De Hollepot, enig attribuut in de Lichtmisviering te Mere Erpe-Mere De Royale Prestatie van p. Stuyver of Benson naverteld Bernadette Gees vraagt hulp voor Rwanda Belottersclub Elckerlyc uit Erpe-Mere vierde kampioenen Johan Heirman bezig op sociaal vlak 2 - 12.2.1988 - De Voorpost Erpe-Mere. De winnaars en enkele bestuursleden van de belotclub Elckerlyc (a) In Vlaanderen wordt het stilaan een gewoonte; zet drie Vlamingen bij elkaar en ge hebt nog geen vijf minuten later een vereni ging. Zo ontstond in Erpe- Mere de belottersclub El ckerlyc. Dagelijks kwa men er enkele verwoede kaarters bij elkaar en zo groeide de behoefte aan een echte stevige club. waar de vriendschap cen traal moest staan. Zo gebeurde ook. De ini tiatiefnemers besloten de hele buurt te betrekken bij hun aktiviteit en zo kon de maandelijkse belotwed- strijd telkens weer reke nen op een drukke aanwe zigheid. Zwaaiden in het begin de mannen duidelijk de plak, vorig seizoen heb ben ze tot hun eigen scha de en schande moeten er varen dat ook de vrouwen uitstekende kaarters zijn. Germaine Renneboog werd immers kampioene. Op de tweede plaats ein digde Josée De Swaef en die moest al 7 punten toe geven in de einduitslag. De verdere uitslag dan: 3. Jozef Van Delsen, 4. Jozef Van Impe, 5. Alice De Vuyst, 6. Marcel Van Den Bremt, 7. Emiel Van Hau- wermeiren, 8. Robert Er- nest, 9. Gaston Dumont, 10. Victor Matthijs, 11. Georges Steenhout, 12. Eveline De Swaef, 13. Marcel De Schutter, 14. Remi Van Tittelboom, 15. Marcel Ottoy, 16. Albert Fleurinckx, 17. Henri Maesschalck, 18. Esther Vereecken, 19. Eduard Vele volksgebruiken hebben de laatste jaren sterk te lyden van de moderne levensomstandigheden en ook de "hollepot" van Mere moest eraan geloven, hoe intens dit gebruik ook door de jeugd beleefd werd. De traditie bleek voor het nageslacht tot de vergankelijkheid gedoemd te zyn, maar na enkele jaren, door toedoen van de heemkundige kring en het Vlaams Centrum-Mere, kon men terug aanpikken met het traditioneel zwaaien met de hollepot. Het initiatief van beide verenigingen heeft bygevolg ten dele verholpen aan de teloorgang van de hollepot als attribuut voor een traditionele Lichtmis viering. Het herstel was duurzaam want voor de zevende maal is men er in groep op uit getrokken, doorheen de velden, zwaaiend met de brandende doorboorde potten waarbij de gensters vaak in het rond vloten. Lichtmisviering worden. Vele kristelijke vorm van Lichtmis is uiter- O.L.Lichtmis heeft als ceremonieën kunnen met aard niets meer te bespeu- volksgebruik, net zoals ve- de huidige folkloristische ren maar ook in de kerk is le volkse tradities, enigs- gebruiken vergeleken wor- het liturgisch feest sterk in zins aan populariteit verlo- den, maar evengoed kun- waarde gedaald. Dit is een ren waarvoor spijtig ge- nen deze handelingen be- van de oorzaken dat Licht- noeg meer dan één oor- rusten op magie en animi- mis als volksfeest de laat- zaak te zoeken is. stische denkwijzen. ste jaren maar weinig be- Maria Lichtmis, op 2 fe- O.L.V.Lichtmis wordt langstelling bij het volk bruari, behoort nog tot beschouwd als de over- opwekt. Tot in de jaren wat genoemd wordt de gang van de winter naar 1950 was dit zelfs een vrije winterperiode die met Al- het voorjaar en met dit dag voor de scholen en lerheiligen aanvangt. Som- feest sluit ook de Kerstcy- hadden de kinderen de ge- migen hebben meermaals clus in de R.K.-kerk. In legfenheid om hun attribu- een poging gedaan om de deze laatste is het de feest- ten te vervaardigen en de feesten in een zekere inde- dag van de "voorstelling straten met een hollepot of ling onder te brengen. van de Heer in de tempel" een kaars in een uitgehol- Maar veel duidelijkheid en van de "zuivering van de biet of raap te verlich- heeft men ons toch niet Maria". Ondanks alles ten. We denken hierbij gebracht. Het is praktisch heeft het reinigingsele- ook aan de talrijke ver- onmogelijk een duidelijke ment steeds een domine- dwenen wegeltjes die toe afscheiding te geven per rende rol gespeeld en het ndertijd afgeboord waren groep, enerzijds omdat ze ritueel was tot voor enkele met doornen hagen en historisch moeilijk te on- jaren waar te nemen op waaruit men de sprinkels derscheiden zijn en ander- het feest van O.L.Vrouw haalde om de hollepot te zijds omdat een gebruik Lichtmis toen de vrouwen, bevoorraden. De steen tot één of meer groepen na een kraambed, op die weg te Mere bood bier kan behoren. De meest dag hun eerste kerkgang voor een uitgelezen speel- voorkomende indeling be- deden. terrein met al zijn bomen rust tenslotte op de verkla- 8enoeë droog hout le ringen die aan ceremo- Andere volksgebruiken verden om vuur in de pot nieën of riten gegeven Van de "heidense" te stoken. De Clercq, 20. Roger De Kegel, 21. Irène De Gendt, 22. Yvonne De Smet, 23. Frans Torre- kens. Zes kaarters werden tij dens de kampioenenvie ring gehuldigd voor hun stipte aanwezigheid. Die eer viel te beurt aan Jozef Van Delsen, Alice De Vuyst, Emiel Van Hau- wermeiren, Eveline De Swaef, Marcel De Schut ter en Victor Matthijs. Het bestuur van Elckerlyc wordt geleid door voorzit ter Herman Eeckhout, se- kretaris René Van Der Heyden en de bestuursle den Roger Eeckhout, Joh- ny Van Goethem en Rita Rottiers. Het zwaaien met de hol lepot had echter nog met andere remmende fakto- ren af te rekenen, zoals o.a. het politieverbod om met vuur langs de straten te lopen, een preventieve maatregel om de veilig heid van het verkeer te waarborgen. Daarbij speelde wellicht ook het afschaffen van de vrije schooldag een rol evenals het op massale wijze ver dwijnen van de hagen en kleine verbindingswegels die de jeugd toeliet om onbekommerd, weg van het verkeer, een traditie voort te zetten. Alle volksgebruiken hadden de laatste decen nia enorm veel te lijdien van de moderne leefge woonten en zo werd ook het lot van de hollepot tot volledige vergankelijkheid gedoemd. Gelukkig heeft het initiatief van het Vlaams Centrum en de Heemkundige Kring hier voor een groot deel aan verholpen en is de traditie sinds enkele jaren weer le vendig en voorlopig in ere hersteld. Ook nu waren er weer een vijftigtal deelne mers om vuur te maken in de doorboorde potten en zwaaide men dat de gen sters in het rond vlogen. Het was ontegensprekelijk weer een enig schouwspel toen de sliert door de vel den trok met de zwevende lichten die met een vuur werk kunnen wedijveren. Het is een belevenis die heel wat "leken" aantrekt om deze oude traditie voort te zetten, een volks gebruik dat typisch is voor de deelgemeente Mere, want nergens anders in Vlaanderen wordt op die manier Lichtmis gevierd. Het hollepot-zwaaien is al tijd een kindergebruik ge weest waarvan de oor sprong wel onbekend is, maar dat thans evenzeer door de volwassenen op prijs gesteld wordt. Geen enkele bron verwijst naar deze plaatselijke traditie en toch duurt dit volksge bruik al meerdere genera ties. Veel werd reeds be schreven in de Vlaamse volkskunde maar van het hollepot-zwaaien heeft blijkbaar niemand kaas gegeten en nochtans doet men dit in Mere sinds mensenheugnis. Gelukkig is men nu weer op weg om dit gebruik vertrouwd te maken met de jongere ge neraties en aldus de tradi tie voor de toekomst te bewaren. (J.v.) R.H. Bensons historische roman "The Kings Achievement", die dateert van even voor de eerste wereldoorlog, is het voorwerp geweest van vertalingen in meerdere talen. Ook in onze taal kan het boek gelezen worden maar dan in een "verouderde" stijl, die in een zucht naar vernieuwing in deze tijd volledig in de vergeethoek dreigt gedrongen te worden. De Erpenaar P. Stuyver heeft deze situatie echter rechtgezet met het boek te herwerken en er een ware Royale Prestatie van te maken. R.H. Benson leefde tus sen 1871 en 1914 en was de jongste zoon van de Angli- kaanse bisschop van Can terbury. In 1902 bekeerde hij zich tot het katholicis me en hij werd twee jaar later zelfs tot priester ge wijd. Daarna leefde hij te ruggetrokken en schreef boeken die van hem een auteur van Europees for maat maakten. De "naverteller", Paul Stuyver, kennen we vooral als heemkundige in Erpe- Mere. Meerdere publika- ties van zijn hand werden door de Kring, waarvan hij ondervoorzitter is, in boekvorm uitgegeven. Al hoewel zijn voorkeur vroeger meer naar de streekgeschiedenis gericht was, kon men toen toch reeds zijn bijzondere sym pathie merken voor alles wat met het kerkelijk le ven te maken had. Hij kan echter zichzelf niet ver loochenen want als af stammeling van een boe rengeslacht voelde hij zich ontegensprekelijk aange trokken tot de landbouw en alles wat er mee in verband staat. Het is een tema dat hem altijd ge boeid heeft en dat hem ook nu nog niet loslaat. Getuige hiervan zijn de "Hofsteden te Erpe", "De Wilde Flora te Rep" en zijn artikelenreeks over het landbouwmaterieel bij ons tussen 1850 en 1950, die in de Mededelingen van de Heemkundige Kring van Erpe-Mere ge publiceerd wordt. Tussen door heeft hij al een stuk parochiegeschiedenis ge schreven met zijn tweede lig werk over de parochie Sint-Martinus te Erpe. Met zijn bijdragen over de Erpse Stevenist, pas toor Beygaert, een om streden figuur in zijn tijd, is hij klaarblijkelijk een nieuwe richting ingesla gen. Dit wijst reeds op een zeker konservatisme, of beter, op de aanhankelijk heid aan de "oude kerk", trouw aan de traditionele kerkleer. Een duidelijke stellingname was op dit ogenblik nog niet zozeer te merken alhoewel in de stu die van Beygaert al talrij ke "onenigheden" iets lie ten vermoeden. Hierin waren al aankno pingspunten voorhanden met het koncilie dat vol gens de auteur te drastisch van stapel liep en vele kerkgangers misnoegde. Hij aanvaardt niet alle Huub Broers van Voeren naar Lede Hifub Broers is de CVP-fraktieleider in de fel omstreden gemeente Voeren. Hij is de man die steeds opnieuw in de clinch gaat met de "burge meester", de heer H. uit V. Die Huub Broers werd door de CVP-jongeren van Lede uitgenodigd voor een gespreksavond die plaats heeft op vrijdag 12 februari om 20 uur in de zaal Bonten Os aan de Molenbergstraat te Lede. Huub Broers zal de achtergronden schetsen bij de huidige toestand in Voeren. Hij zal ook zijn visie op de toekomstige ontwikkeling en oplossing van het probleem uiteenzetten. punten van de renovatie om reden dat er te veel van de oude liturgie verlo ren gegaan is. Ook al had de moderne kerk goede intenties dan toch had men de vernieuwing meer ge leidelijk moeten toepassen want in feite is het resul taat zeer negatief. Deze vaststelling komt vrij dui delijk tot uiting in de inlei ding die A. Van Mijlbeke aan "De Royale Prestatie" meegeeft en hier denkt hij voornamelijk aan "The Kings Achievement" dat evenzeer zowel een pro test als een waarschuwing inhoudt: "Het is geschie denis uit het verleden ont waakt in gemoed en ver beelding van de auteur, bij zijn historisch verant woord bekeringsproces. Het is één groots, geest- verrijkend voorwoord op het drama der Katolieke Kerk in het Westen". En daar gaat het hem juist om in de navertelling door P. Stuyver: enerzijds een protest tegen de te ver doorgedreven vernieuwin gen en anderzijds een waarschuwing tegen wat de moderne kerk nog te wachten staat. Een andere reden waar om P. Stuyver het boek van Benson navertelt, ligt dus voor de hand: het.oor spronkelijk werk bevat zo danig veel elementen van de ware traditionele kerk dat de auteur van "De Royale Prestatie" niet geaarzeld heeft om dit als basis te gebruiken voor de "trouw aan de waarheid van Kristus" te zweren. De nieuwe prestatie van P. Stuyver is alleszins een vertelling die vlot leest, ook al dient men met een zekere graad van de "oude stijl" rekening te houden. In Erembodegem woont Bernadette Gees, een dertigjarige verpleegkundige, die vorig jaar werkzaam was in Rwanda. Bernadette stamt uit een grote familie (4 meisjes en 4 jongens). Haar hobbies bestaan vooral uit sociaal engagement: ziekenvakanties, Lourdesbede- vaarten,... ook muziek hoort erbij. Reeds jaren droomde ze ervan zich ten dienste te kunnen stellen voor armen in een Afrikaans land. Vorig jaar in oktober werd haar droom bewaarheid. Gedurende één maand verbleef ze in Rwanda. De verschrikkelijke armoede aldaar, bewoog haar om een aktie op getouw te zetten, ten voordele van deze mensen. In september of oktober keert ze terug naar ginder en hoopt ze over voldoende fondsen te kunnen beschikken om aldaar enige hulp It kunnen bieden. Aalst. Johan Heirman voor wie kinderen alles betekenen (a) Johan Heirman, be stuurslid bij de CM Ge west Aalst, waar hij hard meewerkt aan de voorbe reiding van het feest dat naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de Christelijke Mutualiteiten zal georganiseerd worden, is een man met een groot sociaal gevoelen. Hij is ook groeps- en gewestlei der van de Sint-Lutgardis Chiro uit Papegem en heeft daar meer dan zijn handen vol. Toch vindt hij nog de tijd om zich op andere terreinen, buiten de jeugdbeweging, in te zetten. een kleine tekortkoming te wijten aan het verhaal zelf en dus geen verwijt aan het adres van de au- teur-naverteller die nood zakelijkerwijze het stra mien van het verhaal moet volgen. Dit laatste berust op de geschiedenis van het landgoed Overfield en zijn bewoners waarbij de fami lie Torridon de hoofdrol speelt. Het geheel is in zeer korte hoofdstukjes in gedeeld wat de lezer toe laat na elk fragment zich even te bezinnen want in feite is elk hoofdstuk een verhaal op zichzelf. Deze "Royale Presta tie" is te verkrijgen bij de Stuyverkring, Leedse- steenweg 95, 9410 Erpe. (J.v.) Zo is hij de stichter en bezieler van het Kindera telier in het Vredeshuis dat in september van vorig jaar werd opgestart en on dertussen al heel wat heeft gepresteerd. Met kinderen omgaan betekent voor hem ontspanning. In het Vredeshuis wil hij de kin deren op een spelende wij ze bijbrengen hoe duur zaam en kostbaar de vrede wel is. En dan is er de Chiro, waar de wekelijkse vergaderingen veel van zijn tijd opslorpen. Als groepsleider draagt hij een grote verantwoordelijk heid. Hij maakt bijvoor beeld de evaluaties, zorgt voor de voorbereiding van de programma's, al krijgt hij in die taak toch bij stand van een andere lei der. En verder moeten er steeds weer kontakten worden gelegd met andere verenigingen. Tijd om stil te zitten heeft hij niet. En dat zou Johan Heirman ook niet willen. (da) Er bestaat nu ook een kaart van de skigebieden in de Ar dennen. De kaart is onderver deeld in 8 sneeuwzones, ie der in een eigen kleur wat het visueel makkelijk maakt in een bepaald gebied ook an dere banen uit te zoeken dan deze die druk worden be zocht De kaart is verkrijgbaar bij Ski Ardenns, Onthaalbu- reau, Grasmarkt 61 te 1000 Brussel. Myn ervaring in Rwanda We laten Bernadette aan het woord over haar erva ringen in Rwanda. Rwanda behoort tot de armste 36 landen van de wereld. In het zuiden van het land bevindt er zich een dorp, Mushaka genaamd, waar de missiepost onder de lei ding staat van de Zusters van St.-Franciscus. Hier dragen vier inlandse- en één Belgische zuster de volledige verantwoorde lijkheid. In oktober 1987 kreeg ik de kans gedurende 1 maand kennis te maken met de Rwandese gewoon ten. Ik ging er als verple gende werken in het dis- pensarium en op de mater- niteit te Mushaka. Wat me erg raakte was de zeer grote armoede. De gezondheidsproble men van moeder en kind zijn groot; de kindersterfte ligt er zeer hoog. Enkele van de meest voor komende oorzaken: - infektieziekten (parasie ten, wormen, malaria, t.b.c., diarrhee...); - Kwashiokor: typische symptomen zijn: opge zwollen buik en oedema- teuze oogjes (dikwijls ge paard gaande met ontste king). Aan de basis hier van ligt een te kleine aan voer van eiwitten (uiter aard door onvoldoende voedsel). - Huidinfekties: veroor zaakt door een slechte hy giëne bij gebrek aan water en tekort aan vitaminen. - Anemie of bloedarmoe de: komt zeer frekwent voor bij de moeders, wat zeer nadelig is voor het ongeboren kind. - Bronchitis en andere longaandoeningen berei ken eveneens een hoog percentage door het blootsvoets lopen en doof onvoldoende kledij (na een regenvlaag daalt de temperatuur zeer vlug). De armoede die er heerst is voor ons onvoorstel baar. Dat water voor hen van zo'n groot belang is, terwijl er hier overvloedig en onnadenkend gebruik van gemaakt wordt, kun nen wij ons evenmin in beelden. België is de belangrijkste hulpverstrekker van het land, sinds het onafhanke lijk is (1962). Dankzij ons land konden talrijke pro- jekten verwezenlijkt wor den op het vlak van land bouw, volksgezondheid en onderwijs. De Rwandese ekonomie steunt hoofdzakelijk op de landbouw, waaruit de overgrote meerderheid van de bevolking haar be staan put. Aan de top van de handelsgewassen staat koffie, die 80% van de Rwandese export uit maakt en waarvan de V.S. de belangrijkste afnemer is. Op de tweede plaats komt thee. Ook bananen nemen niet alleen een spe ciale plaats, maar ook veel plaats in (2 miljoen ton). De medische samenwer king vertegenwoordigt ruim 22% van de Belgi sche hulp aan Rwanda. De geneeskunde is er gratis. Wie opgenomen moet worden in een ziekenhuis betaalt een eenmalig be drag van 300 RwF voor de opening van het dossier. Alle verdere kosten wor den door de overheid ge dragen. Typisch is dat de familieleden moeten zor gen voor het voedsel van de gehospitaliseerde. Ie der ziekenhuis heeft een soort openluchtkeuken waar men zijn potje kan koken. Hulpakties voor Rwanda Om aan de nood in Rwan da te voldoen zijn er heel wat geldelijke middelen nodig. Daarom organiseer ik met enkele svmpatisan- ten een hulpaktie. Zo kan je onder meer storten op rekening nummer 910- 3104533-47 van Bernadet te Gees met vermelding Rwanda. Verder is er een benefietavond op zaterdag 9 april, die plaats heeft in zaal Sportwereld te Hekel- gem, en waarvoor nu reeds kaarten kunnen be steld worden op telefoon: 053/70.00.89. Zelf zal Bernadette Gees het geld investeren ter plaatse bij haar bezoek in Rwanda gedurende de maand september of oktober. JM Heyman Aalst. Bernadette Gees vertelde haar Rwandese erva ringen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 2