«Lalsterse toneelwereld n beroering fijf is meer dan genoeg:» bij K.W.B.- oneelgroep «Tijl en Nele» te Erembodegem frank Steyaert expozeert bij uwelen Muylaert-Hofman te Aalst Jean De Decker expozeert in het Belfort te Aalst Provinciale Kommissie: «Herman Slagmulder handelde korrekt» Jeugdschrijver Bart Moeyaert te gast in Aalsters Belfort m u Aalsters Amylum neemt Nederlandse Fabriek over De Voorpost - 6.11.1987 - 7 -Herze s H< e op Leenht n :lt de 3eraai t vast daag zal of W opti voor iok isseve ruil vi ijtaft is z< mens voor ueu' te pli ssevi ijst honj neelminnend Erembodegem heeft ongetwijfeld zeer goede herinneringen de thriller die de verjongde K.W.B.-toneelploeg «Tijl en Nele» uit deze •ote Aalsterse deelgemeente er in november 1986 heeft gebracht: «Witte Ie mijntjes met rode oogjes» van Lode Ansoms, in regie van Willy Van ixtael. 14, 15, 20 en 21 november a.s. staat deze bloeiende toneelvereniging nieuw in de schijnwerpers van het Parochiehuis, in het hartje van embodegem, bij de opvoering van «Vijf is meer dan genoeg», een blijspel P. Soetewey en J. Steen in regie van Willy Van Boxtael. (S neelgroep «Tijl en Nele» verworven. Met engelen- stelt. Voor de groep komt gegroeid vanuit de ar- geduld heeft hij de groep het er ditmaal op aan een dersbeweging. In Erem- naar een eerste voorstel- komedie te brengen zonder degem bleek er immers ling van het stuk van zijn te vervallen in billenkletse- duidelijke nood te be- keuze geleid: «Witte ko- rij, wat niet altijd zo ge il om binnen de nijntjes met rode oogjes», makkelijk is. Het komi- W.B. op gezonde manier een thriller van Lode An- sche dient immers volledig ontspanning te doen soms. Het werd een onver- uit het akteren van de spe- brengen. De huidige hoopt sukses.Iers te komen, wat voor ieelgroep werd twee jaar Met de mening dat er alles- hem, als beginnende ama- opgericht. zins diende te worden teurs, een grote opdracht was beslist geen ge- voortgewerkt op basis van is. Aan de dekorploeg, die kkelijke opgave om met vorig jaar werd dit seizoen voor geen gemakkelijke totaal nieuwe ploeg eveneens een beroep ge- taak stond, ontviel enkele stuk te brengen. Het daan op regisseur Willy dagen geleden door een dan ook geen overbo- Van Boxtael, ditmaal om tragisch ongeval, Maurits luxe voor de groep om een komedie in goede Van De Winckel, een ver- getalenteerd en gerou- plooien naar voren te bren- dienstelijk K.W.B.-lid die leerd regisseur binnen gen. Het stuk. Vijf is meer eveneens aktief was in ver halen. De keuze viel op dan genoeg, is een kome- scheidene andere paro- lly van Boxtael die in de die van Pierre Soetewey en chiale verenigingen. «Tijl leelwereld van de Aal- J. Steen die zowel aan de en Nele» wenst verder te irse regio alvast reeds akteurs als aan de dekor- werken aan de vorming bekendheid heeft bouwers bijzondere eisen van haar leden(getuige £r imf daarvan de initiatiekursus akteren, onder leiding van Willy Van Boxtael, georga niseerd op 11 en 25 okto ber jl.door het AKVT Oost-Vlaanderen, te Erem bodegem) en streeft ernaar buiten de enge Erembode- gemse dorpskom te gera ken (wat onlangs reeds een eerste maal gebeurde met het wagenspelfestival in de Kattestraat te Aalst). «Vijf is meer dan genoeg» wordt opgevoerd in het ruime Parochiehuis van Erembodegem - Centrum, op zaterdag 14 november om 20 uur, zondag 15 no vember om 19 uur, vrijdag 20 en zaterdag 21 novem ber om 20 uur. Inkomprijs 120 fr. Kaarten in voorver koop: 100 fr., zijn te ver krijgen in het B.A.C.-kan- toor, Kaai 3 te Erembode gem of telefonisch op nr. 053/78.34.67 (tussen 17 u. en 19 u.) We noteerden volgende rolbezetting: Adam Bikorski; chirurg Hugo Remy Eva. zijn vrouw Magda Kindermans Minny, daghitje Krista Coppens Walter Knecht, journalist Paul Verleysen Bernadette Nagel, journa liste Bea Palsterman Minister Tuunopper Mare Van der Heyden Madama Sibylle, waar zegster Suzanne D'Haese Evaristo, impressario Herman Van Overwaelle Technische medewerkers zijn Katelijne Kindermans (teksthulp), Dehoud Frans (affiche- en dekoron- twerp), Florent Kinder mans, Dirk Vermeiren, Paul Van Damme (dekor- bouw), Tina Permentier (Grime), Hilde Coppens (haartpoi), Florent Kinder mans (geluid), Alex Gee- roms (belichting), John De Neef (fotoreportage), Chri- stiane Kindermans (kostu mering), Patrick Hen- ninck (toneelmeester). De algeme leiding berust in handen van Remy Hugo en De Bruyne André. D.B. Op uitnodiging van de jeugdbibliotheek kwam niemand minder dan de jeugdschrijver Bart Moeyaert zaterdag zijn jeugdige lezers - dat zijn kinderen van 12 tot 18 jaar - toespreken. Een zeventig tal jonge luisteraars waren komen opdagen voor een interessant gesprek over jeugdliteratuur. Bart Moeyaert is een Brug geling die 23 jaar is ge worden. Hij studeerde re gentaat Nederlands-ge- schiedenis-Duits te Brus sel en kreeg in 1984 in de stad Aalst de kinder- en jeugdprijs voor zijn boek «Duet met valse noten» uit gereikt. Hij houdt van film, filmmuziek, toneel en tekenen. Hij heeft ook zijn lievelingsauteurs en dat zijn Astrid Lindgren, Ma rilyn Sachs, Paul Zundel en A. Chambers. In 1986 schreef hij een boek met als titel «Terug naar af». Alles wat met een fiktieve wereld te maken heeft, boeit hem enorm. In zijn tweede boek beschrijft hij dat realiteit en verbeelding vaak niet samengaan. De boeken van Moeyaert wor den uitgegeven door Altio- ra uit Averbode. Nadat de schrijver zichzelf zeer kort had voorgesteld, zette hij met de kinderen een gesprek op rond de jeugdliteratuur. En dat was best boeiend te noe men. Ook al omdat de jeugdige luisteraars een heleboel vragen hadden voorzien. Na afloop dank ten twee jonge lezertjes voor de aangename namid dag en konden de vele aan hangers van de auteur een handtekening van de schrijver krijgen. In elk geval een mooi ini tiatief om de Vlaamse jeugdliteratuur een duwtje in de rug te geven. JM Heyman 6 november stelt Frank Steyaert tentoon bij welen Muylaert-Hofman te Aalst. Men kan deze li itoonstelling gaan bekijken in de Nieuwstraat maandag van 14 tot 18u30, dinsdag tot en et zaterdag van 9u30 tot 12u30 en van 14 tot 18 ank Steyaert werd gebo te Dendermonde en leerde aan de akademie schone kunsten te it waar hij een diploma wkundig tekenen en iek behaalde. Hij zich vervolmaken ie Koninklijke Akade mie voor Schone Kunsten te Antwerpen waar hij een diploma keramiek en ju- weelontwerpen kreeg om nadien aan het Nationaal Hoger Instituut te Antwer pen nog beeldhouwen en kunst en keramiek te gaan studeren. Ook al met veel sukses. In 1975 werd hij leraar aan de akademie voor schone kunsten te Aalst en vijf jaar later ont ving hij de prijs van de provincie Oost-Vlaanderen voor kunstambachtenIn Italië werd zijn werk be kroond met de prijs «II Presidente delle Republi- ca». In 1984 was werk van hem te zien in Rijsel en in Rüdesheim. Twee jaar ge leden kreeg hij in het Ita liaanse Paenza de prijs «Ministeria Beni Cultura- 1st. Frank Steyaert in galerij Muylaert-Hofman te zien. li». Dat was tijdens een in ternationale keramiekten- toonstelling. Verder had hij een invididuele ten toonstelling keramiek in Hannover in een van de meest gerenomeerde gale rijen van Duitsland, nam hij deel aan een tentoon stelling in het Canadese Toronto. In 1986 kreeg hij een onderscheiding van het ministerie van kuituur van de Vlaamse gemeen schap, ter waardering en aanmoediging van zijn kunstenaarschap Zijn werk Frank Steyaert is een veel zijdig kunstenaar. Zijn brede artistieke belang stelling en de verschillen de opleidingen die hij ge noot, werkten deze ver scheidenheid in de hand. Hij is een skulpturaal ke ramist, een juwelier, een pottenbakker, een teke naar en een ontwerper van meubelen. In de winter legt hij zich in hoofdzaak toe op gedetailleerd skulp turaal keramisch werk, omdat de koude het snelle drogen van klei afremt on hem dus meteen toelaat om lang en minitieus aan een zelfde stuk te werken. Ook het rakuwerk is een win terse bezigheid. In de lente en in de herfst gaat zijn voorkeur uit naar skulptu- rale schalen en kontainer- objekten. In de zomer komt het kleinere werk aan de draaischijf aan bod. Voor de eerste maal wordt de oogst van deze verschil lende bezigheden nu in een enkele tentoonstelling aangeboden. Men dient het werk dan ook als dusdanig te bekij ken. Het brengt de per soonlijke leefwereld van de kunstenaar naar voor wiens werken zijn ge groeid uit geest en handen van een autentiek kunste naar en ontstaan zijn uit de drang om zich te hand haven in deze tijd. Hoewel het werk van Steyaert heel wat associa ties met ervaringen uit de werkelijkheid oproept, toch blijft zijn werk in es sentie non-figuratief, vlak verdeling en kontrasten tussen stilstand en bewe ging die versmelten tot een geheel dat verwijst naar typische vormen in de na tuur. Die kontrasten zijn opvallende rustbrengers. Het zijn gladde vormen die hij plaatst naast enorm krachtige bewegingen in lijn en massa. Steyaert zoekt zijn inspiratie in zijn nabije omgeving en dat is in de eerste plaats de na tuur die hij een dankbaar uitgangspunt noemt. JM Heyman Aalst. Bart Moeyaert. In de Belfortkelder werd zaterdag de tentoonstel ling geopend met werk van Jean De Becker. Inlei der was niemand minder dan Mark Galle die op de hem heel eigen wijze de kunstenaar schetste. Jean De Becker werd gebo ren in Ukkel in 1942 en volgde twee jaar tekenles aan de akademie van Sint- Jans-Molenbeek. Hij is eeii knap kunstschilder teke naar die zijn debuut maak te als surrealist. Hij zou onder invloed van een werkmakker-kunstschil- der van richting verande ren. Bas-reliëfs krijgen nu zijn voorkeur. Hij maakt daarbij gebruik van zand, houtzaagsel, marmer, lood, tin, terra-cotta, enz. In zijn onderwerpen vindt men vaak een vorm van pessimisme terug over het menselijk ras, een soort van vrees voor de toe komst. Zijn recente wer ken vormen dan weer een tegenpool en laten al een streepje zon zien. De Becker is niet aan zijn proefstuk als expozant. Reeds eerder was zijn werk te zien in Knokke, Overijse, Antwerpen, Sint- Pieters Leeuw, Jette, Sint- Gillis Brussel en Sint-Aga- tha Berchem en onlangs nog in Ottignies. Hij is lid van een aantal kunste naarsverenigingen. Zijn werk Het werk van Jean De Be cker verwijst de toeschou wer naar het onafwendba re einde. Het is een wereld waarvan de angsten en de vreugden vreemd blijven. Zo opgevat is De Becker een ziener die zichzelf en de anderen aan de rand van een nieuw bestaan brengt. Maar dat bestaan moet ieder voor zichzeil weten te kiezen. De Becker is een heel biezonder en apart kunstenaar. Wan neer hij het over de dood heeft - en dat is vaak het geval - dan behoudt de dood een menselijk ge zicht. De dood is voor hem nooit dor, uitgemergeld alsof de kunstenaar er het einde niet van aanvaardt. Hij heeft een andere opvat ting over schoonheid, an ders dan de opvatting die een gewoon mens over schoonheid heeft. Hij heeft het over een mystieke schoonheid die de mens moet meeslepen naar een wereld waarvan de openba ring sedert alle tijden aan de mens wordt onthouden. Men kan deze tentoonstel ling nog gaan bekijken tot 16 november in de Belfort kelder van 10 tot 12 u. en van 14 tot 18 u. JM Heyman srman Slagmulder zet zich af tegen wildgroei «Aalsterse toneelwereld in beroering» indi; bestu V illefl ft afg er ba dat mijl toneelwereld van Aalst is in beroering. Met zijn 21 toneelkringen hi arvan slechts de helft meedoen aan het provinciaal toneeltornooi voor h issering en de eraan verbonden betoelaging is daar inderdaad nogal wat toe. in de tijdspanne dat de vroegere sekretaris van het O.C.A.T. wat staat Overlegcomitee Aalsters Toneel dat in stilte ter ziele is gegaan Ronald r|i tollaert lofwaardige pogingen doet om zoniet met elkaar dan toch niet mekaar te werken komt er heibel. «Ut ire 11 C »n r ■oi ««te parkjng weet Terlij 1 nl >H list h ',ond( Aal derd mtiö idissc I1 inf( I aanleiding daar- was het schorsen voor jaar van de vergoe- verbonden aan de issering in het provin- toneeltornooi waar- «Nieuw Leven», «Teja- 80» en «De Schakel» ihtoffer werden. In eer divisie is dat een tegen- g van 40.000 fr. wat een amateursvereni- lang niet niks is. bovendien is er de le schade; het feit te verklikt». Met een be- luldigende vinger rdt dan ook gewezen Herman Slagmulder, toneelspeler, re- »ur, leraar en zanger. •feiten |Vi inent I: - reglement door tongen oubollig en on- sch genoemd ver- t dat één zelfde speler en tijdspanne van twee met meer dan één ver fing zich in een stuk de provinciale jury aanbieden. Dat is ech- toch gebeurd. Een spe- was eerst voor de jury 4 «Nieuw leven» en la- binnen de twee jaar, 5r een gewijzigde n met «Tejater 80» en «De Schakel». Deze fate toneelvereniging had zich wel willen veilig stellen en het advies inge wonnen van een jurylid over deze situatie. «Doe maar» werd hen gezegd. Achteraf bleek echter dat deze man geen jurylid meer was en gepensio neerd en dan ook beter geen advies had verstrekt. Protesten In hun publicaties protes teerden zowel «Pact» als «Tejater 80» en «De Scha kel» tegen deze gang van zaken. Het reglement zou versleten zijn, niet meer up tot date en uitwisseling van spelers wat bevruch tend kan zijn tegenwer ken. Ook in perskonferen- ties nam men bij «Pact» en bij «De Schakel» Herman Slagmulder op de korrel. Tegen gefoefel Herman Smagmulder ont ving de pers in zijn privé- woning. Met in lokaal «Het Paviljoen» alhoewel daar een paar dagen later een perskonferentie van de Ca- tharinisten doorging. Ge woon om te beklemtonen dat Herman sprak in eigen naam. Als jurylid van de provinciale jury (reeds drie jaar) en zeker niet als Deken van de Katrienen. Niet dat die het zouden aandurven. Verre van daar. Doch om de zaken gescheiden te houden. Op hun eigen terrein. De jury die ook beroepsge zelschappen als Area en Stekelbees beoordeelt heeft zich te gedragen naar de vigerende reglementering. Toen men aan Slagmulder als lid van die jury de te Aalst gepleegde onregel matigheid meldde, voelde hij het zich als zijn deonto- logische plicht dit aan de juryvoorzitter te melden. «Dat heeft niets te maken met verklikkerij» zegt Slagmulder. «Is een agent die u verbaliseert en dat aan zijn oversten over maakt dan ook een ver klikker»? Dat het reglement oubollig is kan best, maar zolang het bestaat moet het geëe rbiedigd worden. Tegen uitwisseling van spelers heeft Slagmulder uiteraard niets. Maar dan wel buiten juryvoorstellin gen. In een tornooi moet een kring beoordeeld wor den op de eigen intrinsieke waarde. Wellicht komt het nog zo ver dat men, zoals bij voetbalwedstrijden of provinciale muziektor- nooien de identiteitskaart moet tonen. Pornografie? Dat Slagmulder in verband met Pact's «Rozegeur» het woord «pornografie» zou heb ben gebruikt, loochent hij ten stelligste. Eveneens dat hij er zich zou tegen verzetten dat kaarten daarvoor in een paro chiaal centrum zouden wor den verkocht. «Allemaal café praat» zegt Slagmulder. Voor hem is hiermede de kous af en het incident geslo ten. Tot een welles-nietes- spel en -polemiek wil hij het alleszins niet laten komen. Ook al verwacht hij wel dat de provinciale kommissie van zich nog wel zal laten horen. LH Als aanvulling van het artikel «Toneelwereld in beroering» voegen we hierbij het standpunt toe van dr. P. Huys, kultureel advizeur van het provinciebestuur namens de bevoegde kommissie die vergaderde op 21 oktober waarvan u hierna de neerslag kan lezen. Volgens dit schrijven heeft Herman Slagmulder zich in deze aangelegenheid volstrekt korrekt gedragen. «Het behoort vanzelfspre- verband met de opvoerin- kend tot de déontologie gen door «Nieuw Leven», van een Kommissielid, de resp. «De Schakel» tijdens hem bekend zijnde feiten het daaraan voorafgaande ï.v.m. de toepassing van de toneelseizen waren ons provinciale reglementen trouwens door een aridc-r (zo mogelijk tijdig) te sig- Jurylid en Kommissielid, naleren. Hetgeen dus in de heer Versele, reeds on verband met de aangekon digde voorstelling van «Amadeus» (hoofdrol door Luc, alias Eric Vanden Broecke) door «Tejater 80» terecht gebeurd is. De ver moedelijke afwijkingen in Amylum dat reeds 850 werknemers telt en het tweede grootste bedrijf van Aalst is heeft zopas de Nederlandse Zetmeelfabriek «De Biekorf» overge nomen. Het betreft een vergelijkbare fabriek met 300 werknemers die gelijksoortige produkten op de markt brengt maar zich (nog) steeds bij maïs en nog niet bij tarwe houdt. De fabriek is gevestigd in Koog-aan-de-Zaan, een dorp van Zaanstad in Noord-Holland. Een over drie jaar lopend investeringsprogramma werd opgesteld ten belope van 7,5 miljoen gulden per jaar. Het ligt in de bedoeling de kwaliteit aan te zwenge len en de produktie op te drijven. LH der voorbehoud van beves tiging. gesignaleerd, zon der dat wij (ingevolge ver schillend naamgebruik, nl. echte naam en pseudo niem) (toen) over de ele menten beschikten om de overtreding effektief vast te stellen. Maar wij waren gewaarschuwd, en ook zonder uw terechte tussen komst moest het bedrog uitkomen! Ook de heer Versele heeft toen niets an ders dan zijn plicht gedaan. Bedenkingen Wat bovendien de grond van de zaak zelf betreft, geef ik graag de volgende bedenkingen ter overwe ging; Het staat een subsidiëren instantie (in casu de Pro vincie) vrij, aan het verle nen van de subsidies voor waarden te verbinden. De toneelsubsidie wordt be paald door het provinciaal reglement, opgemaakt op advies van de Provinciale Toneelkommissie en goed gekeurd door de Provincie raad. Verenigingen die subsidie wensen te ontvangen die nen het terzake vigerende reglement na te leven en ondertekenen daartoe zelfs een verklaring. Wie dat reglement niet naleeft, loopt derhalve risiko op een sanktie. Het gepleegde bedrog staat vast en wordt door de ver enigingen toegegeven. Hun bekentenis betekent daarom nog niet dat er geen sankties volgen. Vóór het bepalen van de sankties werden de 3 ver enigingen, op him ver zoek, gehoord. Het voor stel voor de sankties werd door de Toneelkommissie unaniem geadviseerd, nl. minimum twee jaar schor sing. De Bestendige Depu tatie heeft het advies be krachtigd. Op te merken valt dat dit niet eens de zwaarste strafmaat is (nl. drie jaar schorsing). De toneelverenigingen moeten één keer per vier jaar optreden. Alleen voor dit tornooi-optreden is de opstelling van «vreemde» spelers niet toegelaten: in derdaad om de normale verhoudingen en regels van het verenigingsleven onderling niet te schaden. Alle andere vertoningen worden geenszins gekon- troleerd inzake optredende spelers. Verstandhouding en samenwerking onder de kringen zijn jaar in jaar uit mogelijk (behalve pre cies bij tornooi-optredens), maar verstandhouding en samenwerking worden niet bevorderd door «foefe ling» om het reglement te omzeilen. Met «patronage-toneel», <izelfbescherming», «kliek jesgeest» e.d.m. heeft dit helemaal niets te maken. Ook met normale opvoe ringen met «eigen» spelers zijn waardevolle, mooie en interessante (amateurs)- prestaties mogelijk. Trouwens, indien het pro vinciaal reglement in tegenspraak zou zijn met bepaalde nieuwe of andere tendenzen in het amateur toneel, dan dient het regle ment niet eigenhandig aangepast door de vereni gingen zelf, maar dient be sproken te worden in de schoot van de Provinciale Toneelkommissie, die ten dele bestaat uit vertegen woordigers van de toneel verenigingen en ten dele uit leden, benoemd op ba sis van hun bijzondere des kundigheid. Deze kommissie heeft tot nogtoe steeds bewezen het vertrouwen van de provin ciale overheid waardig te zijn. De beweringen van een bepaalde autoriteit uit het AI^VT, gewezen kom missielid, zijn dat terzake een spijtige uitzondering». Tot hier de stellingname van de provinciale kom missie. Uit ons vorig arti kel bleek inderdaad dat, al hoewel voor Herman Slag mulder zelf het incident gesloten is en er liefst geen ellenlange polimiek zou volgen, deze tussenkomst nog te verwachten was. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 7