The New Paris Follies Show te Lokeren Romain Goeters te Lokeren Muziek in Sint-Niklaas Gelegenheidsgrafiek in het exlibriscentrum te Sint-Niklaas Tentoon in het Waasland dejaarssalon in Galerij Het Pand «Het ander Belgisch Dendermonde juweel» te Lokeren licef Dendermonde biedt odschap van vrede De Voorpost - 16,12.1983 - 23 Vorige zaterdag stond er een zogenaamde travestieshow op het programma in plus (Petula Clark), O Karei de Durmestad. De Herman Gorterkring was organisator en wij waren het (Corry Van Gorp) This is nieuwsgierig publiek dat zich afvroeg wat dat nu voor iets ging zijn, zo'n my hfe(Slmley Bassey), man-in-vrouw-verkleedpartijWat ons onmiddellijk opviel was deoriginele ^sP^n0Pie d® (Anita schikking van het podium in het midden. Net een boksnng. Daarrond dan Meyer^ een treffende uit- stoeltjes en tafeltjes met frivole tafelkleedjes erop en zo ontstond er een beelding van Edith Piafi en luchtige nightclubatmosfeer. De diensters liepen rond met hun schalen en een nog veie anderen, geheimzinnig lachje rond de mondhoeken, dus je kon van alles verwachten. Plots gingen de lichten uit helemaal niet de indruk die ziek was wel meeslepend. Als sluitstuk brachten al de en de luidsprekers begon- we van hen kregen, als wij en met een beetje fantasie meisjes (heren) een persi- nen muziek naar buiten te deze gerokte, lipgestifte en waande je je in de Morocco- flage op het Franse chan- persen. Een tweetalige in- nagelgelakte verschijnin- bar van New York, om- son New York, New York leiding (Engels-Frans) gen op het podium zagen ringd door vips. van Mireille Mathieu, waar maakte ons duidelijk dat komen, met hun wiegende De keuze van de songs was bij zij een hele serie Mireil- wij tot een ontwikkeld soort gang en deinende heupen, overigens vrij gevarieerd, les op de planken voerden, van mensen behoorden, en Maar indrukwekkend was en de uitbeelding van de Onder een donderende ova als beloning daarvoor de be- het wel, eens je je vooroor- vedettes was navenant. Een tie huppelden de «lichte roemde vedettes van het delen opzijgezet had, om te greep uit het repertoire le- jongens» naar de koelissen, chanson en de music world zien hoe met wat schmink vert ons volgende namen en namen de speciale gezel gingen aanschouwen, wel- en het nodige akteertalent op: J'ai deux amours (Jose- lige sfeer met zich mee. Het iswaar in de gedaante van zo een Michèle Torr of een phine Baker), My way (Sa- publiek schuifelde naar hun mannelijke vervangers Nana Mouskouri als het mantha Jones), een mooie buiten. Een beetje vreemd hier op aarde. ware levensecht voor je selektie uit Cabaret (Liza in het begin, maar toch niet Mannelijk was natuurlijk stonden te zingen. De mu- Minelli), La nuit ne finit slecht, zo'n show. Moeten wij aan de Lokeraars nog een rasechte hebben nog enkele werken vergelijking durven wagen Lokeraar voorstellen. We geloven het niet. Want in ons bezit van voor veer- maar aüe vergelijkingen Romain Goeters is zo met het Lokerse stadsbeeld tig jaar terug. Maar wat lopen mank - dan zouden ons nu zal aangeboden wor- we soms denken aan die vertrouwd geraakt, dat we hein er nog moeilijk den wijst op £n diepgaan- andere Lokeraar, die Flo- zouden kunnen uit wegdenken. De Commissie van dg evCQUtie Als wij zijn rent Smet heet. Bij hem zijn het Lokers Kunstpatrimonium heeft er dan ook Kruis-Lieven-Heerof de het distels en doornen, goed aan gedaan om na zoveel jaren nog eens een «poort van het Land van Maar ook die zijn zo mini tentoonstelling te wijden aan de werken van Ro- Luik» bekijken, kunnen wij tieus geschilderd, als beke- main Goeters. ons haast niet meer voor- ken onder een loupe. De Óp een perskonferentie gaf dag- en avondonderwijs, stellen dat de huidige wer- onderwerpen van beiden Herman Magherman, sche- En ook nadien heeft hij er ken op de volgende tentoon- zijn totaal anders, maar pen van Kuituur, ons daar- velen begeesterd door zijn stelling van dezelfde hand hun precieze werkwijze is over enkele toelichtingen, entoesiasme en stielkennis, zijn gekomen. Het is waar- dezelfde. De openingsten- Zo zei hij ondermeer dat de Nu is hij de stuwende lijk een «andere Goeters ge- toonstelling zal plaats heb- stad Lokeren met fierheid kracht, dankzij zijn onver- worden. Hetgeen hij ons nu ben in het Kultureel Cen- kan terugblikken op een droten inzet van de «kom- biedt, is geschilderd op een trum m de Torenstraat op hele reeks tentoonstellin- missie kultuurpatrimo- precieuse men zou zelfs vrijdag 16 december. Als gen van hoog artistiek ni- nium». Tot wat deze kreati- kunnen zeggen: op een fo- gelegenheidsspreker en veau met kreaties van kim- viteit in staat is, kan in de tografische manier. Maar voorsteller zal optreden de stenaars met naam en ta- komende tentoonstelling pas op: het is geen fotogra- ons aller goed gekende Ro- lent. Maar des te groter is worden bewonderd in de fle. Goeters heeft het klaar- land Jooris. Verder zal de de voldoening als er iemand werken die Romain Goeters gespeeld technische vaar- tentoonstelling openblijven van de eigen stadsgenoten in de laatste jaren heeft ge- digheid met kunst te vere- gedurende de ganse week mag geïntroduceerd wor- schapen. nigen. En voeg daarbij dan Maar daarvoor kijkt n den En dat is nu Romain Tot hier enkele woorden een uitzonderlijk koloriet; best eens naar de affic Goeters. Het is moeilijk te van schepen Magherman. dan kan men zeggen dat In een volgend articci voig schatten hoe nauw Romain Wij zelf hebben, als intieme Romain wel een uitzonder- dan nog meer over de ope- Goeters bij het Lokerse vriend, het'werk van Ro- lij ke plaats inneemt bij onze ning, over de tentoóriütel- kunstgebeuren is betrok- main Goeters gevolgd van Lokerse kunstenaars, ling zelf, en over de auteur, ken. Tijdens zijn lessen in bij zijn beginperiode. Wij Moesten wij ons aan een J.V.L. Tot 31 januari, museum, Zamanstraat 49 in Sint- Niklaas, jaarlijkse groepsexpo van de Wase Kunstkring. Elke dag van 14 tot 1.7 uur, zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. 0 Tot 8 januari in het exlibriscentrum, Regentie- straat 65 in Sint-Niklaas, eindejaarsgrafiek, een selektie uit de eigen kollektie van het exlibriscen trum. Elke dag van 14 tot 17 uur, zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. Tot 31 januari in galerij De Nieuwe Tijd, Prins Albertstraat 60, groepstentoonstelling grafiek met werk van G. Barbisan, P. Blake, A, Winance, G. Belgeonne, Raf Coorevits, Veerle Rooms, J. Bilquin, R. Ivens, André Roelant. Alle dagen van 12 tot 19 u., gesloten op maandag, dinsdag en op feestdagen. 0 Tot 18 december in galerij Artistiek, Ster 64 in Nieuwkerken, schilderijen en tekeningen van Wally Van de Velde. Weekdagen van 14.30 tot 19 uur (maandag gesloten), zaterdag en zondag van 10 tot 12.30 en van 14.30 tot 19 uur. Tot 21 januari in galerij 't Poortje, Zandstraat 74 in Haasdonk, kunst- en kadeaubeurs. 0 Tot en met 24 december in galerij Pee, Brielmo- lenstraat 49, grafiek van R. De Winter, L. Duf- lou, A. Grimm, H. Kitslaar, B. Van Groeningen, J. Vuylsteke. Verder zijn wandkleden van M. Hereman te bekijken. Elke dag behalve maandag en dinsdag van 15 tot 20 uur. Tot 8 januari in galerij De Vuyst, Kerkstraat 24- 52 in Lokeren, recent werk van Van Lint. In een andere zaal van de galerij eindejaarstentoonstel- ling met werken van oude en moderne meesters. Elke dag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur, maar niet op dinsdag. Op 17 december (van 14 tot 18 uur) en 18 december (van 10 tot 12 en van. 14 tot 18 uur) in de gemeentelijke galerij van Waasmunster, Kerkstraat 9, werk van Marleen Gerlo. Daarover een bericht op een andere plaats in dit blad. (wv) Donderdag 22 december om 20 uur verzorgt het gemengd koor Mariakantorij uit Sint-Niklaas in de kolkegekerk een kerstkoncert. Solisten zijn Marian Vanpoucke (mezzo) en Erwin Van Bogaert (orgel). De manifestatie wordt georganizeerd door de vzw Vereniging tot promotie van jonge kunstenaars. Diezelfde donderdagavond en lees daarover een uitvoerige bijdrage op een andere plaats is het Kamerkoperkwintet Theo Mer'tens te gast in Het Ceptrum. Grote Markt, waar de plaat «Kleine parels van grote meesters» door Eufoda. de fonoklub van het Davidsfonds, wordt voorgesteld. Zaterdag 17 decemlier is er in de muziekakademie. Hofstraat een muzieknamiddag in kerstsfeer [positieruimte aan het internationaal exlibris- iim, Regentiestraat 65 in Sint-Niklaas, pronkt ot 8 januari met een tentoonstelling van einde- kaarten uit de laatste decennia. Ze werden ekteerd uit de verzameling van het exlibriscen- Klein van formaat, Kroot van esthetiek 1 schouw je binnen enkele weken de je toegezon- ■erst- en nieuwjaarskaarten, dan zal je moeten tateren dat een groot percentage daarvan I nkunst en schijnvertoon is. Stap je één van de >nde dagen het exlibriscentrum binnen, dan zal 1 jeten vaststellen dat de geëxpozeerde gelegen- grafiek klein van formaat, maar groot van tiek is. tadsbestuur van Sint-Niklaas wist dit al en doet ook voor het zesde opeenvolgende jaar een p op een grafikus om een eindejaarswens in te brengen. Gerard Gaudaen voerde dit jaar de ite kaart in de reeks «ambachten» uit. Hij is op entoonstelling vertegenwoordigd met maar 28 werken. alle exposanten kregen de kans, een zo ruim van hun gelegenheidsoeuvre te geven. Ze zijn vens niet allemaal zo aktief op dit grafisch vlak. unst die ontstaat «in opdracht van» wordt al te kelijk met een wantrouwend oog bekeken. Ze togezegd niet puur zijn omdat de aanleiding tot rerk buiten de kunstenaar zelf ligt. chien bestaat de grootheid van de gelegenheids- iek er juist in om de eisen van de opdrachtgever Ie artistieke vrijheid van de grafikus zo met ir te versmelten dat beiden tevreden zijn met het e bo resultaat. Het ironische en het schrandere zijn niet uit de ■r go t, in de Belgische, Russische, Duitse, Franse, jaarse, Italiaanse, Nederlandse, Oostenrijkse Tsjechoslowaakse wenskaarten. Nederland, gland en Tsjekoslowakije zijn, naast België best dsch igenwoordigd. Zowat alle grafische technieken ien in prentkaartvorm geëtaleerd maar de snede primeert in aantal. glektie van de werken uit de verzameling van ixlibriscentrum werd onder andere door André ammen, die de tentoonstelling inleidde, uitge ef Of ze een juist beeld geeft van wat op het i liel ed van de gelegenheidsgrafiek en meer bepaald de eindejaarsgrafiek, door binnen- en buiten- ise kunstenaars gepresteerd wordt, zullen de in 't amelaars en andere trouwe bezoekers van het ook iriscentrum het best kunnen uitmaken, e trfhet eerste gezicht lijkt de expositie nogal onbe- ig voor de buitenstaanders, maar dat is niet zo. Ze zal dan wel geen direkte aanleiding zijn tot een echte «heropbloei» van de gelegenheidsgrafiek. Ze kan wel stimuleren tot een kritische keuze uit de gamma wenskaarten die ons aangeboden wordt. Een gegraveerde wenskaart kan een alternatief zijn voor de bijna traditie geworden kitscherige toe standen. De tentoonstelling is open tot 8 januari en is toegan kelijk alle weekdagen, van 14 tot 17.uur en zonda gen van 10 tot 13 uur en van 15 tot 18 uur. K.L. eerste rol: het karakter van maakwerk en gedrag...» de maker of de drager in En inderdaad: als wij de tentoonstelling bekijken, dan moeten we ons direkt een andere voorstelling ge ven van het woord «juwe len». Het zijn hier geen bril janten, diamanten, safieren topazen, gezet in goud en platina. Op goed komen uit geven wij hier enkele ge bruikte materialen, zoals ze in de katalogus voorkomen: getoste koperdraad, trans parant plexiglas, staal draad, zilver, leder, polyes ter, koraal, nylongaas en verf, rubber, soepele plas tiek, ivoor, ebbenhout, elek tronische draad, en... dia mant, want dat is er Joch ook nog eens bij. Al deze grondstoffen zijn door een twintigtal kunstenaars om gewerkt tot ware juweel tjes, die een schittering zijn voor het oog- Maar wat we nu écht heel jammer vonden: op de ope ning van deze mooie ten toonstelling op 10 deceih- ber, waren nog geen 20 mensen aanwezig. Zou het nu toch waar zijn dat onze Lokerse bevolking zich al leen maar interesseert aan enkele vulgaire esbatte menten, waar we hier nu geen namen gaan opzetten? Wij hopen dat onze mening op dit punt niet helemaal juist is. De geïnteresseerde Lokeraars kunnen deze mooie tentoonstelling nog altijd bewonderen in het Kultureel Centrum van Lo keren op het Kerkplein, ge durende de volgende week. Zij zullen het zich niet be- 3hild u- leert orde s va (t 31 december heeft de 'stedelijke akademie te Het Pand, kan men schitte- t alerij Het Pand, Ou- Eeklo en volgt momenteel rende wandtapijten bewon- Deze tentoonstelling «Het ander Belgisch Juweel» t 16-24 te Dender- monumentale keramiek deren die stuk voor stuk .werd oorspronkelijk georganizeerd door de Be- een «eindejaarssa- aan dezelfde akademie. Te- een meesterwerk zijn. Dat stendige Deputatie van Antwerpen, met medewer- ats. Men kan er te- kenaar Gerard Bauwens kan ook worden gezegd van king van de Dienst Kreatief Ambacht van het n van Gerard Bau- studeerde aan de Koninklij- .zijn beeldjes die veel geüj- Ekonomisch en Sociaal Instituut voor de Midden- funktionale kera- ke Akademie voor Schone' kenls vertonen met staJld te Brussel vanuit Museum Sterekshof te Roos D'Haese, Kunsten te Gent en behaal- mummies. Deurne maakt deze tentoonstelling nu een rondreis 3omi iaar pijten van Gregorio de in 1970 de «Prijs Dutry» int Tsechische grafiek, en het jaar daarop de «Prijs door Vlaanderen. 3 sische poppen en Pro Civitate». Hij kreeg ook Marmxring Dendermonde En zo is ook Lokeren aan de evidentie stellen, zijn krea- wel he juwelen bewonde- de medaille van het «Minis- Ros Beiaard presenteert op gekomen. Van kon- tieve verbeelding de vrije wer e tentoonstelling is terie van Nationale Opvoe- zondag 18 december in de servator jan Walgrave, die loop laten, zijn doelgerich- ekei kelijk alle dagen van ding en Nederlandse Kul- kapel van het begijnhoi een de openingSZittmg moest tied en esthetisch engage- nlijlj u tot 19.00 uur. tuur» en is jurylid aan de Kerstconcert met ae va- toelichten ontlenen we het ment te kennen geven. Het terzi en dinsdag geslo- Gentse Akademie voor ganten. Het concert vangt voigende: „Dg recente op- hedendaagse «andere» ju- renals op Kerstdag. Schone Kunsten. Van de om *1 uur omi_1^ bloei van non-precious je- weel betekent een strikt ^et e idag open van 10 u. Rotary Club en het Joris "ur Br^ v® wellery in de Westerse we- persoonlijke keuze. Het in- van 15 u. tot 18 Minnefonds kreeg hij een Pand het aperitief aangebo- reld betekent een belangrij- spireert niet alleen hand- eervolle vermelding. denDie toegang bedraagt ke geestesevolutie van de vaardige kunstenaars doch D'Haese studeerde Van Gregorio Sulca, die al loom .voor de volwassenen jongere generatie. Het zui- evenzeer vele onafhankelij- onele keramiek aan eerder te gast was in galerij en 40 lr- voor studenten. vert het juweel tot zjjn ke geesten tot origineel monde. Het ensemble Pandora. semble Pandora is bekend. Het jzich toegelegd op de ing van muziek uit ideleeuwen en de re- Buiten opzoe- iwerk en zelfstudie in uitvoeringspraktijk, :den alle leden aan b conservatoria. Ook t buitenland volgden reus om zich verder te .men. Het instrumen- n van Pandora is zeer [breid en bestaat uit van oude instru- len zoals luiten, gam- I vedels, blokfluiten, [hoorns, citers, bazui- I harpenhakkebord ■lier e.a. [876 en 1979 behaalde i eerste prijs op internationaal kon- J8 voor oude muziek te It-Hubert en in - 1981 I het ensemble laureaat i internationale wed- fl in het kader van de i Antiqua week van [Festival van Vlaande- e Brugge Het ensem- iat onder leiding van lippe Malfeyt. Het Sint-Jozefskoor van Dendermonde evolueerde van een oorspronkelijk mannenkoor naar een ge mengd koor. Om steeds va ker in eigen land en elders op te treden met een pro gramma van liederen, mad rigalen en chansons, werd gekozen voor meerstem migheid Bij de provinciale koortornooien promoveer de het in amper 4 jaar tijd van derde divisie naar uit muntendheid, graad die in 1982 werd bevestigd. Hoog tepunten van het koor zijn ongetwijfeld het opluiste ren van een eucharistievie ring voor de televisie in 1974, twee passiekoncerten in 1977, twee mariakoncer- ten in 1978 en een cuclus van mariakoncerten in 1979. In 1982 vierde het koor zijn tienjarig bestaan met apertiefkoncert op het stadhuis. Het koor wordt geleid door Mark Goossens. Naast het optreden van Pandora en het Sint-Jozefs koor, zal organist Marcel Defleur een fantasie op Chris Pee, mezzo-sopraan, zal met orgelbegeleiding «Susa Ninna» zingen. Zij behaalde aan de stedelijke akademie van Dendermon de en behaalde zowel daar als aan het Brugs conserva torium de prijs van uitmun tendheid en tevens de rege ringsmedaille Zij werd ook finaliste van de Civitate» en verleende verschillende ma len solistische medewer king aan BRT koncerten in verband met Jeugd en Mu ziek en Kunstzomerkoncer- ten. Sedert 1980 maakt zij in vast verband deel uit van het gezelschap van de Kon. Opera die in 1981 «Opera van Vlaanderen» werd. Later in sporthal Daarmee is de aktiviteit van Unicef Dendermonde niet gedaan. Op 6 april van vol gend jaar wordt in de stede lijke sporthal te Appels het tweede gedeelte van het muzikaal initiatief gehou den. Dan treden op de Jegg- pap New Orleans Jazz Band en The Big Band Studio 10. Bloemen voor Gerda Cami te Aalst Het stadsbestuur van Aalst huldigde de kampioene van België 1983, Gerda Cami van de Faluintjes Twirlers Moorsel. Gerda is dit jaar Kampioene van België van de Vlaamse en Franse Federatie en nam ook deel aan de wereldkampioenschappen te Milaan waar ze een mooie 14de plaats behaalde. Met het Belgische team behaalde ze een zesde plaats. Gerda stelt eveneens haar kandidatuur als sportlaureate van de stad Aalst. Gerda Cami werd gehuldigd als Belgische kampioene. .listkoncert in Onze Lieve Vrouwkerk klei inderdag 22 december om 19.45 uur biedt itlocx f Dendermonde in de dekanale kerk van "Een kindekeyn is ons ge- rnnonde een groot Kerstkoncert «ui dat zsl gel*> tgd worden door het ensemble Pandora en het °en in 1939 is direkteur ozefskoor van Dendermonde. Op het pro- de stedelijke muziek- "ma staan Kerstliederen uit alle tijden en akademie en organist aan V De tussenteksten die gebracht worden zijn de Onze Lieve Vrouwkerk, nton Van Wilderode en worden voorgedragen hij is tevens koorleider van „.Erna Dierickx en Jaak Ver helst van de Ko- de Sint-Gregoriusgilde en - ijke Rederijkerskamer «De Leeuwercke- voorzitter van Jeugd en w J Muziek te Dendermonde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23