Suksesvolle ontmoeting tussen
confectiebedrijven en scholen
'Kijkmomenten' in Aalsterse
Belfortcrypte
4 22.5.1992 De Voorpost
Het werd een denderend
vertoon waar natuurlijk ook met
spanning gewacht werd op het pre
senteren van de vier bekroonde out
fits voor Tieneridool Petra.
Niet minder dan 1.496 leerlingen uit
49 verschillende scholen namen
deel aan de wedstrijd Ts er een ont
werper op school?' De organisato
ren waren uiterst tevreden met de
gekregen respons, temeer daar vol
gens hun zeggen de 'ontwerpers'
blijk hadden gegeven van de meest
uiteenlopende spitsvondigheden
zowel door divers gebruik van mate
rialen, van de kleuren, als van de
belijningen. De vakjury stond voor
de zware opdracht om, naast de
tientallen prijswinnaars ook de 4
laureaten aan te duiden wiens ont
werp in atelier zou uitgevoerd wor
den en op de show door Petra zou
worden getoond.
Uiteindelijk kwamen volgende lau
reaten uit de bus: voor de kategorie
van het basisonderwijs 5de en 6 de
studiejaar: De Neve Kim uit Mel-
dert, leerling aan de Dames van Ma
ria, voor de eerste graad van het
secundair onderwijs De Buck Step
hanie uit Aalst, leerlinge aan de
Sint-Jozefschool te Aalst; voor het
3de en 4de van het sec. ond. De
Temmerman Kathleen uit Brakel
uit de VISO-Cors. Mar. Zottegem
en de 5de en 6de (determinatie
graad sec. ond.); Michiels Vicky uit
Vervolg van blz. 1
Aalst. Petra zelf was biezonder opgetogen met de nieuwe ontwerpen (a
Aalst. Schepen Bourlon en raadslid Van Landuyt vertegenwoordigden de Aalsterse raad op de opening van de
konfektiehappening (a)
Aalst, leerlinge van de Technische uit Bambrugge en Mobicom uit Er-
Afdeling Dames van Maria Aalst. pe-Mere. Als prijs mochten de ont-
De ontwerpen werden uitgevoerd werpsters een naaimachine mee
door de bedrijven Caroline uit Leb- naar huis nemen,
beke, Margopol uit Burst, Soficotex p.H.
Aalst. J. Van Depoele van Ivoc, J. Wellens adjunkt administrateur generai
van Argo, burgemeester De Maght en e.h. Boone sekretarisgeneraal NVKSO'
verleenden als sprekers hun medewerking aan de akademische zitting die d
konfektiehappening 1992 opende (a
Aalst. De samenwerking tussen bedrijf en onderwijs werd een realiteit. In de Keizershallen werd een industrieel atelier Aalst. Biezonder veel belangstelling van onderwijs en industrie voor de konfektiesymbiose die voor hel eerst netom
bediend door scholieren (a) schrijdend werd gerealizeerd (a) I
Het voorbije weekend werden in de Belfortcrypte aan de Grote Markt te
Aalst een aantal werken tentoongesteld van leraars en afgestudeerden van
de Akademie voor Schone Kunsten te Aalst. Het werden fotografische
impressies die een kijkje brachten op de kwaliteit van de Aalsterse Stede
lijke Academie. Het vastgelegde kijken van de kunstenaars ging er de
konfrontatie aan met de eigen kijk van de toeschouwer.
Schepen van Onderwijs, Kuituur en wenborgh, omschreef het opzet van
Toerisme, Gracienne Van Nieu- deze. toch niet alledaagse tentoon
stelling, als de samenvoeging van
het werk van vier fotografen, elk
met hun eigen visie en inbreng, be
nadert op een onbevangen en per
soonlijke wijze het alledaagse zien
en kijken.
'Leraars van een Kunstacademie
hebben meer dan een gewone lesge-
versopdracht. Er wordt van hen ver
wacht dat zij de studenten de nodige
kennis bijbrengen, maar eigenlijk
reikt hun wezenlijke taak verder
dan dat. Zij moeten immers de
kreativiteit het talent van de stu
denten in goede banen leiden en
bovendien hun persoonlijkheid res
pecteren en nog meer tot uitdruk
king brengen. Dit is een grote uitda
ging. De student mag immers geen
copie worden van de leraar, maar
zijn eigen visie en technieken
ontwikkelen' betoogde Schepen
Van Nieuwenborgh.
De fototentoonstelling had alle
kenmerken van goede fotografie,
omdat niet alleen het pure vakman
schap, het technische zoals kompo
sitie en kadrering, maar vooral ook
de visie, de kreatieve benadering
van het onderwerp, tot uiting kwa
men.
De groepstentoonstelling, waarin
leraar en student mekaar ontmoe
ten, was bijzonder boeiend. Dat
Frank Michta. leraar in de afdeling
fotokunst en Olivier Bras leraar
beeldhouwen deze konfrontatie be
wust aangingen, bewees hun kwali
teit. niet alleen als leraar maar ook
als kunstenaar. Velen immers dur
ven dit niet, vrezend dat de leerlin
gen hen zouden kunnen overschrij
den.
Het werk van Pierre Coppens toon
de de natuur als skulptuur, als vet
steld universum, waarbij de me»
eigenlijk alleen maar de rust val
stoorde. Hugo Van De Voord*
speelde met licht, en onderstreep»
in zijn beelden van stillevens en at]
chitektuur de subtiliteit en gi
schoonheid aan wat vergaan isofz*
zijn. Bij Gaston Roelandt werd Bi
zijn natuurbeelden een verrassend!
lichtoplichting en melancholisdf
eenzaamstemmend donker verwti
ven. Zijn portretten dragen eet
zweem van ironie in zich. Franij
Michta wist in zijn reportage foto*
en naaktstudies de mens te vatten»
een onbewaakt ogenblik, zodat hij
onbewust emoties prijsgeeft, treff
fend vastgelegd door het oog van dd
lens en van de fotograaf. Reisirtv;
pressies op de mens geënt. Zijtt
naakten zijn pure esthetiek, detail
opnames die een eigen vorm schep
pen, soms vervreemdend werken
De mens dus weer, nu als schoon
heid op zich.
Het beeldhouwwerk van Richanj
De Jonge, Gisèle Sterckx en Oliviej
Bras sloten passend aan bij de fotoj
grafie. Ze gaven de tentoonstellifli
letterlijk en figuurlijk een extra di
mensie, lijnen die ruimtelijk werd»
doorgetrokken.
P.H.
Aalst. Leraren en oud-leerlingen pakten samen met een kunsttentoonstelling uit in het Aalsters Belfort (a)
Aalst. Pierre Coppens. Hugo Van de Voorde, Gaston Roelandt en Franck
Michta brachten hun kunst foto's in konfrontatie met beeldhouwwerk in
'Kijkmomenten' (a)