Nieuws uit De Werf
Aalster se Big-Band in
De Werf out-standing
E rembodegemse
bronsgieterij
naar Nivelles
Super-pianist Volondat met recital
op hoogste niveau
Johan Messely in
't Hof te Puttens
te Lede
Schilderen naar
eigen impulsen
Deze week in De Werf
14 - 1.4.1988 - De Voorpost
De gevestigde reputatie van de Aalsterse Big-Band onder leiding van Octaaf
Boone, de aantrekkelijkheid van het gloednieuw kultureel centrum De Werf
i dat ieder Aalstenaar dan toch wil betreden, de demokratische toegangsprijs
van nauwelijks 50 fr. voor dergelijk spektakel en niet in het minst de inzet
en dynamiek van de ACV- en CM-besturen van Aalst Sint-Anna en Sint-Jan
zorgden er voor dat De Werf verleden vrijdagavond eivol liep. Met een
plaatsenkapaciteit van 600 en een kaartenverkoop die naar de 1.000 neigt,
was minder nauwelijks te verwachten. Het mag gezegd worden dat de vele
belangstellenden waar voor hun geld kregen en dat velen er een paar
decennia verjongd zijn buitengekomen vol lof over wat Aalstenaars zelf
kunnen brengen.
De bronsgieterij «Fakeshof» waar Bert Ghijsels een
paar jaar terug de drie meter hoge skulptuur van
Jan de Lichte goot kan er niet blijven funktioneren.
Buren uitten inderdaad klachten over geurhinder.
Een nieuwe vergunning voor zijn bronsgieterij van
het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen krijgen
zat er dan ook duidelijk niet meer in
Vanzelfsprekend relativeert Bert Ghijsels de bedoel
de geurhinder. De oven was zowat zeven keer in
brand telkens voor een week De reuk was die van
smeltende was, want Ghijsels past de metode «cire
perdue" toe. Hij stelt dat er in de buurt heel wat
meer vervuiling moet worden doorstaan
Hij zocht dan ook een andere vestigingsplaats op.
Bij het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap kon
hij die evenwel niet vinden. Teneinde raad wendde
hij zich tot de Waalse Gemeenschap en in een
tijdspanne van enkele weken was alles in kannen en
kruiken. Hij wijkt dan ook deze zomer uit met steun
van de Waalse overheidspartner «Nivelles Invest"
uit naar Ottignies waar hij hoopt zijn achtkoppige
ploeg te kunnen verdriedubbelen.
USA-band in Aalst
A.s. vrijdag 8 april koncerteert de USA-band te 20
u., in De Werf. Voor nadere informatie kan u
terecht op 053-76.13.12.
Deze Amerikaanse militaire band staat onder lei
ding van Luitenant-Kolonel Nevin Lantry en ver
tegenwoordigt de Verenigde Staten in meer dan
veertig landen.
Het Serenade in Blue» ensemble, een autonome
muziekgroep zoals ook Galaxy en Ambassadors,
bestaat uit 36 muzikanten die diverse muziekstijlen
beheersen.
Ze brengen fragmenten uit klassiek werk, heden
daagse Amerikaanse ensemble-muziek, marchge-
luiden en broodway-tonen. Het koncert zal bijge
woond worden door de V.S.-ambassadeur en de
bedrijfsleiders uit de regio.
Kameleon
Iedereen die in z'n vrije uurtjes zelf wat probeert te
knutselen kent ongetwijfeld Danny Verbiest van
Kameleon.
Deze keer toont de meester-knutselaar jullie zelf
hoe men figuurtjes kan bakken in zoutdeeg.
Een stevige aanrader dus voor alle knutselaars en
doe-het-zelvertjes.
Dit breng je mee van thuis: een doosje waterverf en
een penseel.
Voorstelling: Cultuurcentrum De Werf, zaterdag 9
april om 15 u. Info: 053-76.13.12.
Dansprojekt met danskoncert
Op zaterdag 2 april kan u te 20 u. in De Werf kennis
maken met hedendaagse dans tussen klassiek en
avant-garde op eigentijdse muziek en met integratie
van plastische kunst.
Dansprojekt is een professionele dansgroep be
staande uit jonge dansers die kunnen bogen op een
brede opleiding en geleid worden door een choreo
graaf. Aimé De lignière, die zowel nationaal (Ballet
van Vlaanderen) als internationaal zijn sporen
reeds verdiende.
Als professioneel gezelschap in de hedendaagse
danswereld probeert Dansprojekt de kunstenaars
en komponisten nauwer te betrekken bij nieuwe
kreaties.
Zo wordt een beroep gedaan op beeldende kunste
naars of kunstschilders van wie de werken geïnte
greerd worden in het dansstuk, niet als decor, maar
als wezenlijk onderdeel van de choreografie.
Nadere info via 053-76.13.12.
LH
Aalst. De solisten van de akademieavond in de Werf (a)
Aalst. Mijn bompa is aan 't vrijen door Nieuwe Leven in de Kring (a)
Aalst. Op de akademie-avond was er natuurlijk een optreden van koor en orkest (a)
Een spetterend begin had gemunt. Typisch voor
waarin Octaaf Boone zijn hem de «growl»-stijl van zijn
19-koppige formatie voor- kopers en gebruik van de wa-
stelde in «Trompeters Holi- wa-demper. Vooral «Take the
day» dat ons herinnerde A-train» met solist Mare De
aan «Bugiers Holiday» Cock en de volle akkoorden
Een formatie met een paar van «Je trombonesektie was
professionelen maar waar- een pareltje,
bij de andere steengoede Met «I'm getting sentimental
amateurs zijn die het pro- over you» veroverde trombo-
fessioneel niveau benade- nist Etienne Clappaert alle
ren en vaak, via hun en- harten, blijk gevend zowel
thousiasme, zelfs overstij- van akrobatische vaardigheid
gen. Vijf trompetters met als van diepgevoelde muzika-
Marc De Cock, Honoré liteit.
Verstraten, Hubert Van
Bosbeke, Piek Kiekens en Frank Sinatra
Wolfgang Van Impe, stuk Met de singer of the band
voor stuk valabele bespe- Franqois Steenhaut, momen
iers van de edele trompet, teel de waard van de Sint-
Een sektie trombones die Martinuskring. de man met
naast geslaagde interven- de vele mogelijkheden, be-
ties en vaak originele bege- leefden wc imponerende
leiding zorgen voor mooie songs als «That old black ma-
akkoorden als ondergrond gic» en «The lady is a tramp»,
voor melodie en antwoord. «Tenderly» met als solist
Een valabele saxo-formatie Franqois De Cock gerug-
met Francois De Cock, Odi- steund door de 4 collega's-
Ion Mortier, Emile Van de saxo's werd een gevoelig mo-
Velde, Robert Van der Eist ment waarbij herinneringen
en Adolf Breynaert. En de en dromen in elkaar over-
ritmesektie met Kamiel vloeiden.
Geerts (gitaar), Alfons
Vidts (bass), Marc Beer- Stan Kenton
naert (drums) en leader Volgden dan swingende num-
Octaaf Boone aan de vleu- mers van Stan Kenton, de
gel. Een gehuurde Stein- man van de «progressieve
way. Zanger is Frangois jazz» die zich inspireerde aan
Steenhaut, een man met Strawinski, Hindemith en Da-
présence op het podium, rius Mulhaud. Kenton ont-
een warme sonore stem en wikkelt een grondmotief tot
een duidelijk imitatiever- bijna in het eindeloze,
mogen. Met «Hello Dolly», «The old
fashione way» la Charles
Bij Duke Ellington Aznavour en vooral «New-
Alvorens te komen tot het York - New-York» (M'n iënig
Glenn Millerfestival dat het Oiljst) besloot Franqois
tweede deel van het optreden Steenhaut het eerste deel en
zou uitmaken hadden we een was er tijd voor even een
rendez-vous met Duke Elling- drankje,
ton, de Amerikaanse jazz-pia-
nist en -komponist waarmede B'j Glenn Miller
zowat alle toenmalige jazz- Deel II was, uitzondering ge-
vedetten hebben gewerkt en maakt voor «The Ramblers»,
die het vooral op teamwork volledig aan Glenn Miller ge
wijd. De typische Glenn Mil-
ler-sound met saxo's en klari
net en trompets met sourdine
was nu troef.
Met de alomgekende Moon
light Serenade was het hek
dadelijk van de dam en. na
minuten stil genieten werd het
heus ritmisch meebewegen op
de tonen van American Patrol
en Pennsylvania 65000.
«I know who» werd weer een
moment van vertedering met
interventies van Franqois De
Cock op klarinet. Odilon
Mortier diepdoorvoeld op sax
tenor en Mare De Cock akro-
batisch als steeds op trompet
De echte Miller-sound was
duidelijk te genieten in het
indrukwekkend «At last» en
met Saint-Louis Blues ging
men even de «militaire toer»
op met Mare Beenaert aan
het drumstel.
Bij de Ramblers
Theo Uden Masman die het
zo dikwijls stelde «Maar we
komen terug...» met zijn Hol
landse Ramblersband kreeg
nu konkurrentie van de Aal
sterse Big-Band In een med
ley van trage melodieën her
leefden speels en gevoelig
«Weet je het nog» en «Veel
mooier dan het mooiste schil
derij» en in de vlottere liedjes
«Een huis met een tuintje».
«Door de nacht klinkt een
lied» en «Angelina».
In the mood
Afgerond werd met «Tuxedo
function» met Honoré Ver
straten op trompet en typi
sche begeleiding door de
trombones en vanzelfspre
kend werd het koninginne
stuk «In the mood» dat trou
wens gebiseerd moest worden
na een staande ovatie
Huil twaalfde Lentekoncert organizeerden de Lions dit jaar in De Werf.
Voorheen was dat telkens in het mooie kerkje van Baardegem doch het
aantrekken van een topfiguur als Pierre-Alain Volondant vroeg uiteraard
een grotere ruimte.
Op zaterdagavond liep De Werf eivol doch Volondat evalueerde zijn suksas
wellicht onvoldoende want één enkel bisnummertje kon er niet af. Reageer
de het publiek te matig? Waren er heel wat aanwezigen die meer als
plichtsvervulling aanwezig waren en minder als muziekliefhebber?
Feit blijft dat bij de bijge- daarna aan dat van Parijs woon mooie sonoriteit de
voegde festiviteit op zon- drie eerste prijzen weg: die volheid van zijn klankex-
dagnamiddag De Werf van de beste interpretatie, pressie en de virtuositeit
voor drie kwart vol liep en van het opgelegd muziek- van zijn spel vol Finessen
dat het deze keer duidelijk werk en ook die van het en nuanceringen. Dat mj
melomanen waren. Het publiek. een breed re^rtonum be-
sukses dat deze 28-jarige Toen hij vijf jaar terug m heerst, heeft hy getooiid m
zoon van de Loire genoot de Koningin -Elisabeth- zyn recitaL Hij speelde er
was bui-ten-ge-woonMet wedstrijd eerste laureaat inderdaad de sonate nn 17
staande ovaties achteraf werd was dit het belang- van Ludwig van Beetho-
die volgden op heel wat rijkste muzikaal evene- ven, vier intermezzi van
opendoekjes raakte Pierre- ment van de lente '83. De Johannes Brahms, water-
Alain Volondat niet weg oude dame Vera Moore, vallen van parels van Mau-
van het publiek zonder een leerlinge van Borwick nee Ravel en aartsmoeilijk
liefst drie bisnummers te die op zijn beurt leerling en veeleisend werk van
hebben weggegeven waar- was van Clara Schumann Sergius Mikhalilovich Lia- Aalst. Pierre Alain Volondat na zijn rectal (a)
na het publiek duidelijk leidde hem naar de hoog- P0UI)0)'' e?n "under Sfe-
nog op zijn honger bleef ste toppen en verwijdde de kend Russisch komponist
doch oordeelde dat er aan pianokunst en -tradities F1859'19,24.),.
van 19* eeuwse meesters. Zij" veelzijdigheid toonde
Volondat is momenteel een hij bovendien in zijn bis-
van de meest suksesrijke nummers van Liazt, zijn
koncertpianisten in de Be- eerste wals van Chopin en,
nelux maar ook in de ons in een heel ander genre,
omringende landen en in een étude van Georges
-Gershwin.
alles grenzen moeten zijn.
Een suk8es
Pierre-Alain Volondat
Pierre-Alain Volondat stu
deerde aan het konservato- Italië maakte hij reeds fu-
rium te Orleans en kaapte rore door zijn buitenge-
tisch werk op te bouwen
Elk doek is een gedicht,
een bevattelijke poëzie die
kalmte en rust uitstraalt.
Deze kunstenaar brengt
een schilderkunst die ge
lukkig maakt. Zijn kunst
weerspiegelt zijn geaard
heid: een diepzinnig ge
voelsmens, die houdt van
rust, van vrede, van na-
tuurpracht.
Een kunst scheppen die
gelukkig maakt is een uit
zonderlijke verdienste,
want wat is gelukkig zijn?
Dat is het beleven van die
momentsopnamen waarin
alles in perfekte harmonie
al wat sluimert samenklinkt
aards paradijselijke De tentoonstelling van Jo
han Messely blijft toegan
kelijk tot zondag 24 april.
Op vrijdag 1 april opening
met receptie van 20 tot
22 uur. Op vrijdag 1 april
opening met receptie van
20 tot 22 uur. De galerij is
verder toegankelijk elke
Alhoewel Johan Messely werd.
samen met de kunst in de De doeken van Johani Mes-
wieg lag. voleindigde hij sely zijn zuiver figuratief,
toch eerst zijn hogere stu- Hierop brengt hij ee" in
dies, alvorens zijn natuur- druk wekkende uitbeel-
lijke aanleg tot zijn beroep ding
te maken aan
Johan dankt enorm veel schoonheid in de natuur
aan het kunstminnend mi- Zijn doeken in sfeerschep-
lieu waarin hij werd opge- pende frisse pasteltinten,
voed. Als zoon van kunst- hier en daar geaksen-
schilder Paul Messely is tueerd door een pittige die-
het zelfs een zeer moeilijke pe kleur, beelden een jong,
opgave zich los te werken Fris, idyllisch leven uit.
Hit Ap fascinerende kreati- Opmerkelijk is hoe weinig
viteit van vader waarmee hij aan onderwerp soms vrijdag van 19 tot 22 uur
Johan in zijn jeugdjaren nodig heeft om een bekoor- Zaterdag, zondag en feest-
d2S£j£ gekoSSS lijk en aangrijpend poe- dagen van 14 tot 22 uur.
Brussel a la carte is een nieu
we brochure die onze hoofd
stad aan de toerist wil ken
baar maken. Wie dacht dat de
brochure het alleen heeft over
de restaurants, zit verkeerd.
Satori presenteert in Net- Ridderstraat werden tel- Het is een volledige brochure
werk de eigen «way of li- kens rollen papier van 10 met een beschrijving van alle
fe» Het paar Erwin Stor- m lang en anderhalve m bezienswaardigheden van de
me (Gent) en Daniëlle De breed volgeschilderd. Ge- Belgische hoofdstad gewor-
Tandt (Aalst) werkte er lijktijdig worden tekenin- den. Ze is in de bockhandel te
van maandag 28 tot giste- gen en aantekeningen koop aan de prijs van 100 fr.
ren donderdag 31 maart gemaakt. n pnëziewcdstriid «dichter
en een projektwaarbij elke u ziet er nu na afloop de
dag van 14 tot 19 u. een resultaten aan de wand Vand„ Heyden uil
oppervlakte van 30 m' met van de galerij en een selek- A E warCn 7b in.
piaksatverf werd volge- tie tekeningen en aanteke-
schilderd. In de lange ningen tot en met 24 april. krecg 6 een ge|dprijs van
ruimte van Netwerk in de
LH 25 000 fr.
Vrijdag 1 april - 13.30 uur
Dansinitiatie - Dansprojekt
Vrijdag 1 april 9.00-16 uur.
Dia-namiddag Dames van Maria
Vrijdag 1 april - 18 uur
Gedachten viering Jehova's
Zaterdag 2 april - 20 uur
Dansconcert - Dansprojekt
Maandag 4 april - 20 uur
Heistse Operettekring - De Graaf
van Luxemburg - Dekenij Geraards-
bergsestraat
Donderdag 7 april - 20.30 uur
Gala-show - acteurs Sons and
Daughters en Walter Capiau
Vrijdag 8 april - 20 uur
Koncert Band of the United States
Air Forces in Europe
Zaterdag 9 april - 15 uur
Doe-het-zelf-namiddag met D Ver
biest van Kameleon
Zaterdag 9 april - 20.30 uur
Gilles door Jan Decleir - Centrum
Netwerk
Maandag 11 april 20 uur
Kursus Kunstgeschiedenis
Amarant
Dinsdag 12 april - 15 uur
Voordracht dagelijks leven in de
Middeleeuwen - Vlaams Verbond
voor Gepensioneerden (VVVG)
LH