Patrick Demeyer en het verschijnsel van de Vlaamse popgroepen Op de tentoonstellingskalender van Kultureel Centrum Affligem Dirk Martensprijs voor Luuk Gruwez Don 't stel my joy Aalsterse muziekakademie koncerteerde Tentoonstelling «De overlevingscampagne» te Lede Kutluuranimator voor Kultureel Centrum Aalst Tejater 80 laureaat in het Toernooi der Lage Landen De Voorpost - 6.2.1987 - 9 Turbo 99 plots in BRT Top 30 Geboren in Aalst, opgegroeid in Erpe-Mere, maakt deel uit van de groep Turbo beschouwd als zijnde uit- 99. Een hedendaagse muziekformatie die plots haar verschijning maakte in stekende muziek.» de BRT Top 30, een prestatie die in de Vlaamse muzikale kringen veel opzien verpozing nemen baarde. «Don't steel my joy» klom onmiddellijk op naar de 24e plaats om een Waarom doopte luisteren week later al twaalfde te zijn. Turbo 99 is een groep van eigen bodem, zeg naar muziek van anderen, maar Dendermonds getind, want bij de uitgeverij Scorpion klopt het hart van Patrick Demeyer bievoor- deze driemans formatie. Turbo 99 werd opgericht in mei 1985. Een vrij jonge beeld grijpt na een rotdag groep dus. Drie jonge mensen maken er deel van uit: zangeres An Van graag naar de verzamelel- Caneghem, Guy Meganck die de toetsen bespeelt en Patrick Demeyer, auteur, pe® van Eddy Wally die komponist, toetsenman, zanger en ook leider van de groep. Patrick is 23 jaar. Maar on- behalve leuk, later kreeg gehoord», danks zijn jonge leeftijd Patrick er wel zin in en Daartussen zitten natuur staat hij naar zijn eigen bekroop hem de zin om met lijk zowat alle genres. Po- zeggen al 17 jaar in het muziek te gaan eksperi- pulaire deuntjes, zelfs hu- vak. Hij begon immers menteren. Op zijn twaalf moristische. «Dingen waar piepjong piano te spelen, jaar probeerde hij al een op ik terecht fier ben», koos eerst voor de smart- eerste keer zelf een liedje Een hemelsbreed verschil lappen, maar schakelde la- «in elkaar te knoeien», Tussen de muziek van nu ter over naar Frank Zappa, zoals hij zelf zegt. «Kompo- en die van vroeger, en met zijn afgod. In zijn pubber- sitorisch was het ook knoei- vroeger bedoelen we enkele tijdsjaren knoopte hij aan werk. Maar ik kon er flink jaren geleden, is enorm. Pa- bij Stockhausen en nu is hij wat van mijn emoties in tricks mening daarover: zowat een samensmelting kwijt», zo herinnert Patrick «Muziek is tijdsgebonden, van ouderwetse goeie rock, zich nog. gaat mee met generaties, aktuele popmuziek, swing, Dat was het begin van wat Dat is een vast gegeven. Het funk en beat. een lange loopbaan in de is een voortdurende evolu- We doken bij Patrick De- muziek zou kunnen wor- tie, ook in de muziek, zoals meyer binnen en vroegen den, al zit Patrick voorlopig in alle andere dingen. Mu- hem naar de basis van het verankerd in de computer- ziek volgt niet alleen de snelle sukses en naar zijn industrie. Maar de muziek maatschappelijke evolutie muzikale voorkeur. werd zijn hobby. Van het in de wereld, maar ook de Jong begonnen ene liedje of poging tot technologische snufjes is oud gedaan kwam het andere en op 16 zoals het gebruik van com- Patrick Demeyer was nog jarige leeftijd was Patrick puters en industriële piepjong toen hij piano een van de vaste elementen klanken. Wat nog niet wil leerde. Zijn vader kwam in meerdere bandjes en zeggen dat de kwaliteit van met die idee opzetten. Pa- groepen die toondertijd we- bet produkt slechter is. trick volgde dan ook de les- lig tierden. Ondertussen Tegenwoordig worden sen bij een privé leraar. Pa- bleef hij zelf verder werken elektrische akoestische in- trick was amper zes jaar. en maakte hij geregeld ei- strumenten Hij herinnert zich nog goed gen komposities. «Onder- door elektro de toestand van die piano, tussen een pakket van 400 Muziek is altijd een uiting Alles behalve goed, om niet liedjes», aldus Patrick, «of van hoe muziek producen- te zeggen slecht en boven- beter gezegd muzikale ten zich voelen ten opzichte dien was de piano een ver- stukken, waarvan er heel van de maatschappelijke si- zamelplaats van hout- wat experimenteel zijn en tuatie. Het verschil tussen wormen. zelfs sterk persoonlijk. Die vroeger en nu is dat bie- Was het in het begin alles ook nog nooit iemand heeft «een schitterend arties is in zijn genre», meent Patrick. Het is muziek die hem in een plezante sfeer brengt. Frank Zappa is dan weer een ander genre, maar be hoort ook tot de geliefkoos de muziek. En dan is er de jazzmuziek, de oeroude jazzmuziek dan, funkmu- ziek en zelfs klassieke kom- ponisten als Stravinsky vindt hij prima. Popkoncerten verdwenen «Alles is in Aalst in de grond gezakt. De tijd van Pallieterpop in Hofstade op een weide en optredens in de popzalen is voorbij. Een reden daarvoor kan ik ech ter niet vinden. Wel weet ik dat er in Aalst en omgeving liefst 70 groepen bezig zijn met popmuziek. Dat is een waanzinnig groot aantal. Het probleem is dat al die groepen erg afzonderlijk werken. Ze nemen geen kontakt met elkaar, zijn misschien wel jaloers. Vroeger kwamen de groe pen al eens samen. Ze wa ren met elkaar verbonden. Dat maakte dat men vroe ger meer in de mogelijk heid was om een organisa tie uit de grond te stampen. Aalst. Patrick Demeyer, amper 23 en al 400 komposities op zijn naam (a). voorbeeld Lawi Ebel voorloper was en dat die Mocht ik over de nodige muziek ook nu nog best ge draaid kan worden. Per soonlijk heb ik zitten zoe ken naar de wortels van de hedendaagse muziek. En die vindt men terug in de blues, de rock en roll of de soul. De hedendaagse mu ziek is niet slechter dan die van vroeger, hij klinkt al leen anders, is misschien financiële middelen be schikken, ik zou niet aarze len om opnieuw een festival uit de grond te stampen. Niet wel bij te varen, maar eerste plaats om Aalst als popstad, als muziek stad, kultuurstad terug naar bo ven te helpen, al is het maar minder goed. De wan gelui- voor één dag. En in de twee den, zoals ze vroeger wer- de plaats om andere organi- den genoemd, zijn nu dood- zatoren ertoe aan te zetten gewone rock en roll, des- hetzelfde te doen.» tijds doodgeverfd als het Weliswaar moet rekening worden gehouden met de plaats waar i lijk festival organiseert. grote verderf, staat nu in hoofdletters geschreven in alle muziekencyclopedieën. Er zijn genoeg voorbeelden om aan te tonen dat de mu ziek van vroeger goed en Maar de ideale plaatsen zijn hoogstaand was. En wie er beslist in Aalst te vinden, zegt dat over twintig jaar Onder meer de Sint-Anna- de funk en punk niet wordt zaa^; zou ideaal zijn. Van zaterdag 7 februari tot en met zondag 8 maart stoffen die homogeen en be- king, optische eigenschap- loopt in de A-zalen van het Kultureel Centrum paalde chemische samen- penHet zijn soms pronk- er financieel Afïligem een unieke tentoonstelling over de bouw- stalling hebben en in de stukken voor kieskeurige stenen van de natuur: schelpen en koralen, minera- "«Sf eG1™]ïn listal- inveeteerdera En ten slot- rr struktuur bezitten. Fossie- te zijn het «things of beau- len, fossielen, edelstenen, ook van hangers en len zijn overbliJfaeien van ty. waarop Willüun Keats' halssnoeren uit edelsteen. En vanaf 7 februari tot planten en dieren uit een gevleugelde woorden, uit en met zondag 22 februari kan men in de zaal B vroeger geologisch tijdvak, zijn beroemde romantisch heel wat Oosterse tapijten bewonderen en aanko- meestal versteend (of in gedicht, steeds toepasselijk pen. Normale bezoekuren: zaterdagen 14u30 tot 20 versteende afdruk). Koraal zijn: «A thing of beauty is a u., zondagen 11 tot 13 u. en 14u30 tot 20 u. Een is de naam van een sier- joy for ever»! bezoek overwaard! steen die afkomstig is van Zaterdag 7 februari, om 16 sommige soorten koraal- u. in zaal B, heeft de open- De unieke tentoonstelling maar heeft ook tot doel de dieren, veelal na chemische stelling plaats van de ver- «Naturalia» in de zalen A schoonheid van de bouwste- omzettingen, die de hard- koopstentoonstelling «Oos- een derge- van het Affligemse Kultu- nen van de natuur in het heid hebben verhoogd. terse tapijten» met receptie. De Dirk Martensprijs voor literatuur werd toegekend aan Luuk Gruwez voor zijn dichtbundel «De feestelijke verliezer». Aan deze erkenning is een som van ÖO.OOO fr. verbonden. De officiële uitreiking zal plaatshebben in Kasteel Terlinden op zondag 22 maart te 10.30 u. Leden van de jury waren voorzitter Piet Thomas, Marcel Wauters, Frans-Jos Verdoodt, Anne Marie Musschoot en Hugo Brems. reel Centrum wil belang- bereik van iedereen te bren- Op de «Naturalia-expo» valt presentatie en uitleg door stellende bezoekers niet al- gen. Een hele gamma schel- alvast een grote variëteit te Pater Gerard Deprez, Paki- leen de gelegenheid bieden pen en koralen, mineralen, bewonderen waaronder stan-missionaris. Deze ten- even door te dringen in de edelstenen, fossielen, han- zelfs enkele uitzonderlijke toonstelling omvat een boeiende wereld van de geo- gers en halssnoeren kun- specimen. We noteerden unieke verzameling volle- logie en de mineralogie, nen er worden aangekocht, reeds: amethyst, kwartz, dig handgeknoopte 100% Er worden zo'n 3.000 ver- agaat, pyriet, jamesoniet, wollen tapijten uit Indië, schillende schelpen, waar- coconut, angeluving, cal- Pakistan., vergezeld van onder zeer zeldzame soor- ciet, allerlei fossielen en ko- een officieel waarborg certi- ten, in de kijker gesteld: ralen... uit Mexico, Vere- ficaat. Deze waardevolle ta- sierschelpen van giganti- nigde Staten, Brazilië, Ma- pijten worden daarbij te sche afmetingen en schel- dagascar, Peru... Met dit al- koop gesteld aan schappe- Een kwarteeuw Dirk Mar tensprijs In 1962 besloot de gemeen teraad op de stadsbegroting een krediet goed te keuren, bestemd voor het uitschrij ven van een stedelijke prijs ter aanmoediging van oor spronkelijk Nederlandsta lig literair werk van Belgi sche auteurs die in België woonachtig zijn (afwisse lend toegekend voor proza werk, poëzie en essay). Genoemd naar Dirk Mar tens wil deze prijs een hom mage zijn aan de Aalsterse drukker die in de 15de eeuw een eerste impuls gaf tot de spreiding van litera tuur op ruimere schaal. Het schepencollege van de stad Aalst legt jaarlijks een reglement vast en stelt, naargelang de discipline, een jury samen bestaande uit letterkundigen, auteurs en critici. Na lezing en be spreking van de werken stuurt de jury een gemoti veerd verslag naar het schepencollege dat, als uit voerend orgaan van de ge meenteraad, de prijs toekent. De financiële waarde van deze prijs steeg sedert 1962 tot heden van 10.000 fr. tot 50.000 frank. In de loop van de laatste tien jaar werden twee for mules toegepast. Aanvan kelijk werden manuscri pten aanvaard, nadien ge schiedde de beoordeling uitsluitend over gepubli ceerd werk. Werken die reeds bekroond werden met een provincia le, nationale of internatio nale prijs komen niet meer in aanmerking. Aalst. Veel belangstelling voor het koncert in de BBL-zaal, gebracht door de leerlingen van de muziekakademie (a). Enerzijds het blokfluitensemble onder leiding van J. Van Keirsblick en anderzijds het jeugdorkest van de stedelijke muziekakademie onder leiding van A. Delcourte stonden op het programma van het koncert dat de Muziekakademie van Aalst op dinsdag 27 januari aanbood in de riante zaal van de BBL. Het blokfluitensemble met zang en klavecimbel vertolkte vooral renaissance- en barokmu ziek en deed dat op een schitterende wijze. Het jeugdorkest greep naar werken van Haendcl en Vivaldi, zodat de talrijke luisteraars een zeer evenwichtig uitgebouwd koncert kregen dat fraai werd verzorgd en getuigde van een hoogstaande kwaliteit. Vorige laureaten Vroegere laureaten voor proza, poëzie of toneel zijn Maurice D'haese, Marcel Wauters en Willy Rogge man, Marcel Van Maele, Maria Rosseels, Gust Gils, Mark Andries, Albert Bont ridder, L.P. Boon, Erik Van Ruysbeek, Hugo Raes, Ben Cami, Claude Van de Berge, Herman De Coninck, Paul De Wispelaere, Mark Insin- gel, Paul Koeck, Paul Snoek, Walter Van den Broecke, Willy Spillebeen, Bert Van Hoorick, Hedwig Speliers en Monika Van Paemel. De prijs zal plechtig wor den uitgereikt op zondag 22 maart te 10.30 u. in Kas teel Terlinden. De laureaat Luuk Gruwez werd op 9 augustus 1953 te Kortrijk geboren. Zijn kinderjaren en jeugd bracht hij door te Deerlijk en te Kortrijk, waar hij de Grieks-Latijnse humaniora volgde nan het Damiaancollege Reeds op zeer jeugdige leeftijd begon hij gedichten te schrijven; zijn debuutbundel Stofzui gergedichten bevat werk dat ontstond tussen 1968 en 1971. Luuk Gruwez studeerde Germaanse filologie, eerst te Kortrijk en later te Leu ven. Hij vestigde zich te Hasselt, waar hij werkzaam is als leraar Nederlands aan het Provinciaal Hoger Insti tuut voor Kunstonderwijs. In 1975 werd Luuk Gruwez redacteur van het tijd schrift Yang. Hij werkte als dichter en prozaïst tevens mee aan een groot aantal literaire tijdschriften, on der meer Dietsche Warande Belfort, Kreatief, Res tant, Literair Akkoord, Nieuwe Stemmen, Poëzie krant, Nieuw Vlaams Tijd schrift, Nieuw Wereldtijd schrift. Voor het weekblad De Spectator schreef hij een tijdlang recensies (1980- 1981). In 1977 ontving hij de A. de Pesseroey-prijs voor een ge dicht uit 'Ach, wat zacht geliefkoos om een mild ver driet'. Voor zijn bundel T5en hui8 om dakloos in te zijn' ontving hij in 1980 de eer ste vijfjaarlijkse Guido Ge- zelleprijs van de stad Brugge. LH pen voor verzamelaars van grote waarde. Ook zeer gro te koralen naast koralen, .gemonteerd op voet en uit stekend geschikt voor de koratie. Mineralen zijn natuurver- bindingen, niet alleen vas te, anorganische, maar ook organische. Natuurlijke kombinaties van mineralen heten gesteenten. Het zijn alle in de natuur voorko mende en daarin gevormde les kan men zowat alle kan ten uit. Bijvoorbeeld verza melen, 't is ook erg origi neel geschenkmateriaal en veelal aangewend als deko ratie in de woning... Mine ralen kunnen verwerkt worden in halssnoeren, boekenstaanders, asbak ken, penhouders, armban den.. Men kan ze bestude ren: onderzoeken naar hardheid, soortelijk ge wicht, splijting, lichtbre- lijke prijzen, en dit voordele van het werk van Z.E.P. Gerard, O.F.M. Cap. Men kan het Kultureel Cen trum Affligefn in alle rust bezoeken op zaterdagen en zondagen, tijdens de nor male openingsuren, maar ook steeds op afspraak met Dom Idesbald tel. 053- 66.70.25. (liefst 19u30). D.B. In het kultureel centrum van Lede loopt van 6 tot en met 9 februari de tentoonstelling: «De Overlevingscampagne in beeld». De tentoonstelling klaagt de barre situatie in de Derde Wereld aan, stelt een methode voor om daar verandering in te brengen en toont de rol aan die de bevolking hierin kan spelen. Deze expositie richt zich zowel tot enkelingen als groepen, als tot scholen en verenigingen. Food and Disarmament International (FDI), en de vzw Survie-Overleven, de Belgische afdeling van FDI, tekenen voor de realisatie. de aandacht brengen en roept iedereen op zijn/haar verantwoordelijkheid op te Lede doet alvast Eén betrekking van een vol tijds kultuuranimator ten behoeve van het stedelijk kultureel centrum vakant te verklaren. De kandidaten dienen hou der te zijn van: een diploma van hoger onderwijs van de derde graad (universitair niveau) of een diploma hoger on derwijs eerste of tweede graad. (Alle diploma's die conform met het K.B. van 26 oktober 1976 aanvaard worden, als zijnde diploma's die als di- rekte geschikte opleiding tot het sociaal-kulturele werk mogen aanzien worden). ze dienen een bewijs te leveren van een door de Mi nister van Kuituur te aan vaarden aktiviteitsduur als kuituurfunctionaris in een kulturele instelling of dienst of in een door het Rijk erkende nationale of regionale kulturele organi satie. Deze betrekking is zowel toegankelijk voor mannelij ke als voor vrouwelijke kandidaten. De uiterste inschrijvings datum werd vastgesteld op 28 februari 1987. De speciale formulieren: «Kandidatuurstelling», als mede de volledige voor waarden kunnen schrifte lijk of telefonisoh worden aangevraagd aan de Perso neelsdienst, Keizerlijk Plein 21 te 9300 Aalst (tel. 053/77.11.11 binnenpost 312). LH De overlevingscampagne Deze rondreizende tentoon stelling kadert in de Overle vingscampagne die FDI sinds 1981 voert. Die cam pagne schraagt op een Ma nifest tegen honger en voor ontwikkeling, ondertekend door 95 Nobelprijswin naars en geniet de steun van talrijke medeburgers en vooraanstaanden, waar onder Belgische burge meesters van alle politieke strekkingen. In 1983 heeft die campagne geleid tot de stemming van de «overlevingswet». Die wet verbindt België er toe door oen grootscheepse actie een aanzienlijk aantal mensen te vrijwaren voor de hongerdood en hen na dien de mogelijkheden te verschaffen om hun eigen ontwikkeling te verzeke ren. De Overlevingscam pagne wordt gevoerd opdat ons land deze engagemen ten zou nakomen, zoals bij wet. bepaald. Steentje bijdragen Jaarlijks sterven miljoenen mensen van honger, onder ontwikkeling en armoede. In die situatie kan en moet - verandering ko men, op voorwaarde dat de wil aanwezig is. Ons land moet daar ook zijn steentje toe bijdragen. Dit geldt te vens voor de andere noorde lijke staten. Door de overle vingswet uit te vaardigen heeft ons land een voor beeld gesteld. De uitvoering van die wet is dat echter niet. En daar moeten de wakkere burgers over wa ken. Kortom, het is eon .ver antwoordelijkheid die door allen moet gedragen wor den. De staat handelt im mers in eenieders naam. Het hongerprobleem over winnen is geen loutere daad van solidariteit. Dit probleem stelt tevens socia le en economische eisen. Economisten zijn hét er over eens dat het oplossen van het hongerprobleem op termijn ook onze economie zal ten goede komen. Deze tentoonstelling wil de noodzakelijkheid van een degelijke oplossing voor het hongerprobleem onder LH Het Toernooi der Lage Lan den, de 35ste editie van het teatertornooi dat jaarlijks georganizeerd wordt in het ka der van het Nederlands-Bel gisch kultureel verdrag, be kroonde vorige week drie Vlaamse gezelschappen. Aan dit toernooi werd deelge nomen door zeven groepen, vier uit Nederland en drie uit Vlaanderen. De Nederlandse vielen echter uit de prijzen zodat de drie Vlaamse wel in de prijzen vielen. Toneelgroep Sint-Willibrordus uit Berchem- Antwerpen werd eerste lau reaat, de Koninklijke Maat schappij De Melomanen uit Gent tweede en het erg dina- mische Teater 80 uit ons eigen Aalst behaalde de derde prijs (750 gulden) met «De Prijs» van Arthur Miller. L.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 9