en de kleine k De grote Disciplines ook naar de toekomst toe uitbreiden Prachtige kleurenkombinaties van Octavus Willems in Galerij het Pand tonen Mens zoeken die de kunstenaars luidt de opdracht Marc Potj au expozeert in Sint-Niklaas De Voorpost - 20.3.1987 - 11 Kiwanis' kunstselektie vraagt om herhaling Kiwanis Dendermonde Beyaert pronkt in het stadhuis van Dendennonde met een schitterende tentoonstelling die het brede spektrum aan beeldende kunst toont in al zijn schoonheid. Een tentoonstelling met als centraal gegeven de mens in zijn verscheiden heid. Kiwanis heeft daarmee een initiatief genomen dat waardering en hulde verdient en voorzitter Hendrik Marievoet kreeg veel instemmend ge knik van een massa toehoorders toen hij tijdens de akademische zitting bekend maakte dat de bedoeling voorzit om deze manifestatie om de twee jaar te herhalen. Een minder gelukkig feit toch: de brochure die als katalogus te koop wordt aangeboden, haalt op lange niet het peil van de tentoonstelling en is geen voorbeeld te noemen van meesterschap. Dendermonde. Dekadentie en autopiloot, twee reusachtige beelden van Henry Lannoye die ideale publiektrekkers zijn voor deze tentoonstelling (foto Piet Hermans) Muzikaal mooi opgeluis terd door Dirk Vermeir aan de piano en Bernadette Van Kemzeke op de dwarsfluit, werd de akademische zit ting een juweeltje Of schoon inleider verstek liet gaan, leek niemand daar enige aanstoot aan te ne men. Geen wonder, het pro gramma werd vlot en zon der enig hiaat afgewerkt. Schepen van kuituur Maes mocht de spits afbijten. Hij benadrukte dat het stad huis al een drietal jaren fungeert als kultureel cen trum en dat steeds meer verenigingen de weg naar de oude historische laken halle hebben gevonden. Dat in het stadhuis vooral ten toonstellingen worden ge houden, heeft volgens de schepen allicht wat te ma ken met het unieke kader dat het gebouw toch biedt, ook al staat het er momen teel eerder kaal bij omwille van noodzakelijke werken. Hij bracht ook de grootheid van Dendermonde als kun- stenaarsstad in herinne ring, waarbij hij verwees naar de ondertussen be kend geworden Dender- mondse schilderschool, de roem die de Akademie ge noot en nog genieten de ve le leerlingen die deze school telt. Toch heeft Dender monde ook minder goede dagen gekend en heeft men een tijdlang het artistiek reveil tussen de zestiger en Dendermonde. Een sfeervolle tentoonstelling met veel afwisseling (foto Piet Hermans) de zeventiger jaren gemist. Daar komt nu weer een kentering in, aldus de sche pen die verheugd is omdat er overal in de stad initiatie ven tot stand komen en vooral blij is omdat er een dergelijke tentoonstelling als deze kunstselektie is. De mens ruim interpre teren Kiwanis voorzitter Hendrik Marievoet stelde zonder meer dat hij en zijn mede werkers wat blij zijn «om dat het zover is». De ten toonstelling is er niet geko men zonder slag of stoot en gelukkig heeft men een be roep kunnen doen op het deskundig advies van Ju- liaan Maerevoet uit Bornem die het allerbeste van zich zelf heeft gegeven en ge maakt heeft dat men vele misstappen niet heeft be gaan. Hij heeft uiteindelijk de richting aangegeven. Het tema van deze expo is «de mens in de kunst» en de 24 expozanten spelen stuk voor stuk in op dat tema. «Het komt er voor de aan dachtige bezoeker op aan om naar de mens in het getoonde werk te zoeken, ook de mens achter het kunstwerk te leren ontdek ken». Om dat laatste moge lijk te maken werd aan een aantal kunstenaars ge vraagd om ter plaatse te komen werken en zo kon men op zondag onder meer kartoenist Eddi De Winter aan het werk zien in de Ros Beiaardzaal. Dinsdagavond, tijdens de dag van de Service-clubs was onder meer Hendrik Lannoye aan het werk. Het kunstwerk dat hij die avond maakte, werd trou wens per Amerikaans op bod verkocht en de op brengst kwam ten goede aan de organizatoren. Meer een manifestatie Voor Juliaan Maerevoet, voorzitter van de kulturele raad te Bornem en geestelij ke vader en leidsman van deze tentoonstelling, doet men er goed aan te spreken van een manifestatie. De be zoekers kunnen er kennis maken met een breed spek trum aan kunstvormen en - uitingen. Deze kunstselek tie laat zien hoe verschei den kunstenaars wel kun nen zijn en toch een en het zelfde onderwerp kunnen brengen. Het is dus een boeiende tentoonstelling die uitgegaan is van enkele prioriteiten. Eerst en vooral wilde men elke kunstenaar de kans bieden om zichzelf voor te stellen en dat kon niet door slechts een werk op te hangen. Men heeft gekozen voor het heilig ge tal zeven. Anderzijds heeft men alle strekkingen bin nen de kunst aan bod willen laten komen en dat heeft met zich gebracht dat men het hele stadhuis in beslag heeft genomen. Men kan er klassieke en moderne wer ken zien, tekeningen, akwarellen, beelden in po lyester, brons, hout, jonge en oude kunstenaars, man nen en vrouwen. Daarop probeerde hij in en kele rake zinnen de deelne mende kunstenaars te type ren. Mevrouw Barbe - Van Gucht noemde hij een in brons gegoten vrouwelijk weerbaarheid, Mariette Coppens werd beschreven als iemand die alles omvat in het leven, stoer en sterk; van Mia Cremers valt de serene ingesteldheid op en bij Luc De Bruyne kan men spreken over een poëzie ge worden herinnering. Paul De Visscher was volgens de inleider door het vuur ge louterd en leverde tot leven gegoten metaal af. Karlos De Wilde laat zijn Oosterse gevoeligheid bewonderen en Eddi De Winter staat voor lachen om de lulligste lamlendigheid van het le ven. Huguette De Wit vat Dendermonde. Niets dan schitterende tentoonstelling verloren gegane illusies harmonieus samen en Gust Dierickx brengt de warmte van de schilderkunst dich terbij. Bruno Dijckmans is dan meer de man van de diep doordachte voorstel lingen en Mare Eemans brengt de toeschouwer naar een vreemde surrealis tische wereld. Juul Kep- pens in Dendermonde voor stellen is overbodig. Hij is de meester van de Vlaamse kleurendronkheid en Henri Lannoye wordt beschreven als pure klasse en impone- lachende gezichten bij de Kiwanis die uitpakten met een (foto Piet Hermans) rend tot en met. Van Lucas Meersman zei Maerevoet dat hij de fantasie achter glas heeft gevat en Chris Mettepenningen is een ode aan de zuivere lijn. Jacques Neve brengt het tot schoon heid en Achiel Pauwels moet het hebben van beeld- geworden humor en fanta sie. Victor Renty staat voor de kleurenfeeërie. Victor Suy is de meester van het klassieke trompet dat in dringend de toeschouwer aankijkt. Paul Van Es- broeck trotseert met zijn beelden de tand des tijds. Jozef Van Houdt kombi- neert mens en natuur en Paul Van Lissum expozeert imposante impressies. Over Mieke Verhoest: subliem getekende portretten. Ten slotte is er nog Tony Water schoot als de adel van het ambachtelijk werk. U kan deze tentoonstelling nog gaan bezoeken vrijdag 20 maart van 18 tot 21 uur, zaterdag 21 maart tot 19 uur en maart van 10.30 tot 18 uur. Drie leraren Dendermondse akademie expozeren Drie leraren van de Dendermondse Akademie voor Scho- ren en het kunstonderwijs, lijke programma's, aan vas- ne Kunsten expozeren in de gezellige tentoonstellings- De huidige reorganisatie in te normen voor betoela- ruimte van dit eerbiedwaardig gebouw, hun werk. Hed- het onderwijs laten veron- ging, aan een personeelsbe- wig Van Laer toont zeefdrukken die in zijn atelier tot derstellen dat de specifieke heer volgens algemene stand kwamen, Luo Dondeyne zorgde voor kleurrijke en eigenheid van het kunston- normen, zwart-witte litho's en Miki Vandereecken presenteert derwijs zal verloren gaan in Op de tweede plaats schonk ragfijne etsen. Een mntni van deze tentoongestelde wer- het geheel van het onder- de schepen aandacht aan de ken werden afgenomen in een verzamelmap die de Sym- wijsbestel. De strukturele toekomst. Hij zei dat de patizanten van de Koninklijke Akademie voor Schone basis van het kunstonder- technische vooruitgang wijs is, in tegenstelling tot andere onderwijsvor men, nog in niets veran- geen hinderpaal is voor het kunstonderwijs, maar in tegendeel nieuwe kunst- Kunsten te Dendermonde te koop aanbieden. De tentoonstelling in de weerloze dieren, die zeer akademie gaat onder de ge- kwetsbaar zijn en aan wie derd. Het ontbreken van stromingen en -richtingen meenschappelijke titel gra- geen sterveling aandacht strukturen, vroeger een kan aanbrengen. ..Ik zal volledig steun verlenen aan elk verantwoord voorstel neer vanuit het ministerie tot uitbreiding met nieuwe fiek, want het zijn inder- schenkt. De kikker, de mol, voordeel, blijkt daad drie leraren die zich de dode mus, telkens op wa- deel te worden, vooral wan- op het broze terrein van de- re grootte afgebeeld en uit- ze kunstrichting begeven, gevoerd in fijne aquatinten van onderwijs het bereke- disciplines, binnen de wet- Met sukses, laten we dat onderstrepen het veelzijdi- nen van toelagen zou ge- telijke reglementering», al- eraan toevoegen. ge talent van deze lerares beuren op basis van reeds dus de schepen die heel Syka-voorzitter, de heer aan de akademie. Evrad onderstreepte in zijn prachtige toespraak trou- Een uitdaging bestaande regels die op het even de sanering van de kunstonderwijs zouden akademie aansneed en zei worden toegepast. Men dat het plan nu door de wens de verdiensten van de- Schepen van onderwijs Pa- moet dus beschikken over gemeenteraad was ze leerkrachten. Hedwig Meulebrook zou de meer dan een minimale keurd en dat men zo snel Van Laer bievoorbeeld ver- tentoonstelling openen. Hij struktuur. «Allen bij het mogelijk zal beginnen met wierf bekendheid, na zijn de nadruk op de aanvaarden van disciplinai- de verbouwingen. Tenslotte studies in Sint-Niklaas en plaats van het kunstonder- re beperkingen zal het drukte hij de wens uit dat Antwerpen, met een grifie- y^jg voor sociale promotie kunstonderwijs een vol- deze tentoonstelling een katelier, eerst in Sint-Ni- ^et g^gg] Van de onder- waardig gesprekspartner kontinuïteit zou krijgen en klaas en later in Antwer- wijs vormen. Een weinig be- met specifieke eisen kun- daarvoor rekende hij op de T"m woot» v»iï Tr»of So de inzet en pen, waar hij met de meer nijdenswaardige plaats, zo nen worden» bekende Piet Clement ge- hebben we kunnen begrij- schepen die er lijktijdig een kunstgalerij pen Dg schepen begrijpt de dat men moet zoeken ling opende. De bedoeling was vromen de bezorgdheid naar een evenwicht tussen klaarde, een gerenomeerd interna- van de d^tie om van Syka, schepen die eraan toevoeg- waarna hij de tentoonstel- geopend ver- Kwam Louis De Lentdecker betrokken bij een ongeval waarbij hij schaafwonden aan het aangezicht opliep niet opdagen voor de vernissage van de tentoonstelling Octavus Willems in Galerij Het Pand, het talrijke aanwe zige publiek zal zich in de stemmige galerij in elk geval kunnen verwarmen hebben aan de rijke kleurenpraoht en de harmonieuze kombinatie van een veelheid aan kleuren die uit het werk van Willems naar voor komt. Schilderijen die opvallen door hun eigenheid. An ders dan het werk dat we tot dusver mochten bekij ken en waarderen. Dit keer gewoon een spel van kleu ren, die als olie op water in elkaar overvloeien en toch niet een worden, die een glans uitstralen waardoor men met veel aandacht kan blijven kijken naar werken die aanzetten tot rust en stilte, Octavus Willems, een veel zijdig man en meteen ook een kunstenaar die gedra gen wordt door een bekom mernis om de mens, brengt werken die iedereen kan waarderen. Naar enige fi guren moet men in zijn werk niet gaan zoeken. Hij brengt immers een lyrisch abstrakte kleurenkomposi- tie. Dat is een mond vol, maar het is een verwijzing naar die andere kunst waarvan Willems de ijveri ge en vlotte beoefenaar is, de kunst van het gesproken woord, dat even poëtisch en stemmig is als het schilder werk dat hij brengt. Het werk van Willems is ook abstrakt al kan men soms wel een landschap menen te ontdekken. Belangrijk bij hem zijn de kleuren die hij met een ongelooflijke gul heid aan het doek toever trouwd, maar ze meteen zo weet te kiezen dat ze har monieus bij elkaar passen, in elkaar overvloeien alsof Dendermonde. Octavus Willems brengt kleurrijke werken in het Pand (foto Piet Hermans) het normaal en logisch is. Willems gebruik de allesbe halve eenvoudige techniek die door de Opwijkse kun stenaar Jan Heuninckx op punt werd gesteld. Schilde ren met een heel aparte verf die vooral veel techniciteit en geduld vergt, ook vaar digheid en durf. Het is niet aan elke kunstenaar gege ven. Die hele speciale olie verf kreeg de naam «Rem brandt Artists Fluid Co lors» een zeldzaam gebruik te olieverf met een heel spe ciaal karakter dat tot onge kende effekten leidt. Octavus Willems is woon achtig in Asse, maar is af komstig uit het Aalsterse meldert. In Asse ligt hij aan de basis van heel wat kultu reel leven. Hij is onder meer de stichter en voorzitter van de kunstkring Plasku- nas die in 1970 werd opge richt. Hij stichtte ook de akademie voor plastische kunsten in Asse, waarvan hij ook de direkteur is. Hij fungeert ook als jurylid in de jaarlijkse tekenwed strijd «Humaan Kerstvie- ren» die door het Belgisoh leger wordt georganizeerd. Hij nam deel aan verschil lende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Willems volgde akademie in Dendermonde en daarna een specializatieopleiding met de Rembrandt Artist's Fluid Color. Men kan deze mooie ten toonstelling nog gaan be kijken tot 5 april van woensdag tot vrijdag van 14.30 tot 18 uur en op za terdag en zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. tionaal drukatelier uit te bouwen en daarin is Hed wig Van Laer biezonder goed geslaagd. Wie het ver trouwen geniet van de kun stenaar als Roger Raveel, Panamarenko, Pol Mara, Jan Cremer en vele ande ren, moet inderdaad heel wat kunnen. Van de^e kun stenaars was werk te zien in Dendermonde. Voor Hedwig Van Laer, zo ver volgde de heer Evrard, is zeefdrukken een zware en technische uitdaging, want hij wil met deze manuele stiel de bovenhand halen op de fotografische hulpmid delen en een zo goed moge lijke kleurenkeuze en -men geling bieden, liefst zo tech nisch geraffineerd moge lijk. Van Luc Dondeyne is be kend dat hij heeft deelgeno men aan diverse tentoon stellingen en voor diverse wedstrijden werd geselek- teerd. Hij is zowel in zijn 4. t wit-zwart litho's te genieten Marf Potjau stelt tot eind als in zijn kleurenwerk Bii apnl zijn werken tentoon in hem overheerst de bewe: ?e sal°hs van Lenart Coif- ging, de werveling, de om- hives Plezantstraat, 156, te etrengeling. Vooral de menselijke dynamiek WasS kunstenaar, le- spreekt hem sterk aan. Wil- raar de stedelyke aka- de. brede lijnen en yage om- demie voor schone Kunsten trekken lopen in elkaar to Sint-Niklaas, en gekend over en vormen uiteindelijk do°' U|n veIe exposities te een harmonisch beeld, her- e*l»zeert een twrn- kenbaar voor iedereen. "SW werken. Werken die Miki Vandereecken heeft gekenmerkd zip door zijn haar etsen ondergedeeld in d«'de voor ouderlingen en drie reeksen. Een eerste de, na'u": Ui» Portretten reeks zou je kunnen bena- 'ek™' Ui met ritmische deren als de onpersoonlijk- herhaling van gelijklopen- heid van de grootstad, waar de U»en die de vorm om- alleen muren met vensters scrriJven- toe- de vrijheid en de gebonden komst van het kunstgebeu- heid. Hij pleitte voor duide- Dendermonde. De exposanten in de Dendermondse akademie met bestuursleden en direktie (foto Piet Hermans) Nooit over- i deuren je aankijken schreeuwt hij zich; nergens vuua je moet raden naar de doorbreekt hij het kleine verborgen mens. Een twee- formaat van zijn teke- de reeks verwijst naar een Drogen, oosterse invloed en brengt Dat Mare Potjau nog een meer subtiele en versluier- &rote toekomst voor zich de variaties op miniaturen beeft kan men nu reeds op en maandlandschappen en maken uit het schitterend in een derde reeks keert ze palmares van prijzen en terug naar de werke- tentoonstellingen, dat hij lijkheid, naar het platte- °P korte üjd beeft bereikt, land waar ze nu woont. Het is een reeks over de kleine Werk van Mare Potjay

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 11