«De blonde aardbei» toont boeiend menselijke relatie Oekedoeleken: kwarteeuw poppenkast Albert Van Hecke te gast in Hams gemeentehuis Walter Boeykens' Clarinet Choir te Lokeren Laureatenkoncert met beloftevolle jongeren te Aalst tin; Theatertrip Netwerk Aai Tot 23 oktober loopt in de Brusselse Bras kerk de theaterproduktie "Bekende gezicbj mengde gevoelens» van Duitslands meest 1» toneelauteur Botho Strauss Gebracht Brussels Kamertoneel. Kreatie die alom gunstige perskritieken venj Netwerk organiseert in dit verband een tha erheen op vrijdag 14 oktober met start aan V te 19.30 u Wie mee wil verwittige ten spoedigste beta riaat. Bij voldoende interesse wordt een t» legd, zoniet kostendelend met eigen vervar' rond 24 u. Voor reservatie en info: 053-78.89.81. it van raum 'amei Hamme. De belangstelling was groot bij de opening van de tentoonstelling (vh) Op vrijdag 7 oktober te 20 uur had in de gemeentelijke feestzaal van het gemeentehuis van Hamme, de opening plaats van de 41e tentoonstelling van de Hamse kunstschilder Albert Van Hecke. Het is immers de gewoonte van deze Hamse schilder om jaarlijks tijdens de maand oktober in Hamme, zyn schilderijen tentoon te stellen. Voor deze 41e opening was er heel wat publieke belangstelling. Deze tentoonstelling werd ingeleid door Cyriel Van Mullem, een vriend van kunstschilder Albert Van Hecke. Onder de vele aanwezigen bemerkten wij o.a. schepen Paula Van Couwenberghe, senator Peeters en raadslid Willaert, evenals verschillende plaatselijke Hamse collega-kunstschilders, waaronder Victor Suy en René Tilley. Hamme. Kunstschilder Albert Van Hecke exposeert zijn werken it heer Van Mullem leidde de kunstenaar in (vh) het gemeentehuis. De Inleiding Inleider. Cyriel Van Mullem. noemde het een eer om deze 41e tentoonstelling van zijn vriend te mogen inleiden, «en het is niet omdat Albert mijn vriend is dat ik nu lovende woorden over hem ga spreken, maar het zijn vooral zijn kunst werken die mij zo bijzonder aanspreken. Albert Van Hec ke schildert zijn Schelde-Dur- mestreek, met wisselend licht Albert doet het met het per ceel zoals Filip De Pillecyn het schreef met de pen over zijn geboortestreek. Deze schilder is vooral gekend om de uitzon derlijke wijze waarop hij het licht weergeeft in zijn werken, de lucht, en de zon. die verdo ken zit achter de wolken, maar toch in wezen aanwezig is en waardoor de kleur in de schil derij wordt uitgedrukt Het licht en de kleuren zijn als het ware in de werken van Albert Van Hecke. aldus inleider, de kinderen van de zon. Niemand heeft ooit deze schemeringen kunnen schilderen, zoals Al bert het kan vastleggen op doek. Albert is een land schapsschilder, een schilder die de natuur van zijn streek kent, bestudeert en begrijpt. Hij schildert geen personages, maar weet wél het upiversele mee te geven in zijn werken, die hun eigen waarde bepalen, door de indruk die zij maken op de bezoeker, de geïnteres seerde, de koper.» Opening Albert. die nu bijna 75 jaar is, en die de gave van de schilder kunst meegekregen heeft van bij de geboorte, kan dan ook terecht een van de grootste Hamse kunstschilders ge noemd worden, met zijn eigen stijl. Burgemeester Baert kwam aan de beurt om de tentoonstelling officieel open te verklaren. Hij vergeleek Al bert Van Hecke met een Wil lem De Meyer en een Filip De Pillecyn. Alle drie hebben zij elk op hun eigen terrein een eigenheid opgebouwd en ook weten te bewaren. Deze Ham se schilder blijft steeds zich zelf. want niemand kan deze werken, nadoen. Hij brengt een ode aan de Durme. de Schelde Driegoten. Daarvoor moeten wij hem grote eer be tonen. Albert Van Hecke is verbonden met zijn eigen mooie streek Het geweven stuk waaraan Albert reeds meer dan 40 jaar werkt, is zeker nog niet af». Daarna verklaarde de burgemeester deze 41e tentoonstelling offi cieel voor geopend. Men kan de schilderwerken van Albert Van Hecke nog gaan bezichti gen tot en met 17 oktober in de feestzaal van het gemeentehuis van Hamme. Er zijn in totaal 82 schilderijen opgehangen, meestal kleine doeken. (bd) "The Superior Dance Band» te Aalst Vandaag vrijdag 14 oktober kan u in Netwerk, De Ridderstraat te Aalst terecht zo u liefhebber is van goede New-Orleansmuziek gebracht door een vala bele band van 7 personen. Zoals het dergelijke muziek past primeert de totale sound op de solistische interventies. Intensiteit van het gebrachte is belangrijker dan aalgladde afwer king. Tenslotte was New-Orleansmuziek aanvanke lijk dansmuziek, dus happy, levendig en niet-elitair. Dergelijke muziek mag u van de Superior Dance Band verwachten met trompet-leader Dan Vercruys- se, banjo en vocals Anton Vandorpe. pianist Remi Clarysse. drums, vocals en entertainment Ivan Cout- tenier, trombone Filip De Smet. klarinet en vocals prof Rudi Balliu en de bas blijft voorlopig een vraagteken. Rudi Balliu, «professor», zal menigeen doen opkij ken. Hij is inderdaad met Sammy Rimington dé Europese autoriteit op New-Orleans vlak. Hij is de stichter van de Cotton City Jazzband en van de Society Serenaders, het Flemish Ragtime Orchestra en solist of begeleider op ontelbare LP s. Zijn aanwe zigheid tilt de Superior Jazz Band inderdaad op hoog niveau. Een organisatie van de Crazy Bol Jazzklub. Inkom 200 fr. In voorverkoop 150 fr. Aanvang 20 30 u. Paot opent toneelseizoen te Aalst positief! Vorige zaterdag vond in het Lokerse Cultureel Centrum het laatste Lokers festivalkoncert van dit seizoen plaats. Te gast was het Clarinet Choir onder de leiding van Walter Boeykens. Voor een ruim gevulde zaal, en waarschijnlijk tot veler verrassing en verbazing, bewees het ensemble over een rijk geschakeerde klankkleur te beschikken en zowel barok- als hedendaagse komposities aan te kunnen. Het Clarinet Choir werd door Walter Boeykens in 1981 opgericht in de schoot van het Koninklijk Muziek conservatorium te Antwer pen. Bedoeling was te vol doen aan de nood tot krea- tief musiceren. Het ensem ble bestaat voor een goed deel uit de gewone sibemol- en la-klarinetten, aange vuld met vier kleine klari- etten. drie altklarinetten, f basklarinetten en twee ntrabasklarinetten: een verscheiden familie koncert werd geopend met het «Concerto grosso opus 3 nr. 11» van Antonio Vivaldi, een van de meest invloedrijke instrumentale werken uit de eerste helft van de 18de eeuw, hier ver tolkt in een transkriptie van J. Lancelot Onmiddel lijk konden de aanwezigen kennismaken met de enor me kleuren- en kontrast- rijkdom van de klarinet en het hedendaags klarinet spel. Boeykens had zijn toch nog jonge musici ste vig in de hand. «Nuages» uit de «Noctur nes» van Claude Debussy werd ooit door de kompo- nist zelf omschreven als «een eksperiment met de verschillende kombinaties die uit één kleur kunnen gepuurd worden zoals een studie in grijs in de schilderkunst». Vooral in de lagere instrumenten klonk een geweldige muzi kale geladenheid door, ze ker in de slotmaten van de kompositie die hier uitge voerd werd in een arrange ment van J Conley Een hedendaagse, originele kompositie voor clarinet choir was de «Fantasie» van Lucien Cailliet. Deze humo- ristisch-feestelijke muziek bevat een erg mooie parti tuur voor kleine klarinet. Hoe mooi de eerste twee werken ook waren, toch voelde men onmiddellijk dat dit een originele parti tuur voor clarinet choir was: een zeer rijke klankkleur, waarbij de Toneel bij de KLJ-Groene Kring in Sint-Niklaas. In regie van Danny De Cauwer werd het stuk «Bedrijfsopvolging» opgevoerd. Met o.m. Mare en Marleen Rooms. Carine D Hooghe, Luc Merckx en Christine Heerwegh (Iv) Toneel in Melsele. In het parochiehuis vertolkte op uitnodiging van toneelkring Reynaert, de Duitse groep Schleswiger Speeldeel Die Auktion» van August Hinrichs. in regie van Horst Jacobs. Het geheel kaderde in een verbroederingsinitiatief tussen de Wase toneelvereniging en de groepering uit Schleswig-Holstein Iv kontrastrijkdom van de verschillende klarinetten optimaal tot uiting kwam. De meester, Walter Boey kens zelf, was de solist in «Introductie, tema en varia ties» van Rossini, door Boeykens zelf gearran geerd trouwens. Boeykens gaf hier een staaltje weer van zijn virtuoos en muzi kaal meesterschap op de klarinet. Dit werk biedt hier immers alle mogelijk heden toe; de program mabrochure zegt erover: «een werk waarin een vir tuoos solist zich als het wa re evenzeer kan vergenoe gen in de klankschoonheid en technische mogelijkhe den van zijn instrument, als de zelfbewuste prima donna uit de latere Rossini- opera's met welgevallen haar duizelingwekkende aria's zal voordragen». Zoals gezegd was het eerste werk na de pauze van de hand van Robert Groslot. «I Giardini della Villa d'Este», een kompositie die in 1981 zijn kreatie beleefde, klonk voor de meeste toehoorders waarschijnlijk wel wat on gewoon. Toch bezit deze kompositie oen muzikale spankracht die van de eer ste tot de laatste noot het publiek bleef boeien, een op vallende homogeniteit on danks de diversiteit van 26 zelfstandige stemmen (5 groepen van 5 klarinetten en sopraan-solo op tekst flarden van Petrarca) en een sprankelende, frisse muzikaliteit. Sopraan Lieve Van Ransbeeck zong zeer beheerst haar voor onzorg vuldige toehoorders mono tone solopartij Het allegro assai uit het «Divertimento voor strij korkest» van Bela Bartok, in een arrangement van M. Jens8e, reveleerde een ek- splosieve dynamiek met prachtige balansen tussen de verschillende instru mentengroepen Het overbekende «Eine Kleine Nachtmusik - K V. 525» had een prachtig ar rangement meegekregen, dat de geest en de muzikale substantie essentieel onge wijzigd had gelaten Het werd echt Mozartiaans uitgevoerd; speels, licht en luchtig; toch vonden we vooral in het andante en het allegretto dat er best wat meer onderscheid mocht geweest zijn tussen de pia no's. mezzoforte's en forte's. Het Clarinet Choir besloot met de «Ouverture tot L'Ita- hana in Algcri» van Rossi ni, sprankelend uitge voerd, Pact (Progressief Aalsters Collectief Theater) kreeg de zware taak toebedeeld het Aalsterse toneelseizoen te ope nen; deze opdracht was hen niet te zwaar, zoals achteraf gebleken is. Toch moeten we er onmiddellijk aan toevoe gen dat deze «Blonde Aardbei» geen hoogtepunt in hun karriere is geworden, maar toch zeker de moeite waard was om te bekijken. Iets wat zeker niet kan gezegd worden van elke produktie die in Aalst loopt. Pact zei zelf het volgende over deze produktie in de interessante «Gids voor uit- huizigen» Wij openen met het lekkere homostuk «De Blonde Aardbei». «De Blonde Aardbei» voor stellen als een eenvoudig verhaaltje klopt niet hele maal met de realiteit. Mins Bellei is wel een blijspelau teur, maar 'verlaagt' zich niet tot platvloerse of platte dingen of tot voortdurend gieren. De voorstelling van Pact heeft bij talrijke mo menten op de lachspieren gewerkt, wat misschien niet steeds de bedoeling was en waarschijnlijk ook andersom Inhoud Het draait allemaal rond het homo-koppel Francois (Guido Van Hecke) en Do minique (Michel Chris- tiaens). Dominique, een verwoede filmfan, veraf goodt Rita Hayworth. Die ster uit de veertiger-jaren is immers de scharnier waar rond de voorstelling draait. «De Blonde Aardbei» is een letterlijke vertaling van «The Strawberry Blonde», een film met Miss Hay worth Al tien jaren lang wonen Dominique en Francis sa men, maar deze laatste maakt op een bepaald mo ment een slippertje. Hij ont moet Andre (Ulrich D'Hae- se), de Blonde Aardbei. Francois wil met hem een relatie beginnen, doch ook Dominique niet kwijtra ken. Uiteindelijk proberen ze een 'ménage a trois', maar dit loopt al vlug op de klippen. De boeiende draai in de ganse story is dat Dominique ook belangstel ling krijgt voor de blonde, sportieve André Vanaf dat moment probeert Domini que te integreren om Fran cois op een dood spoor te krijgen, zodanig dat hij én met Francois en met André een relatie kan onder houden Regie en akteurs De regie van Anton Cogen bevat ongetwijfeld een aan tal interessante aspekten. goede vondsten, maar het is al meermaals aangetoond dat je met een aaneenscha keling daarvan nog geen geslaagd theater hebt. Met dit moeilijke genre van stuk bewijst Anton Cogen nog maar eens zijn talent; hij slaagt in het ganse stuk omzeggens de juiste toon, het juiste tempo en de nood zakelijke en precieze dosis luchtigheid te leggen, zo dat de avond je een uitste kend ontspanningstheater van hoog gehalte biedt Met veel gevoel slaagt hij samen met zijn akteursploeg, Gui do Van Hercke, Ulrich D'Haese en Michel Chris- tiaens (maar de laatste dui delijk minder rolvast) de wisselende sfeer van liefde, haat. sensualiteit, onmacht te kreëren. Veel hing af van de spelers zelf, die het er deze keer (nog eens) degelijk vanaf brachten. Zowel Ulrich D'Haese als Guido Van Hec ke benutten volledig de ge boden kansen Michel Chri8tiaens komt pas goed uit de verf bij zijn briljante travestierol. Hier geeft hij een sublieme inter pretatie ten beste en speelt uiterst treffend, wat niet al tijd van zijn vertolking kan gezegd worden. Ulrich D'Haese als de Blon de Aardbei en Guido Van Hecke in de huid Cois spelen met trefzekerheid, F moment spel dragen Tenslotte verdient] nische ploeg ei voor hun knap werk. De hen delon draagt eu tief bij tot, het van deze eerste van het nieuwe Tot slot Regisseur Anten iCourte met zijn veelajfe ajj[)£N werk en zijn verte ren man genoeg moeilijk te brenga boeiend en verrasse op zodanig niveau i gen om ruimschctti bedoelingen van 4 te voldoen. Devoa kwam misschien^ lijk op gang. o» het tweede deel ft- herroepelijk «1 en ontroerd door 4 haal en het spel Si dat Pact volledig j met deze voorstel! waarheid geweld t maar anderzijds tó toch de moed en 1i om dergelijk uw werp klasse vol au den en overtuig planken te zetten. tan 1 In aanwezigheid van schepen Chris Lievens-Borms en leden van de bestuurskommissie van de stedelij ke akademie voor muziek, ballet en toneel vond verleden maandag in de feestzaal van het stadhuis met de aangebrachte stoelen minder feestelijk qua uitzicht het laureatenkoncert plaats. Gelauwerden van het voor bije schooljaar in zeven di verse disciplines kwamen er aan bod Niet voor een denderende belangstelling want het was wel opvallend dat heel wat leraars ontbra ken en buiten het milieu van de akademie zelf de op komst zeer gering was Misschien een gebrek aan doorstroming van informa tie Als het een gebrek aan interesse zou zijn voor de prestaties van een aantal zeer verdienstelijke laurea ten dan zou zulks eerder bedroevend zijn voor'een stad die zich toch ook graag het epiteet «muzikaal» aanmeet. Naar ons gevoelen namen een paar optredenden wel wat te veel hooi op de vork en was de moeilijkheids graad van het gebrachte net iets boven de mogelijk heden. Of was het de trac? Opvallend ook het leeuwen aandeel van Mooreel dat met klarinettist Bruno Van der Vorst (een vroeger lau reaat die instond voor de repliek), pianist J. Moens, eveneens pianiste Spinette en violist B. Bruylants liefst 4 van de 7 prestaties voor zijn rekening nam En zulks con brio. Rossi gnol uit Teralfene, dochter uit een muzikale fa milie die we reeds hoorden bij de Ravijtsprijsuitrei- king, bracht met B Van der Vorst en J. Moens aan de piano een merkwaardige uitvoering van «Konzert- stück opus 114» van F Mendelsohn waarna H. De Vuyst met «Zlatoust» van L. Aragon de zaal in haar ban wist te houden. Mejuffer Spinette, gouden stads medaille, mikte hoog met werk van Ludwig van Beethoven en imponeerde enerzijds door haar krach tige aanslag afgewisseld met zeer genuanceerde pas sages. De prestatie van cel list R. Hendrix met werk van J S. Bach konden wij persoonlijk minder appre ciëren. Alleszins bezit deze jongeman heel wat techni sche bagage doch het ge brachte leek ons weinig doorvoeld en op het randje af qua toonjuistheid. Trom petter J. Van den Eede, gouden stads medaille, bracht werk van eigen bo dem met een «allegro de concours» van August De Boeck Beurtelings staccato en krachtig waarna om- floer8d gezongen kon deze SST 601 Stel «kun: wat eveneens B. w ttug Z1; pouden medaille ffl tKiin,,,, ililuut jonge blazer ons wat eveneens B. E gouden medaille ria met aan akrobatiffl de vaardigheid wel eens ee~ foutje gleed '"'-—y voor een toekom*! h tuoos. Nelly De Ro. ster van medaills dwaï' setalpen. •bijzon UHerr 'Isidw lyrische kunst, avond met «Das M van Kreutzer op dicht van L. UW prachtige wijze, f Ur geassisteerd door 1 L. Ros8ignol toon en een F nist i (Monee) klavier. Het programma eerder aan de slo. qua druk met liefst schrijfwijze van rtüokt, iu MtSf'atol L. Uhland. ;in di Koon i 24 - 14.10.1983 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24