Wordt «Tref 2» eveneens een voltreffer?
In het teken van de gitaar Imelda Van Kerckhoven: een leven met poppen
Vierde Belforthappening in Aalst
Ingrid Mertens en Bob Daenen in
Galerij Vredeshuis
Drukke aktiviteitenkalender bij CMBV
14 - 12.2.1988 - De Voorpost
Van 27 februari tot en met 13 maart speelt de
gitaar in al haar verschijningsvormen de hoofd
rol in het kultureel centrum De Werf te Aalst.
Koncerten, workshops, kursussen, lezingen, de
monstraties, het staat er allemaal op het pro
gramma van de vierde internationale Belforthap
pening.
Op 12 en 13 maart zal
het kultureel centrum bol
staan van de demonstra
ties. Doorlopend worden er
demonstraties gegeven op
de gitaren die tijdens de
zelfbouw kursus werden
gemaakt of die er op de
tentoonstelling te zien
zijn. Voor de demonstra
ties heeft men een profes
sionele gitariste uitgeno
digd en laureaten van de
nationale gitaarwedstrijd
voor de jeugd 1987-Kiwa-
nisprijs.
Op 10, 11 en 12 maart
worden er kursussen ge
geven in de vergaderzalen
van het kultureel centrum.
Roland Dyens en Ignacio
Rodes werden aangezocht
om deze kursussen te lei
den. De kursussen zijn be
doeld voor leraren, conser
vatoriumstudenten en ge
vorderde akademiestuden-
ten. Het kursus pakket om
vat een individuele les bij
Roland Dyens en Ignacio
Rodes. Van de drie voor te
stellen werken bij Roland
Dyens moet er minstens
een werk van Villa-Lobos
zijn. Tevens is er initiatie
tot improvisatietechniek.
Tijdens dezelfde dagen is
er een flamenco-kursus die
wordt geleid door Marqui-
to Velez. In de kursus
wordt in kleine groepjes
gewerkt volgens het ni
veau van de studenten.
Op 27 februari begint in
het Belfort een workshop
die duurt tot 12 maart. Het
is een internationale gi-
taarbouwkursus die wordt
geleid door José Romanil-
los die aan een selektie-
groep van internationale
gitaarbouwers de verschil
lende aspekten en metho
den van gitaarbouwen
aanleert.
De tentoonstelling loopt
in het auditorium van het
kultureel centrum van
Aalst van 11 tot en met 13
maart telkens van 10 tot
23 uur De tentoonstelling
wordt geopend op 10
maart om 20 uur door
schepen van kuituur,
mevr. Lievens-Borms. De
tentoonstelling staat in het
thema "hedendaagse
bouwers" en die bouwers
komen uit Engeland, Zwit
serland, Finland, Neder
land, België, Frankrijk.
Zweden en Duitsland.
Daarnaast zijn er verschil
lende stands van gitaarbe
nodigdheden, platen, boe
ken en partituren aan
wezig.
Een vijfde luik wordt ge
vormd door een reeks le
zingen die op 12 en 13
maart plaatsvinden in het
kultureel centrum. José
Romanillos zal het hebben
over het boek "The Spanish
Guitar", Maurice Ottiger
spreekt over "Jacob Van
der Geest, luitbouwer", de
voordracht van Lutz Grie-
bel kreeg als titel mee "Het
Snarenzadel" en John Van
Gooi brengt met een dia
voorstelling een idee over
de gitaarbouw. "Recente
ontwikkelingen in de gi
taarbouw" is het onder
werp dat Seis van Loben
zal behandelen.
Tenslotte is er het luik
van de koncerten waar
voor men de schouwburg
van het kultureel centrum
zal benutten. Donderdag
10 maart heeft er om 20.30
uur na de officiële opening
dus, een recital plaats van
het Roland Dyens trio uit
Frankrijk. vrijdag 11
maart om 20.30 uur staat
een recital van Ignacio Ro
des uit Spanje geprogram
meerd en zaterdag 12
maart staat het koncert in
het teken van flamenco.
Tenslotte is gr op 13 maart
een koncert onder de noe
mer "Gitaarorkest" Dat
orkest bestaat uit leerlin
gen van de muziekakade-
mie8 van Aalst, Geraards-
bergen, Ninove, Dilbeek en
Jette Het koncert begint
om 15.30 uur, dezelfde
dag is er om 20.30 uur nog
een koncert van Philippe
Catherine-Trio. De toe
gang voor deze koncerten
bedraagt 250 fr., met uit
zondering van het koncert
Gitaarorkest, waar een
vrije bijdrage wordt ge
vraagd.
Voor meer informatie
over al deze aktiviteiten
kan men terecht bij de
v.z.w. Gitaarkrant, Boude-
wijnlaan 62 te 9300 Aalst
(053/60.32.84, 054/
32.14.47, 02/396.12.51 of
053/77.20.52) of bij het
stadsbestuur van Aalst,
Belfort, 053/77.11.11, bin
nenpost 240 (tijdens kan
tooruren)
Imelda Van Kerckhoven is de veertig al voorbij, huis in de Esplanadestraat poppen bezit uit onder
maar nog steeds is ze tot over haar oren verliefd te Aalst, de poppen van meer Tunesië en Monaco,
op poppen. Het lijkt wel of ze haar kindertijd
nooit zal kunnen vergeten.
Imelda Van Kerckhoven
bewonderen. Vermelden
we ook dat de kunstenares
in een nationale en inter
nationale poppenverzame- l
ling.
Een zevental jaren geleden
werd Imelda opvoedster bij
gehandicapte kinderen. Ze iffifvf
maakte daar af en toe wel
eens poppen voor. Poppen
met een ziel, zo uit de vele
sprookjes die ze vertelde
weggehaald en tot leven [MÊÊMHEfcL.
gebracht. Poppen die ze «PlIlS««IltSL
zelf wist te bedenken, pop- il&MSlJjï
pen die lachten, die droef Begrl J|gB|rig. "dO&SH
keken, huilden, dachten, '~TjuLt i&g^H
spraken en droomden en
ook poppen om gewoon W
naar te kijken. A
De poppen van Imelda Van 1f
Kerckhoven zijn gemaakt I
uit houtpasta, met ijzer-
draad aan elkaar gezet, op-
gevuld met watten en ge- bI
kleed in schitterende zij- V
den, satijnen of zelfs bro- 1 wtIBI
katen jurken en kostumes.
Kralen en allerlei andere
sieraden zorgen voor de '■kb
opsmuk. Zo worden pop-
pen echte kunstobjekten.
De poppen die Imelda zo
heeft gemaakt, overstijgen H
ver het louter utilitaire en
het speels kreatieve-kin-
derlijke karakter.
Tot 14 februari kan men in Aalst. Imelda Van Kerckhoven werd ingeleid door Bob De Winne (a)
de etalage van het Vredes-
Aalst. Willy Verhegge lichtte de gedichten van Louis Paul Boon toe in het Vredeshuis
(a)
Aalst. Aalst is Louis-Paul Boon niet vergeten. Bewijs daarvan de meer dan Aalst. Ook niet-Aalstenaars k
behoorlijke opkomst voor de vergadering over de dichtbundel van de overleden auteur brengen aan de werkhalle (a)
(a)
De vooravond van de opening van het kultureel
centrum «De Werf», opent Galerij Vredeshuis,
Esplanadestraat 8 te 20 u haar deuren voor de
tentoonstelling van werken van Ingrid Mertens
en Bob Daenen. '65) Tussen 1964 en '68
Ingrid Mertens, een jonge ontwerpt hij «Art Objects»
keramiste, brengt er archi- in een poging tot integra-
tekturaal werk met geome- tie van vrije, niet gebonden
trische vormen. kunst in industriële
Bob Daenen, beroepshalve vormen,
grafisch en industrieel In 1969 richt hij samen
ontwerper, is een veelzij- met Amerikaanse vrien-
dig kunstenaar. den de firma «Thinks Inc.
Zijn kreatieve «zoeken» uit op. Het doel: industrieel
hij als schrijver en schil- ontworpen objekten («Art
der-tekenaar. Zijn artis- Objects») op de markt
tieke scheppingen ken- brengen aan betaalbare
merken zich door een pe- prijzen. Deze objekten wer-
riode van figuratie en ab- den onder andere verkocht
strakte ekspressie (1960- aan het «Museum of Mo
dem Art» van New-York.
1972 wordt de start van
geometrisch-abstrakt
werk, sterk verschillend
van het abstrakt-ekspres-
8ionistisch of lyrisch-ab-
strakt werk. Het zijn drie-
dimensionele houtskulp-
tuur-komposities.
In 1979-'80 worden bas-re-
liefs met kombinaties
hout-doek getoond. Deze
zijn sterk grafisch met
drie-dimensionele beelden
die licht-schaduw kontras
ten veroorzaken. Hierme
de wordt een verdere stap
naar soberheid in thema
tiek en opbouw verwezen
lijkt. Het is een konse-
kwente uitdieping van de
kreatie. Vanaf 1981 schept
Bob Daenen vooral land
schappen die hij «landes-
capes» noemt Zij zijn te
vens het tema van een
dichtbundeltje. Sinds 1983
verschijnen geregeld
dichtbundels van zijn
hand, ook in het Engels.
Bij de opening op vrijdag 4
maart zal de kunstenaar
gedichten voordragen. Op
^saterdag 19 maart te 20
uur, vindt er een «muzika
le happening» in het Vre
deshuis plaats, die de be
langstellenden gratis aan
geboden wordt in het ka
der van deze tentoonstel
ling Bob Daenen Ingrid
Mertens.
LH
Bij CMBV plande men
voor de komende maan
den heel wat aktiviteiten.
Op vrijdag 19 februari
1988: bezoek aan de ten
toonstelling "De Azteken-
Kunstschatten uit het Ou
de Mexico" in het Konink
lijk Museum voor Kunst
en Geschiedenis te
Brussel.
In 1978 werden tijdens
de grondwerken bij de
Plaza de la Constitucion in
Mexico-stad de rijkdom
men van de Templo
Mayor, de belangrijkste
kultusplaats van Azteekse
beschaving, ontdekt.
De opgravingen, die on
middellijk na die ontdek
king werden aangevat,
brachten skulpturen, ste
nen, maskers, juwelen,
vaatwerk en kultusvoor-
werpen van o.a. de krijgs-
en zonnegod Huitzilo-
pochtli en de regengod Ta-
loc aan het licht.
Vertrek aan het station
van Aalst om 12.30 uur.
De trein vertrekt om 12.46
u. Terug rond 18 u. Kost
prijs: 375 fr, alles inbegre
pen. Inschrijven kan tot 18
februari 1988 bij Mevr.
Hellebaut, Prosperity
Shop, Korte Zoutstraat 45
te Aalst.
Op woensdag 2 maart
1988 "Kind in Nood". De
meesten onder ons zijn er
zich wel degelijk van be
wust dat kindermishande
ling echt bestaat, maar ge
ven er zich soms geen re
kenschap van dat het ook
kan gebeuren vlakbij.
De problematiek om
trent dit onderwerp wordt
vanuit totaal verschillende
gezichtshoeken benaderd
door een panel bestaande
uit Dr. C. De Brandt (kin
derarts), Mevr. B. De Vos
(verantwoordelijke van 't
Nest, een dagcentrum
voor schoolgaande jeugd
hier in Aalst) en de heer J.
Stragier (ambtenaar van
het Ministerie van Lands
verdediging).
Plaats: Borse van Am
sterdam, Grote Markt te
Aalst, aanvang 19u45.
Op vrijdag 18 maart
1988: bezoek aan de "Her
nieuwde Munt". Enige tijd
geleden werd het in neo
klassieke stijl opgetrokken
gebouw van de befaamde
Koninklijke Muntschouw
burg vernieuwd.
Er wordt vertrokken om
10 uur aan de Sint-Anna-
kerk en om 10.15 uur aan
het Kerkhof. Het geleide
bezoek aan de Munt start
om 11 u. Nadien kan men
een middagkoncert bijwo
nen tijdens hetwelk het
strijkkwartet van de Munt
werk zal brengen van A.
Schönberg. Omstreeks
13.30 uur zullen de laatste
noten gespeeld worden. In
de namiddag is iedereen
vrij om het stukje Brussel
van zijn keuze te bezoe
ken. Rond 17 u. zijn we
terug in Aalst.
Kostprijs: 500 fr. bus,
bezoek aan de Munt en
toegang tot het Koncert
inbegrepen.
Voor deze uitstap kan
ingeschreven worden tot
12 maart 1988 bij mevr.
Hellebaut, Prosperity
Shop, Korte Zoutstraat 45
te Aalst.
Op zondag 27 maart
1988: Familiale namiddag
wandeling.
Waarom niet op zon
dagnamiddag onze luie ze
tel achterlaten om met het
ganse gezin, genietend van
de prille lente, een fikse
wandeling ((±6 km) te
maken?
Kinderwagen en kinde
ren op fietsjes kunnen ook
zeker mee. Vertrek om 14
u. aan de Sylvain Van der
Guchtlaan 1 te Aalst (aan
't huis van de familie De-
neckere, naast het Kasteel
Terlinden).
"De Macht van het
Woord", door Geert Van
Istendael, BRT-joumalist
en auteur van een viertal
dichtbundels, licentiaat in
wijsbegeerte en socio
logie.
Deze aktiviteit zal
plaatshebben op maandag
29 februari 1988 om 20 uur
in de zaal Royal Astrid,
Keizerlijke Plaats 27 te
Aalst.
Deze lezing kan bijdra
gen tot méér bewustzijn
van het "machtsspel" door
middel van het woord. Na
de lezing zal er volop gele
genheid zijn tot vragen
stellen.
Als bijdrage in de on
kosten vraagt men 180 fr.
per persoon, niet-leden
220 fr., te betalen aan de.
ingang van de zaal en zoals
gewoonlijk biedt men in
de pauze een drankje aan.
J.M. Heyman
«Tref» krijgt een tweede editie. Zoveel is zeker na de evaluatievergadering verleden
dinsdagavond in de Borse van Amsterdam. De respons was immers dermate dat een
herhaling zich opdringt. Met uiteraard enige aanpassing. Zowel inhoudelijk als
vormelijk. De organisatie werd door de vele aanwezige exposanten en door de
voorzitter van de Vereniging van de 18 Vlaamse Kamers van Koophandel als
voorbeeldig betiteld. De datum begin december stoelend op een voorenquête, op het
feit dat die niet in de typische «beursperiode» valt en niet in het minst op de al dan niet
beschikbaarheid van de Keizershallen wordt behouden. Begin december. Maar dan
wel in 1989 want men opteert voor een biënnale, een tweejaarlijks gebeuren. Wellicht
komt er een (vrye) zaterdag b(j of wordt de beurs gespreid voor vrijdag en zaterdag in
de plaats van donderdag en vrijdag.
Gehoopt wordt dat voor maats was hoopt men dat De Trefregio Aalst - Den-
de tweede editie ook de ter plekke zelf iets zal wor-
«oude Keizershallen» in den gedaan,
optimale forme zullen zijn Gehoopt wordt voor Tref
getransformeerd want wel- 2 tot aan de poorten van
licht wordt het dan wel Brussel te geraken,
even dringen voor de ex- Van dé 1384 bezoekers afwerpen
posanten. In de totaliteit was 92% professioneel,
van de Keizershallen zou Dat blijkt o m. uit het feit
men echter 250 stands va- dat slechts 8% een ticket
label kunnen opstellen. In kocht en dus niet als uitge-
de eerste editie waren alle nodigd professioneel
exposanten niet onver- kwam opdagen,
deeld gelukkig. Gedacht Uitnodigingen door expo-
wordt nu aan het inrichten santen werden door 74%
van de beurs zodanig dat positief beantwoord en
een verplicht circuit niet te 18% reageerde op de alge-
ontgaan is zodat ieder mene mailings
standhouder aan zijn trek- Volgens de herkomst zijn
ken zou komen. de bezoekers te klasseren
Gemaakte opmerkingen als volgt:
waren Aalst 48%
- grote bedrijven lieten Rest. arr. Aalst 19%
het afweten Arr. Dendermonde 12%
- waarom niet laatstejaars Arr. Oudenaarde 2,5%
dermonde - Oudenaarde
leverde nagenoeg 82% van
de bezoekers. Een onder
linge «kruisbestuiving»
heeft dus vruchten kunnen
Het sop van de kool alles
zins waard
Organisatie en sfeer zijn
uiteraard belangrijk. Es
sentieel en primordiaal
blijft natuurlijk het com
mercieel resultaat, de con
ditio sine qua non voor
verdere deelname.
Van de bezoekers oordeel
den 72% de kontaktmoge-
lijkheden als goed en 23%
ervaarden die als matig.
5% bleef het antwoord op
deze vraag schuldig.
De exposanten hadden
uiteraard zeer uiteenlo-
van HRITO en KHIO als Rest. Oost-Vlaanderen5% P»nde bevindingen. Het
aantal kontakten varieer
de tussen 2 en 50
Gemiddeld zijn er dat 12
of 6 per dag of 1 per uur.
Niet mis! Wat betreft de
resultaten blijft het uiter
aard vooralsnog bij prog
noses. Van de bezoekers
stelden 36% dat deze
gunstig waren toch 51%
wist het niet of wachtte af.
Voor 3% was er géén re
sultaat.
Voor de exposanten was
gunstig de mening van
48%, matig die van 33%
en 11 hielden het bij
weinig.
Volgende editie?
Een algemene kwotering
over de Filosofie, de voor
bereiding en de realisatie
kreeg 82 punten op
100. 67% van de huidige
deelnemers doen onvoor
waardelijk terug mede en
13% wil er opnieuw bi)
zijn mits een aantal (reeds
geformuleerde) inhoude
lijke en/of vormelijke aan
passingen.
Een steekproef onder pu
bliek leerde dat 82% van
de bezoekers TREF voor
herhaling vatbaar acht.
77% keert zeker weer als
bezoeker, 15% houdt het
bij misschien en 15% over
weegt zelf als exposant te
zullen deelnemen.
Wordt het dringen in de
cember '89?
LH
toekomstige bedrijfsmen- Prov. Brabant
sen eveneens uitnodigen? Prov. Antwerpen
- de regio Oudenaarde Overige
kwam minder aan bod.
Kan Oudenaarde zelf geen
gelijkaardige beurs organi-
seren? Maar dan liefst niet SI JÊÈÈÊk 1
in dezelfde periode als
Aalst...
was kontakt- ^3®
mogelijkheid tussen de
standhouders onderling
- sommigen deden niet mIBI
mee drempelvrees, of ./ÊË^DÊÈ^m '^ÊtLj^ÊSÊSp
omdat het weer «een 9fl||
zich er niet bewust van zijn I
wat de eigen regio te bie- tBBb^^KbBW
den heeft.
Voldoende belangstelling
Tref mikte niet op de mas-
kontakt-
centrum zijn voor profes- ÊjMMjjjM
de en W
uit de dienstverlenende P
sektor De hele regio
Aalst - Oudenaarde - Den-
dermonde werd gemobili
seerd. Daar de opkomst Aalst. Jeugdbewegingen en scholieren in overvloed op het bezoek aan de werkhalle en
van Oudenaarde onder- /,e, piepschuim bleek bij hen best in de smaak te vallen (a)