azzvrienden van Honky Tonk en Jeggpap herdenken Bert Heuvinek
)ee Daniels, Kristiaan Van Ingelgem en Jeggpap in Gospelkoncert
EcilJn Memoriam Bert Heuvinek»
festival van Vlaanderen: Koncertkaleidoskoop
Serenade voor
voorzitter Ysebaert
te Waasmunster
«ONDER DUITSE KNOET»
De Voorpost - 15.11.1985-21
Is het overlijden van Jeggpapstiohter en -leider Bert Heuvinek op 21 januari van dit
ir hebben heel wat Honky Tonk-bestuursleden de hoop uitgesproken om een sereen
|tMemoriamkon.cert Bert Heuvinek» te organiseren. Er werd de voorbije weken hard
"-Brkt om van dit herdenkingskoncert iets speciaals te maken, tot in de details
rgd en van niveau. Een hulde die Bert verdient; zijn invloed op het jazzleven in
ideren is immers moeilijk te schatten. Op zondag 24 november koncerteren in de
iermondse Abdijkerk gospelzangeres Dee Daniels, organist Kristiaan Van Ingel-
m en Berts eigen ensemble The Jeggpap New Orleans Jazzband.
rt Heuvinek
op 21 januari 11. het
iws van Berts dood als
lopend vuurtje door
lermonde en omgeving
waren de meesten
en waren allen ont-
Ingewijden wisten dat
v-M-uv het eigenlijk wat kal-
aan had moeten doen.
dat lag niet in het
:ter van Bert; wanneer
aan iets begon, wou hij
slijk de perfektie en
half werk moest hij niet
den. Dat was altijd zo ge-
(vh) «st, als leraar en als
usicus.
en hij in 1962 The Jegg-
ben jp N.O. Jazzband opricht-
:r da; (en er de eerste en natuur-
e'er v |ke leider van werd, bouw-
iar i en schaafde hij aan zijn
°P irkestje» tot het toonaan-
°bbe rand was op de Belgische
luzie' Ezscène en muzikaal
>esirt de beste oude-stijl-
;r °P nds van het kontinent
roege ocht staan zonder rode
'a"er' inen.
cn'a; jen hij een paar jaren la-
rOs r de Honky Tonk
;e|kni zzklub oprichtte, rustte
als I y niet voor hij een goed-
PPen raaiende klub kon overla-
u n aan zijn broer Piet, die
ipkas verder uitbouwde (met
an d hele schare entoesiaste-
agen) tot de beste jazzklub
n m het land.
iken leraar wiskunde in de
s mdermondse Abdijschool
ist hij zijn leerlingen te
der, teresseren en velen van
cnz'l en te entoesiasmeren voor
an (voor velen) droge wis
te. Hij volgde de evolu-
e in zijn vakgebied op de
jet.
Is musicus was hij ver-
iocht aan de New Or-
insmuziek. Hij droeg
ihter geen muzikale
gkleppen en stond open
»r andere vormen van
muzikale gedrevenheid en
schoonheid. Zo was hij in
de ban geraakt van J.S.
Bach en studeerde ijverig
een aantal komposities van
de Thomaskantor.
Bert was veelzijdig, veelei
send voor zichzelf en mild
voor anderen.
Indien mogelijk hield hij
zich een beetje uit de spots
van de belangstelling, hij
had het niet zo begrepen op
«vedetten». Liever stond hij
een beetje aan de kant,
monkelend, lurkend aan
zijn onafscheidelijk si
gaartje, profijtig slurpend
aan zijn pilsje, observerend
of mijmerend.
Bert Heuvinek was geen
man van grote woorden; hij
voelde zich goed wanneer
hij het mondstuk van zijn
klarinet tussen zijn lippen
kon schuiven en «zijn» mu
ziek spelen Hij zou waar
schijnlijk eens relativerend
met zijn hoofd schudden,
indien we zouden schrijven
of zeggen dat zijn invloed
op het jazzleven in Vlaande
ren schromelijk onderschat
wordt...
Oospelkonoert
november
24
Dat het «In Memoriam Bert
Heuvinek «-koncert in de
stemmige Abdijkerk van
Dendermonde plaats heeft,
is vanzelfsprekend voor de
mensen die Bert van dicht
bij hebben gekend. Hij was
een graaggeziene leraar in
de Abdijschool en het was
vooral onder zijn impuls
dat Honky Tonk samen met
de oud-leerlingenbond van
de Abdijschool meerdere
gospelkoncerten organi
seerde, o.m. met Marion
Williams, The Stars of
Faith, Janice King en uiter
aard telkens met zijn eigen
Jeggpap N.O. Jazzband.
De honderden aanwezigen
op 24 november weten nu al
dat het een prima organisa
tie wordt: wat Honky Tonk
inricht, doet het goed!
Berts vriend en huidig
Jeggpapleider Miel Ley-
baert tekende een treffende
affiche. Bij het begin van
het koncert zal aan elk aan
wezig paar een gratis luk-
se-programmabrochure
aangeboden worden, die 20
pagina's zal tellen met bij
dragen over Bert, zijn
Jeggpap, het programma
van de avond, alles verlucht
met vele foto's.
Het koncert, door de orga
nisatoren deels ten onrech
te een gospelkoncert ge
noemd, wordt verzorgd
door de Amerikaanse piani
ste-vokaliste Dee Daniels,
de Aalsters-Dendermondse
organist Kristiaan Van In
gelgem en uiteraard Berts
eigen Jeggpap New Or
leans Jazzband.
Dee Daniels
Ze was een van de hoogte
punten van het voorbije
jazzfestival op het V.P.-ter
rein begin september, deze
Amerikaanse pianiste en
vokaliste. Hoewel haar pro
fessionele carrière pas in
1972 begon, was ze reeds
vanaf haar zesde bezig met
pianolessen, viool, cello en
contrabas. Op haar negen
de vertolkte ze haar eerste
solozang in de kerk van
haar stiefvader en ze was
pas elf toen ze de plaatselij
ke kerkdiensten reeds op
luisterde met haar piano.
Ze studeerde plastische
kunsten en werd lerares
maar muziek bleef dé hob
by, waarvoor ze tenslotte
toch koos. Ze zong toen
vooral rock roll num-
Dendermonde. Bert Heuvinek zoals hij door vele was
gekend, een virtuoos op de klarinet (arch.).
mers, maar ook soul, Are
tha Franklin, Otis Reding
en dgl. Jazz kwam pas in
1978-1979 aan bod. Ze is
een echte song-stylist, pro
beert een eigen zangstijl te
ontwikkelen, waarmee ze
gewoon zichzelf kan blij
ven, om het even of ze nu
jazz, blues, gospel of zelfs
country western zingt.
Ze heeft veel bewondering
voor Ernestine Anderson,
Ella Fitzgerald en vooral
Sarah Vaughan, met wie ze
zich emotioneel nauw ver
want voelt omdat ook haar
roots eigenlijk in de gospel
liggen. Die gospelroots en
haar sukses tijdens het
voorbije jazzfestival deden
de Honky Tonkers beslui
ten Dee Daniels uit te nodi
gen voor dit In Memoriam-
koneert.
Zij beschouwt dit koncert
als het sluitstuk en orgel
punt van een reeks gospel
koncerten in heel Europa
(o.m. Athene en Barcelona)
vooraleer ze opnieuw voor
een tijd naar de States
trekt.
In de Dendermondse Abdij
kerk zingt ze uiteraard
gospels.
Kristiaan Van Ingelgem
Kristiaan Van Ingelgem
werd geboren te Sint-Gillis-
Dendermonde in 1944. Hij
is sinds 1972 titularis-or
ganist van de Sint-Maar
tenskerk te Aalst en inrich
ter van de jaarlijkse orgel
cyclus. Hij is als leraar
werkzaam aan verscheide
ne muziekinstituten en aan
het Koninklijk Muziekcon
servatorium te Brussel en
is sinds 1978 medewerker
voor orgelpartijen met het
Filharmonisch Orkest en
het Omroepkoor van de
B.R.T.
Als koncertorganist kreeg
hij talloze lovende reakties
van binnen- en buitenland
se pers. Daarin wordt zijn
improvisatiekunst speciaal
geprezen. In april vorig
jaar maakte hij nog een
koncertreis door Zuid-Italië
en dit jaar was hij te gast in
Nederland en Duitsland.
Tijdens het Festival van
Vlaanderen leidde hij dit
jaar in Dendermonde de
mee8terkursus orgel en
verzorgde er tevens een
paar optredens.
Ook als komponist werd hij
reeds tweemaal bekroond:
met de Jef Denijnprijs voor
beiaardkompositie (Meche-
len 1975) en als finalist in
de koorkompositiewed-
strijd Jef Van Hoof (Ant
werpen 1972). In 1971 deel
de hij de 8timusprijs voor
vertolking van hedendaag
se muziek ingericht door
het Ipem te Gent metj
hoboïst Paul Dombrecht en
fluitist Barthold Kuijken.
Kristiaan Van Ingelgem
kreeg zijn muzikale vor
ming aan het Lemmensin-
situut dat hem in 1969 de
prijs fuga en de Lemmens-
Tinelprijs verleende.
Hij zal op het mooie orgel
van de Abdijkerk twee
Bachkompositie8 vertolken
die Bert Heuvinek nauw
aan het hart lagen.
The Jeggpap New Orleans
Band
De jazzband die door Bert
Heuvinek 23 jaar geleden
werd opgericht, door hem
heel die tijd met veel milde
wijsheid geleid en mee-be-
zield, kan uiteraard niet
ontbreken op dit In Memo-
riamkoncert.
We moeten deze band, waar
Dendermonde trots op is,
waarschijnlijk wel niet
meer voorstellen. Na de
kinderziekten groeide hij
uit tot een zeer veelzijdig en
kwalitatief zeer homogeen
geheel. Hij verzorgde hon
derden koncerten in België,
Europa en de States. Hij
begeleidde de allergrootste
jazzreuzen uit New Or
leans. Hij bestrijkt een
breed repertoire: gospel,
blues, swing, rhythm
blues, boogie-woogie en
rock and roll.
De band is specialist in het
opluisteren van misvierin
gen. The Jeggpap speelde
acht L.P.'s vol, waarvan
reeds zeven uitverkocht
zijn en de leden zijn erebur
gers van the crescent city.
Een duizelingwekkend pal-
Inlichtingen en tickets
Dit unieke Gospelkoncert
moet een sereen, indruk
wekkend, dankbaar her
denkingskoncert worden.
Het heeft plaats in de Den
dermondse Abdijkerk op
zondag 24 november te
19.30 uur.
Kaarten voor dit koncert
zijn verkrijgbaar door tele
fonisch te reserveren via
het Honky Tonksekreta-
riaat: 052/21.63.39 of
21.63.85 of via de Abdij
school 052/22.29.59. Alle
plaatsen zijn genummerd.
Hoewel er toegangsprijzen
zijn van 300 F en 250 F, zal
het koncert van op alle
plaatsen even duidelijk te
volgen zijn.
Na dit gospelkoncert zal de
Honky Tonk Jazzklub, de
Bunker aan de Leopold n
laan, geopend zijn.
L.
week donderdag be-
het Festival van
ideren zijn editie 1985
een koncert dat ver
werd door het Nieuw
Ögisch Kamerorkest
l.v. Jan Caeyers. Hiermee
ram een einde aan een
rie van meer dan 200
ncerten, die tienduizen-
n muziekliefhebbers
achtige momenten be-
rgden. Een festival dat
t jaar gekenmerkt werd
or drie in het oog sprin-
nde aspekten: een zeer
im aanbod oude muziek,
a sterke inbreng van ei-
in ensembles en solisten
een doorgedreven de-
Dkratisering (kwa prijs
I spreiding over het
aam se land). Een festival
k dat in onze eigen regio
h groot aantal koncerten
d aanbieden. In deze laat-
l bijdrage over het voor
de festival berichten we
de laatste koncerten
Ie we bijwoonden
lallet van Vlaanderen met
Romeo en Julia»
J een koreografie van ar-
«tiek direkteur Valery Pa-
rpv hernam het Koninklijk
Wiet van Vlaanderen Pro-
bfievs «Romeo en Julia»,
Jgeleid door het Orkest
|n de Opera voor Vlaande-
Robert Groslot.
iie8 deze orkestrale in-
ing zorgde voor de zwak-
noot in het geheel: bla-
waren erg inakkuraat,
jkere kwamen slechts
m tot een zingende ver-
king, het geheel miste
kracht en kleurrijke
ioering.
balletgezelschap in-
indeel danste op hoog
Als Julia danste
I an seres Julia Hall,
isch nauwkeurig,
•ijpend ekspressief. Ze
omringd door een
ingoede Ben Van Cau-
ibergh als Romeo, Koen
als Mercutio en Tom
fen Cauwenbergh als Ty
balt. Ook de overige perso
nages kwamen schitterend
uit de verf.
Een balletuitvoering van
hoog niveau, jammer ge
noeg kunnen we dit niet
zeggen van het begeleidend
orkest.
Cantabile, Gents Madri
gaalkoor en Pandora te
Leuven
Naar aanleiding van de A-
driaan Willaerttentoonstel-
ling te Leuven (die reeds
eerder te zien was te Brug-
f Robert Groslot, dirigeert
Romeo en Julia».
Jan Caeyers.
ge in augustus) verzorgden
Cantabile samen met Pan
dora én het Gents Madri
gaalkoor in de Grote Aula
een koncert, waarin uiter
aard de muziek van Adri-
aan Willaert centraal stond.
In het eerste deel zorgden
het koor Cantabile van Jos
Van den Borre en «ons» en
semble Pandora voor de
vertolking van werken van
Willaert en zijn tijdgenoten
Mouton, da Nola en de Ro-
re. Pandora speelde uitste
kend (de vokale inbreng
heeft sinds de laatste wijzi
gingen aan het ensemble
duidelijk aan kwaliteit ge
wonnen!) en Cantabile zong
goed, al vielen nogal wat
slordigheden te noteren.
In het tweede deel vertolkte
het Gents Madrigaalkoor
van Johan Duijck werk van
Gabrieli en Schütz. Dit koor
produceert een volle klank,
beheerst en gedisciplineerd
al is de nuancering en de
diktie niet altijd optimaal.
The Malufi Singers in het
Rubenshuis
Alt Luc De Meulenaere, te
noren Marc Van Daele en
Ludwig Van Gij se gem, ba
riton Philippe Souvagie,
bas-bariton Mare Meers
man en bas Lieven Deroo,
allen verbonden aan de ko
ren van BRT en RBTF, vor
men samen The Malufi Sin
gers. Dit ensemble vertolkt
werk uit alle perioden van
de muziekgeschiedenis.
Het programma dat ze in
het Antwerpse Rubenshuis
brachten omvatte dan ook
werken voor mannenstem
men en gitaar (niet erg
overtuigend vertolkt door
Stéphane Leys) van Schu
bert, Glees, Negro Spiri
tuals en bewerkingen in
close harmony: van «Geist
der Liebe» van Schubert
over negro's tot kabarettes-
ke nummers als «'t Zo» van
Nees of «In the Mood».
Hierin lag dan ook de zwak
te van dit koncert: er stak
geen lijn in het aangebode
ne, het was een kocktail
met teveel ingrediënten,
waarin de smaak van elk
basisprodukt verdoezeld
werd. De uitvoering zelf
was echter prima. Deze zes
zangers zijn stuk voor stuk
mooie ptemmen die tot een
benijdenswaardig geheel
samenklinken.
Vreugdevolle geboorte van
een nieuw ensemble: het
Nieuw Belgisch Kameror
kest
Professor Jan Caeyers (uit
Asse) is doctor in de mu
ziekwetenschap, houder
van diverse eerste prijzen
van de conservatoria van
Brussel en Antwerpen, spe
cialist in de interpretatie en
direktie van 18de en 19de
eeuwse opera- en orkestmu
ziek van het Nieuw Bel
gisch Kamerorkest.
Dit ensemble bestaat uit 33
professionele musici en
stelt zich tot doel de meeste
laat-klassieke en vroeg-ro-
mantische werken uit te
voeren. Het allereerste kon
cert van dit gezelschap in
de Antwerpse Singel was
meteen een schot in de roos:
een staande ovatie is in
The Malufi Singers.
Vlaanderen niet voor ieder
een weggelegd. En ze was
nog verdiend ook!
Na een eerder aarzelend be
gin (wie kan het een bore
ling kwalijk nemen?) bloei
de de ouverture tot Mozarts
«La Clemenza di Tito» open
tot een mooie verklanking,
waarin reeds de kwaliteiten
van dit orkest op de voor
grond traden: prima strij
kers, akkurate en soepele
blazers en een benijdens
waardige balans tussen de
verschillende groepen. Dit
bleek eveneens in Mozarts
«Concerto voor viool en or
kest nr. 5 in A, KV 219»
Solist Henry Raudales (lau
reaat van de Koningin Eli
sabeth Wedstrijd 1985) en
orkest bereikten een prach
tige harmonie waarin schit
terende dialogen tussen de
solist en de tutti te beluiste
ren vielen. Caeyers had zijn
muzikanten goed in de
hand en bereikte een frisse
klankkleur zonder overdre
ven uiterlijkheden.
Wie nog getwijfeld had over
de kwaliteit van het ensem
ble, mocht zijn reserves
voorgoed opbergen na de
uitvoering van Beethovens
Eerste Simfonie. Strijkers,
hout- en koperblazers be
reikten een zeer soepele
vertolking. Dirigent
Caeyers zorgde voor een
mooi gedetailleerde opbouw
van het geheel, met zin voor
nuancering, soepelheid en
beheerste tempi die toch
ruimte heten voor een niet
zo vaak gehoorde frisheid
en speelsheid.
Deze «première» bewees dat
het Nieuw Belgisch Kamer
orkest van Jan Caeyers
troeven in handen heeft om
een groot ensemble te wor
den Het koppelt de verfris
sende soepelheid van inter
pretatie en uitvoeringswij
ze aan een grote technische
vaardigheid met zin voor
perfektie in het detail. Wij
durven, met dirigent én
muzikanten van dit nieuw
orkest, hopen dat het de
nodige materiële mogelijk
heden vindt om te kunnen
blijven werken, dan zal
Vlaanderen een degelijk or
kest rijker zijn!
Andria Hall als Julia.
Op zaterdag 16 november
wordt in Waasmunster het
Sinte-Cecihafeest verder ge
zet. Om 15.30 u brengt men
een serenade aan voorzitter
Pros Ysebaert. Daarna is er
te 20 u voor de leden in het
lokaal in de Kerkstraat ge
zellig samenzijn en tafelen.
Op zaterdag 23 november
speelt vanaf 21 u in het
kultureel centrum Hoogen-
donck in de Nijverheids
laan, het gekende orkest
dit voor de vierde opeenvol
gende keer de Bobby Set
ter Band ten dans op het
groot Sinte-Ceciliabal.
Kaarten in voorverkoop
kosten 100 fr, op de dag
zelf 150 fr. Deze kaarten in
voorverkoop zijn verkrijg
baar bij Pros Ysebaert,
voorzitter, Hollandse Mo
lenwijk 31, tel. 47.71.44;
bij ondervoorzitter Ludo
Lenaerts, Hoogstraat 77,
tel. 47.84.65, bij sekretaris
Jacques Van Bossche,
Schietakkerstraat 4, tel.
47.02.41 of bij schatbe
waarder Romain Van Box-
laer, Kerkstraat 70, tel.
47.71.31.
(vgp)
Op donderdag 28 november
om 10u30 wordt in de kantoren
vgn de nv Yplon aan de Padde-
vijverstraat 47 te leper de
tweede prijs Cembureau 1985
"Beton in kleine bedrijfsge
bouwen" uitgereikt aan de NV
Yolon.
Na veertig jaar een volledig herwerkte en
uitgebreide versie van
of het verhaal van een verzetstrijder
door de doolhof van Duitse gevangenissen en
koncentratiekampen
Terwijl iedereen uitbundig de bevrijding vierde,
leefden er nog vele honderdduizenden gevangenen
in grote onzekerheid omtrent hun lot in de Duitse
koncentratiekampen. Dagelijks werden zij gekon-
fronteerd met de verschrikking die de Nazi's in deze
kampen lieten heersen. Leven en dood, het lag in de
handen van enkele barbaren die voor niets terug
deinsden.
Liefst 1.302 dagen beleefde Staf Vivijs deze ver
schrikking. Zijn verhaal kon evengoed het verhaal
zijn van de 110 Zwarte Hand'ers, die samen met hem
werden opgepakt, meerdere maanden in Belgische
gevangenissen vertoefden en dan zonder pardon de
trein opgezet werden met bestemming Duitsland.
Daar wachtte hen een hel.
«Onder Duitse Knoet» is geen opbeurend verhaal.
Het is een stuk levensgeschiedenis van een jonge
man die in zijn jeugdige onervarenheid en onwe
tendheid mee op sleeptouw wordt genomen door zijn
goede en goedmenende vriend, koeter Marcel De
Mol, en terechtkomt in het verzet. Als lid van «De
Zwarte Hand», een verzetsbeweging die vooral ak-
tief was in Klein-Brabant en de Rupelstreek, werd
hij tijdens zijn dagtaak door Duitse polizisten aan
gehouden. Dit werd het begin van een lange gevan
genschap in voortdurende konfrontatie met de
dood.
Van dit werk zijn twee uitgaven verkrijgbaar (for
maat 15,5 op 23,5 cm).
1. Een luxe-uitgave in linnen omslag met stofwik-
kel, genummerd en gesigneerd door de auteur en
met een beperkte oplage. De prijs bedraagt 775 F.
2. Een gewone uitgave die 495 F zal kosten.
Belangstellenden die nog deze week inschrijven zullen
opgenomen worden in de lijst van de voorintekeningen.
Na 16 november wordt deze lijst definitief afgesloten.
De lijst van de voorintekenaars zal in beide uitgaven
opgenomen worden.
De boeken zullen aan pers en publiek voorgesteld
worden op een nader te bepalen plaats en datum,
waarvan de intekenaars tijdig en persoonlijk bericht
zullen ontvangen.
Wie niet op die officiële voorstelling kan aanwezig
zijn, zal het boek per post toegestuurd krijgen tegen
een supplementair portbedrag van 75 F.
Stuur onderstaande in tekenbon zo snel mogelijk
terug naar: Uitgeverij De Cuyper n.v., Oude Vest 34.
9330 Dendermonde.
Ondergetekende:
(naam en voornaam)
(funktie en/of titel)
(adres) straat, nr
(postnummer en woonplaats)
(tel.)
tekent in op:
luxe-uitgave(n) van «ONDER DUITSE KNOET»
gewone uitgave(n) van «ONDER DUITSE
KNOET»
en stort het verschuldigde bedrag op rekeningnum
mer KB 442-8601481-36 van Uitgeverij De Cuyper
n.v.. Oude Vest 34 te 9330 Dendermonde met. ver
melding «ONDER DUITSE KNOET».
Handtekening