Fakkelteater speelt «De verkeerde dood» een aangrijpend dokument over Aids «De Iverlingen» Denderbell spelen Neil Simon Opnieuw toneel te Lebbeke-Heizijde Gala 87 van Big Band Studio 10 en Dansgroep Eos een sukses Kunst agenda van «Dialoog» THE COTTON CITY JAZZBAND: EINDELIJK WEER! 181 14 - 6.11.1987 - De Voorpost Stadsschouwburg Sint-Niklaas René Verheezen, de auteur-regisseur-akteur die twee weken geleden op 41- jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van het gevreesde Aids, regisseerde én vertaalde vorige jaar voor het Antwerpse Fakkelteater «The Normal Heart» of «De Verkeerde Dood» van de Amerikaanse auteur Larry Kramer. Met dit brandend aktuele stuk is dit Fakkelteater in St.-Niklaas te gast op dinsdag 17 november om 20 uur in de Stadsschouwburg. Wie meer wil dan een avondje lachen en brullen én wie houdt van goed teater, moet dit zeker gaan zien. Pers en publiek reageer den lovend op deze pro- duktie, die vanaf januari gespeeld werd. In de Verenigde Staten was «The Normal Heart» een kassukses; het kende een maandenlange storm loop in Londen. Een stuk dat autoriteiten én betrok kenen heeft wakker ge schud. Een kreet om hulp, om begrip voor de dramati sche proporties die de ziek te in New York aangeno men heeft. Een waarschu wing voor de autoriteiten én betrokkenen op het kontinent, opdat zij niet met dezelfde laksheid zou den optreden. «The Normal Heart» is ge deeltelijk autobiografisch: net als het hoofdpersonage werd ook auteur Larry Kramer uitgestoten uit een krisiscentrum voor ho mo's omdat hij politiek en sociaal te hard van leer trok tegen wat hij noemt «een fundamentele anti homo-instelling in de Ver enigde Staten». Zijn stuk is een regelrechte aanval op de gezondheidspolitiek in de Verenigde Staten. «The Normal Heart» of «De Verkeerde Dood» is tegelij kertijd dokumentair teater én een lovestory. Het hoofdpersonage wordt ge- konfronteerd met Aids in zijn direkte omgeving; als hij de aandacht van het publiek en de overheid wil vestigen op de dreigende ramp botst hij op struisvo gelpolitiek van pers, poli tie en homo's. Ondertus sen breidt de ziekte zich uit en vallen er steeds meer doden. De slachtoffers be horen overwegend tot een groep die van uitgaan, li- ehaamskultus en vluchti ge seks een levensstijl heeft gemaakt. En die een traditie heeft van ongena dige zelfspot. Derhalve bevat de voorstel ling uitbundige en komi sche momenten, naast hartverscheurende en emotionele taferelen. Een van het begin tot het eind dynamische voorstelling, die ijzingwekkend overtui gend is! Rudi Delhem speelt de rol van het hoofd personage Ned Weeks (Kramers alter ego) erg overtuigend als een revo lutionair, die een schril kontrast vormt met zijn antagonisten die de strijd heelwat minder scherp willen voeren. Ned Weeks wordt na nogal wat span ningen en konflikten in het krisis- en informatie centrum, door hem zelf op gericht, uit de organisatie gezet. Net op het ogenblik dat zijn vriend Felix (ver tolkt door een indrukwek kende Ron Cornet) aan de ziekte bezwijkt. De akteursprestatie is over het algemeen trouwens zeer sterk. Misschien had regisseur René Verheezen het stuk wat mogen inkor ten. Op sommige momen ten worden de herhalingen wel langdradig. Dit belet echter niet dat de toeschouwer een erg aan grijpende voorstelling te zien krijgt. Al heel snel wordt hij gepakt, ont roerd. Beminnen, lijden, sterven: een gemakkelijk tema voor gevoelerigheid en melodramatiek. Niets daarvan hier! Ondraagba re emoties worden gerela tiveerd met humor en zelfs Niet zomaar een stukje tea ter dat je vlug vergeet. Teater kan inderdaad voor onrust én ontroering zor gen. Het Fakkelteater op zijn best! René Verheezen (°1946 - f1987) René Verheezen wou van heel jong reeds aan het tea ter. Maar hij werd leraar Engels en Nederlands. Maar de droom kwam op nieuw boven en hij behaal de een eerste prijs aan het Antwerpse Conservato rium en werd toch be- roepsakteur. Eerst bij het Reizend Volksteater, het «oude» nog. Dus zocht hij artistieke bevrediging in het schrijven. Eerst voor de jeugd met «Hoera, Doornroosje» (1974) en «Repelsteentje» (1976). La ter ook voor <i grote men sen»: «Onder Ons» (1976), «De Caraïbische Zee» (1980), «Zeven manieren om aan de kant te blijven» (1978), «De gek en zijn werk» (1981), «Overtocht» (1983), «De liefde van een terrorist» (1983), «Moe der» (1985). Verder schreef hij een hele resem merkwaardige televisie scenario's, o.m. twee afle veringen voor «De rou tiers». Ook in Nederland was hij, zowel op teater- als op televisiegebied, erg aktief. De waardering voor het werk van René Verhee zen was zeer groot. In 1985 kreeg hij de Driejaar lijkse Staatsprijs voor to neelletterkunde voor «Overtocht» dat in 1983 gekreéerd werd door het inmiddels (door het weige ren van de subsidies door Dewael) ter ziele gegane Nieuw Vlaams Teater; hij noemt dit stuk zijn belang rijkste werk. In december vorig jaar werd hem in Maastricht de Hustinxprijs voor toneel uitgereikt, een Neder lands-Belgische prijs die jaarlijks aan een Neder landse of Vlaamse toneel auteur wordt toegekend. De jury besloot toen zijn verslag met volgende woorden: «Wanneer we de indrukwekkende lijst van kreaties van René Verhee zen in de voorbije twaalf jaar overschouwen en de regelmaat waarmee pro- dukten uit zijn pen vloei en, dan kunnen we nu al met haast wiskundige ze kerheid stellen dat wij de laureaat van de Edmond Hustinxprijs binnen af zienbare tijd weer als lau reaat zullen begroeten, maar dan voor een resem andere titels. Dat is toe komstmuziek. Vandaag hebben we een gelukkig heden: een waardevolle laureaat met een schitte rend literair verleden en een veel belovende toe komst, die de jury bij deze hartelijk feliciteert». Deze veelbelovende toe komst werd een paar we ken geleden brutaal afge broken door het gevreesde Aids, waarover hij voor het Fakkelteater een schitte rende, aangrijpende, on rustwekkende produktie maakte. «De Verkeerde Dood».... Stadsschouwburg, Ri chard Van Britsomstraat 19, 2700 Sint-Niklaas. Dinsdag 17 november om 20 uur. Een organisatie van het stadsbestuur i.s.m. de vzw De Spiegel. Reserveren kan ook telefo nisch op nr. 03/776.35.75 (van 10 tot 12 en van 14 tot 16 uur). L. De Denderbellese «Iverlin gen» brengen als eerste seizoenproduktie «Kom, doe eens wat» «Come blow your horn» van Neil Simon op de planken. Simon, Amerikaan, betekent kwa liteit en sukses. Titels van stukken van zijn hand, als «Blootsvoets in het park», «Een raar koppel», «Plaza Suite», «Sweet Charity» (musical), «Het Sunshine Boys» spreken voor zich zelf. «Kom, doe eens wat» speelt zich af in een milieu dat de auteur nauw aan het hart ligt: dat van de New York- se joodse handelaarsklas se. Vader Baker, die ook geen katje is om zonder handschoenen aan te pak ken, leidt, hierbij geholpen door zijn zonen Alan en Buddy, een bloeiende zaak in kunstfruit. Alan neemt het er nogal van, geeft niet zoveel om stipte afspraken en is een onbetwistbare meester in het versieren van jongedames. Buddy is daarentegen een verlegen en plichtbewuste jongeman, die er niettemin genoeg van heeft om thuis als een kind behandeld te worden. Hij wil bij zijn broer gaan wonen die er in New York een riante flat op nahoudt. Alan is ak koord, maar dan moet broerlief toch zekere re gels in acht nemen, vooral als er jonge dames op visi te komen. Als Buddy be kent dat hij ook wel eens vrouwelijke bezoekers zou willen, besluit grote broer grootmoedig om er hem enkele te bezorgen. Pa is niet akkoord, ma is niet akkoord en daar gaan de poppetjes aan het dan sen én garanderen de toe schouwer een avondje uit met een bijzonder humo ristisch stuk met uiteraard een happy end. Maar eer het zover is... Raf Reymen voert te Den derbelle de regie. Op de planken verschijnen Jan Philips, Etienne Van Der 11.3C 14.31 15.CK Pron Nieu' Meeren, Ward Uytte sprot, Rita Engelaer, A nie Meert en voor het ee: in Belle Hilde Van Mol. «Kom, doe eens wat» won gespeeld op zaterdag (20 u.), vrijdag 20 (20 u zaterdag 21 (20 u.), dag 22 (19 u.) en maandi 23 (20 u.), telkens in «Gildenhuis» te Dendert* le. Reserveren kan Maurits Bosteels op h nummer 052-21.57.99. In de maand april 193 20~ï( brengen «De Iverlinge bekci een bekend werk van h 22 2: wereldrepertoire op i veref planken. In de regie vs een heropgestane Nol Versyp pakken ze dan u met «Tramlijn van Tennessee Willian Deze voorstellingen l door in het kader van klasseringstornooi, waa bij de Denderbellse tone De lenthousiasten hun verh show ven klassering in de A-k den tegorie met hand en tanc en vooral met goed theati - willen verdedigen, (p, Nieu Ommekaar-revival Een totaal vernieuwd Koningshof dat nu Ckomilfoo heet en terecht die naam draagt was zaterdagavond net te klein om de vele belangstellenden te ontvangen die het Gala 87 van de Big Band Studio 10 en de dansgroep Eos kwamen bijwonen. Was de opkomst een sukses, en naar insiders ons vertelden zijn ook de uitvoeringen voor vrijdag 6 en zaterdag 7 november kwasi uitverkocht, wat men te zien en te horen kreeg was al even schitterend te noemen. Afstand genomen van enkele schoonheidsfoutjes die niets te maken hadden met menselijk falen, maar te wijten waren aan technische mankementen (de mikro deed het niet altijd), was het zaterdag avond gewoon schitterend te noemen. Een keurige ontvangst nummertje van de Big geworden en kan de moei- door heren in zwarte smo- Band de vele aanwezigen lijkste opdrachten aan king uitgedost en met vlin- verwelkomde, kon de Christiane Steppe zong derdasje onder een van ge- avond al lang niet meer vervolgens een zeer gevoe- luk stralend gezicht, voel- stuk. lig «The way we were» Dendermonde. Christianne Steppe die een zeer gevoels- volle vertolking van De Roos bracht (foto Piet Hermans) Dendermonde. De Big Band speelde schitterende dansmuziek (foto Piet Hermans) de men zich als bezoeker dadelijk opgenomen in de casinosfeer die bij dergelij ke avonden eigenlijk hoort. Van de garfons die tussen haakjes gezegd de hele avond door hard heb ben moeten werken, had den we ook een dergelijke outfit verwacht. Belangrijker dan dat alles is natuurlijk wat zich op het podium afspeelde. En daarvan kan men alleen maar in lovende bewoor dingen over spreken. Een stralende Bid Band Studio 10 met Leo De Smet als de kundige dirigent die zijn manschappen door heen de moeilijkste arran gementen loodst, de zan gers Christiane Steppe en Eddy Van Iersel die eigen lijk al door de wol zijn ge verfd en een enorme po diumvastheid hebben zo dat ze heel wat kunnen op vangen, en natuurlijk een flink uitgebouwde en keu rige dansgroep Eos. Begonnen werd met een passend stuk uit «Also sprach Zarathustra» en toen Roland Van den Broeck na een bravoure- het met een trompetsolo in Fiesta para trompeta waar bij we meteen werden over geplaatst naar het zonnige zuiden en de fijne stran den. Onvergetelijk is het lied «De Roos» dat Ann Christie bij ons zo gevoelig wist te vertolken dat Betty Midler er haast bij ver bleekte. Christiane Steppe demonstreerde ook hier weer haar talent. Eos danste daarop de vogels, een nummer dat borrelt van de symboliek. Hendrik klanken gevallen waren, speelde hij alsof hij nie mand meer zag of hoorde zitten. Een applaus meer dan waardDe poppendans van Eos gaf ook aan de kleintjes de kans om zich Dendermonde. De dansgroep Eos volop aan het werk in de Vogels (foto Piet Hermans) De wijze waarop achter- waarna de dansgroep Eos eenvolgens Watermelon overnam met een jazzdan- Man en The Pink Panter ce waarbij we zelf aan het werd gebracht sprak boek- zweten gingen, zo hoog delen. De Big Band Studio was het onverbiddelijke 10 is helemaal volwassen ritme. Even verpozen werd Laplasse was zenuwachtig toen hij naar voor op het podium kwam om een trombonesolo te brengen in How deep is your love. Maar eenmaal de eerste te presenteren en ze deden dat met veel bravoure. On dertussen had Eddy Van Iersel zich van zijn beste zijde laten horen in «New York, New York», een lied waarmee hij een vijftal jaar geleden zoveel triom fen heeft geoogst. Na de Trumpet Talk en All Right Okay, was het de beurt aan de gastvedette Louise Markham. En dat is een showbeest van formaat. Zij weet haar publiek te bespe len en te charmeren In haar alles ontwapenend taaltje dat zweeft tussen Engels en Nederlands, er vaak een mengelmoes van is, is ze hart veroverend. Bovendien is ze een rasar tieste. Haar hele lichaam is voortdurend in beweging. Haar vertolking van Hap py Days are here again en The days of wine and roses en Fly me to the moon brachten dat allemaal dui delijk tot uiting. Eos genoot de eer het eer ste gedeelte af te ronden met een mooie versie van The Wizzard of Oz. Na de pauze werd op een zelfde hoog niveau verder gewerkt. Afwisselend mu ziek, zang en dans en na tuurlijk opnieuw een schitterende Louise Mark ham. Hoogtepunten waren hier ongetwijfeld de Wa terpijp van Eos, de Bert Kaempfert Medley, Sum mertime, Big Spencer en andere bekende melodieën. Besloten werd de avond met «In the mood» de Glenn Miller Big Jump hit die op een dergelijk pro gramma inderdaad niet mag ontbreken. Vermel den we nog dat presenta tor Roland Van den Broeck vrouwelijke hulp kreeg van Gerarda Siccard-Van Mele die de dansnummer- tjes van Eos niet alleen aankondigde maar ze ook toelichtte. Zoals we reeds eerder meldden, werd enige tijd geleden een eind gemaakt aan Toneelkring 'Om- mekaar', voor de nog onwetende de jongste telg op de groot-Lebbeekse toneelsien, een kring die zich de voorbije jaren met flink wat verve mani festeerde. We schreven toen: 'Ommekaar van mekaar'. Groot-Lebbeke hoeft echter niet lang op zijn Om- mekaar-honger te zitten, want wat blijkt? Dat er nu zelfs twee 'Ommekaars' bestaan. Uit een van de beide 'Ommekaar-kampen' ontvingen we volgend persbericht... Medewerkers gevraagd was gestart. Een kring De kring die steeds Hei- van en voor Heizijde, zijde als thuishaven met spelers en mede had en vooral volkse- werkers als één grote werken bracht als 'De familie, zonder een on- Wonderdokter', 'Robert gezond klimaat van en Bertrand', 'Kat op kleingeestigheid tussen het spek', maar ook mensen, maar met soli- thrillers als Tlots' en dariteit en bundeling 'Wacht tot het donker van krachten en ener- wordt', werd na de ont- gie, eigenschappen die binding (die onafwend- een amateurtoneelge- baar werd) op 26 juni zeischap aantrekkelijk 1987, terug opgericht maken en leiden tot uit- door een reeks oud-be- zonder lij ke prestaties stuursleden en leden, in vriendschappelijke die hun hart aan het sfeer, waarvan dan ook oude Ommekaar (zoals de toeschouwers mee- het ooit in oorsprong proeven, was) hadden verpand. De technische fiche van en die door alles heen de kring: voorzitter: Heizijde terug wilden Leon Verhavert, Linde zien lachen. kenstraat (35.77.20), Begin augustus werd sekretartis: Luc Pieters, dus geoordeeld dat het Rossevaalstraat toneel te Heizide op nieuw een toekomst moest hebben, met men sen van en te Heizijde, zoals oorspronkelijk lies h 115.4! MMupi Idem (21.34.01), pennin meester: Frans Van Li rop, LangestraJ (21.88.00); afgevaa digde-dekor: Petr; Van Stappen, Klakbaa (21.25.85), public-rel tions: Guy Pauwel Deikc OLVrouwstraat (21.71.74). Het lokaal is weer vestigd in Gasthof Bi boom (21.71.74). En toneel wordt gebn in de vertrouwde 'Heidehof, het i chiaal centrum van zijde. Het progr; voor het komende zoen wordt volop uil werkt. Mensen die graag handen uit de mom steken om van Oi kaar iets fijns te ken, graag wat timin ren of schilderen aais.2! een dekor, of anden ftT die graag hun eers stappen op de scène ten, kunnen kontal opnemen met één de bovenstaande bf stuursleden, of kunne terecht in Gasthof Biei 9.30 boom. U zal het zie qu'es niet beklagen». [01° Dialoog Aalst brengt an dermaal een kunstagenda op formaat 20 bij 20, 260 pagina's op machinege- streken papier 135 gr en omslag in vierkleuren druk en rijkelijk geïllus treerd: portretten van de kunstenaars en meer dan 32 zwart-wit reprodukties De samenstelling berust bij dr. Hendrik Strypens en Jean-Paul Van der Poorten. Er is een veelheid aan beeldende kunst en poëzie in opgenomen. Gedichten Gerda Berckmoes, Daniël Billet, Jos Brabants, Jos Daelman, Lut De Block, Christina Guirlande, Joan na Vercruyssen, Herwig Verleyen. U kan er een exemplaar van bestellen door over schrijven van 300 fr op rekening 293-0212672-06 van Dialoog Aalst met ver melding «Kunstagenda 88» Het boek wordt voorge steld op vrijdag 4 decem ber te 20 u te Aalst in de feestzaal van het stadhuis en te Dendermonde op vrij dag 11 december eveneens te 20 u in de Aymonzaal van het stadhuis. Kunstagenda 88 brengt werk van beeldende kun stenaars en dichters uit Dendermonde en Aalst en geeft een gevarieerd beeld van de hedendaagse kunst en letteren in onze kon- treien. LH IN HONK YTONK ZATERDAG 7 NOVEMBER - 21 uur The Cotton City eindelijk nog eens in de bunker. Het is sinds 1984 geleden, toen ze met gastvedette Freddy Kohlman naar de klub afzakten. The Cotton was voor 1964 Jeggpaps grotKjjJt voorbeeld én het eerste orkest dat koncerteer- de in de «heilige tempel». Van het grootste belang echter lijkt ons de periode 1966-1977 waarbij Rudi Balliu, toen-19.11 malig leider, op zijn minst elk jaar één grote «ui jazzveteraan naar Europa haalde en telkens de bunker aandeed. Grootse koncerten hebben &0. wij opgetekend: Cotton met George Lewis (het Keu absolute toppunt - 1966), met Louis Nelson (1967), met Captain John Handy in 1968, het legendarisch optreden, met Kid Sheik Colar ('68). Met Emmanuel Sayles in 1969, met Alton Purnell en Percy Humphrey in 1970, met Don Ewel in 1971, met Louis Nelson in 1974 en '75. Nog wat Kroegentocht werk, tot in 1984 detthj hervormde Cotton met Freddy Kohlman nog >5.c eens Dendermonde aandeed. Op zaterdag 1 november wordt de draad weer opgenomen en staat de Cotton terug op de bühne bij ons. toporkest, in 1961 opgericht door Polle Ge- vaert, Rudi Balliu en Maurice Van Eyck, me' ontelbare toernees achter de rug naar 0.8. kö; Afrika, Duitsland, Israël, Zwitserland, Tune-Kan sié, de U.S.A. en Nederland, is samen m< Jeggpap ereklasse in Vlaanderen. Een verge lijking mag je niet maken. Ze hebben beiden hun eigen typische sound en boren beiden verschillende strekkingen en stromingen uit het diepe zuiden aan. Onlangs trokken zij Alain Lesire als pianist aan. Jeggpap deed net andersom en haalde Filip Hermans als ban-ka joist terug binnen. 14 3( Na drie jaar afwezigheid verwelkomen wij graag de formatie van Jacques Cruyt met op^, trombone Romain Van Driessche, oud-Den- how dermondenaar Herman Sobrie op bas, Guy^Ku' Preckler drums, Alain Lesire op piano en 1#3( vriend van den huize Eddy Sabbe op sax 1 klarinet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14