et dagboek van Sint-Genesius, een
venswaardige toneelproduktie
Tijl Sint-Niklaas brengt steengoed blijspel
iirt Van Eeghem
I Sint-Niklaas
taal en vrijheid Aalst
sprookjes
Oidipoes in Kolonos:
sfeerrijk en stijlvol
Daniël Janssens
te Aalst
De Voorpost - 15.11.1985 - 23
(uw t zelfs vei
i d( lenmeisje
icht ledant
°lt I-Niklaas. Het aperitiefkoncert werd ingezet met «Vier Walsen» van Sjostakovitsj,
:rdt tolki door Mieke Dumoulin, fluit; Rita Vancalbergh, piano; en Henri De Roeck,
In het centrum «De Ves
ten», Keizerlijk Plein 10 te
Aalst, wordt op vrijdag 29
november te 20 u. de ten
toonstelling van
bronsskulpturen, houts-
kulpturen en tekeningen
van Daniël Janssens
geopend.
Daniël Janssens (Gent,
1946), woonachtig te
Schoonaarde, studeerde
aan de Stedelijke Academie
van Aalst en aan het Hoger
Rijksinstituut voor Plasti
sche Kunsten (afdeling
brons) te Anderlecht, Zijn
beeldhouwwerk dat de zo
genaamde «oer-thema's»
behandelt en een mystieke
inslag bezit, kwam zowel in
banken als in officiële in
stellingen en privé-bezit
terecht. Gedurende de laat
ste jaren beoefent hij meer
specifiek de tekenkunst,
waarin zijn aandacht voor
al uitgaat naar het behoud
van het natuurlijk milieu.
De inleiding wordt ver
zorgd door de Aalsterse au
teur Patrick Bernauw. Te
vens zal een kunstmap «De
Balegemse Gedichten» met
gedichten van P. Bernauw
bij tekeningen van Daniël
Janssens aan het publiek
worden voorgesteld. De ge
dichten uit deze bibliofiel
uitgegeven bundel zullen
gelezen worden door de
Antwerpse dichter-perfor-
mer Dirk Tits. Voor een Blues Corner (Marc en Luc lijks te bezichtigen. leder-
passende muzikale begelei- Borms). een is hartelijk welkom!
ding van dit alles wordt ge- De tentoonstelling loopt tot
zorgd door de Beale St. 4 januari 1986 en is dage-
«Salon Artistiek» in Sint-Niklaas
In galerij Artistiek aan de
Ster 64 te Sint-Niklaas ex-
pozeren van 16 november
tot 8 december de Wase
kunstenaars Eric- Andries,
Albert Lentacker, Dirk Ma-
ris, Frank Piessens, Wally
Van de Velde en Marcel
_Ysewijn. Het initiatief werd
«Eerste salon Artistiek»
gedoopt.
De opening vindt plaats op
zaterdag 16 november om
19.30 u. Dirk Maris en kui
tuurschepen Anthuenis
houden een toespraak. U
kunt gaan kijken op zater
dag- en zondagvoormiddag
(10 tot 12.30 u.) en ook -
namiddag (14.30 u. tot 19
u.); op weekdagen van 15
tot 19 u. (niet op maandag).
Info via tel. 03/776,87.35.
(wv)
Naar aanleiding van haar
15de verjaardag heeft de Stich
ting Leefmilieu de monografie
"Milieubeweging en milieube
leid" gepubliceerd. Auteur er
van is milieu-socioloog G>r.
Pieter Leroy. Het boek telt 248
bladzijden
Lg 10 november, stadsschouwburg in Sint-
Es, 20.15 u.
Uinklijke Toneelkring Sint-Genesius speelde
dagboek van Anne Frank» voor het toneel
jkt door Frances Goodrich en Albert Hackett,
i regie van Reinhilde Demets.
^langstelling geen gebrek. We zagen opval-
veel jonge mensen een zitplaatsje innemen,
bleek dus alvast een goede publiekgerichte
te zijn geweest. Maar er is vanzelfsprekend
Het werd een prestatie die zo hoorden we
«wandelgangen» bij de toeschouwers be-
nP° ering en lof afdwong.
jkor werd met bijzon- mige plaatsingen een wat
el zorg opgezet. Toch slordige indruk nalieten.
111 dit streven naar «het Vooral de «stapeling» van
281 gen tot in de puntjes» bedden op het voorplan (jar-
jtaalbeeld een teveel dinkant) lieten voor één
et goede aangemeten, vierde van de toeschouwers
rikt afgelijnde inde- bij bepaalde taferelen (An-
van de verschillende ne-Peter; Anne-Dussel; en
rtjes gaf voor een der- Anne-Edith) een veel te be-
opzet op het toch be- perkte zichtbaarheid,
e speelvlak van de De regie van Reinhilde De-
ichouwburg een te mets riep toch enkele
je indruk (een bijna- vraagjes op. Werd er niet te
gjuistdekor). lichtvaardig omgespron-
hvullen met een vrij gen met een aantal «vrolij-
jreide meubilering ke» en «karakterbepalende»
ie bespeelbare ruimte elementen in de dialogen?
s verkleinen. Het was We menen dat er al te vaak
pvermijdelijk dat ak- op de slappe koord van de te
en aktrices binnen de komische aanbreng werd
ikbare loopvlakken gedanst, dermate dat
aderlijke van deze be- hetzij met een teveel aan
bgen zichtbaar moes- (onjuiste) mimiek (meneer
Waren. Dit had voor Van Daan), hetzij met een te
l dat er al te vaak overtrokken huilen (me-
gemaskeerd (vooral in vrouw Van Daan en Edith)
Irate deel) en dat som- hetzij met een foute tekstin
tonatie (Anne) de juiste
betekenis, de diepgang, het
schrijnende werden gemist
en vooral bij de jongere toe
schouwers verkeerde reak-
ties in de hand werd ge
werkt. Zo blijft het ook be
denkelijk dat een dure
bontjas in z'n volle lengte
en zonder enige reaktie de
vloer opgaat (het vloerluis-
teren van Anne) terwijl bin
nen hetzelfde tafereel een
paar melkspatjes een te dik
in de verf gezette ruzie ver
oorzaken. Het is best moge
lijk dat toeschouwers aan
vaarden dat b.v. Anne, bij
een mogelijke ontdekking
van de schuilplaats, flauw
valt terwijl mama Edith er
rustig bij aan tafel blijft zit
ten. Ons geeft het daarente
gen de indruk dat de regie
niet de precieze dramatiek
binnen het gebeuren heeft
aangevoeld en in dergelijke
situaties eerder naar de
vorm dan wel naar de in
houd heeft gewerkt.
Gelukkig hielden in dit
«dagboek» de stérke spel
momenten de bovenhand.
Een bijzonder geladen en
ingeleefde vertolking van
Veerle Cools die een knap ge
tekende gevoelige Anne Frank
op de planken heeft gezet. Een
prachtprestatie ook van Willy
Geleyn die uitmuntend door
soberheid met precieze zeg
ging gewoon schitterend ge-
Jf begin oktober brengt Kurt Van Eeghem en
•welschap zo'n twintigtal voorstellingen in de
laamste centra van ons land van zijn «Etiquet-
rjw. Donderdag 21 november kan je hem om
in de Sint-Niklase schouwburg aan het werk
h eerste vertoningen
hij beloftevolle
«Etiquette» steunt
I op enkele stevige
een uitstekende
gsact en een bijzon-
»rke uitsmijter. En
or grappige,
irische teksten en
tot goede
an nabij (of
_i héél ver) te ma-
ben met wellevend-
bonte aaneen
schakeling van nummers
garandeert het publiek,
naast welgemikte knipo
gen, door hart en nieren
wringende melodieën en
energieke danspassen, een
zalig beschaafd en rustge
vend gevoel bij het naar
huis keren: het tafelzilver
zal moedig worden opge
poetst, opgroeiende doch
ters zullen in 'pas-de-chat'
door de woning zweven,
verloofden zullen geduldig
aanbellen en de moeder van
hun geliefde op bescheiden
bosjes viooltjes trakteren...
In het deel na de pauze zit
een gesprek verweven met
een bekend figuur, een mi
ni talkshow over politieke
en andere etiquettes.
In vervanging van
Alexandra van Marken en
Karin Tanghe (die alle twee
in «Ik, Jan Cremer» zitten)
heeft Kurt niemand minder
dan Hildegarde De Buck
geëngageerd. De rest van
de ploeg blijft ongewijzigd:
zo wordt Kurt bijgestaan
door Van Lukas, Luc Bou-
dens, Rik Moens en Dirk
Minnebo. Reserveren via
tel. 03/776.83.06.
Het is een bewerking van de
Amerikaanse komedie
«Norman is that you?». In
het Palais Royal te Parijs
kende dit werk meer dan
achthonderd opvoeringen.
De Koninklijke Nederland
se Schouwburg (Antwer
pen) heeft dit knettergekke
blijspel (in een vertaling
van Jan Christiaens) tot
tweemaal toe hernomen,
telkens voor barstensvolle
zalen. KNS-regisseur Gui-
do Maremans tekende ook
voor de regie bij Tijl. Deze
volkse toneelgroep brengt
de dolle vaudeville in het
onvervalste dialekt. Het
wordt dus zeker ontspan
ning uit de bovenste «lach-
weekend vergastte toneelkring Voor Taal en Vrij- (Bernard) rondden verder
ons op het sprookje «De pop van Amedee», een het verhaal af.
waarvan zowel de kleintjes als de 'grote mensen' De vlotte mise-en-scene en
genieten. de wisselende beelden wa-
van Amedee» is het kleine en grote mensen in ren het werk van regisseur
van het weesjonge- de saai paby "evens. Vooral de
die. tijdens de laatste scene waarin Pierrot
;,n v.öt rir-.r-r, Aii.int. s aan de touwtjes danst, von-
ïn het dorp Ajuine- Qp de scène zelf zagen we den we heel e-eslaaed
lLTenledl'ea«nrhS Jrt ^„ST'S^te^n ™°r
S 1 leven leidt. Pierrot £fk tSïToK Sfl' lwntrekkehJk deko.r
1 zelfs verliefd op het KI",? V™* de "e T™ JT
Mncmoiia lezen m Plaals van m ae heuse draaimolen, het olie-
..fr™ huid te krmpen van Ame" bollenkraam, het café en de
>011 vertelt hem dat een dee Karin Lil zette dan hlli(.ipa
niet kan trouwen met WOAr lrnnrino on tnt in J a -
Het hart van Pier- de puntjes verzorgde ver- voo^faTen Vrijheid op de
tolking neer als gangster planken zet is «Schat, jij
Joan. Ook Hugo Van De bent een schat» van Aalste
en nog andere Maele boeide in de rol van naar Paul Coppens, en dit
die Amedee en cafébaas Gerard. Johny op 28 februari, 1 en 2 maart
beleven, vertelt Pic- Marcoen (marktkramer), 1986 in de stadsschouw-
op een heel lieve Rose Lievens (oliebollen- burrr te Aalst,
ma Deiende manier aan de vrouw) en Guy Janssens SIROU ANN
stalte gaf aan Otto Frank. Dirk
Luyckx was fijngevoelig, een
voudig en bijgevolg briljant als
Peter Van Daan. Pol De
Bruyn nam de niet zo eenvou
dige partij van Meneer Van
Dussel voor zijn rekening. Een
steengoede interpretatie werd
het! We vonden het enigszins
jammer dat dit personage van
de regie niet méér aflijning,
niet meer ruggegraat mee
kreeg. Freddy Pouck kon daar
voor z'n meneer Van Daan wel
op rekenen (o.i. bijna «overte-
kend») in zoverre zelfs dat een
en ander, zowel in beweging,
mimiek en stemvolume in
«overdrive» sloeg.
Denise Vanhalven kon de echt
aangrijpende momenten (bin
nen de ruzies) niet steeds op
het gewenste niveau houden.
Toch werd het een goed verde
digde mevrouw Van Daan. Ri
ta De Vos ontbrak het aan dat
tikkeltje «recht uit de buik»
om er een werkelijk overtui
gende mevrouw Frank van te
maken terwijl Els De Vos de
ondankbare rol van Margot
Frank met glans tot een steen
goed einde heeft verwerkt.
Herman Van Der Gucht heeft
ons als meneer Kramer in de
meest aangename zin verrast.
Van Patricia Mariman kregen
we, spijts het opzegtoontje bij
de start, een geloofwaardige
Miep Gies te zien.
Het slot liet de toeschouwers
ietwat in verwarring.
Na de opsomming van de data
van overlijden van de verschil
lende personages, zou het ge
zochte nasleepje met de punt-
belichting op het dagboek voor
de helft verdwijnen in het ap
plaus (dus eigenlijk over
bodig).
Niet groeten om «het» te laten
nawerken, om de sfeer en het
«nazinderen» niet te breken
kan o.i. best. Maar wat moet
je dan met de dankbaarheid
jegens de toeschouwers voor
het verkregen (en oververdien-
de) applaus?
De technische medewerkers
waren: Anita Christiaens en
Frans Van Eggen voor de
Toneel in Sint-Niklaas. Sint-Genesius vertolkte «Het dagboek van Anne Frank» (dw)
teksthulp en Jean-Paul Geysen
voor het dekorontwerp. De
klankweergave was in handen
van Hugo De Vriese, Rosanne
Raes en Jeanne Smet stonden
in voor de kledij en Etienne
Quintelier, Etienne Vanden-
hende en Ben Vandenhende
waren toneelmeesters. Het de-
kor werd opgetimmerd en af
gewerkt door het personeel
van de stadsschouwburg.
«Het dagboek van Anne
Frank» werd met durf en zeer
veel inzet, met hoogten en
laagten, voor het voetlicht ge
bracht.
Het heeft aan onze, wellicht te
hoog gespannen, verwachtin
gen niet helemaal beantwoord.
Het staat echter als een paal
boven water dat het een lo
venswaardige, goede produk-
tie is geweest, de Koninklijke
Toneelkring Sint-Genesius
meer dan waardig.
(w.d.g.
Toneelgroep Tijl uit Sint-Niklaas is inmiddels aan
zijn tweede seizoenproduktie toe. Na de suksesrijke
start met «Een familie van deze tijd» wordt het
andermaal een steengoed blijspel. Een stuk dat
reeds eerder z'n enorme kwaliteiten heeft bewezen
nl.: «Minne zeun? nen homo!».
schuif».
Gust Declopper (Willy De
Greef), 55 jaar, eigenaar
van een «nieuwkuis», Fa
briekstraat, 6, te KaDo
heeft een diploma, leest ie
dere dag z'n krantje en
kijkt 's avonds t.v. Hij weet
dus zeker dat homosexuali-
teit bestaat. Hij zou moeten
weten dat bij de oude Grie
ken, tussen sommige
schrijvers... onder arties
ten... Het kan allemaal wel
zijn, maar Gust Declopper
gelooft het niet echt! Hij
denkt vooral dat «het» niet
zou kunnen voorkomen in
z'n eigen gezin. Arme Gust!
En toch... In «Minne-zeun?
nen homo!» zullen Jan (Rol
Van Gasse), Nico (Jean Gri-
sar), Marie (Lea Delannoy)
en Brigitte (An Van Pottel-
berge) het aan Gust Declop
per via de meest gekke,
vreemde, dolle en snedige
situaties (waarin een snuif
je tragiek is verweven)
duidelijk maken. Een reali
teit, een waarheid! Een da
gelijks gebeuren in de vorm
van een lachvolle, spette
rende en daverende
komedie!
Opvoeringen in de stads
schouwburg van Sint-Ni
klaas op zaterdag 30 no
vember, zondag 1 en maan
dag 2 december, telkens te
20 u. Kaarten 140 fr. (cjp.,
+3 pas 120 fr.) in de stads
schouwburg tel. 03/
776.35.75 of van 9 tot 12 u.
en van 14 tot 17 u. en bij
sekretaris Dries Cap, Hei-
straat 228, te Sint-Niklaas,
tel. 03/776.31.47.
Toneel in Sint-Niklaas. Tijl brengt binnenkort «Minne
zeun? Nen homo!» (foto pdm)
Aalst. Taal en Vrijheid. De pop van Amedee danst (P.
Van San)
Koncert kulturele raad
Affligem in abdijkerk
Zaterdag 16 november
heeft in de abdijkerk van
Affligem een koncert plaats
dat wordt georganizeerd
door de Kulturele Raad van
Affligem. Het zeer geva
rieerde programma bestaat
uit voordracht, zang en pia
no. Alle werken die ten ge
hore worden gebracht zijn
van mensen van eigen bo
dem. Verlenen hun mede
werking: Yolande Uytten-
hoeve, piano, Jos Mertens,
piano. Hector Van Frachem
voordracht en zang. Het
Sint-Michielskoor van He-
kelgem onder leiding van
Victor Van Frachem werkt
ook mee. De toegang is
gratis.
JM Heyman
Zaterdagavond 9 novdmber
in zaal Netwerk te Aalst:
Julien Schoenaerts en Aaf-
ke Bruining brachten «Oi
dipoes in Kolonos» van So
phocles, in een bewerking
van Hugo Claus.
«Oidipoes in Kolonos» is
één van de laatste werken
geweest van Sophocles en
door hem geschreven op
90-jarige leeftijd. In dit
werk laat hij de moegedool-
de en door het lijden gelou
terde man in vrede en rust
zijn leven beëindigen.
«Het zal wel», en hier cite
ren we dr. De Waele, «So
phocles» supreme bood
schap geweest zijn dat het
leven, hoe dan ook, zinvol is
en zeker geen absurde
doorgang.
De regie-opvatting van Ju-
hen Schoenaerts was ver
antwoord: hij maakte het
treurspel voor het modern
pubhek genietbaar door de
universele waarde ervan te
releveren. Hij wist de kon-
ceptie levend en boeiend te
SgSSSS1 AaU, Een moeeedoolde oude man (P. Van San,
(een vlakte met zand, maïs
korrels, enkele grote ste
nen), de kostuums pas-
telkleurige grote lappen) en
de sfeerscheppende mu
ziek.
Julien Schoenaerts mag en
kan zich als akteur natuur
lijk veel permitteren, daar
om dus af en toe gehoest en
pauzes in de tekst waar het
hem zint. Het blijft indruk
wekkend, dat wel.
Aafke Bruining van haar
kant gaf zich honderd pro
cent en deed ons de rillin
g-gen over de rug lopen met
haar vertolking van onder
andere Antigone, Polunei-
kes en Theseus.
Een avond met Oidipoes in
Kolonos: een fraktie van
een sekonde vervelend,
maar overwegend voorbeel- Aalst. Aafke Bruining en Julien Schoenaerts (P. Van San)
dig akteerwerk! Sirou Ann
k Twee gangsters ontvoeren Pierrot (P. Van San).