rie knapenkoren herdenken mgr. ules Van Nuffel met een koorkoncert te Zele! «Acht Liederen» van V. Van Frachen L. Bosteels Fanfares aan de beurt te Erembodegem en Erpe Muziekkunst herwaarderen te Lede Lentekoncert Wase Akkordeonisten Lentekoncert met Elly en Rikkert te Zele .5.1984 - De Voorpost De zeer stemmige Kouterkerk te Zele werd om haar uitgelezen kader gekozen om op woensdag 9 mei om 20 uur een koorkoncert te geven waaraan drie knapenkoren hun medewerking aan verlenen, nl. het knapenkoor «In Dulcio Jubilo» uit St.-Niklaas, voorbereid door Godfried Van de Vijvere, de «Schola Cantorum» van de Gentse Sint- Baafskathedraal, voorbereid door Luc Van Meerssche en de «Minnezangers» uit Zele, voorbereid door Ignaas De Lil. Aan het orgel zit Peter Pieters en de algemene leiding is in handen van Paul Schollaert. In het eerste deel brengt ieder koor afzonderlijk enkele liederen. In het tweede deel zingen de drie koren gezamenlijk. Monseigneur Autodidakt Van <Nuffel Mgr. Jules Van Nuffel (1883-1953) was overwe gend autodidakt. Na zijn priesterwijding (1907) werd hij leraar Germaanse talen en muziek aan het Klem-Seminarie te Meche len. Onder zijn leiding leg de het zangkoor er zich spe ciaal toe op de uitvoering van het gregoriaans en van de oude en de moderne po lyfonie. Ook eigen werk werd gezongen en weldra kreeg E.H. Van Nuffel de opdracht tot oprichting te Mechelen (1916) van het Sint-Romboutskoor dat uit groeide tot het belangrijk ste kathedraalkoor in Bel gië en dat navolging vond in andere steden In 1918 werd hij directeur van het Interdiocesaan Hoger Insti tuut voor Kerkmuziek (Lemmensinstituut). Tus sen 1927 en 1939 verzorg de hij in samenwerking de publikatie van 31 delen uit het werk van Philippus de Monte. Hij werd benoemd tot lektor in de muziekge schiedenis aan de KUL en ijverde voor de oprichting van een afdeling muziekwe tenschap. Hij werd in 1926 erekanunnik van het me tropoli taans kapitel te Me chelen en in 1946 geheim kamerheer van de paus. Hij was stichtend lid van de Koninklijke Vlaamse Aca demie voor Letteren, We tenschappen en Schone Kunsten en lid van de Maat schappij der Nederlandse Letteren te Leiden In zijn jeugd komponeerde hij in een Caecilianismestijl met een eigen stempel. Na dien kwam hij tot een per soonlijke stijl, gebaseerd op de gregoriaanse modaliteit, met invloed op melodisch, harmonisch en ritmisch vlak, maar aangepast aan een moderne toonspraak De harmonie bv.laat-ro- mantisch van karakter, is zelfs gewaagd modern (zeer duidelijk te horen in de driestemmige Missa in ho- norem Sancti Josephi, tij dens dit koncert uitgevoerd door driestemmig mannen koor). Het oeuvre van Van Nuffel bestaat uit 170 opusnum mers, bijna uitsluitend vo caal en religieus. Aan de basis van heel zijn werk ligt het koor waarmee hij zijn Verk uitvoerde in de grote kathedraalruimte. Vanuit Brussel, Den Haag, Aken, Parijs en andere ste den kwamen muzikale ge zelschappen op de Mechelse hoogmissen af. Het briljante zangkoor had er in het kerkgebouw voor gezorgd dat de naam «vie ring» die werd gebruikt voor de liturgie, geenszins als een overtrokken term klonk. Waar Van Nuffel met zijn koor -verscheen, bleef bij de aanwezigen heel weinig onverschilligheid bestaan. Door de monu mentale katedraal werd hij ertoe uitgedaagd een muzi kale ondernemer zonder weke allures te zijn en voca le ornamenten te leveren die konden gelden als een aanslag op de versteende religie Van Nuffels bijdra ge tot de liturgische viering overtrof inderdaad in on voorstelbare mate de bijdra ge van de officiële celebran ten en ceremonieleden. Met zijn koor komponeerde hij het componistenwerk a.h.w. opnieuw. Zelfs zijn repetitoren stonden achter af vaak versteld van het verrassend eindresultaat Uitvoerders Het knapenkoor In Dulci Jubilo, gesticht in 1931 door Kan. Gerard Van Dur- me (die later kapelmeester werd van de Schola Canto- rum in Gent) wordt geleid door Godfried Van de Vijve re en telt zowat 70 leden In november '83 ondernam het koor nog een koncertreis door de Bourgogne (F) met koncerten in Autun en Beaune en rond Kerstmis trad het op in Schelderode en in Alkmaar (Nederl.). De Schola Cantorum van de Sint-Baafskathedraal. ge sticht in 1928. door E.H Van Laere. wordt geleid sinds 1981 door Luc Van Meerssche. De 65 zangers worden gerekruteerd uit de humaniora en de lagere scholen van het Sint-Lie- vens-college te Gent De eerste opdracht van het koor is het verzorgen van de pontifikale diensten in de Gentse Kathedraal. Jaar lijks werkt het mee aan de uitvoeringen van de Mat- theuspassie in Gent en Aar denburg en geeft het een Scholakoncert in Sint- Baafs (dit jaar op 10 mei). In 1980 nam het deel aan de viering van de Dom van Keulen. De Minnezangers Het niet-professioneel koor De Minnezangers gesticht in 1961, is gegroeid in en uit het Pius X-Instituut te Zele. Het is oorspronkelijk samengesteld uit een paar leraars, enkele oud-leerlin gen en leerlingen, later aangevuld door een drietal onderwijzers, ouders van leerlingen en ten slotte ook sympatisanten. Startte alles eerder beschei den en gezellig o.l.v. Wil lem Wilfried met in hoofd zaak eenVoudige volkslie deren, dan zingt het kna pen- en mannenkoor De Minnezangers sedert 1969 o.l.v. Ignaas De Lil vooral Renaissancepolyfonie, mis sen, cantates, kerst- en volksliederen Een twintigtal ernstige koorwerken en honderden liederen stonden reeds op het repertorium, gaande vanaf de Renaissance tot en met de moderne Vlaamse en buitenlandse komponisten Van Nuffel, A. Bruckner, Praetorius. Hay dn, Sam. Scheidt, Kersters, Distier, Schütz, Bach J.S.. Roel- straete. De Monte. Het koor had de eer ontvan gen te worden door en te mogen zingen voor het vor stenpaar aan het konink lijk hof, het kende succes bij hun optredens voor BRT; het realiseerde een viertal langspeelplaten waaronder twee kerstpla ten; het wist zich herhaal delijk op de provinciale koorzangtornooien te on derscheiden in de kategorie uitmuntendheid Spontaan en als vanzelf sprekend breidde deze vere niging zich uit tot een heu se Minnezangersfamilie die op dit ogenblik bestaat uit drie groepen; het koor De Minnezangers; de dans groep Koreo Piko, het mu zikaal jeugdensemble Allegro. Met zijn meer dan 200 wer kende leden is dit een kul- tureel unicum te Zele. De Minnezangers traden vanzelfsprekend het meest op in eigen gemeente: talrij ke koncerten, opluisteren van plechtigheden en eu charistievieringen. Ze had den meerdere uitvoeringen in verschillende gemeenten en grootsteden in eigen land (Brussel, Antwerpen, Gent, Mechelen, Brugge, Aarlen, Knokke, St.-Ni- klaas, Aalst, Neerpelt), maar ook in heel wat Wes- teuropese landen (Zwitser land, Italië, Spanje, Frank rijk, Duitsland, Nederland, Engeland, Schotland, Ier land, waar en waarmee ze nu nog regelmatige koorkontakten blijven on derhouden. Begeleiding De organist Peter Pieters uit Eeklo studeerde aan het Lemmensinstituut en be haalde in 1983, 2 jaar na het behalen van de lau- reaatstitel voor orgel, met grote onderscheiding de Prijs Lemmens-Tinel voor or'gel. Hij studeerde bij Chris Dubois. Paul Schollaert De naam van Paul Schol laert, die de algemene lei ding van dit concert in han den heeft, is een waarborg voor een kwalitatief hoog staande uitvoering. Hij stu deerde na zijn priesterwij ding, van 64-69 aan het Lemmensinstituut en be haalde er het laureaatsdi ploma muziekpedagogie. Sinds 69 is hij er professor koor leiding, muziekpeda gogie en liturgie en sinds 68 leidt hij er de koren van het Instituut. Met deze ko ren legt hij zich toe op de uitvoering van Bach's mo tetten, cantates en passio nen. Hij lag mede aan de basis van de zangbundel «Zingt Jubilate» en leidt verschillende open-zang stonden ter verspreiding van het nieuwe kerkliedre pertoire. Op het gebied van de koorpraktijk is hij o.m.' koorconsulent van de Na tionale koorateliers en - werken. Als muziekpeda goog leidt hij bijscholings- en vakantiecursussen en zet hij zich in voor de ver-" spreiding en beoefening van het goede lied. Hij com poneerde talrijke jeugdlie- deren, kerkliederen, koor werken en -bewerkingen en speelstukken voor Orffin- strumenten. Kaarten 100 fr. Zijn te verkrijgen bij de leden van het Gemengd Mannenkoor De Minnezan gers, Koreo Piko (dans groep) en het Zeels Jeugd ensemble Allegro en op de pastorij van de Kouter en in het Pius X-Instituut (tel. 052/44.46.30) en aan de in gang van de Kouterkerk. Dendermonde. Op het koncert van de vier Appelse muziekmaatschappijen maakten ook deze I majoretten keurig in slagorde hun opwachting (foto Piet Hermans) Sint-Cecilia een en al aandacht Dendermonde. De mannen Hermans) vering (foto Piel 1 Bij het verschijnen van «Acht Liederen», reeds de 20ste uitgave van zanger, organist, dirigent, muziekpedagoog en komponist Victor Van Frachen, en in het zicht van diens 60ste verjaardag op V-day 8 mei bezochten we «Huize Meizang» tussen de jachtige Brusselbaan en weid se landouwen. Een oase van landelijke rust. En van kunst. Plastische, want beide bewoners schilderen als hobby begeesterd als ze zijn door de hen omringende natuur. Maar vooral literaire en muzikale. Met dan liefst het aksent op «de edele musiekkunst». Victor Van Frachen zit de en vokale bezettingen op kunst in het bloed. Vader teksten van moeder Angèle was organist-komponist te de Bremaeker maar ook St .-Ulriks-Kapelle waar van Bert Peleman, Paul van Victor het levenslicht zag Herreweghe, Paul Her- op 8 mei 60 jaar terug. Op bosch e.a. Meestal geken- zesjarige leeftijd stond de merkt door een milde ly- dreumes in het al even lan- riek, een melodische lijn delijke Mollem waarheen volledig afgestemd op de vader verhuisd was op de tessituur van de bedoelde planken als beloftevol pia- zangstem en op het klavier nist begaafd met een prach- omstoeid door zelfstandige tige stem. Hij zou er trou- melodische elementen. Ook wens vader Alfons als orga- zijn instrumentaal oeuvre nist opvolgen op 15-jarige getuigt naast levendige in- leeftijd Moeder was de be- spiratie van beheerst vak- genadigde, eenvoudige manschap met kleurrijke doch rijk aan inspiratie orkestratie, klare melodi- dichteres Angèle de Bre- sche struktuur en rijke maeker vooral gekend we- harmonische inkleding, gens haar dichtbundel «Zie- Uit het omvangrijk oeuvre lezangen» en haar vele ge- van Van Frachen lichten dichten waarvan er heel wij naast liederenbundels wat werden op muziek ge- koorwerken, kerst- en zet niet alleen door zoon volksliederen, pianower- Victor maar ook door o.m. ken, hop- en bierliederen en Jef van Hoof, Mar in us de een groot aantal jeugdlie- Jong en Lodewijk Mortel- deren mans. Op hoge leeftijd Ook echtgenote Laurette overleed ze een paar jaar Bosteels (Hekelgem 1918), terug in een rusthuis te tot 1975 als maatschappe- Aaigem waar we nog het lijk assistente diensthoofd genoegen hadden een arti- van de sociale dienst van kei aan haar pennevruch- het O.C.M.W. Aalst is aktief ten te wijden Bijna vanzelf- op het artistieke vlak. sprekend zocht Victor Van Naast kristalheldere, diep- Frachen zijn toekomst in de menselijke en ijzig-aangrij- muziekwereld. Aan het Ko- pende gedichten door emi- ninklijk Muziekkonserva- nente komponisten op mu- torium te Brussel werd hij ziek gebracht maakte ze laureaat lyrische kunst en heel wat vertalingen uit zang en behaalde later spe- werken van grote meesters ciale prijzen. Voor Van waarin ze échte poëzie weet Frachen was dit echter nog te brengen, niet genoeg. Bij grote meesters als Mar in us de "Acht Liederen» Jong, Francis de Bourguig- Keurig uitgegeven liet Vic- non, Theo Dejoncker e.a.m. tor Van Frachen acht liede- ging hij praktische kennis ren op tekst van echtgenote opdoen en na het behalen Laurette Bosteels verschij- van de Grote Prijs van de nen. Vlaamse liederen van Micro in 1949 werd hij so- kwaliteit voor één stem met list bij het toenmalige een tweede partij ad libitum N.I.R. Optredens in binnen- en een doorzichtige doch en buitenland werden sche- rijke begeleiding aan de ring en inslag doch tussen- piano waarbij de melodie de door vond hij nog de tijd om tekst als een schaduw koren en muziekensembles volgt. Vruchten van de sa- op te richten en ermee aller- menwerking van een artis- hande onderscheidingen in tiek paar dat samen tot de wacht te slepen. Zo met werk op hoog niveau komt. o.a. de «Zangklub van het Laten we even erkende Gewest Asse», het «Vokaal meesters over deze nieuwe Kwartet August De Boeck», reeks liederen aan het het «Mannenkoor van het woord. V.T.L Aalst» (waar hij le- Marinus de Jong noemt ze raar muziek is), het «St.- een echte verrijking van Ceciliakoor van Mollem». het goede Vlaamse lied met het «Koperensemble van zangerige melodieën en ge- het V.T.I.en het «St.-Mi- tuigend van een rijkdom chielskoor» van Hekelgem. aan uitdrukking en betove- Lange tijd was hij ook mu- ring van klank via een eer- ziekrecensent aan diverse lijk koloristisch klank bladen en wegens zijn inzet idioom, voor de verspreiding van Monseigneur Jules Vijver- muziek van eigen bodem en man waardeert vooral de zijn werking ten bate van keurige, gratievolle meio de muzikale opleiding van dievorming zonder al te ge- de jeugd als uitvoerder, di- waagde intervallen. Ook rigent en pedagoog werd het feit dat de komponist de hij vereerd met de rege- baritontessituur niet te bui- ring8medaille «Pro ten gaat en zich beperkt tot Musica». de deciem ut - mi wat de Van Frachen komponeerde haalbaarheid ten goede voor diverse instrumentale komt. Woorden van appre ciatie eveneens voor de kla vierbegeleiding, meestal zelfstandig en toch een so li ede steun voor de zang stem Als harmonische in kleding zijn er geen ge zochte klankverbindingen die verder zouden reiken dan de verminderde sep tiem en het none-akkoord met voorslagen, door gangsnoten, wisselnoten en andere franjes. De poëzie zelf noemt hij op zichzelf reeds muziek in woorden. Ignace De Sutter noemt de stijl van Van Frachen dui delijk verwant met die van Meulemans, De Vocht, Gas ton Feremans en vooral van Marinus de Jong. Hij noemt ze voorbeelden van Vlaamse rijkdom en hoorde ze ook graag als gemeen schapszang in scholen voordragen. Rijk bewerkt in laat-romantische stijl zijn chromatismen er niet vreemd aan en verantwoor de «vrije ritmen» geven er een speelse allure aan. Een Van Frachen die meer aan dacht verdient dan hij tot nog toe kreeg laat zich hier horen... Konservatoriumdi rekte ur Kamiel D'Hooghe ziet in de ze liederen de getuigenis van rijk talent en een vala bele aanwinst voor het Vlaams liederenreperto- rium. «Acht Liederen» in een technisch merkwaardige verzorging is te bekomen door storting van 220 fr. bij Victor Van Frachen-Bos- teels, «Huize Meizang», Brusselbaan 244 te 1790 Affligem Nr. 000- 0516049-09 LH Verleden zaterdagavond had te Erembodegem in het Liberaal Huis het jaarlijks Lentekoncert plaats waarvoor men tevens beroep had gedaan op een gastmaatschappij. Geen eersteling want dergelgke dubbelslag had reeds plaats samen met «De Terjodena- ren». Deze keer had men het buiten Erembodegem, zelfs buiten Groot-Aalst gezocht met de koninklijke fanfare St.-Cecilia Wieze, keurig gekostumeerd. Onder leiding dan wel van Adolf Breynaert, rasecht Erembodegemenaar die op het muzikale vlak reeds lang zijn sporen heeft verdiend. Muziek ziet de familie Breynaert trouwens in het bloed. Is deze vereniging niet meer afhankelijk van de brouwerij Van Roy, toch heeft ze er nog steeds nauwe banden mede en geniet verder haar volle medewerking. Vandaag 4 mei heeft in het kultureel centrum Lede, Markt, een koncertavond plaats geor- ganizeerd door de gemeentelij ke muziekschool «Das neu-eröffnete orchestre» uit Gent staat in voor de uit voering. Dit orkest bestaat sinds nieuw jaar 1984 en omvat 9 jonge professionele musici die allen werkzaam waren in diverse en sembles in binnen- en buiten lond. Hun titel haalden ze uit de titel van een boek van een 18de- eeuwse muziekkritikus waarin de teloorgang van de muziek- praktijk wordt aangeklaagd. Vandaag zitten we zowat in hetzelfde straatje. Muzikanten voeren steeds meer en meer uit en nemen minder de tijd om de partituur ten gronde te begrij pen. Via een nieuwe mentali teit, gestoeld op respekt voor de muziek en op de vreugde van het samenspel wil dit en semble een zuivere en levendi ge interpretatie brengen van gekende doch ook van minder gekende werken voor kameror kest. De bezetting ziet eruit als volgt: koncertmeester en viool Dirk Van de Velde, viool Dirk Van den Hauwe, Mark Van den Hauwe, Mark Sonnaert. Cathy D'Haenen, altviool Mie- ke Thomas, cello Marleen Ber gé, kontra-bas Korneel Le- compte en klavecimbel Alex Coucke. Celliste Morleen Bergé is lerores aan de gemeentelijke muziekschool Lede Dit konsert te Lede maakt deel uit van een kleine tournee die het orkest nog in Merelbeke, Veurne, Brugge en Waar schoot brengt. Op het programma: Simfonio Secunda (J. Rosenmuller), Canzon primo a cinque (G. Gabriele), Kanon (J Pachel- bel), Concerto grosso ques 3 (A. Vivaldi), Concertoe «De Lente» (Vivaldi), Concerto voor klavecimbel (G.F. Höndel) en Divertimento in D (W.A. Mozart). LH Na een openingsmars van Ziehrer werd gestart met het flink gedrild trommelkorps o.l.v. tamboer-majoor R. De Beul. Wieze bracht verder een zeer gesmaakt programma, voortreffelijk uitgevoerd en met o.m. Mixed Pickles en de selektie op Show Boat die het steeds «doen» waarna deel I van de avond werd afgerond met de spetterende «Graf Wal- derseemars» van Oertel-Rij- ken. Voor het tweede deel stond dan de plaatselijke maatschap pij in, de Koninklijke Fanfare St.-Cecilia Erembodegem. Ei genlijk een fanfare met een aantal (zeer valabele) klarinet ten. Erembodegem bracht o.l.v dirigent Raymond Merckx een ietwat zwaarder programma en zette zulks in met een eigentijdse, melodieu ze «Welcome»-mars van Co wer. «Orateur et Poète» van een minder gekende G. Gior gio ging de klassieke kant uit en werd dankbaar onthaald. Met «Up to date», een tor- nooistuk van de steeds melo dieuze. eigentijdse komponist Daigneux, en de evenmin ge makkelijke «New Broksuite» van Ted Huggens met hot-in- terventics van trompetters Piekt Kieckcns en Nina Van der Vorst bracht Erembode gem een zeer valabel program ma. Paradepaardje van de avond werd dan alvast Guy Duyck's «Fiësta in Magaiuf» in een typische Spaanse sfeer ge bracht met mooi werk aan de drums en moeilijke passages voor de klarinetten. Misschien soms wel iets al te luid. De zaal, ineenvloeiend met de ge lagzaal, leent zich trouwens minder voor stillere passages. Besloten werd met een mij persoonlijk minder meevallen de «All-in» mars, gesynco peerd maar geen blijk gevend van veel inspiratie van kompo nist T. Kotter. Eerder maak werk. Verdiende bloemen gingen naar dirigenten Breynaert en Merckx, naar de leider van het trommelkorps uit Wieze. naar voorzitter Florain Herzecl en presentator Pierre Luyts. Een vergelijkbaar dubbel-op- treden had plaats verleden maandag te Erpe in zaal Pax waar naast de plaatselijke mu ziekvereniging ook die van Borcht-Lombcek optrad. Onder leiding van dirigent Frans Vereecken bracht St.- Cecilia Erpe een populair pro gramma met de bekende Pa rachutistenmars van Pieter Leemans, een medley van Russische melodieën in een bewerking van Kolditz «Wo die Wolga fliesst» en verder suksesnummers en schlagers van de komponist la mode Randy Beek. met de baion «La la la», de beguine «Mi mas querida». de potpourri «Eldo rado» en de charleston «76» waarna het werd afgerond met de Spaanse paso-doble «Arena». «De Verbroedering» uit Borcht-lombeck werd vooral een «Van Licrde-show» onder leiding van Kamiel Van Lier- de met werk van H. Van Lier- de en een vertolking van Mau- rits Van Licrde. Een blijkbaar zeer muzikale familie. De «Lentedroom» wals van de 78-jarige II. Van Lierdc was zeer genietbaar alhoewel nogal gerekt. Met «Musikalisches Weiterennen» werd een selck- I tic uit werken van Paul Linckc gebracht waarna dan weer werd overgeschakeld naar Randy Becj met een boogie- woogie voor bas, voortreffelijk gebracht alhoewel zonder veel schwung en een Torero-paso- doble die ons deed denken aan de stierengevechten. Een pa reltje uit de duizend werd de vertolking op tuba door Mau- rits Van Lierde van een aria en (moeilijke) varities op «Groot- j vader Klok», een stuk dat hoge eisen stelt aan de solist die zich waardig toonde van deze se- lekte keuze. Met «Rcndcz- I vous met Armand Prcud'hom- mc». een titel die deze Vlaamsvoelende komponist wellicht weinig plezier zou doen beleven, beleefde de zaal momenten van naast aktief luisteren eveneens aktief mee zingen wat met «In de stille Kempen» dan ook begrijpelijk het geval was. De pret kon echter niet op want beide korpsen speelden dan nog ge zamenlijk «Alte Kameraden» waarna als uiterste toemaatje «Groeten aan Erpe». gloed nieuwe kompositie van de 78- jarige toondichter in première werd gespeeld Met enige fantasie hoorde men in de melodie telkens «Groe ten aan Erpe» indringend doordringen. Daarmede was. niettegenstaande het middcr- nachtelijk uur. voor het entou- siast publick de kous echter lang niet af. Er moest eerst nog wordengegeten en dan kon het dansfeest starten. Te Erpe weet men blijkbaar wat feesten is. De volgende dag was het dan toch 1 mei... LH Het is zeven jaar geleden dat Elly en Rikkert Zuider- veld in de Kouterkerk te Zele een konoert verzorg den. Op zaterdag, 5 mei om 20 uur zijn ze te gast in de feestzaal van het Gilden huis, Kloosterstraat. Zele, die plaats biedt aan 800 per sonen. De kans voor een optreden van dit duo is nu reël te Zele. Elly Nieman (geboren 1946) en Rikkert Zuider- veld (geboren 1947) zijn oorspronkelijk los van el kaar begonnen met het schrijven en zingen van Ne derlandstalige liedjes. Sinds hun huwelijk in 1968 vormen zij een duo, dat overal in België en Neder land gevraagd werd in za len; jeugdclubs en schouw burgen In die jaren maakten ze tien L.P.'s, zoals «Pari8val», «Maarten en het witte paard», «Sta op en wandel» en traden ze op in verschil lende radio- en televisie programma's. In 1975 kwam er een om mekeer in hun leven, sinds die tijd staan hun teksten en muziek in dienst van het evangelie, hun laatste acht L.P.'s getuigen daarvan. Twee platen zijn gevuld met kinderliedjes. Vooral in het voor- en het najaar trekken ze door het Vlaamse land. Ze zingen zowel in kerken als in zalen en brengen door hun ongedwongen wijze van optreden, steeds veel mensen op de been. Ze begeleiden zichzelf op gi taar, mandoline, autoharp, bazouki en andere instru menten. Beno Zaterdag 5 mei om 20 u. vergasten de Wase Akkordeonisten u op hun eerste I lentekoncert in de zaal van het Gildenhuis te Bevoren, de toegang is gratis. Een twintigtal muzikanten, in leeftijd varieërend van 9 tot 60 jaar. brengen een sterk I afwisselend en avondvullend programma onder de muzikale leiding van Henri De I Decker. Dat het een unieke en ontspannende avond zal worden, met zowel het moderne als het I meer klassieke genre, wordt gegarandeerd door werken van o.a. Robert Stolz. V, Monti. Gustav Peter. Gounod, J. Strauss, B. Kaemfert. e.v.a De Wase Akkordeonisten zouden het ten zeerste op prijs stellen, u op deze avond te kunnen begroeten. Uw aanwezigheid betekent voor hen een blijk van waardering voor de inspanning van j de verschillende muzikanten. Voor de muzikanten zelf betekent dit koncert een I orgelpunt na het lange werken en oefenen; en het sukses van deze avond zal bijdragen I tot het verderwerken in de toekomst.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 22