Een gezamenlijk projekt rond Mozart te Lokeren 5 Praetorius-Gezelschap, Rottiers en Gleizes verzorgen schitterend Brahms programma Russische Borodin-trio op Berlaarse St.-Martinuskoncert Priester Poppe te Moerzeke cen is telbare eoefend De Voorpost - 6.11.1987 - 13 week verscheen het boekdeel III van het ite Poppe-dokument door E.H. Van de Velde [«Priester Poppe te Moerzeke». Het is te bekomen het sekretariaat: De Stem uit Moerzeke, Kas- 1 te 9168 Moerzeke. De prijs is 1.400 fr. verzending 65 F). reflexie beperkt zich nooit bij Poppe tot louter weten schappelijke kennis. Maar gaat altijd op zoek naar konkrete gestalte die zij in het leven der heiligen aan nam met een kennelijke Poppe bracht de in de arm van de Schelde voorkeur voor de zalige van zijn priesterleven om van hem raad en richt- pastoor van Ars. te Moerzeke van 1918 lijnen te vernemen of be- Moerzeke is tegelijk de tijd 1922. Toen hij daar ar- moediging en bevestiging van verziend en verrei- was hij een ge- te krijgen, jonge priester, die Het boek bevat 900 bladzij - werd met de zielzorg den waarin aandacht 12 zusters en 12 inwo- wordt geschonken aan kend apostolaat geworden voor het rijk van Jezus en Maria. De opdracht van de stervende Robert Messiaen weesjes en bejaar- Poppes ziekte. Twee kort om voor de priesterbewe- Minder verantwoor- op elkaar volgende hart- kon moeilijk ge- aanvallen, die een langdu- worden op jeugdige rige periode van algehele Een veelbelo- (negen maand) en gedeel- loopbaan scheen de- telijke (22 maand) bedlege- afgebouwd righeid inluiden waren zie, zoals Anton van niet in staat Poppes gelovi- het fijn be- ge levensmoed en onver- in zijn voorwoord woestbare werkkracht aan het kleine Moerze- te tasten heeft een zwak man Integendeel Dit zware «belangrijke» kruis wordt de uitdaging of steun van orga- om een «priester van vuur» en veelal vastge- te zijn. Moerzeke wordt in aan ziekbed en die periode een tijd van een onvoor- grote innerlijkheid. De invloed uit- aanslepende ziekte bracht over heel Vlaan- uiteraard een zee van tijd Velen die op peda- die Poppe intens gebruikt en politiek gebied voor gebedsstudie en re- hadden (Alberic De flexie. Deze gebedsstudie en Frans de Hovre, is vooral doorweven met rfmnnH Rubbens en Lode- zijn innige verering voor Dosfel) pelgrimeer- Maria. Zijn theologische naar het verloren dorp en pedagogische studie en ging te zorgen, wordt door Edward onverminderd verder gezet. Evenmin laat Poppe zijn eigen stichting «het Katechistenwerk» in de kou staan. Ook aan de publikaties van toen wordt aandacht ge schonken in een hele reeks van tijdschriften «Zonne land», «Onze Bode», «De Godsdienstige week van Vlaanderen» enz. E.H. F. Van de Velde heeft hier een zeer bewonder- baar boek geschreven. Het opzoekingswerk was las tig, de aktiviteiten van Poppe in die periode kom- plekser en het te verwer ken materiaal uitvoeriger En wat een bloemlezing heeft de auteur er van gemaakt. HVC De idee om een gezamenlijk projekt rond Mozart op te bouwen is gegroeid op een werkvergadering van de v.z.w. "Pro Musica", waarop entoesiast werd gereageerd. Vrij snel werden kontakten gelegd tussen de toneelvereniging "Lust naar Kunst", het Lokers Kamerorkest, Jeugd en Mu- ziek-afdeling Lokeren, de Lokerse koncertvereni- ging Pro Musica en Jaycees Lokeren. Aan deze laatste groep werd de koördinatie van het projekt toevertrouwd. Sint-Niklaas. Het koor De Averulle, o.l.v. Geert D'hollander, en een Weens koor musiceerden t.g.v. Europalia in de kollegekerk. Stadsbeiaardier Geert D'hollander werd te dier gelegenheid gehuldigd omdat hij laureaat werd van de Kon. Fabiola- beiaardwedstrijd (foto delro) fjj Sen orgel voor Opstal ai si naai. Vijfenzeventig jaar geleden overleed Edgar Tinei. Het koor Gaudeamus van Sinaai zong werk van Tinei (Iv) [Opzaterdag 14 november heeft om 20 uur in de jchiekerk van Buggenhout-Opstal het 4de noert plaats in de reeks «Een Orgel voor Op- I ital». Zoals de naam reeds laat vermoeden, gaat jt opbrengst van deze konoerten integraal naar It afbetalen van het nieuwe orgel dat de kerk nde H. Gerardus Majella siert. Te gast is het jorius-Gezelschap uit Bornem, samen met pianoduo Finneke Rottiers en Mireille Gleizes. rertolken een programma van vokale werken pianobegeleiding en vierhandige piano- Orgel voor Opstal» door sommigen steeds met veel maso- aan geduid als de van Buggen- een zeer in de goeie van het woord en volhardende gemeenschap! De slo- van Vlaanderens pre- Gaston Geens «Wat stal te beluisteren in een kerstkoncert met werken van o m. Michael Praeto nus en Claudio Montever di. en het pianoduo Finne ke Rottiers - Mireille Gleizes Prae to riu8-Ge zeischap uit Bornem Het Praetorius-Gezelschap bestaat nu 15 jaar Het is gegroeid uit het Bornems noduo Finneke Rottiers - Mireille Gleizes. Dit duo debuteerde in 1986 met een schitterende koncert- reeks waarbij werken van Mozart, Schubert, Brahms en Dvorak werden ver tolkt. Finneke Rottiers studeer de aan het Koninklijk Vlaams Muziekconserva torium te Antwerpen. Zij behaalde, met grote onder scheiding, eerste prijzen voor notenleer, piano, mu ziekgeschiedenis, kamer muziek en pianobegelei ding. Ze was werkzaam als assistente-lerares in de klas pianobegeleiding in het Antwerpse Conservato rium. Ook aan het Stede lijk Conservatorium te Me- chelen was zij pianobege leidster, én aan de muziek- akademie te Wilrijk. Ze trad op als begeleidster in daar biggen hout. Het Praetoriusgezelschap onder leiding van J. Noel koncerteert met het jd de fianoduo Rotters-Gleizes in de Opstalse parochiekerk. skers ,e zelf doen, doen we be- zijner'° indachtig, wil de vai ®rochiegemeenschap van unst Nal «zijn» orgel zelf be- tagd( ^en! Hiertoe werden in chts 181 verleden reeds met n in 1-001 sukses koncerten in- ,r 'richt, waren, er de suk- •gen! ssrijke lste Orgelfeesten. me: n er büjft nog steeds de ;elne ^rekening nr. 441- unst '161799-22, waarop nog Ij te *ruime tijd «substan- geef! ''Ie simpatiebetuigingen kijkt rinnen gestort worden! t we; te «orgel-koncerten» wa- jkas- en 101 nu toe koncerten Qguf "et instrumentale begelei- at lx ':r,6 Deze, weliswaar jon- t gj. traditie, wordt ook de- maal voortgezet, zij het blijft 1161 enige variatie 2 no Concertavond zal volle- rag* 8®wijd zijn aan de mu- Sint- lek van Johannes aren lrahms De koorgedeel- 4 tO! met pianobegeleiding, stda- ^en afwisselen met wer- i varken voor vierhandig pia- [jv De vertolkers zijn: het ■aetorius-Gezelschap uit Smet Bornem o.l.v. Jos Noël, °°k vorig jaar reeds in Op- Kamerkoor en telt nu een vijftigtal leden. Zij bren gen hoofdzakelijk werk uit de renaissance en de vroeg-barok. Geregeld wordt echter ook werk uit de romantische periode uitgevoerd. Regelmatig treden ze op in eigen land, maar ook in het buitenland was het koor reeds te gast. Zo maakte het Praetorius- Gezelschap reeds twee koncertreizen naar Roe menië. Voor volgend jaar werd de groep reeds uitge nodigd voor een koncert- reis doorheen Zuid-Frank rijk. De koorleider. Jos Noël studeerde aan het Konink lijk Vlaams Muziekkon- servatorium te Antwerpen en hij volgde koordirektie in Duitsland bij de eminen te koorpedagoog Eeman. Pianoduo Finneke Rottiers - Mireille Gleizes De pianobegeleidingen en de solowerken voor piano werden voor dit koncert toevertrouwd aan het pia- Parijs, Den Haag, Berlijn, München, Stuttgart enz. Recitals gaf ze in eigen land en in Roemenië. Mireille Gleizes studeerde aan het Staatskonservato- rium te Minsk in de Sovjet- Unie. Zij volgde les bij Louis Pas, Piotr Lachert, L.P Iuchkevitch, V.V. Chatski en M. Faerman, waar ze het Hoger Diploma voor piano behaalde met de grootste onderscheiding. Ze gaf reeds recitals in Bel gië en in Minsk. Als peda goge is ze aktief aan de muziekakademie te Bor nem. aan de Rijksmuziek- akademie te Gent en ze is begeleidster aan de mu ziekakademie te Mons. Johannes Brahms (1833- 1897) Johannes Brahms werd als zoon van een contrabassist in 1833 te Hamburg gebo ren. Op 8-jarige leeftijd be gon hij met zijn pianostu dies en op 13 jaar speelde hij in kroegen om de be scheiden financiële mid delen van de familie aan te vullen. De 15 jaren die Brahms hier en daar als leraar en komponist heeft doorgebracht, zijn hier van minder belang. In 1863 vestigde hij zich te Wenen. Gedurende enige tijd dirigeerde hij de Sing- akademie (1863-1864) en de Gesellschaft der Musik- freunde (1872-1875). Hij gaf er echter de voorkeur aan zonder enige Belem mering vrij te kunnen komponeren en aan vaardde dan ook geduren de de overige jaren van zijn leven geen vaste be trekking meer. Zijn leven lang bleef hij vrijgezel en hij stierf op 2 april 1897 aan kanker. Brahms kompositorische aktiviteit bestrijkt alle ly rische gebieden van de mu ziek maar ontwijkt de dra matische en epische vor men van opera en orato rium. Toppunten in zijn oeuvre zijn alleszins zijn vier simfonieën, 2 piano- koncerten, een vioolkon- cert. Hij schreef een maasa kamermuziekwerken koorwerken (o.m. het be kende «Ein Deutsches Re quiem») en vele liederen. Brahms was de meest ge prononceerde antipode van Wagner, Liszt en Bruckner. Hij was slechts romantisch in zijn drang naar emotionele ekspres- sie. Maar evenals Beetho ven klemde hij deze in de ijzeren greep der klassieke gestrengheid. Hij had een afkeer van breedsprake- righeid, gewichtigdoenerij en teatraliteit; hij stond niet toe dat buitenmuzika le elementen, zelfs niet de poëzie, zich van de muziek meester maakten; hij kom- poneerde eerder in duide lijke kon toeren en ritmen dan in harmonische of or kestrale kleuren. Programma Het programma kan on derverdeeld worden in twee delen Er is het piano- werk met de «Walzer, opus 39» voor vier handen, waarin Brahms, ondanks zijn verering voor Johann Strauss, dicht bij Schubert staat. Merendeels zijn het Landler, soms denkt men echter ook aan Hongaarse dansen De eigenlijke «Un- garische Tanze» (zonder opusgetal) zijn bewerkin gen van oorspronkelijke zigeunermelodieën, die Brahms had leren kennen door de violist Reményi. Deze bewerkingen staan veel dichter bij de musi- ceertrant van de zigeuner kapellen. dan de «Hon gaarse Rapsodieën van Liszt. Door de talrijke ar rangementen die er ooit van gemaakt zijn, werden ze de populairste stukken van Brahms. Deze «Walzer» en «Ungari- sche Tanze» worden ge speeld door Tinneke Rot tiers en Mireille Gleizes. Het Praetorius-Gezelschap zingt de «Liebeslieder» en de «Zigeunerlieder» Brahms schreef meer dan 200 liederen met pianobe geleiding. Ze nemen eeh belangrijke plaats in onder zijn werken. Bij de keuze der gedichten was niet zo zeer de poëtische waarde als wel de inhoud door slaggevend De komponist liet zich ook vaak door tek sten van volksliederen in spireren; deze werden dan door hem van een nieuwe melodie voor zien. Brahms' liederen die het meest be kend zijn bij het grote pu bliek, zijn precies de twee cycli die in Opstal door het Praetorius-Gezelschap worden uitgevoerd. Het belooft een schitteren de muzikale avond te worden. Dit Brahms-programma werd reeds eerder uitge voerd te Gent (tijdens de Gentse Feesten; jawel!), te Het is waarschijnlijk de eerste keer dat in Lokeren verschillende verenigin gen zich scharen rond één zelfde kultureel thema en meewerken om globale pu bhei teit te verzorgen. Deze samenwerking, waarbij muziek, toneel en informatie door verschil lende verenigingen wor den gebracht in éénzelfde periode en rond éénzelfde thema "Mozart", kan niet anders dan positieve gevol gen hebben, zowel qua on derlinge verstandhouding tussen die verenigingen, als qua publieke belang stelling. Tenslotte werden rond dit Lokerse Mozart-projekt een viertal aktiviteiten voorbereid. Hier volgen ze: Mozartkoncert door het Lokers Kamerorkest o.l.v. Jo Van Eetvelde, op vrij dag 13 november om 20 uur in de Torenzaal te Lo keren, georganiseerd door Jaycees Lokeren. Voordracht over Mozart door de h. E. Temmerman, op woensdag 18 november om 20 uur in de Muziek akademie in de Groen- dreef. Organisatie: Pro Musica, Lokerse Koncert- vereniging. Mozartkoncert door het Lokers Kamerorkest o.l.v. Jo Van Eetvelde, op zon dag 22 november om 15 uur in de Torenzaal, geor ganiseerd door Jeugd en Muziek, afdeling Lokeren. Amadeus: een toneelstuk van P. Schaffer, door Lust naar Kunst, in een regie van Hugo Govaert, op 14, 15, 20, 21 en 22 november om 20 uur in het Kultureel Centrum op het Kerkplein. Wij geven hierbij nu het programma van het Mo zartkoncert van 13 novem ber a.s - Concerto in Es nr. 4 KV 495 voor Hoorn en Orkest. Allegro Moderato - Ro- manze - Rondo. Solist: An- dré Van Driessche (hoorn solo van het BRT-Philhar- monisch Orkest). - 2 Kirchensonaten KV335 en 336 voor orgel en klein orkest, solist: Jen ny Stoop-Van Eetvelde, or gel. Andante - Allegro - Concerto in C, KV 299 voor fluit, harp en orkest. Allegro - Andantino - Rondo En na de pauze: - Serenata Notturna in D KV 239 voor viool I en II, altviool, contrabas, strij korkest en pauken. Marcia - Menuetto - Rondo - Sinfonia Concertante in Es, KV 364 voor viool, alt viool en orkest. Solisten: Hilde Pas, viool en Filip Verpoest, altviool. Allegro Maestoso - Andante Presto. Over de verdere aktivi teiten volgen nadere bij zonderheden in een vol gend nummer van De Voorpost. Inlichtingen en kaarten kunnen bekomen worden bij de organisato ren en bij de Kulturele Dienst, VVV, in de Toren- straat te Lokeren. (J.V.L.) Temse en te Bornem in de Abdijkerk. Vrijdag 13 no vember wordt het vertolkt in de St. Denijskerk te Vorst en op dinsdag 17 november in de Rozen kranskerk te Wilrijk. In Buggenhout-Opstal, in de parochiekerk van de H. Gerardus-Majella, is Prae- torius en het pianoduo te gast op zaterdag 14 no vember om 20 uur. Voor alle liefhebbers van klas sieke muziek die een uit zonderlijk koncert in ei gen midden willen meema ken, is dit Brahmskoncert een unieke kans en een absolute must! L. Voor het St.-Martinuskoncert op vrijdag 13 no vember slaagde de Berlaarse Koncertvereniging er opnieuw in een wereldnaam op de affiche te zetten: het uit Rusland uitgeweken Borodin-trio. Ditmaal werd tevens aan iemand van bij ons de kans gegeven. De in Brugge wonende pianist Jan Michiels verzorgt het voorprogramma. Kaarten aan 200 en 350 fr. kunnen besteld worden op de telefoonnummers 052-42.41.75 en 052-42.30.17. Programma Het programma werd sa men met de mensen van de Koncertvereniging be paald. Men opteerde dit maal voor een romantische sfeer. Het Borodin-trio Pinaotrio opus 100 van Schubert. Deze werken werden door het Borodin Trio al op CD-plaat uitge bracht en kregen unanie me lof bij de vakpers. Jan Michiels zal het opus Berlare. Het Borodin trio te gast in Berlare. brengt het Elegisch Trio 21 van Anton Webern en nr. 1 van Rachmaninow, het opus 119 van Johannes wiens werken als door Brahms spelen geen ander door dit Rus- Dit koncert wordt ge- sisch ensemble worden ge- bracht in de St.-Martinus- speeld, het Pinaotrio opus kerk en begint om 20u30 66 van Mendelssohn en het stipt. Wereldvermaard Het Borodin Trio bestaat uit violist Rotislav Dubins- ky, pianiste Luba Edlina en cellist Yuli Turovsky. Het Trio week in 1976 uit Rusland uit. De familie Dubinsky verblijft in de Verenigde Staten, waar beiden les geven aan de Universiteit van Indiana. Turovsky geeft les aan het conservatorium van Mont real. Allen hebben al een rijke ervaring in optredens over heel de wereld. In Rus land, waar ze belangrijke prijzen behaalden in pres tigieuze muziekwedstrij- den, speelden ze in het Bo rodin String Quartet dat in 1968 de onderscheiding «Musical Artist of Great Merit» kreeg voor de muzi kale prestaties die gedu rende 25 jaar werden gele verd. Het Quartet had meer dan 3000 koncerten over heel de wereld op het aktief toen medestichter Dubinsky, met vrouw Ed- lin, uitweek. Hoewel alle drie verschil lende muziekpersonalitei- ten zijn, slagen ze er in tot een verrukkelijk samen spel te komen. Hierbij wordt gestreefd naar een respekteren van de geest van de muzikale komposi tie maar wordt tegelijk een eigen manier van uit voering gebracht, onder meer door een eigen be handeling van de strijkin strumenten. De 21-jarige Jan Michiels zou aan het begin van een internatio nale karrière kunnen staan. Onlangs werd hij toegelaten tot de mees- terklas van professor Leygraf aan het Mozart- museum te Salzburg, waar verschillende Koningin Elisabeth-laureaten al wer den opgeleid. Hij studeer de al aan de academie van Izegem. zijn geboortedorp, te Kortrijk en het Muziek conservatorium te Brus sel, waar hij eerste prijzen haalde in notenleer, piano, kamermuziek en geschre ven en praktische harmo nie. Verder volgde hij kur- sussen in Frankrijk en Hongarije. Negende Koncert Voor de Concertvereni ging is dit al het 9e kon cert. Een hele prestatie op 4 jaar. De vorige jaren werden meerdere koncer ten per jaar gegeven, maar nu legt men zich vooral toe op het jaarlijkse St.-Marti nuskoncert rond 11 no vember. De St.-Martinuskoncerten krijgen meer en meer be kendheid ver buiten de ge meente. Niet te verwonde ren als men de lijst ziet van de ensembles die er te be wonderen waren: het Oralndo Quartet en Walter Boeykens, La Petite Bande en Gustav Leonhardt, Ru- dolf Werthen en het Bel gisch Kamerorkest, en nu het Borodin-trio. Namen die men enkel in de belang rijkste koncert-circuits zou verwachten, worden door deze vereniging naar Berlare gebracht, meestal voor. kwa programmatie, enige koncerten. Dit jaar start men met een nieuwigheid. Om ook men sen van bij ons de kans te geven zich aan het pubhek voor te stellen, wordt een voorprogramma gegeven. Bij de keuze van deze jonge mensen worden eveneens hoogstaande kriteria aan gehouden. De vorige jaren bewees de opkomst dat men de in spanningen van deze vere niging apprecieerde. Het programma van dit St.- Martinuskoncert moet voor de muziekliefhebber opnieuw een aanleiding zijn om op 13 november naar Berlare te komen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13