Koaitiltfjfke Weekblad taxi ©eider - lame - en Seheldestreek Middenschool van zonder tweede gr; Kannernieopkomen wint eerste lustrumeditie Vijftiende Antiekbeurs in 't Apostelken voltreffer «Hoger Op» met nieuwe produkties le Aalsl Netwerkkwis Aalst Dienst Kijk- en Luistergeld te Aalst Lager onderwijs: geen probleem V -/ De Voorpost Aalst. De winnaars van de kwis Een halve eeuw «Hoger Op» Uit de schoot van het Davidsfonds Aalst-Mijlbeek ontstond op 1 november 1935 de toneelgilde «Opwaarts». Dit was de bevestiging een Mjjlbeekse toneelactiviteit, die vanaf 1929 jaarlijks een toneelproduktie bracht. De oorspronkelijke benaming «Opwaarts» werd in 1950 in de statuten veranderd in de huidige benaming «Hoger Op». In de beginperiode ging de gilde niet enkel in eigen midden maar ook in omliggende dorpen en gemeenten de toneelkuituur van die pionierstijd uitdragen met cabarets. Kluchten en drama's die toen erg in zwang waren. Vooral vanaf het begin van de gaan (1979): Uitvaart van S. te onderhouden zoals een goe- zestiger jaren werd de dilettan- Vane (1981); Veel geluk pro- de huisvader moet doen», tenaanpak en de lokale sfeer vessor van A. Berkhof (1982). De kleine zaal of beter gezegd verlaten, Hoger Op sloot aan Uiteindelijk werd de Hoger de «bar» op de Moorselbaan bij het algemeen Kristelijk Op familie beloond voor al de werd ook verbeterd en dit in Vlaams Toneelverbond en geleverde inspanningen en de zin van «eindelijk ne goeien kreeg meer en meer bekend- werd de gilde door de koning toog» Inderdaad, tegen die heid regionaal, provinciaal, gemachtigd de titel «Konink- toog kan je eens deftig tegen- nationaal en internationaal. lijk» te dragen. hangen of tegenliggen en dat is Reeds in 1966 werd de gilde Ook voor het komend toneel- ook van belang en behoort bij een eerste maal laureaat van seizoen houdt de Koninklijke de toneelactiviteit. bekeerling met zijn geloof. Met dit stuk neemt Hoger Op deel aan de provinciale toneel wedstrijd. Op 6, 7, 8 en 9 vebruari 1987: Het belang van Ernst van Oscar Wilde. Regie Jempi De Cooman. Een «lichtvaardige» komedie door de Toneelkring «Elcker- lyc» van Sint-Pieters-Woiuwe (Brussel) in het raam van het traditioneel programma van Hoger Op. Op 4, 5, 10, 11, 12 en 13 april 1987: Mireille. Blijspel in drie bedrijven door Frans Hijdra. Regie: Louis Pauwels. Aalst. Het bestuur dat de twaalfde antiekbeurs organizeerde. (a) het A.K.V.T. tornooi met «De Toneelgilde Hoger Op aan Verder werd de Hoger Op Muur» van Sotelo: in 1967 won haar opties. Toneel brengen deotheek uitgebreid met Hoger Op in de Nederlandse op zo hoog mogelijk niveau, stukken van het voorbije i Schouwburg te Gent een pro- zonder enige politieke binding, zoen en met een 0| t betaalde onze acad vinciaal pluralistisch eenakter- te spreken door niet t idemische feestdis en jubelmis. Binnenkort wordt kamer op de Moor Werk genoeg dus Op». De laatste kwisavond in de vijfde editie van het Aalsters Netwerk-kwistornooi bleef spannend tot bij de laatste vragen. Het werd trouwens een haast dramatische finales- lag waarin KNOK hard moest vechten om de ultieme aanval van titelverdediger VOK-Moorsel af te slaan. Voor Kannernieopkommen meteen een tweede totaalzege in het Aalsters kwisgebeuren. Zoals gebruikelijk was Hoe Grijzer Hoe Wijzer, een ploeg bestaande uit gerenomeerde Aalsterse kamavalisten, de laatste vragensteller van dienst. Maar hun avond ver liep dit jaar wat rommeliger dan dat wat we van hen ge woon waren. Traditiegetrouw werd alles weer leuk geïllus treerd en het talrijke publiek in Netwerk apprecieerden ook het werk van Frans Wauters en Pol De Paepe. Maar voor de kwissers was het minder gezel lig. De kwis was te moeilijk voor Aalst en het leek of niet alle verplichte rubrieken aan bod kwamen. Nogal veel ge schiedenis met daarnaast wat folklore, sagen en legenden en godsdienst. Toch was het over de eerste sportvraag dat een paar ploegen struikelden. De vraag over de afmetingen van een volleybalveld werd trou wens geannuleerd. Even ver der opnieuw diskussie toen naar de naam van de Water schei-voetballer aan de basis van het omkoopschandaal werd gevraagd. Over de juiste schrijfwijze raakte men niet akkoord. In al de verwarring voelde VOK zich blijkbaar goed en toen ze drie solo's na elkaar haalden, met de modepoppen Les Incroyables, met dichter Toon Hermans en met Panta- lone uit de Comedia del Arte, werd het leider KNOK toch wit om de neus. VOK-Moorsel leek naar een nieuwe totaalze ge te stevenen. Nog voor de pauze zetten de KNOK-kwis- sers de situatie echter weer recht met twee solo's: Antwer pen op Antartica en de Griek se tegenhanger van Demeter, God van de Landbouw Aris- taios. Bij de pauze was het verschil tussen VOK en KNOK bijna nul en was de strijd voor de eindzege nog steeds open Er kwam haast geen wijziging meer. KNOK behield een kleine voorsprong en saïnen met VOK liepen ze geweldig uit ten opzichte van de tegen stand. Voor Hoe Grijzer Hoe Wijzer trouwens ook nog drie onbeantwoorde vragen met het. Jodenschip Saint-Louis, met de Japanse stad Nagasaki uit Madame Butterfly en met het noodsein Come Quickly Disaster als voorloper van het meer gekende S.O.S. Nieuwe totaalzege dus voor Kanner nieopkomen dat nu op de hoogte komt van het afwezige Volgend Jaar Beter. De prijs voor de meest sympatieke ploeg ging net als vorig jaar naar het Hofstaadse Fiasco. Jammer genoeg werd in de drukte Marianne Vandennest (Palugama) vergeten. Zij is na vijf jaar Netwerkkwis de enige die nog geen kwisavond miste. En daar is zij terecht heel fier op. De avondstand 1. KNOK 81 p., 2. VOK 79 p., 3. Opba 61 p., 4. Fiasco 58 p., 5. Aad Gaad 56 p., 6. Asdam- men 53 p,, 7. Alstonspast 46 p., 8. Koeskoes 45 p., 9. FN- club 42 p., 10. Kwistctweernie 36 p., 11. Ossenboek 25 p., 12. Palugama 20 p. De eindstand I. KNOK 836 p., 2. VOK 824 p., 3. Fiasco 788 p., 4. Asdam- men 744 p., 5. Opba 732 p., 6. Aad Gaad 656 p., 7. Palugama 649 p., 8. Koeskoes 612 p., 9. Hoe Grijzer Hoe Wijzer 588 p., 10. Kwistetweemie 578 p., II. Ossenboek 574 p., 12. FN- Club 539 p., 13. Alstonspast 511 p. Hugo Aerts tornooi; in 1972 kwam de in- akteurs en aktrices temationale doorbraak met de achtname van haar sociale op- opvoering in Hulst (Neder- dracht, land) van het stuk «morgen «Hoger Op» voert haar stuk kan het te laat zijn» van Her- ken op in de SMI-afdeling aan wig Hensen in het raam van de Moorselbaan, telkens te 20 het Belgisch-Nederlands kul- u. Men gaat er trots op van de tuurverdrag; in 1976 werd een eigen produkties steeds liefst Produkties opgemerkte ereplaats behaald zes opvoeringen te brengen en Op 29 en 30 november en 5 6 in de nationale toneelwedstrijd dat dan voor altijd goed gevul- 7 en 8 december 1986- De van Noordstar en Boerhave de zalen. kamer waarin wij leven (The met «Klacht tegen onbekende» «Hoger Op» heeft ook oog Living Room). Toneelspel in van Eddy De Vries; gedurende voor de eigen accomodatie. twee bedrijven door Graham het voorbije toneelseizoen Wij kennen allemaal het be- Greene. Regie- Louis werd de gilde in het kader van lang voor Hoger Op van dit Pauwels het provinciaal klaseringstor- clubhuis. Het bekende toneelwerk van nooi in tweede kategone mge- En als je eens rondkijkt dan de beroemde Britse auteur deeld met «De Caraïbische kan je maar één ding konclu- met als fundamenteel tema het Zee» van René Verheezen. deren: «wij doen ons best om, medelijden gewekt door de in- Naast deelname aan toneel- zoals het kontrakt bepaalt, het nerlijke strijd van de katolieke wedstrijden de bovenstaan de opgave is uiteraard onvolle dig heeft Hoger Op ook talrijke gastoptredens ver zorgd over het ganse Neder landse taalgebied: Antwerpen, Gent, St. Niklaas, Strombeek- Bever... In 1976 was ook Brussel-stad aan de beurt met een voorstel ling in de Beursschouwburg van «Hummeltje» (Le Babour) van Felicien Marceau. De huidige struktuur en beleid van de gilde werd in sterke mate beïnvloed door de breuk met het Davidsfonds in 1972. Hierdoor werd de gilde ge noodzaakt haar eigen boontjes te doppen. Zo ontstond na de scheiding een dynamische jon ge ploeg die heel wat vernieu wing en realisaties op haar naam staan heeft. Zo starte men met een jaarlijkse pro grammavoorstelling, een pri- ve-dansfeest en enkele jaren later met de uitgave van een eigen boekje. Tevens werden een aantal suksesvolle produk ties op de planken gebracht zoals Pastoor Munte (1978); De Heilige Vlam van S. Mau- om 20 u. in de Op 23 mei 1987: Thaleia XIV danst. Het jaarlijks privéfeest van Hoger Op in het Hoger Op lokaal, Langestraat 12, Aalst (Beukenhofdomein) Het sluiten van het speeljaar in travesti en komediantenstijl. Een abonnement kost slechts 200 fr. per persoon en dan telkens 150 fr. meer per bijko mende persoon. LH KOSI, Kuituur, Ontspanning, Sport en Inspraak organiseerde in «'t Apostelken» reeds de 15e Antiekbeurs. Een beurs die, alhoewel geprangd tussen die van Brussel en die van Gent toch reeds verre uitstraling geniet maar waarbij niet zo zeer de kwantiteit van het aantal bezoekers doorslaggevend is doch eerder de vertrouwensrelatie tussen verkoper en koper die in deze materie dan toch wel heel belangrijk is. Verleden vrijdag had de vooropening plaats in aanwezigheid van heel veel belangstellenden onder wiede nieuwe pastoor De Paepe en met als gastspreker volksvertegenwoordiger Mare Galle. Respekt voor het verleden Spreker loofde de inspanningen van de organisatoren en beklemtoonde het respekt dat we aan het verleden dan toch schuldig zijn. De Antiekmarkt van «'t Apostelken» geniet het vertrouwen van zeer velen wegens haar betrouwbaarheid wat in deze materie dan toch wel een must is. Tussen vooruitstrevendheid en eerbied voor het verleden ziet spreker heel wat gelijkenis. «Een hedendaags kunstwerk is over een paar honderd jaar ook antiek» werd gesteld. Bijgevoegd dient er alleszins te worden dat alleen ouderdom daarbij niet alleen van doorslaggevende aard is. Konditie daarenboven blijft alleszins dat het om een waardevol stuk gaat dat bovendien kenmerkend is voor de periode waaruit het stamt. Spreker breekt bovendien een lans voor meer eerbied voor onze historische gebouwen die er nogal eens eerder verwaarloosd bij staan. En niet minder voor respect voor ons leefmilieu, voor de natuur waarvan we er toch al niet te veel meer hebben. Vervolg op blzA nenstraat. Present zowat alle leerkrach ten van bedoelde school, poli tici Jan Caudron, Danny De- nayer en Roger D'Hondt en afgevaardigden van het scho- lierenkomitee. De voorzitter van het ouderkomitee nam evenwel afstand van dit gebeu ren omdat hij niet was verwit tigd. De direkteur van de ba sisschool was wel present en verklaarde uitdrukkelijk dat er met de basisschool, de lagere afdeling, niets aan de hand was. Ze telt zelfs nog méér leerlingen dan vorig school jaar. De direkteur van de mid denschool voelde zich met de perskonferentie allerminst ge lukkig doch bracht wel een gedetailleerd relaas van wat zich zoal allemaal had voorge- HeTwïdeTeen Ss^nnen AahL De direkHe. van de scho0' aan he' woord er zowat 40 leerkrachten de straat op, ook voor het mees ter-, vak- en dienstpersoneel zal het afschaffen van de deter minatiegraad en het fusioneren van de oriëntatiegraad kata- strofale gevolgen hebben. Honderd jaar... Direkteur Van den Dorpel stelde dat de Arendschool reeds ruim 100 jaar bestaat en steeds een goede naam had. Vervolg op blzA VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1088 3D1 JAARGANG NR. 17 - 38 F Aalst wordt het centrum van Vlaanderen voor de Dienst Kijk- en Luistergeld zoals Namur dat wordt voor Wallonië en er een centrum komt in het Duitssprekend gebied en te Brussel. De plannen voor de gebouwen, een gebouw met vier bouwlagen, werden reeds ingediend. De kosten worden geraamd op 250 miljoen plus 30 miljoen voor garages. De bouw komt op terreinen bij de «Lion d'Or». In afwachting zou, binnen de zes maanden, de FFR een voorlopig onderdak bieden. Er komen 170 personeelsle den van de Dienst zelf plus een 50-tal van de exploitatie dienst. De RTT in de Ridderstraat blijft ter plekke. Althans gedeeltelijk. LH In de Arendschool in de Binnenstraat spelen zich momenteel menselijke drama's af. Zowat 40 leerkrachten, waarvan er zijn die reeds meer dan 20 jaar in dienst zyn «op den Arend», worden slachtoffer van een fusionering door opslorping. Gewoon de laan uitgestuurd. Reeds tydens de vakantie gonsde het van geruchten allerhande. Men vreesde wel dat een of ander zwaard van Damocles hen boven het hoofd hing maar dat de tragedie dergelijke afmetingen zou aannemen was heus niet te verwachten. V.O.L.A de Vereniging klaaglitanie met weinig reaktie poneerde met de vakbond al- Oud-Leerlingen Arendschool van het personeel maar wel leen te hebben gestaan bij het organiseerde dan ook een een tussenkomst van de afge- verdedigen van de belangen persconferentie verleden vaardigde van het ACID die van de school. Niet alleen gaan maandagavond in de refter van de Middenschool aan de Bin-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 1