Kunstenaar Luc Hoenraat in Beeld/Spraak Podium-Uitjes in De Werf Meubeldesign en kunst SS De Voorpost - 1.5.1992 - 9 De Voorpost weekend Vorige vrijdag werd in de feestzaal van het stadhuis te Aalst de dertiende monografie voorgesteld in de reeks Beeld/Spraak, uitgegeven door het Willemsfonds. Dit dertiende deel, geschreven door Prof. Dr. Anniie Re- niers en Dr. R.C. Deleu, behandelt het werk van de uit Aalst afkomstige kunstschilder Luc Hoenraat. In Aalst geboren op 28 juni 1941 woont en werkt deze kunstenaar nu te Brussel en te Parijs. De inleiding op de kunstmonografie werd gegeven door Luc Latoir, voorzitter Willemsfonds Aalst en Marcel Vandendaele, lid van de Advieskommissie Beeld/Spraak. Naar aanleiding van de vijftigste Luc Hoenraet een belangrijke verjaardag van de Brusselse mate rieschilder en graficus Luc Hoen raet ("Aalst, 28 Juni 1941) besloot het WILLEMSFONDS een kunst monografie in de reeks «Beeld/ Spraak» aan zijn werk te wijden. Met «Beeld/Spraak» wil het Wil lemsfonds sedert 1986 belangrijk beeldend werk van hedendaagse Vlaamse kunstenaars toegankelijk maken voor een ruimer publiek. Het doet hiertoe beroep op deskun dige essayisten die evenwicht na streven tussen taal en beeld. Thans is Luc Hoenraet aan de beurt. Hij krijgt hiermee de monografie die hij verdient. Aan het einde van haar inleidende tekst «De vrijheid houdt van drempels» komt Prof. Reniers tot de konklusie «dat het oevre van plaats inneemt in het geestelijk kli maat van de naoorlogse generatie, voor dewelke kunst en kunstbezin- ning, scheppen en denken een blij vende dialoog aangaan, waaraan elke toeschouwer kan deel heb ben». Deze stelling wordt verder uitge diept en gestoffeerd door Dr. Deleu in het tweede luik van de monogra fie «Luc Hoenraets picturaal diari- um - Het onbegrensde in de greep van het begrensde». Beide auteurs beperken zich evenwel niet tot een kunstfilosofische doorlichting, zij hebben ook de puur picturale as- pekten van het werk grondig beke ken. Met de steun van goed gekozen illustratiemateriaal worden de ka rakteristieken ontleed van deze bij na monochrome reliëfschilderkunst helderende teksten van A. Reniers en dito grafiek, veelal gemaakt in en L. Deleu bieden de lezer in ieder een lava-achtige materie met een geval een aantal passende sleutels, beperkt gamma van aardkleuren. Daarin grift en snijdt Hoenraet lij- Luc Hoenraat: schilderen is over nen en krassen, zoals bvb. het vaak het leven nadenken terugkerend X-TEKEN. Het zijn Luc Hoenraet, geboren te Aalst in zovele vectoren, krachtlijnen vat- 194^ beëindigt in 1963 zijn plasti- baar voor multi-interpretatie. sche opleiding aan het Hoger Insti- Uit de twee elkaar aanvullende stu- tuut Sint-Lucas te Brussel. Het jaar persoonlijke exponent van de mo- picturaal „„^ek van de vijf derne kunst vantwte het werk s daarop volgende jaren kenmerk! (a) gestoeld op de historische avant- zjch door het zoeken naar een au- 6 garde bewegingen van deze eeuw. tentieke vormentaal, die gestalte een dagelijkse vorm om over het hoe het Onbegrensde terug ge- Het wortelt inderdaad zowel in de moet geven aan zijn innerlijke we- leven na te denken. Maar naar eigen bracht wordt in de greep van het schriftuur, de teken-schilderkunst, reld; invloed van de'Nouvelle Eco- gevoelen slaagt hij er echter zelden van Kandinsky, Hans Hofmann en le de Paris' laat zich hierbij sterk in om de kluisters van de zijnsver- Pollock als in de matière-kunst van gelden. Na een verblijf in Parijs - nauwing te verbreken en aldus het Dubuffet tot Tapiès. Hoenraet heeft er nog steeds een juk van de existentie van zich af te over het leven na je denken, jnaar Wiizend op het zeer eigen, reflexie- atelier - waar hij het oeuvre van de werpen. En wanneer hij zich kort- ve karakter ervan spreekt Annie Informelen Dubuffet, Fautrier, stondig bevrijdt van zijn boeien, Reniers van «een ingehouden Hartung, Mathieu, Michaux leert doemt, n deze poging tot doorbraak vuur», kunst die zich in zichzelf te- kennen, drukt hij zich, vanaf 1967, de angst voor het Niets, hetNimmer rugtrekt en zwijgzaam is. uit in een originele en trefzekere en het Nooit, onmiddellijk en mas- I.;,.. nl„okrh» taal Hip hii rnt nn heden sief op. Een onnoemlijke leegte dreigt hem op te slorpen. Voor de Begrensde. Schilderen betekent voor Luc Hoenraet niet alleen een vorm om evenzeer is het een dagelijks am bacht met intrinsiek meditatief ka rakter, dat de kunstenaar in staat stelt zijn existentiële angsten en kwellingen te bezweren en vooral uit te drijven door middel van de scheppende akte zelf. hoeiend kunstenaar, die zijn gehei- in allerlei varianten hanteert. - - men^iiet zo maar pri jsgeeft De ver- Schilderen betekent voor Hoenraet verschrikking d,e deze aantasting De kunstmonografie over Luc men mei zo maar pnpgccu. i^c vei ur*nnt pph tnpn«- Hoenraet hevat 321 ustraties waar- Totaalspektakel 'Onbespreekbaar' door Dramastudio (06.05) Bewegingsfestival '92 van Turnkring Aalst (09.05) teweeg brengt, bestaat een toepas selijke term: 'Horror Vacui'. Zo stelt Hoenraet met ontzetting vast dat de zucht naar het onbeken de geen redding kan betekenen, maar bij hem fataal een zijnsverlies induceert. Maar om zelf niet het slachtoffer te worden van een ontgrenzing die hem uiteindelijk zou opslorpen is hij bijna verplicht om orde op zaken Hoenraet bevat 32 illustraties waar van 8 in kleur en, naast een volledi ge bio- en bibliografie, twee origine le teksten: «De vrijheid houdt van drempels» van Annie Reniers en «Luc Hoenraets picturaal diarium. - Het onbegrensde in de greep van het begrensde» van Luc R.C. Deleu. De hoofdtekst is van Luc Deleu, die bekendheid verwierf met zijn doc toraat (V.U.B.) en publikaties over Henri Michaux. In deze indringen- Aalst. Nog lol 11 mei loopt in De Werf de tentoonstelling Meubeldesign en Kunst waarin werken worden getoond van Emiel Veranneman, Frans Van Praet en Pie ter De Bruyne (a) In het Kultureel Centrum De Werf te Aalst loopt nog tot 11 mei een merkwaardige tentoonstelling over het werk van drie Vlaamse meubel designers Pieter De Bruyne, Frans Van Praet en Emiel Veranneman. Vlaanderen heeft altijd al een tradi tie van meubelkunst gehad. Toch moesten Vlaamse meubelontwer pers vaak in tegenstroom oproeien tegen vele oubollige, zeg maar vreemde Franse stijlen. Met de tijd genoten Van Praet, De Bruyne en Veranneman kreeg Vlaanderen er in de jaren vijftig drie buitenbeen tjes in het meubeldesign bij. Na de verstikkende oorlogsjaren groeide een nieuwe bewustwording in diverse kunststromingen. De kunst veranderde geheel van ge daante. Het expressionisme verloor aan kracht en kunstenaars als Octa ve Landuyt, Edgard Tytgat, Paul Delvaux, Rik Slabbinck en Emiel Veranneman zochten naar vernieu wing om de kunst uit de cocon van de versteende kuituur te halen. Grens tussen design en kunst... In het werk van de drie in Aalst tentoongestelde meesters is de grens tussen meubeldesign en kunst moeilijk te trekken. Zo vanzelfspre kend is in hun werk de wisselwer king tussen designmatige funktio- naliteit en de non-funktionaliteit van de kunst. De beeld- en vormentaal die zij hanteren overstijgt het loutere ge bruiksvoorwerp dat een meubel is. Het visuele gaat domineren. Het oog wordt gestreeld, de zintuigen geprikkeld. Niemand gaat nog on beroerd aan dit meubel voorbij. Ons is met de paplepel ingegoten dat een stoel dient om op te zitten, een kast om iets in op te bergen en een tafel om iets op te zetten. Dat, leerde men ons, is de enige dimen sie waarbinnen een meubel zin heeft. Mensen als De Bruyne, Ver anneman en Van Praet hebben het meubel echtereen tweede dimensie gegeven en daardoor tevens een derde dimensie gekreëerd. De ontwerpen van de kunstenaars zullen voor velen wat vergezocht en onpraktisch lijken. De kracht die ervan uitgaat, is echter gestoeld op avontuurlijkheid, speelsheid en verfijning en op de versmelting van funktionaliteit en estetiek. Sobere lijnvoering kontrasteert vaak met een stoere konstruktie. Sfeervol en voornaam, vaak volgens een archi- tektonisch koncept. De tentoon stelling in C.C. De Werf geeft een schitterend beeld van de baanbre kende interieurvisie van de drie ontwerpers. Na Aalst maakt de tentoonstelling een reis langsheen de kulturele cen tra van Berchem, Bornem, Hasselt en Knokke. Ter gelegenheid van de tentoon stelling wordt een uitvoerige katalo- gus als naslagwerk aangeboden. Naast bijdragen over de drie kun stenaars wordt ook een overzicht gegeven van het Vlaamse meubel design vanaf de jaren vijftig. (p.h.) Woensdag 6 mei: muziek, dans en teater in 'Onbespreekbaar' door Dramastudio In samenwerking met De Werf heeft de Dramastudio een produk- tie klaargestoomd die bol staat van muziek, dans en teater. In een regie van Willy Van Boxstael gaat deze voorstelling, die de titel 'Onbespreekbaar' meekreeg, in première op woensdag 6 mei om 20 u. in de Schouwburg. De tekst werd geleverd door Patrick Bernauw, William Souffreau zorgde voor de muziek en de koreografie voor dit bewegingsteater werd gekonci- pieerd door Tijl Bossuyt. Waarover het gaat? - Wat hij denkt, gaat haar niet aan... Wat zij voelt, is haar geheim... Wat hij kwijt wil, mag zij weten... Ze zoeken de anderen, bekijken elkaar... Eindelijk vinden ze de woorden en vertellen hun ver haal. Wie hun verhaal ook wil horen, kan dit dus op 6 mei om 20 u. in de Schouwburg. De toegangsprijs be draagt 200 fr. maar houders van een Jongeren Abonnements-Pas beta len slechts 120 fr. Reserveren op nr. 053/76.13.12 te stellen m de^haos van het be- de tekst schetst de auteur de organi- sche evolutie van Hoenraets oeuvre op de achtergrond van de na-oor- logse kunst in Europa. De monografie 'Luc Hoenraet' (64 staan, en daarom gaat hij zelf op nieuw grenzen trekken. De duide lijk meetkundige zonering in zijn komposities, de geometrische afba- 'Elke dag Lichamelijke Opvoeding kening door horizonten, verticalen voor iedereen'... De wetenschap be- en diagonalen, de nadrukkelijke wees het, de mensen zijn overtuigd, zonering door verschil in reliëfvoe- maar op school verandert niets... er ringen kleur, alsook de nadrukkelij- zijn immers toch de sportklubs? ke signes van negatie en revolte, in Iedereen is het erover eens dat de casu het dwarskruis, expliciteren 'jeugd van vandaag' niet over de nodige, normale fisieke konditie be schikt, die eigenlijk toch wel nodig |f| r|p is. En zoals vaak het geval is, wordt Eli 1191 111 .l/V/ «vil dan erg gemakkelijk de steen naar p.; 32 ill.) kost 375 fr. (verzendings kosten inbegrepen). Informatie: Willemsfonds, Ham 133, 9000 Gent. Tel. 091/24.10.75. P.H. het onderwijs gegooid. Dat moet - Nog t/m 11 mei in De Werf: ten- maar meer plaats inruimen voor li- toonstelling «Meubeldesign en chamelijke opvoeding en sport op Kunst». school... Natuurlijk zit hier erg veel - Woensdag 6 mei om 20 uur in de waarheid in maar de zaak is toch wel Schouwburg: muziek dans tea- Zaterdag 9 mei: Turnkring Aalst or ganiseert haar 'Bewegingsfestival '92' 'Wie goed beweegt, beter leeft'... wat gekompliceerder dan dit. Feit is dat deze taak dan maar voor een goed deel wordt overgenomen door sportklubs allerhande. Zij le veren prachtig werk, dat moet ge zegd worden. Zo telt de Turnkring Aalst wéér honderd aktieve leden meer, die 'op school niet krijgen waar opgroeiende jonge mensen recht op hebben'. Het 'Bewegingsfestival '92' van de - Turnkring Aalst wordt aan het pu bliek voorgesteld op zaterdag 9 mei om 15 u. en om 20 u. in de Schouw burgvan De Werf. Voor meer infor matie kan men terecht op nr. 053/ 78.11.81 van De Berlanger. L. Zaterdag9meiom 15 en 20 uur in de Schouwburg: «Bewegingsfes tival '92», georganiseerd door de Turnkring Aalst, informatie 053/ 78.11.81 (De Berlanger). ter-produktie «Onbespreek- Zaterdag 9 mei om 14 uur in de baar» door Dramastudio i.s.m. Teaterzaal: Feest van de Vrijzin- De Werf zelf, tekst van Patrick nige Jeugd, georganiseerd door Bernauw, muziek van William de Oudervereniging voor de Mo- Souffreau, bewegingsteater ko- raai, info 053/70.27.80. reografie van Tijl Bossuyt, regie Zondag 10 mei om 14.30 uur in de van Willy Van Boxstael; toe- Schouwburg: jeugdfeest inge richt door Alkuone, info 053/ 78.18.50. - Dinsdag 12 mei om 8 uur in de Teaterzaal: colloquium georgani seerd door SVV Zottegem, info 091/61.99.11. gangsprijs 200 fr. en 120 fr. voor houders van een J.A.P., res. 053/ 76.13.12. Woensdag 6 mei om 19.30 uur in Vergaderlokaal 2: startdatum re- laksatiekursus, ingericht door vzw Groene Dag, info 054/ 33.20.46. Aalst. Patrick Bernauw g schreef de tekst (a) De Zwarte Komedie - Uit zelfverde diging Op zaterdag 9 mei om 20u.30 in het KAT-Teater aan het Vredeplein te Aalst, wordt in organisatie van ABVV-Kulturele Centrale en Cen trum Netwerk de voorstelling van het projekt Uit Zelfverdediging ge bracht door De Zwarte Komedie. Toegang 280 of 220 fr. (kortingen). Reserveren 053/78.78.78 of 78.89.81. Over en tegen het Blok en compa- nen is sinds 24 november veel gestu deerd, gepraat en geageerd. Te recht natuurlijk. Zo hebben deze heren en dame bijvoorbeeld merk waardige idealen waar het bepaalde bevolkingskategorieën betreft. Voor de arbeiders schuiven zij het Japans model naar voren (hard en veel werken, weinig vakantie, strik te hiërarchie, geen stakingsrecht) en vrouwen blijven voor hen het liefst thuis en mogen zeker niet pro- aan de woorden van de jonge akteurs vorm en fiteren van het werkloosheids stelsel. Zo staat het, echt waar, in hun basisprogramma geschreven. Maar kom, we kunnen gelukkig ook al eens smakelijk lachen met deze bruingehemde volksmenners. Die kans biedt ons De Zwarte Komedie. Alleen al de affiche van «Uit zelfbe vrediging of De afwendbare op komst van Karei D.» - ondertussen een verzamelobjekt geworden - ontlokt ieder met een gezond ge voel voor humor een brede grijns. Het stuk vertelt over de liefde tus sen Adelheid en Mohammed. Ech ter, Karei D., vader des Adelheid, en zijn trouwe knecht Filip smeden de nodige plannen om deze innige band te verhinderen. Ook grappig is taxichauffeur-annex-volksverte- genwoordiger Xavier die enkele vermakelijke nachtelijke avonturen beleeft. Met Chris Cauwenberghs, Myriam Mulder, Hans Wellens en Noured- dine Farih. Een tekst van Bert Ver-" hoye. Na 9 mei is hier in Aalst de winter definitief voorbij.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 9