De grote en de kleine k FRANS COPPENS Dirk Blommaert (Sint-Pauwels) pentekent 't Wase erfgoed Pekad-toneelgroep bracht knappe en sukses rijke «Nee schat, nu niet» Kruibeeks mooiste piekjes in etsmap verzameld Kunstboek over schilder Frans Coppens KUNSTBOEK GROETEN UIT SINT-PAUWELS De Voorpost-20.6.1986- 11 Op initiatief van VTB-VAB Haaltert in samenwerking met het gemeentebestuur van Haaltert wordt druk gewerkt aan een kunstboek over het leven en werk van de Haaltserse kunstschilder Frans Coppens. De bedoeling is om het boek, tijdens een overzichttentoonstelling van het werk van deze kunstenaar, aan het publiek te presenteren. Deze retrospektieve is voorzien vóór de periode rond Allerheiligen van dit jaar. Frans Coppens werd geboren te Haaltert op 19 september 1895 en overleed in Aalst op 5 juli 1974. Zijn grote verdienste is dat hij de streek, de natuur en het leven rond Hekelgem, Asse en de Vlaamse Ardennen in zijn steeds wisselende facetten op doek heeft gebracht. Frans Coppens staat bekend als een kunstenaar die zijn onderwerpen ragfijn kon ontleden. Men heeft hem ooit beschreven als de dichter van het rijke Vlaamse landschap. «Hem komt de naam van Metafysicus van het Vlaamse landschap toe», zo getuigt J. Van der Hulst over Frans Coppens. Het kunstboek dat momenteel wordt voorbereid, is 210 op 297 mm. groot, zal ongeveer 100 pagina's omvatten op wit gekoetst kunstdrukpapier en is voorzien van kleuren- en 30 zwart-wit reprodukties. Marcel Van Cannegem zorgde voor de fotografie. In het boek staan bijdragen over de kunstenaar die werden geschreven door de inmiddels overleden Van der Hulst Jan en Albert Baeyens. Verder schreven Karei De Bauw, Etienne Lecompte, Luk Lekens, professor F. Vyncke, Eugeen Van den Broeck een bijdrage, en werden er gedichten in opgenomen van Vaast Roelants en Rudolf «Van de Perre. Het boek kost wat de gewone uitgave betreft 1.100 fr. en de lukse uitgave zal 1.350 fr. kosten. Men kan dit kunstboek bestellen door storting van een voorschot van 500 fr. op rekeningnummer 000-0107646-75 van VTB-VAB-Haaltert, met vermelding gewone- of lukse uitgave. De voorintekenprijs is geldig tot 1 september 1986. Na deze datum zal het boek worden verkocht aan respektievelijk 1.300 en 1.500 fr. De namen van de voorintekenaars zullen in het boek worden opgenomen. Voor meer informatie kan men zich steeds wenden tot het VTB-VAB sekretariaat, Diepeweg 15, te 9450 Haaltert (053/21.08.81). KI NSTSCniLDFR 't Was ons op heel wat recepties en manifestaties al opgevallen dat de pentekeningen die overhandigd werden als geschenk aan verdienstelijke leden, ontslagnemende voorzitters e.d.m. alle door één zelfde kunstenaar gemaakt werden, m.n. Dirk Blommaert. De uit Puivelde afkomstige penteke naar woont, sedert hij met Rita Van Havermaet getrouwd is, in Sint-Pauwels en daar heeft hij ook z'n atelier. Toen Dirk op heel jeugdige leeftijd een ongeval had en z'n pols was versplinterd gaf de dokter, om het gene zingsproces te bespoedi gen, hem de raad om veel te schrijven en te tekenen. Zo begon hij zich toe te leggen op het uitbeelden van voor al dieren en landschappen. Later vroeg men hem, teke ningen te leveren voor het bedrijfsblad van Nobels- Peelman, onderneming waar hij destijds tewerkge steld was, en ook karikatu ren te bezorgen voor het maandblad van Walivo. Dirk Blommaert stopte met voetballen en veldlopen en wou al z'n vrije tijd be steden aan het tekenen. Dirk vindt het jammer dat hij geen akademie volgde. door te gaan en ook enkele technische tips aan de hand deed. Het Land van Waas Vooraleer Blommaert teke nend aan de slag gaat be studeert hij het objekt en neemt enkele foto's. Hij maakt eerst een schets, werkt de tekening verder uit in potlood en inkt, werkt nadien met potlood af. Na een uur of zestig, zeventig, is de tekening doorgaans afgewerkt. Een dag zonder tekenen be tekent voor Dirk een verlo ren dag. «Als ik een dag niet heb getekend valt er met mij niet te leven», zo laat hij zich ontvallen. Tot het recente werk van Blommaert horen schetsen van de Sint-Pauluskerk in Sint-Pauwels, de kerk en het gemeentehuis van Kem- zeke, de Boskapel aan de Bezekoek in Puivelde, de H. Kruiskerk in Stekene, etc. Hij koestert de hoop, van elke Wase gemeente een kollektie pentekeningen bijeen te krijgen, zodat in élk Waas dorp een expositie kan verzorgd worden. Tekenen blijft voor Blom maert vooralsnog een hob by, want hij verdient z'n kost als monteerder. Vaak maakt men hem het verwijt dat hij teveel het architekturale aksentueert in z'n werken. Maar voor Blommaert primeert de per- fektie en wat hij uitbeeldt heeft toch duidelijk een ei gen cachet. Thans maakt Dirk Blom maert een kollektie post kaarten van elke Wase ge meente aan. Gouden euzie Zelfs de koningin heeft een pentekening van Blom maert in haar bezit. De Sint-Pauwels. Dirk Blommaert registreert impressies van schets waarop het Sint-Ni- het Land van Waas. klase stadhuis staat af ge- Niet zozeer omdat hij aldus een aantal technieken niet bijgebracht kreeg, maar veeleer omdat je als niet- akademisch opgeleid kun stenaar niet mag deelne men aan grote tekenwed strijden. Hoe treedt Blommaert dan wel naar buiten met z'n werk? Aan de Zandstraat 18 in Sint-Pauwels heeft hij zijn eigen etalage. Tijdens de kermis in die Wase ge meente kon hij exposeren, ook in bekende galerijen (o.m. Palet in Dendermon- de, 1983) was hij te gast. Op een hobbytentoonstel ling in Zeveneken kwam hij in kontakt met de bekende Vlaamse karikaturist Nes ten (met de pijp), die hem de raad meegaf om op z'n élan Sint-Pauwels. U moet de groeten hebben van pentekenaar Dirk Blommaert. beeld werd haar bij haar bezoek aan Sint-Niklaas overhandigd door de Wase marktkramers. Nog heel wat andere prominenten mochten een pentekening van Blommaert als ge schenk ontvangen. T.g.v. het vijfjarig bestaan van de Stekense heemkring D"Euzie werd een wedstrijd uitgeschreven waaraan zo wel geschoolde als niet spe cifiek opgeleide kunste naars mochten deelnemen. Dirk Blommaert deed voor het eerst aan een tekenwed strijd mee en 't werd een schot in de roos: hij werd met een «gouden euzie» bedacht. Ten huize van de familie Blommaert in Sint-Pauwels kan je z'n werk komen be kijken: Zandstraat 18 is het adres. Je kan van 17 tot 20 u. op werkdagen terecht, op zaterdag van 9 tot 17 u. en op zondag van 9 tot 12 u. Sinds 11 juni is werk van Blommaert ook te zien in het nieuwe BAC-kantoor aan de Dries 51 in Sinaai, tijdens de kantooruren uiteraard. Marcel Vervaet in Moerbeke De aan de Bevrijdersstraat 3 in Moerbeke-Waas woon achtige pastelschilder Mar cel Vervaet exposeert op za terdag 21 en zondag 22 ju ni van 15 tot 20 u., op maandag 23 juni van 10 tot 20 u. Je kan bij hem op afspraak terecht via tel. 091-46.84.30. Zevenhonderd vijftig toeschouwers voor twee to- is dit laatste uiteraard wel neelopvoeringen. Nogal wat beroepsgezelschappen een van de ingrediënten, (de meeste) zouden er jaloers bij worden. Het huis «Bodley, Bodley, Een stuk dat boeit van het begin en de spanning en Cr°uch# e?n gereno- Constant weet te behouden tot het einde. Dus ook JSSf'ïïïï den. Arnold Crouch, een geen slapers in de zaal, wat men nogal eens in de van de twee eigenaars, legt «echte» schouwburgen ziet. de laatste hand aan zijn Een inzet van regisseur, akteurs en technische meesterwerk, een prachti- medewerkers die bewondering afdwingt, wat met ge zwarte nertsmantel (be- beroepsmensen niet altijd het geval is. reidwillig in bruikleen ge geven door pelshandel Mat- Bovenstaande kenmerken Koninklijk Atheneum). thys-Mulderman uit de betekenen nog niet meteen Twee jaar geleden kwam de Brusselsestraat), dat de Raad van Advies groep voor het eerst op de De plichtsbewuste, deugd- voor Toneelkunst aan kul- planken met «Zuidlaan 3, zame Crouch weet nog niet tuurminister Dewael zal anno 1958» naar Ladislaw dat zijn vennoot Steven voorstellen de Pekadtoneel- Fjodor. Vorig jaar werd Bodley een ingewikkeld groep maar onmiddellijk op «Maandag aanstaande» van plan uitwerkt om zijn te nemen in de groep van de Philip King voor het eerst amoeureuze verlangens te i spreidingsgezelschappen geopteerd voor een echte bevredigen. of die van de kamerteaters. komedie in de beste West Uit deze situatie ontstaan I Het betekent alleen dat twee End traditie, het genre dat een serie misverstanden en avonden na elkaar een pu- ijverig (en voor een reper- dubbelzinnigheden die het bliek geboeid en geamu- toiregezelschap te vaak) dagelijks leven in de pels- see rd werd met een prettige beoefend wordt in de Brus- handel flink overhoop ha- en verzorgde produktie. seise K.V.S. len: verkeerde personen op I Deze produktie vertoonde «Not now darling» of «Nee de verkeerde plaatsen, ver- alle goede kenmerken van schat, nu niet» is een van de hullende deuren en onthul- het amateurteater («ama- meest gespeelde stukken lende dames. Het verhaal H teur» in de positieve beteke- van het duo Cooney en van een dergelijke komedie Ij nis van het woord) en ui ter- Chapman, ook nog vooral proberen na te vertellen, is aard (en dit hoeft niet per se bekend bij ons om hun «Mo- overbodig. Het is immers negatief te zijn) ook alle be- ve over, Mrs Markham» of onbelangrijk omdat de perkingen ervan. «Maak plaats, mevrouw» waarde ervan ligt in de ko- «Nee schat, nu niet» dit seizoen nog op de affi- mische, «olie situaties. De Pekad-toneelgroep be- che in de Brusselse K.V.S. «Nee schat, nu niet» is een staat uit personeelsleden én on in Lebbeke. van de sterkere stukken in j laats te-jaarsleerlingen van Het is een van die vlo. te het genre en erg goed ge- de rijksscholengroep aan komedies die het vooial schikt voor een opvoering "1 de Dendermondse Zuidlaan moeten hebben van de i i- door een amateurgezel- (Rijksbasisschool Station, tuatiehumor, eerder dan schap, al liggen hier wel j Rijksmiddenschool 1 en van fijne verbale humor, il enkele valstrikken die die- Dendermonde. De toneelgroep van het atheneum voerde het stuk Nee schat, nu niet op. (vh) nen vermeden te worden. Dat deed de Pekad-toneel groep met sukses. Een knappe produktie Nogal wat amateurgezel schappen grijpen gemak kelijk naar een komedie. De reden ervan ligt voor de hand: men krijgt gemakke lijk (soms goedkoop) de la chers in de zaal mee zodat men vlug zelf de indruk krijgt een goede prestatie af te leveren en zodat veel onvolkomenheden en' schoonheidsfouten niet op vallen bij een groot deel van het publiek. Men verliest hierbij nogal eens uit het oog dat het brengen van een komedie een van de moeilijkere teateropgaven is. Vraagt een dergelijke genre misschien wat min der psychologische diep gang van de akteurs in him rol, dan staat of valt de pro duktie met het al of niet aanwezig zijn van een per- fekte tekstbeheersing, een precieze timing en vooral een hoog tempo. Regisseur Etienne Van der Meeren had precies aan de ze punten zeer -veel aan dacht besteed, zodat we een erg vlotte en knappe voor stelling te zien kregen. De profilering van de persoüa- ges was uitstekend, recht lijnig zoals het hoort in dit genre: de personen- en to taalregie getuigde van kon stante bezorgdheid voor tempo, permanent akteren en nuttig gebruik van de beschikbare ruimte en ak- teurspotentieel. Een homogene groep ama- teurakteurs bij elkaar krij gen is voor vele gezelschap pen een meestal moeilijke klus; entoeziasme en liefde voor de komedie maken ie mand daarom nog niet tot een goed vertolker. Toch menen we dat de groep vrij homogeen mag genoemd worden, zeker als men er rekening mee houdt dat eigenlijk bijna niemand over erg veel ervaring op de planken beschikt. Het zal wel geen toeval zijn dat de twee hoofdakteurs Etienne Van der Meeren (Arnold Crouch) en Guido Van Höey (Steve Bodley) ook de meest natuurlijke vertolking neerzetten. Ook de overige personages werden goed vertolkt door Katleen Moens (juffrouw Reed), Peggy Buggenhout (juf frouw Whittington), Kath leen Van Biesen (mevrouw Frenchman), Willy Op de Beeck (portier), Monique Van Muylders (Mollie Mc Michael), Jan Reynaerts (Harry Mc Michael), Ray Vemeirt (kapitein French man), Sabine De Coster (Bil- lie Lawson), Katja Cools (Susan Bodley) en Mare Van den Berghe (John Lawson). Bijzonder veel zorg was besteed aan het dekor, uit gevoerd door het onder houdspersoneel van de school samen met Vital Muylaert en Herta Herbe). Het was funktioneel, zon der overtollige franje, en riep op een realistische ma nier het interieur van een pelshandel op, een paar de tails buiten beschouwing gelaten. De technische rea lisatie (klank en belichting) was in goede handen van Gust Boon, Pierre Van Gucht, Luc Dhaen en chef machinist Raymond Vera. Geert Gerlo fungeerde als souffleur, de affiches wer den ontworpen door Vital Muylaert die ook het grime ren voor zijn rekening had De produktie8 van de Pe kad-toneelgroep gaan dui delijk in stijgende lijn met de ervaring groeien ook de zelfzekerheid en de kwali teit van het gebodene. Dit laat het beste verhopen voor het volgende stuk, dat waarschijnlijk zal gemon teerd worden voor april '87. L. Nog tot 6 juli kan men .terecht in het Bazelse kasteel Wisse kerke voor de expo van Leo Trienpont en Paul Vandaele. In drie kunstmappen van elk vijf etsen trachten zij een beeld te scheppen van de drie deelgemeenten: Kruibeke, Bazel en Rupelmonde. Zowel de landschappelijke als architektonische as pecten komen daarbij aan bod. In die sfeer dichtte burgemeester An to ine Denert enkele verzen naar die etsen. Deze tentoonstelling is met- van de kliniek van Beveren een de afsluiting van het die er nu nog steeds een eerste deel van een projekt rusthuis exploiteren. Ook waarbij het Vlaamse land de gothische O.-L.-Vrouwe- systematisch wordt vastge- kerk (14de eeuw) en het in legd. Een zo getrouw moge- 1870 in neo-gotische stijl lijke weergave van de typi- opgetrokken gemeentehuis sche plekjes primeert daar- werden in de map opgeno- bij. Bijna fotografisch zelfs. men. Als ode aan de vele Vraag blijft daarbij of de antieke hoeven, verzameld fantasie van de kunstenaar in de hoevenroute»werd nog kan spelen en het hele Vijtekesput uit de Waran- opzet niet al te kommercieel destraat geëtst en het wordt bekeken. grootste Kruibeeks monu- De uitgave wordt beperkt ment - de polder - sluit de tot 100 exemplaren en kost Kruibeke-reeks 2.000 fr. voor de drie De map van Bazel bevat de mappen. gotische Sint-Pieterskerk en De Eenhoorn waar des- Krui beke geëtst tijds de vierschaar zetelde. Welke onderwerpen wor- Een typische karakterteke- den nu in de eerste mappen- ning van de dries te Bazel! reeks behandeld? Voor de Het OCMW-gebouw was deelgemeente Kruibeke voor de makers van de map werd geput uit de rijke een ontdekking en werd als voorraad historische ge- 'eerbetoon aan de margina- bouwen. Zo etsten de kun- len' opgenomen. En na- stenaars het kasteel Altena, tuurlijk mocht ook het kas- herbouwd in 1630 en tij- teel Wissekerke niet ontbre- dens de tweede wereldoor- ken in de reeks. Een blik op log verkocht aan de zusters de Bazelse kreek brengt de KRUIBEKE BAZEL RUPELMONDE Geëtst toeschouwer tenslotte een zalige rust. Rupelmonde heeft natuur lijk ook heel wat historisch te bieden: zijn marktplein gedomineerd door de ro- maanse kerk met daarvóór het standbeeld van Merca tor, de Graventoren op het Mercatorplein en de water molen met het grootste bin nenwaterrad van België dat binnenkort volledig zal zijn geherwaardeerd en terug operationeel kan worden. Verder blijft Rupelmonde ook eeuwig verbonden met het water en de Schelde. Met een zicht op de gemeen te van aan de monding van de Rupel en een havenets geven Paul Vandaele en Leo Trienpont ook die gehecht heid weer. De map wordt uitgegeven i.s.m. de heemkundige kring Wissekerke uit Ba zel. Juist op het moment dat deze vereniging Baar tiende verjaardag viert. Toevallig? De map kan besteld worden bij de bestuursleden van de ze heemkundige kring of in kunsthandel Altena, Bazel- straat 5, 2760 Kruibeke (tel. 03/774.53.21). De tentoonstelling op kas teel Wissekerke loopt nog tot 6 juli. Ze is toegankelijk op dinsdag vanaf 16 uur, en van woensdag tot zon dag vanaf 14 uur. Maandag gesloten. Kram dorp waar ik van hou waar ik wonen mag mooi in de zomer en de win terse kou dorp dat ik naakt zag dan weer gekleed in polder- groen dorp dat ik met mijn ogen streel fier op je polder en kasteel je bolle akkers zoals venus geen heeft je bomen die dromen van huisjes van toen mijn dorp ik geef je op ieder plek een zoen. Antoine Denert.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 11