Watermolen van 'Moljerkes' te Mere heeft kans op bescherming Leedse volksvrouw krijgt bovennatuurlijke kracht van O.-L.-Vrouw Jobstudentencafé 2 - 1.5.1992 - De Voorpost Lede. Het beeld van Onze Lieve Vrouw van Zeven Weeën te midi Alhoewel de watermolen aan de Bosstraat te Mere, thans toebehorend aan geheel van groot belang voor de industriële archeologie. Als het projekt R. Van Boxtael-De Rijck, in een zeer slechte toestand verkeert, heeft hij doorgaat zal dit de derde watermolen zijn die in Erpe-Mere zijn waarde- toch kans om op de lijst van voor bescherming vatbare monumenten te volle betekenis zal kunnen behouden en voor verdere aftakeling gevrij- staan. Alhoewel er sinds de 16e eeuw gemalen werd en hij ook als olie- en waard worden. Hopelijk zal ook het molenrad dan een herstellingsbeurt stampmolen gebruikt werd, is hij volledig in verval. Niettemin blijft het krijgen. Volgens de gegevens waarover men thans beschikt, vindt men de eerste vermelding van deze molen reeds in het laatste kwart van de 16de eeuw met als toenmalige eigenaar een ze kere Adr. De Waele, een gegoede ingezetene die zelfs buitenpoorter van Aalst was. In de loop van drie eeuwen veranderde de molen wel een paar keren van eigenaar tot hij in de 19e eeuw in handen komt van de familie De Graeve. Toen deze op zekere leeftijd gekomen waren, heeft men alle bedrijvigheid gestopt in 1959. Toen begon de aftakeling van het molenrad en de volledige eigendom kwam in 1969 in het bezit van de familie Van Boxtael-De Rijck Een monument wordt niet zomaar als "beschermd" aanvaard. Er gaat een soms lange procedure aan voor af. Enkele weken terug werd via een openbaar onderzoek naar eventue le bezwaren de watermolen een kans geboden om op de vooront- werplijst van beschermde monu menten opgenomen te worden. Vermits er geen bezwaren gesteld werden tegen de bedoeling om de molen als monument op te nemen, kan de administratieve molen be ginnen draaien en hopelijk doet eens de oude watermolen ook dit opnieuw. Zeker een jaar zal het du ren - soms wel langer - om definitief op de lijst gezet te worden van de te beschermen monumenten. Het in itiatief krijgt trouwens ook de steun van de vereniging 'Levende Molens' die ook ijveren voor de restauratie van de windmolen Van der Haeg- Oost- Vlaanderen en dus een hen maar dat is een ander oud zeer Eme-Mere. De kollergang is een unicum in bezienswaardigheid in de oude watermolen van R. Van Boxtael te Mere (jv) dat ons allemaal bekend is. Het beschermen van de watermolen aan de Bosstraat betekent niet zo dadelijk dat hij zijn oude funktie zal hernemen, wat niet wegneemt dat men eerlang opnieuw een rad ziet draaien met opspattend water dat een paar meter lager neerkomt en bij velen nostalgische herinnerin gen zal oproepen. De molen zelf maakt deel uit van een thans goed onderhouden ge- bouwenkompleks met een ruime binnenkoer en hoge schoorsteen. Daarbij dient gezegd dat het bin nenwerk zeer waardevol is ook al is de waterbouwkundige toestand be neden alles maar dit laatste is een gevolg van het niet meer funktione- ren. De inwendige toestand heeft zijn bezienswaardigheid bewezen tijdens de vorige monumentendag toen een paar honderd deelnemers er een kijkje konden nemen. Toen maakten ze kennis met de nog intac te gietijzeren platen met sierprofie- len die dienden als steenbed voor de maalstenen. Daarenboven is het de enige watermolen in Oost-Vlaande- ren die binnenin nog over een kol- lergan (pletstenen) beschikt. Men mag daarbij stellen dat het interieur vrij indrukwekkend is. De gemeente Erpe-Mere in het al gemeen en Mere in het bijzonder is rijk aan dergelijke industriële ar cheologie zodat het de moeite loont om deze getuigen van het kuituur patrimonium voor de toekomst te bewaren. Nu blijft het enige en dat is wachten op een uitspraak van de commissie die zich over de zaak van de watermolen Van Boxtael moet buigen. J.V. Zieners, pendelaars, handopleggers en andere hulpvaardige genezers worden door de wetenschapsmensen met een argusoog bekeken, waarbij ze hun ongeloof ten overstaan van de resultaten niet verdoezelen. Toch zijn er talloze mensen die in deze, met bovennatuurlijke kracht begaafde perso nen, hun laatste of enige hoop stellen. Het is een psychologische kwestie waarbij geloof en ongeloof elkaar de hand reiken. Velen vinden bij dergelij ke mensen hun enige toevlucht en als we de uitvoerders van deze genezings processen mogen geloven dan helpt het meestal en boeken zij positieve resultaten. Annie Van Doren uit Lede behoort tot deze uitverkoren super begaafde mensen en er gaat praktisch geen dag voorbij of ze is druk in de weer voor een van haar «patiënten». We konden het zelfs persoonlijk on dervinden toen ze tijdens ons ge sprek even naar het rudimentair op gericht kapelletje moest omdat een zieke om bijstand kwam vragen. Zij beschouwt zich daarbij uitsluitend als tussenpersoon van Ö.-L.-Vrouw van Zeven Weeën van Lede, het werkinstrument van deze heilige die in Lede sinds 1414 aanbeden en ver eerd wordt. Handopleggen In onze moderne konstellatie van ver gevorderde medische kennis klinkt het bijna ongeloofwaardig dat zieke mensen hun heil zoeken bij een doodgewone volksvrouw om hun kwalen te genezen. Ze komen trouwens van overal in de hoop dat Annie hen zal genezen. Dit gebeurt dan door de uitstraling van haar hand en het lezen van de litanie van O.-L.-Vrouw van Zeven Weeën, die feitelijk voor de genezing zorgt want Annie beschouwt zich slechts als de tussenpersoon om de gene zingskracht op de bewuste persoon over te zetten. Annie vraagt geen geld voor haar devoot werk maar het is wel noodzakelijk dat zij die willen genezen worden een kaars moeten branden voor het beeld in het kapelletje, eenzelfde ritueel dat ook Annie onderneemt maar dan in de huiskamer. Ook thuis moeten die mensen dan een kaars aanste ken, zoniet heeft de hele operatie geen uitwerking. Vier jaar aktief Annie Van Doren is thans 54 jaar en komt uit Malderen. Het is slechts sinds een viertal jaren dat zij bewust is van haar uitzonderlijke gene zingskracht. Van in haar prille jeugd voelde ze zich aangetrokken tot de kerk en was zelfs heel devoot. Toen ze slechts zeven jaar was, had ze graag naar het gebied getrokken waar Pater Damiaan zijn missie ge sticht had, om er te helpen bij de ziekenverpleging. Dit kon echter niet want thuis waren ze «met zijn achten en ik kon het me dus niet veroorloven», voegt ze er spijtig aan toe. Annie Van Doren beweert zelf het niet te begrijpen want «ikzelf kan dit niet: het moet door de kracht van 0.-L.-Vrouw zijn; het kan niet an ders want het komt rechtstreeks van hierboven». Ze vertrouwde ons toe dat O.-L.-Vrouw van Lede haar al vier keer verschenen was. Ze baseert zich op de prent van 0.-L.-Vrouw van Zeven Weeën waarrond de legende in Lede draait. In 1414 was een voerman op weg naar de kerk met een afbeel ding toen twee «rijkswachters» hem tegenhielden. Toen de man niet wou stoppen, gooide een van hen met een sabel naar hem maar hij kon hem niet raken want zijn arm bleef stokstijf staan en zo moest hij mee naar de kerk waar hij pas op nieuw zijn arm kon bewegen. Van overal Volgens Annie Van Doren hebben alle heiligen genezingskracht en zij dienen dus als medium waarbij elke heilige een specifiek geval moet hel pen oplossen, naargelang het feit waarover het gaat. Zo gebruikt zij bijvoorbeeld de H. Rita voor de ho peloze gevallen en Sint-Antonius voor de verloren voorwerpen de eenvoudigste die iedereen kent, maar het is altijd door toedoen van de Leedse O.-L.-Vrouw dat men positief resultaat heeft. Het «kliënteel» van Annie beperkt zich niet tot de onmiddellijke of ver dere omgeving want er komen zelfs mensen met hun kwalen uit het bui tenland. Het is geen uitzondering er een Duitser, een Fransman of een Engelsman te zien stoppen en voor waar niet om te tanken in het benzi nestation dat zij met haar man uit baat. Het is werkelijk om bij haar genezing te zoeken. Van overal ko men ze via haar kracht de diensten van 0.-L.-Vrouw afsmeken om van een of andere kwaal verlost te gera ken. Dat het haar gelukt bewijzen de tal loze kaarsen, kadertjes, foto's en andere devote voorwerpen die men haar schonk als ex-voto's voor een genezing. Afbeeldingen allerhande zijn reële getuigen van haar won derbaarlijke handkracht die ze dankt aan 0.-L.-Vrouw van Lede. Haar hand is zelfs zo krachtig dat ze een kind genas van de zwarte magie bezeten. Annie Van Doren vertelt ten voe ten uit over de mensen die zij «door tussenkomst van O.-L.-Vrouw» ge nezen heeft. Een man o.a. die met maagzweerklachten kwam aanklop pen heeft zij geheeld, een jongen verloste zij van een hersenschud ding, een meisje kon zij door de kracht van haar hand overreden om niet in de vaart te springen en ze opnieuw levenslustig te maken. Zo deden alle verhalen spoedig de ronde en besteedt ze haarvrije uren aan het helpen van mensen. Als be wijs van haar buitengewone kracht toont ze een plakboek met foto's van genezen mensen die bij haar om troost kwamen. De vlugge terug keer van de koning uit Frankrijk dankt zij aan haar tussenkomst via de verleende kracht van O.-L.- Vrouw. Sommige mensen vertellen wel eens over haar bij de dokters en ze be weert «dat de meesten er niets te gen hebben dat zij dergelijke prak tijken uitvoert. Last heb ik nog niet gehad want wat ik doe is gratis en aan de kracht van mijn hand kunnen ze toch niets doen. Zelfs als er rijks wachters moeten komen, dan steek ik gewoon mijn hand uit en ze kun nen zelfs niet door». Over de gees telijkheid maakt ze zich evenmin zorgen «Ze zijn verwittigd en tot nogtoe heb ik alleen de onderpa stoor van Haaltert op bezoek ge had. Ik doe niets verkeerds want ik ben alleen het werkinstrument van O.-L.-Vrouw van Zeven Weeën.» Annie Van Doren beweert dat zij geen unicum is bij het handopleg gen want ze heeft zelfs haar kracht ongewild aan anderen doorgege ven. Het betreft hier mensen die door haar genezen werden en die later dezelfde kracht uitstralen en nu zélf anderen genezen. Haar kracht gaat dus soms over op andere personen. Zo haalt zij het voor beeld aan van een vrouw uit Lede die zij genezen heeft, ondanks het feit dat zij op sterven lag. Zij voelt het trouwens aan wanneer er men sen bij haar komen dat ze ook met hun handen kunnen genezen. Zij zelf begrijpt het niet dat ze zoveel kracht heeft in haar handen maar «het is een gift van O.-L.-Vrouw van Lede», een idee waar men haar niet kan van afbrengen. Niet alleen de kracht van handen talrijke potten en ruikers bloemen als dank voor 'genezingenvan mensen die dagelijks haar hulp komen afsmeken bij A. Van Doren (jv) gebruikt ze om mensen van hun kepen en daarom hoeft men toch kwalen te helpen maar vaak gaat ze en'ëe kennis. Wetenschappelijke het ook zoeken in de natuur. Ze kennis bezit ziJ echter met maar ze weet wat de natuur te bieden heeft beschikt over een bovennatuurlijke en maakt er dan ook veelvuldig ge- êave °m te helpen en te genezen bruik van omdat de meeste kruiden *^)it blijft echter een gift van O.-L.- een geneeskundige werking heb- Vrouw», een stelregel waar ze met ben. Men moet ze echter weten te van afwijkt, gebruiken zonder schade te berok- (j-v.) In het Jeugdlokaal SJO in het Volkshuis aan de Houtmarkt 1 te Aalst was het vorige zaterdag verzamelen geblazen voor jongeren die informatie zochten i.v.m. het uitoefenen van een vakantiejob. De jeugddienst van het ABW organiseerde er een informatieavond voor jongeren op zoek naar een vakanticjob terwijl voor wie er al een had, men uiteen zette wat haar of zijn rechten of plichten waren. Tijdens het «Jobstudentencafé» had er een gesprek plaats over job- studentenarbeid met o.m. Marc Lenders (nationaal verantwoordelij ke ABVV-Jeugddienst, een medewerker van het kabinet van de Minister van Tewerkstelling en Arbeid, een medewerker van de Dienst Tewerkstelling stad Aalst, Ir. Van Der Vorst (personeelsdirek- teur van Tupperware: een firma die jobstudenten tewerkstelt) en enkele jongeren die getuigenis afleggen over hun ervaring als jobstu dent. Mighuel Chevalier trad op als moderator. Wie niet kon aanwezig zijn op deze informatieavond maar toch geïnteresseerd is in vakantiejobs, kan hierover nog steeds een infor matiebrochure afhalen op het secretariaat, Volkshuis, Houtmarkt 1 te Aalst. Wil je de mogelijkheden, rechten en plichten kennen en weten wat je moet verdienen, breng dan even een bezoek aan deze dienst. P.H. Aalst. Miguel Chevalier trad op als moderator in het info-gesprek over studentenjobs in het jeugdlokaal SJO in het Volkshuis te Aalst (a) Aalst. Er werd met veel belangstelling uitgekeken naar een nieuwe vakan tiejob in het Jobstudentencafé van de ABW jongeren (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 2