Walter Schelfhout in de Reform Galery, een terugblik van 1959 tot vandaag, in het Oud Hospitaal te Aalst Her-wig exposeert in Paribas Ons historisch en kultureel erfgoed «De Azteken, Kunstschatten uit het Oude Mexico» dichtbij en toch zo ver weg... Startvergadering Jongseniorenclub in Aalst Uit de wielen gereden... De Voorpost - 22.1.1988 - 13 Nog tot 7 februari 1988 wordt met medewerking van DIALOOG, Vereniging voor Kunst, Letteren en Geschiedenis en van het stadsbestuur van Aalst de konstruktivistische kunstschilder Walter Schelfhout in het Museum Oud-Hospitaal te Aalst volop in de schijnwerpers gesteld. Dit met een retrospektieve tentoonstelling «Walter Schelfhout en de Reform Galery een terugblik van 1959 tot vandaag» en de publikatie van een monografie en een bibliofiele map over deze kunstenaar. De vernissage van dit kunstgebeuren, met verwelkoming door dhr. Walter Strijpens en een toespraak door kuituurschepen Chris Borms, had plaats op vrijdag 15 januari te 20 uur. Kunst is beslist meer dan het kreëren van een schil derij, tekening, dichtbun del, prozastuk... Kunst is ook dialoog, de band die bestaat tussen kunstwerk en kunstenaar, tussen kunstwerk en toeschou wer, tussen kunstenaar en toeschouwer.Kunst in de verschillende vormen en disciplines evolueert en is steeds in beweging... Vooral aan de evolutie en de groei van het oeuvre en de dialoog van de 47-jarige Aalsterse kunstschilder designer Walter Schelf hout (kontaktadres: Boon- vennestraat 3, Berlare bij Dendermonde) wordt thans een monografie, een bibliografiele map en een retrospektieve tentoonstel ling gewijd, onder de titel «Walter Schelfhout en de Reform Galery - een terug blik». Een interessant ini tiatief waarbij meteen aan het licht komt «dat de Aal sterse vereniging DIA LOOG voor de praktische uitwerking van dit groots «teamwork» alvast uit het goede hout gesneden is...» aldus Walter Strijpens op de vernissage. Walter Schelfhout wordt stilaan een vast begrip in de hedendaagse kunstwe reld. Zeker in het Aalster- se. Niet enkel doordat hij er, in stadsdienst, regel matig gekonfronteerd wordt met de praktische organizatie van allerlei kunsttentoonstelingen in het Stedelijk Museum Oud-Hospitaal. Maar voor al door zijn abstrakt werk waarmee hij reeds zeer ste vig staat op de veeleisende trap van de plastische kunst. Zelfs buiten onze stads-, provincie- en lands grenzen is hij met dit werk reeds doorgedrongen. Dank zij geslaagde indivi duele- en groepstentoon stellingen, zoals in Japan (1964), Duitsland (1966, '69, '71, '76) en Parijs (1966), de U.S.A. (1967 en '69) en Nederland (1981), zowat overal in Vlaande ren, in Aalst in het Oud Hospitaal met de Groep Ta kel in 1966, de Tweemans tentoonstelling «P. De Aalst Ruime belangstelling voor de opening van de tentoonstelling van 'Walter Schelfhout (a) Bruyne - W. Schelfhout» in 1985 en in de Reform Gale rij in 1969. Hij kreeg naam als promotor van de abstrakte kunst wat in de zestigerjaren trouwens ge leid heeft tot de oprichting van hogergenoemde Re form Galery te Aalst. Wer ken uit Schelfhouts kollek- tie werden reeds aange kocht door de Belgische Staat en vinden we even eens terug in verzamelin gen te Nieuwpoort, Berla re, Aalst..., in partiluliere verzamelingen in binnen- en buitenland... Tijdens zijn 27-jarige kun stenaarsloopbaan is Schelfhout steeds getrouw gebleven aan deze abstrak te kunstvorm. Na zijn aka- demische opleiding heeft hij haast onmiddellijk de klassieke verworvenheden verlaten om zich met volle overgave in te werken in een lyrisch-abstrakte vormgeving. Hierin was reeds een konstruktivisti sche kiem aanwezig. Van deze lyrische abstraktie evolueerde hij vrij vlug naar een zuiver konstruk- turistische abstraktie, die later nog strenger werd. W. Schelfhout is een kun stenaar die zich bij voor keur uitdrukt, in kunst werk en dialoog, in lijnen, kleur en kompositie, in akwarel, gouache, olieverf of acryl, op papier, karton, paneel, jute of doek... Aan vankelijk was zijn kon- struktieve werk geken merkt door grote alomvat tende vormen. Geleidelijk groeiden die uit in meerde re kleurvakken. Dikwijls beperkt hij zich tot rechte en vierkantige vlakken, die door harmonische ver houdingen tot één kompo sitie worden verenigd. Rond 1969 was dit alles herleid tot rood, wit en blauw. Later, ook nu nog speelt dat rood en blauw nog altijd een hoofdtoon in zijn komposities die meest al zuiver meetkundige grondslagen hebben. Re cent werk is gebaseerd op eenzelfde tema: de X-vorm. Op kleurgebied is hij te ruggekeerd naar een be paalde kleur harmonie, die hij vroeger verworpen had voor het gebruik van kon trasterende kleuren. Naast het schilderen kreeg ook het tekenen en zeef druk een belangrijke plaats in zijn oeuvre. Aan vankelijk was dit teken werk zuiver kreatief, gelei delijk aan werd zijn stijl vloter en schetsmatiger. De thans in het Museum Oud Hospitaal lopende re trospektieve «Walter Schelfhout en de Reform Galerij - een terugblik» omvat een geslaagd over zicht van het werk van de ze Aalsterse schilder van 1959 tot heden. Het eerste deel van de tentoonstelling (in de kapelruimte) telt een vijftiental werken, o.a van Manderlier, Martin-Hau- pert, Dubail Glotz, Hermkens, Kausch, Mech- nig, Bekaert, Schelfhout... die vroeger aktief geweest zijn rrond de Reform Gale rij. Het tweede gedeelte (in de wandelgang) brengt een overzicht van Schelf houts werk, en legt de klemtoon vooral op zijn fi guratief werk van rond de jaren "60 dat hij nog niet eerder heeft tentoonge steld. We telden een zestig tal werken één akwarel uit 1959, één gouache uit 1962 (zelfportret), enkele zeefdrukken uit '66 en '68, een dozijn tekeningen (vooral inkt) en een brede waaier olieverfschilde rijen: stillevens, portret, een dertigtal komposities Ter gelegenheid van deze tentoonstelling stelt Dia loog eveneens een mono grafie en een bibliofiele map voor van deze Aalster se kunstenaar. De mono grafie werd samengesteld door Hendrik Strijpens. Ze geeft een profielschets van Schelfhout. De bibliofiele map kreeg als titel «Vlin ders vangen met Walter» en bevat tien selekte wer ken van de kunstenaar waaronder acht linosne den uitde jaren '60 -'62 en twee zeefdrukken die teke nend zijn voor zijn heden daags werk. Maar ook tien lyrisch-abstrakte gedich ten van Firmin Van Der Poorten brengen er een knipoog aan de schilder en zijn werk. De prijs voor de monografie bedraagt 500 F, voor de bibliografie 650 F. Laatstgenoemde map verschijnt in zeer beperkte oplage. Walter Schelfhout en Dia loog hebben met dit alles zeker bewezen wat ze aan kunnen. Zodat tijdens deze dubbeltentoonstelling «Walter Schelfhout en de Reform Galerij - een terug blik» een rustige kennis making, een dialoog met Schelfhouts oeuvre, zeker de moeite loont! Deze boeiende retrospek tieve blijft nog toeganke lijk tot 7 februari 1988, alle dagen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur, uitgezonderd 's zaterdags slechts van 14 tot 17 urn en 's zondags van 10.30 u. tot 12.30 u. en van 14 tot 18 uur. (De Bruyn) Dit seizoen was reeds uitermate vruchtbaar qua tentoonstellingen van kunstwerken van artiesten van eigen bodem. Zopas was Fons Macharis nog aan de beurt en momenteel kan U in het Oud-Hospitaal nog steeds Walter Schelfhout en de Galerij Reform meemaken. Vandaag vrijdag 22 januari stelt Paribas, Nieuw- straat 51haar deuren open voor de tentoonstelling van werk van Herwig Van Holsbeeck, een 42-jarige autodidakt-schilder. Stammend uit een kunstenaarsfamilie liep hij hu maniora te Aalst en volgde later in Sint-Lukasinsti- tuut Binnenhuisarchitektuur. Herwig stelde reeds heel wat tentoon in binnen- en buitenland, haalde de Anto Carte-prijs en werd te New York met de zilveren medaille van Art Expos bedacht. Internationale erkenning dus. Vandaag te 20 u. is er de vernissage met inleiding door dichter Norbert De Winne en opening door kuituurschepen Chris Borms. De tentoonstelling is verder toegankelijk tot en met 29 februari op werkdagen van 9 tot 13 u. en van 14 tot 16 u. Op dinsdag 16 februari, karnavaldinsdag, om begrijpelijke redenen gesloten. LH Het «Genootschap voor Aalsterse Gezchiedenis» nam het initiatief tot het opstarten van een «Overlegorgaan voor Aal sterse historische heem- en familiekundige krin- Tot 17 april 1988 loopt in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in het Brusselse Jubelpark een zeer merkwaardige tentoonstelling met als tema «De Azteken, Kunstschatten uit het Oude Mexico». Op 7 februari a.s. organizeert de Kunstkring 't Hof te Puttens-Lede een geleid bezoek aan deze tentoonstelling. TeotihuacAn met de reus achtige zonnepiramide. Zij waren de voorgangers van de Azteken. Het politieke en religieuze centrum van het rijk van deze Azteken werd Tenochtitlan, een stad van zowat 10 vierkan te kilometer groot, rond 1350 volgens goddelijk voorschrift gesticht en ge bouwd op een reeks eiland jes in het meer Texcoco, dichtbij de 5.400 m. hoge vulkaan, Popocatepl. Bij de inwijding van de Templo Mayor in Tenoch titlan in 1487 werden 20.000 krijgsgevangenen op de offersteen gedood. Merkwaardig is dat de Az teken op het slagveld nim mer trachtten zoveel mo gelijk vijanden te doden, maar juist hun aandacht koncentreerden op het ma ken van levende krijgsge vangenen. Want hun stamgod eiste mensenof fers die in levende staat geofferd mochten worden... Al de onderdrukte volks stammen betaalden belas tingen in natura: katoen vezels, graanprodukten, oliezaden, cacaobonen, on bewerkt katoen, goudpoe der, bewerkte voorwerpen, koper, edelstenen, pape gaai pluimen, paddestoe len, honig, geitehoornen De Azteken waren tech nisch zeer bedreven in het bewerken van verschillen de steensoorten. Ze be werkten goud. De slang was een der voornaamste siermotieven. Ook van de keramiek is een aantal siermotieven teruggevon den, meestal met geometri sche motieven en gestileer de plantenmotieven. Ze stelden een kalender sa men van 18 maanden van 20 dagen. De Azteekse samenleving kende zeer strenge wetten. Het Azteekse rijk groeide tot in het begin van de Rond 8.000 vóór onze tijd rekening leefden reeds mensen in Midden-Ameri- ka in de streek waar zich het huidige Mexico be vindt. Ze beheersten het vuur, plukten vruchten, waren jagers. Tussen 2.000 en 500 vóór onze tijdrekening vestig den de Olmeken zich in het gebied ten zuiden van de Golf van Mexico. Zij legden de basis van de Midden- amerikaanse beschaving door de ontwikkeling van o.a. de maïsteelt, het schrift, de kalender en het rituele balspel. IJzer was hen niet bekend. Ze be werkten steen met steen. Ze offerden voor hun aard god, kenden een regen god, makten allerlei maskers In de klassieke periode tussen het jaar 1 en 1.000 ontstonden daar nieuwe kuituren, was daar een in terpenetratie van gods diensten en beschavingen: de Zapoteken, Mixteken, Maya's. Belangrijke vesti gingsplaatsen werden o.a. Tepeyac, Tenochtitlan, Colhuacan, Coyaocan, Xochmilco, Copén. Er zijn ruïnes gevonden van Maya steden (onder meer Copén) waarschijnlijk van reli gieus karakter (pirami den, tempels, altaren, bal speelplaatsen, badhuizen, sterrenkundige observato ria enz.). Zuilen, voorzien van data vergemakkelij ken de datering. De Maya's hadden een hiërogliefen schrift. De keramiek der Maya's wordt gekenmerkt door eenvoudige vormen. Een volk dat zeker een be langrijke rol gespeeld moet hebben in de geschie denis der Mexicaanse pre- columbiaanse kuituur zijn de Tolteken. Zij vestigden zich vooral in de «stad» Tula. Een beroemd monu ment is het kompleks van het godsdienstig centrum zestiende eeuw uit tot een hoogbeschaafd, centraal bestuurd keizerrijk met aan het hoofd een half- goddelijke keizer, gekozen uit een koninklijk ge slacht. In 1519 werd de laatste keizer, Montezuma de Tweede, door de Spaanse veroveraar Cortez gevan gen genomen. Na een volksopstand, waarbij deze keizer omkwam, werd het rijk door de Spanjaarden vernietigd en «Mexico» werd aan de Spaanse kroon gehecht. Op initiatief van de Vlaam se Gemeenschap wordt thans, nog tot 17 april 1988, in de Koninklijke Musea voor Kunst en Ge schiedenis in het Jubel park te Brussel een ten toonstelling georgani- zeerd, gesponsord door de Kredietbank. Met meer dan 300 prachtstukken af komstig uit 32 Europese, Mexikaanse en Noordame- rikaanse musea, wordt ge tracht een beeld op te han gen van de manier waarop de Azteken en hun voorou ders leefden en dachten. De kern ervan wordt ge vormd door aardewerk, sieraden en beelden die tussen 1978 en 1982 wer den opgegraven in de «ont dekte» Templo Mayor in Mexico-Stad (Mexico-Stad ligt op dc plaats van het oude Tenochtitldn, de hoofdstad van het rijk der Azteken). Er zijn twee blik vangers: een kolossale opengesperde jaguarkop die de Olmeken acht eeu wen vóór Kristus uit een rots hakten en een bizarre pluimenmantel die vol gens de legende gedragen werd door koning Monte zuma. Hiertussen zit de hele intrigerende bescha ving van de Azteken ver vat, Alleszins een bezoek overwaard! (Open: alle da gen van 10 tot 17 uur, woensdag van 10 tot 21 uur, gesloten op maandag). Of.maak je afspraak met de Kunstkring 't Hof te Puttens-Lede voor een ge leid bezoek op 7 februari a.s.? vertrek met eigen wa gen aan de galerij (Wichel- sestraat 20-22 Lede) te 8.50 u. Onthaal te Brussel te 9.30 u. (Alle inlichtin gen telefonisch op nr. 053/ 80.51.30). De Bruyn gen». Bedoeling uiteraard het uitwisselen van onder linge informatie maar bo vendien het stimuleren en ondersteunen van initia tieven. die ertoe strekken ons kultureel en historisch erfgoed optimaal te be schermen en te bewaren. Naast het «Genootschap» zelf zijn in dit Overlegor gaan aktief de Vereniging voor Aalsters Kuituur- schoon, Heemkundige Kring de Faluintjes, Li niaal en VVF-Aalst. Een eerste initiatief is de zaak van de H. Geestkapel in de Pontstraat, een reeds lang aanslepende dossier. Het stadsbestuur werd na mens het Overlegkomitee getoetst naar de stand van zaken en het kwam tot een gesprek met schepen van stadsherwaardering en grondbeleid André Doorns. Het zou in de bedoeling van het stadsbestuur lig gen een aktieve rol te gaan spelen voor de blokkering van dit slepend dossier. Iets wat het Overlegor gaan alleen maar kan ver heugen voor zowel de H. Geestkapel zelf als voor de valorisering van de onmid dellijke omgeving. In welke zin het uiteinde lijk allemaal zal verlopen blijft nog een open vraag. Positief is alleszins dat het probleem wordt aangepakt zodat er ruimte komt voor bespreking over deze nete lige situatie waarbij het andermaal onmogelijk zal blijken de kool en de geit te sparen. LH Het Verbond van Senio ren is een pluralistische or ganizatie, die allerlei ak- ties op het touw zet ter promotie van de senioren. Alleen of in samenwerking met andere instanties streeft men dit doel na, onder meer door clubs voor senioren te begelei den en lessenreekse, cam pagnes voor de senioren- week op te zetten. Het Verbond van Senio ren is een nationale orga nizatie met vertakkingen over het hele Vlaamse Land. Op dinsdag 26 januari om 14 uur heeft in de Genera le Bank in de Nieuwstraat te Aalst een startvergade ring plaats van een jongse niorenclub. Dat gebeurt met een voordracht over stress. Op 12 februari is er de vierde les van de senio renhogeschool. Om 14.30 uur wordt gesproken over «de computer als hulpmid del bij het studeren». Op 11 maart om 14,30 uur de vijfde les van de senioren- school met als onderwerp «satellietontvangst: krij gen we weldra meer dan 100 zenders op ons tv-toe- stel». De seniorenhogeschool heeft plaats in de Katolie- ke Industriële Hoge school aan de Sint-Anna- laan 99 te Aalst. Voor meer informatie: Verbond van Senioren, Middaglijnstr. 23 te 1030 Brussal (02/218.27.19). Pol De Paepe en Frans Lagmulder hebben «volksge zegden over de dood» van Jan De Block aangevuld met volgende uitdrukkingen passend voor zowat elk beroep afzonderlijk. Van een fietser zou men kunnen zeggen bij zijn overlijden dat hij uit de wielen is gereden. Maar hoe zegt men dat passend alhoewel oneerbiedig van anderen. banneling: hij is naar een beter vaderland spinner: zijn levensdraad is afgebroken tuinier: hij rust onder de groene zoden sul: hij was te goed voor deze wereld douanier: hij heeft de tol van de natuur betaald staatsbeambte: hij heeft het moede hoofd neergelegd beenhouwer: hij is de weg van alle vlees gegaan timmerman: hij ligt tussen zes plankjes toneelspeler: hij is van het wereldtoneel verdwenen glasblazer: hij heeft zijn laatste adem uitgeblazen wielrijder: hij is gekreveerd brandweerman: zijn vuurtje is uitgedoofd slaapkop, hij slaapt de eeuwige slaap des vredes koster: zijn kaars is opgebrand wandelaar: hij heeft zijn aardse loopbaan beëindigd postbode: hij is voor goed de laan uit financier: hij heeft voor altijd afgestaan wijnhandelaar: zijn kruik is gebarsten schouwvager: hij is in de rook opgegaan beul: hij werd een kopje kleiner gemaakt Hollander: klaar is Kees visser: hij is naar de haaien landmeter: hij werd van de kaart geveegd marktkramer: hij heeft zijn matten opgerold Indiaan- hij is naar de eeuwige jachtvelden roker: hij heeft zijn pijp aan Maarten gegeven bokser: hij werd definitief uitgeteld Schot: hij is de pijpen uit schrijver: zijn werk is een dode letter geworden toondichter: zijn lied is uit foorkramer: hij is naar de vaantjes alpinist: zijn koord is afgeknapt gewichtheffer: hij is onder de last bezweken ploegbaas: hij werd bij de Grote Baas geroepen parachutist: zijn valscherm deed het niet jager: poets wederpoets schaker: hij staat mat heetgebakerde: hij werd koud gemaakt goudzoeker: hij eet nu alle dagen rijstpap jonggehuwde: hij is naar de zevende hemel theoloog: hij kent nu het geslacht der engelen grafmaker: iemand anders heeft zijn put gegraven pastoor: hij is ter ziele gegaan marconist: hij is morsdood zeeman: hij heeft zijn laatste haven aangedaan flamingant: ze hebben hem getemd atleet: hij is door de knieën gegaan dove: hij beluistert het klapwieken der engelen tandarts: de tand des tijds heeft hem geveld tandtechnicus: hij heeft de kroon op zijn werk gezet koffiebrander: hij mag nu eeuwig branden stadsarchivaris: z'hebben hem het zwijgen opgelegd advokaat: hij is het gaan zeggen grondwerker: hij steekt er onder schoonmoeder: zij is ons ontvloden reiziger: het was zijn laatste reis zonder koffer turnleraar: hij ligt gestrekt arbiter, fluitjesman: hij is bij de opperste rechter seizoenarbeider: hij werd uit ons midden gemaaid hoofdkassier: zijn botjes zijn geteld wisselagent: hij wisselde het tijdelijke met het eeuwige veerman: hij gleed naar verre oevers astronaut: hij verdween in het hiernamaals legendarische Jef: hij mag voor ons geen «komies- jes» n'mer doen Aalstenaar: hij is bij Florel nog een Aalstenaar: hij is in Florel zijn bloemenhof penningmeester: hij is uitgeteld voorzitter: hij heeft het laatste woord gehad sekretaris: hij heeft zijn pen gebroken ondervoorzitter: hij kan nu wolkjes schilderen redaktie-sekretaris. onkruid vergaat niet Tot slot een wijze raad voor een lang en gelukkig leven: Indien gij artzen hulp wilt missen, Ga slechts bij deze drie te raad: Ontlast uw hert van droeffenissen, Neem rust, en houd in voedzel maet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 13