Kapellekesdagen rond de kapel Termuren
te Erembodegem eeuwenoude volksdevotie
'Verstik me niet in je tranen -
schep herinnering aan mijn lach'
Marcel De Bisschop nam afscheid
De Voorpost - 2.8.1991 - 5
iVolksdevotie, een wezenlijk bestanddeel van de katholieke geloofsovertui
ging van heel wat Vlamingen, uit zich reeds lange tijd in een rijke
verscheidenheid van processies, ommegangen, bedevaarten, of wordt ge
boren in nieuwe vormen uit innerlijke religieuze behoeften. "Begankenis-
sen" herleven her en der.
Sinds eeuwen gaat de mens op bedevaart om boete te doen, om zegen af te
smeken, om gevrijwaard te worden van kwalen en onheil, om geliefde
I volksheiligen te eren en ook uit dankbaarheid...
In de volksdevotie neemt de Mariaverering alvast een voorname plaats in.
Ook in Erembodegem zijn de "Kapellekesdagen" ieder jaar opnieuw,
hoogdagen voor heel wat vrome Maria-vereerders uit de omgeving.
Dit jaar hebben de Erembodegem-
se Kapellekesdagen rond de eeu
wenoude kapel Onze-Lieve-Vrouw
Termuren plaats van maandag 5 tot
donderdag 15 augustus 1991 onder
het thema "Gezegende boven alle
vrouwen, op U stellen wij ons ver
trouwen".
De belangstelling voor "Kapelle
kengang" wordt er opgewekt door
Je "derde leeftijd", vormelingen,
rieken, parochiale organisaties,
jeugd, gezinnen, Lourdesbedevaar-
ders. Ook een zegening van kinde
ren en moeders, een plechtige
dienst voor de overleden weldoe
nersvan de kapel en voor de Erem-
bodegemse missionarissen staan op
het programma, naast Eucharistie
vieringen en dagelijkse Rozen
krans.
Tijdens de weekdagen van de no
veenzijn er Eucharistievieringen in
de kapel om 7 u., 7.30 u., en 8 u.;
Avondeucharistie om 19.30 u. en
Rozenkrans om 19.10 u.
We noteerden volgende program
mapunten:
Maandag 5 augustus: openings
avondvan de noveen met te 19.10u.
Rozenkransen te 19.30u.openings-
eucharistic.
Dinsdag 6 augustus: te 14.30 u. Eu
charistie voor de derde leeftijd vwg.
KBG, en te 19.30 Eucharistie voor
de vormelingen vwg. 1ste en 2de
jaar Catechese.
Woensdag 7 augustus: te 15 u. Eu
charistie voor de Zieken (in het Pa
rochiehuis!) vwg. Ziekenzorg en te
19.30 Eucharistie voor de overleden
weldoeners.
Donderdag 8 augustus: te 19.30 u.
Eucharistie voor de Parochiale Or
ganisaties.
Vrijdag 9 augustus: te 19.30 u. Eu
charistie voor de jeugd.
Zaterdag 10 augustus: te 18.45 u.
Rozenkrans aan de kapel (na
avondmis in de O.-L.-Vr.-Hemel-
vaartkerk).
Zondag 11 augustus: te 17.45 u. Ro
zenkrans aan de kapel en te 18 uur
Eucharistie voorde Erembodegem-
se missionarissen vwg. Missiethuis-
aktie.
Maandag 12 augustus: te 15 uur
Zegening van de kinderen en moe
ders en te 19.30 u. Eucharistie voor
de gezinnen vwg. de Charismatische
Groep.
Dinsdag 13 augustus: te 19.30 u.
Eucharistie voor de Lcrurdesbcde-
vaarders.
Woensdag 14 augustus: te 18.45 u.
Rozenkrans aan de kapel (na de
avondmis in de O.-L.-Vr.-Hemel-
vaartkerk).
Donderdag 15 augustus: sluitings
dagvan de Kapellekesdagen met te
11 uur uitstelling van het Allerhei
ligste Sakrament met aanbidding; te
20 uur plechtige sloteucharistie en
te 20.30 u. kaarskensprocessie met
het H. Sakrament naar de O.-L.-
Vr.-Hemelvaartkerk.
Wanneer kwam de devotie en'de
kapel Termuren tot stand?
Een antwoord hierop schreef E.H.
Jozef De Brouwer-zaliger in de
dorpsmonografie "Erembodegem"
in 1984 uitgegeven door het "Ge
nootschap voor Aalsterse Geschie
denis".
Onder de benaming "Onze-Lieve-
Vrouw Termuren" wordt de kapel
voor het eerst vermeld in 1631. Be
stond ze reeds vóór de godsdienst
troebelen van het laatste kwart van
de 16e eeuw?
Geen enkele vermelding ervan is
terug te vinden in de dekanale ver
slagen uit die periode en evenmin
van de verwoesting. In ieder geval
kende de kapel van 0.-L.-Vrouw
Termuren in de 17de eeuw een gro
te volkstoeloop, ook uit de naburige
dorpen, zodat de aartsbisschop van
Mechelen op 30 mei 1653 aan de
pastoor de toestemming verleende
de offergelden te gebruiken voor de
kerk - die te weinig inkomsten
had - tot de aankoop van ornamen
ten en tot het uitvoeren van herstel
lingswerken aan de parochiekerk.
Voortaan diende dan ook een ka
pelrekening voorgelegd.
Het vereerde beeld van O.-L.-
Vrouw is een klein schilderij op ei
kehout, onder glas, met onderaan
de tekst: "O Mater Dei, memento
mei" (Moeder Gods, gedenk U mij
ner).
Pas in 1723 werd toestemming ver
leend een mis op te dragen in het
kapelleken, dat spoedig voor de
steeds aangroeiende bedevaarders
te klein werd, en daar het te dicht bij
de Dender stond, blootgesteld was
aan gebeurlijke overstromingen.
Op het verzoek van de griffier van
Erembodegem in 1762 aan de aarts
bisschop, gaf deze toestemming een
grotere kapel op een meer geschikte
plaats te bouwen, onder de aanroe
ping van 0.-L.-Vrouw ter Sneeuw
(zoals de officiële benaming luid
de).
De bouw werd uitgevoerd in 1763
onder Boudewijn Braeckman, on
derpastoor te Erembodegem en te
vens deservitor van de parochie. De
abdis van Groenenbriel schonk de
grond. De deservitor beschikte over
ongeveer 500 gulden, maar mocht
rekenen op de steun van talrijke
begoede mensen. Op 5 augustus
1763, feest van O.-L.-Vrouwter
Sneeuw, werd de kapel door de
landdeken ingewijd. Het jaar daar
op verleende paus Clemens XIII op
dit feest een volle aflaat aan de be
devaarders. Omstreeks die periode
werd het eerste bedevaartvaantje
verspreid.
Onder de Franse bezetting werd de
kapel verkocht aan Opsomer van
Wetteren, om nadien over te gaan
op de familie La Marois die in 1838
de kapel terugschonk aan de kerk
van Erembodegem, met de last van
een jaarlijkse mis. In datzelfde jaar
verleende paus Gregorius XVI een loop en worden wellicht ook dit jaar
volle aflaat aan de bedevaarders ge- hoogdagen voor het Mariavererend
durende de begankenis of "Kapelle- Erembodegem!
kesdagen" van 5 tot 15 augustus". p g
De "Kapellekesdagen" rond de ka
pel Termuren te Erembodegem
kregen steeds een grote volkstoe-
Aalst. De kist met het stoffelijk overschot wordt in de lijkwagen geschoven. De tocht naar de laatste rustplaats wordt
ingezet (a) 766 wuru' Aalst. Heel wat Aalsteftaars woonden de uitvaart bij van de laatste burgemeester van kletn-Aalst (a)
Op zaterdag 20 juli werd in een overvolle St.-Jozefskerk de sobere uitvaart
plechtigheid gehouden voor Marcel De Bisschop, Oud-Burgemeester en
Ere-Schepen der stad Aalst.
Heel wat vrienden en kennissen hadden er aan gehouden een laatste groet
'ebrengen aan hun vriend Marcel. Zowel de politieke, geestelijke, gerecht-
erlijke als de karnavalswereld waren vertegenwoordigd.
Behalve burgemeester A. De
Maght werden ook schepen Edgard
Hooghuys, tal van gemeenteraads
leden, Minister van Staat Ludovic
Moyersoen en gemeenschapsmini
ster Jan Lensscns opgemerkt.
De uitvaartmis had plaats in de pa
rochiekerk waar Marcel De Bis
schop regelmatig 's zondags om 11
uur de eucharistie bijwoonde. Pas
toor Van Henden herdacht Marcel
De Bisschop als een uitgelezen per
soonlijkheid, een intelligent man
"iet een scherpe geest, een over
tuigd Vlaming, die pijn had om de
verloedering van het Vlaamse volk
dat zijn eigen taal en aard verloo
chent.
Van Henden legde ook de nadruk
op de sociale bewogenheid van
Marcel en zijn engagement tegen
over de bejaarden.
"Hij was een nederig man, geen par
venu, een man van eenvoud, die de
evangelische zin begreep van als
je niet wordt als de kinderen', een
kristen maar geen kwezel, een man
met zin voor humor, een uitgespro
ken optimist, een spotter die ook
aan zelfspot deed en spot rond zijn
Aalst. De parochiekerk was veel te klein (a
persoon kon verdragen, een edele
Aalstenaar.
De plechtige Eucharistieviering
werd gevolgd door de bijzetting van
het stoffelijk overschot van Marcel
De Bisschop in de familiekelder op
het kerkhof, waar hij voor altijd rust
kan vinden in gezelschap van zijn
jongste zoon Boudewijri, die reeds
vroeger het tijdelijke met het eeuwi-
Au 1st. Heel wat karnavalisten woonden de uitvaartplechtigheid van wijlen ge verwisselde.
Marcel De Bisschop bij (a) Aan de kerkgangers werd een her
inneringsprentje meegegeven met
een tekst door Marcel De Bisschop
zelf geschreven: "Als ik ooit dood
ga, verstik me dan niet in je tranen,
maar schep een herinnering aan
mijn lach, niet op mijn graf, maar in
je eigen levenssfeer, daar waar je
gelukkig was."
Niemand zou Marcel De Bisschop
beter hebben kunnen typeren zoals
hij dit voor zichzelf deed.
P.H.