De grote
en de kleine k
Honderdduizend exlibris in
Regentiestraat te Sint-Niklaas
Twaalfde «biënnale van de kleingrafïek»
Zele en St.-Niklaas organiseren
retrospektieve expo over
kunstenaarsfamilie De Loose
Retrospektieve tentoonstelling
Carlo Tarras in Aalsterse belfortzaal
■■i
Bosch kollektie
in Dendermonds stadhuis
Kruisweg van
C. Wauters
op Velle-Temse
22 - 22.3.1985 - De Voorpost
Op 15 maart 1975 opende het exlibriscentrum aan
de Regentiestraat 65 in Sint-Niklaas. Sindsdien
lopen in de tentoonstellingsruimte jaarlijks enkele
wisselende tentoonstellingen die zich specifiek in
de sektor grafiek situeren, worden er naar aanlei
ding daarvan katalogi uitgegeven en werd het
basisbestand van veertigduizend exlibris uitge
breid tot om en bij de honderdduizend exemplaren.
Bijna dag op dag tien jaar na de opening, namelijk
vorige weekeind werd dit jubileum gevierd met de
«twaalfde biënnale van de kleingrafiek».
Zaterdag 16 maart ging de
biënnale van start met een
internationale ruilnamid-
dag voor exlibrisverzame-
laars. Een goeie start, want
het exlibriscentrum moet
een plaats worden «waar al
le mensen met een grafisch
hart elkaar kunnen vin
den», zei schepen van kui
tuur D. Anthuenis tijdens
de opening van de tentoon
stelling.
Deze tentoonstelling is een
selektie van de ingezonden
exlibris voor de internatio
nale exlibriswedstrijd '85,
die ook in het kader van de
biënnale vervat zit. De wed
strijd had de «scenische
kunsten», alle dramatische
vormen die rechtstreeks te
maken hebben met podium
en theater, als thema.
Het Sint-Niklase stadsbe
stuur en de leden van de
examenkommissie inter
preteren de hoge kwaliteit
van de ingezonden exlibris
als een positief perspektief
voor de toekomst en de ver
dere uitbouw van het inter
nationaal exlibriscentrum
Exlibriswedstrijd '85
Het aantal deelnemende
landen bedraagt dit jaar
dertig. Onder het zéér in
ternationaal publiek kon
den naast de Europese en
de Oostbloklanden die een
belangrijke stempel op het
gebeuren drukken (CSSR:
115 deelnemers, USSR: 44,
Polen: 51 en Roemnië 34
deelnemers), enkele Zuid
amerikaan se landen en een
Australische school warm
gemaakt worden voor de
wedstrijd.
418 deelnemers zorgden
voor 1037 originele exli-
brisinzendingenwaaron
der 507 in diepdruk, 371 in
hoogdruk en 159 in vlak
druk. De jury, waarbij on
der andere Walter Brems,
Jozef Hallaert, Antoine
Rousseau, Marc Severin en
André Vercammen zetel
den, selekteerde 75 diep
drukken, 36 hoogdrukken
en 18 vlakdrukken.
De prijs van de stad Sint-
Niklaas voor diepdruk ging
naar Anneke Kuyper uit
Nederland, de prijs Vrien
denkring Oud Atheneum
studenten, eveneens voor
diepdruk, naar Mare Marie
ne. De prijs van de stad
Sint-Niklaas voor hoog
druk ging naar de Frans
man Jean-Marcel Bert rand,
de prijs Victor Stuyvaert
naar yuit-Niklazenaar Pe
ter Bosteels, de prijs Gra-
phia naar de Rus Oleg Kar-
povich die niet op de prijs
uitreiking aanwezig was en
volgens kuituurattaché Jan
Bral misschien wél op de
betoging in Brussel te vin
den was. De prijs Leo Win-
keler, een nieuwe prijs.
ging naar nog een Belg:
Jan Meeus. De prijs van de
stad Sint-Niklaas voor vlak
druk was voor de Tsjechos-
lowaak Milan Erazim.
De jurering was vooral ge-
bazeerd op technische uit
voering, tekstverwerking
en op de kunstzinnige as-
pekten van het exlibris.
Het thema voor de exlibris
wedstrijd 1987 is «genees
kunde», met bijzondere
aandacht voor de kalligrafi
sche en de typografische af
werking.
Exlibris verzamelen
«Naast het gebruiksexli-
bris, dat logisch aan zijn
doel beantwoordt, is met
tertijd ook het exlibris ont
staan als ruilobjekt Om ex
libris te kunnen verzame
len moet men eigen bladen
kunnen aanbieden om in
ruil andere, artistiek ge
lijkwaardige te kunnen
ontvangen» Zo staat te le
zen in de katalogus van een
vroegere exlibristentoon-
stelling.
Exlibrisverzamelaars vin
den elkaar onder andere op
de «biënnales voor de klein
grafiek» in het Sint-Niklase
exlibriscentrum, waar ge
ruild wordt in samenwer
king met Graphia, een vere
niging van geïnteresseer
den in exlibris. De biënna
les worden georganizeerd
door de stad, in samenwer
king met de Vriendenkring
van de Oud-Atheneumstu
denten.
Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. En tegelijk uitreiking van prijzen voor de laureaten van de val J
exlibriswedstrijd. De prijswinnaars staan op de foto, in gezelschap van o.m. schepenen Anthuenis en Huys (Iv) j
Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. Belangstellenden tijdens de uitreiking van de prijzen van de exlibriswt
(lv)
deeld per land, per kunste
naar, en kunnen bekeken
worden op weekdagen van
14 tot 17 uur, op zaterda
gen van 9 tot 12 en van 14
tot 17 uur en op zondagen
van 10 tot 13 en van 15 tot
18 uur.
vindt men in het
centrum een atelier met
drukpersen waarvan ieder
een gebruik kan maken en
een permanente tentoon
stelling die de verschillende
druktechnieken illustreert.
Omdat het exlibriscentrum
in de toekomst moet uit
groeien tot een centrum
voor grafiek, worden de tot de herbouwing van de
nog toe 56 tijdelijke ten- tes een belangrijk pisAe'
toonstellingen in verband binnen het kultureel Upr
met grafiek en de 23 daar
bij uitgegeven katalogi, ge
zien als een «aanzet».
Op de biënnale verzekerden
kuituurschepen en -attaché
dat de herstrukturering en
de stad Sint-Niklaa
De tentoonstelling van
selektie van de ingezoi
exlibris voor de interr. 11
nale exlibriswedstrijd I
toegankelijk tot 21 apr
Zele op zoek naar oudste kruisweg!
Tien jaar
internationaal
exlibriscentrum
Promotor van het exlibris
centrum was Gerard Gau-
daen, grafikus en nu aka-
demie-direkteur in Antwer
pen. Aan hem wijdde het
exlibriscentrum vorig jaar
nog een tentoonstelling.
Men ging van start met de kunstenaar88tempel gedrukt op het Wase kunstgebeu- ving heel wat medailles en mers op zoek
verzameling Rhebergen uit „gmeentebesturen van Zele en 81.-Niklaas willen buitenlandse onderschei- ste Zeelse Kr
Amsterdam en kwam na retrospektieve het werk van de familie De Loose dingen, zoals de eerste pnj- in 1873 de huidige
tian 'oor "OT-rO mülon far U/a- 1««U~4H 4» 4 O oor in Ho oolnnfl VflTl Gmft- W6Z van Bas lie De 1>
De Loose hebben in de 18* en 19* eeuw hun tentoon in Gent. Hij ont- voerd zijn de initiati
m. 11l..nnr, knal lirot TYlOli Q 11 1 f» Q OTI 11101*8 O O ZOfik USST Cl6
Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. Die exlibris zijn gegeerde ruilobjekten, en het
Sint-Niklase centrum geniet Europese faam (lv)
II
nog «n.'SST^dTlStor^rDr tod. zen in de^oMVu, Oroó- wsg van^leK
ÏOO* verjaardag van het overlijden van Basile De Loose mngen (1829). Parijs do St. LudgeruskerkBw
gen) tot een bestand van (1809.x88ö) De tentoonstelling loopt van 11 oktober (1841), Brussel
honderdduizend exlibris. v1084 tot 3 november 1985 te Zele en zal daarna naar St.- Londen (1874).
tien jaar verzamelen (er wa
ren ook talloze schenkin
Ze staan alfabetisch opge- Nuüaas „huizen.
Vader en zoons De Loose
Jan-Jozef De Looee (1769-
1849), vader, en Basile en
Jan De Loose, is de oudste
bekende Zeelse kunstschil- wegen.
(1842), opgehangen, kreeg d
staande kruisweg, die m.
Zijn opleiding kreeg hij ui- tig jaar vroeger
ter aard van zijn vader Jan- schilderd door zijn i
uit grote historische tafere- Jozef in de akademie te St.- Jan-Jozef De loose, ee
len veelal in kerken en Niklaas, later studeerde hij derkomen in de toenm
portretten. Hij schilderde aan de akademie te Antwer- -Kapellemis., de hu er
een groot aantal kruis- pen onder Mathija Ignatius Agra Bij de ophef» j I
a Th1 ana van Hnm huh
DX1 van Bree. 1939 van deze hulpfie
der Hii drukteziinrtempel ZijxTzoon Jan (geboren uit Het werk van Basile is ge- werd de oudste
r S! kultS een verhouding die Jan-Jo- spreid van de Verenigde kruisweg vermocht
MhaDTOhike enrcilitiekele- had met een Zeelse jon- Staten tot de Sovjet Unie en naar een nieuwe I
r* MteUlk Jan zijn voornamelijk schitto- p^ ^.rgebracht
Nog tot 31 maart 1985 kan u in de belfortzaal. Grote Markt, te Aalst, terecht voor een hij er ook van «schilder» te Benedictu8 Van Langenho- ronds ponrotmn en ganr^ htudiga ^a.»
tentoonstelling die naar genre. Inhoud en prezentatie op hoog niveau en enigszins worden. Jarenlang bleef de __te betekenis als ve heette, volgde hem m taferelen. bekend. Er wordt nu
«4*4 nu- z- HrarKf naar schilderkunst .s™ 1846 op «la direkteur van De organisatoren van deze aanknopingspunten
uitzonderlijk is.
tiulde aan de op
drang naar schilderkunst ^hi]d®r
maar hij was zo-
Deze tentoonstelling van pikturaal werk, door het stadsbestuur georganizeerd ais in hem steeds leven. Zijn wqj tijdens als
30 december 1984 overleden Aalsterse talentrijke viool virtuoos, schilderwerken zijn meteen rftnkT!(jtrnwrjnrfa
Nuuipuuii» on kunstschilder. Carlo Tarras (alias Willy Van Der Meirach), koncentreert echte haarden van spranke- het „^leke le- er weinig werken bewaard te winnen over ueze scim- "H -
zich vooral, met een 37 tal werken uitgevoerd in olieverf op doek, op de uiterst kreatieve lende warme en harmoni- ven jjij droeg zelfs de bur- gebleven. Hij was vooral derefamihe, die zowel nut- beloning uitgeloofd.
n>nl nnmn iriin Mnan Inntola lananirlaran Bphp klplirPnifltlPB VP"
,op. de kunstakademie te St.- retrospektieve trachten zo- zocht om de kruiswe
hl Niklaas Van deze Jan zijn veel mogelijk informatie in rug te vinden. Voorde
OT, auaa nchil. tPt tin wordt, er zalft
periode van de kunstenaar, met name zijn z
a laatste levensjaren.
de figuratieve en non-figu- Mevrouw Chris Lievens-
ratieve kunst zijn wij getui- jjorms tijdens de openings-
ten gehore ge geweest van een steeds toespraak vrijdagavond:
scherper bewustzijn van de naajn
«Kunst is een noodzakeüj- waarde van de kleur, lijn, Meirech is voor ons en voor
ke en normale manier van vorm, schaal en afmeting, ieder hem gekend heeft,
sche kleurerupties ge- ^^S^ter wik een portretschilder, die op tig kunnen zijn voor ten- eksemplaar van het
worden hij uit naar St. -Niklaas 42-jarige leeftijd in 1851 toonstelling, als voor de ka- schijnen, rijk geillvuj
waar hij direkteur werd
overleed.
Akademie
voor Basile (1809-1885), een an
dere zoon van Jan-Jozef
iir-iixfr-r. tvt Schone Kunsten. Hij was er
y Van Der de leraar die een enorme groeide uit tot één der be-
invloed had op zijn leerlin- langrijkste genreschilders
..It He lllHecn'.i,, llil titelde
Minister Mare Galle leerde een koncert voor viool
Willy Van Der Meirech per- piano van de overleden
soonlijk verscheidene jaren sicus-schilder
geleden kennen. Sindsdien bracht.
Kreeg de minister stijgende T' 1
bewondering voor de Aal
sterse vioolvirtuoos - kom-
ponist. Ook nog na jaren konfrontatie, gesprek, stel- «voertuigen» van emotie en doorzettingsvermo-
van koncertleven en mu- lingname, kritiek, filosofie, waren ook bij Carlo Tarras gen Zijn neiging tot per-
ziekpedagogie aan de Ste- liefde en meditatie». de instrumenten waarvan fektionisme, was duidelijk
delijke Muziekakademie Aldus Norbert De Winne, hij zich bediende om zijn merkbaar in zijn muzikaal
van Ninove, toen de veelzij- kunstrecencent, tijdens de pikturaal oeuvre waar te leven, als komponist-diri-
dige kunstenaar ook zijn inleidingstoespraak. Spre- maken». Carlo Tarras ls de gent_ vioolleraar en direk-
talent in de schilderkunst ker maakte vooraf even een schilderenaam van Willy teur van de Ninoofse Mu-
korte situatieschets en Van Der Meirech. Deze dub- ziekakademie, maar even-
bracht daarbij enkele be- belkunstenaar werd reeds zeer m zjjn schilder
langrijke kunststromingen in zijn jeugd onder impuls kunst. Wij kunnen hem on- te stimuleren tot het bekij-
vanaf 1946 tot op heden in van zijn kunstminnende getwijfeld als geslaagd en ken en vooraf beleven van zijn voorafgegaan en die
herinnering Maar meteen oudera - zijn vader was mu- zeer suksesvol beschouwen kunst. Belangstelling voor nog zullen volgen - niet al-
beklemtoonde hij ook dat zikant en... eveneens beide kunstvormen die kunst kan immers alleen leen de kenners, het zoge-
Carlo Tarras toch immuum kunstschilder, zijn moeder bij heeft beoefend en be- groeien door zelf de eerste
is geweest voor «het woeli- zorgde voor een muziekpla- jeefd... Het stadsbestuur is stap te doen. Te veel men-
ge kunstwater en de veelal tenwinkel - tot een groot er f-ier Qp retrospektieve sen beschouwen kunstten-
veel te heetgebakerde musicus gekneed. Hij te kunnen organizeren met toonstellingen nog steeds
wouldbe kunstteorieen, die bracht het tot vioolvirtuoos kunstwerken van een der- als voorbehouden voor een
gedurende de laatste twin- - kom ponist, tot ere-diri-
toonstelling, i
talogus of voor bio-biblio- de, boek over de schil
grafie die zal verschijnen. familie is de beloning
de juiste aanwijzing.
Zeelse kruisweg Reakties worden ven
In het kader van het kunst- bij Ignace De Wilde,
historisch onderzoek dat meentehuis, Zele. Tel.^
momenteel wordt uitge- 44.50.21.
toonde onder de naam «Car
los Tarras». Minister Galle
omschreef de uitzonderlij
ke retrospektieve als een
passende «grootse» hulde
aan de nagedachtenis van
•Carlo Tarras»een Aal-
stera fenomeen, subliem
violist, voornaam kom po
nist en ere-dirigent, maar
ook groot schilder.
Aan het rijkgevuld muzika
le leven van Willy Van Der
Meirech dacht ongetwijfeld
iedereen terug toen dhr.
Louis Pas op de piano «De
Vlaamse Rapsodie» (1944) -
gelijk niveau. We hopen bepaalde groep uit de maat-
hierdoor ons steentje te schappij. Niets is minder
kunnen bijdragen in het waar Vandaar dat het on-
proces van kulturele ont- ze wens is met deze tentoon-
Wij hopen dat heel wat be
zoekers tijdens de volgende
dagen zullen genieten van
rde prachtige kollektie van
plooiing en onze bevolking stelling - zoals trouwens doeken die in de Aalsterse
met alle andere die hieraan belfortzaal zijn tentoonge
steld. Deze retrospektieve
loopt er nog tot 31 maart
1984.
Openingsuren: dagelijks
van 14 tot 18 uur, tijdens
het weekènd eveneens van
10 tot 12 uur.
Let wel: alle tentoongestel
de werken berusten
lijk in private kolk
Een exklusieve verkoo i j
de laatste twintig v
van de dubbelkunsAti
zal plaatshebben op i
dag 23 maart van 181 lij
uur en op zondag 241
van 16 tot 20 uur ten!
van de overleden 1
naar, Residentie Hopfcjt
Hopmarkt 3/4 (5e i
ping) te Aalst.
tig jaar zijn ontstaan». Al- gent van het Ninivensis Ka-
lerlei faktoren hebben ze- merorkest, tot Ere-Direk-
ker in de loop der jaren een teur van de Stedelijke Mu
stempel gedrukt op inhoud ziekakademie van Ninove.
en idioom van de kunst. In Maar als knaap droomde
Aals^^erkenvanCarloTarrasfa)
Het stadsbestuur van Den-
dermonde in samenwer
king met de Stedelijke
Openbare Bibliotheek, de
dienst Kuituur en Toerisme
en het Dendermonds Doku-
mentatiecentrumorgani
zeren in het kader van de
bibliotheekuitbreidingsak-
tiviteiten een tentoonstel
ling «Bosch Pr ado, kleu
renfoto's op ware grootte
van Jeroen Bosch kollektie
van het Prado». Deze prach
tige tentoonstelling heeft
plaats in de Aymonzaal van
het stadhuis van 30 maart
tot en met 14 april en kan
bezocht worden gedurende
die periode van maandag
tot vrijdag van 14 tot 20
uur en op zaterdag en zon
dag van 10 tot 12 en van 14
tot 17 uur. De vooropening
heeft plaats op vrijdag 29
maart om 19.30 uur
Jeroen Bosch vooretellen
hoeft eigenlijk niet meer
Hij is immers een van de
meest bekende Nederlandse
schilders uit de late middel
eeuwen. Zijn vaak raadsel
achtige schilderijen, die
makkelijk kunnen herkend
worden aan de fantastische
monsters en demonen,
spreken sterk tot de ver
beelding, ook tot deze van
de hedendaagse mens. Een
van de meesterwerken van
Jeroen Bosch is de triptiek
«de verzoeking van de Hei
lige An toni us, waarop de
beproevingen van de heili
ge worden afgebeeld. Een
van zijn merkwaardigste
en ook meest duistere schil
derijen is het middenpaneel
van de Tuin der Lusten,
werk dat in Madrid wordt
bewaard en dat wordt ge
flankeerd door voorstellin
gen van paradijs en de hel.
De tentoonstelling wordt op
een plechtige wijze geopend
door schepen van kuituur
Hubert Maes die het wel
komstwoord zal uitspreken
en het doel van Europalia
zal toelichten. Na hem
spreekt Erik Ver ley zen, li
centiaat kunstgeschiedenis
en leidend ambtenaar van
de dienst bibliotheekwer
king, die meer in het bie-
zonder het leven en werk
van Jeroen Bosch zal toe
lichten. De tentoonstelling
zal dan geopend worden
door burgemeester Cool.
Men krijgt niet de echte
werken van Bosch te zien,
dat zou haast onverant
woord zijn. Wel wordt de
tentoonstelling opgebouwd
met kleurenfoto's op ware
groote van de werken van
Bosch die in het Prado te
Madrid hangen. De foto's
werden gemaakt door de
vakman-fotograaf A. Die-
rick die alle autentieke en
De wijk Veile in Temse is tijdens het weekend vat
- 24 maart het trefpunt voor een boeiende artist
konfrontatie. In de parochiezaal van Sint-Jozef
je een kruisweg gaan bekijken, zaterdag 23 ml
(15 tot 18 u.) en zondag 24 maart (10 tot 12 u.J.
De kruisweg wordt toegeschreven aan kunstȣ.~
der Camille Wauters (1856 - 1919) uit Temse 0n'
werd in 1902 geschonken aan de Sint-Jozefskerlfj,n
de Veile, door de hoofdparochie van Temse,
gesigneerd C.W. De kruisweg werd in 1927
toucheerd en bij deze 'operatie' verdween op enl
staties de signatuur.
Kunstschilder Gabriël De Pauw restaureerde
kruisweg. De vernissage vindt plaats op vrijda|
maart om 20 u. Een gebedenboekje over de lö t
weg, opgesteld door Erik Van Hulle (pastoor
Veile) zal te koop worden aangeboden.
eD
nki
nio
T«"