Daensisme in het Marktlied De Werkman êi Q f'Y' Pietsr Daens Amylum opende fabriek in voormalige DDR Daensistische Sprokkels (4) \\A .lor CH. u. volkspartij (F - v STEM DAENSIST De Voorpost - 25.12.1992 - 3 let kiessysteem in 1894 alleszins iet zo eenvoudig in zijn «meervou- igheid». Zo mochten de kiezers ie geen dertig jaar waren op 1 sept. Heen voor de Kamers stemmen, 'och kon men nog altijd meerdere :emmen uitbrengen en dit moest len volgens Het Fondsenblad doen voor de Katholieken met het wit jndeke in het zwart vierkantje wart te maken boven de namen der atholieken», en duidelijkheidshal- voegde men er aan toe: «Zij staan p de eerste kolom links, onder ummer één». Waaruit men kan jggereren dat alle rijken niet even itellectueel waren. ',ci )eze wijze van stemmen was nog Itijd te wijten aan Ch. Woeste die e Aalst een enorme politieke rol espeeld heeft, vooral dan ten tijde an het Daensisme. Juist daarom ras deze persoon zo vaak het voor- rerp van politieke scheldpartijen in Ie liederen waarin men hem te Valst als politieke figuur wilde doen 'erdwijnen. Aalst. De Almanak van de Christene Volkspartij uit 1898 De Stad Ninove De Stad Ninove werd tijdens deze verkiezingen als het officieel orgaan van Ch. Woeste beschouwd en zelfs «Het Laatste Nieuws» sympathi seerde met de partijgangers Van Daens toen men een lied in dit blad gepuliceerd had over adv. De Bac ker wat zij schandalig en eerrovend vonden. Daarentegen beschouw den ze priester Daens toen als een onberispelijk priester die er aan de «lichtgeloovige, snulachtige boeren voorgesteld wordt als een droeven schavuit». Ter verdediging en om aan te tonen wat christelijke mensen durven schrijven - het paste in de kiestak- tiek, drukten zij het liedje over De Backer af: Beziet zijn rossen knevel, 'k Zeg dat men op geen gevel Zoo'n schoonen schild'ren kan. Die snelle vent, Zoo pront, zoo d Is knst 'lijk zonder end; Hoofoman der Chrijterje Vot is .ertijVolktVorlc^ei ^i-o om Raadsketv. Eerevoorzitt^r van lie verenigde Ziekenfondsen, stichter var| het Weeklbad DE AfEBKMAfJ in |V1c Ktf' VQtt! Aalst. Het weekblad 'De Werkmanmeldt het overlijden van Pieter Daens Gij wierpt de leeraars op de straat, En Daens op de eereplaats. En wordt nu zelf op straat gesmeten. (2 Het spreekwoord zegt;Wie putten maakt Geen paap gelijk Deridder, Voor andren, stort er zelf in neder». De Woeste kreet door u geslaakt Van. «Qu 'ils s 'en aillent» schalt nu weder. Maar 't is thans op een beetren toon: Een priester van den echten stempel Treedt op, als wreker van dien koor en drijft de woestaards uit 's lands tempel. Moed, pastoor Daens! De zegepraal Bekrone en loone uw eerlijk pogen Heil, voksman, vlaming! weg den waal Die tien jaar lang ons heeft bedrogen! Die Woeste redden kan; De gele lijken bidder Is een verloren man. Geen Ponnet is te vreezen. Al braakt zijn mond venijn, Slechts Daens, die moet er wezen. En Daens, die zal er zijn (3) Weg met de Meetings&ten Van 't stelsel Coremans Wij haten de Woestisten. De Vlaming wil geen Fransch. Wij blijven Aalstenaren Dat, is: steeds Vlaamsch en vrij, -En Woeste, met zijn scharen. (1) 'aarwei aan Woeste Rolt uw matten, Woeste ratten Die het land van Aalst afloopt; Niet te kniezen Pakt uw biezen; Lang genoeg hebt ge ons gestroopt! Al te lange, Woeste slange Speelt gij hier den hijpokriet! Van uw grillen Wij niet willen Uwen haring brand hier niet. Groene pauzen, Roomsche smauzen Hebben wij niet meer van doen. Al uw praten Kan niet baten. Want de druiven zijn te groen. Schoolverwoester, Niemand koester Nog voor u de minste hoop. Van uw zetel In den ketel En de lach toe op den hoop. Woeste pater. Rose water Kan u troosten in uw leed; Knoop een koord u Om het lijf nu. Draag een haren boetekleed. Elkeen kiest er. Voor den priester, Daens, de man van eer en recht. Zoo komt boontjen Om zijn loontjen, Lijk het vlaamsche spreekwoord zegt. Uit dit lied blijkt duidelijk dat de aanhangers van «Het Laatste Nieuws» koal it ie vormden met de Dacnsisteiv omdat het op dit ogen- Mik in hun kraam paste. Op die manier bestreden ze samen, zonder afspraken op dat vlak, de koserva- tievc katholieken. Het was natuur lijk niet zonder bijbedoelingen dat Aa liberalen een andere partij Zij tracht ons te bedotten Die slimme rat, De Woeste - kuiperij; Zoo fijn, zoo plat, Zij lachen en zij spotten Krijgt hen stamp van achter in zijn gat! Met Daens en zijn partij Maareens Ie meer werd Ch. Woeste van Geen oorlog meer met rapen antwoordgediendwaarbiimenhemziin !e ^°nnegem, daden van jaren geleden nog eens aan- f." ons wapen. smeert. Woestiana Gij wordt gemeten met de maai Waarmeê gij andren hebt gemeten; Voor Daens is onze stem. Refrein: Het zegelied moet schallen Voor Daens en zijne maats, steunden. Later zouden er zelfs in 1 sommige dorpen koalites gevormd worden in de verkiezingsstrijd om met vereende krachten de strijd aan 'e gaan en zo ook eens aan de macht 'e komen. - :É2,: j -r i i'MêsTFH hacks Chiïstenfi Vc.'kpartij k- Aalst. Kiespamfletten van de Daensisten De liberalen maakten gretig ge bruik van de scheuring bij de Katho lieken en de opkomst van de Daen- sisten tijdens de verkiezingejA-is" Preekt in de Woestenij. voor hen een goede/zaak-orn het /q\ vroeger ovenvicht hun tegen- Ters,embuS: goede burgers standers op d,e manier te verklei- Van h fc, Hoppefand, nen. Daarom bezigen zn tamelijk de Beloj vrijheidswurgers ruzies tussen de aanhangers van Ventienen smaad en schand! Woeste en Daens als onderwerp 0nz' ondergangbemmers van hun kiespropaganda. Zo onder- Door kiesb6edrZg en ÏÏSf/f,T ST g'n fCfDie droomden zich ter Kamers. 1894 dat de «Pekens van Aalst (zo Maar hebben doelgemist./ noemden zij onderandere de Aal- sterse Katholieken) priester Daens i~' A verweten meetingen te geven in Ter stembus, vrije mannen danskoten. Maar zijzelf verweten Win Aalst en daar omfrent, Van Wambeke dat ook hij toch bij Woestekhek gebannen, een «orgelbaas» om zijn stem ging ®}e 11 l,esPol> miskend. bedelen voor de ballotering. Ceenoor/og meer met... rapen Een laatste maal richtten zij zich tot Zowi^gem; de kiezers van Aalst want op 9 dec. ^.w kiesbrtef/ij uw wapen, moest het gebeuren. Daarom wor- Daens zij uwe stem. den nog eens alle argumenten aan- Het was ook vaak een strijd tussen gehaald om de inwoners trachten te bvee Aalsterse streekbladen De overtuigen van alles wat er op het Denderbode en De Werkman. Tel- spel staat en ook hier werd niemand kens een of andere gebeurtenis gespaard: plaats greep werd deze opgeblazen, Kiezerslied voor het Land van Aalst (Stemme: De Vlaamsche Leeuw belang van de partij. of: De Geuzen) Zo werden op een nacht in het klooster te Mere talrijke ruiten ver brijzeld door dronken jongelingen. Al waren de daders onbekend, toch werd de schuld op aanhangers van het Daensisme geschoven en de bal dadigheden werden prompt be schouwd als «eerste vruchten der mcetingskens van de christene volksfopperij», citeerde de Dender bode in 1894. In 1894 werd een hevige strijd ge voerd te Aalst tussen de konserva- tieve partij van Woeste en Van Wambeke enerzijds en deze van het Daensisme anderzijds. Deze laat- sten werdén als «scheurmakers» be stempeld en niet daarom alleen wa ren zij de grote vijanden van de bewarende katholieken maar ook van de liberalen welke deze onder linge tweestrijd op hun manier uit buitten. De vorming van een kartel te Aalst tussen Daensisten liberalen bevorderde geenszins de koude oorlog en na de verkiezingen van 9 december 1894 schreef het partij blad: «Nu heden dat de mannen van Chepka openbaarlijk samenspan nen «met de liberalen, in een woord, met gansch den geuzenboel, zal het, denken wij, ook niet onge past zijn te herinneren hoe die zelf de mannen hun bondgenooten van heden, in vroegere tijden afschil derden. Wij willen dus een liedje laten vol gen ter gelegenheid onzer laatste gemeenteverkiezingen door Chipka uitgegeven», meldde De Denderbo de. Met «Chipka» wordt hier bedoeld de leiding van de Daensisten en hun blad uitgegeven door Pieter Daens. Chipka daarenboven is trouwens nog altijd de volksnaam voor het gehucht gelegen aan de werf en de oude Dender. Het bedoelde lied waarover het ging en waarin de Daensisten een aanval plaatsten tegen de liberalen, de zgn. geuzen: Kiezingslied (1) Wij kennen de knepen der Geuzen wel, In 't liegen alleen zijn zij meesteren fel, Wij weten het zeker: hun Geuzenbedrijf, Zocht ons te verderven naar ziel en naar lijf. Neen, neen, o mijn menden, 't en kan toch niet zijn (2x) Wij kiezen geen Geuzen, dat is te gemein. (2x) (2) Zij geven zich uil, voormannen van 't licht, Rechtvaardig bestieren, dat noemen zij plicht Maarkomenz'op 'tstadhuis, de lichten zijn uit, Zij maken hun foeffen en deelen den buit. Neen, o neen, (3) Zij spreken van voorspoed en afslag van last, Maar komen zij boven, dan is hel gepast. Beloften verdwijnen, een grijpvogelskliek, Zit aan uwe zakken en gij in den strik, Neen, o neen (4) Wij kennen geen scheuring of geen kandidaat Die onder het vaandel der Eendracht niet gaat Het Steneken, vrienden, in 't vierkantig zwert, Het öken daar daaden, dat is naar ons hert. Neen, o neen.... (5) Voor 't sluiten, o Geuzen, wij zeggen beleefd: Een Burger van trefs u zijn stemme niet geeft, Beloften en dreigden, 't is al voor den Pruis, En zondag aanstaande, ge krijgt uwe buis. De liberale pers had echter beter woorden over voor hun kartelgeno ten uit het arrondissement Aalst. Natuurlijk verkneukelden ze zich over de scheuring en hoopten sa men met de Daensisten de over macht van de konservatieve katho lieken te breken. Of zij in andere streken waar geen kartel bestond - ook zo blij waren met een lijst van de Christene Volkspartij is een an dere kwestie. Hun vreugde werd te Aalst niettemin uitgegalmd in een lied dat speciaal gericht was tot het kiezerskorps van de Aalsterse ag glomeratie. Lied voor de kiezers van 't Land van Aalst (Wijze: Ne parte pas Rose) O groene paus! ge zijl van het ras der joden. Dal zijn profeet aan i kruis genag'ld heeft'! Gij wilt doorJap en frut u doen vergoden. Gij die voorhaal, voor twist en tweedracht leeft. Doch pastoor Daens zal het u anders leeren. Hel lied is uit, dat uwe kliek eens zong, Al mocht gij u naar alle winden keeren. Hij kleedt u uil en snoert uw lastertong. (Bis) Hij is, als gij. geen vriend van dwang en logen. Hij mint hel licht en waarheid spreekt zijn mond. Hij heeft naar 't leeraarkorps geen gal gespogen Omdal het trouw uw zwarte macht doorstond. Hij eert de taal der strijdende Aalstenaren, De taal die gij verwijst tot slavernij, O, Woeste, beef, gij zult de wraak ervaren Der volkspartij, der kristen volkspartij. (Bis) Geelzuchtig mensch, azijnjlesch hooggeprezen. Door allen die voor kap en domper zijn. En willen dat het volkskind zij verdwezen, Tol domheid, als de boschmensch der woestijn Al dat gij wenscht, dal is een leger apen Dat slaafsch en laf ter stembus wordt geleid. En heeft hij 't woord van dorpsheer en van papen, Aanbidders van de feodaliteit. (Bis) Elk edel hart dat uwe daden boekte. Vergat uw haatlijk «qu 'ils s'en aillent» niet, Gij zijl nog steeds een dweper, een gevloekte. Waar d'Inquisitie meenig staal van biedt, O, pastoor Daens, help gij uw broeders wreken, Red 't land van Aalst van dien bedorven kost. En 't Vlaamsche volk zal dankbaar van u spre ken, Omdat gij 't land van geelzucht hebt verlost, (bis) Julien De Vuyst Onze geestdriftige partijmensen eenvoudige, onafhan kelijke Vlaamse mensen, zoals gn - willen u doen beseffen dat er een grote kans bestaat, om uit de geestelijke verstarring het politiek immobilisme en de slechte oneindigheid der andere partijen te geraken Hoofdzaak is dat ook u behoefte voelt aan ONZE PARTIJ. die anders is dan de ander die niet gebonden is aan li die onafhankelijk staat va die niet aangevreten is standen waan; die niet volgepropt zit met ■olkapili sindikat' ONZE PARTIJ - die rijdt hap: r het welziji ..oi Vlaams gans de gomeen- ials het volk dat die do ze wil dienen; die kompromisloos het durft opnemen tegen de grootmachten; die breed open staat voor iedereen ONZE PARTIJ wil niet links c Aalst. 1964: de Daensistische partij neemt voor de laatste keer deel aan de verkiezingen De laatste tijd is Amylum vooral op het internationale vlak bijzonder aktief. Vooral gebieden uit de vroegere Oostbloklanden dragen hierbij de interesse mee. In Dallmin (ex-DDR) ging vorige week een nieuwe produk- tie-eenheid officieel open. Amylum investeerde hierbij 1,5 miljard fr. in Prignitz-Starke, een aardappelzetmeelproducent die door de Treuhan- danstalt in 1991 te koop werd aangeboden. De gebouwen en de produktiefacili- teiten herbergden weinig technolo gische hoogstandjes, maar de fa briek had andere troeven. De eigen domssituatie, waarop geen claims rustten en de voorwaarden (over te nemen schulden) waren gunstiger dan bij andere bedrijven die Treu- hand aanbood. Ook de vrij gunstige ligging tussen Hamburg en Berlijn, was een bijkomend voordeel. De fabriek die voor 100 in han den is van Amylum, was gedeeltelijk bruikbaar, gedeeltelijk niet. Daar om besloot Amylum een volledig nieuwe fabriek op te trekken. Op 10 maanden tijd werd 1,5 miljard BF geïnvesteerd, waarvan 0,8 miljard in bouwaktivitcitcn. De nieuwbouw, die op vrijdag 11 december officieel door de Brandenburgse minister van ekonomische zaken, Edwin Zimmerman, werd ingehuldigd om vat behalve de aardappelzetmeelfa briek, opslagplaatsen voor aardap pelen, transportbanden, verschei dene silo's, een verpakkingseen heid, waterwinningsinstallaties en een laboratorium. Amylum heeft in het vroegere Oost-Europa reeds het Tsjechische Slovamyl en de Hongaarse holding SzSzV overgenomen. Ook in de toekomst mogen dergelijke trans- akties nog worden verwacht. (p.h.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 3