rdenking 750 jaar stadskeure in het Lokers Kultureel Centrum
et dubbeltentoonstelling
Was «Dance Band» wel
«superieur» in Netwerk Aalst
Orgelexkursie in 't Waasland
De Voorpost - 21.10.1983 - 23
niermonde in woord en beeld Sprookjes van Godfried Bomans
I laf V«o4- T nlvAMn 1Ti.U..HAn1 Pu. I -u I.-1 f;Z „1 Z <L 1J 1nnn I
Dat het Lokers Kultureel Centrum het financieel niet breed heeft, is een send, uitgekiend maar te-
waarheid a La Palisse. Welke kulturele instantie heeft het in Vlaanderen wel gelijkertijd eenvoudig ge-
breed vandaag de dag? Toch is dit voor de mensen die dit Centrum runnen heel dat in elke ruimte kan
TT a geen voorwendsel om de armen te laten zakken èn moedeloos maar wat aan te worden opgesteld. Dit sys-
s herdenkt dit jaar 750 jaar stadsgeschiedenis Had men eerst nent tentoongesteld m een modderen. Integendeel, de initiatieven zijn talrijk en worden door een steeds laat toe de poppenen
■Mrd voor een luisterrijke viering, dan werd later van die idee afgestapt grote toogkast, waarm een ,„oter wordend Dubliek gewaardeerd Na de voorhiie concerten in het kader de akteurs m 6011 steeds
r naar pon hiot/inionho troT-qntrirrvrtT-Ha on nndnrinhtoiiOro inntnoo schat aan oorsoronkeliike d wisselend toneelbeeld te la-
van het Festival van Vlaanderen, staat weer een hele reeks evenementen ten evolueren. De speciaal
gepland. Eerste in de rij is «Sprookjes van Godfried Bomans» door het Mechels gekomponeerde muziek en
Stadspoppenteater op 21 oktober om 20 uur. de liedjes worden live uitge-
af Huys
eveldt, i
Idt, Bes
Baeteni.
«fdemea naar een historische verantwoorde en overzichtelijke tentoon- schat aan oorspronkelijke
_i de geschiedenis van de stad Dendermonde voor een zo ruim charters ®n privélegiebrie-
publiek mosst toegankelijk makep. Het werd uiteindelijk een getoond Al deze d'okumen-
^Bonstellmg. waaraan de stadsarchivaris de heer Anne Stroobants, ten ontanapten aan de fata-
■efcte medewerkers, de stedelijke en provinciale diensten evenals de ie brand van het stads-
e Kring en de Oudheidkundige Kring van Dendermonde loyaal archief op 17 december
bewerking verleenden. De twee tentoonstellingen werden vrijdag voor 1914.
[rijk publiek geopend door schepen van kuituur Hubert Maes. Tijdens de eerste helft van
Ljds omwalde ne-
ug, strategisch ge-
.jod de burcht van de
l'sn Dendermonde,
"Sngrijk kruis-
ndelswegen en
envloeiing van
ver-
li 1233 stadsrechten
tocht VII van Be-
iidus de schepen in
[reepte dat de
^tentoonstelling
"ie 750 jaar
in het Oud-
musuem in
'een historische
stelling is waarin
tjp van talrijke be-
en unieke doku-.
sa beeld wordt op-
van de Dender-
ihiedenis,
Godfried Bomans ,i,„, - soerd' kompomst-imizi-
st J en De bewerkers van de kant Sis Vermuyten, geen
Godfried Bomans CDen schrijftrant. Evenals de tekat hol)ten aioh a0 zorg. onbekende voor bezoekers
SïS ,19l3"tB1<»niendaal grote Deense sprookjesver- vuid.g mogehjk aan de oor- ïan het Meohels Miniatuur
1971) studeerde rechten te teller richtte hij zich tot de spronkelijke tekst gehou- Teater wordt aldus een on-
Amsterdam en psychologie kinderen maar hield daar- den Alleen werd de on-
te Nijmegen. Hij was redak- bij rekening met de volwas-
teur van Elseviers week- sen lezer,
blad sinds de oprichting
ervan. Bewerking door het Me-
Een belangrijk deel van chels Stadspoppenteater
misbare schakel die op een
rechtstreekse in recht- stemmige wijze de overgan-
streekse rede veranderd en gen vult en het geheel af
moesten enkele zinnen wor- maakt,
den toegevoegd om beeld
wisselingen mogelijk
Hou-lie
'en heeft
zijn populariteit dankte hij Wanneer het Mechels maken. Enkele liedjes wer- Met de sprookjes van
aan zijn optredens voor de Stadspoppenteater de den ingelast om de acht ver- Godfried Bomans brengt
televisie, met voornamelijk «Sprookjes van Godfried halen met elkaar te verbin- het Mechels Stadspoppen-
de interviews met zijn zus- Bomans» weer ging lezen, den en om het geheel nog teater geen gewoon pop
ter en broer, beiden kloos- was het omdat ze een onuit- meer kleur bij te brengen. penspel, ook geen gewoon
terlingen. Naar aanleiding puttelijke bron zijn van gy de vormgeving werd teater of geen gewone ver-
daarvan verscheen het boeiende en heel persoonlij- geopteerd voor veel afwis- telling- Wel een mengeling
werk «Bomans in triplo». ke vertelkunst. Elk sprook- seling zodat de toeschou- van meerdere teatervormen
Dat hij tot vlak voor zijn je heeft duidelijk een dubbe- Wer meteen kennis kan ma- door elkaar. Noemt men dit
overlijden op 58-jarige leef- le bodem. Het verhaal zelf hen met diverse soorten «hedendaags totaal-tea-
tijd aktief was. blijkt uit het kan reeds door kinderen van teaterpoppen (hand-, ter,,?
feit dat hij in hetzelfde jaar goed begrepen worden. De stok-, mimiek- en kombina-
van zijn dood nog twee boe- diepe zin echter met de zo tiepoppen). Die zowel op de
ken uitgaf, namelijk «De typische Bomansiaanse hu- klassieke wijze als .volgens - Zzi, ^r<rHon
man met de witte das» en mor en zijn visie op de men- het principe van het zoge- Francis Verdoodt zorgden
«Een Hollander ontdekt sen en toestanden, is ui ter- naamde wit-teater (de spe-
Vlaanderen» Andere be-- aard meer voor oudere Jerg manipuleren zichtbaar
langrijke boeken van hem jeugd en volwassenen be- de poppen) worden gehan-
voor de bewerking. Jef Let-
tany en Hilde Haeck voor 'de
poppen en de maskers. Fer-
de heren van
de stads- Sprookjes, De avonturen de leeftijdsgrens?
epje; juk het Dender- Dendermonde. Konservatór-archivaris A. Stroobants. leidde de bezoekers rond (foto yan Pa Pinkelman, de avon- Achtereenvolgens
?phe F| scht, het wapen en Piet Hermans)
muyten voor de muziek, de
spelers zijn Francis Ver-
oms -• Iran Dendermonde
ff8- jiiaiselijke munt- later ook i
ai?vooral
omgeving van
|l is vooral de oud- de burchtdie door de heren
de rcifc kring van van Dendermonde werd op-
die hieraan gericht op een vermoedelijk toÏÏ
je krachten heeft kunstmatig eiland Hd
deze tentoon- Dender.
werden vervaardigd
kan wegwerpmateriaal zi
turen van Tante Pollewop, het publiek kijken en luis- piastiekflessen. fruitsapdo- "*J;*
Op vinkentouw, Noten kra- teren naar: De Vogelheks, zen kartonnen buizen, doodt' Imelda Hermans en
ken en Capriolen. Niets, De rijke Bramen- paaseieren en piepschuim-
Wat zijn sprookjes betreft plukker, Johannes, Frede- ballen. Er wordt evenwel
is Bomans beslist schat- rica. De Sproetenprinses, ook gespeeld met maskers
1612. De originele keure
van de stad, een charter van
trouwens een De eerete met zekerheidge- kament me, onderaan
■"'«•jus gemaakt. kende heer van Dender- -
speelgoeddieren
Als dekor ontwierp regis
seur Fernand Verreth een
voor poppenspel verras-
Kris Houwen.
De prijs per kaart voor
deze voorstelling (vrijdag
21 oktober. 20 uur) be
draagt 150 fr.. met CJP en
r-3 pas. slechts 120 fr.
(l)
het groot ruiterzegel van
oktober 1914 werd een be
langrijk gedeelte van de
museum verzamelingen
echter geplunderd door plichtig aan Andersen, Vrolijke Hans of Hoe het
Duitse soldaten. Hierbij wiens werk hij grondig las. Lachkruid ontstond en De
verdween, naast een hele wiJ vinden bij hem gelijke Dood van een Sprookjesver-
lijst voorwerpen en char- motieven maar-hij bezit be- teller.
ters, ook de originele Den- 1 -
dermondse Keure van
1233. Er rest Dendermonde Alibi, een bijbel m gedichten
alleen maar de hoop dat het
verloren is- gegaan en ooit Alibi, een bijbel in gedichten
wordt teruggevonden
De heer Stroobants voegde Naar aanleiding' van de nieuwe gedichtenbundel van Firmin van de Poorten Meestal schrijft F.V.D.
er nog aan toe dat de ten- geven wij een biografie met daarna een korte bespreking van deze gedichten- Poorten heel konkreet en
toonstelling haast 450 bundel. rechtstreeks. Hij doet er
voorwerpen en dokumen- Na een spel van oorlog en vrede met zijn viool begon Firmin van der Poorten g^11 doekjes rond. De lezer
ten omvat. met het neerkrabbelen van toneelproefjes geïnspireerd door toneelvoorstellin- moet met gaan zoeken naar
gen die hij met zijn vader had bijgewoond ^hei
SLfSeidatvangdez?etenJ T°en hij zestien oud was' schreef hij een «literaire kroniek» in een gedicht. Dit komt wellicht
toonstelling Jeïd uitgege- bescheiden weekblad en in «kunst en geestesleven., in De Standaard. do0r de precieze keuze en
ven. bevat naast afbeeldin- Voor het eerst publiceerde pen te vloeien. Deze gedich- ken. Dit tot zevenmaal toe de woorden
gen van enkele tentoonge- j^y gedichten in «klaveren- ten werden samengebun- soms want het gedicht
stelde voorwerpen, ook en- vier„ het driemanstijd- deld in «Twee werelden». wordt woord per woord «Ahbi» een gedichten-
kele boeiende bijdragen schrift van M. Code, J. Zijn nieuwe gedichtenbun- herschreven. Ieder woord
bundel dat de moeite waard
goed.
Alvast een voorsmaakje.
over Dendermonde. Zo Daisne en C. Van Brabant, del «Alibi» omvat een vijfen- wordt gewikt en gewogen is en vergeet niet: wat van
maakte EVerstrepen een in 1943 werkte hij mee aan dertig gedichten waaron- tot het gekozene een even- eigen bodem komt. is altijd
kort historisch overzicht podium, een tweemaande- der we een brede gamma wichtig geheel kan
van Dendermonde, schreef ïyks tijdschrift, dat zich als van onderwerpen terugvin- vormen.
Aimé Stroobants een bijdra- een doorlopende bloemie- den. Naast een grote inspi-
ge over de. Dendermondse zing uit het werk van jon- ratie uit het Nieuwe Testa- t
stadskeure, lichtte P. Buy- geren aan het publika- ment vinden we zowel de
i n i se de heren van Dender- tieverbod dat de bezetters mens als individu als zijn
Op de tentoonstelling kon men het Dendermondse verleden vergelijk mcmde toe evenals de sche- oplegde aan tijdschriften omgeving terug. Zijn emo-
(foto Piet Hermans
monde, aldus de konserva-
tor-archivaris. was Rein-
Robrecht VII van Bethune,
hangend aan een rood zij-
nS belicht ëpt. die in de tweede helft den snoer, werd vermoede-
van de Den- van de 1 lde eeuw tevens hJk sedert 1895 permanent
RtnHnnntwiirkp! voogd was van de Gentse tentoongesteld in het Oud
een hoofdzake- sint"Baafsabdij- In de 12e heidkundig Museum dat
eeuw behoorden de heren toen in gebruik werd geno-
aan de van Dendermonde tot de men in de oude schepenzaal
'iele Dlannen feodale toP van Vlaanderen, van het stadhuis,
tekeninirpn In 1233 kreeg Dendcrmon- Na de overbrenging van het
eravul de van Robrecht VII van museum in 1899. naar de
Bethune zijn keure. De eerste verdieping van het
stad, die toen reeds omwald gerestaureerde Vleeshuis,
bestuurd werd door werd ze opnieuw perma-
rodukties
lien prentkaarten
van het was
„.«trend stads- e«°" "tmptndrallege,
fe vanaf het midden a! 8®"
eeuw tot op schledenis achter de rug
r Rnhrwht n Rnthiins was
penbank. Jef Dauwe ging dle zijn politieke lijn niet tie, impressie en stemming
nader in op het Dender- volgden. zijn het uitgangspunt van
mondse recht. Koncerva- jn 1945 publiceerde hij zijn zijn werken. Daaruit kris-
tor-archivaris A. Stroo- eerste gedichtenbundel taliseren zich één of .enkele
bants schreef ook nog een „Het kleine rijk van het regels, soms een paar stro
toelichting over het wapen hart». Deze bundel ver- fen. Vanuit het onderbe-
van Dendermonde. terwijl scheen kort voor de bevrij- wuste vormt er zich een be- HF""
S. Galle het zegel van de djng en wellicht wegens die paalde struktuur rond deze
stad Dendermonde en de tijdsomstandigheden ging regels of strofen waaruit
muntslang besprak. hij nagenoeg de mist in. het gedicht dan geboren
In de katalogus werd ook Daarop volgde een lange wordt.
de tekst van de Keure van periode van stilzwijgen als Zoals F. van der Poorten I I
Dendermonde opgenomen, dichter. ons vertelde is een gedicht 1 1
De tentoonstelling is nog te Rond 1975 begon druppels- nooit af. Na een eerste vlug- Robert Arens werd als eregast uitgenodigd op de
bezichtigen tot 2 november, ge wijs de inkt terug uit zijn ge versie komt het herwer- jubileumtentoonstelling van «Were di» (gb)
rolling is zo op
lat men het verle-
Robrecht van Bethune was
de tweede zoon van Willem
van Bethune en van Mathil
da heden kan ver- het over 1 iïden van'zhn moe- Voor haar tweede jazz-avond dit seizoen in Net- doorvoeld musiceren op
111 vast dat der in 1224 werd hij heer werk, De Ridderstraat, programmeerde de Aalster- hoog niveau, kwam het uit-
tfefiflmu r>f van Dendermonde en na de se «Crazy Bol Jazzklub» een optreden van de 7- eindelijk net niet. Dat het
Zeen3» «°<>a Da"M koppige «Superior Dance Band». ensemble van bij de aan-
ingen onder- 122? Heor „an Be. 6 vang quasi doorlopend ge-
fl r/iüi/6161" thune en voogd van A- Zoals aangekondigd werd Rudi Balliu was de bezet- woon in zittende houding
=e'a, Ia trecht. Hij was een trouw alras gerealizeerd dat de to- ting in goede handen. bleef, een paar interventies
fe iiitonn j," aanhanger van de Vlaamse tale sound zou primeren, Balliu zelf, met Sammy niet te na gesproken, had
oivoeng worm O(lj,,ndo een t0 dal lr,dividuele soli«tiscbe Rimmington do Europese zijn weerklank in de presta-
E.T i1 invloed uit in hot graai- interventies ondergeschikt autoriteit in het genre is de tie Niet alleen uw dienaar
Er-,' I schap Tussen 1227 en zouden worden gesteld aan stichter van de Cotton City kon zicli door het gebrachte
w ""T 1220 mne hii een nieuw de totaalklank van het en- Jazz Band, van de Society moeilijk laten entoesiasme-
|dtwr lotos van de ging hij een meuw semb]o New 0r,eans.muslc Serenaders, van hot «e- ren. ook de niet al te talrijk
Jazz Band, van de Society moeilijk laten entoesiasme-
wanpnVphruikPii' een rode semble. New Orleans-music Serenaders, van het Fle- ren, ook de niet al te talrijk
1914 en Pe e zilveren die zou gebracht worden in mish Ragtime Orchestra en opgekomen jazz-hefhebbers
"c twedef°P- vS Zoals hetTüS wa de opvatting zoals ze aan- tevens solist of begeleider hielden het bij matige ap-
SrSudemSldl vankelijk bedoeld was: op ontelbare elpees plausjes Van enige ovatie
laters St
opent
e.k.
met
ppels»
Vrijt
1,12) en
innen!
De keure die hii in 1233 aan dansmuziek. Happy, leven- was er- althans tijdens het
Dendermonde schonk, was dig, relax (en alleszins niet- Toch moet het ons van het eerste deel van de avond,
crphazperd od de Grote Keu- elitair). hart dat het geheel qua dy- geen sprake,
re van Filips van de Elzas. namiek geen hoge toppen Misschien kan een jonger
Ze komt vooral overeen met Met trompet en leider Dan scheerde. Gesteund door en vcxiral dynamischer en-
de Gentse keure Kleine af- Veroruysse. piano Remi een wel vlotte doch weinig sembte de Amsterse jazz-
wijkingen zijn. vermoede- Clarysse. banjo en vocals stimulerende ntmesektie fans beter naar de maande-
lijk slechts aanpassingen Anton Vandorpe. drummer toonden trompetter, bazuin
aan plaatselijke situaties en
Dender-
van Dender-
ywd ter zake een
landkaarten,
Bs. details van
i. militaire ver
zade voornaamste
gebouwen. Voor
ISkayten hoeft men
kunnen doen op
Wn en privé-ver-
van de leden
IIHigll» mondse keure handelt m
C ia een dertigtal punten hoofd-
zakelijk over de strafrech
terlijke bevoegdheden van
de stadsschêpenbank en
over de rechtsmiddelen tot
een beter vonnis. De stads
schêpenbank had, naast
een bestuurlijke, vooral een
rechtsprekende en wetge
vende taak. Hieruit groeide
geleidelijk het eigenlijke,
ongeschreven gewoonte
recht van de streek, het zo
genaamde «costumière
recht» dat voor het eerst
werd opgetekend in 1543.
Deze «costumen» werden
pas in 1629 voor stad en
land van Dendermonde
door de vorst bekrachtigd.
koncertavond
CU vokalist Ivan Couttenier, en klarinet wel hun techni- lokken,
trombone Filip De Smet, sche bagage en af en aan Aalst is nog lang Dender-
bassist Rudy Meynaert en ook hun geïnspireerdheid, monde niet. Op jazz-gebied
niet in het minst professor doch tot een gezamenlijk althans.
Sint-Niklaas, Melsele, Zele
Vier orgelkoncertverenigingen uit het Land van Waas organizeren op 5 november
een orgelexkursie in de streek. De vzw Belseelse Concertvereniging, de vzw
Melseler Orgelkomité, de vzw Vereniging tot Promotie van Jonge Kunstenaars en
het Orgelcentrum Sint-Jozefkerk Tereken hebben samen een uniek programma
uitgedokterd. Het geheel staat onder de auspiciën van het ministerie voor de
Vlaamse gemeenschap, dienst voor de muziek
Om 10 uur die dag komt men samen aan het Sint-Niklase stadhuis (Grote Markt).
In de stedelijke openbare bibliotheek, Hendrik Heymanplein, geeft Ghislain
Potvlieghe, orgelmaker in Ninove, een referaat over -"De geschiedenis van de
Zuidnerlandse orgelbouw» en daarna is een diavoorstelling te bekijken.
Na het middagmaal landt men, om 14 uur, in de Gaver landkapel te Melsele aan.
Marie-Ange Boost verzorgt op het Spaanse orgel een recital. In Peteghemorgel
(1823) rijk en dat orgel bespeeld door Erwin Van Bogaert, om 15.30 uur.
Koffiepauze om 16.45 uur en daarna richting Belsele-centrum. In de Andreas- en
Ghislenuskerk op het monumentale Van Peteghemorgel (1784) verzorgt Jan Van
Candeghem een recital, Frans Theuns, traverso, en Ann Van Beckevoort, gamba,
werken mee.
Na het avondmaal (18.30 uur) wordt om 20 uur het slotkoncert verzorgd door
Luk Bastiaens, op het Drapsorgel van de Sint-Jozefkerk van de Sint-Niklase wijk
Tereken.
Wie de hele exkursie wil meemaken betaalt 500 frank, te storten op rekening 393-
0054850-37 van vzw Vereniging tot Promotie -van Jonge Kunstenaars in de
Bronstraat 5 te 1730 te Zellik. In die prijs is een koude schotel (avondmaal)
begrepen. Een lunchpakket (middagmaal) moet men zelf meebrengen. Alle
koncerten, de busreis, het programma, het referaat, daarvoor hoef je dan niét
extra te betalen.
Op zaterdag 29 oktober worden de inschrijvingen afgesloten. Wie betaald heeft
wordt op 5 november aan het Sint-Niklase stadhuis verwacht.
'•archivaris Ai-
als lichtte dan
're toe. Hij zei
j •-M.51*1'dat 0r over de
fstade ui i geschiedenis
I, Zijpül! 82
bodege®
ichoo!
(13.11)
.e ge®
(15.11)
le ge®6
(20,111
Ponnen bestaan.
de lie eeuw
"Pbaais van de tot,
jenden archeolo
gen, met een
van zekerheid
pea dat Dender-
fjwffliddeHii-
van in de prehisto- De schepenen waren be-
Sedert de voegd in burgerlijke geval-.
«eu«rl tiende eeuw
ui "e
len en strafzaken. Hun be-
er e«n nederzet- voegdheid was beperkt tot
Vankelijk rond de de stad en de vrijheid van Aalst. «The Superior Dance Band» toonde zich in Netwerk met z
toornaard en Dendermonde.
superieur a
Aalst. Het theater Lanseloet bracht een geslaagd optreden met «De Lege Cel» (per)