denkend aan Anton Van Wilderode n Schotland Loose-tentoonstelling smeedt band tussen Niklaas en Zele ALLOWAY leurend in de voetsporen van Robert Burns Belseelse Concertvereniging met slotrecital De Voorpost - 15.11.1985 - 25 ngspunlen tademie och ten Sint-Ni klaas. ROBERT'! 8om 2Sitv ,nie )t alleen «uitgerust» met een stevige toeristische l8| lotlanddokumentatie, maar eveneens mét een ziebloemlezing van Schotlands' nationale dich- Bobert Burns, stapten we onlangs te Zeebrugge i boord van de bonkig gebouwde maar uiterst oor rlijk ingerichte North Sea Ferry-boot die ons ir het kanaal naar Huil zou brengen, ar we bij spiegelglad water en een schitterende iBondergang in één der salons van de Ferry boot e tijd vonden om rustig te grasduinen in de a p nantische poëzie van de «onsterfelijke Schot», tdekten we aldra een verwantschap tussen Waas- ds taalvirtuoos Anton Van Wilderode en Schot- Dir%(is nationale bard Robert Burns. Met een tijdsaf- ind van zowat twee eeuwen (Burns werd in 1759 boren en overleed in 1796) hebben beiden een rtstochtelijke liefde voor hun geboortegrond ge ien. Dezelfde gemeenschappelijke band geldt ■tai luwend René De Clercq (1877-1932) met zijn :aa luigenis «Daar is maar één land, dat mijn land n zijn». Waar de Wase dichter voornoemd vers jos als titel voor zijn weergaloos kijk- en leesboek jkt het overduidelijk dat voor de dichter Anton jp, in Wilderode Vlaanderen» het enige land is dat ii land kan zijn» daar waar voor de vurige Schot bert Burns zijn «enig land» Schotland was. bed a andere verwantschap zelfde. jkt te bestaan in de on- Na niet alleen bij avond in t o rwerpen die beide dich- het drijvende salon maar n p s bezongen, eveneens bij nacht in de v,.8t als in onze tijd in de zacht wiegelende bootska- ,Ue m eigen taal de Moerbe- juit van de fraaie North Sea j naar het vaderhuis, het Ferry Burns' bloemlezing joortedorp en Vlaande- te hebben doorpluisd, wist a in lyrische verzen ver- ik mijn nieuwsgierigheid erlijkt, doet de man die in om met de werkelijkheid ~V( botland in het eertijds van Burns geboortedorp en idelijke dorp Alloway als omgeving te worden ge- Brenzoon geboren werd, konfronteerd, des te feller de hem eigen wijze het- geprikkeld stevig stuk Schotland dat door Robert Burns dichter- werd bezongen. Bert Pelentan zocht en vond aankno- met het oeuvre van Van Wilderode Meer dan uiterlijk verwant Na een eerste English breakfast aan boord van de Ferry letterlijk en figuur lijk «doorvlokt en door spekt» met de klassieke An gelsaksisch ingrediënten, herbegonnen we onze speurtocht in Burns' poë ziebloemlezing Een paar uren later stapten we aan wal te Huil om via York met zijn hemelse kate- draal en Edinburgh met zijn krijgshaftige burcht de volgende dag Inverness te bereiken en meteen volop in de Highlands of het Hoog land te belanden. Het was van dit «hoogland» dat Robert Burns, toen hij ergens op het «platte land» vertoefde of al te lang in een of andere stad had verble ven, het beroemde gedicht schreef dat aanvangt met de versregel. «My heart's in the High lands, my heart is not here. Vrij in het nederlands om schreven als: «Mijn hart klopt in het Hoogland maar hart klopt niet hier» Van wat deze bergen in Schotland betekenen had den we reeds een herfstelij- ke voorsmaak gekregen toen we door een kilometer lange purperen bergketen vol bloeiende heide richting Inverness reden. Aan de oe ver van de rivier de Ness die de stad doorkruist, ont moetten we een vinnige Schotse dokter gehuwd met een niet minder vinnige Westvlaamse bruid. In zijn fraai landhuis gelegen aan de «Schotse..Schelde», ginds genaamd de Ness, werden er niet onthaald op een krenterig kopje Nes- koffie maar werd een fon kelende fles van Schotlands wereldberoemde Maltwhis- ky ontstopt! Toen we daar op vernamen dat de «Vlaams-Schotse bruid des tijds te Kortrijk in O.L. Vrouw van Vlaanderen had gestudeerd vielen meteen de overbekende namen van Streuvel8, Putman en «Toone Van der Plaatse» maar bleek ook de naam en het werk van de Wazenaar Anton Van Wilderode geen onbekende te zijn. De volgende dag ontdekten we eens te meer hoe groot de verwantschap wel is tus sen de poëzie van beide laatstgenoemden. Vooral uit het ontleden van hun gelegenheidspoëzie blijkt hun hartstochtelijke ver bondenheid met volk en land, God en de Natuur, Zo bleek o.m. dat, waar de Wa- onze eeuw de tekstdichter is van het dicht waar in hij het o.m. zachtgolvende «Lied van heeft over zijn vader-boer mijn land», meesterlijk ge- die de zoon, meer dan eens toondicht door die andere met harde hand, «orde en Wazenaar Ignace De Sutter, tucht» bijbracht in het le- Robert Burns reeds twee ven en dit met als basis de eeuwen geleden in dezelfde bijbel. Daarnaast zijn er de geest een aantal liedertek- vele romantische liedertek sten schreef, waarvan het sten. Speciaal te vermelden meest beroemde en over valt daarbij het muzikale gans de wereld gezongen feit dat Burns zelf heel wat «Auld Langsyne» vrij te van zijn gedichten op mu- vertalen als «Heel lang ge- ziek zette wat «voorlopig» leden...». Een moeilijkheid van Anton Van Wilderode bij het lezen van Burns' poë- nog niet mag worden zie blijft natuurlijk dat de beweerd. ÏÏTde andere kant la er kerkhofje van Alloway, hel geboortedorp van Robert Burns waar z'n vader begraven a liederen niet in het klas- van laatstvernoemde o.m. hoevetje een nieuwer ge- lezen van het in het bouw werd opgetrokken «Schots» geschreven ge- bleek alleen noodzakelijk dachtenisvers gebeiteld in om de honderden doku- de ruine, verweerde graf- menten en herinneringen steen dachten we eens te aan de dichter op te bergen, meer terug aan Van Wilde- sieke Engels maar wel in de bundel «Dorp zouder ou- grote Schotse specialiteit waarin men langs de koes- de tot indrukwekkend puin het Schotse .Gallic, ge- dere» die alweer naar de zijnde .haggis. ofte tal binnenstapt wellicht vervallen oude Alloway- schreven zijn wat de ver- geest, op vaak ontroerende schaapsmaag gevuld met nog onlangs te.Moerbeke- kerk waar, op het omrin- staanbaarheid voor een bui- wijze verwant blijkt met be- allerlei gehakt letterlijk en Waas kan hebben gestaan. gende kerkhofje, Burns va- tenstaander erg bemoei- paalde gedichten van de figuurlijk wordt «over- Dat naast het historisch der begraven ligt. Bij het lijkt. nog steeds in Schotland laden». Verder blijkt heel wat van «massaal bewonderde na- deze poëzie naar inhoud en tionale dichter». Dichter en boer vormgeving gedeeltelijk Waarbij men bedenken Haast ongelooflijk is in dit verouderd, wat niet belet moet dat twee eeuwen na dubbele opzicht de nog dat ze in Schotland onge- zijn dood, niet alleen in zijn steeds niet aftakelende po- - meen populair blijft en ook vaderland maar over gans pulariteit en de verbonden- Een bezoek aan dit eerste rodes «Dorp zonder ouders» in de boekhandel van het de wereld waar Schotten heid met Burns' leven en Burnsmuseum maakt je on- en het gedicht aan zijn Wa- kleinste dorp te koop ligt. verblijven tientallen bloei- werk waarbij het «hoofd- middellijk duidelijk dat de se vader gewijd. ende «Burnsclubs» bestaan kwartier van zijn huidige latere door prinsen, graven Niet enkel Alloway als m- Landelijke poëzie waar met boeken en tijd- public relations» ongetwij- en hertogen akademisch spiratiebron van zijn hek- Vooral bij het lezen van schriften, filmavonden en feld ligt in zijn als «natio- gehuldigde dichter als boe- sen en boze geesten bezeten Burns' landelijke poëzie diareeksen, voordrachten naai gedenkteken be- renzoontje zijn leven begon omvangrijke ballade «Tam denkt men echter steeds en zangfeesten Burns' na- schermd geboortehuis» te achter de ploeg van zijn va- OShanter», zijn door weer terne aan de landelii- gedachtenis levendig wordt der en na diens dood trou- Burns roemrijk bezongen weer terug aan ae janaeiij s s wens te en elders ((Brig O'Doon» en zijn hy- met wisselde kansen permoderne Burn-infocen- «voortboerde» en een tijd tram boeien de Schotland- gc, J mmm. ff.ytii lang waarachtig als «dich- bezoeker. Zowat alle hoger BSpf tdtÈfêm ter en boer» door het leven vernoemde dorpen of ste- fiW V' stapte. den bezitten hetzij een WK Wie de ganse, meer dan Burns-museum, een stand- |EmsS&ar.. eens bewogen levensloop beeld, een gedenkplaat of r van Burns wenst te benade- een Burnsclub! ÉmMHbPI''r P» ren hoeft maar alleen de Alleen reeds een reis naar l »- I -asögÉÉÊl wonderbare kultureel - toe- Schotland met een rustige ristische levensweg te vol» speurtocht in Burns' ge- IgjpP0^ gen die loopt over Alloway, boortestreek met daarbij Ayr, Kirkosweld, Irvine, een bezoek aan enkele der Kilmarock, Tarbolton, schitterende kastelen of SSSnM|H^H Mauchline, Failford en Leg- burchten in de onmiddelbj- len Wood. Met een zijspron- ke buurt gelegen, lonen be- getje gaat het daarnaast shst de «overvaart» Zee- j naar E lisfarm en Dumfries brugge-Hull. Waarbij een waarBurmsop21 juh 1796 Northseaferry u bovendien WÊLgÊM overleed en er niet alleen op de gelegenheid biedt in een het kerkhof een mauso- van zijn drijvende salons BHwHj leum kreeg maar waar rustig uw Schotlandreis eveneens het huis waar hij voor te bereiden. jarenlang woonde en werk- En te grasduimen in Burns' te als museum werd inge- poëzie die nog steeds dui- richt. zende schotten bezielt. Merkwaardig is daarbij dat Dat dit laatste tevens ge in het koepeltempeltje dat beurt met duizende Vlamin- als mausoleum te Dumfries gen bezield door Van Wil- werd gebouwd boven het derodes poëzie werd een re- praalgraf een halfverheven den te meer om een geeste- beeldhouwwerk prijkt lijke brug tussen de Schot waarop de jonge dichter als en de Wazenaar te bouwen Robert Burns, z'n geboortehuis in Alloway en een door hem bezongen brug ke poëzie van de Wazenaar. De andere Vlaming met wie Burns' poëzie vaak kan ver geleken worden blijkt René gehouden. Wellicht nog merkwaardiger is het feit kilometer van de stemmige dat doop alle Schotten, waar diatpikthoofdstad Ayp. Wie staat en de „ODoonrivier» te ook ter wereld, de geboorte- hier het schamele, met een 1 De Clercq voor wat betreft dag op 25 januari 1759 van strooien dak getooid boer- afgebeeld. zijn volkse getuigenissen en zijn lofgezangen op de gewone man. Waar deze laatste dichtte «Ik ben van den buiten, ik hun «nationale bard; een soort nationale feest dag wordt gevierd. Een on der alle opzichten uitbundi ge feestdag waarbij niet al- Alloway de Moervaart te Moerbeke-Waas in haar dergtje betreedt waar de Wat ons meteen m gedach- herfstelijke g]ans lplftinn tï o rl fsoti m in con t.É»ri tPHltyvGPIYlp Tl aa r A 11D- 7 kleine Burns destijds in een ten terugvoerde naar Allo- kramakkel bedje in een way, het Schotse dorp waar hoek van de keuken gebo- niet alleen het geboortehuis ren werd, staat meteen in en het Burmsmuseum te be- der mooi te vinden. ben van den boer...» schreef leen de geest rijkelijk met een zuiverste Bokrijk-hoe- zoeken valt maar ook de Burns in de 18° eeuw «My Burns' poeEzie wordt ge- father was a farmer», de vuld maar tevens meer dan aanvangsregel van een ge- eens de maag met o.m. de vetje maar kan zich tevens eeuwenoude «Brig oDoon», best voorstellen dat eender- de brug over de Doon-rivier gelijk schamel hoevetje te bezichtigen valt evenals en zonen De Loose stellen tentoon in Negentiende eeuwse doeken, nu romantisch en dan weer realistisch, schilderijen doorgaans. Mij boeien de taferelen uit het leven van alledag Basile penseelde, maar dat wil niet zeggen het werk van vader Jan-Jozef of dat van zoon Jan niet waardevol zou zijn. in het stedelij- museum aan de Zaman- in Sint-Niklaas heeft band gekreëerd tussen thuisgemeente der De Zele, en de stad vader Jan en z'n zoon iaPpn-Jozef direkteur van de werden, Sint- Op de vernissage, 10 november, de Sint-Niklase be- behalve burge rmeester Jozef De Bruyne van Zele ook diens kuituur schepen en de voorzitter van de Zeelse kultuurraad verwelkomen. Artistieke en religieuze band «Ik had ook privéredenen om met Zele samen te wer ken, maar daarover wil ik nu niks kwijt», zo zei de Sint-Niklase schepen van kuituur Daan Anthuenis zondagmorgen. Hij stipte aan dat tussen Zele en Sint- Niklaas een artistieke én' religieuze band, want de twee laatste Sint-Niklase kerkelijke leiders (dekens) stammen uit Zele. Anthuenis had lof voor Ig nace De Wilde, de samen steller van de kataloog die eigenlijk een flink gestof feerde monografie is over de drie-eenheid De Loose. Hij wees nog op het thema tische karakter van de ten-, toonstelling en vond het wat jammer dat het zo'n dure schilderijen zijn die worden geëxposeerd. Attaché André A. Moer man, verbonden aan de kunstmusea in Brussel, wees op het exemplarische karakter van de expositie, de intimistische aard ei^ van. Het is goed dat men al Sint-Niklaas. André A. Moerman aan het woord tijdens de vernissage van de expo rond het schildersgeslacht De Loose (Iv) deze werken hier heeft we ten samen te brengen. De meeste schilderijen van De Loose bevinden zich in ker ken of bij partikulieren in de regio Waas en Dender, al worden er ook enkele be waard in musea als die van Leipzig en Berlijn. Moer man streepte de verdien sten aan van met name Ba sile De Loose, die hij met Madou vergeleek (Ignace De Wilde zocht en vond, in het boek, een parallel met Ferdinand De Braekeleer). Tijdens de toespraak van Moerman in het museum intervenieerde Antwer penaar Torfs, en dat was een primeur in de Wase ver nissagegeschiedenis. Bur gemeester De Vidts van Sint-Niklaas apprecieert de kwaliteiten van de Zeelse- Wase kunstenaars zéér en duidde op het retrokarak- ter van de tentoonstelling. Portretten en taferelen In de heel interessate kate- loog vind je niet alleen ge gevens over het werk van de drie kunstenaars, maar ook de 'petite histoire' komt aan bod, het léven van het triumviraat. Het is een puik boek geworden, en daaraan is de mecenaatsinbreng van de ASLK beslist niet vreemd. Kort wat over de drie De Looses. Vader Jan-Jozef werd in 1768 in Zele gebo ren en overleed in 1849 in Sint-Niklaas. Hij maakte portretten en historische doeken, meestal neoclassi- cistisch-romantisoh van in spiratie. Zoon Jan had een andere moeder en heette ei genlijk Jean-Benoit Van Langenhove. Net als z'n va der zou Jan (De Loose ten slotte) akademiedirekteur worden in de Wase hoofd stad en inzake portretten behoorlijk zijn streng trek ken. Jan (1809-1851) en Basile De Loose (1809- 1885) werden in hetzelfde jaar geboren, uit een ande re moeder webswaar. Basi le was ongetwijfeld de meest getalenteerde van de drie. Hij maakte portretten en genretaferelen, verwierf prijzen in Groningen, Pa rijs, Brussel en Londen; werk van hem is te vinden in de USA en de Sovjet- Unie, in de Slavische lan den ook. In de kataloog-monografie (die 450 frank kost voor een gebrocheerd exemplaar en 675 voor een werk in linnen band) staat Ignace De Wilde aan het eind ook stil bij de kruiswegen die met name door vader Jan-Jozef en zoon Basile werden ver vaardigd. Aan de hand van de reprodukties kunnen de geïnteresseerden de kruis wegen van b v Waasmun ster, Hamme, Zele en Sint- Niklaas met elkaar verge lijken. Van Doel tot Dendermonde, vooral dus in het Land van Waas en het Dendermond- se, wordt heel wat van de familie De Loose bewaard in kerken, kapellen en ab dijen, Zo blijkt toch uit een kaartje dat in het boek werd afgedrukt. Auteur De Wil de vertelt ook wat over de middenstandelijke afkomst van vader De Loose (hij was de zoon van een bakker), over Basiles huwebjk met de dochter van een Sint- Niklase hoefsmid (Marie- Nathalia De Bondt), over Basiles verblijf in Brussel, over de impakt van de De Looses op de Sint-Niklase kunstakademie, etc. De fa- müie De Loose vestigde zich in 1825 in Sint-Niklaas en het is dus duidelijk dat de Wase hoofdstad een centra le positie bekleedt in het oeuvre van de kunstenaars- famihe. Dat blijkt ook uit de titels van enkele schilde rijen: «Zondagmiddag te Sint-Niklaas», ■•Bedeling van aalmoezen in het ar- menambt te Sint-Niklaas» (Basile) zijn taferelen die na 1840 tot stand kwamen. De portretten werden met veel vakmanschap aange maakt, zoveel is duidelijk, de kruiswegen en ook de historische taferelen mo gen gezien worden, de veel al anekdotische taferelen van Basile De Loose vermo gen nog het meest te bekoren. Wouter VLOEBERGH Betrospektieve tentoonstel- ling De Loose, tot en met zondag 8 december in hét stedelijke museum aan de Zamanstraat 49 in Sint- Niklaas. Alle zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 Basile De Loose met vrouw en dochters: te zien op t uur. expo in Sint-Niklaas (Iv) Op vrijdag 22 november om 20u30 organizeert de «Bel seelse Conoertvereniging» vzw haar laatste koncert van het herfstseizoen. Voor dit slotrecital heeft men een beroep gedaan op het Kamerorkest van Vlaanderen «I Piamminghi» onder leiding van de gekende viool virtuoos Rudolf Werthen. Óp het programma staan het divertimento in D van Wolfgang Amadeus Mo zart, het concerto in C voor Cello en strijkers van Jo seph Haydn en de vier sei zoenen opus 8 (integraal) van Antonio Vivaldi. «f"Fiamminghi» is de naam van het kamerorkest van Vlaanderen dta in 1958 werd opgericht, maar dat in. 1977 werd georgani- zeerd en verjongd. Sedert dien is «I Fiamminghi» een van de meest gevraagde strijkersensembles van Eu ropa geworden en maakten zij reeds diverse plaatopna mes bij EMI, Decca en To shiba. Binnenkort maken zij hun eerste plaatopname bij Deutsche Grammaphon. Alle orkestleden spelen op oude Italiaanse instrumen ten, niet alleen verwijst dit naar de verbinding met Ita- bë, maar staat dit ook borg voor de in alle kritieken ge prezen klankkwaliteit van het ensemble. De toegang bedraagt 120 fi\, CJP-ers en 3 passers en studenten betalen slechts 80 fr. Leden van de Concertvereniging hebben gratis toegang. Het koncert staat onder de auspiciën van het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1985 | | pagina 25