itival van Vlaanderen
mze regio:
jrinet Choir
falter Boeykens
Lokeren (8.10)
Jazz-avond in Netwerk
van «Crazy Bol» Aalst
estival van Vlaanderen
list:
iKammerchor Berlin
itert
Jeugd en Muziek
plant heel wat
muziek
evenementen
in Sint-Niklaas
Tuur de Rij "bel expozeert
in Vierhuizengalerij
te Buggenhout
Aan het einde
van de nacht
dichtbundel
van Frans Wuytack
Fons Jansen
en Boudewijn De Groot
in Sint-Niklaas
De Voorpost - 30.9.1983 - 27
'erenia
e het il
konctn
nigen
gemetrÈ
lar zijn
de kogj
in
eigen
heeft het laatste festivalkon-
attto onze regio, namelijk in het Lokerse
j Centrum. Dan koncerteert het Clarinet
Walter Boeykens onder zijn leiding met
Kpraan Lieve Van Ransbeeck als sohste. Op
rden \-a tjrsmma
vinden we werk van Vivaldi, De-
Ros sini, Robert Groslot, Bartok,
noesten
:n bisni
ie dat
jabriel
ld maat
en ditp
it dan
in allei
icert. Hg
am niet'
n Lieve
rillen,
tsesei
die wij ei
eerden
ook
ardig a ,,3 nog eens Rossini.
e uitv«
irbeife tChoir hij sukses op festivals van
hoed4 jjtvkens Berlijn, Darmstadt, Keu-
uitkijit, gewerd in 1981 len, Amsterdam, Genève,
i «inde schoot van Parijs, Warschau, Madrid
La Vlaams Mu- enz. Het stelde hem in de
,t oratorium te Ant- gelegenheid te werken on-
nooi sa iw past misschien der dirigenten als Munch,
lijn. Ho flJtöat de oudste Boulez, Markovsky, Gielen
trouwj ..'ojt een klarinet- en natuurlijk ook onder di-
Lsbijnlijk ook te rigenten van het B.R.T.-or-
»«erd gekompo- kest zoals Sternefeld en
Terby.
onze landge- In 1968 koos Boulez hem
«atave Poncelet uit om de wereldkreatie te
UB) die als eerste verzorgen van zijn «Domai-
klarinetensem- nes» in de versie voor klari-
s, waarin later net en orkest. Het jaar na-
klarinettisten dien begon Boeykens les te
geven aan het Koninklijk
f tot het oprich- Muziekconservatorium van
id Clarinet Choir Antwerpen, aan het conser-
jassn door Walter vatorium van het Neder-
Eén van de be- landse Tilburg en aan de
i doelstellingen Académie Internationale
ja» is te voldoen d'Eté in het Franse Nice.
Kd tot kreatief In 1974 werd hij door het
«op artistiek ge- Festival van Vlaanderen
i'slereen de resul- aangezocht om samen met
individueel on- het Amadeuskwartet werk
isaen aan de kol- van Mozart te vertolken,
i atvoeringsprak- Plaatopnamen met de klari
netkwintetten van Mozart
plaats is de en Weber zijn gemaakt,
en kon- Walter Boeykens trad op
de klari- met het Grumiaux-kwartet,
__tdaagse kla- met het Quatuor Via Nova
reden waarom en met het orkest van het
i' bezetting Mozarte'um van Salzburg,
.eentonig- wordt,
tmen nog een SoPra*»
op verachillen- Lieve Van Ransbeeck
de klarinetfa- Deze zangeres is leerling
ut het ensem- van Lucienne Van Deyck
üertigtal gewone aan het Mechels Stedelijk
1 la-klarinetten, Conservatorium.
ttten, vijf In december 1981 bracht
twee con- zij, eveneens in samen wer-
Naast king met het Clarinet Choir
bestaande onder leiding van Walter
literatuur Boeykens, de kreatie van «I
ittenschool Giardini della Villa d'Este»
twd uit Ame- van Robert Groslot, een
tk. Wanneer werk dat ook nu op het
ibles ook bij programma prijkt,
laardiseerd
zijn in de Programma
töale kuituur, Op het programma staan
nochtans ver- twee hedendaagse, origine-
itcok de heden- le komposities voor Clari-
fepsse kompo- net Choir: naast de humo-
'"iniet onbetuigd ristische feestehjke «Fan-
taisie» van Lucien Cailliet
moet ook bijzondere aan
dacht gevraagd worden
jk talent van voor Robert Groslot's «I
i, die gebo- Giardini della Villa d'Este»,
38 te Bor- een werk waarvan de muzi-
tot uiting kale waarde nauwelijks
ies aan het mag onderschat worden,
iekconser- Ondanks de diversiteit van
26 zelfstandige stemmen (5
hij solist bij groepen van 5 klarinetten
rkest nu en sopraan-solo op tekst-
orkest van flarden van Petrarca) bezit
solist oogstte dit werk toch een opvallen
de homogeniteit die de aan
dachtige luisteraar een mu-
ziekestetische ervaring van
formaat kan waarborgen.
De overige geprogram
meerde werken zijn trans-
kripties voor clarinet choir
van andere komposities.
Onder transkriptie verstaat
men gewoonlijk de adapta
tie van een kompositie voor
een ander medium dan
waarvoor het gekonci-
pieerd werd, maar dit op
zo'n manier dat de muzika
le substantie essentieel on
gewijzigd blijft. Dit is a for
tiori het geval bij de trans
plantatie van een homo
geen strijkorkest naar een
even 'homogeen klarinet-
ensemble. We menen dat
het hier en nu niet de plaats
is om een boom op te zetten
of het al dan niet wenselijk
en verdedigbaar is origine
le komposities te herschrij
ven voor een ander me
dium. Fervente aanhangers
van de «autenticiteit» in de
muziek zullen het er waar
schijnlijk wel niet mee eens
zijn; fian dienen ze zich toch
even voor ogen te houden
dat ook in Mozarts tijd (en
zelfs de grote Bach was
hiervan niet vies) het maar
heel gewoon was komposi
ties van zich zelf of van
anderen (auteursrechten
kende men niet en het «le
nen» bij anderen was de na
tuurlijkste zaak van de we
reld) te «herschrijven»
Van Antonio Vivaldi (1678-
1741) wordt het «Concerto
grosso, opus 3, nr. 11» uit
«L'Estro armonico» ge
speeld, in een arrangement
van J. Lancelot. J. Conley
arrangeerde Claude Debus
sy's «NUages uit de «Noc
turnes» terwijl Walter
Boeykens zelf de transkrip
tie maakte van de «Intro-
duktie, tema en variaties»
van Gioacchino Rossini
(1792-1868). Het «Diverti
mento voor strijkorkest»
van Bela Bartok (1881-
1945) werd herwerkt voor
clarinet choir door M. Jens-
se. Het arrangement van
«Eine kleine Nachtmusik -
K.V. 525» van Wolfgang
Amadeus Mozart (1756-
1791) is van de hand van F
Sacci. Het koncert wordt
besloten met de ouverture
tot «L'Italiana in Algeri»
van Rossini, in een arran
gement van H.G. Palmer.
Dit koncert gaat door in het
Cultureel Centrum te Loke-
ren op zaterdag 8 oktober
om 20.30 uur. Kaarten
voor dit koncert aan 250 BF
kunnen besteld of afge
haald worden bij de V.V.V.-
Cul tuur gemeenschap, To
renstraat 1, 9100 Lokpren
van 9 tot 12 en van 14 tot 17
uur; ook telefonisch op het
nummer 091/48.28.05.
Wegens gedwongen vervangingen in «The Creole Memories Band» verleden
zaterdagavond bij het openingskoncert van het seizoen van de Aalsterse Crazy
Bol Jazzklub leek het geheel, alhoewel zeer genietbaar en vaak applaus
uitlokkend, eerder een try-out session. Vervangingen met alle gevolgen van
dien: onzekerheid in overgangen, lange besprekingen om toch enige afspraak
te kunpen maken en gekonfronteerd worden met verschillende «arrangemen
ten» volgens de groep waarbij men eigenlijk thuishoort.
Dadelijk bleek dat Aalst op
dit vlak lang niet met Den-
dermonde kan wedijveren.
Geen valabel huisorkest als
bvb de Jeggpap, geen festi
val, geen boot- noch kroe
gentocht. Wel een geplande
reeks koncerten, één elke
maand, kontakten met een
paar Britse formaties en
met de oudste inheemse for
matie «The New Orleans
Roof Jazzband» en een optie
op de Amerikaanse jazz
zangeres Etta Cameron.
Drummer Philip Desmet,
een jonge Gentse kracht,
<verd vervangen door een
zeer valabele Jan Hublot en
trompetter Michel Simons,
niet beschikbaar momen
teel, door enfant terrible
Patrick Mortier die naast
technische bagage gren
zend aan akrobatie ook
blijk geeft van inspiratie en
improvisiatietalent en niet
in het minst van showkwa
liteiten. Als vaste waarden
hoorden we Mare Demoor,
klarinettist wiens verschil
lende aanduidingen tot de
beste op zijn instrument
geen ijdele woorden zijn,
Mare Deman, gitarist en
banjo die met zijn merk
waardige tussenkomsten
sfeer en kleur bijbrengt uit
New Orleans en bassist
Etienne Demmo, steunpi
laar van de ritmesektie.
Ritmesektie die zorgde voor
een stevig stramien waarop
door trompet en klarinet
ongeborduurd worden. Dat
gebeurde dan ook con amo-
re. Het ontbreken van een
trombone, toch een noodza
kelijk instrument in derge
lijk ensemble, bracht Pa
trick ertoe onvoldoende res
pons te hebben bij zijn her-
ha^de fiorituren om nog-
niet te spreken van een pia
no die evenzeer nuttig werk
had kunnen verrichten.
Spijts deze tekortkomingen
kreeg het publiek, niet al te
talrijk Aalst is blijkbaar
(nog) niet zo jazz-minded
alleszins waar voor zijn
geld in de diverse sets
want, het mag gezegd, de
muzikanten brachten het
beste van zichzelf.
Van stoelen bijhalen was
echter geen sprake...
Volgende jazz-avond op
maandag 10 oktober, even
eens in Netwerk, De Rid
derstraat te Aalst.
LH
üin de door het Aalsterse festivalkomitee
^koncerten, in het kader van het Festival
lieren, vond vorige zaterdag plaats in de
we kerk. Gesponsord door het Zaken-
de ht» ïllePauw, ^ad er het Rias Kammerchor uit
eens iel 1U"met 6611 uiteraard vokaal programma.
jrvinSci ^°P?ekomen toehoorders het kerje zat
en gevré "^?en een vokaal festijn geserveerd dat ze
Schwung zullen vergeten.
lonoriteit
irnist 1 wspronkelijk een (te Dendermonde geboren
nthoudea «recital gepro- volgens velen) werd de
velen tal "^stond, met drie «Missi mi-mi» vertolkt. Een
frasering '-hetzelfde pro- prachtige vertolking trou-
e vertolto Pw trouwens ook wens. Toch kunnen we
'er vertd JMNiklase stad- en dit is uiteraard een zeer
wijze dei ^uitgevoerd wor- persoonlijke voorkeur
nrig nishet program- ons niet van de indruk ont-
keurigegtg gewijzigd en doen dat dergelijke oude,
iele avond Iets waaraan de religieuze muziek beter tot
mwezig, ®ren natuurlijk zijn recht komt met een
rotopopf wim verhelpen koor bestaande uit man-
laureate «I gedrukt of nen- en knapenstemmen
wedstrij IfWeQe met de meer dan met een koor be-
rille jeugd poerde titels wel- staande uit mannen- en
klavier vleest! vrouwenstemmen. De Brit-
tatie, ,'7® Kammerchor se koren zijn daar trouwens
lij de pi^ rav°ud met het een uitstekend voorbeeld
begeleid "'Piphaniae» van van.
.r solieti» »«ae. Deze kom- Het Rias Kammerchor uit
j5®lijk Hendrik Berlijn vervolgde zijn pro-
geilde W en in Vlaan- gramma met een eerste mo-
en door ren, schreef lie- tet van Johann Sebastian
hepen 0 «'Latijn, Frans, Bach «Der Geist hilft uns-
emble Is Duits maar ook rer Schwachheit auf - BWV
jk in desaen, motetten 226», dat schitterend werd
reddy A" matrumentale vertolkt, evenals het erop-
26 111 mm ,°^ioiurQ het volgend Jesu, meine Freu-
bestuur ^mllijk kennis- de - BWV 227». Iedere
lk de sp «de
I
li
.■oord *13
een kan tvU i
DirlikJIS0611 andere prachtige schoonheid ople-
iet imffl Jeuws Vlaams verde.
centjes-- an Ockeghem Het programma werd «be-
'k de w «ahi^ot® kwali- groep blonk uit door prach-
ivond k°or: een ge- tige stemmen, een zuiver-
Amy|u® fasemhle met heid van het hoogste karaat
°"in "^ette stem- en een dragend volume, dat
schitterend vooral in de bassen' een
sloten» met het mooie «Wa-
rum ist das Licht gegeben»
van Johannes Brahms, in
het Brahmsjaar (1833-
1897) beslist op zijn plaats.
Een entoesiast publiek
dwong nog twee toemaatjes
af; van Mendelssohn-Bar-
tholdy «Denn er hat Seinen
Engeld befohlen» uit
«Elias» en van Johannes
Brahms de eerste twee stro
fen van «Waldesnacht», bis-
nummers die door het pu
bliek eveneens flink werden
gewaardeerd.
Een koncertbezoeker, die
de zeden en gebruiken van
de Baardegemse koncert-
traditie niet kende, dacht
dat hiermee de koncerta-
vond voorbij was. Niets was
echter minder waar. Tradi
tioneel zorgt de schepen
van kuituur van de Dender
stad nog voor een toe
spraakje, in het Nederlands
en in dit geval, voor de
Duitse artiesten, ook in het
Duits. Een prachtig ge
schenk voor de dirigent en
verdiende woorden van lof
voor de uitvoerders. Woor
den van waardering van
mevrouw Chris Lievens-
Borms ook voor de sponsor
van het koncert, schepen
De Pauw van het gelijkna
mige Baardegemse Zaken
kantoor, en bloemen voor
mevrouw natuurlijk. De
heer De Pauw stak op zijn
beurt nog eens de loftrom
pet van het Rias Kam
merchor uit Berlijn en no
digde alle aanwezigen uit
op een drink met napraatje
in het parochiaal centrum.
7 avond-, 45 school- en 144 klaskoncerten verzorgt
Jeugd en Muziek in Sint-Niklaas in het seizoen
1983-'84. Bedoeling: jongeren dichter bij muziek
en kuituur brengen, aldus de woordvoerster tij
dens de programmavoorstelling. Vooral de klas- en
schoolkoncerten zijn in dit verband zeer belang
rijk. Als gast op de inleidingsavond van het nieuwe
werkjaar was «Het Baskwartet Maurice Aerts»
uitgenodigd.
21 januari van het volgend
jaar is het «Westvlaams
jeugdorkest» te gast met
een programma onder de
titel «Opera voor en door de
jeugd». Het laatste optre
den wil jonge mensen meer
vertrouwd maken met nDe-
ra. Door muziek, begelei
dende kommentaar en een
programmabrochure als
naslagwerk opgevat
poogt men dit te bereiken. 9
februari 1984 koncerteert
het Clarinet Choir Walter
Boeykens, 22 maart zijn De
Wase Lijsters en gitarist
Yves Storme aan de beurt
en dansen leerlingen van
balletschool Laffont uit
Sint-Niklaas. Het laatste
evenement in de rij wordt
«Percussion '82» op 3 mei
1984.
Alle muziekuitvoeringen
vinden plaats in de stads
schouwburg, behalve het
Ballet van Vlaanderen en
«The Jazz Singer»
Ten gepaste tijde zal nog
wel aandacht besteed wor
den aan ieder optreden.
Voor wie geen abonnement
neemt, bedraagt de toe
gangsprijs 100 frank.
Vier contrabassen
Na de voorstelling van het
nieuwe werkjaar trad «Het
Baskwartet Maurice Aerts»
op. Elk bespeelde een con
trabas. Een instrument dat
eeuwen in het verdomhoek
je van de orkestbak zat om
dat dirigenten, komponis-
ten en medemuzikanten het
aanzagen als minderwaar
dig. Dat vertelde althans
Maurice Aerts en hij illus
treerde dat met zijn eigen
levensverhaal. Bij toeval be
gon hij contrabas te spelen;
«Ik wilde in een orkestje
spelen en het enige nog be
schikbare instrument was
een contrabas».
Het kwartet zorgde voor
een door het publiek ge
smaakt halfuurtje.
Grieg en Satie, een lichtvoe
tig chanson, een polka, de
wals waarmee ze de draak
staken en triestige barok
muziek weerklonken door
de ruimte die avond.
P.S.
Voor een publiek bestaande
uit schooldirekteurs en le
raars, muzikanten, ge
ïnteresseerde ouders en
sympathisanten werd nade
re uitleg verstrekt.
De opvoeringen in school
verband genoten veel be
langstelling bij de aanwezi
gen. Tijdens de lesuren kan
de schoolgaande jeugd één
of meerdere muzikanten
aan het werk zien tijdens
een optreden. De 12- tot 18-
jarigen doen dit gezamen
lijk (de schoolkoncerten),
de 6- tot 12-jarigen per
graad (klaskoncerten). Zij
kunnen bekijken hoe een
instrument wordt bespeeld
en de artiest geeft een uit
eenzetting die voor ieder
een begrijpelijk is. Ver
schillende aanwezigen uit
het schoolmilieu getuigden
van het sukses van deze
muziekuitvoeringen het
voorbije jaar. Ook de prijs
kan geen beletsel blijken,
meende de woordvoerdster
van Jeugd en Muziek, want
de toegangsprijs bedraagt
20 fr. voor klaskoncerten
en 50 fr. voor schoolkon
certen.
De avondkonoerten
Onder de slogan «Zeven
koncerten voor 300 frank»
worden zeven voorstellin
gen georganizeerd. De ka
lender vertoont een grote
verscheidenheid. Een be
wuste keuze, aldus de orga
nisatoren. Men wil immers
zoveel mogelijk jongeren
bereiken. In principe prog
rammeerden zij muziekop-
voeringen in levende lijve.
Toch wordt er tweemaal
van afgeweken. Zo met het
Koninklijk Ballet van
Vlaanderen, tevens in het
kader van het Festival van
Vlaanderen, dat afgelopen
dinsdag optrad. Of de film
voorstelling «The Jazz Sin
ger» met Neil Diamond in
de hoofdrol dat te bekijken
is volgende woensdag in
studio Select om half acht.
Voor beide evenementen
geldt dat een geluidsband
de muzikanten met hun in
strumenten vervangt.
Op 17 november treedt «Het
Kwintet der Jakobijnen»
een barokensemble aan.
Kunst in cie sporthalle
Sinds vorige week is Buggenhout een galerij rijker: de «Vierhuizengalerij»,
ingebouwd in de reeds bestaande Gemeentelijke Sporthalle langsheen de
Vierhuizen.
Voor kunstschilder Tuur De Rij bel, een bewoner van de bosgemeente, was de
eer weggelegd de galerij met een tentoonstelling van zijn werken te openen.
Voor de opening kwam vorige vrijdagavond overigens heel wat volk opdagen.
Opvallend veel politici ook. Sommige kunstenaars voelen zich blijkbaar best
op hun gemak in de schoot van het establishment.
Kuituur in een
sporttempel
Sportschepen Mare Hey-
mans, blijkbaar met kultu-
rele opdracht, heette de
aanwezigen welkom en
schetste het ontstaan van
de «Vierhuizengalerij».
Twee jaar geleden, aldus de
sportschepen, werd op de
valreep van de financiële
mogelijkheid, een zo poly
valent mogelijke sporthalle
geopend.
De tamelijk brede gang tus
sen de eigenlijke halle en de
polyvalente zalen was even
eens voorzien als tentoon
stellingsruimte. Alras
bleek echter dat die ruimte
zich niet al te best leende tot
het opzetten van tentoon
stellingen. Vermits het
Buggenhoutse gemeen
tehuis sorry voor de for
mulering eveneens a-cul
tureel blijkt, viel het voor
stel van kunstschilder
Tuur De Rij bel, een deel van
het cafétaria in de sporthal,
te gebruiken als expositie
ruimte, in goede aarde.
We mogen, beklemtoonde
Mare Heymans, terecht fier
zijn op de realisatie ervan.
Met bescheiden middelen
werd een functionele ruim
te gecreëerd. Tot slot van
zijn inleidende toespraak
verzocht Mare Heymans
vriend Tuur De Rijbel als
ambassadeur op te treden
van deze spiksplinternieu
we kunstgalerij
Tijdelijk afscheid
Inleider tot het werk en de
figuur van de exposerende
kunstenaar was Mr. Marc
Buggenhout. Tuur De Rijhel exposeert in de sporthal
Verwilghen, advokaat en
gemeenteraadslid te Den
dermonde. Tuur De Rijbel,
aldus Mare Verwilghen
heeft bij de> voorbereiding
tot deze expositie op geen
inspanningen gekeken.
Daarnaast valt ook meer
durf en vernieuwing in het
werk van de kunstenaar te
konstateren. De middelma
tige harstochten zijn blijk
baar uit zijn oeuvre verdwe
nen. Dit om de grotere pas
sies meer ruimte te bieden
Bij de Uitgeverij Ten Bos te Nieuwkerken ver
scheen een dichtbundel van Frans Wuytack. De
bundel wordt officieel voorgesteld in de Schuur in
de Torrestraat te Sint-Gillis Dendermonde.
Liefhebbers van kleinkunst en aanverwante plezan-
terieën komen weldra aan hun trekken in Sint-
Niklaas. Fons Janssen comeback kan je op 2 novem
ber meemaken, Boudewijn De Groot zingt voor de
overlevenden uit Waas en omstreken op februari
volgend jaar, op 15 november nog wordt «Mummen-
schanz» verwacht in de Wase hoofdstad en de olijke
Mounties zijn opnieuw van de partij, op 13 decem
ber Allemaal in de stadsschouwburg, allemaal
dankzij theaterbureau Spiraal uit Antwerpen. Van
zelfsprekend komen we op al die optredens nog
.uitgebreider terug in dR blad.
Frans Wuytack werd gebo
ren te Sint-Niklaas in 1934
en woont thans in Wachte-
beke. Hij heeft nog als ar
beider gewerkt op de Boel
werf te Temse en ging daar
na filosofie studeren te
Gent om zich later in te
schrijven aan de akademie
voor schone kunsten te
Brussel. Later week hij uit
naar Italië. Van 1966 tot
1978 leefde en werkte hij in
Venezuela, waar hij drie-"
maal werd gevangen geno-'
men en daarna uitgewezen.
Hij schreef ,er volkstoneel,
zette zich in voor de ar
beidsraden, het vrouwen-
verzet, de Cultura Popular
en de periodiek «Stem van
het verzet»
In 1970 werd Wuytack dan
aktief in de Marollen te
Brussel, om dan weer ille
gaal naar Venezuela te
trekken. Hij sloot er zich
aan bij de guerilla en werd
in 1974 opnieuw uitgewe
zen. Daarna verzeilde hij in
Tarragona in Spanje. Na
nog enkele omzwervingen,
besloot hij in 1979 meer
aandacht te gaan besteden
aan zijn beeldhouwersta
lent. Hij ging naar Carrara
waar hij heel wat onder
scheidingen in de wacht
sleepte.
Dichtbundel
Wuytack heeft steeds ge
dichten geschreven voor
kinderen, werklozen en vol
keren die vechten voor hun
vrijheid. Trouwens, al zijn
kunstwerken zijn ontspro
ten uit zijn ervaringen in de
fabriek en de gevangenis,
in de krottenwijken en de
klandestiniteit. «De gedich
ten van Wuytack», zo
schrijft Jan Vercammen in
de inleiding op de bundel,
«zijn meestal uit het volle
hart geslaakte kreten. Kre
ten van opstand tegen on
recht en verdrukking, van
vertwijfeling en ook van
steeds nieuwe hoop»
De eerste dichtbundel van
Frans Wuytack «Aan het
einde van de nacht» wordt
vrijdag 7 oktober te, 20.00
uur voorgesteld in de
Schuur, Torrestraat 35 te
Sint-Gillis Dendermonde.
De kunstenaar wordt inge
leid door Lutgart Van Dam
me en zal daarna voordra
gen uit eigen werk.
zich te ontwikkelen
Deze expositie bezat boven
dien een sentimentele waar
de. Tuur De Rijbel neemt
immers tijdelijk afscheid
van zijn publiek. Hij wil
nieuwe indrukken opdoen
en aldus zijn kreativiteit
aanscherpen.
Vervolgens schetste spre
ker de kunstenaar Tuur De
Rijbel; geboren te Lebbeke,
echter een kind geworden
van Buggenhout, een gebo
ren kunstenaar bovenal.
Doordrongen van de waar
den de Dendermondse
schildersschool eigen, be
heerst hij zowel de techni
sche vaardigheden als de
liefde voor de natuur van
deze school. De Rijbel ver
wierf erkenning, zowel in
binnen- als in buitenland en
werd gelauwerd met talrij
ke prijzen.
Zijn persoonlijke stijl en
vormgeving, vervolgde
Mare Verwilghen, zijn met,
een te herkennen hebbei
zelfs tot navolging geleid
Het werk van De Rijbel laa
zich echter niet kopiëren
Niet onder te brengen ii
een of ander isme, verstaat
Tuur De Rijbel vooral de
kimst van de eenvoud, valt
zijn liefde voor de natuur
op Tuur, puur natuur
en vormen zijn specifiek
koloriet, zijn kleurenkom-
binaties en zijn tekentalent,
drie troeven die het werk
van De Rijbel, boven het
gewone uittillen.
Het slotwoord kwam van
burgemeester A. De
Landtsheer. Hij drukte er
o.a. zijn tevredenheid over
uit dat iemand van bij ons
de nieuwe Vierhuizen gale
rij in-exposeerde. Meteen
kon de drank geserveerd
worden en kregen de aan
wezigen de kans kennis te
maken met een dertigtal
schilderijen van Tuur De
Rijbel.
Deze expositie is nog toe
gankelijk tot en met zon
dag 8 oktober, elke werk
dag van 18 u. tot 20 u., op
zaterdag en zondag van 10
u. tot 12.30 u. en van 14.30
u. tot 19 u.
Pierre Van Roseem