Denderbellese Iverlingen omringen «De Gijzelaar» met zang, dans, levensdrift en volkse humor La Mama te Lebbeke «Toneelatelier Lede» doet aan «Viviseks» Oekedoeleken in rouw Harten twee, harten drie: apart en best te pruimen dZ^Skf hT,S; ha ss 26 - 22.3 1985 - De Voorpost De klokken van de hel gaan tingelingeling. Het was me wat, vorige week zaterdagavond, na de premièrevoorstelling van Brendan Behans «De Gijze laar», opgevoerd door de Denderbellese rederijkerskamer «De Iverlingen». Een bevestiging van het rijke talent dat «De Iverlingen» in huis hebben, hoorden we na de voor stelling beweren. Geen sprake van, klonken andere stem men. Met «De Gijzelaar» hebben «De Iverlingen» duidelijk boven hun mogelijkheden gegrepen. Van enige homoge niteit was immers geen sprake en een dergeüjk stuk bouw je niet op het talent van een paar rasakteurs. Zoals dat zo vaak het geval Spetterend als vuurwerk is, zal de waarheid voor zover je het bij teaterim- pressies over «waarheid» kan hebben wel ergens in het midden te vinden zijn. Dat was trouwens ook onze slotindruk. We hadden de voorbije tweeënhalf uur genre, is lang niet makke lijk. Het stuk bezit welis waar een plot - in een bor deel in Dublin wordt een jonge Engelse soldaat ge gijzeld; hem staat de dood uiterst knap te wachten wanneer beleven, had- jong IRA-8trijder in Belfast den bovendien kunnen ge- opgeknoopt - maar meten van staaRjes uitga- me rode dïaad wordt op re- kiend regiewerk -sorry, gennaüge tijdstippen on- Raf Reymen voerde de re- §erbroken opgefleurd ei- De rederijkers van de Lebbeekse toneelkring «Vrede» zetten hun jubeljaar Vrede in 86 verder met vier opvoeringen van André Roussins bestseller «La Mama». De komedie is een radde, dolle geschiedenis, een komedie zonder vijgenblad. Alleen het feit dat André Roussin deze roman van Vitaliona Branc&tizo, vrolijkt maar vooral argeloos op zijn Italiaans voor het toneel heeft bewerkt, maakt van deze prod uk tie een amusant spelt, vol lustige gezonde zinnelijkheid. Met deze keuze, aldus het nieuwe 'speelsters' in de Vrede-bestuur, hebben we rolbezetting gestopt. Deze een dubbele roos geschoten, konfrontatie van beroeps- Aan de ene kant wordt de en amateurtalent, kan niet hoofdrol vertolkt door de anders dan een vruchtbare zeer gekende en zeer gelief- belevenis inhouden. Voor de Vlaamse aktrice Ann Pe- de zusjes Annie en Hilde tersen, die tegelijk ook de Vermeir, Gert Van Damme regie waarneemt Aan de en Hilde Van den Steen andere kant werden enkele de vier nieuwelingen kon Lebbeke. De Iverlingen. Er werd ook gelachen. (F. Van San) volkse zang en dans. Afge- adem zette) en Johan Van toeschouwer, niet uitslui- ring. Wie enigszins ver- dringend aan een tend geïnformeerd wordt trouwd is met het leven van boodschap» toe is omtrent de Iers-Engelse de Ierse «rebel» Brendan dankbaar gebruik van hem en Hans Vandereeckt aan het werk. Jos De Bruc- ker begeleidde de akteurs- zangers en voor de koreo- grafie tekende Lieve De Baes. Nolle Versyp ontwierp voor «De Gijzelaar» zijn zoveel ste dekor voor de kamer. Een in hoofdzaak functio neel, dus ruim dekor. Voor de uitvoering zorgden Her- man De Leener, André Phi- entertainment. Brokken ogen tekort om het gebeu- rol van de Engelse soldaat jipSj Remi Philips en Mar gie - maar aan de andere door bonte, revue- wisseld dan weer met mo- Keer (een vrijwilliger, die kant hadden bepaalde frag- achtige scènes. Zodat je, als menten van intense ontroe- gedurende 2/3 van het stuk menten ons minder aange- - sproken, vooral omdat som mige akteurs niet het peil haalden van hun kollega's. Jammer eigenlijk. Hoewel we - met graagte zelfs - iedereen die begaan is met het amateurtoneel durven adviseren, één van de ko la ties, omtrent de Ieren zelf Behan, zal in het stuk naast maakt om het pubhek op (o.a. hun voorkeur voor het vertellen van 'aangedikte' verhalen en hun overmatig teit o.a. flink wat zelfspot en - z'n hand te krijgen, maar kritiek, ook zijn autentici- daarnaast ook het 'ernstige' Kortom, «De gebeuren op de bühne rela- drankgebruik, hun katoli- Gijzelaar» vertoont diverse tiveert), zien. cisme ook), maar je ook aspecten en op sommige Wie ons enigszins tegenviel mende vertoningen van «De kennismaakt met flink wat momenten kom je letterlijk was Maurits Bogman, in de Gijzelaar» bij te wonen. - - J- ,Jx ren op de bühne te volgen. Lesley Williams. Slechts bij, eerder schaarse, mo- Wisselende akteerpresta- menten zat hij gepast in ties Voor de vertolking moest Raf Reymen staaltjes van knap regiewerk leverde hij in o.a. de «hoge nood»- scène en de «troepeninspek- tie» - een beroep doen op het voltallig spelerspoten- tieel van de kamer. Wat vanzelfsprekend risiko's inhoudt. Van hun beste zijde heten zich alleszins Jan Philips (ook fysiek op en top een rasechte Ier Pat), Lena Van Keer (Meg Dillen, hoer maar patriot). Ward Uytter- sprot (haast onkennelijk, maar steengoed als «Mes- jeu»), Etienne Van der Mee- ren (vlot en precies, als al tijd, in de rol van Mr. Mul- leady), Rita Engelaer (een pareltje van een typering als Mrs Gilchrist - what's in a name? - een soldaat van de Heer), Suzanne De Bruyn (die in de rol van Teresa via een doorleefde zijn rol. Wellicht is Maurits Bogman te lang van de scène weggebleven en heeft hij een inloopperiode nodig om zijn vroegere peil op nieuw te bereiken. Wie we ook al beter aan het werk zagen - o.a. in «Sui ker» - was Walter De Rop. Hij straalde als ERA-officier o,i. te weinig «innerlijke» autoriteit uit. Dirk Blinde- Niettegenstaande enkele (Rio Rita) typeerde te wanklank(jes) blijft cel Van den Abeel. Belich ting en geluid lagen in han den van Petrus en Roger De Rop. Anna De Cock souf fleerde. Voorstellingen «De Gijzelaar» wordt nog opgevoerd op vrijdag 22 maart (20 u zaterdag 23 maart (20 u.), zondag 24 maart (19 u.) en maandag 25 maart (20 u.) in het Gil denhuis te Denderbelle. Lebbeke. Ann Petersen heeft het blijkbaar naar haar zin ii Lebbeke. (v) moeilijk een betere school gekreëerd wa Daarnaast doet Vra beroep op de ervaren routineerde Hernia teels en Rik De Pa M bovendien op de on sen reeds ingebo Michel Bauwens, d. enkele maanden geli «Baby Hamilton», - Vrede-revelatie kon festeren. Jan Luyten De Pauw vervolle cast. De machinistenpk in voor het ontwe uitvoering van decor lichting, het geluid ja verzamelen van de t< nodigdheden bestaat uit: Frans geois (ontwerper). De Ruysscher, Emi tier, Leo Menten, Pauw, Maurits André Ravijts en Mertens (dekorboui De Ridder en Joze ont (geluid), Geert Heyi puU Kris Laurent (belii «F Leo Callaert (meubili 1 Het wordt dus uitkijl1 f' blazen naar La Mai voeringen zijn er op 22, zaterdag 23, zot en maandag 25 m kens te 20 u, in Ons Huis. Kaarten 1 1 bekomen worden in vermeld lokaal 21.24.91). Reserve via het nummerWt: 21.85.85. r Vermelden we nog Vrede-j ubelj aar wordt met opvoerin) «Paradijsvogels» 23 en 25 november. N •;:k weinig. Zijn toeverlaat en kompaan Prinses Grace, vertolkt door Hendrik Wij- produktie toch de moeite van een bezoek overwaard. Net als dit in het verleden nendaele, die de laatste reeds vaker het geval was, week voor de première Jo durfden «De Iverlingen» De Landtsheer moest vangen, was duidelijk beter geluid getekend. het immers aan een nieuw het amateurtoneel regio te laten In kleinere rollen zagen we weerklinken. Een geluid Suzette Hoofleer (Colette), dat ons trouwens nog ge- Annie Meert (Ropeen), ruime tijd aangenaam in de Frans De Ridder (Russische oren zal blijven klinken zeeman). Marc Van Goet- Pierre Van Rossem Lebbeke. De Iverlingen. De gijzelaar Jan Philips (Pat) en akteerprestatie de momen- Lena Van Keer (Meg). (P. Van San) 5E Merheii Eïïeïï» Lebbeekse toneelkring «Wijtrok goeie troefkaart en de zaal met ingehouden Op vrijdag 22, zaterdag 23, zaterdag 30 en zondag 31 waarover we nu beschik- maart kan u te Lede in Jeugdhuis Leeuwerik terecht voor ken, is alweer een stap in de «Viviseks», een stuk in 14 schuifjes met achtereenvolgens richting van flitsend ka- Artiestenleven, De waarheid is een bel, Scherpschutter, niertoneel met weinig toe- Yoga, Piëta, Wat ben ik mooi. De repetitie en na de pauze gevingen. Nu reeds vijfjaar (die U zelf moet spelen) «De zaal speelt mee, Bievenue lang kan een groep mensen Verpost Telefoon, Verkeersinformatie, De operatie. De van 16 tot 30 jaar planke- doder en De goochelaar. nervaring opdoen onder su- In de cast ziet U o.m. Herman Van Molle van I.Q.-quiz en pervisie van een professio- T.V.-touché. nele regisseur Dat werpt vruchten af. Bijna de helft Vijfde seizoen gen maart 1985 maken we van het gezelschap volgt Met "Viviseks' ie Toneelate- onze «Ken Permanente to teaterles to de Avenue lier Lede aan zijn vijfde sei- deelruimte. van Aalst De meesteuzijn zoen toe. Het begin alle- Drie maanden lang werd «rtussen ook een volwaar- maal toen een vijftiental bikkelhard getimmerd aan dig Ld psworden van to- jongeren op zoek waren euper-de-luae zittiabu- neelveremgingen to Lede nai voetlicht en to Lien ne waarop 65 mensen kun- en daarbuiten Smolders de geschikte per- ne" wegzinken. anraan Reakties soon zagen om hen de tea- ""bom4e°jf Toneelatelier Lede trad terkneepjes aan te leren, tobt^m Jeluidregie reeds op te Erpe, Opwijk, Lien Smolders woont m Le- «8®» iie Moerbeke-Waas, Lochlisti, de en is beroepsaktr.ee bij Welle, Aalst en Dender- het Westvlaams gezelschap Optimale omstandign monde Antigone». Informatie uit dus om drie weekends ang weging en Expressie' gege- Smolders de 1®ld^de ^nd Over 'Viviseks' hoorden we ven en daarna studeerde Het zijn 14 korte stukjes voJ de ratjes; «Geen het gezelschap een aantal met als leitmotiv de relatie kommentaar» (L. Tinde- teksten in van ondermeer Dat gaat van de relatie tus- mang) «Goed voor een el- Dimitri Frenkel Frank. Het sen man en vrouw tot de udQ uD{ jaar daarop werden twee relatie tussen gangster en g^y „Dat hebben middeleeuwse wagenspelen onderwereld. Geschreven wg weeral gezien» (K. Woj- opgevoerd tijdens de Deke- door Guy Bedos^etm-Loup tUa). wafj kimstzaken» nijfeesten van Lede. Drie Dabadie en Christopher Clauwaert). opvoeringen per dag, stra- Frank lend weer en een enorme belangstelling. Voor het seizoen 1982-83 deden we een beroep op Re- né de Obaldia, James Saun ders en Anton Tsjechov om materiaal te leveren voor een avondvullende voorstel ling waarmee we gast voor stellingen gaven in Oost- Vlaanderen en Brabant. Guido Klinck regisseerde het volgende jaar 'Comme les chats' een 18-karaatse komedie gevolgd door een experiment. Akteur Jean- Pierre DTIondt kneedde het, nu té* bekende, boek van George Orwell tot een hallucinant stuk met gela den symboliek. Het werd niet '1984' maar "Dode Boom met Mos'. Nieuw Ook hiermee gingen we de boer op en stuitten steeds op dezelfde problemen. Kleine of helemaal geen soène, enge kleedkamers, ondergelopen kelders, muf fe zaaltjes en veel gesleur met dekorstukken. De knoop werd doorgehakt: te- De prachtige akkomodatie Sint-Niklaas Het poppentheater Oekedoeleken, dat z'n thuisha ven heeft aan de Regentiestraat in Sint-Niklaas, is in rouw. De vader van één van de akteurs-regisseurs is overleden, werd overigens gisteren donderdag ten grave gedragen. Het gaat om de vader van Romain Bombeke, die één van de steunpilaren van het (stedelijk) gezelschap is. Een en ander bracht mee dat de voorstellingen van vorige zaterdag én van woensdag werden afgelast. Oekedoeleken treedt tot na Pasen niet meer voor het voetlicht in het exlibriscentrum. Nadien, als de rompslomp die gepaard gaat met zo'n toch tragisch gebeuren wat achter de rug is, verwachten de i poppenspelers weer veel jongeren in hun zaal. W.V. Rodenko was geen specifiek toneelschrijver, lazen we In de programmabrochure die de opvoeringen van «Harten twee, harten drie», opgezet door de Lebbeekse toneelkring «Wij», begeleidt. Best mogelijk dat deze Noordnederlander in onze kontreien meer bekendheid geniet als dichter, essayist en auteur van verhalen, maar wat hij in «Harten twee, harten drie» voor het voetlicht - om maar van één liohtbron te gewagen - brengt, valt best te pruimen. Niet omdat het stuk geprezen wordt om zijn experimentele vorm - midderwijl (Harten 2, Harten 3 dateert uit 1963) bewandelden diverse toneelauteurs ruimere en meer Uitgesproken wegen van het eksperiment - maar vooral, lijkt me, om de wijze waarop Paul Rodenko in deze komedie de huwelijksproblematiek van een doordeweeks echtpaar behandelt. En hoewel de toneeltechnische kant van de voorstelling flink in de verf gezet wordt, overigens tot de intrinsieke waarden ervan behoort, de auteur dus duidelijk het «maakwerk» van zijn kreatie blootlegt, blijft het van begin tot eind boeien. Dat ook het «anders dan het «Harten twee, harten drie» belangstelling gewone» het pubhek kan de ideale driehoeksverhou- derde... aanspreken, leek ons in de ding binnen een huwelijk Hoe de driehoeksverhou- «Wij»-produktie mede het Ellen en Rik zijn een beetje ding verder evolueert, bo- gevolg van een strakke re- uitgekeken op elkaar. Hij, vendien binnen het huwe- gie van William Guns en een suksesvol advokaat, lijk blijft, zodat overspel behoorlijke akteerpresta- wordt volledig opgeslorpt binnen de huwelijkse staat ties door zijn beroep. Zijn hef- mogelijk wordt, illustreert desbetuigingen aan zijn Paul Rodenko aan de hand De ideale driehoeksverhou- vrouw beperken zich tot van diverse personages: een ding gen inhoudloos «liefste», psycholoog, een dokter, een Eigenlijk - en nu citeren Zij, vrouw des huizes, heeft vriendin van Ellen, een ver- we opnieuw de program- niets om handen. De verve- pleegster en een dienst- mabrochure behandelt ling slaat toe en ze wekt de meisje, de regie-assistente en de toneelmeester. Beide laatstgenoemde personages Harten twee. harten drie, situeert zich deels in de koulissen van een teater - vormen de schakels met de realiteit en met het pubhek en herinneren de toeschou wers eraan, dat ze al bij al slechts een toneelvoorstel ling bijwonen. Dergelijke aanpak lijkt in gewikkeld, maar de uitwer king ervan stelt een door snee kijker niet de minste problemen. Vooral niet om dat regisseur Williams Guns - we beklemtoonden het reeds - een strakke re gie voert en daarnaast ook oordeelkundig gebruik maakt van zowel de scène als het hcht. En zijn speel vlak bovendien fel verruimt door sommige van zijn ak teurs in en vanuit de zaal te laten opereren. rV. Homogene vertolking Zet Rodenko diverse perso- nages op de planken, dan moest de dubbelrol- len als er waren, amper vijf HKm spelers delegeren. De keuze viel daarbij op Monique Mertens (EUen) - gave uit spraak, vlot akteerwerk - Renaat Moeyersoon (Rik Martens, alias Bob Klas- sens) - overtuigend, spijts enkele storende verspre- kingen - Erik De Vis (Dr. Lebbeke. Wij. De dokter krijgt een patiënt op bezoek, (v) Westerhuis, Dr. Ooster- Lebbeke. De Constminnende Jonckheyt voert eerlang «La en goedkeurend oog van Ann Petersen, (v) Mama» op onder het Lebbeke. Wij. Leuker wordt het natuurlijk wat een charmante jonge dame moet opzoeken in haat huiskamer, (v) huis) - geloofwaardig en vlot, hoewel hij soms de nei ging heeft teveel binnens monds te praten - Annie Bosman (regie-assistente, Mona. vriendin van Ellen, verpleegster en dienstmeis je) - die spijts een ver schrikkelijke «u» kompleet overtuigde in haar typerin gen - en Eddy Van Langen- hove (toneelmeester) - so bere en vakkundige akteer prestatie. Een pluim bovenop voor het decorontwerp van William Guns. Hij ontwierp een voorbeeld van funktionali- die de belichting i den, leverden feilloo af. In een stuk a 2, Harten 3» overig^ws must Verleenden verder dewerking: (geluid). Peter Bia (rekwisieten), Paul vijn (film en foto ma£ Theo Van Hauwfl des (grafiek). Chantall en Jozef Van Danu^thf me) en Niek Dauw* assistentie en tekstl «Harten twee, Hart wordt nog opgevo vrijdag 22, zaterda AI teit en getuigde daarbij van zondag 24 maart, Of* in ria zowel inventiviteit als goe de smaak en het het boven dien verzorgd uitvoeren door Jan De Vriendt, Jean Dauwe, Prosper Cooreman, Adolf Van Mulders, Pierre ^f^andeldwil Moens, Peter Michel Moeyersoon car Cool. 10.5' in de Pa iwa Feestzaal, Lange straat te Lebbeke. driehoeksverhoudii|F8ov uit een origineel st één van deze voort Jfoo niet missen. Er stajs|oo haar een Ook Eric Heyvaert, Luc toneelavond te wad Van den Abbeele, Jan De Wolf en Johnny Hermans, Pierre Van Reizend Volksteater te gas in Hamme Op uitnodiging van het ge glimlach door df üü'üfl' ,K°m'tóo 0» °P zij" brengt het Reizend Volk- nler de Idiotie van I stealer een opvoering van m de mensen de volkse komedie .De lot- maken M daar bcnweik.. Het stuk op maandag 25 0 i7 werd geaohreven door Zde- uur N nek Krans en .brengt het ve, Hamme. De a i wirhaal van de eenvoudige voor de ledm w Praagse hondenkoopman tureel Komitee 1» die zich tussen pot en pint, maWede„ ^„,1 dom of shm, met zijn eeuwi lt© r i r"» 4 D.15 2-15 luellc

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 26