Us I Nelly De Landtsheer: ook al niet langer «Vrede»-lievend L STÏÏÏ JfUST'S-En^'» Aalst behartigt leefmilieuproblematiek Vrede op aarde aan alle... (slot) Vorige week kon u in dit eigenste weekblad de aanhef lezen van een interview, waarvoor we enige dagen geleden aanklopten bij Nelly De Landtsheer, tot voor kort, vaste waarde bij de Lebbeekse toneelkring «Vrede», officiëler de «Aloude rederijkerskamer De Constminnende Jonckheyt». In dit nummer de suite van dit gesprek. Ondertussen - zo konden we vernemen - hebben nog twee andere jonge Vrede-lingen de pijp aan Maarten gegeven. Ook Mare De Vlieger en An Colpaert namen ontslag. In amper een paar weken werd de Vrede-boom aldus ontdaan van negen jonge loten. Van inleveren gesproken. Terug eohter naar Nelly De Landtsheer en naar de volgende vraag... Mag ik even ambetant tussenkomen? Ik heb weet van een kritiek die beweert dat precies Dirk Hoelang was je aktief bij niet om &eeft of men v°ór «Vrede»? 6011 thrider «Vader Abra- ham» draait, dan wel zou Dat zou ik niet precies uitkijken naar een of ander weten. Zeker niet langer huivermuziekje. dan tien jaar, denk ik. voor Dirk zijn dat bij- zo'n solospeler zou zijn? Nochtans is het bij «Vrede» voorbeeld essentiëlere din- Daar is iets van aan ook. wel de gewoonte je dienstja- gen, dan de individuele in- Maar de minste ambitie die ren precies na te tellen. Zet op het punt van vertol- hij in verband met toneel Nieuwkomers, meestal jon- king, die hij als vanzelf- koestert, ligt wel in het spe- gelui dus, worden dan met sprekend acht. len zelf. Hij heeft altijd be- «gouden getallen» van Hij. die dan op zoek naar weerd dat het feit dat men a 25 jaar en meer, om de dat muziekje, tot zesmaal hem steevast kon gebrui- oren geslagen en tot stille toe naar de Aalsterse disko- ken, voor een of andere rol volgzaamheid aange- teek pendelt, krijgt door - en dat hij zo nu en dan maand. zo'n opmerking - die let zelfs met «de prijs de Nu, achteraf moet ik toe- wel, tekenend is voor een pers» ging lopen dat dit geven, het heeft wel iets gehele instelling - de ene voor hem een bewijs te meer van een prestatie om zovele klap na de andere. Gedeuk- was, van het middelmatige jaren by zon vereniging te te idealen, bedoel ik dan. niveau van onze kring, slijten. Maar dat heeft veel Zij van haar kant is eens Precies omdat hij zichzelf meer te zien met behouds- te meer ten gronde veront- als een volstrekt onvolko- gezmdheid, eigenbelang en waardigd, wanneer men men speler beschouwt. Zijn ook wel met een scheut zulke onverschilligheid al «doodzonde» is echter ge- emotionaliteit, dan wel met eens aan de kaak stelt. Niet weest dat bij die middelma- echte toneel verdiensten. in de krar t zet, zoals ik nu tigheid (plus suggesties om Lebbeke. Een gedeukt ideaal, jawel, maar het glimt ten lange leste toch doe, daarboven uit te komen) voldoende. Zeker als het wordt opgepoetst. maar in een persoonlijk ge- niet heeft willen doodzwij- Hoe bedoel je? van het feit, dat geen van hen echt in een bredere zin - geïnteresseerd is in teatermaken. Wellicht om dat zij er gewoon geen kijk op hebben. Men kijkt haast letterlijk niet verder dan zijn of haar neus lang is. Vandaar ook dat elke pro- duktie waarin zij aantreden vooraf reeds geslaagd mag heten. Ach, zij vereenzelvi gen zichzelf gewoon met de produktie: «Ik ben schitte rend. Dus het stuk is dat zeker ook», denkt men on veranderlijk. Terwijl men zich zou moeten afvragen: «Wat is de kwaliteit van het geheel? En wat is mijn aan deel daarin?». Een gemis aan zelfkri tiek dus? Jazeker. En het funda menteel tekort daaraan werd laatst nog beeldig ge ïllustreerd, door de totaal verschillende reakties op de twee laatst gespeelde stuk ken. Pubhek-gesproken: twee missers! Terloops gezegd; teke nend ook voor de struisvo gelstreken van die «oude garde» is dat zij van hun kant, voor wat het laatste stuk betreft, uitsluitend po- Wel ja, met een beetje ta- sprek haar p'robeer te" doen gen, *En wanneer hij zich reur». Dat hield meuwko- begrijpen. Want de ont- Irie jaar, goocheling van een ver goed als stokte idealist bezinkt en dan sproot dat uit zijn expe- vereniging niet hadden ver- mière) een^ertolking neer- 20 niet wegmoffelen). De lent speel je als nieuwko- bee-riiDen Want"*de YnT f"' T'w waarneer iiy zien reur». uat mexo in dat be- dan een rolletje van buiten sitieve reakties hebben w mer. nVpakweg drie ja£ ÏÏSSSL vT ^n Zr a bepaalde vrijheden paalde mensen die het al leren en op het nippertje noteerd (behalve die in de 'n minst even goed^üs stScte ^dealist^bezinkt eri ^le dagen de pre- Pers natuurlijk, die konden •1 die fiere jubilarissen Dat hii doetvpïdsr "TT "Z' T "2" var- mière) een vertolking neer- wegmoffelen). De gewoon een vaststelling bliS^ St 'une°teeflust' «f soma laten maar op hun histori- zetten In volstrekt elaafee jongeren van Hun kant: en- SSifwIi "oS de vrtj. loop liet, wanneer eche lauweren bleven rue- affiankeUjklield van die zo- kele gematigde, ik althans - met dat meest .«P. om ze hem, op bet hij geen echte regie ont- ten, zich niet tevreden stel- ge'^anïïTêgisém. Ofdie hoofdtaak negïtieve, on"t": rus- afhankelijkheid - "W lucb uevreuen stel- genaamde register- waarde. Herinner je in dat den met een gewaardeerde «regie» op zichzelf deugt goochelde, kortom: kriti- Wijl zy - de «oude garde», paar weken geleden. Neen, ding ZSLTE?*? ft- van. bepaalde ak- die niet volgens het aloude teurs en aktnees, ook dat is scenario verhepen Nu ja, het is best mo- op ons blijven neerkijken voelens, dat was niet mooi en ons blijven voorhouden dat wij er nog lang niet zijn (Waar zijn zij?) en dat we nog alles moeten «be- wijzen», gelijk dat Dirk zich op Dat verrekte woord. vele niveaus van het Neen, ikzelf heb in al die amateurtoneel verdien- tijd nooit een eerhjke, spon- stelijk wilde maken - en tane en vooral onverdachte dat is ook gebleken waardering voor een of an- maar hij kan of mag der ervaren, terwijl ik van tooh niet verwachten dat mijn kant niets kever zou doen, dan mensen te kom- f hem daarin plimenteren. Maar door die meteen zou volgen. Die neerbuigendheid, die ei- veelheid aan aktiviteiten gendunk en die betutteling kan ook niet door ieder- - moer, als die schoolmees- ..cmvaam ,nnnUra t.t, Louter individuele begelei- verschilligheid, alle (nog) ter/pohtieagent er maar is. stukken betreft- «De P^reh, ding - kundige begelei- opdoemende initiatieven, Liefst met zoveel mogelijk met een bezetting van vijf «gesten», zoals men dan mensen, waaronder drie - dw van beroeps mag veronder- jongeren, Welnu niemand geen regie Dat is hooguit voornamelijk zeggen: met Q' toneelschool. Zegt hij, In de aloude erkenning van zijn visie moet een regis- het aloude onuitgesproken seur van het algemene «sterrendom» bij Vrede, in - het koncept, de enscene- de kiem smoorden. Erger- ring, de entourage - stil- lijk is het te moeten onder aan naar het partiële - de vinden, hoe doelbewuste individuele vertolking - passiviteit, doelbewuste ak- toewerken. Terwijl dat bij tiviteit kan fnuiken. Zoals ons altijd andersom is ge- laatst met «Piet Snot»? beurd en men aan een ei genlijke regie-afwerking Is Piet Snot de Piet van het stuk in zijn totali- Snot die wij kennen? teit nooit toekwam. Wat Dat is een stuk, nogal en uie ueiutujiing mot uuur leuei- modern, met een niet-alle- !^n.bi°,k.k51n.^^ 660 Z°maar worden °.P- vertolking^ dZbleien woon elke kameraadschap- gebracht ■m eou kunnen ontstaan Goed. Als hij zich dan ai een en ander veroor- tuigd, mee op zijn «zes span» zou springen. Met dat «zesspan» wordt dan bedoeld, dat wanneer men een toneelproduktie globaal voor ogen houdt, er initiatieven weten^dê "Ófjuister: achteraf zo S^geSptatak^LThSr gemotiveerde keuze van het u, gelegd, voorgewend. Sdo„ vSr Sin Sï Ach jong. die zijn in de stuk, een interessant regie- In tegenspraak met de hadden toen reeds voorbije jaren met tiental- koncept de vertolking veel last met zelfkritiek en len naar voren gebracht. waarbij de individuele waaruit oiyxt dat rue konden het onmoe-eliik met Door Dirk. Initiatieven en prestatie. wat al te vaak hem eenVlTt h«! voorstellen rond de manier wordt opgeschroefd (zeker .1S getuimeld, integen- Maar dat wordt dan «kom- plotteren» genoemd Kon je zo'n bevroren relaties niet laten ont dooien via nevenaktivi- teiten, daartoe? vertolkingen. Die hieven scène. Of neen. Juist ander jaar na jaar eender Middel- som. een heel banaal thema, matig dua. het uit mekaar groeien van twee mensen, door toedoen van wat buiten dat paar om, a a a, geschiedt. In hun geval: de loofde qua tekst en/of zorg om een mentaal-ge- qua beweging, bracht handicapt kind. Wij - Dirk hij daardoor de anderen en ik - hebben dat stuk ge niet in een lastig parket? zien in een onovertroffen Niet dikwijls, maar zelfs jf8»»"8 van Jaak Ver- dan hoefde dat niet zo te helst. Samen met onze voor- opzetten van de pro- bij Vrede), echter slechts dukties. De «opsmuk» er- een onderdeel vormt, het voorstellen ten bate samenspel daarentegen is van een echte jaarwerking, heel wat belangrijker - al ten bate van een meer ei- les wat met dekor en aan- gentijds toneel met behoud kleding te maken heeft, een van het traditioneel verwor- geolied lopende techniek en vene, voor een deugdelijk ter afronding - zijn stok- leeskomitee en een zeer ge- paardje! - een kritische na- motiveerde keuze van de bezinning over het gepres- stukken, voor een begelei- teerde. Dit als enige voor dend persorgaan, voor een waarde voor gestage ver- effektieve publiciteit, pu- nieuwing en verbetering, blic-relations, voor de zorg Dit zesspan heeft «de ou- zovele nevenfacetten de garde» meer dan wat af- van een produktie, zoals geschrikt. De vaart dat onthaal, geluidsdekor en zoiets zou nemen in ver ge- zoveel meer. lijking met het hotsebotsen Dat alles kon zelfs niet van de aloude kar, getrok- opwegen tegen één enkele ken door één enkel ros: de opmerking van onze «pri- solo-speler. Dat had eerder ma donna», die er, naar ei- een afschrikwekkend dan gen zeggen dus, gewoon wel een uitnodigend effekt. nieuwe horizonten» om met de dichter te spre ken, blijkt voor hen uit eindelijk haast het tegendeel te zijn van ver dienstelijk gedrag, ter wijl hun gedrag zich be perkt tot steigeren, van zich afbijten, hoogrood aanlopen, censureren en betuttelen, gekrenkt zij- n... en hun rol uit het hoofd leren. Ja? (Cum tacent clamant: hun zwijgen is veelbetekenend). Heeft dan niemand ooit de euvele moed ge had om. naar een waar om te vragen? Maar zeker. Al wat Dirk in meer teoretiserende schrijfsels om en rond het amateurtoneel heeft bijeen- gepend, a.h.w. in een spi raalvormige beweging naar de harde kern der persoon lijke ijdelheid en eigen waan toe spijtig genoeg, wat moeilijk soms - dat al les is één speurtocht ge weest, ter afronding van die zo merkwaardige psy chologie van het soort to neelamateurs, waarvan er bij «Vrede» prachtexempla ren zitten. Maar in feite is er geen interessant ant- Nwoord op de vraag naar het waarom van zoveel onbe grip, onwil, onbenul, on min en on-vrede. Er is al leen de ik-zucht. Het blote of omfloerste egoïsme. En het is de rijke schakering van die omfloerstheid, die je kan intrigeren en een tijdlang bezighoudt. De rest, het bezinksel na een onderzoek van aktie en reaktie op dat vlak, levert je slechts een droesem van frustraties en triestheid. Wat zullen nu de reak ties zijn op deze babbel, denk je? Ja, reakties zullen er wel zijn. En wellicht reageer ik op mijn beurt dan nog eens. Of Dirk, hoewel die gezegd heeft daar geen woord meer aan vuil te maken. Of schoon. Hij heeft nog heel wat materiaal - feitenmate riaal - achter de hand. Om zonodig van zich af te schrijven. Het heeft wat ge duurd eer we uit dat slop zijn geraakt van ons steeds weer te verdedigen, te ver antwoorden tot in den Jyeu- re. Om het minste dat hen niet zinde. Van nu af aan spreken we zonder omwegen, wanneer we daartoe uitgenodigd worden. Wanneer ik dat zo zeg, lijkt het wel een levens belangrijke aangelegen heid en in feite is het zo futiel. Maar ja, wat wii je? Ook een puistje kan je deer lijk dwarszitten, als je dan toch wil uitgaan «en gala». Toch heb je niets ge zegd over het soort reak ties dat je verwacht? Eeuwige zaag! Wel, die reakties zullen zijn als die van een bepaald soort ou ders die zichzelf al die tijd hebben voorgehouden, zich hebben voorgelogen dat zij hun kinderen met de aller beste opvoeding hebben be jegend. Nooit hebben zij ingezien, willen of kunnen inzien, dat zij elke zinvolle en deugddoende kommunika- tie - op voet van gelijkheid weliswaar - hebben onmo gelijk gemaakt door hun betweterigheid, hun ver stokte eigendunk, het steeds beter weten en kun nen. Vandaar him betutte ling die steeds om verant woording vroeg maar zelf nooit een vraag daartoe duldde. Door hun kortzich- tigheid en vooral door hun eigen, onverwerkte frustra ties. Wanneer zo'n kinderen dan op een bepaald moment de deur achter zich toe slaan, van zich doen spre ken en mede «hun ouders in opspraak brengen», dan blijft er die 'ouders' wan neer zij mordicus weiger eerhjk te zijn - niets an- over dan teatrale veru.. waardiging en de (weerom beschuldigende) vraag, wat zij dan toch hebben nagela ten. De perfekte illustratie hiervan is bijvoorbeeld de smalende vraag naar mij, naar Ann Colpaert en naar Mare De Vlieger toe: «Og gottekes toch. Jullie zijn toch aan jullie trekken ge komen, wat de rollen be treft?». Antwoord: «Jaze ker. Dankuwel en zeer ver eerd. Maar wat wij al die tijd hebben gemist: gene genheid, openheid, eerlijk heid, entoesiasme, kame raadschap En dat bestaat. Elders? Pierre VAN KOSSEM hem eens zijn. Tot op het deel - verwarren zijlstee °Senblik dat dezelfde Jaak vast het welbedacht iemand Verhelst, na een geflopte op de scène In moeilgkhe- als een soort .axtie- den brengen. Zoals bijvoor- t,eke revanche. dit stuk per beeld die andere speler die 88 wo" °P op een bepaald moment waarde dan wel dat hl) (nu) zegt .Chrng chaowing» (of een entoesiaste ploeg zou zoiets) waar hl) .Columbus, aantreffen Maar dat was had moeten zeggen: een eon. ml8dfdht- Er bestond naam die in drie dïaropvol- nl8t e"kel ,«ebrek gende replieken door me- 8»toeslasme. Integendeel despelere moet worden her- 'nlr8 onverschilligheid en haald. waardoor zij door r£k TC.oo Lebbeke, Nelly in de rol van Lulu in «Van de BrandkasI ovèr°tan™SdenCïtaS Jaak' °P memorabele naar de Hangkaste. Toenderlijd in komplele Msissfeer als struikelen Zulke bedachte bestuursvergadering, daar- missen lussendoorlle door Vrede opgezet maar deson- groUen verwarren zii met toe uit«enodigd, zijn regie danks de meest amusante toneelavond die wij ons van hun eigen negatief vooroor- de8aangaande kwam uit- «Vrede» herinneren. De mogelijkheden die toen in eigen deel, dat steeds op zoek was eenzetten. boezem bleken te bestaan zijn (bewust?) nooit meer te baat naar een stok om de hond te f88" flr w8a "a»'611 °°k genomen. slaan. Dirk heeft hun die b"1?' ""er «O- Stok met graagte afgele- ^^schLmd stellen. Dat zij zodoende de Hun dubbelhartigheid men hem 88 ns te meer voor autentieke krachten van kan daarmïe mk^ÏÏÏS! ,pie' Snot' ha« S1»»' Dal laaghou- men dat al die jaren ook den- dat ZÜ de bestaansre- toond worden. Waar zy een met Qns had gedaan dat denen van zo'n toneelvere- scènegrapje van de ene als begon toen tot ons door te niging zelf ondermijnen grappig interpreteerden, dringen. Op die avond heb en, in wat ruimere perioden Sm prmrtpieel gebroken met Sf£.n tod» duur De Vrede». Zy konden de In de omgeving van de firma's Amylum en De Wolf- Cosyns meldde zich, na herhaalde verzoeken, een ambte naar van het ministerie met de belofte eerstdaags stalen te komen nemen. Zulks na een vraag van het stadsbestuur aan het ministerie van Volksgezondheid om een onderzoek naar de luchtverontreiniging te doen. pot op. één seizoen, gestaag bergaf waarts gaan, dat ziet nie mand van hen in. Houden wij het toch maar bij het laatste stuk, geregisseerd door je van hem steeds als vol- strekt ontoelaatbaar Daarbij. Ze zijn al bij het minste uit hun lood Ik ook Ben voor de hand u hoor. Maar dat heeft meer te maken met onvaste tekst- «f°d8 f' i" dk kennis, niet plankenvast- met spijten. Alleen al heid, en een stereotiepe ma- omwille van het feit dat p nier van werken Dan wel «Vrede» onveranderlijk ^nn Petersen. Kan je via met een ludieke geste van beroepsregisseurs kan deze produktie ik zeg iemand. Wat in een andere voorzetten, waar je als maar wa' illustreren kring aanleiding zou zijn speler toch je voordeel wat b^oe14- Of kies je tot enig amusement achter- kan ujj puren? liever een ander stuk? af. Neen. niet do minste hu- K kt) l Nee. nee. Dit stuk past mor daar. Alleen chagrijn «Jg uitstekend. Men gaat vast zijn we! mensen uit het be- en zek®r denken dat dit op- Je had het een paar roepsteater. Een goed ak- £eiaaakt sp®1 is; Maar wat vragen geleden over de teur of aktrice aldaar is niet Jf hoe dan illusie te menen dat je automatisch een goed mensen -bestu u rsleden neem ik aan, zou kun nen overtuigen van een te herziene werking. Zijn jullie dan niet over die illusie heengestapt. Da's nu wel een kapitaal geloofspunt - ik bedoel die ook waarheid. Nou ja, een deel ervan. Het topje van de ijsberg Welnu, de «oude garde» ik zie ze al in charge! kritiekloze gelijkstelling zweert bij een slaafse af- «goed akteur goed regis- bankelykheid aan de regie bij Vrede- en het Du8 Ann Petersen, aan toen bleek wat gebleken heeft ook zijn tijd geduurd. w'e. Z1f onlaags nog heel is9 eer jk erachter kwam dat K^motmneerd hun ver- het niet zo is. Ik bedoel niet kleefdheid hebben betuigd. Jazeker. Dat was ook met aitijd zo. Meteen ook haar gloeiende zo moeilijk. Het onbegrip verontwaardiging hebben voor alle gedane initiatie- Dat dit bij Vrede zo'n al- gedeeld, om die paar kriti- ven, was na enige tijd zo lei-belangrijkst goloofsarti- sche oprispingen die door groot, dat je het wel moest kcvormt, heeft - meen ons werden geuit, zien en inzien. Maar daar- lk - te maken met het sys- Ik heb geloof ik. al gezgd, mee wa8 de kous niet af. tematisch onderhouden dat zulke slaafse afhanke- Vrede» pardoes in eerste provinciale tuimelde. Een klap eenmaal.dat ''ïgezien, van eig«n kreativiteit. En lijkheid aan het alleenzalig- an een pro,node wan, ze blijkbaar nog „ie, van beken !T no^ne die ^Ttt^fe'e? m™. *rrZ strategie, een «stille ter- neer kunnen opbrengen worden als een maskeren Lebbeke. Nelly als Mabel uil «Hel lijk is zoek» waarmee zijn. maar dan ook niemand, had het toen moeilijk om deze produktie als een flop af te doen. Vervolgens «God schept de dag», met een maximum aan mensen op de scène, waaronder de gehele «gar de». Voorspelbaar gevolg: unanieme verontwaardi ging bij hen, tot en met ongezouten kwaadaardig heid, tijdens een tussentijd se tekstrepetitie, omwille van de reeds gepubliceerde recensies. Men had de ver antwoordelijke schrijvers wel kunnen lynchen! De jongelui van hun kant, ke ken hoogstverwonderd toe bij zoveel onverstand, maar heten het niet aan hun hart komen. Zij werden achteraf dan ook grofweg en dol driest beschuldigd van een schromelijk gebrek aan fierheid om de kring. Het feit dat de fierheid van die jongelui wel eens anders. fundamentelere dingen beoogde omtrent de werking zelf van de vereni ging, dan wel het meehui len met de wolven in het bos, dat kwam uiteraard bij geen van hen op. Als ik mag- resume ren: anderssoortig- enga gement, dan wel de blin de horigheid aan de ver eniging - als ik dat zo zeg, denk ik onwillekeu rig aan iets als de «Op perste Sovjet»... (gegnif- fel aan de overzijde), «het aanschetsen van Deze enquête kader.' in de reeks onderzoeken die zullen gebeuren i.v.m. de algemene luchtverontreiniging in het stadscentrum. Op hef pro gramma staan een tiental emis sie-metingen op verschillende tijdstippen. Van de analyse zal dan een globaal rapport wor den opgesteld. Een kontinue meetpost wordt niet opgesteld omdat, aldus de ambtenaar, zulks enkel gebeurt wanneer het gaat om giftige of recht streeks ongezonde komponen- ten wat in Aalst niet het geval blijkt te zijn. Zulks sluit niet uit dat de analyse de hinder lijkheid van de luchtverontrei niging zal aantonen als bij voorbeeld de te grote vocht- koncentratie. DAC-projekt leefmilieu Sinds november II. werd een DAC-projekt gestart i.v.m. de verbetering van het leefmilieu. Met de bedoeling de tot nu toe stiefmoederlijk behandelde natuurgebieden grondig aan te pakken. In dit projekt werken een tuin- en landschapsarchi- tekt, een opsteller-animator, een werkleider en 5 werk lieden. De werklust van deze DAC- mensen werd ondertussen reeds bewezen in de Gerstjens. een gebied waarvan een deel (12 ha) eigendom is van de stad. Jonge populieren en een meidoornhaag werden er ge' snoeid. wegen begaanbaar ge maakt, een sluis hermetseld en een boomgaard gemaaid. Er is nog hooi op de vork: banken en vuilnisbakken plaatsen, gaten in de haag dichten, sassen voorzien om het gebied ontoegankelijk te maken voor brommers, fiet sers en ruiters en plaatsen van edukatieve borden. In de be groting 1984 komt er ook een som voor het boren van een put in de Gerstjensvijver. Be gin 1984 wordt dan gestart met een wandelpad rondom het Osbroek. wandelpad dat in 1984 ook grotendeels zal ontei gend worden. Boswandelingen Door de dienst leefmilieu werden, in overleg met Aal sterse schoolinspekties en -di- rekties, geleide edukatievi wandelingen georganiseerd i Aalsterse natuurgebieden t behoeve van leerkracht! Zulks om hen in elk van vier jaargetijden informatie bezorgen om zelf hun klas er degelijk te kunnen gidse: 3de en 4de leerjaren wan reeds aan bod in het Krava. en Gerstjens. Via natuuredi katie kunnen inwoners lang hun kinderen en de komend! generatie meer milieubewust worden. (L.H.) ,:™r\ Dendermonde. André Pauwels en Erna Dierickx. Het echtpaar in «de aktie». (pvs)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23