De grote en de kleine k «Van Broederschool tot Landjuweel» ai Hilde Huygens revelatie in brok pakkend toneel Sint-Genesius speelt «Het dagboek van Anne Frank» Luk Engelaar bracht kunst op hoog niveau te Willebroek Grote namen op tweede internationale dansstage van Alkuone 18- 1.11.1985-De Voorpost Een brok Wase toneelgeschiedenis bbe< jLebbee Dat Jaak Van der Helst binnenkort op de proppen komt met een boek over toneelkring Sint-Genesius uit Sint-Niklaas heeft De Voorpost u een poos geleden in primeur gemeld. De publikatie zal «Van Broederschool tot Landjuweel» heten, zo kunnen we nu aankondigen. Het boek zal begin december van de persen rollen. Ook een aantal gegevens over inhoud en, vanzelfsprekend, auteur, liggen voor en die mogen we u niet onthouden. Toen, in 1977, Sint-Gene sius zeventig jaar bestond realiseerde oud voorzitter A. De Vriese van die vereni ging een brochure. Meteen kreeg de idee om de ge schiedenis grondiger en breedvoeriger te behande len gestalte. Op de zolders van de Broederschool waar de wieg van Genesius stond - was een hoop doku- mentatiemateriaal voor handen over de beginperio de. De verdere historiek van Sint-Genesius werd bij een gepuzzeld aan de hand van dokumenten in privé- bezit, pers knipsels en archiefstukken Jaak Van der Helst stond voor een gigantische op dracht. Het geschiedkundi ge gegeven (1907-1949) moest worden toegelicht, maar ook dienden het veel eer "kringgebonden' ele ment en ook de 'mensvrien delijke medewerking' op de voorgrond te worden ge plaatst. Vijfhonderd bladzijden Overste De Tavemier van de Broederschool in Sint- Niklaas heeft het over een «geordend getuigenis» dat bijeengeschreven werd met fijnzinnige zorg. Hij noemt met «a.h.w. een charter boek, dat in het archief een leemte heeft aangevuld». Jaak Van der Helst is niet de eerste de beste. De 46- jarige in Belsele wonende Hammenaar is niet alleen als direktiesekretaris aan de Broederschool (huma- niora-afdeling) verbonden, maar verwierf vooral z'n sporen in het (amateurto neel. Jaak speelde bij «Voor God en Evenmens» (Ham- me) en Kamer Edelweiss Toneelgezelschap (Beve- ren), althans: daar zette hij z'n eerste stappen op de planken. In 1969 sloot hij bij Sint-Genesius aan, ging dan lessen volgen bij Frans Roggen (regie) en Luc Phi lips (akteerkunst). Met Sint-Genesius verwierf hij heel wat onderscheidingen. Van der Helst zou in de regio vooral naam en faam verwerven als regisseur van massaspelen (Meer- donk, Kallo, Stekene, Leb- beke), van de Reinaertop- tocht in Hulst en van, na dien, het Reinaertspel in Sint-Niklaas (1985). In 1982 regisseerde hij het Vlaams Nationaal Zang feest in het Antwerpse Sportpaleis. De auteur was gedurende enkele jaren als realisator verbonden aan de BRT, voor het programma Sport weekend. Hij was lesgever aan het Interfederaal Cen trum voor Amateurtoneel en regisseerde bij enkele to neelverenigingen in het Waasland. De Orde van de Vos Reinsert in Sint-Ni- klaas kwam mee op zijn ini tiatief tot stand. Het boek «Van Broeder school tot Landjuweel» wordt wel vijfhonderd blad zijden dik. Het illustratie materiaal omvat een 120-tal foto's en oude dokumenten (die zelfs van 1884 date ren). Er zijn twee histori sche luiken: van 1907 tot 1949 en van 1950 tot nu. Bovendien vind je hoofd stukken over het ledenbe stand van Sint-Genesius, optredens voor de BRT, bin nen- en buitenland, palma res, dokumenten, nekrolo- gie, de inbreng van de re gisseurs, etc. «Van Broederscnool tot Landjuweel» wordt uitge geven bij Rinda, Zwaluw straat 16 en 9100 Lokeren Jaak Van der Helst: boek over Sint-Genesius. (pvba M. Oelbrandt). De van uitgeverij Rinda in Lo- voorintekenprijs, 900 keren. Telefonisch bestel- frank, geldt tot 12 novem- len kan via de auteur (03- ber. Vanaf 13 november is 776.24.02) of de uitgeverij de kostprijs 990 frank. U (052-47.23.57) of 091- kunt het verschuldigde be- 48.36.16). drag overschrijven op reke ning nr. 293-0286484-01 W.V. Toneelkring «Wij» bracht «Het dagboek van Anne Frank» voor het voetlicht. Het grootlebbeekse toneelseizoen 1985-'86 liep vorig weekend van stapel met noch min Regie en techniek noch meer dan een voltreffer. «Het dagboek van Anne Frank» van Frances Goodrich en Regisseur Fons Vinck liet Albert Hacket - Nederlandse bewerking Mies Bouhuys opzetten, hield nochtans zijn cast van begin tot eind gevaren in. Zowat iedereen is via film, televisie of de lektuur van het dagboek zelf op de scène vertoeven. Het immers vertrouwd met de figuur en de omgeving van het joodse meisje Anne Frank, dat aktieterrein werd Hnrl tel- tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken leeft op een Amsterdams achterkamer- kens oordeelkundig in het Ije. Daar enkele jaren verblijft, maar uiteindelijk samen met haar familie en medebewo- licht gezet. Stoorden som- ners van het achterhuis ontdekt wordt en in een Duits vernietigingskamp om het leven nugen zich aan de in het Umw.» A 11JTA1_ 1 J 11t1 kwaai-donker uitgevoerde verkleedscènes, dan stuitte ons dat allerminst tegen de borst, vermits terzelfdertijd dagboekragmenten, die de kontinuïteit van het drama tisch gegeven verzekerden, off-stage de zaal inge stuurd werden. bomt. Alleen vader Frank zal de holocaust overleven. De tragiek, het menselijk leed dat het stuk uitstraalt, ia dus door iedereen ge kend. Vooral in dit jaar, waarin herdacht wordt dat veertig jaar geleden een eind kwam aan de Tweede Wereldoorlog. En toch be leefden we vorige week zon dagavond en wij niet al leen momenten van pure ontroering door wat de Wij cast op de planken zette. Een bewijs dat dergelijke problematiek van alle tijden is en goed theater onver- voestbaar is, wanneer de egisseur erin slaagt zijn ■ertolk(st)ers vanuit hun binnenste» te laten kteren. Het dekor-ontwerp Theo Van Hauweimeiren, uit voering Jan De Vriendt, Jan Dauwe, Prosper Coore- man, Pierre Moens, Adolf Van Mulders en Fran$ois Cardon was gewoon functioneel en sfeerschep- pend. Meer hoefde dat ook niet te zijn. De belichting en het geluid (pakkende intro en slot) werden korrekt uit gevoerd door Eric Hey- vaert. Jan De Wolf, Franky Dierick, Luc Van den Ab- beele, Johnny Hermans en Jan Dauwe. Met de vermelding dat Daan Van Herreweghe, 'iemand zal ons met de inger wijzen, wanneer we lilde Huygens, die de rol <an Anne Frank een kan- n er van een opdracht Lebbeke. Hilde Huyens zet- Lebbeke. Renaat Moeyer- 06 SchnJver, Rit speelde, een revelatie noe- te een schitterende vertol- soon speelde de rol van Me- erc en RBde Biesemans men. Hoewel we haar reeds king van Anne Frank op de neer Van Daan. (v) in een minder belangrijk planken, (v) rolletje aan de slag zagen in «Boefje», als we ons niet vergissen manifesteerde ze zich met haar vertolking van Anne Frank als een van de beste aktrices uit de re gio. Ze zette immers een doorvoelde, levensechte An ne op de planken, een meis je dat in de meest penibele omstandigheden, haar pu berteit beleeft, op zoek is naar zekerheden die nie mand haar kan schenken en droomt van een betere toekomst. Zowel Annes momenten van vreugde van uitgela tenheid eigenlijk, want op die leeftijd ben je ofwel diep gelukkig of ongemeen on gelukkig als van vertwij feling wist Hilde Huygens schitterend te evoceren. Ze was een en al natuurlijk heid, beschikt bovendien dat hoor je zo over een ha^bovenop'haarlysiano^ Lebbeke- Onder regie van Fons Vinck bracht 'Wij» het dagboek van Anne Frank, (v) mie nog mee. Kortom, Hil de Huygens leverde een toon te pakken, in andere dat ze verstandig is». Naar prachtprestatie. ogenblikken leek ze ons te onze mening, één van zijn weinig haar lijden onder beste prestaties op de büh- het «onbegrip» van haar ne. Renaat Moeyersoon dochter uit te drukken, kroop in de huid van Me- Geslaagd geheel Toch mag ze met ruime te- neer Van Daan, een egoïst Het suk8es van een teater- vredenheid op haar presta- tot en met. Peter Biesemans produktie hangt echter niet tie terugblikken. nam de rol van tandarts uitsluitend af van de pres- Dat mag ook Annie Bosman Dussel voor zijn rekening, tatie van de hoofdvertolk- (Mevrouw Van Daan) doen. een personage dat in het (st)er. Teater vereist team- Iemand van wie we reeds stuk de minste psychologi- work. Zowel op als achter lang wisten, dat je haar om sche diepgang kreeg. Peter de scène. Dat samenspel het even welke rol mag aan- klaarde echter de klus zoals van alle komponenten was bieden. Ze zet ze op de plan- het hoort, ochter in deze Wij-produk- ken met de vanzelfspre- tie aanwezig Daarom past kendheid van een beroeps. Debutant Dirk Lissens was het ook de verdiensten van En Monique Mertens, die Pater Van Daan. Hoewel hij een precies gedoseerde aanvankelijk enigszins aar- Margot Frank Creëerde, zeiend akteerde, zich een Els Van den Abbeel, een paar keer storend ver- nieuwkomer bij «Wij», nam sprak, wist hij ons, vooral de (kleinere) rol van Miep in de «laatste» intieme dia- Gies voor haar rekening loog met Anne, te overtui- Aan mannelijke kant ver- gen. Ie^nand die dus over- tolkte Dirk De Cock de rol duidelijk krediet verdient, van Otto Frank, «de enige Jo Pieters tenslotte vertolk- die Anne hen ge* <el geeft te de rol van Meneer Kraler Op 9, 10 en 11 november ek. brengt de Koninklijke Toneelkring Sint-Genesius uit Sint-Niklaas «Het dagboek van Anne Frank» van Frances Goodrich en Albert Hackett in een bewerking van Mies Bouhuys en in een regie van Reinhilde Demets. Op 6 juli kon de Joodse huis en vond er het dag familie Frank onderduiken boek van zijn dochter. Hij in enkele kamertjes boven publiceerde het. Het werd een kantoor met magazijn aangevochten en a.h.w. aan de Prinsengracht te door het slijk gesleurd. Amsterdam. De toegang Door Francis Goodrich en was verborgen achter een Albert Hackett werd het boekenrek. Dit «schuil- dagboek tot een toneelstuk oord» zou de geschiedenis bewerkt. In de Amerikaan- ingaan als het Achterhuis, se prent speelde Milly Per- Otto Frank was een sukses- kins een sublieme Anne rijk zakenman. Hij haA een Frank, aantal relaties in het bui- Dit stuk is geen pamflet, tenland, vooral in Zwitser- Het is een dag aan dag ver- land. Bij zijn aankomst in haal van een familie, opge- Nederland werd hij gehol- sloten in een te kleine ruim- pen door kollega Van Daan. te, weerloos en angstig. In Otto Frank voelde zich bij- zijn eerlijkheid is het her gevolg verplicht om het on kenbaar, menselijk en aan- derduikadres te delen met grijpend. In de rolverdeling de Van Daans toen bleek vinden we: Veerle Cools, Pol dat immigreren niet meer De Bruyn, Rita De Vos, Wil- mogelijk was Ze waren met ly Geleyn, Dirk Luyckx, Pa- z'n zessen in het begin: Otto tricia Mariman, Freddy en Edith Frank en hun Poeck, Herman Vander- dochters Mar got en Anne, gucht en Denise Vanhal- het echtpaar. Van Daan en ven. «Het Dagboek van An- h"un zoon Peter. De Joodse ne Frank» in de Sint-Nikla- tandarts Dussel zou later se stadsschouwburg op 9. het 'gezelschap' komen ver- 10 en 11 november te 20.15 groten. Samen zaten ze u. twee jaar opgesloten in het Kaarten in de stadsschouw- achterhuis. Vermoedelijk burg (9-12 en 14-17), tel. werden ze verraden door 03/776.83.06 of bij Hugo een toevallige inbreker. Ze Boon tel. 03/772.36.36 of werden aangehouden op 4 «De Graanmaat» tel. 03/ augustus 1944. 776.23.26. Na de oorlog keerde Otto Frank, als enige overleven- (w-d.g.) de, terug naar het achter- loemd, wwiss gelijk nwens itis op ent va iliek d kous Als sl< jaar ste Jkring Voor de tweede maal zet de welbekende Kunstgroe "J£ Alkuone uit Aalst een grootse internationale dam stage op touw. Drie dagen lang komen topfigura de uit de danswereld er les geven in nieuwe dansstijlen 6011 respectievelijk voor beginners, dansers met basisopLersen leiding en gevorderden. Een veelbelovend gebeurei 11315011 dat plaats vindt in het gloednieuwe sportkompleb M'°' Ten, beter bekend als "het Oude Zwembad'. Ook vorig jaar werd uitvoering in de pers berichi 1111180 over het dansgebeuren, dat zomaar even 180 men ePen' sen drie dagen lang heeft kunnen boeien. Daaron werd dit jaar gezocht naar een vierde lesgever, ma 8' de bedoeling nog een breder spektrum van dansvoi 11 men te kunnen aanbieden. Een korte kennismn king. Luk Vervaeke is licentiaat in de lichamelijke opvoe ding en behaalde de graad van Honours B.A. aan dj Dance York University in Toronto, Canada. Teveni was hij assistent aan het Dansprogramma aan New York University (79-80) en is momenteel lector en choreograaf aan de KU Leuven. Luk Vervaeke is ondervoorzitter van de internationale organisatie "Dance and the Child' en hij zetelt in het bestuur van de 'Conseil International de la danse' van de UNES CO te Parijs. Verschillende publikaties i.v.m dan- 8pedagogie zijn van zijn hand in de handel verkrijg baar, Op de stage te Aalst verzorgt Vervaeke lessenreeks 'modem dance' Marjory Hels tone werd geboren in Paramaribo, Su riname. Zij studeerde danspedagogie ««n de Dans- akademie van het Rotterdams Conservatorium en doceert nu in verschillende dansakademies in Euro pa algemene dansvorming, modern- en jazzdans. Dit jaar kreeg Helstone een beurs toegewezen voor een studiereis naar New York en komt daarna haar nieuwe inzichten doceren op de stage te Aalst Miguel Barabasch (Buenos Aires, Argentinië) ge noot aldaar een opleiding samen met Jorge Donn (ballet van de XXe eeuw) en vestigde zich daarna met een eigen dansschool te Nederland. Hij ontwierp produkties voor vele Nederlandse TV-shows en voor welbekende dansgezelschappen in Europa (Spanje, Portugal, Italië, Joegoslavië). Ook voor Alkuone Aalst is een produktie van zijn hand in de maak. Vele zullen zich deze talentrijke dansleraar herinne ren van vorig jaar, daarom kunnen we opnieuw op hem rekenen voor een kursus 'Jazzdans' hoogste niveau. Jetty Roels is de bezielster van het danscentrum d'Oude Kapel te Gent, voor dansliefhebbers zeker geen onbekende. Zij studeerde, na een klassieke dansopleiding o.a. bij Martha Graham in New York en in de Labanschool te London, Indische Dans in Madras, in de zuidelijkste provincie van het uitge strekt India, Tamil Nadu. De Bharata Natya is een oude tempeldans die overloopt van expressiviteit. Het is een ons totaal onbekende dansvorm, waarvan Jetty de basis komt aanleren. Ongetwijfeld een unieke kans om eens langs een andere weg met het Oosten kennis te maken. Jetty Roels reist nog elk jaar naar India om zich te vervolmaken en aldaar Europese dansvormen te doceren. Jetty zal ook een kijkinitiatie verzorgen, onder de vorm van een voorstelling om zaterdag 9 november om 20 u. eveneens in zaal Ten. Onder begeleiding van life gespeelde Indische muziek en prachtige lichtbeel den uit het wonderlijke land, weidt ze alle geïnteres seerden in in de magie van de betoverende Indische tempeldans. Titel van dit avondvullend spektakel "De dans der Goden'. Onmiskenbaar dus een veelbelovend programma voor de komende internationale dansstage. Folders (met inschrijvingsbulletin) kunnen worden beko men in alle Aalsterse sporthandels of op het stage- sekretariaat Lokerenveldstraat 81 te Aalst, tel. 053- 21.74.15. Snel inschrijven want bij teveel aanvragen zal de organizatie zich genoodzaakt zien het aantal deelnemers te beperken. Tot 9 november, danslief hebber! LH op igd di .-.der ouwe fneb! ede-1 steel rsko et ki ven iskg jde Luk Engelaar, de te Sinaai op «Hemelsbreedte» wonende kunstenaar, heeft het Willebroekse publiek van mee taf aan, van bij de aperitief-vernissage zoals schepen Elsie De Wachter zei, op een verblijdende manier verrast... Zijn begrijpbare olieverven, pastels, akwarellen en gouaches deden het met z'n allen. Ze hielden het publiek in hun greep. de overige leden van de cast, van de regisseur, de techniek en de decorbouw in het zonnetje te zetten Emmy Van Damme bvb. Ook zij debuteerde vorig jaar in «Boefje» en vertolkte nu de rol van Edith Frank, Annes moeder. Op bepaalde momenten had ze de juiste de rekwisieten verzamel den, Chan tal Vermeir en Jozef Van Damme grimeer den en Niek Dauwe als re gie-assistente fungeerde, maken wij het rijtje Wij medewerkers rond. Gezien het peil van deze An ne Frank-produktie kijken we met meer dan nieuws gierigheid uit naar de vol gende Wij-produktie. Ver geten we bovendien niet te vermelden dat Toneelkring «Wij» «Het Dagboek van Anne Frank» nog opvoert op zaterdag 2 en zondag 3 oktober, telkens te 19.30 uur in de Parochiale Feest zaal, Lange Minnestraat te Lebbeke Pierre Van Rossem CSC-voorzitter en schepen Elsie De Wachter keek tij dens haar welkomstwoord heel effe in de achteruit kijkspiegel. Ze herinnerde ons aan de tentoonstellin gen van Gal (1981), Frans Margriet (1982), Koen Ros- saert en Femand Boel (1983) en Frans Croes (1984), waarna ze het woord verleende aan sche pen Louis Van Ighem die Luk Engelaar kent via diens echtgenote, die in de RMS te Bomem moraal geeft en zodoende een colle ga van de inleider is. Schepen Louis Van Ighem vertelde ons dat Luk Enge laar, die in 1950 te Sint- Niklaas geboren werd, reeds van kindsbeen af, met potlood en penseel bezig was. Hij manifesteerde zich veelal als ontwerper van wereldkaarten en hij schreef, tijdens PMS-kon- sultaties, dat hij enkel en alleen tekenaar of... kun stenaar wilde worden. Hij smeerde, op 14-jarige leef tijd, het Brugse Minnewa ter op moeders persdoek uit. waarna het bloed bleef kruipen waar het niet gaan kon. Luk Engelaar werd op 18- jarige leeftijd leerling aan de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten te Sint-Niklaas, waar hij zich o.l.v. Mevr. Beatrix Van den Broecke, Marcel Mut- saert, Vera Neels e.a. wist te bekwamen. Hij werd, na drie jaar in het bankwezen te hebben gewerkt, regen taat-student aan het Sint- Lucasinstituut, waar hij leerde werken en studeren en waar hij z'n vrouw leer de kennen... Luk Engelaar bewonderde het surrealisme Hij be steedde vooral aandacht aan de moderne kunststro mingen, ook al evolueerde hij naar een meer traditio nele stijl. Hij houdt het mo menteel bij het alledaagse, bij het gewone. Hij kreëert gezichten, bomen, bloemen in een vaas. Schepen Louis Van Ighem noemde het werk van Luk Engelaar romantisch. Er gaat een sfeer van uit, al dus de inleider, die de mees te van z'n werken niet zo maar direkt toegankelijk noemde, alhoewel de onder werpen op zichzelf niet on gewoon zijn... Veel van zijn werken zijn uitgevoerd met het mate riaal bij uitstek om de sfeer weer te geven, namelijk het pastel, dat zachte maar kwetsbare fluweelachtige tinten telt. Opvallend bij Luk Enge laar, aldus schepen Louis Van Ighem, is dat hij bij momenten gebruik maakt van verschillende technie ken in hetzelfde werk, dat in dit geval door toedoen van pastel, houtskool, akwarel en ^.«„«iin is ontstaan en dat men bij Engelaar als een mengeling van realiteit en fantasie ervaart. Willy Van der Linden, par- tij8ekretaris van de SP en leraar aan het KTA, kreeg de eer om in aanwezigheid van het voltallig schepen college, de tentoonstelling Luk Engelaar officieel open te praten. Hij deed dat in styl en met bravoure Hij herinnerde eraan dat mooie kunst niet hoofdzakelijk uit hét buitenland moet ko men, waarna hij de overtui ging uitsprak dat Luk En gelaars «zaligmakende werken», de harten van heel wat Willebroekenaars zullen beroeren. Willy Van der Linden maakte van de gelegenheid gebruik om Elsie De Wach ter, die samen met haar vrienden, 5 jaar CSS-Vor- mingswerk te Willebroek achter de rug heeft, in de bloemen te zetten. Hij deed dat door middel van, zoals hij zei een ruiker rode partij rozen», die zij, naar het applaus te horen, zeer zeker ver diende... Karei De Decker Knokkc-Heist is op zoek naar een logo en embleem dat zal gebruikt worden om de stad als internationale en hedendaagse badplaats aan te dienen. De wedstrijd staat open voor gra fici en studenten van instellin gen voor grafisch onderwijs. De winnaar krijgt een prijs van 50.000 fr. Meer informatie bij de vzw Initiatief Knokkc- Heist. Stadhuis te 8300 Knok kc-Heist (050/60.61.85).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 18