders. Woor den van waardering van mevrouw Chris Lievens- Borms ook voor de sponsor van het koncert, schepen De Pauw van het gelijkna mige Baardegemse Zaken kantoor, en bloemen voor mevrouw natuurlijk. De heer De Pauw stak op zijn beurt nog eens de loftrom pet van het Rias Kam merchor uit Berlijn en no digde alle aanwezigen uit op een drink met napraatje in het parochiaal centrum. 7 avond-, 45 school- en 144 klaskoncerten verzorgt Jeugd en Muziek in Sint-Niklaas in het seizoen 1983-'84. Bedoeling: jongeren dichter bij muziek en kuituur brengen, aldus de woordvoerster tij dens de programmavoorstelling. Vooral de klas- en schoolkoncerten zijn in dit verband zeer belang rijk. Als gast op de inleidingsavond van het nieuwe werkjaar was «Het Baskwartet Maurice Aerts» uitgenodigd. 21 januari van het volgend jaar is het «Westvlaams jeugdorkest» te gast met een programma onder de titel «Opera voor en door de jeugd». Het laatste optre den wil jonge mensen meer vertrouwd maken met nDe- ra. Door muziek, begelei dende kommentaar en een programmabrochure als naslagwerk opgevat poogt men dit te bereiken. 9 februari 1984 koncerteert het Clarinet Choir Walter Boeykens, 22 maart zijn De Wase Lijsters en gitarist Yves Storme aan de beurt en dansen leerlingen van balletschool Laffont uit Sint-Niklaas. Het laatste evenement in de rij wordt «Percussion '82» op 3 mei 1984. Alle muziekuitvoeringen vinden plaats in de stads schouwburg, behalve het Ballet van Vlaanderen en «The Jazz Singer» Ten gepaste tijde zal nog wel aandacht besteed wor den aan ieder optreden. Voor wie geen abonnement neemt, bedraagt de toe gangsprijs 100 frank. Vier contrabassen Na de voorstelling van het nieuwe werkjaar trad «Het Baskwartet Maurice Aerts» op. Elk bespeelde een con trabas. Een instrument dat eeuwen in het verdomhoek je van de orkestbak zat om dat dirigenten, komponis- ten en medemuzikanten het aanzagen als minderwaar dig. Dat vertelde althans Maurice Aerts en hij illus treerde dat met zijn eigen levensverhaal. Bij toeval be gon hij contrabas te spelen; «Ik wilde in een orkestje spelen en het enige nog be schikbare instrument was een contrabas». Het kwartet zorgde voor een door het publiek ge smaakt halfuurtje. Grieg en Satie, een lichtvoe tig chanson, een polka, de wals waarmee ze de draak staken en triestige barok muziek weerklonken door de ruimte die avond. P.S. Voor een publiek bestaande uit schooldirekteurs en le raars, muzikanten, ge ïnteresseerde ouders en sympathisanten werd nade re uitleg verstrekt. De opvoeringen in school verband genoten veel be langstelling bij de aanwezi gen. Tijdens de lesuren kan de schoolgaande jeugd één of meerdere muzikanten aan het werk zien tijdens een optreden. De 12- tot 18- jarigen doen dit gezamen lijk (de schoolkoncerten), de 6- tot 12-jarigen per graad (klaskoncerten). Zij kunnen bekijken hoe een instrument wordt bespeeld en de artiest geeft een uit eenzetting die voor ieder een begrijpelijk is. Ver schillende aanwezigen uit het schoolmilieu getuigden van het sukses van deze muziekuitvoeringen het voorbije jaar. Ook de prijs kan geen beletsel blijken, meende de woordvoerdster van Jeugd en Muziek, want de toegangsprijs bedraagt 20 fr. voor klaskoncerten en 50 fr. voor schoolkon certen. De avondkonoerten Onder de slogan «Zeven koncerten voor 300 frank» worden zeven voorstellin gen georganizeerd. De ka lender vertoont een grote verscheidenheid. Een be wuste keuze, aldus de orga nisatoren. Men wil immers zoveel mogelijk jongeren bereiken. In principe prog rammeerden zij muziekop- voeringen in levende lijve. Toch wordt er tweemaal van afgeweken. Zo met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, tevens in het kader van het Festival van Vlaanderen, dat afgelopen dinsdag optrad. Of de film voorstelling «The Jazz Sin ger» met Neil Diamond in de hoofdrol dat te bekijken is volgende woensdag in studio Select om half acht. Voor beide evenementen geldt dat een geluidsband de muzikanten met hun in strumenten vervangt. Op 17 november treedt «Het Kwintet der Jakobijnen» een barokensemble aan. Kunst in cie sporthalle Sinds vorige week is Buggenhout een galerij rijker: de «Vierhuizengalerij», ingebouwd in de reeds bestaande Gemeentelijke Sporthalle langsheen de Vierhuizen. Voor kunstschilder Tuur De Rij bel, een bewoner van de bosgemeente, was de eer weggelegd de galerij met een tentoonstelling van zijn werken te openen. Voor de opening kwam vorige vrijdagavond overigens heel wat volk opdagen. Opvallend veel politici ook. Sommige kunstenaars voelen zich blijkbaar best op hun gemak in de schoot van het establishment. Kuituur in een sporttempel Sportschepen Mare Hey- mans, blijkbaar met kultu- rele opdracht, heette de aanwezigen welkom en schetste het ontstaan van de «Vierhuizengalerij». Twee jaar geleden, aldus de sportschepen, werd op de valreep van de financiële mogelijkheid, een zo poly valent mogelijke sporthalle geopend. De tamelijk brede gang tus sen de eigenlijke halle en de polyvalente zalen was even eens voorzien als tentoon stellingsruimte. Alras bleek echter dat die ruimte zich niet al te best leende tot het opzetten van tentoon stellingen. Vermits het Buggenhoutse gemeen tehuis sorry voor de for mulering eveneens a-cul tureel blijkt, viel het voor stel van kunstschilder Tuur De Rij bel, een deel van het cafétaria in de sporthal, te gebruiken als expositie ruimte, in goede aarde. We mogen, beklemtoonde Mare Heymans, terecht fier zijn op de realisatie ervan. Met bescheiden middelen werd een functionele ruim te gecreëerd. Tot slot van zijn inleidende toespraak verzocht Mare Heymans vriend Tuur De Rijbel als ambassadeur op te treden van deze spiksplinternieu we kunstgalerij Tijdelijk afscheid Inleider tot het werk en de figuur van de exposerende kunstenaar was Mr. Marc Buggenhout. Tuur De Rijhel exposeert in de sporthal Verwilghen, advokaat en gemeenteraadslid te Den dermonde. Tuur De Rijbel, aldus Mare Verwilghen heeft bij de> voorbereiding tot deze expositie op geen inspanningen gekeken. Daarnaast valt ook meer durf en vernieuwing in het werk van de kunstenaar te konstateren. De middelma tige harstochten zijn blijk baar uit zijn oeuvre verdwe nen. Dit om de grotere pas sies meer ruimte te bieden Bij de Uitgeverij Ten Bos te Nieuwkerken ver scheen een dichtbundel van Frans Wuytack. De bundel wordt officieel voorgesteld in de Schuur in de Torrestraat te Sint-Gillis Dendermonde. Liefhebbers van kleinkunst en aanverwante plezan- terieën komen weldra aan hun trekken in Sint- Niklaas. Fons Janssen comeback kan je op 2 novem ber meemaken, Boudewijn De Groot zingt voor de overlevenden uit Waas en omstreken op februari volgend jaar, op 15 november nog wordt «Mummen- schanz» verwacht in de Wase hoofdstad en de olijke Mounties zijn opnieuw van de partij, op 13 decem ber Allemaal in de stadsschouwburg, allemaal dankzij theaterbureau Spiraal uit Antwerpen. Van zelfsprekend komen we op al die optredens nog .uitgebreider terug in dR blad. Frans Wuytack werd gebo ren te Sint-Niklaas in 1934 en woont thans in Wachte- beke. Hij heeft nog als ar beider gewerkt op de Boel werf te Temse en ging daar na filosofie studeren te Gent om zich later in te schrijven aan de akademie voor schone kunsten te Brussel. Later week hij uit naar Italië. Van 1966 tot 1978 leefde en werkte hij in Venezuela, waar hij drie-" maal werd gevangen geno-' men en daarna uitgewezen. Hij schreef ,er volkstoneel, zette zich in voor de ar beidsraden, het vrouwen- verzet, de Cultura Popular en de periodiek «Stem van het verzet» In 1970 werd Wuytack dan aktief in de Marollen te Brussel, om dan weer ille gaal naar Venezuela te trekken. Hij sloot er zich aan bij de guerilla en werd in 1974 opnieuw uitgewe zen. Daarna verzeilde hij in Tarragona in Spanje. Na nog enkele omzwervingen, besloot hij in 1979 meer aandacht te gaan besteden aan zijn beeldhouwersta lent. Hij ging naar Carrara waar hij heel wat onder scheidingen in de wacht sleepte. Dichtbundel Wuytack heeft steeds ge dichten geschreven voor kinderen, werklozen en vol keren die vechten voor hun vrijheid. Trouwens, al zijn kunstwerken zijn ontspro ten uit zijn ervaringen in de fabriek en de gevangenis, in de krottenwijken en de klandestiniteit. «De gedich ten van Wuytack», zo schrijft Jan Vercammen in de inleiding op de bundel, «zijn meestal uit het volle hart geslaakte kreten. Kre ten van opstand tegen on recht en verdrukking, van vertwijfeling en ook van steeds nieuwe hoop» De eerste dichtbundel van Frans Wuytack «Aan het einde van de nacht» wordt vrijdag 7 oktober te, 20.00 uur voorgesteld in de Schuur, Torrestraat 35 te Sint-Gillis Dendermonde. De kunstenaar wordt inge leid door Lutgart Van Dam me en zal daarna voordra gen uit eigen werk. zich te ontwikkelen Deze expositie bezat boven dien een sentimentele waar de. Tuur De Rijbel neemt immers tijdelijk afscheid van zijn publiek. Hij wil nieuwe indrukken opdoen en aldus zijn kreativiteit aanscherpen. Vervolgens schetste spre ker de kunstenaar Tuur De Rijbel; geboren te Lebbeke, echter een kind geworden van Buggenhout, een gebo ren kunstenaar bovenal. Doordrongen van de waar den de Dendermondse schildersschool eigen, be heerst hij zowel de techni sche vaardigheden als de liefde voor de natuur van deze school. De Rijbel ver wierf erkenning, zowel in binnen- als in buitenland en werd gelauwerd met talrij ke prijzen. Zijn persoonlijke stijl en vormgeving, vervolgde Mare Verwilghen, zijn met, een te herkennen hebbei zelfs tot navolging geleid Het werk van De Rijbel laa zich echter niet kopiëren Niet onder te brengen ii een of ander isme, verstaat Tuur De Rijbel vooral de kimst van de eenvoud, valt zijn liefde voor de natuur op Tuur, puur natuur en vormen zijn specifiek koloriet, zijn kleurenkom- binaties en zijn tekentalent, drie troeven die het werk van De Rijbel, boven het gewone uittillen. Het slotwoord kwam van burgemeester A. De Landtsheer. Hij drukte er o.a. zijn tevredenheid over uit dat iemand van bij ons de nieuwe Vierhuizen gale rij in-exposeerde. Meteen kon de drank geserveerd worden en kregen de aan wezigen de kans kennis te maken met een dertigtal schilderijen van Tuur De Rijbel. Deze expositie is nog toe gankelijk tot en met zon dag 8 oktober, elke werk dag van 18 u. tot 20 u., op zaterdag en zondag van 10 u. tot 12.30 u. en van 14.30 u. tot 19 u. Pierre Van Roseem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 27