IDit weekend: tentoonstelling over het toneelleven te Wichelen «Cocktail» serveerde een familie van deze tijd Aperitiefkoncert in Galerij Het Pand te Dendermonde «De kleine Johannes»: sprookje door kinderen voor volwassenen Veldstraatkoncert in Temse De Voorpost - 4.5.1984 - 2 Toneel te Buggenhout - Opstal Op 5, 6 en 7 mei aanstaande richt de Heem- en Oudheidkundige kring van Wichelen een tentoon stelling in omtrent het toneelleven aldaar door de jaren heen, en dit in het Oud Gemeentehuis. Paul Matthijs ging grasduinen in de kulturele geschie denis van onze streek en schreef in dè tijdschriften van de Heemkundige kring een volledig verslag over het toneelgebeuren in de gemeente Wichelen. Van 1850 tot 1918 deling orkest». Van wat er te Wichelen aan Deze toneelbond was duide- toneelgebeuren plaatshad lijk een mannenbond. Er gedurende de 19e eeuw is werd immers in een «Patro- niets bekend. Er bestonden nage» gespeeld en het was rond de eeuwwisseling en in die tijd ten strengste ver- nog een tijdje erna wel twee boden om 'gemengd' te spe- zangmaatschappijen Dit len in een katolieke zaal. waren «'t Is lever die ons Op dat moment bestond er Leydt», bijgenaamd «De nog een vereniging die re- Muizen», en «'t Zal wel gelmatig het podium be gaan». bijgenaamd «De klom. Dit was de muziek- Ratten». Voor zover ons be- maatschappij "Kunst vere- kend werd er door geen van delt' die toneel aangreep om beiden ooit toneel gespeeld, wat extra inkomsten te heb- Daarnaast had men tot voor ben. Tussen de beide toneel- 1910 de muziekmaatschap- verenigingen bestond er pijen «De Clemenskring» wel een zekere rivaliteit die die haar lokaal had in café zich echter meer op be- Den Engel. Hier werd rond stuursniveau situeerde. 1910 het stuk «De boeren Met «Kunst na Arbeid» be- van Olen» opgevoerd. Welk gmt het echter bergaf- gezelschap dit ten tonele waarts te gaan Er moeten gebracht heeft kon ons jam- zaken geweest zijn die niet mer genoeg niet meer me- door de traditionele beugel gedeeld worden. konden en er kwamen Het is ook mogelijk dat er klachten. Blijkbaar heeft voor W O. I nog toneel werd dit het verdwijnen van de gespeeld, doch tot op heden toneelkring nog bespoe- kon daar geen enkel spoor digd. In het verslag voor van teruggevonden het dienstjaar 1930 staat de worden. toneelbond 'Kunst na Ar beid' als onderafdeling van het Davidsfonds vermeld, de Tussen beide wereldoorlogen doch er werd in dat jaar De eerste vorm van georga- waarschijnlijk niet meer nizeerd toneel vinden we te- opgetreden. Dit was blijk- rug na de eerste wereldoor- baar het definitieve einde log. Het is net of de men- van een toneelkring die ge- sen, nadat voor de oorlog durende tien jaar grote het gemeenschapsleven vol- prestaties had geleverd en ledig stil had gelegen, hun zodoende zijn stempel had vrijheid opnieuw wilden ui- gedrukt op het kulturele le- ten door toneel te spelen, ven van de gemeente. Door Het duurt dan ook niet lang de verdwijning van deze to- of te Wichelen wordt een neelkring verdween voorlo- toneelbond gesticht: Kunst pig ook elke vorm van geor- na Arbeid. Volgens de da- ganizeerd toneel. Doch, turn, vermeld in het ver- door het voorbeeld, hen slagboek. werd deze kring door de ouderen op toneel- op 1 november 1919 boven gebied gegeven, voelden de de doopvont gehouden. In jongeren zich ook geroepen het verslagboek lezen we om het eens te proberen. En onder andere, alle afwezig- in het klooster was er een heid zonder gegronde ver- zekere zuster Romana die ontschuldiging wordt ge- haar toneelmikrobe graag straft met ene boete van overbracht op de meisjes 0.25 fr. van de school. In de meis- Daar de toneelbond voor al- jesschool ontstonden toen les zelf moest instaan, dus twee kongregaties, de grote ook voor de noodzakelijke van O.L.Vrouw en de kleine muziek, bestond er een «af- van de H. Agnes. Ook de kajotsters, V.K.A.J., opgericht in 1935, speelden elk jaar to neel. Zij klommen op het podium van de patronage van 1936 tot 1939. Van 1940 tot heden Bij het begin van WO II viel het toneelleven volledig stil. Doch dit duurde niet lang. Tijdens de donkere oorlogsjaren had men niet teveel om zich aan vast te klampen en als ontspan ning begon men terug to neel te spelen. Vermoede lijk werd in 1942, in de schoot van de plaatselijke Davidsfondsafdeling, een toneelkring opgericht: Ik Dien. Bovendien bezat het Da vidsfonds een knapenkoor dat ieder jaar een toneela vond inrichtte. Ook toen was gemengd to neel nog uit den boze in een parochiezaal, al mochten de meisjes wel in een voorto neel optreden. Op 19 maart 1944 wordt 'Het rechte spoor' opge voerd. De toegang bedroeg 10 fr. en 6 fr met 3 fr. korting voor de leden van het Davidsfonds. Het is de eerste keer dat we op het programma de 'souf fleur' ontmoeten. In 1954 wordt de to neelkring 'Ik Dien' en waar schijnlijk ook het hele Da vidsfonds ontbonden. On dertussen was echter de to neelbond van K.A.J.- K.W.B. geboren. Deze to neelkring werd in 1960 om gevormd tot een onafhan kelijke kristelijke to neelkring onder de bena ming: 'Voor God en Even mens'. Ondertussen mocht men wel gemengd spelen op voorwaarde dat men lid was van het A.K. V.T. en dat de proost zijn zegen gaf over het stuk. 'Voor God en Evenmens' trad voor de laatste maal op in 1969. De ze toneelbond was nog maar pas van het toneel verdwenen of er was reeds sprake van een nieuwe kring. Het bestuur gaf aan de nieuwgeborene de naam: 'fis lever die ons Leydt'. Ondertussen werd te Wi chelen ook de Katholieke Landelijke Toneelgroep op gericht Zo ontstond een onafhankelijke groep voor eventuele subsidiëring en nu kon men ook gemengd optreden Maar reeds in 1974 houdt deze kring op te bestaan bij gebrek aan spelers. «'t Is lever-die ons Leydt» blijft ondertussen niet bij de pakken zitten en voert het ene stuk na het andere op. Het gezin van Paemel, De Spaanse Vlieg, Tante Jutta uit Calcutta, Dolle Hans, De Bemoeial, Schild wacht, Pas Op, De Muize- val, Boeing-Boeing, Het Dorp der Mirakelen, Het Mannion Mysterie, Ik Ben Er. En blijft Er, De Spin weeft haar .Weg, Pastoor Munte en vele andere stuk ken volgen elkaar op. Laatst voerden zij op: Schat, ik ben er hoor. Dankzij de volledige inzet van de spelers en een hele schare medewerkers be staat 't Is lever die ons Leydt nog steeds en de hele ploeg wil dan ook verder blijven spelen tot hun laat ste snik! Wij raadpleegden de vol gende werken: Verslagboek toneelkring Kunst na Ar beid' - Frans Derde. Verslagboek 't Is lever die ons Leydt - August De Maesschaick. Toneelleven te Mere - Julien De Vuyst Liber Memoriales - St. Ge- rtrudiskerk. Het toneelleven te Wichelen - Paul Matthijs. Wie interesse heeft voor uit gebreider informatie kan steeds terecht bij Paul Mat thijs, Lange Haagstraat 20A9209 Wichelen-Sers- kamp. Meer inlichtingen kunt u ook krijgen bij de secretaris van de Heemkundige Kring: Ruys Robert. Door- nweg 29, 9289 Wichelen. De tentoonstelling heeft, zoals reeds boven vermeld, plaats in het Oud Gemeen tehuis te Wichelen en is geopend op zaterdag 5 mei van 18 u. tot 21 u., op zon dag 6 mei van 10 u. tot 12 u. en van 16 u. tot 20 u. En dat geldt ook voor maandag 7 mei. Tot dan. Een eersteling van een piepjonge, onervaren amateurto neelkring recenseren, is lang niet makkelijk. Aan de ene kant staat immers een groepje jonge mensen, dat behept met de allerbeste bedoelingen en een entousiasme dat bergen kan verzetten, zich de naad uit de broek werkt. Aan de andere kant wordt echter een produkt afgeleverd dat bulkt van de onvolwassenheid. Wat doe je daarmee? Vraag die we ons stelden na de opvoering van «Een fa milie van deze tijd» door de Opstal se toneelkring «Cocktail», in zaal «Toren hof», vorige week vrijdag avond. Het stuk zelf auteur Gas ton Gheuens is niet met een een voorbeeld van een goede komedie. Daarvoor doen de situaties ën perso nages te stereotiep aan, is de plot te mager en boven dien al te doorzichtig. Re gisseur Gerda Magdaleens, een nieuwelinge in het vak, moest er dus in slagen het stuk flink wat pepmiddelen toe te dienen. Het bijvoor beeld te kruiden met een paar flinke akteerpresta ties. Maar van een groepje nieuwelingen, die van het akteren slechts de meest elementaire noties bezitten, akteerprestaties verwach ten om u tegen te zetten, is niet alleen geloven in sin terklaas, maar bovendien nog onrealistisch ook. Toch menen we dat de tóeschou wers zich vrijdag- en zater dagavond niet verveeld heb ben. De lach was overigens bij flarden hoorbaar in de zaal. En niettegenstaande sommige akteurs nog moe ten leren dat men zich ook al pratend over de scène mag begeven, spreken overigens niet gelijk staat met roepen, al eens moet gepoogd worden variatie in zijn stemgeluid te leggen, men zijn persoonlijke reak- ties moet beheersen, men zijn uitspraak moet verzor gen, enz. toch, we herhalen het, zullen sommige toe schouwers een prettige avond beleefd hebben. En maakten we kennis met ele menten die het mits scho ling en oefening, best kun nen maken op de amateur toneelscène. Een ervaring rijker kun nen de «Cocktail»-leden zich nu gaan bezinnen over de toekomst. Werkten mee aan deze produktie: Dirk Stallaert, Ria Van Zee- broeck. Herman Maes, Lie ve Van den Berghe. Gerda Magdaleens, Michel An- naert. Peter de Ridder, Nancy Van Achter, Kathe- lijne De Coninck, Christa Van Damme, Marcel Van Eycken, Ward Peytier, An- toine Annaert, Pierre Moortgat, Pierre Van E gelgem, Herman Ma< Michel Annaert, Kristit Maes, Mare Wouters, Rud. Vereeken, Johan Van Riet. Hedwig Van den Brande. Him enthousiasme en de in zet die ze aan de dag legden verdienden de appreciatie van het talrijk opgekomen publiek. Cocktail kan, mits hard werken, een begrip worden in de Buggenhout- se amateurtoneelwereld. Pierre Van Rossem Buggenhout. Vader zegt hoe het zou moeten (P. Van San) Buggenhout. Een familie van deze tijd (P. Van San) St.-Vincentiusinstituut Gijzegem met primeur Met de opvoering van een toneelbewerking van «De Kleine Johannes» van Frederik Van Eeden mikt het St.-Vincentiusinstituut Gijzegem blijkbaar naar de roos. Om de drie jaar wil men er immers hoge ogen gpoien. 9 jaar terug met «100 jaar normaalschool», 6 jaar terug met «Jong zijn» en vóór 3 jaar «Ik, jij en wij». Dit jaar wordt het, vooral bewerking van een univer- op initiatief van leraar Ne- seel en tijdloos sprookje, derlands Baert, een toneel- Een sprookje gespeeld door kinderen voor volwasse nen. De bewerking van een boek dat een halve eeuw terug nog op de index «prijkte» en nu «bij zus ters» wordt gespeeld. Een boek dat blijkbaar de tijds- evolutie transcendeert. Hoe het groeide Een aantal leerkrachten Dendermonde. De ooievaar vergiste zich. maar dat mocht wel ten voordele van de Aktie Boston (P. Van San) Nederlands namen het boek waarmede we destijds allen gekonfronteerd werden al begrepen we het allicht niet in de diepte door en legden de hoofdlijnen van wat het worden zou vast Hoofdfiguren, inschakelen van een verteller als bind middel, een driedelig de- kor. Vastgesteld moest worden dat een aantal scènes toneelmatig niet rea liseerbaar waren en dat het geheel best opgefleurd zou worden via koreografie. Re gisseur Leo Janssens, lang niet aan zijn proefstuk, zou de tekst uitschrijven en achteraf zou men snoeien waar nodig. Realisatie De kreatie van dergelijk oeuvre is alleen mogelijk via gefundeerde motivatie en valabele samenwerking van velen. 16 studenten - meisjes wat voor bijko mende implikaties zorgt krijgen er gelegenheid zich kreatief uit te leven bege leid door de regisseur en een aantal leerkrachten, liefst een 40-tal werken op alle terreinen mede, en een 90-tal meisjes staan in voor een aangepaste koreogra fie. Werd met Peggy Schol- laert als Johannes, Els De Schrijver als Windekind, Els Melckebeke als Pluizer en Els Van Caeckenberghe als Wistik een degelijke keuze gemaakt, al wat er rond evolueert gebeurt op een echt professioneel ni veau en wordt dus veelbelo vend. Het dekor is van de hand van Eddy De Winter en ver toont rechts in de woning de wereld van Johannes, links in de duinen de we reld van de droom en mid denin de wereld van de vol wassenen waarmede het kader voor de problematiek geschetst is. Voor de muziek zorgt Jan Bracke en aan de kostume ring werd ruime aandacht (en financiële middelen) ge schonken. Ze overstijgt al leszins iets waarmede deze prestatie niet te vergelijken is. Patronaatstoneel Voor de grime staat Francis Troupin in met een staf me dewerkers. De geluidsin stallatie stelde wel enige problemen wegens de min der goede akoestiek van de ze immense zaal. Iets wat onlangs ook nog Alex Wil- lequet met «Damiaan» moest ondervinden. Euvel dat ondervangen moest worden door opname op band van de teksten. Play back wordt het echter aller minst want de akteurs spreken écht. U kan te Gijzegem in de feestzaal. Stationsstraat 1, terecht op vrijdag 11. zater dag 12 en zondag 13 mei. Op beide eerste dagen te 19.30 u. en op zondag te 15 u. Toegangskaarten kosten 140 fr Jongeren en stude renden 100 fr. Voorver koop 120 en 80 fr. Er is ruime parkeergelegenheid. LH Op zondag 6 mei nodigt Marnixring Dendermonde de muziekliefhebbers weer uit tot het bijwonen van een aperitiefkoncert dat naar goede gewoonte plaats heeft in de biezonder stem mige ruimte van de kunst galerij Het Pand aan de Ou de Vest te Dendermonde. Het koncert begint om 11.00 u. en dit keer werd het barok-duo bestaande uit Marcel Ketels, fluit en Phi lippe Malfeyt, luit-theorbe uitgenodigd. Zij brengen werken van bekende meesters uit de 17' en 18' eeuw. De muziek van dit aperitief koncert is dus haast hele maal onder de noemer van de barokmuziek onder te brengen. Deze algemene be naming impliceert evenwel geen eentonigheid of uni formiteit van stijl. De barok biedt als geen andere perio de luisteraars en uitvoer ders een biezonder rijke en gevarieerde literatuur. Op het programma staan vir tuose Italiaanse, «burgerlij ke» Nederlandse, populaire Engelse en verfijnde Fran se werkjes. Er wordt ge speeld op een aangepast en historisch instrumenta rium. Luit, theorbe, blok fluiten en traverso worden net als de gebrachte muziek toegelicht door de uitvoer ders. Het aperitief wordt geserveerd om 12.00 u. De toegang bedraagt 120 fr. Voor studenten 50 fr. Een abonnement voor drie kon- certen bedraagt 300 fr. Zondag 6 mei om 11 uur in straat. Het wordt verzorgd de feestzaal van het ge- door sopraan Christianne meentehuis in Temse twee- Magnus, blokfluit Hilde De de aperitiefkoncert georga- Dobbeleer en luit Dirk De niseerd door vzw Veld- Hertogh. Dendermonde. De kampleiding van de Boonwijt speelde «de ooievaar vergiste zich- voor de aktie Boston(P. Van San) Aalst. Tejater Monsieur Leon probeert de gemoederen te bedaren (P. Van San) Aalst. Een scène uit het atelier (P. Van San)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 21