Lezers Aan onze ARRONDISSEMENT AALST DEMOCRATISCH WEEKBLAD Zondag 22 Juli 1906. Prijs 5 centiemen het nummer Eerste Jaargang- Nummer 3 Frank 1,50 Frank 1,50 De Wet Woeste N°2- i)c Fi-aiiscluvians. Beloven. Wij mogen fier zijn DREYFUS. Uit den weg- Woeslus I contra Leopoldus II Abonnementsprijs*: 3 ïr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. Alle brief wisse", in gen moeten gezonden worden aan het bureel der Redactie «Graaf van Egmont Groote Markt, AALST. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 cntiemen per drukregel. Prijs der Annoncen: Dikwijls te herhale.i annoncen, prijs volgers overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. Aalst, '«Cl Juli De lezers van De Volksvriend van het Arrondissement Aalst, zullen reeds hebben opgemerkt met hoeveel zorg het blad is opgesteld en hoe goed wij over markten enz. zijn ingelicht. Die inlichtingsdienst zal nog verbe terd en uitgebreid worden. Wij hebben de medewerking verkre gen van verscheidene briefwisselaars uit de vijf kantens van ons Arrondisse ment,zoodat wij al 't belangrijk nieuws uit de.streek zullen mededeelen. Wij zullen zoo vrij zijn een dezer dagen 't zij met de post, 't zij recht streeks, een kwijtschrift van (een frank en half) aan te bieden, abon nementsprijs voor een half jaar (met de post 1,60 fr. waarvan 0,10 cent" voor inningskosten). Al de abonnenten zullen hun blad ten laatste 's zondags 's morgends regel matig ontvangen. Wij hopen dat al onze vrienden er aanhouden zullen, een degelijk demo- kratisch weekblad te ontvangen, dat zij hun best zullen doen om het te ver spreiden, en de geringe alioniieïnentsprys per half jaar niet zullen weigeren. De Redaktie. Leest en verspreidt DE VOLKSVRIEND van het Arrondissement Aalst. En inderdaad, schijnt 't niet onrecht vaardig en tegenstrijdig met het recht van gelijkheid voor alleman, dat het geld der gemeentekas kan profiteeren uitsluitelijk aan inwoners toebehooren- de aan d'eene partij en geweigerd wordt aan inwoners toebehoorende aan eene andere partij Eh welKlerikale wetmakers, blijft niet langer volharden in uwe jesuieti- sche handelwijze en verzaakt aan uw belachelijk, onbehoorlijk, systeem van vrijheids-bescherming PWees toch eens eerlijk en treffelijk en bekent ongeveinsd en openhartig dat de Wet Woeste n° 2 geen ander middel van verdediging be zit dan het recht van gelijkheid ,van liberaal, katholiek, socialist en demo- kraat voor de geldelijke voordeelen der gemeentetoelagen Maar dat zult ge niet herkennen, dat heeft de heer Woeste met inzicht niet willen voorbrengen en om rede 't Is hetgeen wij zullen bewijzen in een vol gend nummer. Jules Rens Volks vertegenioooi diger beschuldiging van priestervervolging in duigen en onze oude Franschman had gelijk, wanneer hij er op drukte dat dëverspreiding on.Ier deVlaamsche uitwijkelingen van zekere katholieke centen!ladjcs, waarin de Fransche overheden en republikeinen beleedigd en belasterd worden, wel eens tegen de wezenlijke belangen onzer arbeiders zou kunnen keeren. Dat het in zake van toelagen door de gemeentebesturen aan schoolkantienen of andere milddadige schoolwerken van vrijheid van geweten of vrijheid van onderwijs, niet betaamt gewag te maken, dit achten wij onnoodig verder uit te leggen en te bewijzen. Andere princiepen, andere grondbe ginselen dienen ingeroepen te worden wanneer jhet toelagen geldt verleend op de gemeentekas 't is te zeggen op de kas van Jan en alleman. En waarlijk 't is oprecht wonderbaar dat de heer Woeste een zoo vernuftig verstand, zijn wetsvoorstel niet steunt op de volgende reden Zekere libe rale gemeentebesturen staan toelagen toe aan instellingen of maatschappijen ingericht uitsluitelijk ten voordeele der leerlingen van de officieè'le scholen en weigeren atte toelage aan katholieke instellingen ingericht ten voordeele der vrije scholen, dat is onrechtvaardig, tegenstrijdig met de gelijkheid der bur gers voor de wel, de wet moet de\e eer biedigen Zou het niet billijker geweest zijn, hadde hij zijn wetsontwerp in plaats van op vrijheid van geweten of onder wijs, op recht van gelijkheid gesteund Op dit oogenblil; werken weer dui zenden Vlaamsche veldarbeiders in Frankrijk. Oprechte wroeters zijn het, die Zondagen werkdag, van vóór zon- opgang tot laat in den avond zwoegen om het brood te verdienen voor vrouw cn kroost, voor eene oude moeder of cenen afgesloofdcn vader. Onlangs spraken wij met cenen ouden Franschman, die dertig jaar geleden reeds de campagne deed boven Parijs. Door slaven en zwoegen won hij er elk jaar een schoon sommeken, welk hem toeliet zijn gezin te onderhouden. Bij zijnen terugkeer uit den vreemde was telkens zijn eerste werk den winkelier te betalen, die gedurende zijne afwezig heid het noodige aan vrouw en kinde ren op krediet had willen verkoopen en het geleend geld teruggeven, dat hem had toegelaten de reis te onderne men. Sedert eenige jaren vergezellen hem een paar zonen en dank aan het Fransch geld komt hij thans goed door de wereld Maar, voegt de getrouwe zwoeger er bij, wat z'ijn de tijden toch veran derd Dertig jaar geleden werd mij de biecht geweigerd omdat ik in Frankrijk werkte en nu wil diezelfde pastoor mij inlijven in eenen bond van Fransch- mans. Thans ben ik kiezer en dat ver klaart alles. Zoo is het inderdaad. De klerikalen hebben immer de Franschmans ver foeid en verfoeien hen inwendig nog omdat het onafhankelijke werklieden zijn ze hebben hen onrechtstreeks van hun kiesrecht beroofd, maar strijken hen zeep aan den baard door het stichten van bonden, om hen aan den band tc kunnen leggen. Naar dit land, waar ze zeggen dat priesters, paters en nonnen de schrik- kelijkste vervolgingen onderstaan, stu ren zij geestelijken om er, alhoewel vreemdelingen, zoogezegd de belangen onzer uitwijkelingen te vaan beharti gen. Het zenden van Vlaamsche pries ters naar Parijs cn omliggende slaat de Menschen van het Arrondissement Aalst, luistert eens naar De Volks vriend f Wat zoudt gc '/.eggen van een gebuur, die u zou verklaren indien gij mij helpt mijnen 0 jgst binnen halen zal ik u een mooi geschenk geven, en die nadat gij hem hebt bijgestaan u als geschenk een paar stokslagen zou ge ven. Ge zoudt zeggen, niet waar, die ge- buur is een trouwelooze kerel, en komt hij mij nog van zijn leven vragen hem te helpen, ik werp hem met klank aan de deur. Awel, de Woestisten, die hebben u behandeld gelijk dien trouweloozen ge- buur twee-en-twintig jaren hebben zij u hemel en aarde beloofd en dat doen ze nog en wat hebt gij tot beloo ning gekregen, om hen zoolang gehol pen te hebben Vermeerdering van lasten, Slechte kieswetten, Vernieling van het goed onderwijs, Partijdigheid en onrecht, Bedrog en vervalsching, Niets voor de hoppe, Niets voor de overstroomden. Het schandalig vergunningsrecht. Millioenen en nog millioenen voor nieuwe forten, voor nieuwe kanons, voor nieuwe wapens. Stokslagen ten geschenke dat, uwe ribben er van kraken. Maar in 1907 is het kiezing voor de gemeente, in 1908 voor de Kamers en de Woestisten zullen weer gaan af komen met beloften zooveel als ge er maar wilt. Ze zullen u nog meer beloven dan vroeger maar gij die de valschaards kent zult zeggen Woestisten 'k heb nu genoeg van al uw leugens. Veel beloven en weinig geven, Doet de gekken in vrede leven. Wij hebben ons 22 jaren lang laten misleiden en bedriegen door u wij hebben u 22 jaren lang op de kussens geholpen, maar nu is het gedaan, de laatste stokslag, de honderden millioe nen door u, Woestisten, gestemd voor de nieuwe forten heeft de maat doen overloopen. Belooft maar zooveel ge wilt, ik ge loof niets meer van u en werp u aan de deur, omdat ge trouwelooze kerels zijt. Leest en verspreidt DE VOLKSVRIEND van het Arrondissement Aalst. Het getal jongelingen, die in de mi litiekantons van de provincie Antwer pen aan de loting deel genomen hebben beloopt tot 4,498. In dit getal heeft men 282 lotelingen gevonden van alle onder wijs beroofd 42 die enkel kunnen lezen en 815 die kunnen schrijven en lezen. Deze cijfers zijn getrokken uit het verslag van den heer Arrondisse- ments-Commissaris, die dit grievend feit zonder aanmerkingen laat kennen. Maar 't is bekend dat de klerikale partij tegen het verplichtend onderwijs is. Ook is het waar dat de regeering zal houden staan dat het onderwijs in al onze gewesten zich, verspreidt, terwijl de ongeleerdheid verdwijnt. Meer dan twintig ten honderd onge- leerden En in onze provincie is het nog erger 't Is waarlijk de moeite niet er van te spreken Eindelijk na twaalf jaren strijden, heeft het Verbrekingshof Dreyfus ont- plichtig verklaard. Heden, is er niemand meer die nog ter goeder trouw aan zijn onschuld twijfelt. Heel 't Verbrekingshof, 'tis te zeg gen al wat de fransche magistratuur het verlichtste, het geleerdste, het er- varenste en het oprechtste telt, heeft de zaak grondig onderzocht en met een parigheid van stemmen zijn vonnis uitgesproken. Maar wat strijd om tot dit doel te bereiken. Jaren lang hebben mannen als Scheu- rcr-Kestner, Trarieux, Zola die dood zijn, Joseph Reinach, kolonel Picquart, Jaurcs, Clcmenceau en zooveel anderen zonder rekenen hun talent en hunne krachten te pande gegeven voor die rechtvaardige en menschlievende zaak. Maar ook zij streden niet enkel voor de eer en't leven van één man, maar wel voor de eer en de toekomst van heel een land. Want de veroordeeling van Dreyfus was niet enkel het werk van een verdwaalden krijgsraad, maar wel van heel de fransche reactie, ja van de reactie van gansch de wereld. 't Is het klerikalisme dat de opstoker geweest is van die afschuwelijke kui perij. Het dacht daardoor de bevolking eerst op te hitsen tegen de joden, daarna tegen de protestanten, dan tegen de vrijdenkers en eindelijk tegen allen die voor den vooruitgang zijn. Het dacht Frankrijk weer onder den dwang der edelmannen en der pries ters te plaatsen. Ook was het gevaar al groot, want zonder de zaak Drevfus zou Frankrijk zich op zekeren dag, on machtig gevonden hebben dit hatelijk juk van zich te schudden. Daardoor is ze ook heilzaam ge weest. Zij heeft de gemoederen opge wekt en heeft eindelijk den geest van vooruitgang en broederlijkheid doen zegepralen. Hulde dus aan het groot en edel Frankrijk, dat zeker het eenigste land is uitgezonderd Engeland waar het mogelijk is zulk eene zaak te doen zegevieren tegen al de fanatieke en achtcruitkruipende verbondene krach ten. Dank ook voor liet edel voorbeeld dat het aan ons Belgen geeft. Laat ons ook, wij vrijzinnige man nen, al onze krachten bijeenspannen, om ons van 't hatelijk juk der klerika len, dat zoo zwaar op ons drukt, te verlossen. Trachten wij ook die reactionnairen te verpletteren die er niet zouden voor achteruit deinzen, zoowel als die uit Frankruk, menschen onschul lig te slachtofferen om hunne macht te be houden cn te versterken. Eens werd eene stad belegerd door een machtigen vijand, doch de inwo ners weerden zich dapper en sloegen de belegeraars af. Maar het voedsel verminderde snel, de honger heerschte binnen de muren vrouwen, kinderen en grijsaards hadden schrikkelijk te lij den. Toen vroegen de belegerden om de vrouwen, kinderen en grijsaards uit de stad te laten trekken en de belegeraars stonden dit toe. Nauwelijks echter wa ren de ongelukkigen buiten de poorten der stad of de vijanden hielden de vrouwen aan. 's Anderendaags naderden zij de stad, op den eersten rang deden zij de vrou wen stappen, zoodat de inwoners der stad, niet schieten durfden uit vrees hunne vrouwen en dochters te dooden. Zoo werd de stad ingenomen. De klerikalen zeggen onze priesters staan in den eersten rang van ons poli tiek leger, en achter die priesters ver bergen zij zich. Maar de priesters zijn niet gedwon gen, in de eerste reien te staan van dat leger leugenaars en volksbedriegers zij doen het uit vrijen wii en als wij hen toeroepen Uit den weg, dat de priesters uit de politiek blijven, en de godsdienst ook dan worden we van uit den preekstoel uitgescholden voor slechten, dan worden we beledigd de priesters willen meester zijn over alles over school en gemeentehuis, over so ciëteiten en huisgezinnen. Moeten wij ons door de klerikalen laten verpletteren, omdat de politieke priesters, hunne zending vergeten en ons de eersten aanranden zeker niet, dan zijn zij ook politieke tegenstrevers en niets meer. Uit den weg roepen wij de pries ters toe Blijft buiten de politiek Ze willen niet Welnu ze moeten het maar weten. Belgie heeft twee opperhoofden Woestus I paus der kalotten en Leo poldus 11 koning der Belgen. Woestus I, heeft zijne macht geput in den kiesketel van bedrog en verval sching, dien de klerikalen ons hebben opgesolferd, hij is de handlanger der politieke geestelijkheid en al wat hij verricht is in hun belang.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksvriend | 1906 | | pagina 1