Kon. Harmonie Sint-Cecilia uit Lebbeke
presenteerde schitterend kunstkoncert
Vokale solisten schitteren
in Verdi's «Requiem»
te Dendermonde
Groepsexpo
in de Graal te Dendermonde
René Temmermans tien jaar
voorzitter van Steendorpse fanfare
Jeugdorkest van Aalst op bezoek
in Dendermonde
Mutualisme te Beveren
bij galerie Van de Vyver
12 - 20.3.1987 - De Voorpost
Een fiere voorzitter Frans Moyersoen mocht zaterdag in geblazen, kwam de Big Het jonge beloftevolle ta- thousiaste manier bracht
zaal Ons Huis het elfde kunstkoncert van de Koninklijke Chief op het dirigeerbakje lent, Jacob De Haan schreef hij op zuivere toon zijn solo
Harmonie Sint-Cecilia uit Lebbeke openen en meteen de staan en voor de rest van de
600 aanwezigen hartelijk verwelkomen op deze muzikale muzikale begeleiding te-
happening van formaat. Daarop nam presentator Willy kende de chef Frangois Pe-
Meert de taak over en hij stelde de versohillende nummer- leman. In DONNAUWEL-
tjes voor waarbij een bondig kommentaar ervoor zorgde LEN liet de Roemeense
dat de belangstellenden meteen werden geïntroduceerd in komponist Jozef Ivanovici
de komponist en zijn werk. de muziekboot over de gol
ven van de Donau glijden
Het programma zelf be- trommelaars) de muzikale en de soiopartij was voor
stond uit een twaalftal spits afgebeten. De harmo- klarinettist Leon Mertens
prachtige werken. nie zette de avond in onder bestemd.
Met Jubilissimo, een mars leiding van de nieuwe on-
THE WISE TEDDYBEAR:
van Wim Laseroms, werd derchef, Luc Janssens en werd vertolkt door solist
door een voltallige bezet- onze Walter Meskens diri- schuif-trombonist
ting (52 muzikanten) en het geerde zijn trommelkorps, janssens die ee„
Trommelkorps (een 6-tal Eenmaal de zenuwen weg- atukje muziek weggaf'
prachtig muziekwerk naar voor. Daarmee t
waarin vooral het «midden- hij dat ook de volgende ge-
register» zijnde: Tuba, Sax neratie Mertens muzikaal
en Bariton het hoge woord reeds beveiligd is!
mochten voeren. In EAST Tijdens de aankondiging
ANGL1A werden ze prach- van Lode maakte de presen-
tig ondersteund door de tator een leuk rekensom-
drums Van de wereldbe- metje, dat ik jullie zeker
roemde Malando kregen niet wil onthouden. «Er zijn
wij nu eens géén tango te momenteel 19 spelende le-
horen maar een driedelige den bij onze harmonie die
suite vol Latijns Ameri- de naam Mertens dragen,
kaanse muziek. Walter Meskens is eigenlijk
Luc Exotische slaginstrumen- ook een halve, nee niet een
een pittig ten (Stefaan Mertens: bon- halve gare, maar een halve
go's en kleine trom, Walter Mertens. Zodoende komen
Meskens: Conga's en grote wij op het rond getal van
trom, Luc van Wayenber- 20!». De zaal reageerde met
ghe: cabassa en cymbaal, «gelach alom» en heel wat Dendermonde. Een nokvolle kerk voor een prachtig koncert (foto Piet Hermans)
Raf van Eycken: pauken) uurtjes later bevestigde de
bespeelden de gevoelige heer Deken deze uitspraak
cm aar tijdens de sublieme van de sekretaris. Dus;
passage en tokkelden er vu- Walter is een halve.(Ieder
rig op los tijdens de hart- vult in naar eigen keuze),
stochtelijke delen. De onsterfelijke Edith Piaf
Tijdens het laatste stuk werd alle eer aangedaan
voor de pauze CONCERTO door Lode De Feyter, die
FOR BAND AND POTS vroeger deze wereldvedette
AND PANS van Nornam persoonlijk begeleidde, in
Ward kwamen zes muzi- een prachtige EDITH PIAF
kanten vrouwen hun plaats MEDLEY waarin wij O.A.
voor de harmonie opeisen. My lord La vie en rose
Lebbeke. Het kunstkoncert van de kon. Harmonie St.-Cecilia lokte heel wat muzieklief
hebbers naar de zaal van Ons Huis (foto G. Breckx)
Het programma van het jubileumkoncert dat de Sint-Pieters- en -Paulus-abdij naar
,mt„ aanleiding van haar 150-jarig bestaan organiseerde in samenwerking met de Ronde
Onder leiding" van hundiri- No je ne regrette rien her- Tafel 57, die 20 jaar bestaat, had de grote massa naar de Benediktijnerabdij gelokt,
gente (onze chef was efkens kenden. Terecht want het «Requiem» van Giuseppe Verdi is niet alle jaren in onze eigen streek te
zijn kluts kwijt) trommel- Nadien werden de spotlich- beluisteren. Ook de namen van de uitvoerders zullen hier wel niet vreemd aan geweest
den ze met hun pollepels op ten op onze harmonie ge- zijn. De ruim zeshonderd aanwezige muziekliefhebbers bedachten de musici met een
sauze- en koekepannen. richt in het nummer daverend applaus.
Het werd een plezierig FLASH LIGHTS van Randy n
stukje «brassband» muziek! Beek uit de Fedekam L.P 9Yer. erC4.? «Requiem»
Rond de klok van tien kon- Als sluitstuk van het 11"* zjj11 tussen Musicologen al
den onze muzikanten weer Kunstkoncert bracht de ellenlange, en vaak ook
fris aan de slag. Tijdens het Koninklijke Harmonie Ste steriele, diskussies gevoerd
tweede gedeelte waren er Cecilia te Lebbeke ons de ov®r het al dan
nog enkele solo-optredens MARS VAN HET 1' REGI- ®ch® ^J*®^f*
voorzien MENT GRENADIERS van Een onweerlegbaar feit is
De eerste in de rij, een solo C. Bender. »*er dat het een brok heer-
in stereo, was voor een Met een daverend applaus ^jke™u^e(?
bloednerveuze Karei Ver- vertolkte een enthousiaste
hulst en een bemoedigende menigte zijn waardering plaate ï^eemt. De
Maurice de Smedt. Zij speel- voor de puike prestatie van tekf*
den een rustgevend duet in de harmonie. fa2SSSdï?tal!!Sï eÏÏ
de NIGHTFALL IN CAMP De voorzitter was danig on- toneelmatig karakter. En
van D.A. Pope. der de indruk van de mooie hieraan verleende hij zijn
Het volgende arrangement muziek zodat hij amper uit persoonlijke visie op delij-
van Randy Beck was een zijn dankwoorden raakte dendemensheid, cüe hoopt
schot in de roos. Van John Na de bloemetjes kregen °P vrede
wij als toemaatje een passa- betere wereld. Twee grote
ge uit de Bugel Polka van kenmerken blijken duide-
en door Lode (De Feyter- lijk uit de partituur: Verdt a
Mertens) en een stukje uit ™°r t^te muzikale
Miles' MUSIC werd de oor
spronkelijk electronische
muziek op sublieme wijze
getransformeerd voor har
moniebezetting. Het resul
taat mocht er zijn!
Lode De Feyter, een rasech-
Lebbeke. De twaalfjarige solist Lode Mertens aan het werk (foto G. Breckx)
Miles' Music.
Na zo'n schitterende uit
voering, kijken wij al ver-
Lebbekenaar, compo- langend uit naar het 12*
neerde een pittige BUGEL Kunstkoncert van de Ko-
POLKA De solist, de jong- ninklijke Harmonie Ste Ce-
ste telg uit het omvangrijke cilia van Lebbeke en dat zal
Mertens-muzikantehge- plaatshebben op zaterdag 5
slacht, met name Lode, was maart 1988. Noteer deze
(dixit Willy Meert) klein datum alvast in uw muziek-
van gestalte maar groot in agenda. Tot dan.
zijn muzikale prestatie. Op
zijn kalme, kinderlijk-en- L.D.B.
vormen (voor onze oren in
derdaad beter geschikt voor
het toneel dan voor de
kerk), én de orkestratie, die
beurtelings van een ontroe
rende zachtheid en van in
drukwekkend geweld is.
Een indrukwekkende kom-
De uitingsvormen waarvan de vijf kunstenaars zich in de die het hier hebben aan bod
maart-tentoonstelling van galerij De Graal bedienen, gebracht zijn ongetwijfeld
lopen van assemblages over schilderijen tot lino's. Wat zij meer zachtaardige types,
op deze diverse plastische manieren tot uitdrukking vandaar dat zij hun kijk op
willen laten komen, is het bedreigende in onze samenle- geweld, op het bedreigende
ving. en niet zo positieve in onze
samenleving op zo'n duide-
Vorige zaterdag beklom zich een graficus in hart en ujke manier plastisch aan
Daan Rau, de man voor en nieren met een voorliefde bod laten komen De sa-
achter Amarant, een wan- voor hout en lino. In elk menleving is niet altijd ge-
kele bierkrat om deze bende van zijn fantasierijke pren- diend met zo'n waarheids
van vijf in te luiden. Wat nu ten is er wel ergens een dier getrouw portret, vandaar
volgt, is zijn gedachten- te bemerken, meestal een het bestaan van censuur,
gang. «Frank Maieu heeft fabeldier, een beest dat niet een teken van zwakte en op
ooit geëxposeerd in de rosse echt bestaat, tenzij erg reëel ziCh al een voorbeeld van
buurt van Antwerpen met in onze verbeelding. Enige geweld. Laten we ons dus
volledig geïntegreerd werk. invloed van Alechinsky in gelukkig prijzen dat deze
Zijn stijl is sindsdien wat de kompositorische opbouw tentoonstelling in Dender-
wilder geworden, ietsje ex- van het werk van Everaert monde kan»
pressiever misschien, hij moet niet verheeld worden,
maakt rake, expressieve en Het is invloed op een posi-
soms beangstigende beel- tieve en persoonlijke wijze ciesheid wil toetsen, wórdt
den van onze tijd. Wie niet en deze gaat samen met die verwezen naar De Graal,
leeft met zijn ogen en oren van het stripverhaal en de St.-Gillislaan 55a Dender-
dicht, begrijpt en herkent graffiti. Marnix Everaert monde, iedere vrijdag-, za-
deze beelden, ziet misschien heeft ook erg geslaagde te- terdag- en zondagnamid-
zichzelf. De tekeningen, de keningen en schilderijen dag van 15 tot 18 u. en dit
schilderijen, de grafiek van die opvallen door hun oor- tot 5 april.
Maieu zijn, voor iemand die spronkelijkheid en tegelij-
ze een paar keer heeft ge- kertijd erg archetypisch
zien, vlot herkenbaar, ze overkomen»
dragen de stempel van per- «Bij Didier De Reek treft
soonlijke interpretatie en eveneens de aanwezigheid
een eigen handschrift. Ze van het dier, meer precies:
handelen veelal nog steeds de wolf. We kennen de wolf
over geweld, het recht van van Roodkapje, van de 7
de sterkste, de verdruk- geitjes, de weerwolf, de Op zondag 22 maart om 11 Het Jeugdorkest van de Ste- 100 fr. voor 3 plussers
king, de verdrukker en ver- zoogster Romulus en Re- uur koncerteert het^eugd- delijke Muziekakademie 60 fr. voor studenten,
drukte en de grote een- mus. De wolf als beeld van orkest van de Stedelijke van Aalst telt 12 uitvoer- Men kan ook kaarten ko-
zaamheid van de mens» agressie en als beeld van Muziekakademie van Aalst ders. pen voor
«Onlangs kreeg Francky bescherming. Een dualisti- op uitnodiging van de Mar-
Cane terecht de prijs van de sche kijk misschien, maar nixring Ros Beiaard Den
provincie West-Vlaanderen een vorm van veelduidig- dermonde in
Wie deze al dan niet gevleu
gelde woorden op hun pre-
genoemde clair-obscuur-or-
kestratie echter een erg
grote transparantie en pre
cisie vergt. En hier liep het
tijdens de uitvoering in de
abdijkerk toch niet hele
maal zoals het zou horen!
Koren en vokale solisten
werden al te vaak over- Dendermonde. De abdijkerk was tot in het kleinste hoekje
stemd door een te luidruch- gevuld voor een schitterende uitvoering van het Requiem
tig orkest. Dirigent Kurt van Verdi (foto Piet Hermans)
Brass slaagde er niet altijd
in het Koninklijk Filhar- een grotere transparantie Ook nu zal het wel zo ge-
monisch Orkest van Vlaan- uitgestraald hebben weest zijn dat een ruimere
deren de nodige discipline Over het solistenkwartet repetitietijd met klle uit
te doen opbrengen om een echter niets dan lof. So- voerders voor een beter en
echt harmonisch klankge- praan Xenia Konsek, mezzo fijner afgewerkt produkt
heel met koren en solisten Johanna Dur en vooral te- zou gezorgd hebben!
tot stand te brengen. En de nor Zeger Vandersteene en Indien deze kritiek mis-
schoonheid van dit «Requi- bas Chris De Moor waren schien een beetje negatief
em» ligt precies in het deli- uitstekend en leverden zo-
kaat-fijne kantwerk van so- wel technisch als in terp re-
li, koor en instrumentaal tatief een prestatie om u
ensemble! tegen te zeggen
Behalve het te grote klank- Hoewel het publiek zijn ap-
volume ontsierden ook heel plaus niet spaarde en de
wat technische schoon- uitvoerders onder de toejui-
heidsfoutjes, o.m. van de chingen bedolf, toch waren
trompetten bij het begin bij nogal wat toehoorders
van het «Dies Irae», het ge- de meningen eerder ver
heel. Het Gemengd Koor deeld. Naar wij achteraf
Cantabile uit Knokke-Heist konden horen, waren noch
en het Lukaskoor uit Gent de muzikanten noch de
presteerden vrij degelijk, al koorleden echt entoesiast
mocht ook hun vertolking over hun eigen prestatie.
De Koninklijke Katholieke Fanfare Eendracht wezigheid verving
Maakt Macht uit Steendorp, die dit jaar haar 91ste De aanwezigen weten dat
levensjaar is ingestapt, huldigde zondag 8 maart, er dan 11161 voor terug'
haar voorzitter die dan precies tien jaar deze funk- schrj^ om. waar mogelijk,
tie uitoefende prachtige melodieen op het
tie ui toerende. kerkorgel te spelen die dan
René Temmermans werd op chiaal Centrum; in de toen- volledig in de sfeer van dat
ik aaarien ko 7 maart 1977 quasi una- mali ge plaatselijke sport- ogenblik passen,
drie koncerten mem door het voltallige be- raad, waarvan hij mede- V®11 bij den beginne is hij
Het koncert in het stadhuis samen Dan bedraagt de stuur tot voorzitter verko- stichter en tevens de eerste ook trouw de
vangt aan om 11 uur stipt toegang 300 fr., 250 fr., zen in opvolging van Cyriel voorzitter werd. Ook in de d®^ j/an
klinkt, toch is het ook juist
dat wij heel wat mooie mu
zikale momenten beleefd
hebben tijdens dit «Requi
em» van Verdi. Het was be
slist een mooie belevenis
een dergelijk monumentaal
werk in eigen streek te
kunnen meemaken en de
organisatoren verdienen
dan ook beslist alle waar
dering en lof voor het risi-
ko, ook financieel, dat ze
aangedurfd hebben!
Dendermonde. In Galerij De Graal aan de Sint-Gillislaan
te Dendermonde is werk te zien van vijf jonge kunstenaars
(foto Piet Hermans)
multipliceerbare heid die ingaat tegen fana- van de Ros Beiaards tad.
oeiaaru uen- vangt aan om 11 uur supi toegang juu ir., <sou ir., -- -ir.--o ----7 w*,- Hnt elk inar nl
het stadhuis en het aperitief wordt ge- voor de 3 plussers en 150 Meersman die vrij onver- fanfare werd hij spoedig in hoor daelk jaar o.l
nrariKf Av\ 10 fahmiate 1 OT7 V,ot Knotim e nnminnmon StiClltOr 6n dirigent Eddy
kunst. Cane bewijst dat hij tisme en daaraan verbon-
meesterlijk kan omgaan den engheid van geest.
Het is het eerste aperitief-
koncert van dit jaar dat
schonken om 12 uur, de fr. voor studenten,
toegang bedraagt 120 fr..
wacht op 16 februari 1977 het bestuur opgenomen.
overleed.
Het was de eerste maal dat
met de guts, hij maakt mo Zoals de heer Ronsmans door Marnixnng wordt
numentale lino's, die al dan overigens opmerkt: het georganiseerd. Later volgt
niet worden afgedrukt. De beeld laat zich pas op het er nog een paaskoncert op
zondag 12 april met Kris-
tiaan Van Inghelghem aan
door hem gebruikte tech- tweede gezicht ontdekken»
niek is wel één van de meest «Freddy De Vierman
direkte binnen de grafiek, slotte brengt wat vreemd- het orgel en een jazzkon-
Door zijn technische be- soortige assemblages die cert met de The Jeggpap
heersing laat hij ons het ook al niet geschikt lijken New Orleans Jazzband op
vakmanschap, waarmee voor het dressoir van de 17 mei.
zijn werk onbetwistbaar is modale burger. Hij past zo De leerlingen van de stede-
uitgevoerd, gewoon verge- op het eerste gezicht wel in lijke muziekakademie van
ven en kluistert hij ons aan dit gezelschap met zijn wat Aalst, die samen het Jeugd-
het beeld. Het beeld dat hij griezelig aandoende beel-
brengt is komplex en een- den en strukturen. We hou-
voudig tegelijk
naarvoor springende figu- zijn er toch in geïnteres-
ratie die de oppervlakkige seerd We houden niet
Zijn organisatietalent en Van der Vieren de nachtmis
zijn spreekvaardigheid verzorgt Deze laatste
niet-Steendorpenaar maakten en maken nog trouwens reeds vele jaren
deze funktie kreeg toege- steeds dat hij geregeld muzikant in de fanfare r~
wezen. Voorzitter Temmer- betrokken werd en wordt ondervoorzitter,
mans is immers afkomstig bij tal van initiatieven Inmiddels werd voorzitter
uit Sint-Niklaas, waar hij Niet alleen deze kwaliteiten Temmermans, zoals reeds
in 1944 werd geboren. verantwoordden de keuze gezegd, op 8 maart jongst-
In 1969 huwde hij echter tot zijn voorzitterschap van leden gehuldigd voor zijn
de fanfare. tien jaar leiden van de
Dat voorzitter Temmer- fanfare,
mans ook muzikaal talent Deze bracht hem dan ook
met een rasechte Steen-
werk van dorPse. Marie-Jeanne Co-
Onder de verzamelnaam ramiek te zien:
«mutualisme» is van 21 Westvlamingen Francis Be- laes, en ^g hij er ook wo- onder de muzikale leidinz
lijke muziekakademie van maart tot 4 april in galerie hets en Tjok Dessauvage, nen het ouderlfik huis heeft, bewees en bewijst l«j onde^dj^muii*iUe lMtUng
Van de Vijver aan de Bos- van Hugo Rabaey en Mieke Y?11 zlJn echtgenote.
orkest vormen, spelen
ken van Haendel en Vivaldi tentoonstelling te bekijken Antonio Lampecco e
Er is de den niet van de dood maar en worden gedirigeerd door die twee luiken omvat. ko Orlandini
nog steeds.
Zo kompone
in enkele marsen voor de fan-
dirigent, Leo Stroo
it, een klinkende sere
nade ten huize en uiteraard
Andre Delcourte.
w Het jeugdorkest is gegroeid Enerzijds worden oude Ja- U kunt elke donderdag, slissing nog meer in de
kijker onmiddellijk treft en geweld, maar worden er uit de instrumentale en- panse meubelen geëx- vrijdag en zaterdag van 14 daxid'
er ziin de talloze beelden-in- biezonder door géboeid. sembles van de school en de pozeerd. De belangstelling tot 18 u. en ook op afspraak Vnj vlug raakte René Tem-
J .1.1U.I.. „nnn 1Tmppmono hotrrtlflron Hi i Hot
ws_ zijn schoonvader,
Steendorp overbekende Re- fare, waarvan o.m. de suk- werd ook de echtgenote van
- «Majorettenmar8» d® voorzitter in deze hulde
«Maestro Please» het betrokken.
Drie van de vier kinderen
i Colaes, werkte deze be- sessen
vermelden waard zijn.
In sommige gevallen nam van de voorzitter spelen ook
het-beeld die pas waargeno- Ook het geweld in een meer klassen samenspel en ka
de tansu, de antieke gaan kijken. Vernissage op mermans betrokken bij het hij zelfs ook de dirigeerstok
3 in de fanfare, terwijl
men worden na er even heb- estetische verpakking
ben bij stilgestaan. Ook een teken des tijds».
hier zijn het tekens en sym- Daan Rau rondt dan af:
bolen die ons vertrouwd en «Het gewelddadige
Kictoseil KUllcIloUcl bil Ktt- UP «U1DU, up aiiuonu ftouu pi iiiopagp uf uuo
mermuziek. Het orkest be- Japanse kast, zou in stij- 20 maart om 20 u. met in- Steendorpse verenigingsle- op en leidde hij zijn fanfare ae jongste teig reeas aucn-
gende lijn gaan. Ook tafels leiding door konservator ven en werden hem be- feilloos door de noten- «8 «f"1 nel ler®n ls-
en voorwerpen worden Jan Walgrave van de pro- stuursfunkties _aangebo- balken. Na de serenade werd door
staat dus uit leerlingen-
mu8ici. Naast de pedagogi
sche opdracht c
vinciale musea.
bekend zijn, die de tijds- agressieve is dus zowat de musiceren, wordt er ge-
geest weerspiegelen». konstante in deze tentoon- streefd naar technische- en
«Marnix Everaert toont stelling. De kunstenaars stillistische homogeniteit.
Anderzijds is in galerie Van
de Vijver hedendaagse ke-
Velen kennen René Tem- de voorzitter aan zijn fanfa-
mermans ook van de reeds re en gevolg een receptie
waarvan hij nog steeds se- vele malen dat hij in de aangeboden.
(wv) kretaris is; in het Daro- kerk de koster bij diens af-
den, o.m. in de Bond
Grote en Jonge Gezinnen,