<9 I" JAAR N 13. VRIJDAG 5 APRIL 1895. TUSSCHEN MAN It VROUW. 11. MONSEIGNEUR DE AVERIvMANSZOON. ïJ- De slechte Gazetten. WIE ttëüv O Srultkcr-Uitgcn Mctrua Untt Wuffel, ffcofwlliutraat, 19, ft 3talflt zs/mShH -i Een abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 pa jaar voor gansch het jaar. Voor Europa en de andere weretddee- len 4 50 De Uitverkoopers moeten voor woensdag nel vereiscn- le qetal bladen doen kennen. Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden wordenOngeteekende brieven worden geweigerd. Aankondigingen volgens accoord. Ten Bureelc der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag omniddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. Vele Ouders denken dat de kinders eens dat zij hunne eerste communie gedaau hebben, aan hun eigen mogen overgelaten worden. Het eenigste waarvoor zij alsdan nog zorgen 't is van ze 't een of't ander werk te verschaffen, en ze zoo eenige centen te doen winnen. En nochtans dan meer dan ooit vaders en moeders, moet gij een wakend oog op hen gericht houden. 't Is uwe plicht altijd te weten in welke plaatsen en met welke personen zij verblijven. 't Is uwe plicht te zorgen dat zij hunne christene gevoelens getrouw blijven en de kerk oppassen. 't Is uwe plicht te beletten dat uwe kinders met te veel geld in den zak loopen, en zoo natuurlijk- laat uit zitten. Ik versta dat een jongeling van 17 tot 18 jaar, na eenc week deftig te hebben gewerkt, des Zondaags al eene pint mag pakken, maar hoevelen zijn er niet die op dien ouderdom het vierde ol het derde van hun nen loon opdoen Hoevelen zijn er niet, die op zekeren dag tot va der ot moeder komen en zeggen Mijn loon geef ik u voortaan niet meer... die is voor mij... Voor hoeveel kunt gij mij wekelijks den kost geven En wiens fout is het, vaders en moeders, tenzij de uwe 't Is met uwe kinders van jougsal tot den ouder dom van tien twaalf jaar niet te gewennen met eenen eenvoudigen zondagceut tevreden te zijn dat zij zoo haastig groote mannen zijn geworden. 't Is waar, indien uwe kinders zoo gesteld zijn, 't is ook ge deeltelijk te wijten aan 't slecht voorbeeld dat hun van alle kanten gegeven wordt. Waarom ze dan toch zoo vroegtijdig naar de fabriek zenden die 't meest altijd eene school van verderf is voor de jeugd. Waarom ze niet liever op eenen deftigen winkel gezet, bij eenen braven patroon, waar ze niet al leen den stiel van schoenmaker, schrijnwerker, schilder, enz., zouden aanleeren, maar daarbij nog gedeeltelijk hunne opvoeding zouden voortzetten Maar neen hedendaags, indien een kind van in de gemeente school geene bijzondere begaafdheden toont, moet het naar de fabriek, daar en is geen doen aan En indien men zoo al iets wonders in hem op merkt, ah! dan schijnt het voor 't werk niet gebo rendan zendt men het naar eenehoogerc school, om zijne studiën voort te zetten ten einde later een ambt van scribent of wat weet ik al te kunnen be- kleeden. Verre van mij zulks ten vollen af te keuren. Maar beken toch met mij, vaders en moeders, dat men er hedendaags zooveel ontmoet, van die half-geleerden zonder plaats, om u toch eens te doen verstaan dat een kind met schoone hoedanig heden begaafd, veel beter zijnen weg zal maken door de wereld, met eenen stiel aan te lecren, dan met te studeeren voor pennclekkcr of hulponder wijzer. Het werkmanskind goed onderwezen in de school, dat wel de plichten van eenen kristelijken werkman kent, zal veel be ter op zijne plaats zijn in de Samenleving, en zal veel meer genegenheid en vertrouwen verdienen. Wat ontbreekt er te veel op onze dagen 't Zijn kristelijke, goed onderwezene, treffelijke werklieden die 't vertrouwen van hunne meesters verdienen. Geeft dan, brave Ouders, uwe kinders aan de Samenleving geeft ze aan deftige burgers en edelmoedige rijken; rceft ze, en de verschillige standen zullen verbroe deren. JEFKEN. Vrouw. Petrus, waar, denkt gij, zal ons broeder zijn leven eindigen Man. Ziedaar, vrouw, eeno bekommernis die mij noch dag noch nacht verlaat. Vrouw. Welnu, zeg eens Man. Ik hoop... en ik vrees. Vrouw. Uwe vrees moet gij niet uitdrukken. Ik kan gemakkelijk raden wat gij vreest... Maar, eens rechtuit, Petrus, waar, hoopt gij, zal ous broeder zijn leven eindigen Man. VrouwTussclien de muren van Wcstmalle of iets dergelijks.... bij de Trappisten i e Mirabüis Deus in sandis suis! dat is latijn men- schen, en dit wil zeggen dat onze Lieve Heer won der is in zijn merteleers In do gazet van de Vischmerkt, zondag laatst, staan d' eerste -mirake len! Wij hadden wij altijd gemeend dat do Duivel alleen hem die mannen aantrok, of de duivel en zijn duivelinnc: (Serpentes ctvolucres!) maar nu is de vinger Gods klaar te zienLuistert Men vcrzchrtf?) 't Aalst dat 8 dagen voor de Balloteering, vier Woestistten iu een herberg(?) zedenZondag wordt Pastoor Daens verbrand En 10 dagen nadien alle vier lagen op 't kerkhof. Wij hadden nog gehoord van Heilige die men- scheu van de dood deden verrijzen, maar de II. merteleer van 't Nieuw Testament.zendt ze naar 'd eeuwigheid. 'tZal wol daarvan zijn ook dat Tan te Rozeken opgetrokken is in den gezegenden ouder dom van 102 jaren, z' Had sedert twee jaar eenen geweldigen afkeer van ketters en ehismaticken. Maar het is niet alleen op de redelijke schepse len dat de wraak des Hemels nederdaaltEen an der treffende zaak, die niet kan geloochend worden i gazetten van M. Woeste riepen gedurig moord en brand tegen Ohipka, en eenigen tijd nadien, die vier gazetten lagen dood, dood uitgestrekt nevens de gazet van M. Woeste.... Zijn dat fabels of zijn dat gvoote waarheden?... Denderbode viert zijnen jubilé van 50 jaar. Een oudeTestamenter heeftbij een arme vrouw(?) (Waar? ubinam?) het portret van Yulenspiegel verbrand Wat staat er dien man te verwachten?... ci Wij staan voor niets in.... Men spreekt van aardige, geheimzinnige dingen.... De vrouw die hem wilde bekoren is veranderd in eene.... stal- keers, en ze rodeert rondom Dendermondc, want z' is gezien geweest te Mespelare en op het Keur te St-Gillis. Alhoewel wij niet bijgeloovig zijn, zouden wij voor geen duizend franks in de schoenen van M Woeste willen zitten, want die man zal ook met den merteleer af te rekenen hebben. Dees week bad ik eens 's avonds kwaad gepeisd van den merteleer, nog al groot kwaad, en en was niet ralsch... en 's nachts werd ik van de mare be reden.... Een madameken die gezeid heeft Gaat bij pastoor Daens, is verleden weck van kledden aangepakt en nu ligt ze nog met den scheurbek, en zoo 't schijnt, moet ze brood van Antomus naar 't bureel van Chipka dragen wil zij er van afgera- ken. Wat er ons verwondert, 1t is dat die man met 't kwaad ommegaat, en dat zijn mirakelen van de slechte soort zijn: Booze pertenMaleficeutia toeren van Yulenspiegel... de zwarte kunste zal 't zijn tooverij of ketterij.... maar in alle geval van den duivel. Wij zullen er eens met de Catechismus moeten opzittenen als het niet helpt, dan is het met ge- wijden palm en met Paaschnagcls om doenNu voor dees week gaan wij de zaak onder godsdienstig opzicht onderzoeken. Wij stellen eenige vragen en onze lezers kunnen antwoorden. 1° Wat zijn afgoden? 2° Wat is superstitie? 3° Welke zijn de zonden tegen den 11. Geest. Legt de tweede uit en past ze toe op 't geen de gazet van Chipka schrijft. DOOD VAN De jonge Bisschop van het schoon Bis dom van Brugge is Zondag rond G 1/2 ure 's avonds schielijk overleden. Z. II. Petrus De Brabandere was gebo ren te Oyghem, eene parochie van West- Vlaanderen, den 25 September 1828, van eene deftige en alleszins christene familie. Na zijne schitterende studiën iu het klein Seminarie van Roesselarc geëindigd te hebben, trad hij den 1 October 1848 in het Seminarie van Brugge, alwaar hij priester gewijd werd den 21 Mei 1853, om daarna zijne hooge geleerdheid nog te vol trekken te Leuven. Opvolgentlijk onderpastoor rau St-Pie- ters en daarna van St-Marten to Ieperen, werd hij door Mgr Malou,in October 1861, uitgeroepen als Leeraar van Kerkelijk Recht in het Seminarie van Brugge. Bij den last van Professor werd hem in 1864 nog dien van Bestuurder van het Semina rie opgelegd. Na kanunnik geweest te zijn sedert 1867, werd hij pastoor der belang rijke kerk van Thourout, welke plaats hij slechts verliet om Vicaris-Generaal, en la ter Aartspriester te worden. Huisprelaat van Z. II. Leo XUI, in 1885, en Ridder der Leopoldsorde iu 1890, werd hij als XXI0 Bisschop van Brugge uitgeroepen den 18 Mei 1894. Z. H. Mgr De Brabandere, zooals de gewoonte reeds sedert 40 jaren bestond, woonde Zondag liet schoon familiefeest bij dat jaarlijks op de Eerste Communie aan de arme kinderen gegeven wordt iu de Christene Familie Halleux-Rylandts. Na zijne vaderlijke aanspraak, vermoeid zijn de, vertrok Z. H. en werd plotselings met eene geraaktheid getroffen, die hem na drij uren doodstrijd, ontstool aan de ach ting en algemeene liefde van zijne pries ters en diocesanen. Zijne plechtige begrafenis en uitvaart zijn gesteld op Donderdag, 4 April ten 10 uren. en deugdzaam is; die goenc woorden genoeg vinden om den spot te drijvenmctGod enzijne heiligen; die aan onze Lieve Vrouw namen geven, bij het lezen der welke ieder mensch die nog het minste kristen gevoel in zijn hart voelt kloppen, zich moet veront- weerdigen; die de schoone dag van de cersto com munie willen veranderen in eene wereldsche feest; die gedurig schrijven dat liet goddeloos onderwijs moet verplichtend zijn dat de huwelijksbanden mooton verbroken worden en dat in de plaats do vrije liefde moet heerschcn Het zijn die gazetten die den spot drijven met alle gezag en alle overheid die alles wat voor den burger, werkman of landbouwer door hunne tegen strevers gedaan wordt weten te beknibbelen en af te keuren; die gedurig zonder de minste reden de werklieden opmaken tegen hunne patroons en zoo de oorzaak zijn van de werkstakingen die zoo dik wijls onze werklieden in armoede en ellende zetten. En nogthans hoezeer worden die vuile en slechte bladen niet verspreid Hoeveel werklieden zijn er niet, bijzonderlijk in onze steden die zulke gazetten dagelijks ontvangen Weten zij niet misschien dat zulke bladen verboden zijn Bij hoeveel werklieden en burgers vindt men die gazet ten op tafel niet, en worden zij 's avonds niet gele zen, ja zelf door de kinders voorgelezen Ah ouders, peinst en overdenkt welk groot kwaad gij daardoor ondersteunt peinst en overdenkt welk kwaad gij aan uwe ziel doet en aan de zielen van uwe kinders 't vervolgt. li. 3. Is er tegenwoordig zooveel zedenbederf in de wereld, heeft liet ongeloof bij het volk zooveel aangewonnen, groeit den haat tusschen werkman en patroon dagelijks nog aan, het is grootendeels toe te wijten aan de slechte schriften eu bladen die door liet volk zooveel gelezen worden. Op onze dagen inderdaad doet het kwaad toch zooveel vooruitgang. Eertijds waren die vuile schriften alleenlijk te vinden in de groote steden en nog in klein getal, maar nu zien wij ze met honder den en honderden verkoopen in onze kleine steden, ja zelf, wij ontmoeten ze alreeds bij onze brave en kristelijke werklieden van den buiten daar vindt men er alreeds eenige die van die duivelscbe leer stelsels doordrongen zijn. Maar als wij spreken van slechte gazetten, is het noodzakelijk dat wij hier een onderscheid maken. Er zijn immers gazetten die door iedere katholiek als slechte aanzien worden. Het zijn die gazetten, wij zouden er hier veel met den naam noemen, maar wij willen ze d'ecr niet aandoen van in ons katholiek blad gedrukt te zien staan, wij willen onze pen niet vuil maken met hunnen naam te schrijven; het zijn die gazetten die zich opentlijk verklaren tegen Godsdienst, Kerk en Priester; die alle dagen lachen met al wat kristen Pier. Jan, het gaat regenen. Jan. Zoudt, Pier Pier. Geen zout, Pier, maar water. Wij lezen in 't Beknopt Verslag der Kamer van Donderdag 28 Meert M. Woeste. De behoudsgezinden hebben al tijd toegegeven aan de rechtmatige eischen der werklieden.... Weg met de twiststokers Dat zij bij de socia listen gaan. M. Daens. Gij zijt er naartoe gegaan. Daarop gaan wij eenige vraagskens stellen. 1° Wie heeft er kiesvergaderingen gegeven die gretig door de socialisten gevolgd werden 2° Wie heeft er te Geersbergen met het hoofd der socialisten dezer stad gedineerd 3° Wik heeft er in de gangen der Kamers gedu rig samenspraken met de socialisten 4° Wie in de Kamers wordt er luidruchtig door de socialisten toegejuicht 5° Wie in de Kamers onderbreekt er op eonozoo gemeene wijze als de socialisten 6° Wie heeft er een verbond aangegaan met de socialisten 7° Voor aviin hebben de socialisten van Aalst, Geersbergen en Ninove gestemd 8° Voor wien, gelijk bij de socialistenzijn allo middelen goed, onder ander het princiep van Vol taire Liegt en liegt maar op. er zal van do leugen toch altijd iets overblijven Die Wie zou dat misschien de vierde man zijn 9° Die vierde man spreekt gedurig in do Ka mers zonder eens te denken dat, waar zoovele oude wijze zitten, de jongeré hoeven wat meer te zwij gen. En de kerel bediedt zich dikwijls van latijnsche spreekwoorden; 't geeft mij wonder wanneer hij eens zal uitroepen Nemo repente fit summits Ncn dwazerik en kan op eens niet wijs worden en nen kluchtmaker wordt op eens geen Staatsman ZE DELES Christene Volkspartij, als uwe fa meuze Wie t zoo rechtzinnig wil zijn in het vol brengen van al zijne beloften als in zijne manier van handelen met M. Woeste, ik wensch u profi ciat met alzoo ne WIE Snoeck,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1