De grote
en de kleine k
De brievenbus* als
kunstzinnig plekje
Dendermondse stedelijke musea
kregen verdiende belangstelling
Kunstschilder Tuur De Rij bel
i uit Buggenhout
i in de Belfortzaal te Aalst
«Mail art» in Sint-Niklaas
COMMUNICATIE
COMMUNICATIONCOMMUNIC
Provinciale Muziektornooien 1986
Tien jaar Kunstkring Waasmunster
Tentoonstelling
Vera Neels verlengd
Fototentoonstelling
in Kreja te Aalst
De Voorpost - 21.2.1986 - 21
Een kennismaking met kunstschilder Tuur De Bijbel uit
Buggenhout is steeds een belevenis op zichzelf. Als schil
der bij uitstek van het Vlaamse landschap geniet hij een
zeer gunstige faam. Van zaterdag 1 tot maandag 10 maart
is hij te gast in de prachtige Belfortzaal, Grote Markt, te
Aalst.
Tuur De Rijbel staat reeds
l ruim bekend als een buiten-
j gewoon landschapsschil
der, die zijn hele leven lang
steeds honkvast trouw is ge
bleven aan zijn geboorte
streek het vlakke land
aan de Schelde in de omge-
i ving van Dendermonde,
j met als centraal orgelpunt
Vlassenbroek; die achter
een gulle jovialiteit een op
geruimd gemoed en vooral
een gouden hart verbergt;
die steeds open staat voor
iedereen en immer opnieuw
bereid is tot raad en bijstand,
zowel op kultureel als men
selijk vlak...
Niet ten onrechte, zo blijkt
uit een rustig gesprek in
zijn woning, Schoolstraat
74 te Buggenhout of in zijn
atelier «'t Hoeveken», Kou
den Haard 32, eveneens te
Buggenhout, waar hijzelf
reeds meerdere jaren, via
een persoonlijke inbreng,
niet enkel een echte liefde
voor de plastische kunst laat
uitstralen maar tevens uit-
I ing geeft van zijn gehecht
heid aan de natuur in alle
seizoenen. Dit laatste kan je
er trouwens kunstvol en
duidelijk uitgedrukt terug
vinden in heel wat schilder
werk met eigen uitbundig
koloriet van zijn hand. Het
ligt hierbij wellicht niet zo
zeer in zijn bedoeling de
eigen omgeving te propage
ren, maar wel doodgewoon
uiting te geven aan wat hij
mooi vindt, met de betrach
ting dit aan anderen over te
dragen. Of hou jij het liever
bij 'n impressie en zoek je in
sommige komposities eer
der de uitdrukking van een
zeker heimwee naar wat
steeds meer verloren gaat
rondom ons aan ongerept
heid, aan ruimtelijke rijk
dom, en naar wat de mens
daarbij reeds ingeboet heeft
aan natuurverbondenheid
of ongekompliceerd levens
geluk? Tuur De Rijbel werd
geboren te Lebbeke op 18
februari 1927 en vertoonde
reeds in zijn jeugdjaren een
opmerkelijke belangstel
ling voor de plastische
kunst en de natuur, vooral
onder impuls van de be
faamde Lebbeekse kunst
schilder Juul Keppens die
toen in het onderwijs wei
zaam was. De grondslc^,
van zijn kunstenaarsloop
baan werd echter gelegd in
de Stedelijke Akademie voor
Schone Kunsten te Aalst,
waar hij het meest dankt aan
Modest van Mulders, en in
de Grafische School in Gent
waar hij zich vervolmaakte
bij Herman Verbaere.
Na deze degelijke vorming
ontwikkelde zijn loopbaan
zich verder hetgeen onge
twijfeld reeds tot uiting
kwam in heel wat geslaagde
tentoonstellingen o.a. te
Brussel, Antwerpen, Gent,
Knokke, Waregem, Lebbe
ke, Dendermonde, Aalst...
Casablanca, Parijs en Beau-
ville, Eindhoven en Somme
ren (NL.), Chicago, Detroit
en Kilkenny (Ierland)...
Ook enkele uitzonderlijke
onderscheidingen getuigen
hiervan: de Gouden Medail
le van de Académie De
Sciences Humaines et Rela
tions; Zilveren Medaille
Chambre Européenne pour
le Développement du Com
merce, de l'Industrie et de
Finances; Cruz al Mérit Bel-
go-Hispanico con gr ado de
Palmas de Oro; Academico
Benemerito «Ad Honorem»
de Centro Cultural, Literario
e Artistico (Portugal).
Het werk van Tuur De Rij
bel spreekt onmiddellijk
Quasi, Dalstraat 70 in Sint-Niklaas stelt in februari
en maart zijn mail art-projekt 'kommunikatie' voor.
Dit projekt is reeds gestart in juli '85 en bestond erin,
naar mail artfans ter wereld (18 landen, 200 inzen
dingen!!!) en in het Waasland een blanco postkaart
te sturen waarop de afzender zijn kreativiteit bot kon
vieren a.d.h. van bijvoorbeeld fotomateriaal, kolla-
ge, tekst, tekening.
Aalst. Kunstschilder Tuur De Rybel uit Buggenhout expo-
zeert in het Belfort (db)
aan in zijn geheel, zowel
door het peil waarop het
staat, als door het gekozen
onderwerp en de voorstel
lingswijze ervan. Zijn kunst
spruit ontegensprekelijk
voort uit een jarenlange
observatie en innerlijke
aanvoeling van de schoon
heid van het Scheldeland-
schap. Soms is dit doodge
woon de Scheldedijk, met
enkele notelaars of een een
zaat als voorplan en een ver
laten rivierschuit langs de
oever. Dan weer een kerkje
in de winter, wanneer de
sneeuw de details verdoe
zelt, in de lente, met er rond
de frisheid van de ontlui
kende natuur, in de zomer
maanden, wanneer de bla
kende zon het gras tot hooi
doet vergaan of in het na
jaar, met een sfeer van rijp
heid er over. In andere wer
ken brengt hij ons een
groots panorama over de
streek, gezien van op de
Scheldedijk, of een andere
verhevenheid, zodat men
onder de indruk komt van
de wijds-heid van dit land
schap en de in brokstukken
gevallen landerijen, of
plaatst hij er ons bijna mid
den in, zodat we ons bewust
worden van onze
kleinheid.Een kenmer
kend element voor zijn
kunst is zijn uitbundig kolo
riet met felle kleuren, afge
wisseld met frisse noten.
Dominerend is vooral het
oranje, maar daarnaast weet
hij toch ook op een verfijnde
wijze het voorjaarsgroen,
de witte rozigheid van een in
bloei staande boomgaard of
de donkere partijen van een
pas omgeploegd land te
doen overkomen. Zowel uit
voerend met het paletmes als
met het penseel legt hij, in
afwisseling, steeds het ge
wenst aksent.
Mail art slaat eigenlijk op
elke vorm van kunst- en
kreativiteitsuiting die via
verzending of langs de post,
gaat. In principe kan dus
alles wat niet te heet of te
zwaar is als mail artobjekt
in aanmerking komen.
Mail art freaks beschouwen
het briefschrijven dan ook
als de banaalste vorm van
'mail art' en ontwikkelen dit
tot echte kunstwerken waar
naar het tevens prettig is om
te kijken.
Het medium 'post' is immers
de laatste pakweg honderd
jaar verengd tot een admini
stratief instituut. Vroeger
werd 'het boodschappen -
overbrengen' veel kreatie-
ver aan boord gelegd. Den
ken we maar aan de post
duif, de speciale koeriers...
Tegenwoordig probeert ook
'de post' er 'iest aan te doen,
deels uit konkurrentiemotie-
ven, deels door de snelle
evolutie in de kommunika-
tietechnieken. Postpakket,
cassette-post het zijn enkele
voorbeelden van hoe de tra
ditionele brief kan vervan
gen worden; ook teletext en
telefoon-home-komputer-
kommunikatie zijn vrij re
cente ontwikkelingen.
Maar vooral uit praktisch
oogpunt wou Quasi het hou
den bij de traditionele post
kaart. 'De Media' uit Eeklo
en talrijke andere mail art-
fanaten hielpen Quasi aan
korrespondentieadressen;
en daar een wezenlijk as-
pekt van mail art de direkte
interaktie met kunst is, van
de kunstschepper naar de
gene tot wie ze specifiek ge
richt is, was het maar een
kleine stap om als thema
kommunikatie' te nemen.
Quasi verspreidde 2000
kaarten; 1500 in het binnen
land, hoofdzakelijk in het
Waasland (waar de reaktie
ongeveer 3% bedroeg) en
500 kaarten in het buiten
land (dat leverde een reaktie
op van maar liefst 30%)
Blijkbaar kunnen we hier
uit besluiten dat mensen die
niet vertrouwd zijn met mail
art er moeilijk toe komen
om het medium uit te probe
ren. Het medium is nog te
onbekend en men weet niet
altijd wat aan te vangen met
zo'n kaart. Algauw denkt
men dat men getalenteerd
moet zijn of één of andere
plastische opleiding moet
gevolgd hebben om te rea
geren op een ma.il art vraag.
Niets is echter minder waar.
Mail art brengt de kunst en
de kreativiteit dichter bij het
grote publiek en haalt ze uit
de sfeer van het soms te
gesloten kunstenaarsmi
lieu.
Ma.il art 'kommunikatie':
een bescheiden bijdrage
van hoe en wat er in je brie
venbus zou komen vallen.
Met een kleine moeite vind
je algauw tal van vrienden
of familieleden die bereid
zijn, hun korrespondentie
vanuit een ander oogpunt te
gaan bekijken en een en
ander zullen aangrijpen om
van hun brievenbus het
kunstzinnigste plekje van
het huis te maken.
Wil je de praktijk bekijken,
dan kan dit in Quasi 2 van
vrijdag 7 februari tot en met
zondag 16 maart aan de
Dalstraat 70 in Sint-Niklaas.
J.D.B.
In de enkele marines die hij
soms brengt, vindt men ook
steeds dezelfde bezieling te
rug. Zijn laatste periode
kenmerkt zich tevens door
het brengen van de mense
lijke figuur in zijn olieverf
schilderijen, wat, op enkele
uitzonderingen na, nog niet
zoveel te zien was in zijn
tentoonstellingen.
Het werk waarmee kunst
schilder Tuur De Rijbel,
van zaterdag 1 tot maandag
10 maart 1986, in de stijl
volle Aalsterse Belfortzaal
aan de beurt komt verdient
ruime belangstelling. Je
kan er terecht op zaterdag
en zondag van 10 tot 12 en
van 15 tot 18 uur, op werk
dagen van 17 tot 20 uur. De
vooropening met receptie
vindt plaats op vrijdag 28
februari te 20 uur.
De Bruyn
- TM
Western
k (jênn#ijl
wjwBiuep Bzhnstr.'ZS W
aam Adres rv
Aalst. Een kennismaking met het werk van Tuur De Rijbel
De Dendermondse
zijn niet permanent toegan-
Zowel voor het Museum van Vleeshuis als voor het Begijn
hofmuseum en het Museum voor Volkskunde kwamen
vorig jaar flink wat bezoekers zich melden. In die mate
zelfs, dat overal een stijging van het bezoekersaantal werd
genoteerd. Dat is goed nieuws, zo vindt ook konservator en
stadsarchivaris Aimé Stroobants in het jaarverslag dat hij
samen met zijn medewerkers opstelde over de museumak-
tiviteiten van 1985.
leert dus dat de Dender
mondse musea in totaal
kelijk, Daarmee moet men 12.533 bezoekers mochten
in elk geval rekening hou- ontvangen, wat 2.834 meer
den wanneer men de cijfers is dan het jaar voordien,
zou bestuderen? Deze grote toename mag he-
Van 3 april tot 30 oktober lemaal op rekening worden
kan men er terecht elk geschreven van de Begijn
weekend en op de feestda- hoffeesten toen de musea in
gen, ook op woensdagna- het begijnhof op een enorme
middag kan de bezoeker er toeloop mochten rekenen,
aan zijn trekken komen. Maar de cijfers liegen niet:
Voor geleide bezoeken ook het Museum het Vlees-
wordt steevast een beroep huis boekte vooruitgang,
gedaan op de leden van de Dat is allicht toe te schrijven
Dendermondse Gidsen- aan het feit dat er geregeld
kring die zich ook vorig georganizeerde tentoonstel
jaar weer uitstekend hebben lingen worden opgezet. Tot
ingezet. nadenken stemmen het te-
In het Museum het Vlees- ruglopend aantal groepsbe-
huis werden 7.127 bezoe- zoeken voor de musea en
kers verwelkomd. Dat zijn ook het feit dat er zich min
er flink wat meer dan 6.957 der schoolgroepen hebben
die in 1984 even langs kwa- gemeld dan voorgaande
men. Van die meer dan jaren.
7.100 bezoekers waren er Men wil aan die situatie zo
0.215 individuelen (in 1984 spoedig mogelijk verhel-
chivaris en zijn medewer
kers wordt deze restaura
tieperiode evenwel geen
dooie periode. Integendeel,
men zal dan hard werken
aan de vernieuwingen die
men wenst door te voeren.
Het personeel heeft het voor
bije jaar trouwens niet stil
gezeten. Het stadspersoneel
zorgde er onder meer voor
dat in het Zwijvekemuseum
een vloerbekleding werd
aangebracht, dat de tuinen
werden aangelegd en dat
het hele gebouw een fris
waren er dat 5.796). Het
l Naast de volledige edu-
aantal groepsbezoeken nam katieve herwerking van alle
af en daalde van 35 in 1984 opstellingen, zal men ook
tot 23 vorig jaar. Dat bete- een intense informatiecam-
kent in totaal nog eens 912 pagne gaan voeren.
3. Er waren bij de- Belangrijk is ook dat
ze 23 groepen slechts 8 lang een aanvang zal wor-
schoolgroepen.
den genomen met de restau-
Het 'Begijnhofmuseum en ratie van het Museum Het
het Museum voor Volks- Vleeshuis. Die restauratie
kunde ontvingen 5.406 be- zal heel wat tijd in beslag
i en dat is het dubbele nemen. Het museum zal
van het jaar voordien (2.742 durende die periode dan
in 1984). Het merendeel van ook gesloten zijn voor het
deze bezoekers meldde zich publiek. Wat bijkomende
aan tijdens de Begijnhof- problemen zal scheppen
feesten (4.326 personen voor de statistieken,
kramen toen langs). De Toch is de restauratie een
twee musea werden door 19 goede zaak. Want de herstel-
groepen aangedaan en dat lingen waren al geruim te
is dan weer heel wat minder tijd zonder meer noodzake-
dan de 30 in 1984. Die 19 lijk. Jn de toekomst zal het
groepen betekenen 831 per- Museum het Vleeshuis dan
sonen. Onder die groepen ook weer opgefrist vanon-
waren er 8 van scholen. der de stofdoeken te voor-
Een vlug rekensommetje schijn komen. Voor de ar-
De museumreserve van het
Museum voor Volkskunde
werd overgebracht naar de
vroegere archiefzolder van
het stadhuis en in het mu
seum werd de afdeling
drukkerij en schoenmake
rij verder aangevuld. Emiel
De Grauwe nam weer dienst
als tijdelijk aangestelde mu
seumbewaker, belast met de
bewaking van de geopende
musea en uitbating van de
museum winkel. De twee
personeelsleden Muriel
Van Extergem en Louis Van
den Berghe bleven ook nu
in dienst en zorgden ervoor
dat heel wat administratief
en technisch werk netjes
werd geklaard. Louis Van
den Berghe diende in de
loop van vorig jaar zijn ont
slag in en werd opgevolgd
door Peter Meysman Ver
melden we ook dat Christia-
ne Van den Abbeele instaat
voor het gewone onderhoud
van de museumgebouwen,
dat uitstekend doet en dat he
duo Katrien Bosteels en Ka-
ty Klinokaert zich bezig
houdt met het samenstellen
van de eigen uitgaven en
met de inventarisatie van de
bibliotheek.
Restauraties en aanvullingen
Het spreekt vanzelf dat een
goed draaiend museum elk
jaar enkele nieuwe aanwinsten
moet maken. In Dendermonde
is dat het geval. Daarnaast
maakt men in de mate van het
mogelijke ook gebruik van de
gelegenheid om een aantal be
zittingen te laten restaureren.
Dat was vorig jaar het geval
voor twee schilderijen die door
de Dendermondse kunstschil
der-restaurateur Emiel Ley-
baert werden opgeknapt. De
belangrijkste opdracht was het
herstellen van het schilderij «de
dooi van Dendermonde» een
jeugdwerk van Franz Cour-
tens. Daarnaast werd ook een
pas verworven schilderij met
de voorstelling van een
schaapsherder behandeld. De
heer Van den Berghe zorgde
voor de fatsoenering van vele
nieuwe aanwinsten. Hij zorgde
ervoor dat enkele grote land
bouwwerktuigen werden gede
monteerd en grondig werden
gereinigd.
Bij de aanwinsten vinden we in
het jaarverslag van de musea
heel wat voorwerpen terug. We
pikken er enkele uit, niet om
dat ze zo belangrijk zijn of
spektakulair, maar gewoon om
duidelijk te maken dat men in
het museum alles kan terug
vinden wat ook maar enig ver
band kan houden met het rei
len en zeilen in het Dender
monde van lang vervlogen tij
den. Dat gaat van een gehakt-
machine, tot een oude winkel-
toog, van pilledozen tot groeps
foto's van de oud-wezenbond,
van een ceremoniële bijl van
pater De Smet tot een verlakte
melkpot en schoendoos, begra
fenisloodjes en een vergietijze
ren spuwbak, kinderspeel
goed, letterschuiven van een
letterkast, een arduinen sluit
steen, een Merovingische urne
en een eikenhouten tuimel-
karne.
Het gaat hem zowel om aanko
pen als om schenkingen.
Tentoonstellingen
1986 was een druk tentoonstel
lingsjaar voor de Stedelijke
Musea. We brengen ze op
nieuw even in herinnering: van
20 april tot 5 mei in het kader
van het Jaar van de Muziek en
in samenwerking met de Stede
lijke Muziekakademie «110
jaar Stedelijke Muziekakade
mie. Deze tentoonstelling ken
de een uitstekende belangstel
ling (836 bezoekers) en bracht
269 soms zeldzame dokumen-
ten, medailles, foto's, diplo
ma's enz. In het stadhuis werd
van 2 tot 6 mei meegewerkt aan
de tentoonstelling van de plaat
selijke afdelingen van de Na
tionale Bonden van Oudstrij
ders. Deze tentoonstelling on
der de titel «Oorlogsherinne
ringen 1940-1945» kende meer
dan 7.000 bezoekers. Van 16
tot 24 augustus verleenden de
stedelijke musea hun mede
werking aan de tentoonstelling
«oude instrumenten, hand
schriften en -drukken», dat in
het kader van het Festival van
Vlaanderen. In het stadhuis
liep ook van 18 augustus tot 8
september de tentoonstelling
«Emmanuel Bruno Quaetfas-
lem 1785-1985» waarvoor men
907 bezoekers noteerde. Van
20 september tot 13 oktober
werd in samenwerking met dr.
S. Top van de KU Leuven in
de tentoonstellingsruimte van
Zwijveke aandacht geschon
ken aan de «Marktzangers in
Vlaanderen». Een boeiende
tentoonstelling met 514 bezoe
kers. En tenslotte was er nog de
kleine maar toch merkwaar
dige tentoonstelling over «Kel
tische munten» die van 20 tot 27
oktober plaats had in het Vlees
huis en waarvoor liefst 700 be
zoekers kwamen.
Zaterdagnamiddag 26 april in de Gemeentelijke Sporthal, Dorp, Berlare te 14.15
uur.
Herdersem - Kon. Harmonie «Concordia Docilitas» tweede divisie
Drongen - Muziekmij. «De Zwanezonen» tweede divisie
Merelbeke - Kon. Harmonie «St.-Cecilia» eerste divisie
Heusden - Kon. Oude Gemeenteharmonie uitmuntendheid
Berlare - Kon. Fanf. «De Vriendenbond» uitmuntendheid
Zondag 27 april in het Gemeentelijk Sport- en Kuituurcentrum «Hoogendonck»,
Nijverheidslaan 34, Waasmunster
In de voormiddag te 10 uur
Hamme St.-Anna - Kat. Mij. «Door Eendracht naar Kunst en Vermaak» eerste
divisie
Kruibeke - Kon. Fanf. «St.-Cecilia» uitmuntendheid
Lokeren - Soc. Harm. «Vooruit» ere-divisie
In de namiddag te 15 uur
Tielrode - Soc, Harm. «Morgenrood» tweede divisie
Vrasene - Fanf. «Eendracht» eerste divisie
Moerzeke-Kastel - Kon. Fanf. «St.-Cecilia» uitmuntendheid
LH
De Kunstkring Waasmunster viert dit jaar zijn tweede
lustrum. Men gaat die verjaardag vieren met een aantal
manifestaties die in verhouding staan tot deze gebeurtenis.
Er is in de eerste plaats een
nationale grafiekwedstrijd
die plaats heeft van 11 tot 20
april Er is ook de huideten-
toonstelling gewijd aan
Regnier De Herde, een in
ternationaal gerenommeerd
kunstenaar die ere-lid is
van de kring van Waas
munster. Deze tentoonstel
ling zal plaatshebben van
17 oktober tot 2 november,
steeds in het kasteel Blau-
wendael.
Nog een aantal andere akti-
viteiten zijn nog in voorbe
reiding.
Grafiekwedstrijd
De nationale grafiekwed
strijd richt zich tot jonge
grafici tot maksimum 35
jaar. Alle grafische tekenin
gen zijn toegelaten. Naast
waardevolle prijzen in natu-
ra, stelt de Kunstkring
Waasmunster ook een aan
tal geldprijzen ter beschik
king: een eerste diepdruk
krijgt 5.000 fr en eenzelfde
bedrag wordt geschonken
aan de eerste prijs vlak-
De geselekteerde werken,
samen met de werken van
de laureaten, worden ten
toon gesteld in de Galerij
van de gemeente, Kasteel
Blauwendael». De prijsuit
reiking heeft plaats op vrij
dag 11 april om 20 uur.
Inschrijvingen worden in
gewacht tot eind februari bij
alle bestuursleden. Voor
meer informatie over het
reglement kan men terecht
bij Irenee Van Dorsselaer
(Dommelstraat la), W.
Leeman (Dommelstraat 11)
en L. Delouw (stationstraat
105) te Waasmunster.
Sint-Niklaas
De tentoonstelling met werken van de Sint-Niklase
kunstenares Vera Neels, in het stedelijk museum van
Sint-Niklaas, werd vanwege het grote sukses met
veertien dagen verlengd. De manifestatie blijft toe
gankelijk tot 23 februari.
Onlangs kon u in De Voorpost een bijdrage lezen
over deze merkwaardige expositie omtrent de geta
lenteerde kunstenares.
In samenwerking-met het bod van een fotowedstrijd,
Masereelfonds organiseert waarvan de jury o.m. be-
JH Kreja te Aalst op zater- stond uit Herman Selle-
dag 1 en zondag 2 maart slaghs (Humo), Walter De-
1986 een fototentoonstelling mulder (De Bond), Filip
in het kader van het afgelo- Claus (De Morgen) en Mi-
pen Internationaal Jaar van ohiel Hendryckx (De Gente
de Jeugd. naar),
Het thema van de fototen- Een fototentoonstelling, be-
toonstelling behelst het ge- staande uit 42 fotografische
heel van waardenbelevin- visies, gedurende twee da
gen door jongeren beïnvloed gen te bekijken in het Aal-
door elementen als de finan- sters Trefcentrum, Drie
ciële toestand, de opleiding sleutelstraat 51 te Aalst,
en studies, de relatie met ou- Openingsuren op beide da
ders en gezag en... de so- gen van 14 tot 19 u. Voor
ciaal-economi8che crisis. nadere inlichtingen: 053/
De tentoongestelde foto's 77.19.89.
werden gekozen uit het aan- LH