SAMEN RU DAT IK BOUWMA TEHIALEN DE MOL Pact met «Het gezin van Paemel» OPENDE PRACHTIGE TOONZAAL IN DE HEIRBRUBSTRAAT Heemkundige Kring Erpe-Mere herdenkt kunstenaar Jozef De Somer uit Erpe Baasroodse KWB gaf kunstenaars van eigen bodem een kans SSL™. w~B ""V Elke dag een brandstofbon van 1200 Fr. rate eiementen- °°k de k°s~ BOUWMATERIALEN DE MOL 16 - 2.5.1986 - De Voorpost Met de uitgave van reeds meer dan honderd hebben de medewerkers van de heemkundige kring meer dan eens bewezen dat zij ontelbaar veel pijlen op hun boog hebben. Bij het verschijnen van het aprilnummer, met een uitgebreid artikel over de Erpse kunstenaar Jef De Somer hebben beide auteurs, L. Bavay en D. De Boeck, eens te meer bewezen dat ook een lokaal tijdschrift én volks én wetenschappelijk kan zijn. De meeste inwoners van Er- pe en omstreken herinne ren zich vrij goed dat J. De Somer een «kunstenaar» was, maar zoals de auteurs hem belichten aan de hand van een blo-bibliografische bijdrage, is hij onbekend. Dat dit nu juist veertig jaar na zijn dood gebeurt mag als een getuigenis van zijn veelzijdig kunstenaarschap beschouwd worden. J. De Somer was zowaar voorbestemd om kunste naar te worden want vol gens de lijn van zijn af komst kon het moeilijk an ders. Reeds op het einde van de 18" eeuw situeren de auteurs zijn voorzaten als schrijnwerkers en dit zijn de meeste gebleven, zelfs tot op de dag van vandaag. Aan de hand van kerkreke ningen kunnen we trou wens hun werkzaamheden volgen. Schoolperiode De auteurs volgen hem na de lagere school van 1896 af, het ogenblik dat hij zon- daglessen volgt in de schrijnwerkerij en even la ter aan de Akademie te Aalst. Jaar na jaar behaalde hij onderscheidingen in de verschillende disciplines en daarna ging hij zich verder bekwamen in de Sint-Lu- casschool te Gent, o.l.v. toen reeds bekende kunste naars. Daarna werkte hij in diverse ateliers die a.h.w. een stageperiode betekende maar hem toeliet op 31-jari- ge leeftijd een eigen atelier op te richten. Verdere loopbaan Reeds voor de eerste we reldoorlog mocht J. De So mer enkele opdrachten uit voeren en stelde hij zijn werken tentoon in Aalst en Gent. Zijn verblijf in Schot land tijdens de eerste we reldoorlog kon zijn schep pingsdrang niet stuiten en zelfs daar werd als kunste naar naar waarde geschat aangezien hij er meerdere opdrachten mocht uitvoe ren voor vooraanstaande personen als koning Geor ge V o. a. Het grootste gedeelte van het artikel wordt besteed aan zijn aktiviteiten na de oorlog, m.a.w. na zijn hu welijk met O. Vinck die hem acht kinderen schonk. Zijn werk bestond vooral in opdrachten voor oorlogsge denktekens, religieuze kunst. De meubelmakerij kreeg een tweede plansrol toebedeeld. J. De Somer was een kun stenaar in de ware zin van het woord en zo wordt hij door beide auteurs gety peerd. Uit him onderzoek blijkt tevens dat hij overwe gend sympathie had voor de Vlaamse Beweging en vooral voor de studentenbe weging AKVS en Davids- fonds. Zijn werk wordt hierdoor geïnspireerd en als gevolg hiervan kwamen een reeks borstbeelden tot stand van merkwaardige Vlamingen als Jan Berch- mans, Jan van Ruusbroec, Prud. Van Duyse, G. Gezel- Ie, H. Conscience en A. Ro- denbach. Maar vooral zijn religieuze kunst zou een ruime ver spreiding kennen. In alle uithoeken van het land vindt men beelden of orna menten die tot het schep pingswerk van J. De Somer behoren en die zijn religieu ze overtuiging onder strepen. Inventaris Dat de auteurs geen volledi ge lijst van zijn werken kunnen samenstellen, is het logisch gevolg van het feit dat een zeer groot aan tal ervan in privé-bezit ver toeven. Toch zijn zij erin geslaagd een uiterst geva rieerd beeld te geven van wat de kunstenaar tijdens zijn jarenlange loopbaan gekapt of geboetseerd heeft. De auteurs wijzen er terecht op dat men er reke ning moet mee houden «dat vele werken door vernie ling of ten gevolge van smaakverandering zijn ver dwenen en dat ander® zich in onbekende binnen- en buitenlandse verzamelin gen bevinden». De samenstellers van het artikel over J. De Somer hebben een eigen indeling van het oeuvre toegepast en ruim tachtig werken uit voerig besproken. Eens te meer blijkt hieruit hoe de kunstenaar het aksent leg de op het religieuze: beel den van Christus Koning, heiligen- en kruisbeelden. Zij vormen het hoofdtema. Voor partikuliere opdracht gevers vervaardigde hij vooral ornamenten voor sierschouwen, trapleunin gen en andere objekten om de woonkamer te deko- reren. Met dit artikel zijn de au teurs zeker in him op dracht geslaagd, d.w.z. een lokaal kunstenaar te her denken en terzelfdertijd zijn veelzijdig talent op ge bied van de plastische kun sten in het daglicht te stel len, opdat men te Erpe zou weten waarom men te recht een straat in de Jozef De Somerlaan her doopt heeft. Uit dit verzorgd en rijk geïllustreerd artikel blijkt eens te meer duidelijk wel ke positieve bedrijvigheid de heemkundige kring van Erpe-Mere aan de dag legt en dat er, na ongeveer 27 jaar werking, geen enkel spoor van bloedarmoede vast te stellen is. In tegen stelling, moest deze kring niet beperkt zijn in ruimte (huisvesting) dan zou ook een heemkundig museum tot hun nu al zeer aktieve werking behoren. JV Dendermonde. Schepen Hermans opende in Baasrode de KWB hobby tentoonstelling <bv) Naar aanleiding van de projektdag die zowat in alle KWB- afdelingen werd gevierd, organizeerde KWB Baasrode een tentoonstelling met schilders van eigen bodem. Het opzet werd omschreven als een hobbytentoonstelling, maar overschreed duidelijk dit niveau. In zijn openingstoespraak onderstreepte schepen Al- fons Hermans dat kunst en kunstbeoefening niet lan ger een privilegie is van een bevoorrechte klasse, maar dat hedentendage de kunst openstaat voor iedereen. Dat de KWB aan deze demo- kratizering van de kunst wil meewerken, noemde hij een gelukkig initiatief. Zijn leden aanzetten tot meer kunstzinnigheid is immers een goede zaak, aldus de schepen die zei dat de mens via de kunst zijn evenwicht kan terugvinden. Hij noem de de tentoonstelling een wat aanvankelijk als een grap was bedoeld wordt realiteit. Pact dat in zijn naam toch «Progressief» draagt brengt het stuk van Cyriel Buysse. Wil Pact een nieuwe toer op? Wil het zich vermeien in een landelijk spel waar het romantisme en melodramatische zo afdruipt? Of aast het gewoon op sukses. Gemakkelijk sukses dat met dergelijk stuk alleszins verzekerd is? «Niets daarvan» zegt regisseur Anton Cogen, gekend wegens zijn kreatieve geest en zijn eigengereidheid. Hij bewerkte het stuk van Buysse immers, haalde al het romantische eraf, ontdeed het van elke nutteloze franje en stelde vast dat het nog beroerde. Reden dus om het stuk te brengen in alle nuohterheid als een heuse «tranche de vie». Hij transponeerde het stuk van Buysse wel naar de huidige maatschappij maar daartoe was een echte autopsie van het stuk noodzakelijk. Cogen had echter ook een maatschappij. Denk maar visueel kan meemaken sentimentele reden om «Het aan de opvoering met als want het stuk, eigenlijk in gezin van Paemel» te bren- akteurs gedetineerden uit vier bedrijven, kent geen gen. Bij Pact is men over Dendermonde... Cogen ziet onderbreking. Cogen wil een aantal grenzen heen duidelijk de korrelatie tus- ook tonen wat tussen de sen toestanden van bij de akten door geschiedt. En eeuwwisseling en die van dat wordt vaak heel wat. nu. De baron of landeige- Taxistop, de VTB-VAB en de dienst Verkeersredaktie van pool de verkeersleefbaarheid de BRT hebben de handen in elkaar geslagen om het eP de belangen van de automo- «Samen naar het werk» - het Carpoolen dus - te stimule- worden gediend. De Ver- r, UaoraraH.I/tta Aa DDT ren. Ze krijgen hierbij een opmerkelijk steuntje in de rug van een petroleummaatschappij. dan toch sociaal begaan. Schenkt men aandacht aan marginalen, aan mensen le vend aan de rand van de naar die willekeurig heerst over zijn «onderdanen» of nu de multinational of het concern waar jobs worden afgenomen naar eigen goeddunken zonder zin voor menselijke relaties. Waarbij hij duidelijk de link legt met de aktuele si tuaties. Alle personages in het ori gineel stuk voorkomend worden behouden doch de accenten worden erbij wel fel verlegd. Praktisch U kan «Het Gezin van Pae mel» door het Progressief Aalsters Collectief Theater meemaken in «De Bathys- caaf», Meuleschettestraat 14 te Aalst op 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 16 en 17 mei telkens te 20.30 u. Er gaat een door het ABW afgehuurde op voering aan vooraf en op Pinksterdag zelf volgt er nog een benefietvoorstel ling voor Amnesty Interna tional. Cogen zelf typeert de op voeringen met «sociaal en gagement, persoonlij k- heidsverlie8, industrieva zallen, melodrama, relati vering, eeuwig menselijke drijverijen, religieus kame leonisme, 20-eeuws lijfei genschap, erotiek (alweer), Vlaamse middelmaat, echte emotie, smartlap, genot, ontberingsangst, door en eeuwig leven». Reservatie via 053/77.62.94 elke werkdag van 7.30 tot 19.30 u. LH oase van rust en genot, een rustpunt in ons jachtig le ven. Waarna hij zeer in het kort de exposanten voor stelde. Edmond De Ryck die met zijn 71 jaar de ouder domsdeken van de kunste naars is en die als gepensio neerd beroepsschilder, nu zich toelegt op het maken van schitterende tableaus. Philemon Van Stichel is een onderwijzer die zich onle dig houdt met schilderen en keramiek. Hij werd ge boren in 1925. Jean Van Hoeymissen is dan weer een 36-jarige paswerker die via het schilderen naar zijn innerlijk evenwicht zoekt en Francis Geerinckx is misschien wel de meest be kende exposant van allen. Geboren in 1947 leeft hij zich uit in schilderijen en tekeningen die aantonen dat de mens steeds moed kan putten uit zijn kreativi- teit. Vic Gijsen is dan weer een leraar die het levens licht zag in 1938. Zijn wer ken hebben een pedagogi- scheondertoon en van Cha- rel Jacobs moet gezegd dat hij zijn levensblijheid en le venslust weet te uiten via zijn hobby. Tenslotte was er nog Peter Verheyen, 18 jaar en een zeer talent vol schilder en tekenaar. keersredaktie van de BRT heeft al sinds 1979 een Car poolservice in samenwerking 9.000 fr. besparing per maand werknemers met hun eigen wa- met Taxistop. En zelfs de De vzw Taxiston orpankeert 8en naar een gemeenschappe- NMVB, de Nationale Maat- en d ran a geert Ca r no Cl r^ds !iik Punt rijden en het vanaf schappij van de Buurtspoorwe- sinds 1979 in België Carpool is daar met een voertui8 verder gen. werkt al sinds 1980 met het sjSm wlStt, wTS" VTB-VAB stelde Tax,stop samen, mers, meestal omwille van d" "J" Carpoolen ,n Iedere dag een grafts brand- -df-rhte nnpnhaar vprvnprcvpr 1985 een Onderzoek in en COn- StOfbon Sincen aïnrek^ om stateerde dat Vlaanderen 56 Vanaf dit weekend start men kostenddend" naar het van dergeliike vaste en spon- Taxistop, de VTB-VAB en de werk te riiden De tijdswinst taan gevormde afspraakpunten BRT haar grootse stickeraktie. werk te rijden. De tijdswinst kent6 De sticker «Blij dat ik samen ri&ert'volgens de afstand e" ft»' De kate8°™ kan 8ra,is insluiting werkdag door de «Pechdienst» van de VTB-VAB een auto mobilist met een dergelijke sti- neemt uit het stuk alle patetiek, alle effekten, alle pathos weg en behoudt alleen een dialoog. Een dunne dialoog want ver moeide boeremensen zijn eerder stug en zwijgzaam. En uitgerekend met dit ma ger dialogeren wil Cogen experimenteren Overtuigd van de span kracht die het lied kan brengen voegt Cogen er de muzikale dimensie aan toe waarvoor dan Geen Van den Ostende zorgt voor rau we muziek op teksten van Cogen zelf die vaak provo cerend zijn. Strijdgedich ten gebracht door een «lied jeszanger» en begeleid door viool, akkordeon of trom. Een soort marktkramer waarvan dan wel een zeker dreigement uitgaat. Een «blinde» waarvan uiteinde lijk blijkt dat hij allerminst blind is doch zich als een blinde vertoont om alles be ter te kunnen observeren. In deze teksten wil Cogen opgekropte stoom afblazen, reageren tegen al te rozig socialisme dat te pragma tisch aandoet en via aller hande koehandel op prakti sche voordelen aast. Cogen neemt zich daarbij voor al lerminst een blad voor de mond te nemen en is er nu reeds van overtuigd dat een aantal «socialisten» zich van dit stuk zullen «distan tiëren». Iets waarop hij dan ook als negatieve respons alleszins rekent. In een dekor van Jan Denijs wordt het stuk gebracht in een Brechtinaanse sfeer. JÊÊÊ^ Het speelt zich af in een symbolisch travhydro de- kor met twee etages. Op de JHll! onderste evolueert de boer en zijn gezin. Steeds gebukt J0* want het «plafond» is am- per 1,60 m en de onder- j/fa. ïWm drukkin£ is dan °°k fy- jBNlk 1 JJÊÈÊ s*sch te ondergaan en vi- ■k ■PpiqJI If»]/ F ÊÊÈÈmÊt sueel erkenbaar. Op de bo- venverdieping speelt dan de HP ["ZjjjÊL laUk, A high-society letterlijk en fi- Wjt Vm /vy-w Ik guurlijk drukkend op de Pf .fxrZT, tÉËl onderlaag. i '"BL Het geheel speelt zich af in een opzettelijk geschapen Gliaos gekreëerd met dispa- ÏWmÊÊ^m tumering Is verscheiden, ■■■■■HIHHiHBB beduimeld, besmeurd, Lokeren. In de Torenzaal trad de Kon. Katholieke Harmonie op met een uitzonderlijk fraai programma, (polo) de akt<;urs felf_ Wa, D ter hpxrhlklcin. lers haalt elkaar 'h""a °P- aa" zichzelf geadres- bir vereoer rnïar iLm al aantal is natuurlijk moeilijk te „eerde en gefrankeerde brief baar vervoer, maar loopt al worden besteld bi Taxistop gauw op tot anderhalf uur per rmlMlaml (Onderbergen 51, 9000 Gent) dag. De besparingen op de poo poo of bij de BRT (Verkeersredak- verplaatsingskosten zijn nog De dne belangrijkste instan- tje Reyerslaan 52 1040 spectaculairder. Als men zijn ties die tot nu toe op de een of B^ssei) De sticker ka^ ook wagen helemaal in de garage - andere manier aan het Car- wor<Jen' opgehaald in al de of aan een andere huisgenoot - poolverschijnsel hebben mee- kantoren van de VTB-VAB laat, bespaart een Carpooler gewerkt hebben nu de handen Vanaf maandag 5 raei tot met een traject van 40 km. al in elkaar geslagen voor een me, vrijda„ 27 juni zal er elke gauw zo een 9.000 fr. per grootse gemeenschappelijke - maand (aan een Carpool-km- aktie. Naast de vzw Taxistop, prijs van 1,8 fr./km. en een die onlangs een nieuw kompu- autokostprijs van 7 fr./km). terprogramma ontwikkelde JtSTra* iThètTezelschapVan Een met te versmaden loons- waarbij de koordinaten van meeldere mensen, worden uit- verhogrng dus. 13.000 kruispunten in België in loo, Hi of zlj k een Vier manieren nm te Carnnnlen komputer werden gebracht, brandsto!bon va„ 1200 b Vier manieren om te Carpoolen ndc op die manier een aangeboden door de petro. Het «Samen naar het werk betere en snellere service aan |eummaatschappij Esso, en dit rijden» werd pas echt populair Carpoolers te kunnen geven, gezegd dagelijks, twee tijdens de petroleumknsis in zijn ook de VTB-VAB en de maand|n fan. Dc winnaars de jaren zeventig. Dit vermoe- BRT van de partij. De samen- van deze akt°e zu[]en jecjere delijk in Amerika ontstane sys- werking tussen de zaterdag bekend worden ge teem waaide vn, snel over naar Taxistop en de VTB-VAB maakt i„ het verkeersprogram- Europa, waar het eerst in Ne- kwam op gang na het onder- RRT Rii V)j derland en later ook in ons zoek dat de VTB-VAB in 1985 ^erk van 16 tot 18 u land populair werd. Men on- instelde naar de spontaan ont- Meer inlichtingen bij: Taxistop derscheidt twee verschillende stane Carpoolpunten in Vlaan- f09] -23 23 10) VTB-VAB vormen van Carpool. Het deren. De VTB-VAB is er van dienst Verkeer /03-?34 34 34) meest toegepaste is wellicht dit overtuigd dat via het propage- waarbij twee of meerdere n het stimuleren van Car- q BRT-Verkeersredaktie (02- 737.37.43). Op zaterdag 12 april open de Bouwmaterialen De Mol een prachtige ruime toon zaal in de Heirbrugstraat te Lokeren. Deze toonzaal is vooral bedoeld om de gro te keuze aan muur- en vloerbekledingen te etale ren. Het geheel is over zichtelijk en kleurrijk met een enorm uitstalraam, maar je kan ook even goed binnengaan en om uitleg vragen. Raadgevingen en toelichtingen worden er graag en zonder verbinte nis verstrekt. Het echtpaar Guido De Mol-Van Aver- maet, beiden afkomstig uit Lokeren, kreeg op de ope ningsdag bezoek van bur gemeester Liebaut en schepen van middenstand De Meyer. Om de feest vreugde nog te verhogen kwam de Koninklijke Har monie, waarvan Guido lid is, een deuntje wegblazen. Op de foto zien we de imposante voorgevel met de grote uitstalramen. De etalages zijn klaar en dui delijk. Men krijgt er een voortreffelijk idee van de vloer- en wandbekledingen die dikwijls ingewikkelde motieven hebben, maar die ook zeer eenvoudig en charmant kunnen zijn. Een bezoekje overwaard dus en dat niet alleen voor mensen die aan bouwen denken, maar ook voor hen die de woning willen Een opname tijdens de openingsplechtigheid. V.l.n.r.: vader Ignace De Mol en zijn echtgenote, de heer Guido De Mol met zijn echtgenote, burgemeester Liebaut en schepen De Meyer. De historiek van het bedrijf grijpt ver terug tot in 1830. In die tijd had in de huidige Ploegstraat, sinds vele ja ren echter het «Mollekens- struitsje» genoemd, ene zekere Livinus Vanden- hende een winkel. Later, rond 1880, is er een her berg, waarvan ene G.J. Van de Velde de tapper was en die was tevens koopman in meststoffen, kalk en steen. Op het ein de van de 19" eeuw wordt alles verkocht en de nieu we eigenaar is Ignatius De Mol, koopman in meststof fen. Hij verkocht een deel van de eigendom aan de familie De Groote-Ver- schraegen, die er een houtzagerij oprichtte. Her berg en brouwerij «De Ploeg» verdwenen, maar de bedrijvigheid aan de «beirkaai» bleef levendig. Soms lagen er wel acht schepen gereed om «beir» te lossen. Ondertussen werd de herberg van de familie De Mol druk be zocht door schippers, voerlui, boeren, kaaigas- ten, metselaars en aanne mers. Toen Ignatius De Mol in 1920 overleed stond hij be kend als koopman in steen, kalk, meststoffen en was hij tevens herbergier. Bij de dood van diens zoon Alfred (°1886) namen zijn kinderen Ignace en Hubert de teugels over. Maar nu is er ook de steen- kaai verdwenen, zestig jaar na de beerkaai. Guido De Mol, zoon van Ignace en huidig zaakvoerder, bracht alles over naar de gebouwen van de vroege re houtzagerij De Groote, dus terug naar de voorou derlijke grond. Het is er nu stil, in de Durmebocht van de Ploegstraat, maar des te bedrijviger is het nu in de Heirbrugstraat, waar het echtpaar De Mol-Van Avermaet de familietraditie met veel dynamiek voort zet, (foto's Delro) HEIRBRUGSTRAAT 269 9100 LOKEREN TEL. 091/48.70.47

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 16