De grote en de kleine k Honderdduizend exlibris in Regentiestraat te Sint-Niklaas Twaalfde «biënnale van de kleingrafïek» Zele en St.-Niklaas organiseren retrospektieve expo over kunstenaarsfamilie De Loose Retrospektieve tentoonstelling Carlo Tarras in Aalsterse belfortzaal ■■i Bosch kollektie in Dendermonds stadhuis Kruisweg van C. Wauters op Velle-Temse 22 - 22.3.1985 - De Voorpost Op 15 maart 1975 opende het exlibriscentrum aan de Regentiestraat 65 in Sint-Niklaas. Sindsdien lopen in de tentoonstellingsruimte jaarlijks enkele wisselende tentoonstellingen die zich specifiek in de sektor grafiek situeren, worden er naar aanlei ding daarvan katalogi uitgegeven en werd het basisbestand van veertigduizend exlibris uitge breid tot om en bij de honderdduizend exemplaren. Bijna dag op dag tien jaar na de opening, namelijk vorige weekeind werd dit jubileum gevierd met de «twaalfde biënnale van de kleingrafiek». Zaterdag 16 maart ging de biënnale van start met een internationale ruilnamid- dag voor exlibrisverzame- laars. Een goeie start, want het exlibriscentrum moet een plaats worden «waar al le mensen met een grafisch hart elkaar kunnen vin den», zei schepen van kui tuur D. Anthuenis tijdens de opening van de tentoon stelling. Deze tentoonstelling is een selektie van de ingezonden exlibris voor de internatio nale exlibriswedstrijd '85, die ook in het kader van de biënnale vervat zit. De wed strijd had de «scenische kunsten», alle dramatische vormen die rechtstreeks te maken hebben met podium en theater, als thema. Het Sint-Niklase stadsbe stuur en de leden van de examenkommissie inter preteren de hoge kwaliteit van de ingezonden exlibris als een positief perspektief voor de toekomst en de ver dere uitbouw van het inter nationaal exlibriscentrum Exlibriswedstrijd '85 Het aantal deelnemende landen bedraagt dit jaar dertig. Onder het zéér in ternationaal publiek kon den naast de Europese en de Oostbloklanden die een belangrijke stempel op het gebeuren drukken (CSSR: 115 deelnemers, USSR: 44, Polen: 51 en Roemnië 34 deelnemers), enkele Zuid amerikaan se landen en een Australische school warm gemaakt worden voor de wedstrijd. 418 deelnemers zorgden voor 1037 originele exli- brisinzendingenwaaron der 507 in diepdruk, 371 in hoogdruk en 159 in vlak druk. De jury, waarbij on der andere Walter Brems, Jozef Hallaert, Antoine Rousseau, Marc Severin en André Vercammen zetel den, selekteerde 75 diep drukken, 36 hoogdrukken en 18 vlakdrukken. De prijs van de stad Sint- Niklaas voor diepdruk ging naar Anneke Kuyper uit Nederland, de prijs Vrien denkring Oud Atheneum studenten, eveneens voor diepdruk, naar Mare Marie ne. De prijs van de stad Sint-Niklaas voor hoog druk ging naar de Frans man Jean-Marcel Bert rand, de prijs Victor Stuyvaert naar yuit-Niklazenaar Pe ter Bosteels, de prijs Gra- phia naar de Rus Oleg Kar- povich die niet op de prijs uitreiking aanwezig was en volgens kuituurattaché Jan Bral misschien wél op de betoging in Brussel te vin den was. De prijs Leo Win- keler, een nieuwe prijs. ging naar nog een Belg: Jan Meeus. De prijs van de stad Sint-Niklaas voor vlak druk was voor de Tsjechos- lowaak Milan Erazim. De jurering was vooral ge- bazeerd op technische uit voering, tekstverwerking en op de kunstzinnige as- pekten van het exlibris. Het thema voor de exlibris wedstrijd 1987 is «genees kunde», met bijzondere aandacht voor de kalligrafi sche en de typografische af werking. Exlibris verzamelen «Naast het gebruiksexli- bris, dat logisch aan zijn doel beantwoordt, is met tertijd ook het exlibris ont staan als ruilobjekt Om ex libris te kunnen verzame len moet men eigen bladen kunnen aanbieden om in ruil andere, artistiek ge lijkwaardige te kunnen ontvangen» Zo staat te le zen in de katalogus van een vroegere exlibristentoon- stelling. Exlibrisverzamelaars vin den elkaar onder andere op de «biënnales voor de klein grafiek» in het Sint-Niklase exlibriscentrum, waar ge ruild wordt in samenwer king met Graphia, een vere niging van geïnteresseer den in exlibris. De biënna les worden georganizeerd door de stad, in samenwer king met de Vriendenkring van de Oud-Atheneumstu denten. Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. En tegelijk uitreiking van prijzen voor de laureaten van de val J exlibriswedstrijd. De prijswinnaars staan op de foto, in gezelschap van o.m. schepenen Anthuenis en Huys (Iv) j Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. Belangstellenden tijdens de uitreiking van de prijzen van de exlibriswt (lv) deeld per land, per kunste naar, en kunnen bekeken worden op weekdagen van 14 tot 17 uur, op zaterda gen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur en op zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. vindt men in het centrum een atelier met drukpersen waarvan ieder een gebruik kan maken en een permanente tentoon stelling die de verschillende druktechnieken illustreert. Omdat het exlibriscentrum in de toekomst moet uit groeien tot een centrum voor grafiek, worden de tot de herbouwing van de nog toe 56 tijdelijke ten- tes een belangrijk pisAe' toonstellingen in verband binnen het kultureel Upr met grafiek en de 23 daar bij uitgegeven katalogi, ge zien als een «aanzet». Op de biënnale verzekerden kuituurschepen en -attaché dat de herstrukturering en de stad Sint-Niklaa De tentoonstelling van selektie van de ingezoi exlibris voor de interr. 11 nale exlibriswedstrijd I toegankelijk tot 21 apr Zele op zoek naar oudste kruisweg! Tien jaar internationaal exlibriscentrum Promotor van het exlibris centrum was Gerard Gau- daen, grafikus en nu aka- demie-direkteur in Antwer pen. Aan hem wijdde het exlibriscentrum vorig jaar nog een tentoonstelling. Men ging van start met de kunstenaar88tempel gedrukt op het Wase kunstgebeu- ving heel wat medailles en mers op zoek verzameling Rhebergen uit „gmeentebesturen van Zele en 81.-Niklaas willen buitenlandse onderschei- ste Zeelse Kr Amsterdam en kwam na retrospektieve het werk van de familie De Loose dingen, zoals de eerste pnj- in 1873 de huidige tian 'oor "OT-rO mülon far U/a- 1««U~4H 4» 4 O oor in Ho oolnnfl VflTl Gmft- W6Z van Bas lie De 1> De Loose hebben in de 18* en 19* eeuw hun tentoon in Gent. Hij ont- voerd zijn de initiati m. 11l..nnr, knal lirot TYlOli Q 11 1 f» Q OTI 11101*8 O O ZOfik USST Cl6 Tien jaar exlibriscentrum in Sint-Niklaas. Die exlibris zijn gegeerde ruilobjekten, en het Sint-Niklase centrum geniet Europese faam (lv) II nog «n.'SST^dTlStor^rDr tod. zen in de^oMVu, Oroó- wsg van^leK ÏOO* verjaardag van het overlijden van Basile De Loose mngen (1829). Parijs do St. LudgeruskerkBw gen) tot een bestand van (1809.x88ö) De tentoonstelling loopt van 11 oktober (1841), Brussel honderdduizend exlibris. v1084 tot 3 november 1985 te Zele en zal daarna naar St.- Londen (1874). tien jaar verzamelen (er wa ren ook talloze schenkin Ze staan alfabetisch opge- Nuüaas „huizen. Vader en zoons De Loose Jan-Jozef De Looee (1769- 1849), vader, en Basile en Jan De Loose, is de oudste bekende Zeelse kunstschil- wegen. (1842), opgehangen, kreeg d staande kruisweg, die m. Zijn opleiding kreeg hij ui- tig jaar vroeger ter aard van zijn vader Jan- schilderd door zijn i uit grote historische tafere- Jozef in de akademie te St.- Jan-Jozef De loose, ee len veelal in kerken en Niklaas, later studeerde hij derkomen in de toenm portretten. Hij schilderde aan de akademie te Antwer- -Kapellemis., de hu er een groot aantal kruis- pen onder Mathija Ignatius Agra Bij de ophef» j I a Th1 ana van Hnm huh DX1 van Bree. 1939 van deze hulpfie der Hii drukteziinrtempel ZijxTzoon Jan (geboren uit Het werk van Basile is ge- werd de oudste r S! kultS een verhouding die Jan-Jo- spreid van de Verenigde kruisweg vermocht MhaDTOhike enrcilitiekele- had met een Zeelse jon- Staten tot de Sovjet Unie en naar een nieuwe I r* MteUlk Jan zijn voornamelijk schitto- p^ ^.rgebracht Nog tot 31 maart 1985 kan u in de belfortzaal. Grote Markt, te Aalst, terecht voor een hij er ook van «schilder» te Benedictu8 Van Langenho- ronds ponrotmn en ganr^ htudiga ^a.» tentoonstelling die naar genre. Inhoud en prezentatie op hoog niveau en enigszins worden. Jarenlang bleef de __te betekenis als ve heette, volgde hem m taferelen. bekend. Er wordt nu «4*4 nu- z- HrarKf naar schilderkunst .s™ 1846 op «la direkteur van De organisatoren van deze aanknopingspunten uitzonderlijk is. tiulde aan de op drang naar schilderkunst ^hi]d®r maar hij was zo- Deze tentoonstelling van pikturaal werk, door het stadsbestuur georganizeerd ais in hem steeds leven. Zijn wqj tijdens als 30 december 1984 overleden Aalsterse talentrijke viool virtuoos, schilderwerken zijn meteen rftnkT!(jtrnwrjnrfa Nuuipuuii» on kunstschilder. Carlo Tarras (alias Willy Van Der Meirach), koncentreert echte haarden van spranke- het „^leke le- er weinig werken bewaard te winnen over ueze scim- "H - zich vooral, met een 37 tal werken uitgevoerd in olieverf op doek, op de uiterst kreatieve lende warme en harmoni- ven jjij droeg zelfs de bur- gebleven. Hij was vooral derefamihe, die zowel nut- beloning uitgeloofd. n>nl nnmn iriin Mnan Inntola lananirlaran Bphp klplirPnifltlPB VP" ,op. de kunstakademie te St.- retrospektieve trachten zo- zocht om de kruiswe hl Niklaas Van deze Jan zijn veel mogelijk informatie in rug te vinden. Voorde OT, auaa nchil. tPt tin wordt, er zalft periode van de kunstenaar, met name zijn z a laatste levensjaren. de figuratieve en non-figu- Mevrouw Chris Lievens- ratieve kunst zijn wij getui- jjorms tijdens de openings- ten gehore ge geweest van een steeds toespraak vrijdagavond: scherper bewustzijn van de naajn «Kunst is een noodzakeüj- waarde van de kleur, lijn, Meirech is voor ons en voor ke en normale manier van vorm, schaal en afmeting, ieder hem gekend heeft, sche kleurerupties ge- ^^S^ter wik een portretschilder, die op tig kunnen zijn voor ten- eksemplaar van het worden hij uit naar St. -Niklaas 42-jarige leeftijd in 1851 toonstelling, als voor de ka- schijnen, rijk geillvuj waar hij direkteur werd overleed. Akademie voor Basile (1809-1885), een an dere zoon van Jan-Jozef iir-iixfr-r. tvt Schone Kunsten. Hij was er y Van Der de leraar die een enorme groeide uit tot één der be- invloed had op zijn leerlin- langrijkste genreschilders ..It He lllHecn'.i,, llil titelde Minister Mare Galle leerde een koncert voor viool Willy Van Der Meirech per- piano van de overleden soonlijk verscheidene jaren sicus-schilder geleden kennen. Sindsdien bracht. Kreeg de minister stijgende T' 1 bewondering voor de Aal sterse vioolvirtuoos - kom- ponist. Ook nog na jaren konfrontatie, gesprek, stel- «voertuigen» van emotie en doorzettingsvermo- van koncertleven en mu- lingname, kritiek, filosofie, waren ook bij Carlo Tarras gen Zijn neiging tot per- ziekpedagogie aan de Ste- liefde en meditatie». de instrumenten waarvan fektionisme, was duidelijk delijke Muziekakademie Aldus Norbert De Winne, hij zich bediende om zijn merkbaar in zijn muzikaal van Ninove, toen de veelzij- kunstrecencent, tijdens de pikturaal oeuvre waar te leven, als komponist-diri- dige kunstenaar ook zijn inleidingstoespraak. Spre- maken». Carlo Tarras ls de gent_ vioolleraar en direk- talent in de schilderkunst ker maakte vooraf even een schilderenaam van Willy teur van de Ninoofse Mu- korte situatieschets en Van Der Meirech. Deze dub- ziekakademie, maar even- bracht daarbij enkele be- belkunstenaar werd reeds zeer m zjjn schilder langrijke kunststromingen in zijn jeugd onder impuls kunst. Wij kunnen hem on- te stimuleren tot het bekij- vanaf 1946 tot op heden in van zijn kunstminnende getwijfeld als geslaagd en ken en vooraf beleven van zijn voorafgegaan en die herinnering Maar meteen oudera - zijn vader was mu- zeer suksesvol beschouwen kunst. Belangstelling voor nog zullen volgen - niet al- beklemtoonde hij ook dat zikant en... eveneens beide kunstvormen die kunst kan immers alleen leen de kenners, het zoge- Carlo Tarras toch immuum kunstschilder, zijn moeder bij heeft beoefend en be- groeien door zelf de eerste is geweest voor «het woeli- zorgde voor een muziekpla- jeefd... Het stadsbestuur is stap te doen. Te veel men- ge kunstwater en de veelal tenwinkel - tot een groot er f-ier Qp retrospektieve sen beschouwen kunstten- veel te heetgebakerde musicus gekneed. Hij te kunnen organizeren met toonstellingen nog steeds wouldbe kunstteorieen, die bracht het tot vioolvirtuoos kunstwerken van een der- als voorbehouden voor een gedurende de laatste twin- - kom ponist, tot ere-diri- toonstelling, i talogus of voor bio-biblio- de, boek over de schil grafie die zal verschijnen. familie is de beloning de juiste aanwijzing. Zeelse kruisweg Reakties worden ven In het kader van het kunst- bij Ignace De Wilde, historisch onderzoek dat meentehuis, Zele. Tel.^ momenteel wordt uitge- 44.50.21. toonde onder de naam «Car los Tarras». Minister Galle omschreef de uitzonderlij ke retrospektieve als een passende «grootse» hulde aan de nagedachtenis van •Carlo Tarras»een Aal- stera fenomeen, subliem violist, voornaam kom po nist en ere-dirigent, maar ook groot schilder. Aan het rijkgevuld muzika le leven van Willy Van Der Meirech dacht ongetwijfeld iedereen terug toen dhr. Louis Pas op de piano «De Vlaamse Rapsodie» (1944) - gelijk niveau. We hopen bepaalde groep uit de maat- hierdoor ons steentje te schappij. Niets is minder kunnen bijdragen in het waar Vandaar dat het on- proces van kulturele ont- ze wens is met deze tentoon- Wij hopen dat heel wat be zoekers tijdens de volgende dagen zullen genieten van rde prachtige kollektie van plooiing en onze bevolking stelling - zoals trouwens doeken die in de Aalsterse met alle andere die hieraan belfortzaal zijn tentoonge steld. Deze retrospektieve loopt er nog tot 31 maart 1984. Openingsuren: dagelijks van 14 tot 18 uur, tijdens het weekènd eveneens van 10 tot 12 uur. Let wel: alle tentoongestel de werken berusten lijk in private kolk Een exklusieve verkoo i j de laatste twintig v van de dubbelkunsAti zal plaatshebben op i dag 23 maart van 181 lij uur en op zondag 241 van 16 tot 20 uur ten! van de overleden 1 naar, Residentie Hopfcjt Hopmarkt 3/4 (5e i ping) te Aalst. tig jaar zijn ontstaan». Al- gent van het Ninivensis Ka- lerlei faktoren hebben ze- merorkest, tot Ere-Direk- ker in de loop der jaren een teur van de Stedelijke Mu stempel gedrukt op inhoud ziekakademie van Ninove. en idioom van de kunst. In Maar als knaap droomde Aals^^erkenvanCarloTarrasfa) Het stadsbestuur van Den- dermonde in samenwer king met de Stedelijke Openbare Bibliotheek, de dienst Kuituur en Toerisme en het Dendermonds Doku- mentatiecentrumorgani zeren in het kader van de bibliotheekuitbreidingsak- tiviteiten een tentoonstel ling «Bosch Pr ado, kleu renfoto's op ware grootte van Jeroen Bosch kollektie van het Prado». Deze prach tige tentoonstelling heeft plaats in de Aymonzaal van het stadhuis van 30 maart tot en met 14 april en kan bezocht worden gedurende die periode van maandag tot vrijdag van 14 tot 20 uur en op zaterdag en zon dag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur. De vooropening heeft plaats op vrijdag 29 maart om 19.30 uur Jeroen Bosch vooretellen hoeft eigenlijk niet meer Hij is immers een van de meest bekende Nederlandse schilders uit de late middel eeuwen. Zijn vaak raadsel achtige schilderijen, die makkelijk kunnen herkend worden aan de fantastische monsters en demonen, spreken sterk tot de ver beelding, ook tot deze van de hedendaagse mens. Een van de meesterwerken van Jeroen Bosch is de triptiek «de verzoeking van de Hei lige An toni us, waarop de beproevingen van de heili ge worden afgebeeld. Een van zijn merkwaardigste en ook meest duistere schil derijen is het middenpaneel van de Tuin der Lusten, werk dat in Madrid wordt bewaard en dat wordt ge flankeerd door voorstellin gen van paradijs en de hel. De tentoonstelling wordt op een plechtige wijze geopend door schepen van kuituur Hubert Maes die het wel komstwoord zal uitspreken en het doel van Europalia zal toelichten. Na hem spreekt Erik Ver ley zen, li centiaat kunstgeschiedenis en leidend ambtenaar van de dienst bibliotheekwer king, die meer in het bie- zonder het leven en werk van Jeroen Bosch zal toe lichten. De tentoonstelling zal dan geopend worden door burgemeester Cool. Men krijgt niet de echte werken van Bosch te zien, dat zou haast onverant woord zijn. Wel wordt de tentoonstelling opgebouwd met kleurenfoto's op ware groote van de werken van Bosch die in het Prado te Madrid hangen. De foto's werden gemaakt door de vakman-fotograaf A. Die- rick die alle autentieke en De wijk Veile in Temse is tijdens het weekend vat - 24 maart het trefpunt voor een boeiende artist konfrontatie. In de parochiezaal van Sint-Jozef je een kruisweg gaan bekijken, zaterdag 23 ml (15 tot 18 u.) en zondag 24 maart (10 tot 12 u.J. De kruisweg wordt toegeschreven aan kunst»£.~ der Camille Wauters (1856 - 1919) uit Temse 0n' werd in 1902 geschonken aan de Sint-Jozefskerlfj,n de Veile, door de hoofdparochie van Temse, gesigneerd C.W. De kruisweg werd in 1927 toucheerd en bij deze 'operatie' verdween op enl staties de signatuur. Kunstschilder Gabriël De Pauw restaureerde kruisweg. De vernissage vindt plaats op vrijda| maart om 20 u. Een gebedenboekje over de lö t weg, opgesteld door Erik Van Hulle (pastoor Veile) zal te koop worden aangeboden. eD nki nio T«"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 22