Koncertkaleidoskoi tLSïïssr&s. lecitals door Van Ingelgem, Tusch en de Klerk Collegium Instrumentale en Westvlaams Vokaal Ensemble (Aalst, 13/9) - Jazzkroegentocht (Herzele, 13/9) - The Malufi Singers (Liedekerke, 14/9) en La Petite Bande (Aalst, 16/9) he Malufi Singers die in Dendermonde het Europees Jaar van de Muziek 13/9 - Aalst: Collegium In strumentale Brugense en Westvlaams Vokaal En semble. De dubbelkorige schrijfwij ze is een belangrijke inno- vatie in de 16de eeuw en kende een brede navolging in de barok. De Vlaming Adriaan Willaert, kapel meester aan de San Marco in Venetië, gebruikte het dialogerende principe van twee vierstemmige koren.* Giovanni en later ook zijn leerling Schütz pasten het principe van de meerkorig- heid toe. Erg verwant met deze laatste klinkt «Das ist meine Freude» van J. Lud- wig Bach. Het programma omvat drie delen: een eerste met Wil laert en de Venetiaanse school (Giovanni Gabrieli), een tweede met Schütz en zijn Duitse tijdgenoten (Schein en Scheidt) en een derde rond de familie Bach. De meerkorige psalmen en motetten worden afgewis seld met instrumentale in termezzi (komposities van Gabrieü en Carl Ph. E. Bach). Het Collegium Instrumen tale Brugense, in 1970 op gericht door Patrick Peire, specialiseerde zich aanvan kelijk in de uitvoering van barok- en rococowerken maar brengt nu ook kom posities uit het klassicisme, de romantiek en de moder ne periode. Het ensemble koncerteerde in heel Euro pa en is jaarlijks te gast in diverse centra van het Fes tival van Vlaanderen. Dit gezelschap behoort vast en zeker tot de beste kamer orkesten van ons land. Het Westvlaams Vokaal En semble, in 1971 opgericht, bestaat uit een 30-tal zan gers. Dankzij een zorgvul- Janet ferry {arch) dige 8temselektie kan het ensemble ook grotere wer ken en dubbelkorige kom posities op het repertoire nemen. In 1980 viel het koor een triomfantelijk ont haal te beurt tijdens een koncertreis in Engeland en Frankrijk. Ook dit ensem ble staat onder de leiding van Patrick Peire. De solist in het celloconcer to van C.Ph.E. Bach is Roel David Zinman (arch) Dieltiens, drager van de hoogste nationale en inter nationale onderschei dingen, aktief als solist in binnen- en buitenland en aktief o.m. als lid van La Petite Bande en Les Goüts- Réunis. Een koncert dat we warm aanbevelen! 13/9 - Herzele: J azzkroegen tocht Dendermonde gaf indertijd voor het Vlaamse land dan toch het goede beeld en sindsdien heeft el ke stad of gemeente die zich op jazzgebied respekteert, zijn jazzkroegentocht. U wandelt/rijdt van kroeg tot kroeg en luistert er naar jazzensembles tussen pot en pint. Ook in Herzele ont dekte men een paar jaar geleden deze formule en zij kent er sukses, zoals overal trouwens! Vanaf negen uur in de avond tot twee uur 's nachts en wellicht hier en daar zelfs later kun je in Her zele terecht in 11 kroegen waar evenveel jazzbands voor de nodige muzikale sfeer zorgen. Ook twee van onze Dendermondse jazzen sembles zijn er te gast: Jeggpap New Orleans Jazz band (De Groenlaan), The Crescent City Dreamers (De Postiljon), MaShenka (Hof ter Hallen), The Golden Ri ver City Jazzband (Hof van Weenen), A.S.L.K. Rhythm Brass Band o.l.v. Pol Quin tans met o.m. Theo Mertens en Eddy House (Freeway Corner), Milkshake Banana (Torenhof), Willy Donni Quintet (De Mergehoek), Jipp's Jazz Combo ('t Uile- noemer waaronder nogal kot), Johnny Dover Dixie- wat verscheidenheid aan land Jazzband (Het Kan- komposities schuil gaat. tientje). Big Band Zottegem Dit programma wordt ge- o.l.v. P. Mortier (Judo-lo- presenteerd in de Gemeen- kaal) en Herman Sandy and telijke Feestzaal De Waran- his Brussels Jazz Gang de in Liedekerke op zater- Scotch Inn). dag 14 september om 20 r de vaste aan- Een koncert dat ho wachtingen oproept. Informatie en toega kets voor deze koi Het Collegium Instrumentale Brugense treedt op in de Sint-Martinuskerk te Aalst wordt deze kreatie echter Et^P" en trad op m a^kteveclmhel voor onbepaalde tijd uiige- de grote Europese muziek- Haag ra als scbtt r steld festivals. te bewonderen The Malufi Singers werd Het ensemble speelt onder lanpij^te opgericht in 1983 als vo- de leiding van Gustav Leon- nkaanse en Russisch kaal mannenkwartet, doch hardt of van Sigiswald tuurtempels). in 1984 werd het uitgebreid Kuijken die tot zes, de huidige bezet- voerder van is. ting. De leden kregen alle De solisten in «Bachanalia» een instrumentale en voka- zijn de reeds genoemde Si- Ie opleiding aan onze giswald Kuijken. fluitist Kunnen 06X0111611 Vlaamse conservatoria en Barthold Kuijken (een van volgden nog vervolma- de beste tra versospelers Aalst: Kulturele van onze tijd), hoboïst Paul Kattestraat Dombrecht (stichter van 77.11.11). het ensemble Octophorus, Herzele: Gemee leraar te Leuven en te Brus- diet van België, Ker sel), gambist Wieland Kuij- 7 (053-62.39.20) ken (die tot de grootste Liedekerke: en realiseerden een fonop- gambieten en barokcellis- tehuis, Opperstraat laat met kerstmuziek. ten van deze tijd gerekend (053-66.60.39). wordt) en klavecinist Bob Van Asperen (hoofdvakler- kingskursussen bij grote vokale meesters; ze waren vroeger aktief zowel als hst als in andere bles. Ze maakten verschei dene opnamen voor BRT 1 Gerda Lombaerts (arch) Kristiaan Van Ingelgem (arch) 16/9 - Aalst: La Petite Bande en «Baoha- Ti «li «ii voor ons die zijn opge- Festival van Vlaanderen groeid met begrippen als originaliteit, autenticiteit, auteursrecht, plagiaat e.d.m. kan het vreemd klin ken dat Bach (ook Haendel, Telemann, Vivaldi e.a.) zo vaak teruggreep naar oude re komposities of naar wer ken van kollega's maar Emil Tchakarov (arch) 14/9 - Liedekerke: The Malufi Singers en In strumentaal Ensemble bben ingezet, zijn nu te bewonderen in Liedekerke (arch) In het eerste deel krijgen we meerkorige komposities te horen van Samuel Venetiaanse meerkorigheid scheidt (het driekorig, ge en Duitse romantiek is de mengd vokaal-instrumen- taal «Magnificat XHI vo- cum cum Symphonia in 5 Versu» en het dubbelkorig, vokaal-instrumentaal «Tu- lerunt VII vocem cum se- cunda parte»), van Hein- rich Schütz (twee motetten voor bas, trombonekwartet en basso continuo uit de «Symphoniae Sacrae») en van Andrea Gabrieli (het driekorig, vokaal-instru mentaal «Benedicam Domi- num»). Deze werken wor den afgewisseld met dub belkorig instrumentale werken van Baatiano Chile- se («Canzon a 8») en Gio vanni Gabrieli («Canzon per sonar k X, Duodecimus Tonus»). Onder de titel «Duitse Ro mantiek» zijn zowel werken samengebracht van Mozart («Laudate Dominum voor sopraan, strijkers en obli- l gaat orgel») als van Schu- Luc Van den Broeck (arch) De voorbije dagen woonden woonden het koncert we nogal wat koncerten bij in oude Mechelse Stai het kader van het nazomerge- zaal bij. Dendermon dcelte van het Festival van Ernest Maes leidde de Vlaanderen. Erg beknopt pro- Vlaamse Filharmonie in vooreen 18de eeuwa muai- teren U per koncert enkele geleiding van de tang cue waa dit een normale i"<J™ltken en beschouwingen werk van Maart. Ve p„„ te geven. Over de koncerten in Massenet. Aria s, ■aak Een vroegere torn,» sitie heropnemen en over- 6 b, treffen w£ een bewijs van dagen komen we unerased rets aam .Cos, fan tutte» e eigen kunnen én een hulde "«gcbreider lenig ,n volgende Enlfuhrung aus den, Serl i,„hii,„ bijdragen. uit Verdi s «Rigoletto» Hrt ÏÏÏh door diverse declncme kompositie. Het konoert Koncertgebouworkest, gerouti- tolkt Na de pauze sti het^fsSS neerd Cn Z°nder verrassingen (bijna) integrale uit- h Het koncert dat eigenlijk het van de korte opera «La Brusselse luik van het Festival raise» van Juks Masse enkele markante voorbeel- van Vlaanderen opende stelde het programma. Het het koncertgebouworkest geen zin de verscheidei t SS: hï voor, niet met Haitink maar |ers tegen elkaar te gaa hnhn vinnl met gastdirigent David Zin- gen. Ook de Jonge V h Lu,,,,' man. Ter vervanging van het Filharmonie bes i aangekondigde «Concerto studenten van het hog in d BWV 1060» (oenrorm vnof piano's cn orkest in ziekonderwijs in Vlaa van ^ncertovccrZlda. d,van Fr'nas Poulcnc werd deed het trouwens m, vecimbels 6), de «T^oeo- de „Dansen van Qalantha» van bevredigend Wc kunn nate voor travereo, vioo e Kodal het opcnjngsstuk. Een wondering opbrengen «J" vlot in het oèr lig|ende kom- hun prestatie evenals v BWV 527) St «Snïïrto P°s,,ie die met de nodige bra" inzel van hun d,ngcm BWV 527). HET «Concerto d uit oerd a] kun. MacSi die toch tclkcns VO°r^^fL?1l 7 nen we dit m£ilijk een echte wijzigde bezetting nwvmL festivalkompositie noemen, krijgt. De organisator* i BWV 1042)" Hct ^roemde pianoduo Mar- dienen alle lof voor d HetTweede daal d. Tf' Jan'Klavadmbalradul JohaB la da gaml^ en baaraj conti- TOlistcn in he, „Coll<ino In Slol van Uarnr nuo in G» (naar v piano's, slagwerk en Nadal Johan Huys daag tevoor tweefirdtenen baa. orke!„ Be,a B^ok De dicn in he, Gentse s so continuo in G. kompositie die ons het meest reeds de partita's nr. 1 beviel van de hele avond! uit Bachs «Clavicrüb Hoofdschotel was echter Dvo- Teil» vertolkt had, wa: Laame groot publiek geliefde met de nrs. 2, 5 en 6. «Simfonie nr. 9 in e, opus 95 - partita's omvatten in he Uit de Nieuwe Wereld». En 40 stukken en Bach be hierin merk je dan het verschil er zowat alle mogelijkh tussen een Haitink en een Zin- dat het tema «suite» bi< het koncertgebouw- konden nogmaals de f bert Salve Regina voor mannenstemmen a capel- la»), Felix Mendelssohn («Vespergesang voor man nenstemmen en cello») en Franz Liszt («Ave Maris Stella voor mannenstem men en orgel»). Hier was ook de kreatie voorzien van het «Magnifi cat voor sopraan, mannen stemmen, strijkers, kopers, theorbe en orgel» van Den- dermondenaar Dirk Ver- meir. Wegens gezondheids redenen van de komponist 1039 en de gambasonale nr. 1 in G, BWV 1027) en bel, strijkers en basso conti nuo in a, BWV 1044» (waar- voor Bach elementen haal de uit de «Praeludium Fuga» BWV 894» en uit het 1 «Orgeltrio in d, BWV 637»). orkest speeide prima maar tistieke geest bewondei echt indringend werk was het Johan Huys die zich wordt verzorgd door een nicl; daarvoor besteedde de soor, werken uit de 18d van onze Vlaamse eksport- (Amerikaanse) dirigent te in zijn sas voelt. Hij produkten op muzikaal gfaag aandacht aan bravoure- sch,tierende vertolkm| vlak. La Petitie Bande. Dit elemcnt6n en miiten we de erg genuanceerd met e< ensemble werd in 1972 OD- nodl8e diepgang. Toch nog al- detaillering die toch tel gericht door Sigiswald "id werk van grote klasseI nicls lict verloren gaan Kuijken; de bezetting en de Schitterend Muntkoor en Or- JjEPSfi, °ftgenbllkkc naam ervan werden ont- kest in Gentse Opera Slechts twee werken op het Mozart, het Filharmoni k WIV programma dat in de Gentse kest van Vlaanderen ei La Petite Bande, dat telkens ver2.orgd wcrd doo.r.hel Pcrry per projekt wordt sr steld, gaf koncerten over ijftiende Internationale Orgelcyclus te Aalst t Europees Jaar van de Muziek, sinds 1 januari met grote belangstelling gevierd in de omringende steden en landen, zal ook te Aalst niet onopgemerkt voorbijgaan. Er is et alleen de programmatic van het Aalsterse luik van het Festival van Vlaanderen. ,jk de Aalsterse orgelkoncerten zijn dit jaar aan hun 15de uitgave toe. Sinds 1972 ibben musici, op basis van hun hoog artistiek niveau te gast gevraagd door stichter en ganisator Kristiaan Van Ingelgem, in 42 koncerten deze jaarlijkse cyclus tot en Jcsesvol gebeuren te doen uitgroeien. Om maar enkele namen te noemen: Flor Peetere, •.amiel DHooghe, Guy Bovet, Louis Van Der Paal... ■Iet eerste koncert van de ren te Sint-Gillis-Dender- kreeg. Ook als komponist orgelcyclus wordt een fees- monde in 1944. Hij is sinds werd hij reeds tweemaal be- telijke afwisseling van or- 1972 titularis-organist van kroond. In 1971 deelde hij gelmuziek met koperen- de Sint-Maartenskerk te de stimusprijs voor vertol- semble. Het tweede uit de Aalst en inrichter van de king van hedendaagse mu- serie wordt verzorgd door jaarlijkse orgelcyclus. Hij ziek met hoboist Paul Dom- Duitse orgelist Johannes is als leraar werkzaam aan brecht en fluitist Barthold Tusch uit Lippstadt en het verscheidene muziekinsti- Kuijken. slotrecital belooft een uniek tuten en aan het Koninklijk Het Dendermondse koper- improvisatiekoncert te wor- Muziekconservatorium te ensemble Religioeo ont- den door de wereldver- Brussel. Sinds 1978 is hij stond in 1980 op initiaüm maarde organist en impro- medewerker voor de orgel- van organist Luc Van Den visator van de Sint-Bavo in partijen met het Filharmo- Broeck die tevens de leider Haarlem. Albert De Klerk, nisch Orkest van het Om- is en dat bestaat vüt jonge roepkoor van de B R T. Hij muziekstudenten. De kern 15.9: Kristiaan Van Inge- koncerteert zeer frekwent van het ensemble is een lgem en Koperensemble Re- in binnen- en buitenland, kwintet dat wordt uitge- ligioso waarvoor hij trouwens tal- breid in functie van de ge- Van Ingelghem werd gebo- loze lovende persreaktiea _programmeerde_ werken. Naast een bekend en min der bekend repertoire uit de oude muziek, speelt het Ko perensemble werken van romantische en hedendaag se komponisten. Sinds 1981 kan het gezelschap zich verheugen in tal van optredens in het Vlaamse land, vooral aan de kust. Dit openingskoncert heeft plaats op zondag 15 sep tember te 15 u. in de Sint- Maartenskerk te Aalst. 21.9: Johannes Tusch In de Affligemse Abdijkerk van de Patere Benedictijnen verzorgt op zaterdag 21 september te 16 u. Johan nes Tusch een orgelrecital. Tusch werd geboren in 1947 en studeerde aan de Staatüche Hochschule für Musik te Westfalen-Lippe. Na mee8terkureus8en bij de beroemdste orgelisten van onze tijd was hij als orga nist en koorleider van 1967 tot 1972 verbonden aan de St.-Piuskirche en sindsdien als cantor aan de St.-Jozef- kirche waar hij verscheide ne orgel- en koorkoncerten gaf Als koncertorgani8a- tor trad hij op in talrijke internationale festivals en maakte koncert reizen door heen zowat heel Europa. Naast vele plaatopnamen verzorgde hij ook nogal wat optredens voor diverse ra dio- en televisiestations. 27.9: Albert De Klerk met improvisatierecital Opnieuw in de Sint-Maar tenskerk, nu op vrijdag 27 augustus te 20u30. Reeds zeer jong was Albert De Klerk, geboren in 1917 te Haarlem uit Vlaamse ou ders. bedrijvig als musicus. Op 16-j hij organist van de Sint- Josephkerk, later - na schitterende studies en tal van koncert reizen - stads- organist van zijn geboor testad. In 1964 werd hij hoofdleraar aan het Am- sterdamsch Conservato rium (nu het Sweelinckcon- servatorium geheten). Niet alleen als stijlvol interpre tator van orgelmuziek uit strijkersgrocpen, vele eeuwen muziekge- u*~ ""'A karov met een vollcd zartprogramma. Het koncert opende «Maurerische Traucrm c, KV 477», door Mo schreven als treurmuzi Simfonicorkest en het Koor gen volle Sint-Romboi van de Nationale Opera van draaj te Mechelen 1 Belgic en van Gerard Mortier: optreden van het Ko Berlioz' «Simfonie met solo Filharmonisch Orkcs voor altviool, opus 16 - «Ha- Vlaanderen o.l.v. Emil rold en Italië» en Mendels- sohns «Die erste Walpurgis- nacht voor soli, koor en or kest, opus 60» op tekst van J.W. Goethe. In het eerstge noemde werk kregen we een prachtige uitvoering door het 5cr en prachtig vcrt< Muntorkest. Solist Paul De waren de inzetten van Clerck op altviool kon ons niet zersgrocp niet altijd op volledig bekoren: soms aarze- De Amerikaanse sopr lend en meestal overstemd net Perry was de solist door de klanken van de andere motet voor sopraan er Walpurgis- «Exsultate, jubilate» nacht» werd echter een onver- koncertaria «Bella mi schledenis maar ook ale ia- Ettelijke uitvoering. Wal Syl- ma. addio.. In hel mol niaal improvisator, heeft »am Cambrel,ng h,er met z,in bewees Perry een p De Klerk zich een unieke orkest en zijn koor presteerde, d.khe, een inheiende internationale reputatie was vlekkeloos. Wie had vier tolt, een krislalzmvere jaar geleden geloofd dat het sing te bezitten, ook de koor (voorbereid door Gün- tuurpassage in het slo ther Wagner) en het orkest van was klasse. Ook dc kon de Munt hiertoe in staat zou- was grandioos: verstil den zijn? erg gevoelige dramatic recitatief, een verb Europees Opera Centrum ser- slemtechniek en een veert degelijk slotkoncert stemvoering in de st Als bekroning van de derde niek en een optimale s internationale Zomer Opera ring in het stcmtechnist School van de maand augustus lijke «Quest'affano.. verzorgden de deelnemers unieke belevenis v verworven. Ook als diri gent en komponist is hij nog aktief, terwijl hij ook vele gram mafoonpla ten op nam, o.m. «Kleinorgel». waarvoor hij in 1962 de Edisonprijs kreeg. Wie over deze koncerten meer informatie wil, kan hiervoor terecht bij de orga nisator op tel. nr. 053- 70.50.11. 28 - 13.9.1985 - De Voorpost Koncertaanbod in onze regio Vandaag start in onze regio de festivalkalender van het nazomerse Festival van Vlaanderen, al ligt het eerste Dendermondse luik dan wel al bijna een maand achter de rug. Het is de bedoeling U telkens een paar dagen vooraf wat meer informatie te bezorgen over de komende koncerten: programma en uitvoerders komen aan bod, voor zover ze niet in het nabije verleden werden behandeld. Vanaf vandaag dus vier koncerten met een erg verscheiden programma, gesitueerd in het Aalsterse.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 28