s Wuytack te Dendermonde met eerste btbundel j [uone brengt in Japan de volkeren liter bij elkaar III» li»! Jan Decleir met «onzedige vertelsels» te Aalst izikale kuituur» fmoederlijk landeld Stekene De leeuw van Annelies Tock wil géén konijnenkoning zijn Thomas endefluitspeler II; I,., Avwtodc •ing te Li Ten Bos, Nieuwkerken, verscheen MD eerste dichtbundel van de sterk ge- Te kunstenaar Frans Wuytack. 'Aan het de nacht' werd vrijdagavond officieel jj in De Schuur te Sint-Gillis-Dender- rLllig of niet ook de plaats waar Wuy- iTjaren geleden voor het eerst ook zijn Jrerken tentoon stelde. -inDamme leidde 1934 in Sint-Niklaas gebo- iftT*? Ir en zijn werk ren werkte hij heel jong bij n -i -tóst van de Su- Boel Temse en ging daarna drijver Shrini- opnieuw studeren. Füosofie alenteel in ons en teologie te Gent, kunst- l 8 bekendheid onderricht kreeg hij te n werd het Brussel en in het Italiaanse hv gelijk dat Frans Carrara. Van 1966 tot 1970 nv sen biezonder was hij werkzaam in de naf0* wareerd dichter krottenwijken van Vene- ^Uytacks le- zuela, kreeg er veel last met !i! jaitiviteiten als het regime en nam vanaf ritta* najn moeilijk in 1970 deel aan de uitbouw lo La te vatten. In van het buurtwerk in de Brusselse Marollen, Hij trok daarna opnieuw naar Venezuela, sloot nu werke lijk aan bij het verzet en werd tenslotte in 1974 defi nitief uitgewezen. Zijn woe lige periode was nog niet voorbij wantna enkele maanden gevangenis in Spanje voor zijn betrokken heid in het Valmeline-kon- flikt te Torragona hielp hij bij ons mee aan het tot stand komen van de haven- komitees. In 1977 verlegde hij dan zijn aktieterrein naar het Baskenland en naar Corsica waar hij ijver de voor de vrijlating van de politieke gevangenen. «De gedichten van Frans Wuytack zijn meestal uit het volle hart geslaakte kreten Kreten van opstand Van Renterghem voor uit gaBF V tegen onrecht en verdruk- eigen werk Op de gitaar en king, van vertwijfeling ook dat was voor liefhebbers »«jr WjM en toch steeds nieuwe van andere poëzie wel een hoop Zo schrijft .Jan heel biezondere gewaar |B||S^& Vercammen over het dicht- wording, werd hij begeleid 'mw HF werk van Wuytack Wuy- door Katharina Dieleman ^ÊFWIHmmÈ» jF JEfc J tack die vanaf 1979 meer BHBMSfiHr JJL- tijd ging besteden aan Toen hij aan het emde van '<^mHWÊÊIff ÈÊM f f WmÈËT'HHÈ kunst. Eerst vooral beeld- de av°nd 'De Dood van een f houwwerken waarvoor hij Guerilliero naar voor JÉ1 J||P|jL^ talrijke prijzen haalde in bracht kon ziJn dichtkunst |HflR 4 Mm W jÊMÈL ■WÈÊÈÊÈHÊËÈlttÊBI^^^MÊ: binnen- en buitenland en ons noë niet bekoren maar iMi f SWHHk. Mffi tenslotte ook aan de dicht- het was toen 31 wel duid' mmm. i WËMÊÈmMlI^M kunst. Daarover zegt Wuy- Jk boe zeer Frans Wuy- I®* jfT tack zelf: «Ik ervaar poezie tack persoonlijk betrokken jH ff - als een wedergeboorte en 1S bÜ zÜn P°ezie en edc ft?' J" jHÊÊÊÊÊÊ WÊHÊSHÊÊHItHIBt als een middel tot handelen; woord dat hij zegt of een ruimtelijke inspiratie schrijft ook echt door- Dendermonde. In de Schuur stelde Frans Wuytack zijn dichtbundel voor (foto riet tegen de grenspalen der leefde. Hermans) wereid H A II li III ■BI— Do dichter droeg samen S9H9H met zijn echtgenote Leen «rrompelende suksesvolle jubileumviering kende kunstgroep Al- teiten, medegeorganizeerd Sl®3 «ntaargevuld zomerprogramma zo in binnen- als in buitenland. Zij door Vlamingen uit het Ge- tffide^spektabele Jeanne^^c^Msten^te Rouen-Frankrijkjjp te gjg-, M getottw „OIld i de irtolkii asem® :en, De» niste eeuwfeest van Osaka's kas telen. Verder staan er kulturele manifes- 3, waarna nog een drietal zomerkavalkades in verscheidene Franse herstelling en behoud van het thema «Breng de wereld de pittoreske Romeinse ka- dichter bij elkaar». Derge- optreden voor de gedetineerden van pej st.-Julien te Montredon hjke internationale parade zal elk jaar tot in 2011 ge- ilsnd verzorgden zij een «mngenis te Gent. uit de lie eeuw. Lele Ijzerbedevaart werd nogmaals een suksesoptreden door de Volgde dan nog toerisme „„nkaties op de mooie teksten en gezangen met dans en vlaggespel. met een uitstap naar Les- r Saintes-Maries de la Mer seizoen hadden zij op 8 juli de eer een uitzonderhjk mooie dia- aan de Middellandse Zee. ^internationaal een uitzonderlijk mooi the- montage uitmondend in Nu vertrokken zeven dan- taatgroep is niet maprogramma naar voor te een evokatie van het «hart» sers van Alkuone naar de houden worden op een 4.4 JB MmjgsM km lange laan Kr werken JÊUm liefst 15.000 deelnemers aan mede Voor Belgie zijn $wjjÈ WgËM'ÊSÈggeaHk WB dat de «Vlaggedragers van de Brusselse Ommegang» jjfgegrépen als brengen voor de vzw Zie- dat de liefde tot de mede- Japanse stad Osaka om op die deel uitmaken van Dendermonde. Tussen twee gedichten in kon het publiek zich heel even ontspannen Vleminci ritme van de kenzorg onder het thema mens-kloppend houdt. Een te treden bij Osaka's 21ste Alkuone. Piet Hermans) Brahms. optredens «Een nieuw scheppingsver- reeks 11 juli-vieringen eeuwviering en het 4de LH 16 non ijjuHluisterden haal». Het werd een onver- mocht niet ontbreken op 's (gito Éshe vendeliers hoopt prachtige uitvoering, het gevulde palmares. Op 9 (Pi® «grenzen beken- gevarieerd door koreogra- juli waren zij te gast te St.- Ommegang fie, dia's, tekst, kleur en Lievens-Houtem, op 10 juli sfeermuziek welk besloten te Berlare voor een twee liiirgse Hooidonk werd in een samenspel van uren durend programma. lir rondtrekkende toneelspe lers een enorme gamma «scabreuse fabels». Later schreef Boccacio zijn Decamerone, Rabelais zijn Pantagruel. Beiden duide lijk geïnspireerd op overge leverde verhalen. De Re naissance rekupereerde wat spontaan was ge groeid. Morele waarden worden er op de helling gezet door de lach, een bevrijdende lach of een portesterende tegen wie de morele code ont wierp uit verdediging van eigenbelang. HvJj geselekteerden voor Japan uitgewuifd door artistiek leider Oscar Van «Onzedige satires» sloegen vm ikrtemeesler Uyttersprot (a) bressen in de muur van ïd goed gedrag en zeden en En ala klap op de vuurpijl verteUer eindigde verzorgden zij op 11 juli VÜ1?°' t mede met verschillende an- nieesl bekende, ontsnapte dere kunstgroepen, een ternauwernood, zeer geslaagde viering van Rosanna Brusegan gateen de feestdag der Vlaamse bloemlezing rnt van een Gemeenschap op de Grote aantal, veelal Franse, 11de- Markt te Brussel. 5?UWSt,«f"»1""»;' ™arv™ De kunstgroep kon het sei- F° er enkele tewerk" zoen niet afwerken zonder hun jaarlijks traditioneel Provocerende verhalen, zo 14- daags toernee in het qua mhoud als taalgebruik buitenland Door het suk- recht voor de raap^ Met sek ses van de vorige jaren wa- «P vals.a 'eRigheid ren zij verplicht in een aam w°rdt afgerekend en lettor- tal Frknse dorpen, op vraag '»k e° figuurlijk worden er en uitnodiging, terug hun weinig doekjes omge- faam ten toon te spreiden uraaia. met een tiental optredens B»»» onvoorstelbaar dat De reeks werd geopend door een vrolijk optreden in "og steeds aktueel blijven, een van de prachtige par- I» periode waarin de ken die Routelk rijk is "rouw haar eigen identiteit Na een nachtelijke busrit verovert zijn ze zelfs aktue- en een toeristisch bezoek Ier dan ooit. Het is dan ook aan het kasteel te Vaïen5ay begnjpelgk dat na-oorlogse een vijftig km ten noorden "ahsanse kunstenaars als van Chateauroux, werden Passolmi en Fo naar dit zü opgewacht to Gueret. £rtjga^£iSS"itoren Voor de inwoners van een 130 eerste leagues waren klem dorpje. St. Fiel. een 10 vol verbijstering Waar km buiten Gueret, bracht haalt een kopstuk van pro- gressieve geengageerde kunst het idee vandaan Veertien dagen voor de première brengt Jan De- beperkt is. Satire en spot zijn sinds mensenheugnis dient gemeen hebben: de cleir in Netwerk, De Ridderstraat Aalst, een try-out de onverdelgbare wapens van de machteloze meer- steek onder de gordel, van zijn onzedige vertelsels. Reservatie is dan ook derheid. Taboes en zedelijke normen bestonden De hedendaagse jongleur noodzakelijk vermits het aantal plaatsen tot 80 daarbij niet. SSk'mstmmernirium De Grieken hadden reeds plots onzedige verhaaltjes vokatie, een op de helling Drie totaal verschillende als duizend jaar terug: zijn hun Priapos, god van de te gaan spelen. Geen bokke- zetten van normen en auto- monologen die alleen de lo- lichaam en zijn stem. vruchtbaarheid en de Ro- sprong van een ouderwor- matismen in een steengoe- kalisatie van hetbelang- Wie van Jan Decleir «De meinen hun saturnaliën. In dend auteur. Wel een pro- de theater tekst. rijkst dramatisch ingre- Tijger» zag, weet genoeg, de Middeleeuwen brachten LH oegente ügen dat band SM 12 oktotó kultureel ndkonceit Willemsfi meens zal Ie datum ia tzaal van "entruffl rengt ws BrahM, %ne JS 0p Z)Cj3 een gemeente als geen ®Maar wat het «kultureel-muzikale» leven 4 het een nog groter buitenbeentje. Op steun kon niet worden gerekend, zelfs '®reJe. Naar de gemeentelijke afdeling van fósh&ademïe wordt nauwelijks omgekeken file meeste verkozenen van het volk is een ^•lijfelijke» aanwezigheid op de leerlingen méér dan voldoende. ^gemeentelijke fanfare ligt niet in de bovenste "Ms de kermis bijvoorbeeld kwamen niet 'du vijf fanfares uit de omliggende gemeen- teste beentje voorzetten, ze spendeerden inder El» stiujl voorstelling op een verantwoorde wijze Toots It te brengen. Dat terwijl de eigen Stekense Snel wisten waar zij de eigen Ware Vrienden 6.8. ro; a0n en horen... De muziekkorpsen zelf en in Ten te stellen met een lukratieve plaats in de :ml( 8a' terwijl de toeschouwers maar dienden te joaaronderdak... Buiten-Stekenaars verwon- 5 f zich over dat o.m. niet was gedacht aan «wie 0[ iets dergelijks en dat de muziekkor- geen behoorlijke plaats kregen gereser- Ifletzai wel een kwestie van prioriteiten zijn. '"het Ruysscheveldekoor, dat volgend jaar k'bestaat en jaarlijks koncerten met interna- J organiseert. In samenwerking met - v JT uit Mulhouse (Frankrijk). Deze men- II.sd ^"gedurende drie dagen de gasten zijn van -Fors het Stekense koor. Steeds moet het "fveldekoor het met eigen financiële midde- u redden. Het is natuurlijk héél wat •om afspf om een wielerwedstrijd te organise- iekliefiietH 'wvoor belangstelling te wekken, om voet- ^gelijke te betoelagen. Dat is populair, ^kuituur niet minstens even belangrijk als de kuituur moet worden gestimuleerd. mog:in november vorig jaar was een Duits fjtot in Stekene, samen met hun «Bürge- Stekense gemeentelijke overheid wist vgena van, want deed of haar neus yyV teu jJaar verwacht het Ruysscheveldekoor een Vrfjj ^oor uit Assen (NI.) voor twee dagen j ,s 23 ,,f®' D,t natuurlijk om het vijfjarig bestaan 7 iftbr by te a,,, zai dan gwota i tse S til "''^klroncert plaatsvinden in Stekene. [®n7„letai i, nog naar een instrumentaal ensem- ^nele gebeuren zal begeleiden. Maar een bi ft!8" onBoveer tien musici kost reeds dui tenken. Het Ruysscheveldekoor durft er 840 denken om bijvoorbeeld het Ant- Wtormonisch Orkest naar Stekene te bren- Wvriezaldat betalen? Woensdag verteldag in Sint-Niklaas de kunstgroep een ge slaagd optreden dat geest driftig beantwoord werd door de vele toeschouwers die verrast waren door de geëigende kunstvorm van Alkuone. Zoiets hadden ze nog nooit gezien, 's Ande rendaags werd een trip maakt naar Angl< in de «Corrèze», alwaar nachtoptreden werd ver zorgd voor een duizendkop- Kreja Aalst swingt er op los Zaterdag 15 oktober vanaf bij Tuüe 20.00 uur treden in jeugd huis Kreja op Nightcap en Confusion. Confusion: 5 knullen die pig pubhek ter gelegenheid ee11 goed j^r geleden van een zomerfeest. Te Le V,"T1 OAT Dorat, in de «Basse- Marche» beloofde het een prachtig optreden te wor den in een historisch kader van «La Porte Bergère» uit de XVe eeuw, ware het we der geen spelbreker geweest. een tuinhuisje hun eerste repetitie geweld aan deden. Tot vandaag hebben ze het voorprogramma gespeeld van zowat alle Belgische groepen. Nightcap: Voor sommigen illustere onbekenden voor anderen Wat de droom is van elke een beregoede groep. Naar artiest of kunstgroep, kon eigen zeggen zyn ze een i Alkuone voor de tweede maal waarmaken, nlm. een geslaagd optreden voor het «Palais des Papes» te Avig non, het mekka voor kun stenaars van alle slag. De laatste dagen van de toernee werden besloten met het opluisteren van een traditioneel feest te Salinel- les, gelegen tussen Mont- pellier en Nimes. De festivi- groep (er zijn al noeg waven). De sound van de groep wordt bepaald door DDT ofte Dirk de Troyer, zanger van de groep die zijn emoties via zijn weemoedige stemban den uit kreunt. Nightcap en Confusion 15 oktober '83 te 20 uur in het stedelijk trefcentrum Driesleutelstraat 51, Aalst. «Ik heb veel ruimte nodig» zei ze me begin vorig jaar toen ik haar, in Nieuwkerken, opzocht n.a.v. het verschijnen van haar debuutverhaal «Wachten op regen» Wijdsheid, leegte, zoals in de woestijn. Een Iroom van een avontuur liet ze de jongelui beleven. Vlucht uit het vol-met-dingen-land. Annelies Tock. Nog geen jaar later volgde wéér een verhaal. De Blauwe Man dook zo dreigend op in haar debuut, nu heette de onheilsbode Woestereus. «De zomer van de oude spoorwagon», een minder «zwe verige» story, realistischer dus, geëngageerd ook. Roepen, schrijven om tederheid. Ik vond het verhaal van die spoorwagon soberder dan haar eersteling. Bij Altiora in Averbode heeft de jonge ("De Klinge, 8 april 1951) schrijfster onderdak gevonden. Op nieuw twee «Zonneboeken» zijn van haar hand verschenen. Korte schrifturen, ruim zestig pagina's «Thomas en de fluitspeler», méésterlijk geïllus treerd door J.F. Charles, is een sprookje. Koning Nor, in een vroeger leven een kraai, houdt het klokkemeisje gevangen. Maar Thomas én de fluit speler zijn goeie zielen. Goed en kwaad dus op nieuw, wit is goed en zwart is slecht. Sneeuw, ree en veer als kernwoorden. En de fluit van Thomas heeft natuurlijk toverkracht. Slaagt men erin, de boos heid te bannen? In kinderboeken pleegt zulks van zelfsprekend te gebeuren. Het is een evasiever haal, een wonderlijke vertelling. In «Help, mijn leeuw gaat er vandoor» blijft Annelies dichter bij huis. Konkrete gestalten dus, al ben ik geneigd te denken dat de kindertjes toch méér van een sprookje als dat met Thomas houden. Maar een leeuw krijg je óók niet elke dag kado en praten met een leeuw is enkel de jongsten onder ons gegeven. Met een leeuwtje op stap, maar dat beest aardt niet bij ons, hij heeft afkeer van geverfde (make-up) lippen en wil zo gauw mogelijk terug naar Afrika. De leeuw wil géén konijnenkoning zijn, wél koning van het woud. Liften dan maar, richting Brussel, Parijs en Spanje. Een vrachtwagenchauffeur houdt halt-, rijdt echter met David en zijn troeteldier rich ting politiebureau. Maar de leeuw is hef, niet boos. Slecht, waardoor wordt dat gesymbolizeerd in dit boekje? De boosheid klinkt hier slechts sporadisch op. En op de boot gaat het er jolig toe. Een blij boekje, gewoon. Vier van Annelies Tock. Wegdromen in sprookjes- toestanden enerzijds, wat rondreuzen bij de dingen die ons omringen anderzijds. Als ik eerlijk ben: de woestijnstory en het verhaal van de spoorwagon vermochten me méér te boeien dan de onlangs verschenen boekjes over de fluitspeler en de leeuw. Maar goed, je zou het eigenlijk aan de kinderen zélf moeten overlaten, recensies te schrijven over jeugd boeken. Een en ander neemt niet weg dat Annelies Tock nu al vaker heeft bewezen, een vlotte plot aaneen te kunnen rijgen. Woensdag verteldag Ergens in Sint-Niklaas werkt ze, wèAr heeft zo geen belang. Haar werk en hobby wil Annelies strikt gescheiden houden. Schrijven: een passie voor haar. Verhalen, gedichten ook. Ze wil zich ooit wel eens aan een filmskript wagen, noteerde ik vorig jaar. Of haar blikveld verruimen naar de volwassenenwe reld. Annelies Tock uit Nieuwkerken (arch.) «Schrijven is zwoegen. Een eenzame job, niemand kan je erbij helpen». Het stond vorig jaar, 5 februari, in De Voorpost. Het citaat werd overgenomen in de persinformatie van de stadsbibliotheek ter aankon diging van de vertelnamiddag van woensdag 19 oktober. Annelies Tock is dan te gast in de cyklus «vertelnamiddagen voor de jeugd», om halfdrie in de jeugdbibüotheek, Hendrik Heymanplein in Sint- Niklaas. Kinderen in de leeftijdskategorie van zes tot tien jaar zijn welkom, hele klassen ook. Vóór Annelies kwam, in september, Johan Ballegeer vertellen. En op 16 november is Eric Hulsens, nog een Wazenaar, te gast. Bij het opstellen van de programmatie voor zowel de 'vertelnamiddagen' als de 'literaire avonden' en ook 'poëzie op zondagmor gen' kwamen/komen enkele getalenteerde mensen uit de eigen regio aan bod. Straks, op 21 oktober, is Greta Seghers om 20 u. van de partij in de stadsbi bliotheek, de Vrasense schrijfster vertelt dan over «Het avontuur van lezen en schrijven». En in de zondagse poèziecyklus, in de muziekakademiemag je heel binnenkort Sint-Niklëzenaar Tjen Pauwels verwachten. Maar eerst dus, woensdag a.s., het debuut in 't openbaar van de timide Nieuwkerkse Annelies Tock. En nog dit: de verhaaltjes «Thomas en de fluitspe ler» en «Help, mijn leeuw gaat er vandoor», versche nen bij Altiora-Averbode, kosten elk 196 frank, Ze werden heel fraai uitgegeven. W.V. De Voorpost - 14.10.1983 - 23

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23